ps2017-049-02-002-006.u1.p1.s1
6 . ps2017-049-02-002-006.u1.p1.s2
Návrh zákona , kterým se mění zákon č . 553 / 1991 Sb . , o obecní policii , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 550 / 8 / - vrácený Senátem ps2017-049-02-002-006.u1.p2.s1
Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy . ps2017-049-02-002-006.u1.p2.s2
Jeho usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 550 / 9 . ps2017-049-02-002-006.u1.p2.s3
Informace k pozměňovacím návrhům vám byly rozdány do vaší pošty včas . ps2017-049-02-002-006.u1.p2.s4
Vítám mezi námi pana senátora Zdeňka Nytru a požádám sněmovnu za prvé o klid a za druhé , aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřil poslanec Zdeněk Ondráček . ps2017-049-02-002-006.u1.p2.s5
Pane poslanče , já vám dám hned slovo , jak se situace ve sněmovně zklidní . ps2017-049-02-002-006.u1.p2.s6
Prosím . ps2017-049-02-002-006.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-049-02-002-006.u2.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte mi , abych před vás za skupinu předkladatelů znovu předstoupil a požádal vás o hlasování o vráceném zákonu , sněmovní tisk 550 , kdy kolegové a kolegyně ze Senátu přijali několik pozměňovacích návrhů , které nám předkládají a ke kterým bych se za skupinu předkladatelů krátce vyjádřil a lehce odůvodnil . ps2017-049-02-002-006.u2.p2.s1
Přiznávám také od samého začátku , tak jako ve svých předchozích vystoupeních , že na návrhu jsme velmi úzce spolupracovali s Ministerstvem vnitra , takže i mé případné vyjádření je z dílny Ministerstva vnitra - odboru bezpečnostní politiky . ps2017-049-02-002-006.u2.p3.s1
Kolegové senátoři navrhují celkem jedenáct bodů , které se vlastně v podstatě mění . ps2017-049-02-002-006.u2.p3.s2
Můžeme říct ve zkratce , že některé jsou bezproblémové a mohlo by se s nimi , řekněme , i tak souhlasit - bod 1 až 3 , což jsou legislativně technické úpravy . ps2017-049-02-002-006.u2.p4.s1
Body 5 až 7 , to jsou úpravy odchodného pro strážníky . ps2017-049-02-002-006.u2.p4.s2
Kolegové senátoři vypustili omezující podmínku padesáti let věku strážníka a v podstatě by trvali na tom , aby poměr musel být k jedné obci . ps2017-049-02-002-006.u2.p4.s3
Zde si , řekněme , dovolím říct nesouhlas , protože naší snahou bylo , aby strážníci neodcházeli v mladém věku , protože obce do nich investují peníze na jejich výcvik , zaškolení a další a další věci . ps2017-049-02-002-006.u2.p4.s4
A pokud by nám strážníci odcházeli před tím padesátým rokem , tak by to byl ten problém , který třeba teď řešíme u Policie České republiky , kde nám odcházejí desítky policistů v produktivním věku , a my bychom chtěli , aby naopak sloužili i po věku padesáti let . ps2017-049-02-002-006.u2.p5.s1
Neutrální názor bychom měli na body 8 , 9 , 10 , popřípadě i jiné . ps2017-049-02-002-006.u2.p6.s1
Ale zásadní body , které jsou a pro které vás budu žádat , abyste nepodpořili senátní návrh a setrvali na svém původním hlasování , kde jste v době , kdy jsme o tom hlasovali , ze 161 přítomných hlasovali 141 pro , tak abyste nás podpořili i tentokrát , a to je bod 4 a bod 11 . ps2017-049-02-002-006.u2.p7.s1
K bodu 4 . ps2017-049-02-002-006.u2.p7.s2
Kolegové senátoři chtějí vypustit požadavek na vzdělání strážníka , kterým dnes je maturitní zkouška . ps2017-049-02-002-006.u2.p7.s3
Vy , kteří zde sedíte delší dobu , tak si určitě vzpomenete , možná jste toho i sami byli účastni , že v roce 2009 byla schválena novela zákona o obecní policii , a vy , kteří zde sedíte delší dobu , jste právě stanovili podmínku , aby strážník obecní policie měl maturitní vzdělání . ps2017-049-02-002-006.u2.p7.s4
Tehdy tento požadavek maturitního vzdělání nesplňovalo 1 608 strážníků v celé republice . ps2017-049-02-002-006.u2.p7.s5
1 608 strážníků nemělo v roce 2010 maturitu . ps2017-049-02-002-006.u2.p7.s6
Byla stanovena překlenovací doba po dobu sedmi let a na konci roku 2015 , kdy už jsem zde byl já a seděl jsem v podvýboru pro policii , tak jako teď jsme čelili tomu , kolik strážníků bude muset ukončit pracovní poměr v obci . ps2017-049-02-002-006.u2.p7.s7
Tehdy muselo skončit 203 strážníků , protože si nebyli schopni v těch sedmi letech doplnit vzdělání . ps2017-049-02-002-006.u2.p7.s8
Samozřejmě tam byla ještě výjimka pro strážníky , kteří byli starší pětačtyřiceti let , a ti už si tu maturitu dodělávat nemuseli . ps2017-049-02-002-006.u2.p7.s9
Zmírnit nyní požadavky na vzdělání je z našeho pohledu krok zpět , který nepřinese v podstatě vůbec nic pozitivního , a určitým způsobem by byla i narušena nějaká právní jistota a důvěra lidí v právní řád . ps2017-049-02-002-006.u2.p7.s10
Takže to je naše výhrada . ps2017-049-02-002-006.u2.p7.s11
Mohl bych k tomu hovořit i více . ps2017-049-02-002-006.u2.p8.s1
A potom druhým bodem , který by nám , řekněme , udělal trošku problém , je bod 11 . ps2017-049-02-002-006.u2.p8.s2
Víte , že jsme o něj zde svedli diskusi , a to je ten náš návrh , který řeší zavedení odchodného pro strážníky . ps2017-049-02-002-006.u2.p8.s3
Nakonec jsme většinově hlasovali , jak jsem zmínil , 141 pro ze 161 přítomných , a to odchodné jsme dali . ps2017-049-02-002-006.u2.p8.s4
Kolegové senátoři a senátorky teď došli k nové verzi a chtěli by , aby se to vyplácené odchodné nedanilo . ps2017-049-02-002-006.u2.p8.s5
To znamená , že by zůstalo v celých až šesti platech , jak tam je . ps2017-049-02-002-006.u2.p8.s6
Zde musím ale říci , že my se snažíme s kolegy sjednotit , řekněme , benefity pro strážníky obecních a městských policií se zdravotnickou záchrannou službou , kde už tento benefit je , a jsou to dvě složky , které pracují v náš prospěch společně i s policisty a s hasiči , kteří to odchodné , popřípadě výsluhy mají , a jsou ale i upraveny zákonem č . 361 / 2003 Sb . , o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů . ps2017-049-02-002-006.u2.p8.s7
Takže pokud bychom teď zavedli u strážníků nedanění odchodného , tak očekávám , že by se v brzké době ozvali také kolegové ze zdravotnické záchranné služby , popřípadě státní úředníci , kteří odchodné ze zákona mají , ale mají ho také daněno . ps2017-049-02-002-006.u2.p9.s1
Takže ve zkratce ty body . ps2017-049-02-002-006.u2.p9.s2
Předpokládám , že i pan kolega senátor je popřípadě ještě představí , a já vás požádám o setrvání původního návrhu a znovu o podporu poslanecké verze . ps2017-049-02-002-006.u2.p9.s3
Děkuji . ps2017-049-02-002-006.u3.p1.s1
Děkuji panu poslanci Ondráčkovi za úvodní slovo a nyní budeme pokračovat vystoupením pana senátora Nytry , který jistě odůvodní stanovisko Senátu . ps2017-049-02-002-006.u3.p1.s2
Prosím , pane senátore . ps2017-049-02-002-006.u4.p1.s1
Děkuji . ps2017-049-02-002-006.u4.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , vážené dámy poslankyně , vážení páni poslanci , vážená vládo , dovolte mi , abych se vás na rozdíl od svého předřečníka pokusil přesvědčit , abyste hlasovali pro senátní verzi . ps2017-049-02-002-006.u4.p1.s3
Jenom si dovolím opravit . ps2017-049-02-002-006.u4.p1.s4
Těch bodů je celkem 13 , ale nebojte , z toho 9 bodů se týká právě zmiňovaného odchodného . ps2017-049-02-002-006.u4.p2.s1
Já jsem si velice pozorně prostudoval diskusi v Poslanecké sněmovně , když jste jednali o tomto návrhu zákona , a diskuse nebyla jednosměrná . ps2017-049-02-002-006.u4.p2.s2
Můžeme tady diskutovat o tom , jestli má odchodné stabilizační charakter , nebo nemá stabilizační charakter . ps2017-049-02-002-006.u4.p2.s3
V prvních dvou letech tomu tak určitě nebude , ale budiž . ps2017-049-02-002-006.u4.p2.s4
My jsme se rozhodli upravit to odchodné v tom stylu , že za prvé , a to je i zkušenost nebo reakce z městských policií od ředitelů , se kterými jsem se bavil , to vršení rozhodné doby , to znamená načítávání , může mít taky ten efekt , že například když má někdo odslouženo už u jedné obce deset , dvanáct let , tak ho u jiné obce jako městského strážníka nevezmou , protože by museli platit odchodné za tu jinou obec . ps2017-049-02-002-006.u4.p2.s5
Takže právě v rámci i té stabilizace jsme navrhli , aby rozhodná doba patnácti let platila pouze k jedné obci . ps2017-049-02-002-006.u4.p3.s1
Já to budu zmiňovat dneska asi několikrát . ps2017-049-02-002-006.u4.p3.s2
Spravedlnost není z tohoto světa , absolutní spravedlnost . ps2017-049-02-002-006.u4.p3.s3
Pochopitelně když se někdo přestěhuje z jednoho konce republiky na druhý a bude chtít dál pracovat jako strážník obecní policie , tak tím přijde o ty odsloužené roky . ps2017-049-02-002-006.u4.p3.s4
Ale troufám si tvrdit , že těchhle těch případů bude málo . ps2017-049-02-002-006.u4.p4.s1
Druhá změna u odchodného je právě ta podmínka 50 let , protože je v zájmu nabírat mladé lidi . ps2017-049-02-002-006.u4.p4.s2
A pak moc tomu nerozumím , když v podstatě platí obě dvě podmínky současně : 15 let práce u obecní policie a zároveň docílení 50 let věku . ps2017-049-02-002-006.u4.p5.s1
A třetí podmínka - zdaňování . ps2017-049-02-002-006.u4.p5.s2
Ano , pan poslanec Ondráček zmiňoval , že by to bylo nespravedlivé a je to rozdílné od zdravotní záchranné služby . ps2017-049-02-002-006.u4.p5.s3
Na druhou stranu u bezpečnostních sborů to tak je . ps2017-049-02-002-006.u4.p5.s4
Když jsem si zjišťoval , jaký je průměrný plat u Městské policie v Ostravě , tak je to asi 36 000 Kč hrubého . ps2017-049-02-002-006.u4.p5.s5
Takže si myslím , že když už něco zavádíme , tak bychom to měli zavádět ve prospěch těch lidí . ps2017-049-02-002-006.u4.p5.s6
A pak je pochopitelně možné , že se tady objeví změna u odchodného u zdravotní záchranné služby . ps2017-049-02-002-006.u4.p5.s7
To se týká i té podmínky 50 let . ps2017-049-02-002-006.u4.p5.s8
Ale to není předmětem tohoto návrhu zákona . ps2017-049-02-002-006.u4.p6.s1
Druhá oblast , která je , to je ta zmiňovaná maturita . ps2017-049-02-002-006.u4.p6.s2
Ano , já naprosto souhlasím s tím , že se nejdřív zavedla povinná maturita , teď by se měla zrušit . ps2017-049-02-002-006.u4.p6.s3
Ale ten pozměňovací návrh by vůbec nebyl na stole , kdyby stejnou cestou nešly bezpečnostní sbory , stejnou cestou nešla Policie České republiky , kde - teď mě neberte za slovo - jestli tři nebo čtyři roky platí , že policie do svých řad může brát občany bez maturity . ps2017-049-02-002-006.u4.p6.s4
A nejenom u policie . ps2017-049-02-002-006.u4.p6.s5
U vězeňské služby . ps2017-049-02-002-006.u4.p6.s6
U hasičského záchranného sboru taky byla spousta lidí , kteří si museli udělat maturitu , případně museli odejít . ps2017-049-02-002-006.u4.p6.s7
Mně nedává logiku , a nechci říct , že Policie České republiky je výše než obecní policie , ale i kdybychom dali mezi ně rovnítko , tak přece nemá logiku , aby u jedné policie platila striktní podmínka maturita , a u druhé neplatila . ps2017-049-02-002-006.u4.p6.s8
Je nutno přiznat , že u Policie České republiky se bavíme pouze o druhé tarifní třídě , to znamená té úplně nejnižší . ps2017-049-02-002-006.u4.p6.s9
Ale ta možnost tady je . ps2017-049-02-002-006.u4.p6.s10
Takže proč ji nemít i u obecní policie ? ps2017-049-02-002-006.u4.p6.s11
Je pochopitelně na zvážení vedení města , vedení jednotlivých obecních policií , jestli tuto možnost využijí , nebo nevyužijí . ps2017-049-02-002-006.u4.p6.s12
Oni ji nemusejí využít . ps2017-049-02-002-006.u4.p6.s13
Oni se rozhodnou , že budou přijímat pouze občany s maturitou . ps2017-049-02-002-006.u4.p6.s14
To je jejich svaté právo . ps2017-049-02-002-006.u4.p6.s15
Ale jsou určitě malé obce , malá města , kde obecní policie funguje a mají nedostatek lidí . ps2017-049-02-002-006.u4.p6.s16
Navíc obecní policie se obecně setkávají s tím , že přecházejí lidé z obecní policie k Policii České republiky . ps2017-049-02-002-006.u4.p6.s17
A tím bychom to aspoň trošku vykompenzovali . ps2017-049-02-002-006.u4.p7.s1
Třetí návrh se týká prokazování totožnosti , protože občan , když bude prokazovat svou totožnost obecní policii , tak musí dokonce - a pod sankcí na základě tohoto zákona - musí prokázat dokonce další věci , které si ten strážník obecní policie může ověřit v registrech . ps2017-049-02-002-006.u4.p7.s2
Takže tady tato změna pouze dává do souladu naprosto přesně prokazování totožnosti tak , jak občan musí prokazovat svou totožnost vůči příslušníku Policie České republiky . ps2017-049-02-002-006.u4.p8.s1
Čtvrtou změnou je ukládání pokut za přestupky . ps2017-049-02-002-006.u4.p8.s2
Tam pouze vypouštíme jednu věc , a to je , že fyzická osoba se dopustí přestupku tím , že úmyslně vykonává oprávnění a povinnosti strážníka , aniž by k tomu byla oprávněna podle tohoto zákona , protože tenhle ten požadavek je už uveden v zákoně číslo (hledá ve svých papírech) , a teď nemůžu najít ten zákon , ale je to zákon o trestním zákoníku , kde je pokuta 20 000 za tento přestupek , kdežto tady tímto zákonem se zavádí pokuta 3 000 Kč . ps2017-049-02-002-006.u4.p9.s1
A poslední změnou je nepřímá novela zákona o obcích , kdy v podstatě stejná ustanovení , která jsou vkládána do tohoto zákona , konkrétně do § 28 b , tak jsou uvedena v zákoně o obcích . ps2017-049-02-002-006.u4.p10.s1
Takže rekapitulace . ps2017-049-02-002-006.u4.p10.s2
Těch změn je celkem pět . ps2017-049-02-002-006.u4.p10.s3
Začnu od těch nejméně závažných . ps2017-049-02-002-006.u4.p10.s4
Je to ta nepřímá novela o obcích . ps2017-049-02-002-006.u4.p10.s5
Vůbec nic se nezmění , protože už je to v zákoně o obcích uvedeno . ps2017-049-02-002-006.u4.p10.s6
Je to ukládání pokut za přestupek , kdy v tomto případě by v podstatě za jeden a tentýž přestupek byla možná dvojí sankce , jedna podle tohoto zákona a druhá podle přestupkového zákona . ps2017-049-02-002-006.u4.p10.s7
Třetí je prokazování totožnosti , kdy občan by musel strážníkovi obecní policie prokazovat více údajů než příslušníkovi Policie České republiky . ps2017-049-02-002-006.u4.p10.s8
Pak pochopitelně ta problematická maturita . ps2017-049-02-002-006.u4.p10.s9
A nakonec úprava odchodného . ps2017-049-02-002-006.u4.p11.s1
Vážené poslankyně , vážení poslanci , dovolím si vás požádat o podporu senátní verze . ps2017-049-02-002-006.u4.p11.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-049-02-002-006.u5.p1.s1
Děkuji panu senátoru Nytrovi . ps2017-049-02-002-006.u5.p1.s2
A než otevřu rozpravu , tak se zeptám zpravodajů výborů , které se tím zabývaly v Poslanecké sněmovně , zda se chtějí vyjádřit k pozměňovacím návrhům Senátu .