ps2017-049-01-001-004.u1.p1.s1
4 . ps2017-049-01-001-004.u1.p1.s2
Návrh zákona , kterým se mění zákon č . 137 / 2020 Sb . , o některých úpravách v oblasti evidence tržeb v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu / sněmovní tisk 849 / 2 / - vrácený Senátem ps2017-049-01-001-004.u1.p2.s1
Senát vrátil návrh zákona s pozměňovací návrhy . ps2017-049-01-001-004.u1.p2.s2
Jeho usnesení nám bylo doručeno jako sněmovní tisk 89 / 3 a informace k pozměňovacím návrhům máte ve své poště . ps2017-049-01-001-004.u1.p2.s3
Já mezi námi vítám pana senátora Vladislava Vilímce a prosím , aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřila místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová . ps2017-049-01-001-004.u1.p2.s4
Paní ministryně , prosím , máte slovo . ps2017-049-01-001-004.u1.p3.s1
Dámy a pánové , prosím o klid . ps2017-049-01-001-004.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-049-01-001-004.u2.p1.s2
Dámy a pánové , dovolte mi připomenout vám návrh zákona , kterým se mění zákon č . 137 / 2020 Sb . , o některých úpravách v oblasti evidence tržeb v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu . ps2017-049-01-001-004.u2.p1.s3
Uvedený zákon byl přijat v reakci na vyhlášení nouzového stavu z důvodu rozšíření onemocnění COVID - 19 a na opatření , která značně omezují výkon podnikatelské činnosti . ps2017-049-01-001-004.u2.p2.s1
Podle současného znění uvedeného zákona se ruší evidenční povinnost do uplynutí tří měsíců po skončení nouzového stavu . ps2017-049-01-001-004.u2.p2.s2
Nouzový stav skončil 17 . května 2020 . ps2017-049-01-001-004.u2.p2.s3
K plnému náběhu evidence tržeb by tedy mělo dojít od 19 . srpna 2020 s tím , že poplatníci by měli tři měsíce na přípravu , na zahájení , případně znovuzahájení evidování tržeb , mimo jiné na vyzvednutí autentizačních údajů a bloku účtenek na finančním úřadu . ps2017-049-01-001-004.u2.p3.s1
S ohledem na současný vývoj rozsah hospodářských dopadů na podnikající subjekty se navrhuje , aby poplatníci nebyli zatěžováni dodatečnými administrativními povinnostmi po delší dobu , než je obsahem původního zákona , a z tohoto důvodu se navrhuje prodloužit období , během kterého poplatníci nebudou povinni plnit evidenční povinnost , do konce roku 2020 . ps2017-049-01-001-004.u2.p3.s2
Povinnost evidovat tržby a povinnost umístit informační oznámení začnou opět platit od 1 . ledna 2021 s tím , že poplatníci budou mít před tímto datem tři měsíce na přípravu na zahájení či opětovné zahájení plnění evidenční povinnosti , a to jak ti , kteří tržby evidovali již před zahájením nouzového stavu a potřebují například zažádat o nové autentizační údaje pro evidenci tržeb nebo chtějí evidovat ve zvláštním režimu , tak ti , kterým povinnost evidovat tržby vzniká na základě spuštění poslední fáze evidence tržeb , tj . zajištění dostatečného prostoru pro přípravu na evidenci tržeb v běžném režimu , nebo o požádání o povolení evidovat tržby ve zvláštním režimu . ps2017-049-01-001-004.u2.p4.s1
Senát však návrh vrátil Poslanecké sněmovně s pozměňovacím návrhem , podle kterého by tzv . třetí a čtvrtá fáze evidence tržeb byla zahájena až 1 . července 2023 . ps2017-049-01-001-004.u2.p4.s2
S touto změnou nemůže Ministerstvo financí prostřednictvím mé osoby vyjádřit souhlas , protože je to v rozporu s principy , na kterých systém evidence tržeb stojí . ps2017-049-01-001-004.u2.p4.s3
Cílem evidence tržeb je narovnání podnikatelského prostředí , které není možné , pokud část podnikatelů přijímajících hotovostní tržby povinně eviduje a část nikoliv . ps2017-049-01-001-004.u2.p4.s4
V současné době podnikatelé , kterým již povinnost evidovat tržby vznikla , poukazují na nerovnost mezi nimi a těmi , kteří ještě evidovat nemusí . ps2017-049-01-001-004.u2.p4.s5
I pro podnikatele , kteří spadají do třetí a čtvrté fáze evidence tržeb , představuje odložení povinnosti evidovat tržby do konce roku 2020 dostatečný prostor pro přípravu na evidenci . ps2017-049-01-001-004.u2.p5.s1
Dovolte mi , abych vás požádala o podporu znění Poslanecké sněmovny . ps2017-049-01-001-004.u3.p1.s1
Děkuji , paní ministryně , a prosím , aby se slova ujal pan senátor Vladislav Vilímec . ps2017-049-01-001-004.u3.p1.s2
Prosím , pane senátore , máte slovo . ps2017-049-01-001-004.u4.p1.s1
Děkuji . ps2017-049-01-001-004.u4.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , vážená paní místopředsedkyně vlády , vážené poslankyně a poslanci , byl jsem pověřen usnesením Senátu ze dne 13 . května 2020 zdůvodněním odůvodnění vrácení návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 137 / 2020 Sb . , o některých úpravách v oblasti evidence tržeb v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu . ps2017-049-01-001-004.u4.p1.s3
Senát přijal k tomuto návrhu zákona pozměňovací návrhy , a vrátil tedy tento návrh zákona ke znovuprojednání a znovurozhodnutí Poslanecké sněmovně . ps2017-049-01-001-004.u4.p2.s1
Já bych chtěl říci jednu věc , že tímto zákonem se Senát v krátké době zabýval dvakrát , stejně tak jako Poslanecká sněmovna . ps2017-049-01-001-004.u4.p2.s2
Již poprvé na konci března vznikaly vážné obavy , že ten návrh , jak je koncipován , není dostatečný ani délkou vymezení pozastavení elektronické evidence tržeb , a že za tři týdny přijde novela toho zákona . ps2017-049-01-001-004.u4.p2.s3
Skutečně se tak stalo a mohli jsme si odpustit dvojí projednávání v podstatě jednoho a téhož zákona . ps2017-049-01-001-004.u4.p3.s1
Již poprvé zaznívalo i v Senátu , že termín obnovení těch pozastavených evidenčních povinností je stanoven velmi vágně , neurčitě , toliko ve vztahu k vyhlášenému stavu nouze . ps2017-049-01-001-004.u4.p3.s2
Dobře víte , že stav nouze se několikrát prodlužoval , a vláda tedy přišla s prodloužením těch jednotlivých termínů . ps2017-049-01-001-004.u4.p3.s3
V jednom případě se to týká do 30 . září letošního roku a u té vlastní evidenční povinnosti a povinnosti umístit ta informační vyjádření , tak tam se to týká do 31 . 12 . letošního roku . ps2017-049-01-001-004.u4.p4.s1
Paní ministryně použila , pokud jsem si dobře zaznamenal , termín , že Senát navrhuje zahájení tzv . třetí a čtvrté vlny až k 1 . 7 . 2023 . ps2017-049-01-001-004.u4.p4.s2
Není tomu tak . ps2017-049-01-001-004.u4.p4.s3
A to je právě to kouzlo současné téměř nepřehledné situace a naprosté nesrozumitelnosti současného znění zákona , který byl změněn jednak verdiktem Ústavního soudu , jednak zákonem 256 / 2019 Sb . , a když se podíváte na ten návrh zákona , tak obyčejný člověk , a podnikatele nevyjímaje , fakticky téměř neví , co platí a co neplatí . ps2017-049-01-001-004.u4.p5.s1
I paní ministryně zde uvedla termín , který není úplně přesný . ps2017-049-01-001-004.u4.p5.s2
My nenavrhujeme odložit nebo zahájit spuštění třetí a čtvrté vlny 1 . 7 . 2023 - z jednoho prostého důvodu , že již 1 . května nepozorovaně a téměř tajemně byla ta třetí a čtvrtá vlna spuštěna , a to v průběhu vyhlášeného stavu nouze . ps2017-049-01-001-004.u4.p5.s3
To považuje Senát za stěží akceptovatelné . ps2017-049-01-001-004.u4.p5.s4
Protože jen málokdo z těch , komu vznikla ta povinnost z 1 . května 2020 , je si vědom toho , že mu vznikla ta povinnost . ps2017-049-01-001-004.u4.p5.s5
Protože ona byla vlastně překryta tím pozastavením a nemyslím si , že bychom takto měli v legislativě postupovat . ps2017-049-01-001-004.u4.p6.s1
Navíc předkladatel v odůvodnění jak toho prvního , tak toho druhého , té novely toho prvního zákona , píše , že je třeba dát podnikatelům nebo těm poplatníkům , kteří spadají do těch jednotlivých vln , možnost se nadechnout , překonat současnou krizovou situaci , protože mají jiné starosti než řešit elektronickou evidenci tržeb podle zákona o elektronické evidenci tržeb . ps2017-049-01-001-004.u4.p7.s1
Senát tedy udělal to , co podle mého soudu legislativně měla udělat vláda na samém počátku . ps2017-049-01-001-004.u4.p7.s2
Doplnil ten zvláštní zákon , který není přímou novelou zákona o elektronické evidenci tržeb , novelou skutečně toho zákona v té části druhé o elektronické evidenci tržeb . ps2017-049-01-001-004.u4.p7.s3
A tím , že obnovil § 37 toho zákona , který se v mezidobí zrušil 1 . května , tak ano , navrhuje dočasně - a teď použiji přesný termín - dočasně vyjmout z povinnosti EET ty poplatníky , kterým tato povinnost vznikla 1 . května 2020 . ps2017-049-01-001-004.u4.p7.s4
A navrhujeme to na dobu dvou a půl let . ps2017-049-01-001-004.u4.p7.s5
Kdybychom to srovnali s vládním návrhem , tak je to prodloužení o dva roky . ps2017-049-01-001-004.u4.p7.s6
To znamená , ti , kdo spadají do takzvané třetí a čtvrté vlny , by podle vládního návrhu většinu povinností - říkám většinu povinností - elektronické evidence tržeb nemuseli naplňovat do 31 . 12 . 2020 . ps2017-049-01-001-004.u4.p7.s7
Podle senátního návrhu zákona by to bylo o dva a půl roku déle . ps2017-049-01-001-004.u4.p7.s8
To je meritum senátního návrhu . ps2017-049-01-001-004.u4.p7.s9
Považuji ten návrh skutečně za velmi rozumný a ve vztahu k těm argumentům , které obvykle uvádí paní ministryně a uváděly se ještě v dobách , kdy jsme debatovali vůbec o zahájení elektronické evidence tržeb . ps2017-049-01-001-004.u4.p8.s1
Je třeba si uvědomit , kdo vlastně spadá do třetí a čtvrté vlny . ps2017-049-01-001-004.u4.p8.s2
I to pojmenování třetí a čtvrtá vlna je také nepřesné , protože není žádná třetí a čtvrtá vlna . ps2017-049-01-001-004.u4.p8.s3
Je už jenom jedna vlna . ps2017-049-01-001-004.u4.p8.s4
Tak kdo do této vlny spadá ? ps2017-049-01-001-004.u4.p8.s5
Když se podíváte do zákona , tak do toho spadají všichni poplatníci , kteří nespadají do první vlny a do druhé vlny . ps2017-049-01-001-004.u4.p8.s6
Tak je to přímo v zákoně napsáno . ps2017-049-01-001-004.u4.p8.s7
A většinou se to týká řemeslnických živností , služeb , některých služeb , ale také třeba lékařů nebo advokátů . ps2017-049-01-001-004.u4.p9.s1
Víte , představa , že v této krizové době a ještě dlouho po ní zavedením povinnosti elektronické evidence tržeb získáme něco do veřejných rozpočtů od elektrikářů , instalatérů a dalších těchto služeb nebo těchto řemeslnických činností , které trpí personálním nedostatkem vůbec , je čistě iluzorní . ps2017-049-01-001-004.u4.p9.s2
Nechci dlouho debatovat o přínosech elektronické evidence tržeb , o tom debatujete velmi často tady v Poslanecké sněmovně . ps2017-049-01-001-004.u4.p9.s3
Ale ta třetí a čtvrtá vlna , nebo ta poslední vlna , i z toho pohledu přínosů do veřejných rozpočtů je velmi kontroverzní . ps2017-049-01-001-004.u4.p9.s4
Ona téměř jakoby nic nemůže přinést . ps2017-049-01-001-004.u4.p9.s5
Nelze podle mého názoru ani moc v případě těch elektrikářů , instalatérů nebo natěračů a dalších používat taky takový hodně nadužívaný termín , že to přispěje k narovnání tržního prostředí . ps2017-049-01-001-004.u4.p9.s6
Nevím , jak elektrikáři a instalatéři , kterých je zoufalý nedostatek , mohou hrubě narušovat tržní prostředí . ps2017-049-01-001-004.u4.p9.s7
To považuji za zjevný nesmysl . ps2017-049-01-001-004.u4.p10.s1
Já bych vás , vážené poslankyně a poslanci , skutečně požádal , abyste tento Senátem vrácený zákon s rozumnými pozměňovacími návrhy - a skutečně nejsem tady jen jako zástupce Senátu , ale jako člověk , který vlastně navrhoval tento pozměňovací návrh , takže za tímto návrhem osobně stojím . ps2017-049-01-001-004.u4.p10.s2
A já bych vás požádal , abyste tento návrh podpořili , protože tím vlastně poskytnete přiměřený prostor i těm , jednak těm , kteří byli hodně postiženi vynucenými opatřeními vlády , a jednak poskytnete přiměřený prostor i pro vládu , aby v časovém odstupu , ať už tato , nebo další vláda , vyhodnotila skutečně přínosy elektronické evidence tržeb a rozhodla se bez nějakého tlaku , časového tlaku , jestli tu třetí a čtvrtou vlnu skutečně odstartuje , a nejen jaksi de iure . ps2017-049-01-001-004.u4.p11.s1
Myslím si , že ten dvaapůlletý odklad je velkou pomocí jednotlivým živnostem , ale i lékařům . ps2017-049-01-001-004.u4.p11.s2
Vždyť asi každý zná , já nejsem odborník ve zdravotnictví , ale každý zná a ví , jak se zoufale nedostává praktických lékařů třeba na venkově nebo i zubařů . ps2017-049-01-001-004.u4.p11.s3
A to jsou mnohdy lidé v důchodovém věku a ti by měli řešit ve velmi krátkém čase elektronickou evidenci tržeb . ps2017-049-01-001-004.u4.p11.s4
Odpovězte , jak by to asi dopadlo . ps2017-049-01-001-004.u4.p11.s5
V mnoha případech by to mohlo dopadnout takovým způsobem , že prostě ty své praxe by zavřeli . ps2017-049-01-001-004.u4.p11.s6
A opět by na tom prodělali občané . ps2017-049-01-001-004.u4.p12.s1
Takže vím , že se tento návrh nebude líbit paní ministryni , to určitě . ps2017-049-01-001-004.u4.p12.s2
Ale přesto bych vás , vážené poslankyně a poslanci požádal , abyste mě podpořili . ps2017-049-01-001-004.u4.p12.s3
Protože je vlastně výhodný i pro tu vládu . ps2017-049-01-001-004.u4.p12.s4
Není výhodný jenom pro ty jednotlivé řemeslné činnosti , ale je výhodný i pro tu vládu , protože ta si může nechat potřebný čas na skutečně zevrubnou analýzu , co vlastně ta elektronická evidence tržeb přinesla nebo nepřinesla . ps2017-049-01-001-004.u4.p13.s1
Nechci tady uvádět čísla o inkasu daní například z příjmu fyzických osob placeném daňovými poplatníky . ps2017-049-01-001-004.u4.p13.s2
Když se podíváte na ta léta 2016 až 2019 , nemluvím o letošním roce samozřejmě , tak nějaký hmatatelný důkaz , že by to něco přineslo , nenaleznete . ps2017-049-01-001-004.u4.p13.s3
Protože inkaso této daně i při vědomí toho , že ta položka je taková složená , že ve vztahu k této položce také účtují i vratky daně , ale když se podíváte na rok 2016 , tak velký rozdíl u inkasa daní za rok 2019 nebyl . ps2017-049-01-001-004.u4.p13.s4
Takže já jsem velmi opatrný v nějakých úspěších elektronické evidence tržeb . ps2017-049-01-001-004.u4.p14.s1
Ještě bych chtěl říci jednu věc . ps2017-049-01-001-004.u4.p14.s2
Senát nenavrhuje zrušení elektronické evidence tržeb , protože prostě v situaci vyhlášeného legislativního stavu nouze se to Senátu zdálo velmi odvážné , ale navrhuje přiměřený odklad pro ty , kdo byli skutečně postiženi současnou situací . ps2017-049-01-001-004.u4.p14.s3
A proto bych vás ještě jednou požádal , abyste i přes negativní stanovisko předkladatele , paní ministryně financí , si tuto okolnost vzali v potaz při svém hlasování a tento návrh Senátu podpořili . ps2017-049-01-001-004.u4.p14.s4
Děkuji za pozornost . ps2017-049-01-001-004.u5.p1.s1
Děkuji panu senátorovi . ps2017-049-01-001-004.u5.p1.s2
A než otevřu rozpravu , tak se ptám , jestli se chce k usnesení Senátu vyjádřit zpravodajka garančního výboru , to byl rozpočtový výbor , tedy paní poslankyně Miroslava Vostrá . ps2017-049-01-001-004.u5.p1.s3
Nechce se vyjádřit . ps2017-049-01-001-004.u5.p2.s1
Takže otevírám rozpravu . ps2017-049-01-001-004.u5.p2.s2
Do rozpravy není nikdo přihlášen . ps2017-049-01-001-004.u5.p2.s3
Hlásí se někdo z místa ? ps2017-049-01-001-004.u5.p2.s4
Nehlásí . ps2017-049-01-001-004.u5.p2.s5
Takže rozpravu končím . ps2017-049-01-001-004.u5.p2.s6
Zájem o závěrečná slova ? ps2017-049-01-001-004.u5.p2.s7
Tak jsem přivolal poslankyně a poslance do sálu a pomalu přistoupíme k hlasování podle § 97 odst . 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny . ps2017-049-01-001-004.u5.p3.s1
Pan poslanec Kubíček se hlásí . ps2017-049-01-001-004.u5.p3.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-049-01-001-004.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-049-01-001-004.u6.p1.s2
Já bych poprosil o 5 minut přestávku na poradu poslaneckého klubu ANO . ps2017-049-01-001-004.u7.p1.s1
Ano . ps2017-049-01-001-004.u7.p1.s2
Vyhlašuji tedy přestávku , pět minut na poradu poslaneckého klubu ANO .