|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-06-16 ps2017-049-08-006-387 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

387. Vládní návrh zákona, kterým se zrušuje zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů, a mění a zrušují další související právní předpisy /sněmovní tisk 866/ - druhé čtení

Date2020-06-16
Meetingps2017/049
Agenda Itemps2017/049/387
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/049schuz/s049290.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 709 • previousnext

ps2017-049-08-006-387.u6.p9.s4 se domnívám, že trh s nemovitostmi reaguje vždy se zpožděním na ekonomické krize a na vývoj ekonomiky.
ps2017-049-08-006-387.u6.p9.s5 Je to logické.
ps2017-049-08-006-387.u6.p9.s6 Proto navrhuji o rok prodloužit toto přechodné období.
ps2017-049-08-006-387.u6.p10.s1 Dalším pozměňovacím návrhem reaguji na zrušení výhody pro novostavby právě kvůli zrušení odpočtů z hypoték.
ps2017-049-08-006-387.u6.p10.s2 Všichni víme, že problém vysokých cen nemovitostí, o kterém tady mluvila paní ministryně, je problém zejména na straně nabídky.
ps2017-049-08-006-387.u6.p10.s3 Takže jedním ze způsobů, jak podnítit rozvoj nabídky a snížit cenu nemovitostí, je, že snížíme DPH na novostavby.
ps2017-049-08-006-387.u6.p10.s4 Proto jedním z pozměňovacích návrhů je snížit DPH na malé byty, u kterých je dnes 15 % DPH, na 10 %, a to zase mám dvě varianty pozměňovacího návrhu, jedna je snížení DPH do budoucna navždy, druhá je časově omezena z důvodu koronavirové krize 2020 do konce roku 2023 tak, že to považuji za určité kompromisní řešení.
ps2017-049-08-006-387.u6.p11.s1 Ono to skutečně svůj efekt, snížení DPH, protože z mého pohledu je to vysoký impuls do restartu ekonomiky.
ps2017-049-08-006-387.u6.p11.s2 Snížení sazby DPH ve stavebnictví vysoký multiplikační dopad na ekonomiku.
ps2017-049-08-006-387.u6.p11.s3 Jenom pro vaši informaci podle mnohých ekonomických analýz 1 milion korun investovaných ve stavebnictví potenciál zvýšit produkci České republiky o 3 miliony korun.
ps2017-049-08-006-387.u6.p11.s4 A jenom pro srovnání, my máme na sociální byty, na ty malé byty, 15 %, v Polsku mají 8 %, ve Francii 5,5 %, v Maďarsku 5 %.
ps2017-049-08-006-387.u6.p11.s5 Tak to je jeden z důvodů, proč přicházím s tímto návrhem.
ps2017-049-08-006-387.u6.p12.s1 Poslední balík pozměňovacích návrhů reaguje na to, co zde také říkala paní ministryně, a to je zvýšení daňového testu z pěti na deset let, a na novou konstrukci případného započítávání peněz do vlastního bydlení.
ps2017-049-08-006-387.u6.p12.s2 Paní ministryně, to, co máte v důvodové zprávě, a to, co jste tady na začátku říkala, to je přece ekonomicky absurdní zdůvodnění.
ps2017-049-08-006-387.u6.p12.s3 Vy trh s byty přece nerozpohybujete tím, že zvýšíte daň!
ps2017-049-08-006-387.u6.p12.s4 Viděla jste někdy nějaký trh, který se rozpohyboval tím, že se zvýšila daň?
ps2017-049-08-006-387.u6.p12.s5 Podle to není tak, protože ti investoři, o kterých jste mluvila, kteří rychle točí byty, rychle nakupují, rychle je prodávají se ziskem, tak dneska to činí stejně do těch pěti let a do ceny nemovitostí si započítávají náklady na daň z příjmu.
ps2017-049-08-006-387.u6.p12.s6 Ti, co se tomu věnují dlouhodobě, si to riziko s prodloužením daňového testu započítávají do svého portfolia a budou si nechávat byty o to déle.
ps2017-049-08-006-387.u6.p12.s7 To znamená, nedojde k rozpohybování (trhu)s byty.
ps2017-049-08-006-387.u6.p12.s8 Víte, paní ministryně, na koho to dopadne?
ps2017-049-08-006-387.u6.p12.s9 Víte, na koho to dopadne?
ps2017-049-08-006-387.u6.p12.s10 Dopadne to na běžného občana, který například zdědil jednu nemovitost, ji pro děti, z důvodu nějaké ekonomické krize se dostane do finančních obtíží, nebo se dostane z osobních důvodů, bude se rozvádět, do těchto potíží, a na tohoto člověka to dopadne.
ps2017-049-08-006-387.u6.p12.s11 Těmto lidem vy chcete vytáhnout z kapsy další peníze.
ps2017-049-08-006-387.u6.p12.s12 Na velké investory do nemovitostí to nijak zvlášť nedopadne.
ps2017-049-08-006-387.u6.p13.s1 Proto přicházím s pozměňovacím návrhem zachování daňového testu na pět let a zároveň přicházím s pozměňovacím návrhem, který reaguje na tu změnu konstrukce vlastnického bydlení, a to z toho důvodu, že vy navrhujete, že se prostředky získané z prodeje nemovitostí mohou započítávat do vlastního bydlení do daně z příjmů další zdaňovací období po prodeji, to znamená jeden rok a kousek.
ps2017-049-08-006-387.u6.p13.s2 navrhuji to prodloužit o další rok, a to z toho důvodu, že když ten člověk prodá nemovitost, chce s tím zainvestovat vlastní bydlení typu rodinný dům, tak samozřejmě nějakou dobu trvá, než získá povolení, než ten dům postaví, než získá kolaudaci, než se to zapíše do katastru.
ps2017-049-08-006-387.u6.p13.s3 Proto další pozměňovací návrh je navýšení o jeden rok, o jedno zdaňovací období.
ps2017-049-08-006-387.u6.p14.s1 Věřím, že z toho vějíře návrhů, které tady předkládám, některé získají podporu, protože skutečně cílem je zlepšit situaci na trhu s bydlením, která trpí vysokými cenami, aby se zvýšila dostupnost bydlení pro střední třídu.
ps2017-049-08-006-387.u6.p14.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-049-08-006-387.u7.p1.s1 Hezké odpoledne, vážené paní poslankyně, páni poslanci, členové vlády.
ps2017-049-08-006-387.u7.p1.s2 Budeme pokračovat.
ps2017-049-08-006-387.u7.p1.s3 To bylo vystoupení Vojtěcha Munzara a vzhledem k tomu, jak se tady za tu chvíli namnožily přihlášky, nejdřív přečtu omluvu Petra Pávka, který se omlouvá od do hodin z pracovních důvodů.
ps2017-049-08-006-387.u7.p2.s1 S přednostním právem vystoupí místopředseda Sněmovny Tomio Okamura, poté řádně přihlášení kolegové Španěl a Kovářová a poté z místa přihlášený pan kolega Votava a Patrik Nacher, protože elektronická přihláška přednost.
ps2017-049-08-006-387.u7.p2.s2 Nyní tedy pan místopředseda Okamura.
ps2017-049-08-006-387.u7.p2.s3 Máte slovo.
ps2017-049-08-006-387.u8.p1.s1 Vážené dámy a pánové, návrh SPD na zrušení daně z nabytí nemovitostí již ve Sněmovně leží půl roku, a jsem tedy rád, že si ho konečně vládní koalice osvojila a tuto nemravnou daň zrušíme, jelikož stát daní lidem již jednou zdaněné peníze.
ps2017-049-08-006-387.u8.p1.s2 Samozřejmě vláda ten náš návrh ovšem modifikovala velmi negativním směrem, jelikož zároveň občanům ruší možnost odečíst si od základu daně úroky z hypoték a stavebního spoření.
ps2017-049-08-006-387.u8.p1.s3 Takže na jednu stanu jakoby ušetří občanům peníze, to je ten původní návrh SPD, aby se zrušila daň z nabytí nemovitostí, ale zároveň si vláda k tomu přidala to, to znamená koalice hnutí ANO, ČSSD s podporou KSČM, že zároveň vytáhne ty peníze občanům zase druhou kapsou ven tím, že jim zruší možnost, aby si odečetli od základu daně úroky z hypoték a stavebního spoření.
ps2017-049-08-006-387.u8.p2.s1 Takže my jako SPD jsme připravili pozměňovací návrh, který bude prezentovat náš poslanec Jan Hrnčíř, že tento vládní přílepek, co tam navíc dali, aby si lidé nemohli odečíst ty úroky, tak to navrhujeme zrušit a chceme nechat pouze to zrušení daně z nabytí nemovitostí s tím, aby si lidé nadále mohli odečítat od základu daně ty úroky z hypoték a ze stavebního spoření.
ps2017-049-08-006-387.u8.p2.s2 To si myslím, že je správný návrh, to je ten optimální a férový návrh, který my prosazujeme.
ps2017-049-08-006-387.u8.p2.s3 Navíc i z postaveného domu pak stát dnes požaduje zaplacení daně z nemovitostí.
ps2017-049-08-006-387.u8.p2.s4 A když ho prodáte, stát prodej opět zdaní, přestože kupec platí zdaněnými penězi.
ps2017-049-08-006-387.u8.p2.s5 Mezinárodní smlouvy často zakazují vzájemné dvojí zdanění mezi státy, občan i živnostník ovšem platí daně fakticky neustále.
ps2017-049-08-006-387.u8.p2.s6 Celkové zdanění zaměstnanců vypočítal pro rok 2018 Liberální institut na hrozných, řekl bych zlodějských, 62,24 %.
ps2017-049-08-006-387.u8.p2.s7 Téměř dvě třetiny z výdělku tedy v ČR stát lidem sebere.
ps2017-049-08-006-387.u8.p2.s8 Víme, že po léta pan premiér Babiš slibuje, že nebude zvyšovat daně.
ps2017-049-08-006-387.u8.p2.s9 To vždycky říkal, ale teď se podívejme, jak se liší slova a činy pana premiéra.
ps2017-049-08-006-387.u8.p2.s10 Daňové břemeno zaměstnanců v roce 2019 totiž poskočilo při meziročním srovnání s rokem 2018 nahoru o 2 % na 64,34 %.
ps2017-049-08-006-387.u8.p2.s11 To znamená, ještě jednou to zopakuji, v roce 2018 bylo celkové zdanění zaměstnanců 62,24 %, ale v roce 2019 64,34 %.
ps2017-049-08-006-387.u8.p2.s12 Takže naopak za této vlády se daňové zatížení občanů zvyšuje, a zvyšuje se velice razantně.
ps2017-049-08-006-387.u8.p3.s1 Stát občany, živnostníky a většinu firem dusí, škrtí a vysává.
ps2017-049-08-006-387.u8.p3.s2 Stát v současném pojetí obrovského zdanění občanů je v podstatě parazit, který si neuvědomuje, že pokud svého hostitele zlikviduje, tak ho nebude mít kdo živit, a míra zdanění v ČR je za hranicí únosnosti.
ps2017-049-08-006-387.u8.p3.s3 Lidem v peněženkách nezbývá dostatek peněz.
ps2017-049-08-006-387.u8.p3.s4 Zatímco zaměstnanci a živnostníci platí jako mourovatí, tak velké firmy berou dotace.
ps2017-049-08-006-387.u8.p3.s5 Další ukázka zrůdného systému.
ps2017-049-08-006-387.u8.p3.s6 Myslím, že většina lidí ani nechce nějaké dotace.
ps2017-049-08-006-387.u8.p3.s7 Stačí, když je bude stát méně sdírat, když sníží odvody, a to ne na tři měsíce, ale navždy.
ps2017-049-08-006-387.u8.p3.s8 Státu to živnostníci a majitelé firem i zaměstnanci a další, ale když zůstaneme u těch živnostníků a majitelů firem, vrátí na vyšší výplatách zaměstnanců a zaměstnanci to státu vrátí na větších útratách, ze kterých bude větší výběr daní.
ps2017-049-08-006-387.u8.p3.s9 Ale hlavní efekt je skutečně v větší spokojenosti zaměstnanců, protože v konečném důsledku je o jejich peníze obírá stát, a to několikanásobně.
ps2017-049-08-006-387.u8.p4.s1 Sociální a zdravotní odvody nejsou nic jiného než další, jen jinak pojmenovaná daň, a zaměstnanec tak svou výplatu zatíženou odvody, které odvádí on sám daní z příjmů, a odvody, které platí zaměstnavatel, a samozřejmě také daněmi, které platí zaměstnavatel.
ps2017-049-08-006-387.u8.p4.s2 Pokud říkáme "státe, sniž nám daně", tak to není žádost o nějaký dárek, ale je to zcela oprávněná žádost, a zvláště v této době je to velmi silně oprávněná prosba a netuším, proč je k vláda a vládní koalice tak hluchá.
ps2017-049-08-006-387.u8.p4.s3 A samozřejmě by bylo dobré, aby si vláda konečně nalila čistého vína a abychom si na rovinu řekli ty důvody, proč v České republice je tak vysoké zdanění práce, v podstatě v rámci EU tuším dokonce druhé nejvyšší po Francii, a zároveň v těch západních zemích při nižším zdanění je vyšší životní úroveň.
ps2017-049-08-006-387.u8.p4.s4 Logicky ty peníze jsou jenom jedny, takže ty peníze někde musí být.
ps2017-049-08-006-387.u8.p4.s5 Buď se rozkrádají, nebo neúčelně vynakládají.
ps2017-049-08-006-387.u8.p4.s6 A v tom je zakopaný pes!
ps2017-049-08-006-387.u8.p5.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-049-08-006-387.u9.p1.s1 Děkuji místopředsedovi Tomiu Okamurovi.
ps2017-049-08-006-387.u9.p1.s2 Nyní pan kolega Lubomír Španěl v rozpravě.
ps2017-049-08-006-387.u9.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-049-08-006-387.u10.p1.s1 Děkuji, pane předsedající, za slovo.
ps2017-049-08-006-387.u10.p1.s2 Dámy a pánové, i vítám spolu se svými kolegy z SPD zrušení této absurdní daně z nabytí nemovitostí.
ps2017-049-08-006-387.u10.p1.s3 Ještě jednou připomínám, že naše novela leží ve Sněmovně již půl roku.
ps2017-049-08-006-387.u10.p1.s4 Vláda však nedává tento ústupek, tj. zrušení daně z nabytí nemovitostí, zadarmo.
ps2017-049-08-006-387.u10.p1.s5 Zrušení daně bude draze vykoupeno zrušením úroků, které šly odečíst ze základu daně z příjmů.
ps2017-049-08-006-387.u10.p1.s6 Všichni se ohánějí, nebo všichni se oháníme potřebou podpory mladých rodin, které mnohdy podstoupí obrovské martyrium, aby získaly alespoň nějakou hypotéku na bydlení.
ps2017-049-08-006-387.u10.p1.s7 Vláda v důvodové zprávě uvádí, že chce sjednotit podmínky pro ty, co si berou na pořízení bydlení úvěr, s těmi, co mají vlastní hotovost, takže když to přeložím do češtiny, mezi bohatými a těmi méně majetnými, kteří by prostě tu pomoc právě potřebovali.
ps2017-049-08-006-387.u10.p1.s8 Dokonce někteří slibovali nebo slibují, tak jak to zaznělo na rozpočtovém výboru, že prostě vymyslíme úplně jiné bonusy pro mladé rodiny.
ps2017-049-08-006-387.u10.p1.s9 No, znáte to přísloví: Sliby se slibují, blázni se radují.
ps2017-049-08-006-387.u10.p1.s10 to na toto století, na toto století nevidím.
ps2017-049-08-006-387.u10.p2.s1 Jsem spolupředkladatelem dvou pozměňovacích návrhů, které představí kolega Jan Hrnčíř.
ps2017-049-08-006-387.u10.p2.s2 sám jsem předkladatel jednoho pozměňovacího návrhu, ke kterému se přihlásím v podrobné rozpravě.
ps2017-049-08-006-387.u10.p2.s3 Jedná se o to, že navrhuji, aby limit osvobozených nezdanitelných příjmů z příležitostného prodeje a jiných příležitostných příjmů, který je v souhrnu ročním v současné době 30 tisíc, byl navýšen na 40 tisíc.
ps2017-049-08-006-387.u10.p2.s4 Jedná se hlavně o drobné pěstitelství, chovatelství, malé výroby elektřiny a elektrárny na střechách a podobně, drobní vinaři, prodej přebytků.
ps2017-049-08-006-387.u10.p2.s5 Dopad na rozpočet bude zcela marginální.
ps2017-049-08-006-387.u10.p2.s6 bych chtěl jenom říct, že v dnešní době zdražujeme životní náklady lidem přímo skokově, to tady ještě dlouho nebylo a snad ani dlouho nebude.
ps2017-049-08-006-387.u10.p2.s7 Takže myslím, že na příležitostném prodeji nikdo určitě nezbohatne, a prosím o podporu.
ps2017-049-08-006-387.u10.p2.s8 A jak jsem řekl, ke svému pozměňovacímu návrhu se přihlásím v podrobné.
ps2017-049-08-006-387.u10.p2.s9 Děkuji.
ps2017-049-08-006-387.u11.p1.s1 Děkuji panu kolegovi Španělovi.
ps2017-049-08-006-387.u11.p1.s2 Nyní paní poslankyně Věra Kovářová v obecné rozpravě.
ps2017-049-08-006-387.u11.p1.s3 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-049-08-006-387.u12.p1.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená paní ministryně, my samozřejmě podporujeme zrušení daně z nabytí nemovitosti.
ps2017-049-08-006-387.u12.p1.s2 S tímto návrhem lze jen souhlasit.
ps2017-049-08-006-387.u12.p1.s3 Nechci připomínat, že některá vyjádření k poslaneckým opozičním návrhům byla, že tato daň z nabytí nemovitostí je součást našeho právního řádu po desetiletí a že není možné, aby tento systém opustila, ale to jenom tak na okraj.
ps2017-049-08-006-387.u12.p1.s4 S čím ovšem nelze souhlasit - a to je ta druhá část návrhu - tedy se změnou zákona o dani z příjmů, kdy v případě přijetí navrhovaného zákona by došlo ke zrušení odpočtu úroků z úvěrů poskytnutých pro bytovou potřebu.
ps2017-049-08-006-387.u12.p1.s5 myslím, že to tady již několikrát zaznělo.
ps2017-049-08-006-387.u12.p2.s1 My podáváme pozměňovací návrh, který ruší zrušení odpočtu úroků z úvěrů právě pro tuto bytovou potřebu, a to z několika důvodů.
ps2017-049-08-006-387.u12.p2.s2 První, že část lidí si bere hypotéku na koupi bytu, a myslím si, že i banky počítají při výpočtu příjmů a při rozhodování o tom, zda poskytnou hypotéky, či nikoli, tak právě tyto vratky z odpočtu úroků z úvěrů počítají banky právě do těch částek příjmů žadatele, a to si myslím, že je důležité.
ps2017-049-08-006-387.u12.p3.s1 Pak je tady tak trošku lidská rovina.
ps2017-049-08-006-387.u12.p3.s2 V okamžiku, kdy si pořizuje rodina majetek, resp. byt nebo domek do vlastnictví, tak samozřejmě je to rodina mladá, většinou tedy s dětmi, a zároveň v počátku své pracovní kariéry platí nejvyšší část úroků, kdy třeba z 15 tisíc se v tom počátku platí 10 tisíc úroky a pouze 5 tisíc je ta jistina, takže tam samozřejmě je to i velkou pomocí v období, kdy ta rodina se může octnout v nižších příjmech, protože jeden z rodičů třeba zůstává na mateřské.

Text viewDownload CoNNL-U