ps2017-049-08-006-387.u6.p9.s4
Já se domnívám , že trh s nemovitostmi reaguje vždy se zpožděním na ekonomické krize a na vývoj ekonomiky . ps2017-049-08-006-387.u6.p9.s5
Je to logické . ps2017-049-08-006-387.u6.p9.s6
Proto navrhuji o rok prodloužit toto přechodné období . ps2017-049-08-006-387.u6.p10.s1
Dalším pozměňovacím návrhem reaguji na zrušení výhody pro novostavby právě kvůli zrušení odpočtů z hypoték . ps2017-049-08-006-387.u6.p10.s2
Všichni víme , že problém vysokých cen nemovitostí , o kterém tady mluvila paní ministryně , je problém zejména na straně nabídky . ps2017-049-08-006-387.u6.p10.s3
Takže jedním ze způsobů , jak podnítit rozvoj nabídky a snížit cenu nemovitostí , je , že snížíme DPH na novostavby . ps2017-049-08-006-387.u6.p10.s4
Proto jedním z pozměňovacích návrhů je snížit DPH na malé byty , u kterých je dnes 15 % DPH , na 10 % , a to zase mám dvě varianty pozměňovacího návrhu , jedna je snížení DPH do budoucna navždy , druhá je časově omezena z důvodu koronavirové krize 2020 do konce roku 2023 tak , že to považuji za určité kompromisní řešení . ps2017-049-08-006-387.u6.p11.s1
Ono to má skutečně svůj efekt , snížení DPH , protože z mého pohledu je to vysoký impuls do restartu ekonomiky . ps2017-049-08-006-387.u6.p11.s2
Snížení sazby DPH ve stavebnictví má vysoký multiplikační dopad na ekonomiku . ps2017-049-08-006-387.u6.p11.s3
Jenom pro vaši informaci podle mnohých ekonomických analýz 1 milion korun investovaných ve stavebnictví má potenciál zvýšit produkci České republiky až o 3 miliony korun . ps2017-049-08-006-387.u6.p11.s4
A jenom pro srovnání , my máme na sociální byty , na ty malé byty , 15 % , v Polsku mají 8 % , ve Francii 5 , 5 % , v Maďarsku 5 % . ps2017-049-08-006-387.u6.p11.s5
Tak to je jeden z důvodů , proč přicházím s tímto návrhem . ps2017-049-08-006-387.u6.p12.s1
Poslední balík pozměňovacích návrhů reaguje na to , co zde také říkala paní ministryně , a to je zvýšení daňového testu z pěti na deset let , a na novou konstrukci případného započítávání peněz do vlastního bydlení . ps2017-049-08-006-387.u6.p12.s2
Paní ministryně , to , co máte v důvodové zprávě , a to , co jste tady na začátku říkala , to je přece ekonomicky absurdní zdůvodnění . ps2017-049-08-006-387.u6.p12.s3
Vy trh s byty přece nerozpohybujete tím , že zvýšíte daň ! ps2017-049-08-006-387.u6.p12.s4
Viděla jste někdy nějaký trh , který se rozpohyboval tím , že se zvýšila daň ? ps2017-049-08-006-387.u6.p12.s5
Podle mě to není tak , protože ti investoři , o kterých jste mluvila , kteří rychle točí byty , rychle nakupují , rychle je prodávají se ziskem , tak dneska to činí stejně do těch pěti let a do té ceny nemovitostí už si započítávají náklady na daň z příjmu . ps2017-049-08-006-387.u6.p12.s6
Ti , co se tomu věnují dlouhodobě , si to riziko s prodloužením daňového testu započítávají do svého portfolia a budou si nechávat byty o to déle . ps2017-049-08-006-387.u6.p12.s7
To znamená , nedojde k rozpohybování (trhu) s byty . ps2017-049-08-006-387.u6.p12.s8
Víte , paní ministryně , na koho to dopadne ? ps2017-049-08-006-387.u6.p12.s9
Víte , na koho to dopadne ? ps2017-049-08-006-387.u6.p12.s10
Dopadne to na běžného občana , který například zdědil jednu nemovitost , má ji pro děti , z důvodu nějaké ekonomické krize se dostane do finančních obtíží , nebo se dostane z osobních důvodů , bude se rozvádět , do těchto potíží , a na tohoto člověka to dopadne . ps2017-049-08-006-387.u6.p12.s11
Těmto lidem vy chcete vytáhnout z kapsy další peníze . ps2017-049-08-006-387.u6.p12.s12
Na velké investory do nemovitostí to nijak zvlášť nedopadne . ps2017-049-08-006-387.u6.p13.s1
Proto přicházím s pozměňovacím návrhem zachování daňového testu na pět let a zároveň přicházím s pozměňovacím návrhem , který reaguje na tu změnu konstrukce vlastnického bydlení , a to z toho důvodu , že vy navrhujete , že se prostředky získané z prodeje nemovitostí mohou započítávat do vlastního bydlení do daně z příjmů další zdaňovací období po prodeji , to znamená jeden rok a kousek . ps2017-049-08-006-387.u6.p13.s2
Já navrhuji to prodloužit o další rok , a to z toho důvodu , že když ten člověk prodá nemovitost , chce s tím zainvestovat vlastní bydlení typu rodinný dům , tak samozřejmě nějakou dobu trvá , než získá povolení , než ten dům postaví , než získá kolaudaci , než se to zapíše do katastru . ps2017-049-08-006-387.u6.p13.s3
Proto další pozměňovací návrh je navýšení o jeden rok , o jedno zdaňovací období . ps2017-049-08-006-387.u6.p14.s1
Věřím , že z toho vějíře návrhů , které tady předkládám , některé získají podporu , protože skutečně cílem je zlepšit situaci na trhu s bydlením , která trpí vysokými cenami , aby se zvýšila dostupnost bydlení pro střední třídu . ps2017-049-08-006-387.u6.p14.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-049-08-006-387.u7.p1.s1
Hezké odpoledne , vážené paní poslankyně , páni poslanci , členové vlády . ps2017-049-08-006-387.u7.p1.s2
Budeme pokračovat . ps2017-049-08-006-387.u7.p1.s3
To bylo vystoupení Vojtěcha Munzara a vzhledem k tomu , jak se tady za tu chvíli namnožily přihlášky , nejdřív přečtu omluvu Petra Pávka , který se omlouvá od 14 do 17 hodin z pracovních důvodů . ps2017-049-08-006-387.u7.p2.s1
S přednostním právem vystoupí místopředseda Sněmovny Tomio Okamura , poté řádně přihlášení kolegové Španěl a Kovářová a poté z místa přihlášený pan kolega Votava a Patrik Nacher , protože elektronická přihláška má přednost . ps2017-049-08-006-387.u7.p2.s2
Nyní tedy pan místopředseda Okamura . ps2017-049-08-006-387.u7.p2.s3
Máte slovo . ps2017-049-08-006-387.u8.p1.s1
Vážené dámy a pánové , návrh SPD na zrušení daně z nabytí nemovitostí již ve Sněmovně leží půl roku , a jsem tedy rád , že si ho konečně vládní koalice osvojila a tuto nemravnou daň zrušíme , jelikož stát daní lidem již jednou zdaněné peníze . ps2017-049-08-006-387.u8.p1.s2
Samozřejmě vláda ten náš návrh ovšem modifikovala velmi negativním směrem , jelikož zároveň občanům ruší možnost odečíst si od základu daně úroky z hypoték a stavebního spoření . ps2017-049-08-006-387.u8.p1.s3
Takže na jednu stanu jakoby ušetří občanům peníze , to je ten původní návrh SPD , aby se zrušila daň z nabytí nemovitostí , ale zároveň si vláda k tomu přidala to , to znamená koalice hnutí ANO , ČSSD s podporou KSČM , že zároveň vytáhne ty peníze občanům zase druhou kapsou ven tím , že jim zruší možnost , aby si odečetli od základu daně úroky z hypoték a stavebního spoření . ps2017-049-08-006-387.u8.p2.s1
Takže my jako SPD jsme připravili pozměňovací návrh , který bude prezentovat náš poslanec Jan Hrnčíř , že tento vládní přílepek , co tam navíc dali , aby si lidé nemohli odečíst ty úroky , tak to navrhujeme zrušit a chceme nechat pouze to zrušení daně z nabytí nemovitostí s tím , aby si lidé nadále mohli odečítat od základu daně ty úroky z hypoték a ze stavebního spoření . ps2017-049-08-006-387.u8.p2.s2
To si myslím , že je správný návrh , to je ten optimální a férový návrh , který my prosazujeme . ps2017-049-08-006-387.u8.p2.s3
Navíc i z postaveného domu pak stát dnes požaduje zaplacení daně z nemovitostí . ps2017-049-08-006-387.u8.p2.s4
A když ho prodáte , stát prodej opět zdaní , přestože kupec platí už zdaněnými penězi . ps2017-049-08-006-387.u8.p2.s5
Mezinárodní smlouvy často zakazují vzájemné dvojí zdanění mezi státy , občan i živnostník ovšem platí daně fakticky neustále . ps2017-049-08-006-387.u8.p2.s6
Celkové zdanění zaměstnanců vypočítal pro rok 2018 Liberální institut na hrozných , řekl bych až zlodějských , 62 , 24 % . ps2017-049-08-006-387.u8.p2.s7
Téměř dvě třetiny z výdělku tedy v ČR stát lidem sebere . ps2017-049-08-006-387.u8.p2.s8
Víme , že po léta pan premiér Babiš slibuje , že nebude zvyšovat daně . ps2017-049-08-006-387.u8.p2.s9
To vždycky říkal , ale teď se podívejme , jak se liší slova a činy pana premiéra . ps2017-049-08-006-387.u8.p2.s10
Daňové břemeno zaměstnanců v roce 2019 totiž poskočilo při meziročním srovnání s rokem 2018 nahoru o 2 % na 64 , 34 % . ps2017-049-08-006-387.u8.p2.s11
To znamená , ještě jednou to zopakuji , v roce 2018 bylo celkové zdanění zaměstnanců 62 , 24 % , ale v roce 2019 už 64 , 34 % . ps2017-049-08-006-387.u8.p2.s12
Takže naopak za této vlády se daňové zatížení občanů zvyšuje , a zvyšuje se velice razantně . ps2017-049-08-006-387.u8.p3.s1
Stát občany , živnostníky a většinu firem dusí , škrtí a vysává . ps2017-049-08-006-387.u8.p3.s2
Stát v současném pojetí obrovského zdanění občanů je v podstatě parazit , který si neuvědomuje , že pokud svého hostitele zlikviduje , tak ho nebude mít kdo živit , a míra zdanění v ČR už je za hranicí únosnosti . ps2017-049-08-006-387.u8.p3.s3
Lidem už v peněženkách nezbývá dostatek peněz . ps2017-049-08-006-387.u8.p3.s4
Zatímco zaměstnanci a živnostníci platí jako mourovatí , tak velké firmy berou dotace . ps2017-049-08-006-387.u8.p3.s5
Další ukázka zrůdného systému . ps2017-049-08-006-387.u8.p3.s6
Myslím , že většina lidí ani nechce nějaké dotace . ps2017-049-08-006-387.u8.p3.s7
Stačí , když je bude stát méně sdírat , když sníží odvody , a to ne na tři měsíce , ale navždy . ps2017-049-08-006-387.u8.p3.s8
Státu to živnostníci a majitelé firem i zaměstnanci a další , ale když zůstaneme u těch živnostníků a majitelů firem , vrátí na vyšší výplatách zaměstnanců a zaměstnanci to státu vrátí na větších útratách , ze kterých bude větší výběr daní . ps2017-049-08-006-387.u8.p3.s9
Ale hlavní efekt je skutečně v té větší spokojenosti zaměstnanců , protože v konečném důsledku je o jejich peníze obírá stát , a to několikanásobně . ps2017-049-08-006-387.u8.p4.s1
Sociální a zdravotní odvody nejsou nic jiného než další , jen jinak pojmenovaná daň , a zaměstnanec má tak svou výplatu zatíženou odvody , které odvádí on sám daní z příjmů , a odvody , které platí zaměstnavatel , a samozřejmě také daněmi , které platí zaměstnavatel . ps2017-049-08-006-387.u8.p4.s2
Pokud říkáme " státe , sniž nám daně " , tak to není žádost o nějaký dárek , ale je to zcela oprávněná žádost , a zvláště v této době je to velmi silně oprávněná prosba a netuším , proč je k ní vláda a vládní koalice tak hluchá . ps2017-049-08-006-387.u8.p4.s3
A samozřejmě by bylo dobré , aby si vláda konečně už nalila čistého vína a abychom si na rovinu řekli ty důvody , proč v České republice je tak vysoké zdanění práce , v podstatě v rámci EU tuším dokonce druhé nejvyšší po Francii , a zároveň v těch západních zemích při nižším zdanění je vyšší životní úroveň . ps2017-049-08-006-387.u8.p4.s4
Logicky ty peníze jsou jenom jedny , takže ty peníze někde musí být . ps2017-049-08-006-387.u8.p4.s5
Buď se rozkrádají , nebo neúčelně vynakládají . ps2017-049-08-006-387.u8.p4.s6
A v tom je zakopaný pes ! ps2017-049-08-006-387.u8.p5.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-049-08-006-387.u9.p1.s1
Děkuji místopředsedovi Tomiu Okamurovi . ps2017-049-08-006-387.u9.p1.s2
Nyní pan kolega Lubomír Španěl v rozpravě . ps2017-049-08-006-387.u9.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-049-08-006-387.u10.p1.s1
Děkuji , pane předsedající , za slovo . ps2017-049-08-006-387.u10.p1.s2
Dámy a pánové , i já vítám spolu se svými kolegy z SPD zrušení této absurdní daně z nabytí nemovitostí . ps2017-049-08-006-387.u10.p1.s3
Ještě jednou připomínám , že naše novela leží ve Sněmovně již půl roku . ps2017-049-08-006-387.u10.p1.s4
Vláda však nedává tento ústupek , tj . zrušení daně z nabytí nemovitostí , zadarmo . ps2017-049-08-006-387.u10.p1.s5
Zrušení daně bude draze vykoupeno zrušením úroků , které šly odečíst ze základu daně z příjmů . ps2017-049-08-006-387.u10.p1.s6
Všichni se ohánějí , nebo všichni se oháníme potřebou podpory mladých rodin , které mnohdy podstoupí obrovské martyrium , aby získaly alespoň nějakou hypotéku na bydlení . ps2017-049-08-006-387.u10.p1.s7
Vláda v důvodové zprávě uvádí , že chce sjednotit podmínky pro ty , co si berou na pořízení bydlení úvěr , s těmi , co mají vlastní hotovost , takže když to přeložím do češtiny , mezi bohatými a těmi méně majetnými , kteří by prostě tu pomoc právě potřebovali . ps2017-049-08-006-387.u10.p1.s8
Dokonce někteří slibovali nebo slibují , tak jak to zaznělo na rozpočtovém výboru , že prostě vymyslíme úplně jiné bonusy pro mladé rodiny . ps2017-049-08-006-387.u10.p1.s9
No , znáte to přísloví : Sliby se slibují , blázni se radují . ps2017-049-08-006-387.u10.p1.s10
Já to na toto století , na toto století nevidím . ps2017-049-08-006-387.u10.p2.s1
Jsem spolupředkladatelem dvou pozměňovacích návrhů , které představí kolega Jan Hrnčíř . ps2017-049-08-006-387.u10.p2.s2
Já sám jsem předkladatel jednoho pozměňovacího návrhu , ke kterému se přihlásím v podrobné rozpravě . ps2017-049-08-006-387.u10.p2.s3
Jedná se o to , že navrhuji , aby limit osvobozených nezdanitelných příjmů z příležitostného prodeje a jiných příležitostných příjmů , který je v souhrnu ročním v současné době 30 tisíc , byl navýšen na 40 tisíc . ps2017-049-08-006-387.u10.p2.s4
Jedná se hlavně o drobné pěstitelství , chovatelství , malé výroby elektřiny a elektrárny na střechách a podobně , drobní vinaři , prodej přebytků . ps2017-049-08-006-387.u10.p2.s5
Dopad na rozpočet bude zcela marginální . ps2017-049-08-006-387.u10.p2.s6
Já bych chtěl jenom říct , že v dnešní době zdražujeme životní náklady lidem přímo skokově , to tady ještě dlouho nebylo a snad ani dlouho nebude . ps2017-049-08-006-387.u10.p2.s7
Takže já myslím , že na příležitostném prodeji nikdo určitě nezbohatne , a prosím o podporu . ps2017-049-08-006-387.u10.p2.s8
A jak jsem řekl , ke svému pozměňovacímu návrhu se přihlásím v podrobné . ps2017-049-08-006-387.u10.p2.s9
Děkuji . ps2017-049-08-006-387.u11.p1.s1
Děkuji panu kolegovi Španělovi . ps2017-049-08-006-387.u11.p1.s2
Nyní paní poslankyně Věra Kovářová v obecné rozpravě . ps2017-049-08-006-387.u11.p1.s3
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2017-049-08-006-387.u12.p1.s1
Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážená paní ministryně , my samozřejmě podporujeme zrušení daně z nabytí nemovitosti . ps2017-049-08-006-387.u12.p1.s2
S tímto návrhem lze jen souhlasit . ps2017-049-08-006-387.u12.p1.s3
Nechci připomínat , že některá vyjádření k poslaneckým opozičním návrhům byla , že tato daň z nabytí nemovitostí je součást našeho právního řádu po desetiletí a že není možné , aby tento systém opustila , ale to jenom tak na okraj . ps2017-049-08-006-387.u12.p1.s4
S čím ovšem nelze souhlasit - a to je ta druhá část návrhu - tedy se změnou zákona o dani z příjmů , kdy v případě přijetí navrhovaného zákona by došlo ke zrušení odpočtu úroků z úvěrů poskytnutých pro bytovou potřebu . ps2017-049-08-006-387.u12.p1.s5
Já myslím , že to tady již několikrát zaznělo . ps2017-049-08-006-387.u12.p2.s1
My podáváme pozměňovací návrh , který ruší zrušení odpočtu úroků z úvěrů právě pro tuto bytovou potřebu , a to z několika důvodů . ps2017-049-08-006-387.u12.p2.s2
První , že část lidí si bere hypotéku na koupi bytu , a myslím si , že i banky počítají při výpočtu příjmů a při rozhodování o tom , zda poskytnou hypotéky , či nikoli , tak právě tyto vratky z odpočtu úroků z úvěrů počítají banky právě do těch částek příjmů žadatele , a to si myslím , že je důležité . ps2017-049-08-006-387.u12.p3.s1
Pak je tady tak trošku lidská rovina . ps2017-049-08-006-387.u12.p3.s2
V okamžiku , kdy si pořizuje rodina majetek , resp . byt nebo domek do vlastnictví , tak samozřejmě je to rodina mladá , většinou tedy s dětmi , a zároveň v počátku své pracovní kariéry platí nejvyšší část úroků , kdy třeba z 15 tisíc se v tom počátku platí 10 tisíc úroky a pouze 5 tisíc je ta jistina , takže tam samozřejmě je to i velkou pomocí v období , kdy ta rodina se může octnout v nižších příjmech , protože jeden z rodičů třeba zůstává na mateřské .