|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-06-02 ps2017-049-05-001-007 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

7. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 673/ - druhé čtení

Date2020-06-02
Meetingps2017/049
Agenda Itemps2017/049/007
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/049schuz/s049167.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 711 • previousnext

ps2017-049-05-001-007.u9.p1.s5 A nyní je do rozpravy přihlášena paní poslankyně Ožanová.
ps2017-049-05-001-007.u10.p1.s1 Dobrý den, vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové.
ps2017-049-05-001-007.u10.p1.s2 Na jednání hospodářského výboru k tomuto tisku nebylo dostatečně přesvědčivě vysvětleno, proč se změny týkají také školského zákona, zákona o vysokých školách a správního řádu.
ps2017-049-05-001-007.u10.p1.s3 Navíc se těmito zákony nezabývaly příslušné výbory, myslím tím školský výbor a ústavně-právní výbor.
ps2017-049-05-001-007.u10.p1.s4 Z tohoto důvodu se domnívám, že by se mohlo jednat o přílepky.
ps2017-049-05-001-007.u10.p1.s5 Nicméně předpokládám, že toto by se mělo probrat ještě na jednání hospodářského výboru, proto jsem společně s kolegyní Květou Matušovskou podala dva pozměňovací návrhy, k nimž se přihlásím v podrobné rozpravě.
ps2017-049-05-001-007.u10.p1.s6 Děkuji.
ps2017-049-05-001-007.u11.p1.s1 vám děkuji.
ps2017-049-05-001-007.u11.p1.s2 Jako další vystoupí pan poslanec Dolínek.
ps2017-049-05-001-007.u11.p1.s3 Připraví se pan poslanec Polanský.
ps2017-049-05-001-007.u12.p1.s1 Dobré odpoledne, pane předsedající.
ps2017-049-05-001-007.u12.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, my jsme si s panem zpravodajem i s panem ministrem de facto, se říct, slíbili, že nebudeme dávat příliš pozměňujících návrhů mimo to, co bylo dojednáno, ale pozměňující návrh, který bych chtěl představit pod číslem 5395, se týká elektromobility a jsem podepsán pod tím návrhem, který zde dává pan kolega Třešňák, ale jeden ten návrh je o něco užší, druhý o něco širší, proto jsem se rozhodl dát tuto variantu, abychom alespoň nějakou byli schopni přijmout zde v rámci třetích čtení.
ps2017-049-05-001-007.u12.p2.s1 Musíme si uvědomit, že rozvoj v oblasti elektromobility je důležitý mimo jiné z pohledu plnění povinností České republiky, ke kterým jsme se přihlásili v rámci mezinárodních dohod, například Mezinárodní dohoda o snížení produkce oxidu uhličitého, Pařížská dohoda, a v řadě dalších a dalších.
ps2017-049-05-001-007.u12.p2.s2 Jak jistě jste si mohli všimnout z běžného života, přestože řada lidí před dvěma lety věštila, že elektromobilita se neuchytí v České republice, tak z dennodenního provozu můžete vidět, že se uchytila, a navíc bych chtěl říct, že zákonodárce již svým hlasováním o dálniční známce elektronické, kde vlastně dal zvýhodnění elektromobilitě, mohl dát příslib obyvatelům České republiky, že myslí vážně podporu elektromobility.
ps2017-049-05-001-007.u12.p2.s3 Na základě toho samozřejmě ale k elektromobilitě, kterou podporujeme, a udělali jsme to i jasným krokem, je potřeba učinit infrastrukturu.
ps2017-049-05-001-007.u12.p3.s1 Řada z vás také působí v obcích a v krajích a víte, jak je složité vybudovat někde dobíjející bod.
ps2017-049-05-001-007.u12.p3.s2 Jedna věc je dohodnout se s investorem, který buduje obchodní centrum, aby vytvořil dobíjecí body, druhá věc je, jak do zástavby dostat dobíjecí bod a jak projít stavebním řízením.
ps2017-049-05-001-007.u12.p3.s3 Na základě toho, protože vím, že v tuto chvíli máme nyní v republice přes 2 000 elektromobilů, ostatně nám šlo o to, jak jsou diferencovány, tak hospodářský výbor dostal od Ministerstva dopravy tabulku na jednotlivé typy těchto vozů, takže můžete si vyžádat určitě od svých kolegů z výboru rozlišení, jaké jsou to vozy, a jsou to vozy napříč spektrem finančním, nejsou to jenom ty luxusní, jsou to i běžné vozy k užívání, máme pouze několik set veřejných dobíjecích stanic.
ps2017-049-05-001-007.u12.p3.s4 To znamená v praxi, že určitě to nedostačuje již stávající poptávce a bezesporu to nebude dostačující pro tu poptávku, která nastane v řádu příštích let.
ps2017-049-05-001-007.u12.p4.s1 K vybudování potřebné dobíjecí infrastruktury pro elektromobilitu se bude podle některých analýz muset investovat zhruba přes 20 miliard eur v Evropě a si myslím, že když tento program bude podporován, tak je dobré, aby v České republice mohl být podporován a mohl probíhat bez zbytečných průtahů.
ps2017-049-05-001-007.u12.p4.s2 Proto navrhuji, aby v tom zákoně se v části 21. článek 24 za bod 51 vložil nový bod 52, který zní: 52.
ps2017-049-05-001-007.u12.p4.s3 V § 79 odst. 2 se na konci písmene t) tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se nové písmeno u), které zní: u) dobíjecí stanice vybavené výlučně běžným dobíjecím bodem splňující podmínky zvláštního právního předpisu.
ps2017-049-05-001-007.u12.p5.s1 Na závěr bych chtěl říct, že pakliže ale by došlo k dohodě na návrhu, který představí pan kolega Třešňák, a jak jsem zmínil, podílel jsem se také na něm, respektive byl jsem u jeho spolupodepsání, tak budu velmi rád.
ps2017-049-05-001-007.u12.p5.s2 Ale tato verze je taková minimalistická, abychom aspoň nějak pomohli elektromobilitě.
ps2017-049-05-001-007.u12.p5.s3 Děkuji za pozornost.
ps2017-049-05-001-007.u13.p1.s1 Děkuji a prosím pana poslance Polanského, který je přihlášen do rozpravy.
ps2017-049-05-001-007.u13.p1.s2 Připraví se paní poslankyně Balcarová.
ps2017-049-05-001-007.u14.p1.s1 Pěkné odpoledne, kolegyně a kolegové, milá vládo.
ps2017-049-05-001-007.u14.p1.s2 Jak vyplynulo z debaty na hospodářském výboru, podle Pirátů současný návrh obsahuje množství problematických ustanovení, která sice na jedné straně bezpochyby urychlí výstavbu dopravní infrastruktury, ale za cenu, kterou podle nás bychom neměli být ochotni zaplatit.
ps2017-049-05-001-007.u14.p1.s3 Proto navrhujeme několik pozměňovacích návrhů, s nimiž vás teď stručně seznámím, a později se k nim tedy přihlásím v podrobné rozpravě.
ps2017-049-05-001-007.u14.p2.s1 Jde především o sněmovní dokument 5330, který ruší prohloubení takzvané fikce závazného stanoviska, která na to, o jak závažný nástroj se jedná, nebyla řádně odůvodněna.
ps2017-049-05-001-007.u14.p2.s2 Tvrzení z důvodové zprávy jsou příliš obecná a natolik vágní, že to není profesionálů ze tří ministerstev hodno.
ps2017-049-05-001-007.u14.p2.s3 Navíc se tento koncept pokouší léčit symptom, nikoli příčinu problému.
ps2017-049-05-001-007.u14.p2.s4 Nesnažíme se přijít na kloub tomu, která vyjádření trvají dlouho a proč, pouze jim jaksi tupě nastavujeme limit.
ps2017-049-05-001-007.u14.p2.s5 Největším rizikem tohoto konstruktu ale je, že se umožní úředníkům vyhnout odpovědnosti za vydání politicky nežádoucích stanovisek.
ps2017-049-05-001-007.u14.p3.s1 Pod sněmovním dokumentem 5331 se skrývá pozměňovací návrh na zavedení pojistky, aby člověk, který vyvlastněním přijde o své obydlí, dostal odškodné ve výši, za kterou bude schopen pořídit si bydlení nové, a nezůstávali tak za našimi pracně vybudovanými dálnicemi nešťastní, zlomení lidé.
ps2017-049-05-001-007.u14.p4.s1 Pod sněmovním dokumentem 5332 se nachází zrušení ustanovení, podle kterého by si stavební úřad mohl u větších staveb libovolně volit sám stavebník.
ps2017-049-05-001-007.u14.p4.s2 Tato ustanovení považujeme za proklientelistická a nemající žádný měřitelný dopad na zrychlení stavby.
ps2017-049-05-001-007.u14.p5.s1 Pod sněmovním dokumentem 5333 se nachází zavedení pojistky pro případ vstupu investora na cizí pozemky za účelem průzkumných prací, na které po minulé novele z roku 2018 již majitelé nemají vliv.
ps2017-049-05-001-007.u14.p5.s2 Toto ustanovení je mimochodem napadeno i u Ústavního soudu.
ps2017-049-05-001-007.u14.p5.s3 Nenavrhujeme vrátit stav do doby před novelou z roku 2018, ale místo toho se pokoušíme o kompromis, kdy vstup na pozemek za splnění všech kritérií povolí v jednoduchém jednostupňovém řízení místní stavební úřad.
ps2017-049-05-001-007.u14.p6.s1 A konečně jde o návrhy na vyškrtnutí některých staveb z přílohy zákona, která je také napadena u Ústavního soudu, a konkrétně těch, kde je nežádoucí, aby pro platilo zrychlené vyvlastnění a jaksi omezení dialogu s veřejností, neboť u nich nejsou vypořádány zásadní nedostatky z hlediska účelnosti, nebo z hlediska environmentálních dopadů, a nedává tedy smysl zahrnovat je mezi stavby s usnadněnou možností vyvlastňování takto předčasně.
ps2017-049-05-001-007.u14.p6.s2 Jde konkrétně o sněmovní dokument 5334, který vyškrtává z návrhu vodní dílo Skalička, a sněmovní dokument 5335, který vyškrtává vodní dílo Nové Heřminovy.
ps2017-049-05-001-007.u14.p7.s1 Kromě toho, a to představí kolega Třešňák, návrh obsahuje ještě další pozměňovací návrhy k nastartování rozvoje elektromobility.
ps2017-049-05-001-007.u14.p7.s2 Mluvil o tom před okamžikem Petr Dolínek.
ps2017-049-05-001-007.u14.p7.s3 vám děkuji za pozornost.
ps2017-049-05-001-007.u15.p1.s1 Děkuji.
ps2017-049-05-001-007.u15.p1.s2 Poprosím paní poslankyni Balcarovou, poté pan poslanec Kupka.
ps2017-049-05-001-007.u16.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2017-049-05-001-007.u16.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, bych chtěla mluvit v souvislosti s takzvaným urychlovacím zákonem, dneska ho nazýváme liniovým zákonem, o dvou věcech.
ps2017-049-05-001-007.u16.p1.s3 Jednak se to týká seznamu děl, která jsou přílohou, nebo jsou obsažena v této novele.
ps2017-049-05-001-007.u16.p1.s4 Původně byl vlastně tento zákon novelizován, liniový zákon, proto, aby v sobě zahrnul urychlení výstavby především kritické dopravní infrastruktury, jako jsou dálnice a jako jsou železniční stavby.
ps2017-049-05-001-007.u16.p1.s5 S tím Piráti jednoznačně souhlasí, protože si uvědomují, že toto je potřeba, zvláště pak klademe důraz na výstavbu vysokorychlostních tratí těchto koridorů, které jsou velmi důležité pro to, aby doprava byla více nízkoemisní než v současné době.
ps2017-049-05-001-007.u16.p1.s6 Takže jedna věc, kam mířím, je to, že v seznamu dopravních staveb, které budou podle tohoto zákona zprocesovány, je také nový jaderný blok Temelín a nový jaderný blok Dukovany.
ps2017-049-05-001-007.u16.p1.s7 Nejsem si jista, jestli u takto významných staveb, které jsou naprosto unikátní, co se týká finančních nákladů a i složitosti a bezpečnosti výstavby, je dobře postupovat opravdu v urychleném režimu.
ps2017-049-05-001-007.u16.p1.s8 Tím si zdaleka nejsem jistá a řekla bych, že spíše ne.
ps2017-049-05-001-007.u16.p2.s1 Další věc je, na to narazil můj předřečník, že tam jsou tři vodní díla, tři přehrady, které si myslím, že také není úplně nezbytné řešit v takto zrychleném režimu.
ps2017-049-05-001-007.u16.p2.s2 Můj kolega z Pirátské strany Polanský bude dávat pozměňovací návrh, aby bylo vyjmuto vodní dílo Skalička.
ps2017-049-05-001-007.u16.p2.s3 si nejsem jistá, jestli vodní dílo Vlachovice nebo Nové Heřminovy by měly být obsahem této novely také.
ps2017-049-05-001-007.u16.p2.s4 Takže to je jedna věc.
ps2017-049-05-001-007.u16.p3.s1 A druhá věc, co především bych ráda s pomocí svého pozměňovacího návrhu do této novely vrátila, je účast veřejnosti ve stavebním řízení.
ps2017-049-05-001-007.u16.p3.s2 Je mi jasné, že cílem této novely je zkrátit povolovací proces stavby, ale bavili jsme se o tom tady několikrát, neexistuje žádná analýza, která by dokládala, že účast veřejnosti územní a stavební řízení prodlužuje.
ps2017-049-05-001-007.u16.p3.s3 Spíše je tomu naopak, protože pakliže se veřejnost nebo nevládní organizace nebudou účastnit povolovacího procesu a nebudou své námitky moci uplatnit v tomto povolovacím procesu, tak mají možnost se potom vyjadřovat pomocí žaloby a to je mnohem zdlouhavější proces.
ps2017-049-05-001-007.u16.p3.s4 Kdyby se účastnily ve stavebním a územním řízení, tak se můžou v případě, že budou nespokojené s vypořádáním svých námitek a připomínek, odvolat, a to odvolání procesně trvá jeden měsíc.
ps2017-049-05-001-007.u16.p3.s5 V případě, že tuto možnost mít nebudou, budou k tomu, aby vlastně prosadili nějaký zájem, který pokládají za veřejný zájem nebo zájem na ochraně životního prostředí, používat žalobu, což je úplně mezní nástroj a neměl by se využívat jenom proto, že nemají jiný, měkčí, který zdaleka není tak časově náročný.
ps2017-049-05-001-007.u16.p3.s6 Takže se pomocí svého pozměňovacího návrhu snažím do této novely dostat účast veřejnosti do stavebního a územního řízení.
ps2017-049-05-001-007.u16.p4.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-049-05-001-007.u17.p1.s1 Děkuji.
ps2017-049-05-001-007.u17.p1.s2 Přečtu omluvu.
ps2017-049-05-001-007.u17.p1.s3 Omlouvá se paní poslankyně Jana Pastuchová od hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů.
ps2017-049-05-001-007.u17.p1.s4 Poprosím pana poslance Kupku, který je přihlášen do rozpravy.
ps2017-049-05-001-007.u17.p1.s5 Připraví se pan poslanec Třešňák.
ps2017-049-05-001-007.u18.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, milé kolegyně, milí kolegové, bych vám rád představil celkem sedm pozměňovacích návrhů, jejichž cílem je zjednodušit a zrychlit stavební řízení obecně, jejichž cílem je zároveň usnadnit v České republice rozšíření sítí moderní komunikace, zejména sítí optických vláken.
ps2017-049-05-001-007.u18.p2.s1 Hned první z pozměňovacích návrhů řeší co nejsnazší ukládání vedení optických vláken podél silnic zejména II. a III. třídy, ale také podél dálnic a podle silnic I. třídy.
ps2017-049-05-001-007.u18.p2.s2 Inspirace přichází z celé řady evropských zemí.
ps2017-049-05-001-007.u18.p2.s3 V současné době česká legislativa významně komplikuje možnost snadno položit podél krajnice, řečeno jednoduše, síť optického vlákna, protože by musel investor prokázat, že jakékoliv jiné vedení, jakékoliv jiné uložení mimo to pomocné silniční těleso je mimořádně ekonomicky nákladné.
ps2017-049-05-001-007.u18.p2.s4 To samozřejmě samo o sobě představuje významnou překážku.
ps2017-049-05-001-007.u18.p2.s5 Proto to, co se odehrává jinde ve světě, kdy se pomocí moderních technologií daří pokládat podél silnic II. a III. třídy kilometry nových sítí optického vlákna, zatím Česká republika prostě neumožňuje.
ps2017-049-05-001-007.u18.p2.s6 Jednoduchá úprava zákona by v tomto směru přinesla zjednodušení pro Českou republiku a usnadnila by to, na co čekáme.
ps2017-049-05-001-007.u18.p3.s1 Česká republika naštěstí poměrně slušnou páteřní síť optického vlákna.
ps2017-049-05-001-007.u18.p3.s2 Kde nás tlačí bota, je právě propojení odlehlejších míst, sídel menších v řádu tří deseti tisíc obyvatel a menších obcí.
ps2017-049-05-001-007.u18.p3.s3 V okamžiku, kdy by se podařilo tímto způsobem upravit českou legislativu, znamenalo by to, že by se mohlo výrazně rychleji a také výrazně laciněji bez jakéhokoliv negativního dopadu na životní prostředí, bez jakéhokoliv dalšího zbytečného byrokratického nároku postupovat tak, že bude možné snáze pokládat optická vlákna podél silnic II. a III. třídy.
ps2017-049-05-001-007.u18.p4.s1 Další z pozměňovacích návrhů je vlastně z podobného rodu, vychází ze zkušeností zejména krajů České republiky, kdy v tuto chvíli netvoří kabelovody součást silničního tělesa.
ps2017-049-05-001-007.u18.p4.s2 Jde o do jisté míry administrativní překážku.
ps2017-049-05-001-007.u18.p4.s3 Ten pozměňovací návrh jednoduchým způsobem vkládá do podoby zákona právě pojem "kabelovod", jiným slovy chránička, zkrátka jakékoliv technologické zařízení, které do budoucna umožní protažení optického vlákna či jakéhokoliv jiného konkrétního kabelu.
ps2017-049-05-001-007.u18.p4.s4 Velká výhoda i pro úsporu veřejných prostředků spočívá v tom, že bude mnohem snazší při rekonstrukci silnic, při výstavbě silnic pokládat přímo do tělesa komunikace právě příslušné chráničky, nebude to vyžadovat žádné nové správní řízení, a bude možné tím pádem postupovat mnohem rychleji.
ps2017-049-05-001-007.u18.p4.s5 Představuje to odbourání byrokratické zátěže, představuje to významnou úsporu na straně veřejných prostředků, a to jak na straně krajů, které v tomto směru samy vyvíjejí intenzivní iniciativu, tak to ale znamená významné úspory i na straně obcí a měst, ale i samotného státu, protože to všechno jsou investoři, kteří budují komunikace, a doplnění kabelovodů do tělesa komunikací by v tomto směru byla významná pomoc.
ps2017-049-05-001-007.u18.p5.s1 Další pozměňovací návrh zavádí mezi vyhrazené činnosti ve stavebnictví pojem "zeměměřický inženýr".
ps2017-049-05-001-007.u18.p5.s2 Tady navazujeme na schválenou podobu digitalizace stavebního řízení, kdy vznikne digitální technická mapa.
ps2017-049-05-001-007.u18.p5.s3 Ta by v následujících letech měla udělat obrovský krok v tom, abychom měli co nejpřesnější přehled o území, aby bylo možné snadno zachytit realitu technické infrastruktury v jednotlivých bodech ve všech obcích a městech.
ps2017-049-05-001-007.u18.p5.s4 Pro to ale, aby se podařilo získat kvalitní data a nedocházelo k tomu, že sice budeme mít digitální technickou mapu, ale nebudeme v mít kvalitní údaje, právě upřesnění role zeměměřického inženýra umožní a bude garantovat co nejpřesnější podobu oněch dat.
ps2017-049-05-001-007.u18.p6.s1 Další dva pozměňovací návrhy řeší jiným způsobem to, o čem tu byla řeč, tedy fikce závazného souhlasného stanoviska.
ps2017-049-05-001-007.u18.p6.s2 Po poradě s právníky navrhujeme variantu, která podle našeho přesvědčení je legislativně vhodnější.
ps2017-049-05-001-007.u18.p6.s3 Nehovoří totiž o tom, že vzniká fikcí nějaké jiné závazné stanovisko, v tomto případě souhlasné, ale že v ten okamžik, kdy se marně naplní lhůty pro příslušné rozhodnutí, pro příslušné vydání závazného stanoviska, platí jakási domněnka souhlasu.
ps2017-049-05-001-007.u18.p6.s4 Znamená to, že se za to, že je možné postupovat dál a že všechny náležitosti zákona v ten okamžik byly splněny.
ps2017-049-05-001-007.u18.p7.s1 Další pozměňovací...
ps2017-049-05-001-007.u18.p7.s2 s tím že další varianta pak představuje nejenom zásah do stavebního zákona, ale obecně do celého správního řádu, tak aby se ona domněnka vztahovala nejenom na stavební řízení, ale obecně na vše, co se týká správního řádu.
ps2017-049-05-001-007.u18.p8.s1 Další pozměňovací návrh jen drobně upravuje případy fikce souhlasu, kdy v okamžiku, kdy podle onoho vládního návrhu dojde k naplnění fikce závazného souhlasného stanoviska, tak nadřízené správní orgány mají následně rok na to, aby vydaly závazné stanovisko, které podle zákonů bude platné a které bude rušit to původní fikcí vydané závazné stanovisko, pokud se neshoduje se zákonem.
ps2017-049-05-001-007.u18.p8.s2 Tady ta předloha počítala doposud s jedním rokem.
ps2017-049-05-001-007.u18.p8.s3 Jsme ale přesvědčeni, že ten jeden rok lhůty na případné zrušení stanoviska vydaného fikcí znamená vážnou právní nejistotu pro všechny developery, kteří by na základě fikcí vydaného souhlasného stanoviska mohli začít jednat, mohli začít stavět, a vznikala by tak významná škoda.

Text viewDownload CoNNL-U