ps2017-049-05-001-007.u9.p1.s5
A nyní je do rozpravy přihlášena paní poslankyně Ožanová . ps2017-049-05-001-007.u10.p1.s1
Dobrý den , vážený pane předsedo , vážené kolegyně , vážení kolegové . ps2017-049-05-001-007.u10.p1.s2
Na jednání hospodářského výboru k tomuto tisku nebylo dostatečně přesvědčivě vysvětleno , proč se změny týkají také školského zákona , zákona o vysokých školách a správního řádu . ps2017-049-05-001-007.u10.p1.s3
Navíc se těmito zákony nezabývaly příslušné výbory , myslím tím školský výbor a ústavně - právní výbor . ps2017-049-05-001-007.u10.p1.s4
Z tohoto důvodu se domnívám , že by se mohlo jednat o přílepky . ps2017-049-05-001-007.u10.p1.s5
Nicméně předpokládám , že toto by se mělo probrat ještě na jednání hospodářského výboru , proto jsem společně s kolegyní Květou Matušovskou podala dva pozměňovací návrhy , k nimž se přihlásím v podrobné rozpravě . ps2017-049-05-001-007.u10.p1.s6
Děkuji . ps2017-049-05-001-007.u11.p1.s1
Já vám děkuji . ps2017-049-05-001-007.u11.p1.s2
Jako další vystoupí pan poslanec Dolínek . ps2017-049-05-001-007.u11.p1.s3
Připraví se pan poslanec Polanský . ps2017-049-05-001-007.u12.p1.s1
Dobré odpoledne , pane předsedající . ps2017-049-05-001-007.u12.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , my jsme si s panem zpravodajem i s panem ministrem de facto , dá se říct , slíbili , že nebudeme dávat příliš pozměňujících návrhů mimo to , co bylo dojednáno , ale pozměňující návrh , který bych chtěl představit pod číslem 5395 , se týká elektromobility a já jsem podepsán pod tím návrhem , který zde dává pan kolega Třešňák , ale jeden ten návrh je o něco užší , druhý o něco širší , proto jsem se rozhodl dát tuto variantu , abychom alespoň nějakou byli schopni přijmout zde v rámci třetích čtení . ps2017-049-05-001-007.u12.p2.s1
Musíme si uvědomit , že rozvoj v oblasti elektromobility je důležitý mimo jiné z pohledu plnění povinností České republiky , ke kterým jsme se přihlásili v rámci mezinárodních dohod , například Mezinárodní dohoda o snížení produkce oxidu uhličitého , Pařížská dohoda , a v řadě dalších a dalších . ps2017-049-05-001-007.u12.p2.s2
Jak jistě jste si mohli všimnout z běžného života , přestože řada lidí před dvěma lety věštila , že elektromobilita se neuchytí v České republice , tak z dennodenního provozu můžete vidět , že se uchytila , a navíc bych chtěl říct , že zákonodárce již svým hlasováním o dálniční známce elektronické , kde vlastně dal zvýhodnění elektromobilitě , mohl dát příslib obyvatelům České republiky , že myslí vážně podporu elektromobility . ps2017-049-05-001-007.u12.p2.s3
Na základě toho samozřejmě ale k té elektromobilitě , kterou podporujeme , a udělali jsme to i jasným krokem , je potřeba učinit infrastrukturu . ps2017-049-05-001-007.u12.p3.s1
Řada z vás také působí v obcích a v krajích a víte , jak je složité vybudovat někde dobíjející bod . ps2017-049-05-001-007.u12.p3.s2
Jedna věc je dohodnout se s investorem , který buduje obchodní centrum , aby vytvořil dobíjecí body , druhá věc je , jak do zástavby dostat dobíjecí bod a jak projít stavebním řízením . ps2017-049-05-001-007.u12.p3.s3
Na základě toho , protože vím , že v tuto chvíli máme už nyní v republice přes 2 000 elektromobilů , ostatně nám šlo o to , jak jsou diferencovány , tak hospodářský výbor dostal od Ministerstva dopravy tabulku až na jednotlivé typy těchto vozů , takže můžete si vyžádat určitě od svých kolegů z výboru rozlišení , jaké jsou to vozy , a jsou to vozy napříč spektrem finančním , nejsou to jenom ty luxusní , jsou to i běžné vozy k užívání , máme pouze několik set veřejných dobíjecích stanic . ps2017-049-05-001-007.u12.p3.s4
To znamená v praxi , že určitě to nedostačuje již stávající poptávce a bezesporu to nebude dostačující pro tu poptávku , která nastane v řádu příštích let . ps2017-049-05-001-007.u12.p4.s1
K vybudování potřebné dobíjecí infrastruktury pro elektromobilitu se bude podle některých analýz muset investovat zhruba přes 20 miliard eur v Evropě a já si myslím , že když tento program bude podporován , tak je dobré , aby v České republice mohl být podporován a mohl probíhat bez zbytečných průtahů . ps2017-049-05-001-007.u12.p4.s2
Proto navrhuji , aby v tom zákoně se v části 21 . článek 24 za bod 51 vložil nový bod 52 , který zní : 52 . ps2017-049-05-001-007.u12.p4.s3
V § 79 odst . 2 se na konci písmene t ) tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se nové písmeno u ) , které zní : u ) dobíjecí stanice vybavené výlučně běžným dobíjecím bodem splňující podmínky zvláštního právního předpisu . ps2017-049-05-001-007.u12.p5.s1
Na závěr bych chtěl říct , že pakliže ale by došlo k dohodě na návrhu , který představí pan kolega Třešňák , a jak jsem zmínil , podílel jsem se také na něm , respektive byl jsem u jeho spolupodepsání , tak budu velmi rád . ps2017-049-05-001-007.u12.p5.s2
Ale tato verze je taková minimalistická , abychom aspoň nějak pomohli elektromobilitě . ps2017-049-05-001-007.u12.p5.s3
Děkuji za pozornost . ps2017-049-05-001-007.u13.p1.s1
Děkuji a prosím pana poslance Polanského , který je přihlášen do rozpravy . ps2017-049-05-001-007.u13.p1.s2
Připraví se paní poslankyně Balcarová . ps2017-049-05-001-007.u14.p1.s1
Pěkné odpoledne , kolegyně a kolegové , milá vládo . ps2017-049-05-001-007.u14.p1.s2
Jak už vyplynulo z debaty na hospodářském výboru , podle Pirátů současný návrh obsahuje množství problematických ustanovení , která sice na jedné straně bezpochyby urychlí výstavbu dopravní infrastruktury , ale za cenu , kterou podle nás bychom neměli být ochotni zaplatit . ps2017-049-05-001-007.u14.p1.s3
Proto navrhujeme několik pozměňovacích návrhů , s nimiž vás teď stručně seznámím , a později se k nim tedy přihlásím v podrobné rozpravě . ps2017-049-05-001-007.u14.p2.s1
Jde především o sněmovní dokument 5330 , který ruší prohloubení takzvané fikce závazného stanoviska , která na to , o jak závažný nástroj se jedná , nebyla řádně odůvodněna . ps2017-049-05-001-007.u14.p2.s2
Tvrzení z důvodové zprávy jsou příliš obecná a natolik vágní , že to není profesionálů ze tří ministerstev hodno . ps2017-049-05-001-007.u14.p2.s3
Navíc se tento koncept pokouší léčit symptom , nikoli příčinu problému . ps2017-049-05-001-007.u14.p2.s4
Nesnažíme se přijít na kloub tomu , která vyjádření trvají dlouho a proč , pouze jim jaksi tupě nastavujeme limit . ps2017-049-05-001-007.u14.p2.s5
Největším rizikem tohoto konstruktu ale je , že se umožní úředníkům vyhnout odpovědnosti za vydání politicky nežádoucích stanovisek . ps2017-049-05-001-007.u14.p3.s1
Pod sněmovním dokumentem 5331 se skrývá pozměňovací návrh na zavedení pojistky , aby člověk , který vyvlastněním přijde o své obydlí , dostal odškodné ve výši , za kterou bude schopen pořídit si bydlení nové , a nezůstávali tak za našimi pracně vybudovanými dálnicemi nešťastní , zlomení lidé . ps2017-049-05-001-007.u14.p4.s1
Pod sněmovním dokumentem 5332 se nachází zrušení ustanovení , podle kterého by si stavební úřad mohl u větších staveb libovolně volit sám stavebník . ps2017-049-05-001-007.u14.p4.s2
Tato ustanovení považujeme za proklientelistická a nemající žádný měřitelný dopad na zrychlení stavby . ps2017-049-05-001-007.u14.p5.s1
Pod sněmovním dokumentem 5333 se nachází zavedení pojistky pro případ vstupu investora na cizí pozemky za účelem průzkumných prací , na které po minulé novele z roku 2018 již majitelé nemají vliv . ps2017-049-05-001-007.u14.p5.s2
Toto ustanovení je mimochodem napadeno i u Ústavního soudu . ps2017-049-05-001-007.u14.p5.s3
Nenavrhujeme vrátit stav do doby před novelou z roku 2018 , ale místo toho se pokoušíme o kompromis , kdy vstup na pozemek za splnění všech kritérií povolí v jednoduchém jednostupňovém řízení místní stavební úřad . ps2017-049-05-001-007.u14.p6.s1
A konečně jde o návrhy na vyškrtnutí některých staveb z přílohy zákona , která je také napadena u Ústavního soudu , a konkrétně těch , kde je nežádoucí , aby pro ně platilo zrychlené vyvlastnění a jaksi omezení dialogu s veřejností , neboť u nich nejsou vypořádány zásadní nedostatky ať už z hlediska účelnosti , nebo z hlediska environmentálních dopadů , a nedává tedy smysl zahrnovat je mezi stavby s usnadněnou možností vyvlastňování takto předčasně . ps2017-049-05-001-007.u14.p6.s2
Jde konkrétně o sněmovní dokument 5334 , který vyškrtává z návrhu vodní dílo Skalička , a sněmovní dokument 5335 , který vyškrtává vodní dílo Nové Heřminovy . ps2017-049-05-001-007.u14.p7.s1
Kromě toho , a to představí kolega Třešňák , návrh obsahuje ještě další pozměňovací návrhy k nastartování rozvoje elektromobility . ps2017-049-05-001-007.u14.p7.s2
Mluvil o tom před okamžikem Petr Dolínek . ps2017-049-05-001-007.u14.p7.s3
Já vám děkuji za pozornost . ps2017-049-05-001-007.u15.p1.s1
Děkuji . ps2017-049-05-001-007.u15.p1.s2
Poprosím paní poslankyni Balcarovou , poté pan poslanec Kupka . ps2017-049-05-001-007.u16.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedo . ps2017-049-05-001-007.u16.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , já bych chtěla mluvit v souvislosti s takzvaným urychlovacím zákonem , dneska ho nazýváme liniovým zákonem , o dvou věcech . ps2017-049-05-001-007.u16.p1.s3
Jednak se to týká seznamu děl , která jsou přílohou , nebo jsou obsažena v této novele . ps2017-049-05-001-007.u16.p1.s4
Původně byl vlastně tento zákon novelizován , liniový zákon , proto , aby v sobě zahrnul urychlení výstavby především kritické dopravní infrastruktury , jako jsou dálnice a jako jsou železniční stavby . ps2017-049-05-001-007.u16.p1.s5
S tím Piráti jednoznačně souhlasí , protože si uvědomují , že toto je potřeba , zvláště pak klademe důraz na výstavbu vysokorychlostních tratí těchto koridorů , které jsou velmi důležité pro to , aby doprava byla více nízkoemisní než v současné době . ps2017-049-05-001-007.u16.p1.s6
Takže jedna věc , kam já mířím , je to , že v seznamu dopravních staveb , které budou podle tohoto zákona zprocesovány , je také nový jaderný blok Temelín a nový jaderný blok Dukovany . ps2017-049-05-001-007.u16.p1.s7
Nejsem si jista , jestli u takto významných staveb , které jsou naprosto unikátní , co se týká finančních nákladů a i složitosti a bezpečnosti výstavby , je dobře postupovat opravdu v urychleném režimu . ps2017-049-05-001-007.u16.p1.s8
Tím si zdaleka nejsem jistá a řekla bych , že spíše ne . ps2017-049-05-001-007.u16.p2.s1
Další věc je , už na to narazil můj předřečník , že tam jsou tři vodní díla , tři přehrady , které si myslím , že také není úplně nezbytné řešit v takto zrychleném režimu . ps2017-049-05-001-007.u16.p2.s2
Můj kolega z Pirátské strany Polanský bude dávat pozměňovací návrh , aby bylo vyjmuto vodní dílo Skalička . ps2017-049-05-001-007.u16.p2.s3
Já si nejsem jistá , jestli vodní dílo Vlachovice nebo Nové Heřminovy by měly být obsahem této novely také . ps2017-049-05-001-007.u16.p2.s4
Takže to je jedna věc . ps2017-049-05-001-007.u16.p3.s1
A druhá věc , co především bych ráda s pomocí svého pozměňovacího návrhu do této novely vrátila , je účast veřejnosti ve stavebním řízení . ps2017-049-05-001-007.u16.p3.s2
Je mi jasné , že cílem této novely je zkrátit povolovací proces stavby , ale bavili jsme se o tom tady několikrát , neexistuje žádná analýza , která by dokládala , že účast veřejnosti územní a stavební řízení prodlužuje . ps2017-049-05-001-007.u16.p3.s3
Spíše je tomu naopak , protože pakliže se veřejnost nebo nevládní organizace nebudou účastnit povolovacího procesu a nebudou své námitky moci uplatnit v tomto povolovacím procesu , tak mají možnost se potom vyjadřovat pomocí žaloby a to je mnohem zdlouhavější proces . ps2017-049-05-001-007.u16.p3.s4
Kdyby se účastnily ve stavebním a územním řízení , tak se můžou v případě , že budou nespokojené s vypořádáním svých námitek a připomínek , odvolat , a to odvolání procesně trvá jeden měsíc . ps2017-049-05-001-007.u16.p3.s5
V případě , že tuto možnost mít nebudou , budou k tomu , aby vlastně prosadili nějaký zájem , který pokládají za veřejný zájem nebo zájem na ochraně životního prostředí , používat žalobu , což je úplně mezní nástroj a neměl by se využívat jenom proto , že nemají jiný , měkčí , který zdaleka není tak časově náročný . ps2017-049-05-001-007.u16.p3.s6
Takže se pomocí svého pozměňovacího návrhu snažím do této novely dostat účast veřejnosti do stavebního a územního řízení . ps2017-049-05-001-007.u16.p4.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-049-05-001-007.u17.p1.s1
Děkuji . ps2017-049-05-001-007.u17.p1.s2
Přečtu omluvu . ps2017-049-05-001-007.u17.p1.s3
Omlouvá se paní poslankyně Jana Pastuchová od 16 hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů . ps2017-049-05-001-007.u17.p1.s4
Poprosím pana poslance Kupku , který je přihlášen do rozpravy . ps2017-049-05-001-007.u17.p1.s5
Připraví se pan poslanec Třešňák . ps2017-049-05-001-007.u18.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , milé kolegyně , milí kolegové , já bych vám rád představil celkem sedm pozměňovacích návrhů , jejichž cílem je zjednodušit a zrychlit stavební řízení obecně , jejichž cílem je zároveň usnadnit v České republice rozšíření sítí moderní komunikace , zejména sítí optických vláken . ps2017-049-05-001-007.u18.p2.s1
Hned první z pozměňovacích návrhů řeší co nejsnazší ukládání vedení optických vláken podél silnic zejména II . a III . třídy , ale také podél dálnic a podle silnic I . třídy . ps2017-049-05-001-007.u18.p2.s2
Inspirace přichází z celé řady evropských zemí . ps2017-049-05-001-007.u18.p2.s3
V současné době česká legislativa významně komplikuje možnost snadno položit podél krajnice , řečeno jednoduše , síť optického vlákna , protože by musel investor prokázat , že jakékoliv jiné vedení , jakékoliv jiné uložení mimo to pomocné silniční těleso je mimořádně ekonomicky nákladné . ps2017-049-05-001-007.u18.p2.s4
To samozřejmě samo o sobě představuje významnou překážku . ps2017-049-05-001-007.u18.p2.s5
Proto to , co se odehrává jinde ve světě , kdy se pomocí moderních technologií daří pokládat podél silnic II . a III . třídy kilometry nových sítí optického vlákna , zatím Česká republika prostě neumožňuje . ps2017-049-05-001-007.u18.p2.s6
Jednoduchá úprava zákona by v tomto směru přinesla zjednodušení pro Českou republiku a usnadnila by to , na co čekáme . ps2017-049-05-001-007.u18.p3.s1
Česká republika má naštěstí poměrně slušnou páteřní síť optického vlákna . ps2017-049-05-001-007.u18.p3.s2
Kde nás tlačí bota , je právě propojení odlehlejších míst , sídel menších v řádu tří až deseti tisíc obyvatel a menších obcí . ps2017-049-05-001-007.u18.p3.s3
V okamžiku , kdy by se podařilo tímto způsobem upravit českou legislativu , znamenalo by to , že by se mohlo výrazně rychleji a také výrazně laciněji bez jakéhokoliv negativního dopadu na životní prostředí , bez jakéhokoliv dalšího zbytečného byrokratického nároku postupovat tak , že bude možné snáze pokládat optická vlákna podél silnic II . a III . třídy . ps2017-049-05-001-007.u18.p4.s1
Další z pozměňovacích návrhů je vlastně z podobného rodu , vychází ze zkušeností zejména krajů České republiky , kdy v tuto chvíli netvoří kabelovody součást silničního tělesa . ps2017-049-05-001-007.u18.p4.s2
Jde o do jisté míry administrativní překážku . ps2017-049-05-001-007.u18.p4.s3
Ten pozměňovací návrh jednoduchým způsobem vkládá do podoby zákona právě pojem " kabelovod " , jiným slovy chránička , zkrátka jakékoliv technologické zařízení , které do budoucna umožní protažení optického vlákna či jakéhokoliv jiného konkrétního kabelu . ps2017-049-05-001-007.u18.p4.s4
Velká výhoda i pro úsporu veřejných prostředků spočívá v tom , že bude mnohem snazší při rekonstrukci silnic , při výstavbě silnic pokládat přímo do tělesa komunikace právě příslušné chráničky , nebude to vyžadovat žádné nové správní řízení , a bude možné tím pádem postupovat mnohem rychleji . ps2017-049-05-001-007.u18.p4.s5
Představuje to odbourání byrokratické zátěže , představuje to významnou úsporu na straně veřejných prostředků , a to jak na straně krajů , které v tomto směru samy vyvíjejí intenzivní iniciativu , tak to ale znamená významné úspory i na straně obcí a měst , ale i samotného státu , protože to všechno jsou investoři , kteří budují komunikace , a doplnění kabelovodů do tělesa komunikací by v tomto směru byla významná pomoc . ps2017-049-05-001-007.u18.p5.s1
Další pozměňovací návrh zavádí mezi vyhrazené činnosti ve stavebnictví pojem " zeměměřický inženýr " . ps2017-049-05-001-007.u18.p5.s2
Tady navazujeme na schválenou podobu digitalizace stavebního řízení , kdy vznikne digitální technická mapa . ps2017-049-05-001-007.u18.p5.s3
Ta by v následujících letech měla udělat obrovský krok v tom , abychom měli co nejpřesnější přehled o území , aby bylo možné snadno zachytit realitu technické infrastruktury v jednotlivých bodech ve všech obcích a městech . ps2017-049-05-001-007.u18.p5.s4
Pro to ale , aby se podařilo získat kvalitní data a nedocházelo k tomu , že sice budeme mít digitální technickou mapu , ale nebudeme v ní mít kvalitní údaje , právě upřesnění té role zeměměřického inženýra umožní a bude garantovat co nejpřesnější podobu oněch dat . ps2017-049-05-001-007.u18.p6.s1
Další dva pozměňovací návrhy řeší jiným způsobem to , o čem už tu byla řeč , tedy fikce závazného souhlasného stanoviska . ps2017-049-05-001-007.u18.p6.s2
Po poradě s právníky navrhujeme variantu , která podle našeho přesvědčení je legislativně vhodnější . ps2017-049-05-001-007.u18.p6.s3
Nehovoří totiž o tom , že vzniká fikcí nějaké jiné závazné stanovisko , v tomto případě souhlasné , ale že v ten okamžik , kdy se marně naplní lhůty pro příslušné rozhodnutí , pro příslušné vydání závazného stanoviska , platí jakási domněnka souhlasu . ps2017-049-05-001-007.u18.p6.s4
Znamená to , že se má za to , že je možné postupovat dál a že všechny náležitosti zákona v ten okamžik byly splněny . ps2017-049-05-001-007.u18.p7.s1
Další pozměňovací . . . ps2017-049-05-001-007.u18.p7.s2
s tím že další varianta pak představuje nejenom zásah do stavebního zákona , ale obecně do celého správního řádu , tak aby se ona domněnka vztahovala nejenom na stavební řízení , ale obecně na vše , co se týká správního řádu . ps2017-049-05-001-007.u18.p8.s1
Další pozměňovací návrh jen drobně upravuje případy fikce souhlasu , kdy v okamžiku , kdy podle onoho vládního návrhu dojde k naplnění fikce závazného souhlasného stanoviska , tak nadřízené správní orgány mají následně rok na to , aby vydaly závazné stanovisko , které podle zákonů bude platné a které bude rušit to původní fikcí vydané závazné stanovisko , pokud se neshoduje se zákonem . ps2017-049-05-001-007.u18.p8.s2
Tady ta předloha počítala doposud s jedním rokem . ps2017-049-05-001-007.u18.p8.s3
Jsme ale přesvědčeni , že ten jeden rok lhůty na případné zrušení stanoviska vydaného fikcí znamená vážnou právní nejistotu pro všechny developery , kteří by na základě fikcí vydaného souhlasného stanoviska mohli začít jednat , mohli začít stavět , a vznikala by tak významná škoda .