|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-05-26 ps2017-049-01-002-380 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

380. Kompenzace za snížení daňových příjmů obcí a krajů v důsledku výpadku kompenzačního bonusu

Date2020-05-26
Meetingps2017/049
Agenda Itemps2017/049/380
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/049schuz/s049012.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 2349 • previousnext

ps2017-049-01-002-380.u4.p17.s1 Děkuji, že se nad tímto návrhem ještě zamyslíte a že třeba svůj hlas tomu návrhu ze Senátu, který přišel, připojíte.
ps2017-049-01-002-380.u4.p17.s2 Děkuji.
ps2017-049-01-002-380.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-049-01-002-380.u5.p1.s2 S faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Petr Beitl.
ps2017-049-01-002-380.u5.p1.s3 Není přihlášen, dobře, to je omyl.
ps2017-049-01-002-380.u5.p1.s4 Bude následovat vystoupení pana předsedy Mariana Jurečky s přednostním právem.
ps2017-049-01-002-380.u5.p1.s5 Prosím, máte slovo.
ps2017-049-01-002-380.u6.p1.s1 Děkuji.
ps2017-049-01-002-380.u6.p1.s2 Vážený pane předsedající, členové vlády, kolegyně, kolegové, ano, je to tak, že asi u tohoto bodu se odehraje velká část debaty, která souvisí přímo s tou senátní vratkou kompenzačního bonusu.
ps2017-049-01-002-380.u6.p1.s3 A musím říci za KDU-ČSL, že my jsme hlasovali pro pomoc živnostníkům, malým s. r. o., těm, kteří si pomoc zaslouží z důvodu dopadu koronaviru, a opatření vlády, která jsme jako KDU-ČSL tady podporovali, ale při minulém projednávání v Poslanecké sněmovně tady byl z dílny KDU-ČSL od kolegy Honzy Bartoška pozměňující návrh, který upozorňoval na to, že je potřeba tyto finanční prostředky na pomoc těmto skupinám, které pomoc potřebují, brát přímo ze státního rozpočtu, tedy převedeno do praktické řeči především z kapitoly Všeobecná pokladní správa nebo vládní rozpočtová rezerva, kdy jsme my poslanci navyšovali dvakrát deficit státního rozpočtu, napřed na 200 a potom na 100 mld. korun.
ps2017-049-01-002-380.u6.p2.s1 To, že v důvodové zprávě byla jenom taková lehká zmínka, že to bude mít dopady na veřejné rozpočty, považuji za ne úplně férový přístup k přípravě materiálu, protože když řekneme obecně, že to dopad na veřejné rozpočty, tak můžeme mluvit také o vysokých školách, univerzitách, můžeme mluvit i o jiných oblastech než jen o rozpočtech měst, obcí a krajů.
ps2017-049-01-002-380.u6.p3.s1 Musíme si uvědomit, že teď se obce, města a kraje podílejí solidárně na situaci, dnes mají zaznamenaný nižší daňový příjem.
ps2017-049-01-002-380.u6.p3.s2 Velká část obcí a měst měla přímé vícenáklady s řešením koronavirových opatření.
ps2017-049-01-002-380.u6.p3.s3 Jsou zřizovateli různých zařízení, která poskytují různé typy zdravotních a sociálních služeb, a dnes výdaje jsou odhadovány na částku více než 2 mld. korun.
ps2017-049-01-002-380.u6.p3.s4 A tady se bavíme o tom, že by měly obce, města a kraje přispět na kompenzační bonus částkou zhruba 14 mld. korun.
ps2017-049-01-002-380.u6.p4.s1 nevím jak vy, ale jsem také zastupitel Olomouckého kraje.
ps2017-049-01-002-380.u6.p4.s2 Jsme krajem, který zápasí s tím, aby dokázal ufinancovat výdaje na silnice druhých a třetích tříd, abychom dokázali ufinancovat kvalitní úroveň středního odborného školství, sociální služby.
ps2017-049-01-002-380.u6.p4.s3 A mohl bych pokračovat ve výčtu věcí, které mají přímý dopad na kvalitu života v našem kraji, kde se lidem nežije úplně lehce.
ps2017-049-01-002-380.u6.p4.s4 Jsme kraj, který bývá na třetím a čtvrtém místě různých srovnávacích tabulek od konce, jde o průměrné výdělky, jde o výši HDP apod.
ps2017-049-01-002-380.u6.p5.s1 A my tomuto kraji, městům a obcím v něm, máme vzít další peníze.
ps2017-049-01-002-380.u6.p5.s2 s tím nemohu souhlasit, protože je potřeba také přetavit ten dopad do konkrétních dopadů.
ps2017-049-01-002-380.u6.p5.s3 Za poslední dva týdny mám desítky příběhů starostů, kteří mi říkají, že na zastupitelstvech projednávali, které investice případně zastaví, které nebudou realizovat ještě v letošním roce.
ps2017-049-01-002-380.u6.p5.s4 Jsou to investice, na které ty obce třeba dlouho čekají, jsou to investice do budování kapacit třeba právě domů s pečovatelskou službou, nebo jsou to investice, které mají přímou souvislost s infrastrukturou obce, vodovody, v dnešní době sucha tak často zmiňované téma.
ps2017-049-01-002-380.u6.p5.s5 Je potřeba, aby si stát byl vědom toho, že když obce zastaví tyto projekty, tak se to samozřejmě logicky projeví také do čerpání evropských finančních prostředků.
ps2017-049-01-002-380.u6.p6.s1 To, co paní ministryně v tom dopise, který poslala minulý týden starostům, popisovala, že to nahradí masivním navýšením dotačních titulů, to prostě nevyřeší třeba kofinancování projektů, které mají obce a města schválené, a teď třeba chtěly začít s realizací, jak se rozbíhá stavební sezóna.
ps2017-049-01-002-380.u6.p6.s2 Z dotačního titulu, který poskytne nějaké ministerstvo, nepokryjete tu částku, kterou máte dát na kofinancování.
ps2017-049-01-002-380.u6.p6.s3 Jestliže se mají starostové chovat s péčí řádných hospodářů, tak nemůže být odpověď "tak si běžte ty peníze půjčit", protože musí dnes šlapat na brzdu a řešit ty výpadky, které teď mají ve svých rozpočtech.
ps2017-049-01-002-380.u6.p7.s1 A také je potom potřeba, aby vládní koalice férové řekla lidem, že zhruba 14 mld. v přepočtu na pracovní místa se rovná zhruba ohrožení 10 tis. pracovních míst v regionech.
ps2017-049-01-002-380.u6.p7.s2 Kdo dělá zakázky pro města, obce a kraje?
ps2017-049-01-002-380.u6.p7.s3 Jsou to především živnostníci, malé a střední lokální firmy.
ps2017-049-01-002-380.u6.p7.s4 To nejsou nadnárodní společnosti, které vyvádějí dividendy a odvádějí kapitál do zahraničí.
ps2017-049-01-002-380.u6.p7.s5 Takže i tento velmi nepříjemný dopad to opatření může mít na běžné životy občanů, i když ti občané dost často nevnímají, jak funguje rozpočtové určení daní a jak funguje financování obcí.
ps2017-049-01-002-380.u6.p8.s1 Byl bych velmi rád, aby tady dnes v této velmi důležité debatě jasně zaznělo, že buď přijímáme senátní návrh, anebo je tady jiné řešení, které to dokáže pokrýt.
ps2017-049-01-002-380.u6.p8.s2 Na druhou stranu je potřeba říci, že to, co je navrženo v senátním návrhu, jasně říká, jak tu situaci vyřešit.
ps2017-049-01-002-380.u6.p9.s1 Mrzí , že tady teď není pan premiér, protože by se k situaci měl vyjádřit.
ps2017-049-01-002-380.u6.p9.s2 On jako předseda vlády ujišťoval starosty, hejtmany na začátku celé této koronavirové krize, že opatření, která vláda bude realizovat, se nedotknout rozpočtů měst a obcí, nedotknou se příjmů.
ps2017-049-01-002-380.u6.p9.s3 To on přímo osobně říkal.
ps2017-049-01-002-380.u6.p9.s4 Takže by bylo dobré, aby se také on postavil k tomu, co říkal, jako chlap, a řekl, jak to tedy myslel a jaká je dnes realita a jakým způsobem dokážeme ten problém pro města a obce, který se tady vytváří, řešit.
ps2017-049-01-002-380.u6.p10.s1 bych byl velmi rád, kdybychom jako poslanci při projednávání dalšího bodu přijali senátní návrh, který ten problém řeší a jasně říká, že tyto finanční prostředky se berou z deficitu, který tady Poslanecká sněmovna schválila.
ps2017-049-01-002-380.u6.p11.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-049-01-002-380.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-049-01-002-380.u7.p1.s2 Nyní vystoupí v rozpravě pan poslanec Marek Výborný, připraví se pan poslanec Adamec.
ps2017-049-01-002-380.u7.p1.s3 Ještě vás seznámím s omluvou.
ps2017-049-01-002-380.u7.p1.s4 Pan ministr Miroslav Toman se omlouvá z dnešního jednání z pracovních důvodů.
ps2017-049-01-002-380.u7.p1.s5 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-049-01-002-380.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-049-01-002-380.u8.p1.s2 Vážená paní vicepremiérko, vládo, kolegyně, kolegové, rád bych se připojil k debatě, která se zde vede.
ps2017-049-01-002-380.u8.p1.s3 Myslím, že je tady naprosto jednoznačné, co je jejím předmětem.
ps2017-049-01-002-380.u8.p1.s4 několik týdnů se na nás, na poslance, obracejí starostové, ale také hejtmani s žádostí, abychom nepřistoupili na tuto verzi, se kterou přišla vláda.
ps2017-049-01-002-380.u8.p1.s5 Myslím, že by stálo za to některé ty argumenty tady odcitovat a zeptat se možná některých přítomných poslanců, protože jsou tady mezi námi starostové, jsou tady mezi námi také třeba kandidáti na hejtmana apod.
ps2017-049-01-002-380.u8.p1.s6 A myslím, že ty apely, které dostáváme, jdou zcela napříč Poslaneckou sněmovnou.
ps2017-049-01-002-380.u8.p2.s1 Na úvod, a to je potřeba zdůraznit, je velmi nekorektní, když tady kdokoli, kdokoli celý problém dává do pozice, že tady někdo, jsou to starostové, kraje, nebo kdokoli další, nebo někteří poslanci, bojují proti živnostníkům nebo malým eseróčkům.
ps2017-049-01-002-380.u8.p2.s2 To je velmi nefér, není to tak.
ps2017-049-01-002-380.u8.p2.s3 My - a teď mám pocit, že naprostá většina z nás - tady dva měsíce upozorňujeme, že je potřeba těmto drobným podnikatelům, živnostníkům, malým eseróčkům pomoci.
ps2017-049-01-002-380.u8.p2.s4 A byli jsme to my všichni, kteří jsme podpořili jednomyslně kompenzační bonus a další opatření, která jim měla pomoci.
ps2017-049-01-002-380.u8.p2.s5 Co je ale velmi nešťastné, je to, jakým způsobem ten kompenzační bonus je vládou konstruován.
ps2017-049-01-002-380.u8.p3.s1 bych si dovolil odcitovat nebo parafrázovat nakonec dopis a usnesení městské části Praha 10, paní starostky Renaty Chmelové a radní pro finance doc.
ps2017-049-01-002-380.u8.p3.s2 Sedmihradské, protože myslím, že tam přesně vypíchli to, jde a co by měla vláda vzít v potaz.
ps2017-049-01-002-380.u8.p3.s3 Ten stávající systém - a teď si dovolím citovat z toho veřejného dopisu - stávající systém fiskálních vztahů mezi státem a samosprávami je v České republice v souladu se stávající teorií i dobrou praxí západních zemí nastaven tak, že stabilizační a redistribuční funkci plní centrální vláda prostřednictvím státního rozpočtu, a zabezpečování veřejných služeb, tedy funkci alokační, sdílí podle charakteru těchto služeb ústřední státní správa se samosprávami.
ps2017-049-01-002-380.u8.p3.s4 - To všichni víme.
ps2017-049-01-002-380.u8.p3.s5 - Decentralizace poskytování lokálních veřejných služeb totiž umožňuje lépe tyto služby přizpůsobit místním potřebám.
ps2017-049-01-002-380.u8.p3.s6 Ovšem tzv. kompenzační bonus je opatřením, jehož cílem je minimalizovat sociální dopady nouzového stavu na živnostníky, tedy funkce redistribuční, a zmírnit jeho dopady na ekonomiku, čili funkce stabilizační.
ps2017-049-01-002-380.u8.p3.s7 A jako takový je zcela v kompetenci centrální vlády, a to včetně financování.
ps2017-049-01-002-380.u8.p3.s8 Souběh stávajícího systému financování samospráv prostřednictvím sdílených daní a konstruování kompenzačního bonusu jakožto vratky daně z příjmů ze závislé činnosti ale způsobil, že podstatné náklady tohoto opatření mají nést samosprávy.
ps2017-049-01-002-380.u8.p4.s1 Když pominu to, že v tom dopise, který paní ministryně poslala samosprávám, je chyba, protože ve skutečnosti je to 34 %, nikoliv 32,5 %, tak to podstatné je otázka slíbených dotačních programů.
ps2017-049-01-002-380.u8.p4.s2 myslím, že my tady jsme dneska v situaci, že buď podpoříme senátní verzi, tak jak nám ji Senát vrací a navrhuje řešení, které zabránit tomu, aby šel kompenzační bonus na vrub rozpočtů a rozpočtových příjmů obcí, měst a krajů, anebo tak, jak o tom hovořil, tuším, pan kolega Stanjura, že tady teď paní ministryně vystoupí a jasně sdělí nikoliv obecné věci nebo obecné sliby o dotačních programech pro obce a kraje - a chci věřit, že ten návrh pana poslance Veselého nesměřuje k nějakému obecnému usnesení, že Poslanecká sněmovna vyzývá vládu, aby to řešila -, ale tady odtud musí zaznít, že paní ministryně garantuje, že vláda - jestli to bude do konce tohoto týdne, nebo do konce příštího týdne, je teď myslím jedno - rozhodne, a to je důležité, o dotačním programu, který bude znamenat náhradu veškerých ušlých daňových příjmů obcí na základě výpočtu kompenzačního bonusu tak, jak je to v zákoně.
ps2017-049-01-002-380.u8.p4.s3 To je jediná možná cesta.
ps2017-049-01-002-380.u8.p5.s1 Čili ještě jednou - je to neúčelová nároková dotace pro všechny obce a kraje, jejichž celková výše bude stejná jako celková výše vyplaceného kompenzačního bonusu, a ten klíč pro její rozdělení mezi jednotlivé samosprávy bude stejný jako klíč pro rozdělení výnosu daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti.
ps2017-049-01-002-380.u8.p5.s2 Jedině tak je záruka toho, že to bude uděláno rychle.
ps2017-049-01-002-380.u8.p5.s3 Jedině tak je záruka toho, že tam nedojde k upřednostňování toho nebo onoho.
ps2017-049-01-002-380.u8.p5.s4 Jedině tak nebudeme násobit další byrokracii pro starosty, kteří takhle nevědí, co by měli dělat dřív.
ps2017-049-01-002-380.u8.p5.s5 To jsou jediné dvě možnosti.
ps2017-049-01-002-380.u8.p5.s6 Pokud tady v rámci tohoto bodu bude přijato nějaké obecné usnesení typu, že vládu vyzýváme, tak to skutečně nemá vůbec žádný smysl a je to jenom jakási cesta bokem, nebo alibismus možná sociální demokracie, komunistů nebo nevím koho, aby poté nepodpořili senátní vratku, a to a KDU-ČSL jednoznačně, jednoznačně odmítáme.
ps2017-049-01-002-380.u8.p6.s1 A dovolte mi, protože skutečně tady to vnímám jako sloučenou rozpravu k bodu tomuto a následně bodu číslo 5 této schůze, tak mi dovolte se obrátit s konkrétními dotazy.
ps2017-049-01-002-380.u8.p7.s1 jsem dnes ráno obdržel dopis starosty města Chrudimi.
ps2017-049-01-002-380.u8.p7.s2 Kolega David Kasal, nikde ho tady nevidím, je zastupitelem tohoto města, starostou města Chrudimi je František Pilný, je to starosta za hnutí ANO.
ps2017-049-01-002-380.u8.p7.s3 A tento starosta za hnutí ANO nás jako poslance jednoznačně zavázal usnesením, které podpořil, usnesením zastupitelstva, které rada svolala, vyzývá k tomu, aby kompenzační bonus nebyl hrazen na úkor rozpočtů obcí, měst a krajů.
ps2017-049-01-002-380.u8.p7.s4 Ono to totiž - a v tom se všichni starostové shodují - je přece naprosto nelogické.
ps2017-049-01-002-380.u8.p7.s5 Vláda tady správně vyzývala a vyzývá k tomu, abychom v současné krizi nebrzdili, neškrtili investice.
ps2017-049-01-002-380.u8.p7.s6 Každý starosta ale v okamžiku, kdy mu vypadne z balíku příjmů nemalá částka, bude muset zvažovat, co ta obec, to město skutečně bude schopno ještě zajistit a co nikoliv.
ps2017-049-01-002-380.u8.p7.s7 Samozřejmě obec se musí postarat na prvním místě o své příspěvkové organizace, musí fungovat školy, školky, musí zajistit odvoz odpadů apod.
ps2017-049-01-002-380.u8.p7.s8 No tak potom se prostě opraví o půl kilometru, kilometr, tři kilometry méně chodníků, prostě zastaví se ty investice, které ve finále by pomohly k tomu, co i paní vicepremiérka často zmiňuje, že je potřeba rozpumpovat ekonomiku, že je potřeba, abychom investovali, protože tyto práce velmi často vykonávají místní firmy, místní živnostníci, místní s. r. o.
ps2017-049-01-002-380.u8.p7.s9 Je to přece jeden uzavřený kruh.
ps2017-049-01-002-380.u8.p7.s10 A my bychom měli naopak podpořit to, aby míra těch investic na jednotlivých obcích zůstala zachována.
ps2017-049-01-002-380.u8.p8.s1 A není to jenom město Chrudim.
ps2017-049-01-002-380.u8.p8.s2 Je to statutární město Pardubice, opět s primátorem za hnutí ANO, kde rada přijala úplně obdobné usnesení, které nás vyzývá k tomu, abychom podpořili tu senátní verzi a zamezili tomu, aby kompenzační bonus byl hrazen z rozpočtů samospráv.
ps2017-049-01-002-380.u8.p8.s3 Mohl bych být zcela konkrétní i v případě dalších obcí Pardubického kraje, odkud pocházím, kde je to naprosto přesně vyčíslené, že když budeme brát v potaz i to, že ta predikce 11 % Ministerstva financí je velmi optimistická, že pravděpodobně ten propad - a s tím obce a města dneska pracují, mají velmi seriózní odhady - že ten propad se bude pohybovat spíše ke 20 %, tak skutečně dělá u středně velkých obcí několik milionů korun, které samozřejmě potom budou násobeny zhruba plus dalších 5 % v případě, že by obce byly postiženy tím, že se budou podílet na spolufinancování toho kompenzačního bonusu.
ps2017-049-01-002-380.u8.p9.s1 Chtěl bych tedy ještě jednou vyzvat, abychom všechny tyto věci vzali v potaz.
ps2017-049-01-002-380.u8.p9.s2 Nakonec vidíte, že se tady skutečně nehraje nějaká politická hra.
ps2017-049-01-002-380.u8.p9.s3 Poslanci sociální demokracie dostali dopis, který je veřejný, mohl bych tady z něj citovat, od hejtmana Pardubického kraje, kterým je Martin Netolický - sociální demokrat -, který spolu s reprezentací celého Pardubického kraje jasně píše a upozorňuje na to, co tady zaznívalo, že vláda ústy pana premiéra i paní vicepremiérky ještě v dubnu garantovala to, že nedojde k dotčení rozpočtového určení daní, a v tuto chvíli se tady děje něco zcela opačného.
ps2017-049-01-002-380.u8.p9.s4 Čili je i ze strany komunálních politiků hnutí ANO a sociální demokracie poukazováno na to, že bychom měli zvolit takové řešení, které nezaškrtí investice krajů a obcí, které nepůjde na úkor ekonomiky a rozvoje regionů.
ps2017-049-01-002-380.u8.p10.s1 bych chtěl velmi poprosit, abychom buď od paní vicepremiérky - a ji k tomu vyzývám - tady teď slyšeli jasný závazek, že vláda formou neúčelové nárokové dotace bude hradit prostředky obcím velmi jednoduchým způsobem, prostě ty peníze příští týden vláda pošle krajům, obcím a městům, a pak jsme schopni podpořit vládní poslaneckou verzi zákona o kompenzačním bonusu, anebo tedy potom podpořit senátní verzi tak, jak nám ji Senát vrací, a navrhuje to řešení, které je velmi elegantní a také realizovatelné.
ps2017-049-01-002-380.u8.p11.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-049-01-002-380.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-049-01-002-380.u9.p1.s2 Nyní vystoupí pan poslanec Ivan Adamec, připraví se pan poslanec Gazdík.
ps2017-049-01-002-380.u9.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-049-01-002-380.u10.p1.s1 Děkuji.
ps2017-049-01-002-380.u10.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, bych se také vyjádřil ke kompenzacím za snížení daňových příjmů obcí a krajů.
ps2017-049-01-002-380.u10.p2.s1 se přiznám, že jsem toho v komunální politice zažil hodně a zažil jsem i krizi v roce 2008.
ps2017-049-01-002-380.u10.p2.s2 Ale ta krize byla jiná.

Text viewDownload CoNNL-U