|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-05-13 ps2017-048-01-003-003 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

3. Informace ministra školství Roberta Plagy o znovuotevření základních škol

Date2020-05-13
Meetingps2017/048
Agenda Itemps2017/048/003
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/048schuz/s048026.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 778 • previousnext

ps2017-048-01-003-003.u1.p1.s1 3.
ps2017-048-01-003-003.u1.p1.s2 Informace ministra školství Roberta Plagy o znovuotevření základních škol
ps2017-048-01-003-003.u1.p2.s1 Prosím, aby se slova ujal ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga.
ps2017-048-01-003-003.u1.p2.s2 Pane ministře, máte slovo.
ps2017-048-01-003-003.u1.p2.s3 Prosím.
ps2017-048-01-003-003.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2017-048-01-003-003.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych stejně jako jsem to učinil na školském výboru dnes dopoledne, vás informoval o harmonogramu a plánu znovuotevření základních škol, a nejenom základních škol, v České republice.
ps2017-048-01-003-003.u2.p2.s1 Když se zamyslím nad základními věcmi, které padaly na školském výboru, a abychom tady v následné debatě jimi netrávili čas, tak je řeknu hned v tom úvodním slovu.
ps2017-048-01-003-003.u2.p2.s2 To znamená, co se týká rozvolňování v oblasti škol, jasný harmonogram, respektive zákon, který upravoval oblast středních škol, respektive regionálního školství jako celku, jsme ve Sněmovně tady měli, tuším, v měsíci březnu, reagoval na tu situaci, a zároveň následně jsme tu měli zákon, který upravoval oblast vysokých škol.
ps2017-048-01-003-003.u2.p2.s3 Proč to bylo důležité, k tomu se dostanu vzápětí, s tím, že jsme tímto zákonem zcela jednoznačně řekli, že pokud nebude obnovena osobní přítomnost žáků, studentů středních škol do 1. 6., tak budou úřední maturity.
ps2017-048-01-003-003.u2.p3.s1 Mohu říct, že 14. 4. jsme představili jasný harmonogram, který doteď s mírnými úpravami držíme.
ps2017-048-01-003-003.u2.p3.s2 To znamená, že 11. 5. se vracejí ty závěrečné ročníky, které dělají maturitní zkoušku, závěrečnou zkoušku, a díky dobrému vývoji epidemiologické situace to, co jsme měli, tu ambici vrátit do toho procesu aspoň deváté ročníky, které se připravují na jednotnou přijímací zkoušku, respektive na přijímací zkoušky, se podařilo teď od 11. 5.
ps2017-048-01-003-003.u2.p3.s3 Ta druhá vlna, která striktní hygienicko-epidemiologická pravidla homogenních patnáctičlenných skupin a týká se prvního stupně základních škol, se vrací do českých škol 25. 5.
ps2017-048-01-003-003.u2.p4.s1 Pro obě ty vlny je charakteristický princip dobrovolnosti, distanční výuka - a tady se sluší vyseknout hold českým školám, učitelům a ředitelům, jak se toho zhostili.
ps2017-048-01-003-003.u2.p4.s2 Ta vzdálená výuka, která probíhá v tomto čase, bude tou dominantní, nebo měla by být tou dominantní do 30. 6. 2020.
ps2017-048-01-003-003.u2.p5.s1 Zároveň tedy 25. 5., to není záležitost pouze prvních stupňů základních škol, ale je to i záležitost, která se týká třeba škol speciálních, to je jedno z témat, kterému jsme se věnovali dnes na školském výboru.
ps2017-048-01-003-003.u2.p5.s2 Školy speciální - 25. 5. se v tuto chvíli otevírají ty, které jsou pro sluchové, zrakové a další vady, zatímco třeba u oblasti poruch autistického spektra vedeme tu debatu o možném otevření, zase dobrovolném otevření, buď k 25. 5, nebo 1. 6.
ps2017-048-01-003-003.u2.p5.s3 Upozorňuji, že kromě toho hlasu rodičů a některých škol na znovuotevření je tu velmi významný hlas druhé části těch stejných speciálních škol, který říká, že u určité skupiny dětí, která teď není zahrnuta v tom rozvolňovacím plánu a v původním harmonogramu se nepočítalo s otevřením do 30. 6., jsou významná zdravotní rizika, kombinované vady, oslabená imunita, neočkovanost a další věci, které mohou býti problémem.
ps2017-048-01-003-003.u2.p5.s4 Ale ten problém řešíme.
ps2017-048-01-003-003.u2.p5.s5 Pevně věřím, že ho vyřešíme a na bázi dobrovolnosti, a troufnu si říct, nebo předpokladu nějakého reverzu ze strany rodičů, tedy jasného přání rodičů, že to dítě být dáno do toho prostředí, a zachování těch hygienických standardů na úrovni speciálních škol se, věřím, probereme i touto oblastí, která byla v podstatě nejvíce diskutovanou dnes na školském výboru.
ps2017-048-01-003-003.u2.p6.s1 Tedy když vezmu tu chronologii.
ps2017-048-01-003-003.u2.p6.s2 14. 4. jsme představili harmonogram rozvolňování, který se týkal vysokých škol, středních, základních škol a samozřejmě škol mateřských, byť tam ten režim je po celou dobu jiný, ale my jsme řekli, že do toho konce dubna společně s hygieniky připravíme standardy nebo metodiky, které budou těmi školami použitelné.
ps2017-048-01-003-003.u2.p6.s3 Ty jsme připravili do 30. dubna ve spolupráci nejenom s hygieniky, my jsme dávali rovinu proveditelnosti a konzultovali jsme to s řediteli základních a středních škol, jestli je to proveditelné, a vycházeli jsme i z toho, že jsme se dívali do okolních zemí, nebo nejenom okolních, ale evropských zemí na to, jakým způsobem ony k problematice přistupují.
ps2017-048-01-003-003.u2.p7.s1 Zároveň jsem řekl, že na základě vývoje epidemiologické situace vyhlásíme přesný termín jednotné přijímací zkoušky a maturitní zkoušky nejpozději do konce měsíce května.
ps2017-048-01-003-003.u2.p7.s2 To jsem učinil s ohledem na ten pozitivní vývoj 6. 5., takže v tuto chvíli je jasné, že maturity startují 1. 6. a jednotné přijímací zkoušky 8. 6., což je v souladu s celou dobu deklarovanými požadavky, respektive deklarovaným harmonogramem zveřejnění těchto zkoušek.
ps2017-048-01-003-003.u2.p8.s1 Co se týká manuálu, tak manuály šly na naše školy.
ps2017-048-01-003-003.u2.p8.s2 Ministerstvo školství po celou dobu koronakrize telefonní linky.
ps2017-048-01-003-003.u2.p8.s3 Musím říct, že se obracejí ředitelé, konzultují, protože česká vzdělávací soustava je velmi různorodá.
ps2017-048-01-003-003.u2.p8.s4 To znamená, někdo je rozmístěn ve více budovách, někdo jídelnu vzdálenou přes město, někdo ji v dochodné vzdálenosti.
ps2017-048-01-003-003.u2.p8.s5 To znamená, jsou to jednotlivé případy.
ps2017-048-01-003-003.u2.p8.s6 A výklad metodiky, která rozhodně není metodikou trestající, ale metodikou napomáhající, vyzývající k dodržování těch standardů, byť samozřejmě vnímám, že to nejde třeba v případě shlukování před školou na plných 200 %, proto je tam i minimalizace toho kontaktu, nikoliv zamezení plného kontaktu v tom wordingu, který je tam použit, tak ty metodiky jsou nadále řešeny dotazy jednotlivých subjektů na naší lince, nebo několika linkách, které zodpovídají dotazy.
ps2017-048-01-003-003.u2.p9.s1 Zároveň bych chtěl říct, že jsme včera měli jednání se školskou tripartitou v oblasti pracovněprávní.
ps2017-048-01-003-003.u2.p9.s2 Tam byl vznesen požadavek na to, abychom na stránkách dopřesnili ty varianty, které jsou uvedeny v manuálu.
ps2017-048-01-003-003.u2.p9.s3 To znamená, my tam říkáme, že ředitel školy primárně, pokud není ten učitel nebo pedagogický pracovník, spadá do pedagogické skupiny a nemá v tu chvíli, nebo je z rizikové skupiny a nemá jít do prezenční výuky, tak se to řešit tím, že je mu nabídnuta ta distanční výuka.
ps2017-048-01-003-003.u2.p9.s4 A jsou tam i další nástroje zákoníku práce.
ps2017-048-01-003-003.u2.p9.s5 A jeden z těchto nástrojů je ten nejzazší z mého pohledu a to je to neplacené volno, které je tam uvedeno.
ps2017-048-01-003-003.u2.p10.s1 Rozhodně to není tak, když se do těch metodik podíváte, že by Ministerstvo školství nabádalo k tomu, aby pedagogové, kteří nemohou učit prezenčně, skončili na neplaceném volnu.
ps2017-048-01-003-003.u2.p10.s2 To tam nikdy nebylo a není.
ps2017-048-01-003-003.u2.p10.s3 Ale odbory vznesly, školské odbory vznesly požadavek, aby i ti učitelé, kteří by se náhodou, a věřím, že náhodou a ne záměrem, ocitli v situaci, kdy ten ředitel je tlačí k neplacenému volnu, tak aby měli oporu v tom výkladu, jaké všechny varianty včetně pracovní neschopnosti, vybrání dovolené a dalších nástrojů měli k dispozici.
ps2017-048-01-003-003.u2.p10.s4 Toto jsme si dohodli, toto dáme do konce týdne na naše stránky jako dopřesnění.
ps2017-048-01-003-003.u2.p10.s5 Stejně tak jako jeden výklad v oblasti vzdálené výuky na základních uměleckých školách, kde jsme si to dopřesnili, a je to v našich obvyklých frekventovaných dotazech, ale není to ještě přímo na titulní stránce Ministerstva školství.
ps2017-048-01-003-003.u2.p10.s6 Na těchto dvou věcech jsme se dohodli včera s tripartitou.
ps2017-048-01-003-003.u2.p11.s1 Zatímco mohu říct, že jak ze strany odborů, tak ze strany zaměstnavatelů byly ty metodiky kvitovány, stejně jako ty metodiky byly pozitivně kvitovány ze strany asociace třeba ředitelů základních škol.
ps2017-048-01-003-003.u2.p11.s2 Tím neříkám, že jsou dokonalé, ale říkám, že jsou nápomocné.
ps2017-048-01-003-003.u2.p11.s3 A samozřejmě se podle nich řídit.
ps2017-048-01-003-003.u2.p11.s4 Není to nic šikanózního.
ps2017-048-01-003-003.u2.p11.s5 Je tam část, která vychází z obecných principů individuální zodpovědnosti jednotlivce, ke které, chceme, nebo nechceme, bez ohledu na to, jestli jsme ve škole, jestli jsme na veřejném prostranství, nebo jsme v obchodě, prostě přistoupit musíme, a chovat se tak máme, pokud tu epidemii i nadále máme zvládat.
ps2017-048-01-003-003.u2.p12.s1 Děkuji za úvodní slovo.
ps2017-048-01-003-003.u3.p1.s1 Tak, nyní prosím, aby se svého slova ujala navrhovatelka tohoto bodu poslankyně Jana Černochová, která, bude-li souhlasit, a si tam paní poslankyně sedla, se zároveň stane i zpravodajkou.
ps2017-048-01-003-003.u3.p1.s2 Tak prosím, máte slovo.
ps2017-048-01-003-003.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2017-048-01-003-003.u4.p1.s2 bych chtěla poděkovat všem kolegyním a kolegům i panu ministrovi za to, že jste vydrželi.
ps2017-048-01-003-003.u4.p1.s3 Přiznám se, že jsem nečekala, že ten bod zařadíte.
ps2017-048-01-003-003.u4.p2.s1 Pan ministr tady vyjmenoval celou řadu věcí, které vyplývají z metodiky.
ps2017-048-01-003-003.u4.p2.s2 Ale neřekl to nejpodstatnější, na co jsem se ptala a co jsem tady vznášela.
ps2017-048-01-003-003.u4.p2.s3 To znamená, jak je to s přípravnými třídami.
ps2017-048-01-003-003.u4.p3.s1 Přípravné třídy, pane ministře, jsou v souladu s § 47 zákona číslo 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.
ps2017-048-01-003-003.u4.p3.s2 Podle tohoto zákona tyto subjekty provozují některé základní školy obce jako v roli zřizovatele.
ps2017-048-01-003-003.u4.p3.s3 Konkrétně v Praze třeba vím, že naše městská část Praha 2 několik takzvaně přípravných tříd.
ps2017-048-01-003-003.u4.p3.s4 Ty přípravné třídy jsou vlastně mezistupeň po ukončení mateřinky před nástupem do první třídy.
ps2017-048-01-003-003.u4.p3.s5 A v vaší metodice, v tom vašem manuálu ani jeden ten manuál tyto přípravné třídy bohužel nezmiňuje.
ps2017-048-01-003-003.u4.p3.s6 Takže ti ředitelé nevědí, jestli tyto třídy mohou otvírat, nebo nemohou.
ps2017-048-01-003-003.u4.p3.s7 A je to pro důležité, protože potřebují vědět počty těch skupin 15 dětí a potřebují čím dřív tím líp.
ps2017-048-01-003-003.u4.p4.s1 jsem vám v tomto duchu psala interpelaci, vy na ni máte 30 dnů, jenže to bude pozdě.
ps2017-048-01-003-003.u4.p4.s2 Oni to potřebují vědět v tom termínu co možná nejkratším, aby podle toho udělali ty skupiny.
ps2017-048-01-003-003.u4.p5.s1 Pane ministře, chtěla jsem vás poprosit ještě o jednu informaci.
ps2017-048-01-003-003.u4.p5.s2 V tom manuálu také není zcela přesně určeno, jak to bude s tím pobytem dětí například ze školy, když si budou chtít jít hrát na nějaké hřiště, které ale není v areálu školy.
ps2017-048-01-003-003.u4.p5.s3 Jestli tedy na tom hřišti, které sice v tu hodinu bude vyčleněno pouze jim, ale jestli ty děti musí mít roušky.
ps2017-048-01-003-003.u4.p5.s4 To je další dotaz, který všichni ředitelé také kladou nám jako zřizovatelům, a nevědí.
ps2017-048-01-003-003.u4.p6.s1 Vy na jednu stranu říkáte, že ten manuál je jenom nějaké doporučení.
ps2017-048-01-003-003.u4.p6.s2 Na druhou stranu bych tedy chtěla vědět, pane ministře, co se stane, nebo respektive co tedy udělat ředitel.
ps2017-048-01-003-003.u4.p6.s3 Protože ten ředitel se dostává tím, že vy vlastně zpochybňujete ten manuál, že není právně závazný, tak se může ten ředitel dostat do složité situace.
ps2017-048-01-003-003.u4.p6.s4 Protože například rodiče se budou domáhat nástupu během června, kdy ty skupiny budou vytvořeny, a ředitel nemá žádnou možnost je tedy odmítnout.
ps2017-048-01-003-003.u4.p6.s5 Stejně tak pokud by se nedej bože něco někde stalo, nákaza se rozšířila.
ps2017-048-01-003-003.u4.p6.s6 Tak když se manuál bude dodržovat pouze rámcově, tak kdo za to ponese odpovědnost?
ps2017-048-01-003-003.u4.p6.s7 Škola, ředitel, ministerstvo, když to je jenom doporučení?
ps2017-048-01-003-003.u4.p6.s8 Zřizovatel?
ps2017-048-01-003-003.u4.p6.s9 Kdo za to ponese právní odpovědnost?
ps2017-048-01-003-003.u4.p6.s10 Když vy jste v rámci nějakého rozhovoru, myslím, že to bylo pro Seznam, řekl, že slepé dodržování manuálu je hloupost.
ps2017-048-01-003-003.u4.p6.s11 Tak se to mělo říct těm ředitelům a napsat to do preambule, pak by nekladli tyto otázky.
ps2017-048-01-003-003.u4.p6.s12 Ale oni to zatím celou dobu berou jako závazné.
ps2017-048-01-003-003.u4.p7.s1 Vaše hotline bohužel nefunguje.
ps2017-048-01-003-003.u4.p7.s2 Několik dnů se tam snažili fakt dovolat.
ps2017-048-01-003-003.u4.p7.s3 Opravdu, přísahám, pane ministře.
ps2017-048-01-003-003.u4.p7.s4 Nechci s vámi vést polemiku, ale skutečně několikrát se snažili dovolat a zjistit nějaké informace.
ps2017-048-01-003-003.u4.p7.s5 Nedařilo se to.
ps2017-048-01-003-003.u4.p7.s6 Je možné, že to bylo v tom období, kdy vlastně ty manuály vyšly, a vaši lidé byli přetíženi.
ps2017-048-01-003-003.u4.p7.s7 Ale nepodařilo se tam dovolat a některé ty otázky položit.
ps2017-048-01-003-003.u4.p8.s1 Takže bych poprosila ještě jednou o informaci, jak je to s těmi přípravnými třídami.
ps2017-048-01-003-003.u4.p8.s2 Jestli budou moct být otevřeny, nebo ne.
ps2017-048-01-003-003.u4.p9.s1 Jak je to s rouškami mimo objekt školy na hřišti, kde se budou pohybovat pouze děti z jedné skupiny, a la jako patnáctipočetné z nějaké školy, tak jestli musí, nebo nemusí.
ps2017-048-01-003-003.u4.p9.s2 Na cestu mít musí, ale jestli je musí mít i na hřišti.
ps2017-048-01-003-003.u4.p10.s1 A pak tedy se chci zeptat, jak je to s tou právní závazností toho manuálu, kdo tedy ponese zodpovědnost za případně nějaké problémy, které mohou nastat tím špatným výkladem.
ps2017-048-01-003-003.u4.p11.s1 Tohle jsou všechno věci, které ty ředitele trápí.
ps2017-048-01-003-003.u4.p11.s2 Pochopte je.
ps2017-048-01-003-003.u4.p11.s3 Snaží se celou dobu odvádět dobrou práci.
ps2017-048-01-003-003.u4.p11.s4 Teď je před nimi ten den D a chtějí dodržet všechno, co se po nich očekává.
ps2017-048-01-003-003.u4.p11.s5 Děkuji.
ps2017-048-01-003-003.u4.p11.s6 Vážím si toho, že jste za námi přišel.
ps2017-048-01-003-003.u4.p11.s7 Ještě jednou děkuji kolegům a kolegyním, že mi ten bod zařadili a že tady vydrželi.

Text viewDownload CoNNL-U