|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-04-21 ps2017-045-01-006-010 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

10. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 580/5/ - vrácený Senátem

Date2020-04-21
Meetingps2017/045
Agenda Itemps2017/045/010
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/045schuz/s045028.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 262 • previousnext

ps2017-045-01-006-010.u1.p1.s1 10.
ps2017-045-01-006-010.u1.p1.s2 Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 580/5/ - vrácený Senátem
ps2017-045-01-006-010.u1.p2.s1 Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy.
ps2017-045-01-006-010.u1.p2.s2 Jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 580/6.
ps2017-045-01-006-010.u1.p2.s3 Informace k pozměňovacím návrhům vám byly rozdány do vaší pošty.
ps2017-045-01-006-010.u1.p2.s4 Vítám mezi námi senátora Tomáše Goláně a prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřila místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová.
ps2017-045-01-006-010.u1.p2.s5 Tak paní ministryně, máte slovo.
ps2017-045-01-006-010.u1.p2.s6 Prosím.
ps2017-045-01-006-010.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-045-01-006-010.u2.p1.s2 Dámy a pánové, s ohledem na to, že obsah návrhu zákona jsem zde již několikrát podrobně představila a proběhla zde i podrobná diskuse o jednotlivých tématech, dovolím si v současné chvíli spíše připomenout a zdůraznit ta opatření, která mají potenciál pomoci ve stávající nelehké situaci.
ps2017-045-01-006-010.u2.p2.s1 Současné události ukazují, jak důležitá je možnost elektronické komunikace s úřady, ale zároveň ukazují, že ne každý je k takové komunikaci plně vybaven.
ps2017-045-01-006-010.u2.p2.s2 Tím narážím zejména na to, že ne každý zřízenou datovou schránku nebo vlastní uznávaný elektronický podpis, a i když je schopen daňové přiznání zpracovat na počítači a odeslat správci daně, nemá dle současné právní úpravy možnost toto své podání autorizovat dálkově.
ps2017-045-01-006-010.u2.p3.s1 Součástí navrhovaných změn je vedle vytvoření legislativních předpokladů pro realizaci portálu MOJE daně též rozšíření způsobů, jimiž lze potvrdit, že podání odeslala skutečně osoba v něm uvedená.
ps2017-045-01-006-010.u2.p3.s2 Rozšíří se také okruh informací, které si bude moci jednotlivec opatřit z domova prostřednictvím internetu bez nutnosti navštívit úřad.
ps2017-045-01-006-010.u2.p3.s3 V rámci úpravy kontrolních postupů je díky navrženým změnám otevřen prostor pro distanční komunikaci.
ps2017-045-01-006-010.u2.p3.s4 Daňová kontrola tak bude moci v řadě případů probíhat i na dálku bez nutnosti osobní návštěvy úřadu nebo úředníka.
ps2017-045-01-006-010.u2.p3.s5 Současně platí, že při hledání optimální formy komunikace se bude přihlížet k preferencím kontrolované osoby.
ps2017-045-01-006-010.u2.p3.s6 Současná úprava naopak nutí správce daně, aby si k provedení některých úkonů zajistil osobní účast daňového subjektu.
ps2017-045-01-006-010.u2.p4.s1 Výrazné snížení úroku z prodlení a úroku z posečkané částky považuji za velmi důležitý signál pro všechny, kteří se dostanou v důsledku stávající krize do situace, kdy nebudou moci splácet své nedoplatky.
ps2017-045-01-006-010.u2.p4.s2 Ne každý totiž bude splňovat podmínky pro úplné prominutí úroku, neboť nedokáže naplnit stanovená kritéria zajišťující, aby nedocházelo k nedovolené veřejné podpoře.
ps2017-045-01-006-010.u2.p4.s3 Snížení úroku naopak představuje plošné a trvale pozitivní opatření.
ps2017-045-01-006-010.u2.p4.s4 Současně dochází k významnému zvýšení limitu pro vznik úroku, a to z 200 korun na 1 000 korun, což se projeví tak, že se pro malé a střední subjekty významně zvýší tolerance pro prodlení s platbou daně.
ps2017-045-01-006-010.u2.p4.s5 Platí, že čím menší je daň, tím větší je tolerance.
ps2017-045-01-006-010.u2.p4.s6 Příklady na jednotlivých číslech jsem tu již několikrát ukazovala a najdete je i v důvodové zprávě.
ps2017-045-01-006-010.u2.p4.s7 Domnívám se, že tuto změnu v současné tíživé situaci ocení řada subjektů, a to zejména těch nejmenších.
ps2017-045-01-006-010.u2.p5.s1 Pro ty, kteří mají zadržované nadměrné odpočty na dani z přidané hodnoty z důvodu zahájení kontrolního postupu, bude vítaným opatřením zavedení zálohy na daňový odpočet umožňující vyplacení nesporné části nárokované částky ještě před skončením tohoto kontrolního postupu.
ps2017-045-01-006-010.u2.p5.s2 To si ovšem vyžádá prodloužení lhůty pro vyhledávací činnost správce daně o 15 dní, neboť správce daně bude muset nově při zpracování každého uplatněného nároku posoudit nejen to, zda je uplatněná částka sporná, nebo nesporná, ale též v jakém rozsahu by mohl určit výši případné zálohy.
ps2017-045-01-006-010.u2.p5.s3 Výsledek takového posouzení pak musí sdělit daňovému subjektu při zahájení kontrolního postupu, což je pro ty z vás, kteří v minulosti tvrdili opak, výslovně uvedeno v § 174 odst. 3 daňového řádu.
ps2017-045-01-006-010.u2.p5.s4 Chápu nicméně, že toto prodloužení lhůty pro vrácení nadměrného odpočtu může nelibě vnímat ta část plátců daně z přidané hodnoty, kteří se zadržováním svých nadměrných odpočtů nemívají problém a nevěří tomu, že prodloužení doby pro vyhledávací činnost povede ke zvýšení kvality kontrolní činnosti.
ps2017-045-01-006-010.u2.p6.s1 V rámci projednání návrhu zákona v Senátu byl při vědomí stávající nelehké situace proto načten pozměňovací návrh připravený ve spolupráci s Ministerstvem financí odsouvající účinnost těchto ustanovení, která se týkají zavedení zálohy na daňový odpočet, a s tím související prodloužení lhůty pro vrácení nadměrného odpočtu, avšak tento návrh bohužel nezískal podporu.
ps2017-045-01-006-010.u2.p6.s2 Senát místo toho navrhl pozměňovací návrhy do značné míry opakující dřívější neúspěšné pozměňovací návrhy uplatněné již v Poslanecké sněmovně, případně přišel s dalšími tématy prezentovanými jako legislativně technické úpravy a opravy, zatímco se jedná o ryze věcné změny popírající smysl některých vládou navržených opatření.
ps2017-045-01-006-010.u2.p6.s3 Asi nejvíce viditelnou změnou je úprava negující prodloužení lhůty pro vrácení nadměrného odpočtu, která je navíc učiněna tím nejméně vhodným legislativním způsobem, neboť neúměrně zkrátí i lhůty pro vrácení přeplatků na jiných daních, čímž se stanou prakticky nesplnitelnými.
ps2017-045-01-006-010.u2.p7.s1 Vzhledem k tomu, že Senát nepodpořil mnou iniciovaný návrh na dočasné odložení účinnosti ustanovení týkající se zálohy na daňový odpočet a s tím související faktické prodloužení lhůty pro vrácení nadměrného odpočtu na dani z přidané hodnoty, rozhodla jsem se obdobného výsledku dosáhnout cestou zvláštního zákona předloženého ve stavu legislativní nouze.
ps2017-045-01-006-010.u2.p7.s2 V pondělí 20. dubna 2020 byl proto vládou schválen návrh zákona o správě daňového odpočtu v souvislosti s krizovými opatřeními v souvislosti s výskytem koronaviru a následně předložen Poslanecké sněmovně.
ps2017-045-01-006-010.u2.p7.s3 Cílem je posunout faktickou účinnost uvedených dvou změn na 1. leden 2021.
ps2017-045-01-006-010.u2.p8.s1 Ačkoli se pozměňovací návrhy Senátu v této fázi posuzují jako jeden celek, nemohla bych s jednotlivými změnami souhlasit, ani kdyby byly uplatněny izolovaně.
ps2017-045-01-006-010.u2.p8.s2 Prosím vás proto o odmítnutí Senátem navržených změn a o schválení návrhu zákona v tom znění, které bylo jednou schváleno touto Poslaneckou sněmovnou.
ps2017-045-01-006-010.u2.p8.s3 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-045-01-006-010.u3.p1.s1 Tak nyní prosím, aby se slova ujal senátor Tomáš Goláň.
ps2017-045-01-006-010.u3.p1.s2 Tak pane senátore, máte slovo.
ps2017-045-01-006-010.u4.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené poslankyně, vážení poslanci, jedná se o velmi odbornou novelu a velmi rozsáhlou novelu daňového řádu.
ps2017-045-01-006-010.u4.p1.s2 Proto vás prosím, abyste uvážili, jakým způsobem se k tomu budete stavět zejména v situaci, kdy se nacházíme v jakési hospodářské krizi a kdy tlak na podnikatele je obrovský, jak psychický, tak finanční.
ps2017-045-01-006-010.u4.p2.s1 Souhlasím se vším, co tady paní ministryně řekla.
ps2017-045-01-006-010.u4.p2.s2 Samozřejmě všechny věci, které tady jmenovala, jsou posunem dopředu, jsou výbornou věcí, která podnikatelům může samozřejmě pomoci.
ps2017-045-01-006-010.u4.p2.s3 Ale změny, které Senát přijal, jsou jakousi jistotou do budoucna.
ps2017-045-01-006-010.u4.p3.s1 Když se bavíme o prodloužení o 15 dnů lhůty pro vrácení nadměrného odpočtu, musíme si uvědomit, že od roku 1993 nám stačila 30denní lhůta na prověřování nadměrného odpočtu.
ps2017-045-01-006-010.u4.p3.s2 V době, kdy máme instrumenty, jako je kontrolní hlášení, kdy všechna podání jsou podávána elektronicky, najednou zcela účelově tuhle lhůtu prodlužujeme o 15 dnů.
ps2017-045-01-006-010.u4.p3.s3 Není k tomu žádný důvod, žádný racionální důvod, který by tohle ospravedlnil.
ps2017-045-01-006-010.u4.p3.s4 Zvláště za situace, kdy podnikatelé čekají na každou korunu, prodlužovat vrácení nadměrného odpočtu o 15 dnů mi připadá jako docela nesystémové a jistým způsobem nemorální.
ps2017-045-01-006-010.u4.p4.s1 V rámci novely daňového řádu, která přišla do Senátu, došlo k úpravě stávající právní normy takovým způsobem, který je často v rozporu s recentní judikaturou Nejvyššího správního soudu.
ps2017-045-01-006-010.u4.p4.s2 Jedná se například o situaci, kdy nebude přihlíženo k přeplatkům na účtu po tu dobu, než bude ukončena kontrola.
ps2017-045-01-006-010.u4.p4.s3 Jako příklad uvedu, že prochází vlastně firma kontrolou, nějakým způsobem ta firma strach, že bude úročena úrokem z prodlení, proto - aniž ještě je kontrola ukončena - zaplatí tu případnou budoucí částku na účet správce daně.
ps2017-045-01-006-010.u4.p5.s1 Doposud Nejvyšší správní soud jasně říkal, že po tu dobu musí být přihlíženo k tomu, že tam je zaplaceno, že ty peníze ve své dispozici správce daně, a proto je nelze úročit.
ps2017-045-01-006-010.u4.p5.s2 Novelou daňového řádu, která nám byla předložena do Senátu, je toto neúročení odstraněno, to znamená, že správce daně může mít i tři roky případnou doměřenou částku na svém účtu, a přesto k tomuto přeplatku nepřihlíží a začne se k němu přihlížet v okamžiku, kdy bude daň doměřena.
ps2017-045-01-006-010.u4.p6.s1 Takových ustanovení je tam více.
ps2017-045-01-006-010.u4.p6.s2 Je tam i ustanovení, které vlastně bylo od roku 1993 i v původním zákoně o správně daní a poplatků, a to byla situace, kdy pokud správce daně neoprávněně provedl exekuci, musel platit tomu poškozenému daňovému subjektu částku úroku prodlení ve dvojnásobné výši.
ps2017-045-01-006-010.u4.p6.s3 To bylo i v daňovém řádu vlastně do novely, kterou jste nám do Senátu předložili.
ps2017-045-01-006-010.u4.p6.s4 Jeden z pozměňovacích návrhů právě tuto situaci napravuje a nechává hodnotu toho úroku v dvojnásobné výši, tak jak tomu bylo doposud.
ps2017-045-01-006-010.u4.p7.s1 Další situací, kterou jsme se zabývali v Senátu, je jakýsi princip předvídatelnosti práva.
ps2017-045-01-006-010.u4.p7.s2 V případě elektronických podání všechna ministerstva, všechny zákony mají strukturu a formát elektronických podání danou zákonem tak, jak to vyžaduje Ústavní soud.
ps2017-045-01-006-010.u4.p7.s3 To znamená, že případně když podáváte elektronicky, je vše dáno vyhláškou.
ps2017-045-01-006-010.u4.p7.s4 Tuto situaci napravuje i legislativně i vlastně tento pozměňovací návrh, který říká, že v případě povinného elektronického podání je nutno, aby vyhláškou stanovilo Ministerstvo financí strukturu a formát.
ps2017-045-01-006-010.u4.p7.s5 Jedná se o to, aby nemohla být tahle věc, ta struktura a formát, měněna jenom nějakým opatřením Ministerstva financí, které se zveřejní na stránkách, ale aby musela projít legislativním procesem.
ps2017-045-01-006-010.u4.p7.s6 Tím je zachována jakási jistota těch daňových poplatníků.
ps2017-045-01-006-010.u4.p7.s7 Ono si řeknete, je to formální záležitost, ale musíme si uvědomit, že pokud daň z přidané hodnoty není podána v předepsané struktuře a formátu, takové podání se považuje za neplatné, se všemi účinky, se všemi pokutami a se všemi úroky z prodlení za to pozdní podání.
ps2017-045-01-006-010.u4.p8.s1 Vidíte, že to jsou vlastně věci, které nemají žádný dopad na státní rozpočet a žádným způsobem se nesnaží ulevit daňovým poplatníkům, nejdou proti účelu a smyslu právní úpravy, ale jdou prostě pro poplatníky směrem právní jistoty a směrem určitých mezí, které tady byly i dříve nastaveny.
ps2017-045-01-006-010.u4.p9.s1 Jedna z věcí, která byla v zákonech původní od roku 1993 a v daňovém řádu i do roku 2015, je určitý strop pro úročení úroku z prodlení.
ps2017-045-01-006-010.u4.p9.s2 Zvláště za situace, kdy dneska se budou dostávat ti poplatníci do situace, kdy jim bude úrok z prodlení počítán, je nutné, aby byl zastropován tak, jak to bylo v minulosti.
ps2017-045-01-006-010.u4.p9.s3 Vždycky v daňovém řádu bylo - a bylo to výsledkem konsenzu všech politických stran, když se daňový řád v roce 2008 přijímal - že úročíme případné nedoplatek pouze po dobu pěti let.
ps2017-045-01-006-010.u4.p9.s4 Pouze po dobu pěti let.
ps2017-045-01-006-010.u4.p9.s5 A dneska v situaci, kdy se to v roce 2015 odstranilo, úročíme případné nedoplatky naprosto bez jakéhokoliv omezení, to znamená, navždy.
ps2017-045-01-006-010.u4.p10.s1 Když se podíváme prakticky, na koho to dopadá, ti největší podvodníci mají eseróčka, která jsou psána na bílé koně, a těch se vlastně opravdu ty nedoplatky nedotknou.
ps2017-045-01-006-010.u4.p10.s2 Ale znám situace, kdy se to dotýká manželek, kdy manžel byl podnikatel, utekl a ty manželky to doplácejí, a dříve se vždycky dostaly do situace, že za pět let se to úročení zastavilo, a teď se to úročení nezastaví.
ps2017-045-01-006-010.u4.p10.s3 Ony to doplácejí celý život.
ps2017-045-01-006-010.u4.p10.s4 A takovýmto způsobem si myslím, že bychom se měli vrátit k tomu, co tady bylo dříve.
ps2017-045-01-006-010.u4.p11.s1 Jedná se v tom pozměňovacím návrhu o další jakési právní jistoty pro poplatníky v případě kontrol.
ps2017-045-01-006-010.u4.p11.s2 V případě, že výsledek kontroly - to všichni víme, co je, prostě kontrolní úřad dospěje k nějakému závěru - je sdělován ústně daňovému subjektu, v současné úpravě, která přišla k nám do Senátu, nedostane lhůtu tento poplatník k vyjádření, pokud si o to nepožádá.
ps2017-045-01-006-010.u4.p11.s3 To si myslím, že je úplně obrácená situace.
ps2017-045-01-006-010.u4.p11.s4 Ten poplatník by měl dostat automaticky patnáctidenní lhůtu k vyjádření, pokud se lhůty sám dobrovolně nevzdá.
ps2017-045-01-006-010.u4.p11.s5 Ale dneska ten zákon, tak jak jste nám ho poslali do Senátu, zbavuje možnosti patnáctidenní lhůty k vyjádření se k výsledku kontrolních zjištění.
ps2017-045-01-006-010.u4.p11.s6 Ten výsledek kontrolního zjištění je velice, velice důležitá materie, protože tam je poslední okamžik, kdy poplatník může nějakým způsobem tento výsledek zvrátit a může nějakým způsobem navrhovat další svědky, další důkazní prostředky a jiné listiny, které by svědčily v jeho prospěch.
ps2017-045-01-006-010.u4.p11.s7 A pokud tu lhůtu nedostane automaticky, tak v tom případě je zbaven procesní ochrany, což je protiústavní.
ps2017-045-01-006-010.u4.p12.s1 jsem tady shrnul všechny ty nejdůležitější body.
ps2017-045-01-006-010.u4.p12.s2 se ještě podívám, jestli jsem na něco nezapomněl, ale myslím si, že když vám to takhle říkám, tak jsem shrnul všechny body, není tam nic, co by státu bránilo ve výkonu finanční správy, ve výkonu kontroly a ve výkonu dohledu.
ps2017-045-01-006-010.u4.p12.s3 Není tam nic, co by poplatníky znevýhodňovalo, a nemá to žádný dopad na státní rozpočet.
ps2017-045-01-006-010.u4.p12.s4 Proto vás prosím, abyste se nad tímto pozměňovacím návrhem, který přišel ze Senátu, zamysleli a zkusili i v kontextu této situace pro něj hlasovat.
ps2017-045-01-006-010.u4.p12.s5 Děkuji.
ps2017-045-01-006-010.u5.p1.s1 Nyní se táži, zdali se chce k předloženým pozměňovacím návrhům Senátu vyjádřit zpravodajka garančního výboru, což byl rozpočtový výbor.
ps2017-045-01-006-010.u5.p1.s2 Nechcete, paní poslankyně, Miloslava Vostrá.
ps2017-045-01-006-010.u5.p1.s3 Takže otevírám rozpravu a s přednostním právem mám tady písemnou přihlášku předsedy klubu TOP 09 Miroslava Kalouska a připraví se pan poslanec Mikuláš Ferjenčík.
ps2017-045-01-006-010.u5.p1.s4 Pane poslanče, máte slovo, prosím.
ps2017-045-01-006-010.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-045-01-006-010.u6.p1.s2 Dámy a pánové, budu velmi stručný.
ps2017-045-01-006-010.u6.p1.s3 Týká se to samozřejmě toho stěžejního problému, onoho prodloužení z třiceti na pětačtyřicet dnů.
ps2017-045-01-006-010.u6.p1.s4 Pokud bychom to schválili v onom původním vládním návrhu, tak jdeme přímo proti všem vládním opatřením na podporu podnikání a poskytnutí likvidity těžce zkoušenému podnikatelskému sektoru.
ps2017-045-01-006-010.u6.p1.s5 A to samozřejmě čím menší subjekt, tím hůře bude tuto prodlevu v cash flow snášet z těch třicet na pětačtyřicet dní.
ps2017-045-01-006-010.u6.p1.s6 Je tu 24 miliard.
ps2017-045-01-006-010.u6.p1.s7 To jsou opravdu nemalé peníze pro plátce DPH.
ps2017-045-01-006-010.u6.p1.s8 24 miliard, o kterých bude časově vylepšeno cash flow státu a zhoršeno cash flow plátců DPH.
ps2017-045-01-006-010.u6.p1.s9 To je státu, nejenom státu, ale veřejných rozpočtů, protože DPH je sdílená daň.

Text viewDownload CoNNL-U