ps2017-045-04-002-250.u4.p12.s7
Čili to není nějaká domněnka , něco , že se někomu zdá a nezdá , ale je to podložené právním názorem a myslím si , že tento důležitý instrument by ve školském zákonu měl být . ps2017-045-04-002-250.u4.p12.s8
Je tomu tak v okolních zemích a fungovalo to tady vždycky . ps2017-045-04-002-250.u4.p12.s9
Nevidím opravdu žádný vážný důvod , aby to tam nebylo . ps2017-045-04-002-250.u4.p13.s1
Takže pane ministře , opravdu prosím a naléhám na vás kvůli těm žákům a jejich rodičům , abyste toto rozhodnutí zvážil . ps2017-045-04-002-250.u4.p13.s2
Já v řadě věcí opravdu mám i pro vaši těžkou situaci pochopení a mnohé věci , jako třeba tu maturitu z matematiky , podporujeme dle vaší předlohy . ps2017-045-04-002-250.u4.p13.s3
Ale zkuste poslouchat i nás , a především tedy ty , kterých se to nejvíc týká . ps2017-045-04-002-250.u4.p13.s4
To znamená ty žáky a rodiče . ps2017-045-04-002-250.u4.p13.s5
Děkuji a prosím o podporu . ps2017-045-04-002-250.u5.p1.s1
Děkuji . ps2017-045-04-002-250.u5.p1.s2
Jako další je do rozpravy přihlášen pan poslanec Dominik Feri . ps2017-045-04-002-250.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-045-04-002-250.u6.p1.s2
Vážený pane ministře , dámy a pánové , pojďme ukončit nejistotu a pojďme zrušit povinnou maturitu z matematiky . ps2017-045-04-002-250.u6.p2.s1
Víte , já si myslím , že jsem asi poslední z vás , který maturitu skládal . ps2017-045-04-002-250.u6.p2.s2
Já jsem maturoval v roce 2015 a mám ještě v živé paměti středoškolskou výuku , to , jak jsme k tomu jako studenti přistupovali , to , jak k výuce přistupovali vyučující - měl jsem velmi dobré vyučující - a taky stres před maturitou a vůbec celkový dojem z maturity . ps2017-045-04-002-250.u6.p3.s1
Na střední škole jsem měl matematiku velmi rád , byť jsem z ní nematuroval . ps2017-045-04-002-250.u6.p3.s2
Moje láska byl a stále je dějepis a historie . ps2017-045-04-002-250.u6.p3.s3
Ale kdybych měl vytvořit nějakou paralelu z pozice člověka , který ze střední školy není zas tak dlouho venku , a měl bych vytvořit třeba návrh , který by zaváděl povinnou maturitu z dějepisu , tak bych tak neučinil . ps2017-045-04-002-250.u6.p3.s4
A byl bych proti ní . ps2017-045-04-002-250.u6.p3.s5
A to z několika důvodů . ps2017-045-04-002-250.u6.p3.s6
Ten první je nějaká osobní filozofie a vlastní pohled na svět . ps2017-045-04-002-250.u6.p3.s7
To znamená , mít možnost žít život podle svého a brát se za své vlastní štěstí a činit vlastní rozhodnutí , za které nesu vlastní odpovědnost . ps2017-045-04-002-250.u6.p3.s8
To znamená , nedělat z mladých lidí hlupáky , dát jim možnost rozhodnout se pro volbu budoucího povolání a studia , které tomu předchází , a neříkat jim jasně : budeš maturovat tu z dějepisu , tu z matematiky . ps2017-045-04-002-250.u6.p3.s9
Jistě , dá se namítnout , že takovýto pohled by mohl zrelativizovat význam jakéhokoliv maturitního předmětu . ps2017-045-04-002-250.u6.p3.s10
Ať si každý přece maturuje , z čeho chce , vždyť není potřeba čeština ! ps2017-045-04-002-250.u6.p3.s11
Ale tak to není míněno . ps2017-045-04-002-250.u6.p3.s12
Jistě nějaký základ z toho , co je skutečně důležité , býti musí . ps2017-045-04-002-250.u6.p4.s1
A tím se dostávám k tomu dalšímu důvodu . ps2017-045-04-002-250.u6.p4.s2
Jako kdyby snad zkouška v závěru byla tím cílem . ps2017-045-04-002-250.u6.p4.s3
Ale zkouška v závěru nemá být cílem vzdělávání . ps2017-045-04-002-250.u6.p4.s4
Cílem vzděláváním má být ta samotná cesta , vklad do života . ps2017-045-04-002-250.u6.p4.s5
A během rozpravy - nejsem člen školského výboru , ale sledoval jsem celospolečenskou debatu - opakovaně zazníval argument : vždyť přece maturita z matematiky není nic složitého , vždyť je to naprosto banální . ps2017-045-04-002-250.u6.p4.s6
A to necítíte , že tento argument je naprosto nepřesvědčivý ? ps2017-045-04-002-250.u6.p4.s7
Že budeme vytvářet zkoušku , která nemá dostatečnou úroveň , jenom proto , abychom si řekli " no něco vědí " ? ps2017-045-04-002-250.u6.p4.s8
Neměla by naše aktivita směřovat spíše k tomu , aby ty čtyři roky tady nebyly vniveč ? ps2017-045-04-002-250.u6.p4.s9
Aby ty čtyři roky byly s matematikou , která ty studenty baví ? ps2017-045-04-002-250.u6.p4.s10
S učiteli , které baví matematiku vyučovat novými způsoby , atraktivně . ps2017-045-04-002-250.u6.p5.s1
Dámy a pánové , já věřím , že tu převládne tento přístup , přístup možnosti volby s ohledem na budoucí povolání , a že se rozhodneme povinnou maturitu z matematiky učit . ps2017-045-04-002-250.u6.p5.s2
A to bude to A . A to B bude , že jako Poslanecká sněmovna i jako poslanci , kteří nejsou ve školském výboru , poskytneme veškerou součinnost a podporu panu ministrovi , ředitelům škol , učitelům a studentům , aby je matematika bavila . ps2017-045-04-002-250.u6.p5.s3
Protože jakkoli se může zdát , že tu stojíme na odlišných pozicích a zastáváme odlišné názory , tak myslím , že nám všem jde především o to , aby si studenti z té matematiky něco odnesli . ps2017-045-04-002-250.u6.p5.s4
A ten prostředek podle mého názoru a podle mého náhledu na svět by měl být v té výuce , aby byla zajímavá , atraktivní a přínosná , a nikoli v nějaké zglajchšaltované zkoušce na konci , která nepřinese žádného výsledku . ps2017-045-04-002-250.u6.p6.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2017-045-04-002-250.u7.p1.s1
Děkuji a poprosím pana poslance Karla Raise . ps2017-045-04-002-250.u7.p1.s2
Připraví se paní poslankyně Hyťhová . ps2017-045-04-002-250.u8.p1.s1
Přeji vám všem dobrý den . ps2017-045-04-002-250.u8.p1.s2
Já bych se vyjádřil k pozměňovacím návrhům , které jsem tam dal s kolegy , to znamená , vyjádřil bych se k tomu , co už tady zaznívalo : maturitní zkouška z matematiky . ps2017-045-04-002-250.u8.p2.s1
Jednak bych chtěl říct , že v podstatě asi patrně v každém poslaneckém klubu jsou různé názory a že to není politická záležitost , ale že je to spíš věcná , odborná , kdy prostě jedna skupina je pro matematiku a druhá je víceméně proti povinné matematice . ps2017-045-04-002-250.u8.p2.s2
Čili je to záležitost , kterou jsme tady řešili v roce 2016 , kdy došlo k jakémusi rozumnému kompromisu , kdy byly vyjmuty některé obory z oblasti kultury , sociálních věcí a zdravotnictví a ty vyhláškou , myslím , vlády , mám pocit , byly z toho vyjmuty . ps2017-045-04-002-250.u8.p2.s3
To podle mne bylo rozumné . ps2017-045-04-002-250.u8.p3.s1
Teď se ta situace vyhrotila , že buď někdo , je tady skupina lidí , která je pro , a druhá skupina , která je proti . ps2017-045-04-002-250.u8.p3.s2
Já se domnívám , že těch důvodů , proč je ten strach , a podle mne je naprosto neopodstatněný , je několik . ps2017-045-04-002-250.u8.p3.s3
Jednak , že ty zkoušky - říká se , že 21 % žadatelů v podstatě propadá . ps2017-045-04-002-250.u8.p3.s4
Ono je to dané tím , že můžeme udělat , vymyslet testy , kdy propadne 100 % , můžeme vymyslet testy , kdy propadne nula . ps2017-045-04-002-250.u8.p3.s5
To je akorát o tom , co dělají ti úředníci , co vytvářejí centrální testy z matematiky . ps2017-045-04-002-250.u8.p3.s6
A o tom jsem mluvil ve druhém čtení . ps2017-045-04-002-250.u8.p3.s7
Tam podle mne to je jedna z těch chyb . ps2017-045-04-002-250.u8.p3.s8
Druhá z těch chyb je samozřejmě kapacita , která je věnovaná matematice . ps2017-045-04-002-250.u8.p3.s9
Tři hodiny týdně není nic moc a samozřejmě to odpovídá potom tomu , že ti lidé mají s tím problém . ps2017-045-04-002-250.u8.p4.s1
Také bych chtěl říct , že to , co jsem tady říkal minule , že v podstatě zas je potřeba se na to dívat objektivně . ps2017-045-04-002-250.u8.p4.s2
A jistým druhem objektivních testů jsou testy PISA , a když se podívám na hodnocení PISA , tak si myslím , že tam není vidět žádný výrazný propad . ps2017-045-04-002-250.u8.p5.s1
Tady je dost často argument , že musíme změnit metodiku výuky matematiky . ps2017-045-04-002-250.u8.p5.s2
Je potřeba si uvědomit , že od roku 2016 jsme v podstatě měli možnost tu matematiku změnit zejména jako úředníci , zejména metodici výuky . ps2017-045-04-002-250.u8.p5.s3
Že ji nezměnili , to je výsledek . ps2017-045-04-002-250.u8.p5.s4
A pak ten argument , že dva roky je málo na tu změnu . ps2017-045-04-002-250.u8.p5.s5
No to není o dvou letech , na která je ten odklad , to je od roku 2016 , čili o čtyřech letech , co prostě dělali ti lidé , kteří mají na starost matematiku . ps2017-045-04-002-250.u8.p6.s1
Chtěl bych zdůraznit , že matematika je svým způsobem komunikační jazyk a je to komunikační jazyk mezi techniky . ps2017-045-04-002-250.u8.p6.s2
Čili to je potom naprosto stejné jako pro někoho , pro překladatele angličtina třeba . ps2017-045-04-002-250.u8.p6.s3
Tak to jsou taky komunikační jazyky jako čeština , angličtina , o tom nikdo nepochybuje . ps2017-045-04-002-250.u8.p6.s4
To stejné je pro ty techniky . ps2017-045-04-002-250.u8.p6.s5
Čili teď to chceme budovat , tady slyším dost často zejména třeba od pana ministra Havlíčka snahu , že je cíl vybudovat Country for Future , že chceme vybudovat průmysl , který bude založený na zvýšené přidané hodnotě pomocí umělé inteligence , pomocí moderních technologií . ps2017-045-04-002-250.u8.p6.s6
To jsou všecko věci , kde ten zájem je stejný . ps2017-045-04-002-250.u8.p6.s7
A potřebujeme k tomu kvalitní nejenom vysokoškoláky , ale i kvalitní středoškoláky . ps2017-045-04-002-250.u8.p6.s8
A toto si myslím , že jsou odborné důvody , proč by měla být matematika . ps2017-045-04-002-250.u8.p7.s1
Politický důvod je - část z nás tady byla v roce 2016 a hlasovali jsme pro ten zákon a v tom zákoně bylo zdůvodnění , samozřejmě . ps2017-045-04-002-250.u8.p7.s2
A tady si dovolím citovat to zdůvodnění , které podle mne je stále aktuální , kdy se říká : " Nedostatečný důraz na matematické vzdělání v průběhu plnění povinné školní docházky i v rámci výuky ve středních školách , jeho nízká efektivita a zároveň velmi kolísavá úroveň matematické gramotnosti absolventů středního vzdělání s maturitní zkouškou , a proto je toto v posledních letech předmětem kritiky jak pedagogů vysokých škol zejména technického směru , tak taky přírodovědeckého a ekonomického zaměření , tak zástupců podnikatelských a zaměstnaneckých svazů , zejména Svazu průmyslu a dopravy , Hospodářské komory a dalších . " ps2017-045-04-002-250.u8.p7.s3
Na tom se absolutně nic nezměnilo . ps2017-045-04-002-250.u8.p7.s4
To můžu jako emeritní rektor potvrdit , protože když studenti přijdou do škol , tak je prostě potřeba udělat různé doškolovací kurzy , abychom vůbec srovnali tu úroveň matematiky . ps2017-045-04-002-250.u8.p8.s1
Závěrem - ps2017-045-04-002-250.u8.p8.s2
sleduji , že každý máte stejně jiné starosti než mě poslouchat , což mě samozřejmě mrzí . ps2017-045-04-002-250.u8.p8.s3
Domnívám se , že prostě není možné čekat tady nějaký výrazný nárůst HDP bez kvalitních lidí , kteří absolvovali maturitní zkoušku nejenom z matematiky , ale kteří absolvovali maturitní zkoušky . ps2017-045-04-002-250.u8.p8.s4
A zejména v dlouhodobém horizontu může dojít skutečně k poškození české společnosti . ps2017-045-04-002-250.u8.p8.s5
Čili proto bych prosil - byť moc neposloucháte - o podporu tohoto návrhu . ps2017-045-04-002-250.u8.p8.s6
Znovu zdůrazňuji , nejde o politickou záležitost , jde o záležitost odbornou . ps2017-045-04-002-250.u8.p9.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-045-04-002-250.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-045-04-002-250.u9.p1.s2
Další vystoupí v obecné rozpravě paní poslankyně Hyťhová , připraví se pan poslanec Baxa . ps2017-045-04-002-250.u10.p1.s1
Dobrý den . ps2017-045-04-002-250.u10.p1.s2
Děkuji , pane předsedající , za slovo . ps2017-045-04-002-250.u10.p1.s3
My jsme po dlouhých debatách k tomuto tisku k povinné maturitě našli stanovisko , jestli podpoříme , nebo nepodpoříme tento zákon . ps2017-045-04-002-250.u10.p1.s4
Rozhodli jsme se , že tento vládní zákon podpoříme ve třetím čtení , a to i na základě různých zpráv , e - mailů , žádostí od studentů , se kterými jsem se sešla i osobně . ps2017-045-04-002-250.u10.p1.s5
A řekla bych , že nás žádali , prosili o to , abychom zkrátka toto zrušení , vlastně ponechání volby mezi jazykem a matematikou podpořili . ps2017-045-04-002-250.u10.p1.s6
Takže tento návrh podpoříme . ps2017-045-04-002-250.u10.p2.s1
Podpoříme také některé pozměňovací návrhy , které se týkají . . . ps2017-045-04-002-250.u10.p2.s2
Tím , že je tady otevřen školský zákon , tak se primárně maturit netýkají . ps2017-045-04-002-250.u10.p2.s3
Takže některé se nám zdají dobré a ty podpoříme . ps2017-045-04-002-250.u10.p2.s4
Nemůžeme však souhlasit s dvouletým odkladem , proto se u tohoto návrhu zdržíme , a to i z důvodu , že když se tato zásadní věc odloží o dva roky , tak se obávám , že opět nastane u těch studentů jistá nejistota , co se za ty dva roky zase změní , či nezmění . ps2017-045-04-002-250.u10.p2.s5
A myslím si , že dál je držet v nejistotě není správný krok , kterým bychom se měli ubírat . ps2017-045-04-002-250.u10.p2.s6
Proto se u těchto návrhů zdržíme , protože chceme , aby studenti věděli , z čeho budou maturovat , aby když se teď hlásili na střední školu , aby věděli , do čeho jdou . ps2017-045-04-002-250.u10.p2.s7
A není možné si tady každý rok , každé dva roky pohrávat s tímto zákonem a měnit to , jak se nám zlíbí , nebo kdo je u vlády a podobně . ps2017-045-04-002-250.u10.p3.s1
Dále tady padlo na plénu , že by v tomto roce , v krizové situaci , zaznělo to tady myslím od pana poslance Miholy , tak bych se k tomu taky chtěla vyjádřit , měly být dva termíny pro přijímací zkoušky a pro maturity a podobně . ps2017-045-04-002-250.u10.p3.s2
My jsme toto taky konzultovali a jsme toho názoru , že už teď mají školy velké potíže s tím , aby zvládly jeden termín přijímacích zkoušek na střední školy .