|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-04-22 ps2017-045-02-009-006 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

6. Vládní návrh zákona o poskytnutí státní záruky České republiky na zajištění dluhů Českomoravské záruční a rozvojové banky, a. s., vyplývajících z ručení za dluhy z úvěrů v souvislosti se zmírněním negativních dopadů způsobených virem SARS-CoV-2 /sněmovní tisk 832/ - zkrácené jednání

Date2020-04-22
Meetingps2017/045
Agenda Itemps2017/045/006
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/045schuz/s045080.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 578 • previousnext

ps2017-045-02-009-006.u10.p4.s2 A s tím multiplikačním efektem, jestliže to takto odsouhlasíme, jak je ten vládní návrh, tak do systému, podnikatelského systému, a do celého prostoru podnikání, se dostane 600 miliard korun.
ps2017-045-02-009-006.u10.p5.s1 Je tady několik pozměňovacích návrhů, tak jak to signalizovala paní ministryně, přesto, jak jsem říkal, že včera na rozpočtovém výboru bylo naprosto totální souznění, tak přesto dneska došlo k sedmi pozměňovacím návrhům, které jsou v systému.
ps2017-045-02-009-006.u10.p6.s1 Jeden pozměňovací návrh pod číslem 5090 je můj a kolegy Martínka, neboť jsme tam specifikovali, co to je dluh, a dluh jsme specifikovali, že to je jistina.
ps2017-045-02-009-006.u10.p6.s2 Protože samozřejmě ve chvíli, kdy komerční banky budou dávat nějaké úvěry, které budou garantované státem, tak samozřejmě na to nemáme vhled, jestli to budou úroky nízké, střední, anebo nějaké rizikovější.
ps2017-045-02-009-006.u10.p6.s3 Takže to je specifikace toho pozměňovacího návrhu mého a kolegy Martínka.
ps2017-045-02-009-006.u10.p7.s1 Ale další pozměňovací návrhy jsou tam skutečně v oblasti těch výší a dovolte, abych je tedy odcitoval.
ps2017-045-02-009-006.u10.p8.s1 Kolega Onderka tam navrhl 30% sazbu.
ps2017-045-02-009-006.u10.p8.s2 Je nutné si uvědomit, že tím pádem, pokud bychom odsouhlasili 30% sazbu portfolia bank, tak ta multiplikace není 1,4, ale 1,33, a tím pádem do systému by nešlo 600 miliard, ale jenom 499.
ps2017-045-02-009-006.u10.p8.s3 To je 100 miliard rozdíl.
ps2017-045-02-009-006.u10.p9.s1 Další pozměňovací návrh je pozměňovací návrh kolegy Stanjury, kterého tady nevidím, a ten navrhuje 33 %.
ps2017-045-02-009-006.u10.p9.s2 A když si vezmete multiplikace 33 procent vůči těm 150, tak to je jedna ku třem, a do systému se nedostane 600 miliard, ale pouze 450 miliard korun.
ps2017-045-02-009-006.u10.p10.s1 A teď ten důvod, proč se to načítá.
ps2017-045-02-009-006.u10.p10.s2 Protože samozřejmě musíme si přiznat, že jsme pod těžkým tlakem jak podniků, které jsou slabší, tak hlavně bank, které samozřejmě chtějí převést z toho koláče, který by byl případně zmenšený, tak si chtějí zachovat, respektive zvýšit si to portfolio těch méně nebo těch více rizikových úvěrů.
ps2017-045-02-009-006.u10.p10.s3 Ale banky si přece nebudou pod sebou podřezávat větev.
ps2017-045-02-009-006.u10.p10.s4 To je zbytečný tlak teď na nás, na Poslaneckou sněmovnu, z různých stran se to dovídám, abychom ten koláč zmenšili.
ps2017-045-02-009-006.u10.p10.s5 A myslím si, že by to byla historická chyba, kdybyste těmto tlakům podlehli.
ps2017-045-02-009-006.u10.p10.s6 Nakonec by nám to historie opravdu sečetla, protože je rozdíl mít 600 miliard v systému, anebo 450.
ps2017-045-02-009-006.u10.p10.s7 Tím se zachránit řada firem.
ps2017-045-02-009-006.u10.p11.s1 Ale souhlasím s jednou částí.
ps2017-045-02-009-006.u10.p11.s2 Ne všechny tam se dostanou, protože ty, které byly nanicovaté a měly situaci zhoršenou v předcházejícím období, a teď je to může dorážet, tak samozřejmě tyto firmy mají riziko se do toho systému dostat, protože ty komerční banky je nebudou chtít do toho možná dát.
ps2017-045-02-009-006.u10.p11.s3 To je pravda.
ps2017-045-02-009-006.u10.p11.s4 Ale je krize, neobvyklá, není to krize poptávky, není to krize nabídky a není to finanční krize, kterou jsme prožili v roce 2008, 2009, 2010, je to zcela jiná krize, ale nicméně každý podnikatel musí počítat s jakýmisi riziky, jsou to rizika finanční, anebo rizika poptávka, anebo riziko to, co zažíváme teď.
ps2017-045-02-009-006.u10.p12.s1 Nezlobte se, jsem podnikatel a taky ztratím spoustu peněz, ale před nikým tady nebrečím, že bychom nepřežili, a je to jenom otázka, jakým způsobem se ty jednotlivé firmy chovaly.
ps2017-045-02-009-006.u10.p12.s2 Jestliže ty firmy nemají právo na žití - omlouvám se, když to tak říkám jako podnikatel, a všem podnikatelům se omlouvám a všichni, kteří umějí vydělat peníze, jich si nesmírně vážím, a jednou euro taky, ale myslím si, že by byla velká chyba ustoupit těm tlakům z jedné strany, nebo z druhé.
ps2017-045-02-009-006.u10.p13.s1 samozřejmě si vážím pana ministra průmyslu, obchodu a dopravy, s tím, že on strach, že by v tom sítu mohly skončit právě ty slabší firmy a že by mohlo dojít k nějaké restrukturalizaci České republiky v rámci podnikání.
ps2017-045-02-009-006.u10.p13.s2 To je možná pravda, ale se vás ptám, jestli za cenu toho tam převedeme tu zodpovědnost jenom na stát a necháme bankám v tomhle směru volnější ruce?
ps2017-045-02-009-006.u10.p13.s3 si myslím, že ne, že to, co připravilo Ministerstvo financí, je velmi velkorysá nabídka a že je dobře, že budeme multiplikovat raději 1,4, než abychom multiplikovali 1,3, protože pak máme větší šanci ty firmy, které budou, řekněme, prostřední a lepší, tak aby podstatně byly více, více podpořeny než ty, které byly slabé a v tuto chvíli jsou slabé.
ps2017-045-02-009-006.u10.p13.s4 A to je teď na rozhodnutí nás, jakým způsobem se na to díváme.
ps2017-045-02-009-006.u10.p14.s1 To byly ty pozměňovací návrhy, které jsem si dovolil teď nějakým způsobem okomentovat, a pak jsou tam pozměňovací návrhy, které jsou doporučující pro to, aby vláda a Českomoravská rozvojová banka vedla k tomu, aby ty peníze neunikly do zahraničí, do daňových rájů, respektive, aby ty peníze neskončily v nějakých podivných vlastnických strukturách.
ps2017-045-02-009-006.u10.p15.s1 Myslím si, že pak se můžeme vrátit v podrobné rozpravě nad těmi jednotlivými pozměňovacími návrhy, těmi doprovodnými usneseními, která tam dali kolegové Michálek s Ferjenčíkem, kolegyně Kovářová, případně další.
ps2017-045-02-009-006.u10.p15.s2 Takže to je pro ten začátek můj komentář k tomu, co jsem vám chtěl vlastně v tomto směru říct.
ps2017-045-02-009-006.u10.p15.s3 Děkuji pěkně.
ps2017-045-02-009-006.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2017-045-02-009-006.u11.p1.s2 Nyní rozhodneme, zda povedeme obecnou rozpravu.
ps2017-045-02-009-006.u11.p1.s3 jsem přivolal poslance do sálu.
ps2017-045-02-009-006.u11.p1.s4 Byl jsem požádán, abychom trošku posečkali...
ps2017-045-02-009-006.u11.p2.s1 myslím, že nás tady více nebude, takže zahajuji hlasování o tom, zda povedeme obecnou rozpravu.
ps2017-045-02-009-006.u11.p2.s2 Kdo je pro?
ps2017-045-02-009-006.u11.p2.s3 Kdo je proti?
ps2017-045-02-009-006.u11.p3.s1 Hlasování pořadové číslo 71.
ps2017-045-02-009-006.u11.p3.s2 Přihlášeno 85 poslankyň a poslanců, pro 62.
ps2017-045-02-009-006.u11.p3.s3 Návrh byl přijat.
ps2017-045-02-009-006.u11.p4.s1 Otevírám obecnou rozpravu a přednostně... hlásí se tady pan poslanec Kubíček.
ps2017-045-02-009-006.u12.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-045-02-009-006.u12.p1.s2 opět navrhuji zkrácení doby na vystoupení poslance na pět minut v obecné i podrobné rozpravě.
ps2017-045-02-009-006.u12.p1.s3 Děkuji.
ps2017-045-02-009-006.u13.p1.s1 Děkuji.
ps2017-045-02-009-006.u13.p1.s2 K proceduře?
ps2017-045-02-009-006.u13.p1.s3 Potom.
ps2017-045-02-009-006.u13.p1.s4 Takže nechám hlasovat o zkrácení doby na vystoupení na pět minut jak v obecné, tak v podrobné rozpravě.
ps2017-045-02-009-006.u13.p2.s1 Zahájil jsem hlasování.
ps2017-045-02-009-006.u13.p2.s2 Ptám se, kdo je pro?
ps2017-045-02-009-006.u13.p2.s3 Kdo je proti?
ps2017-045-02-009-006.u13.p3.s1 Hlasování pořadové číslo 72.
ps2017-045-02-009-006.u13.p3.s2 Přihlášeno 85 poslankyň a poslanců, pro 51, proti 10. Návrh byl přijat.
ps2017-045-02-009-006.u13.p4.s1 Jsme v obecné rozpravě, s přednostním právem pan předseda Jurečka.
ps2017-045-02-009-006.u13.p4.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-045-02-009-006.u14.p1.s1 Děkuji.
ps2017-045-02-009-006.u14.p1.s2 bych chtěl na úvod za KDU-ČSL za ten materiál poděkovat.
ps2017-045-02-009-006.u14.p1.s3 V době, kdy se rozbíhal COVID-1, jsem říkal, že to bude obrovský nápor na Českomoravskou záruční a rozvojovou banku a je potřeba vytvořit takové parametry, aby stát dal mantinely právě třeba i formou záruk a nechal tu práci dělat komerční banky, které na to mají aparát, mají s tím zkušenost a dokážou zvládnout nápor desetitisíců žádostí v relativně krátkém čase.
ps2017-045-02-009-006.u14.p1.s4 Za toto jsem rád, že to běží, respektive že to poběží, tak ono nám to ještě neběží, ale že se to rozeběhne.
ps2017-045-02-009-006.u14.p2.s1 nechci debatu natahovat, ale chci tady zmínit jednu věc.
ps2017-045-02-009-006.u14.p2.s2 jsem k tomuto tisku dal pozměňující návrh, který si myslím, že - a znovu bych tady apelovat na vládní koalici, aby zvážila jeho podporu.
ps2017-045-02-009-006.u14.p2.s3 Protože jsem se nechal inspirovat kolegy v Polsku a teď také i v Dánsku, kteří přišli s tím, a mně to dává logiku a myslím si, že by to mělo dávat logiku všem rozumně uvažujícím lidem, jestliže stát v této těžké době pomáhá, tak by měl pomáhat firmám, které nesídlí v daňových rájích, které nezneužívají situace, kdy v daňových rájích mají výrazně lepší podmínky než např. v České republice z hlediska právě daní.
ps2017-045-02-009-006.u14.p2.s4 A pokud tam sídlí dlouhodobě a jsou tam, tak se obrátí o pomoc na vlády těchto zemí, těchto daňových rájů.
ps2017-045-02-009-006.u14.p2.s5 A také dávám návrh, aby i firmy, které případně letos či v příštím roce by chtěly vyvádět dividendu do zahraničí, případně kupovat své vlastní akcie, aby tyto skupiny firem byly z vládní podpory v rámci programu COVID a Antivirus vyloučeny.
ps2017-045-02-009-006.u14.p2.s6 Nevidím logiku, proč by měl daňový poplatník České republiky pomáhat dneska firmě, která dlouhodobě využívá situaci svého sídla v daňovém ráji, nebo proč by měl stát podporovat firmu, která bude v letošním či příštím roce chtít vyvést své finanční prostředky ze zisku na dividendě do jiného státu.
ps2017-045-02-009-006.u14.p3.s1 Takže to je poměrně jednoduchý návrh, nemá žádné přímé dopady na změny parametru tohoto návrhu, ale souvisí s ním a myslím si, že to hlavu a patu.
ps2017-045-02-009-006.u14.p3.s2 A poprosím, jestli byste zvážili podporu tohoto pozměňovacího návrhu, ke kterému se přihlásím v podrobné rozpravě.
ps2017-045-02-009-006.u14.p3.s3 Děkuji.
ps2017-045-02-009-006.u15.p1.s1 Děkuji.
ps2017-045-02-009-006.u15.p1.s2 S přednostním právem paní předsedkyně Markéta Pekarová.
ps2017-045-02-009-006.u15.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-045-02-009-006.u16.p1.s1 Děkuji vám za slovo.
ps2017-045-02-009-006.u16.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, jenom velice stručně.
ps2017-045-02-009-006.u16.p1.s3 K první reakci vyprovokovala zpravodajská zpráva.
ps2017-045-02-009-006.u16.p1.s4 Musím říct, že pan poslanec, myslím, nedodržel úplně to, čím zpravodajská zpráva být, a dopustil se tam svých vlastních hodnocení.
ps2017-045-02-009-006.u16.p1.s5 To určitě právo udělat ve svém příspěvku.
ps2017-045-02-009-006.u16.p1.s6 Ale aby tam zazněla taková slova, jako že vlastně teď se, když to velice volně parafrázuji, díky téhle situaci oddělí zrno od plev, tak to si dovolím zastat všech těch, kteří museli v polovině března své podniky úplně uzavřít a nemohou svoji činnost absolutně provozovat.
ps2017-045-02-009-006.u16.p2.s1 Tady celou dobu mluvíme o kompenzacích, o přímé pomoci těmto lidem, kterou opozice považuje dost často za naprosto nedostatečnou.
ps2017-045-02-009-006.u16.p2.s2 Navrhujeme konkrétní věci, abychom těm, kteří bez koruny příjmu dneska musejí platit vysoké náklady, které jsou fixní, a těm teď řeknete, že vlastně aspoň se tady uvidí, kdo šanci přežít a kdo ne.
ps2017-045-02-009-006.u16.p2.s3 To si myslím, že je nehorázné.
ps2017-045-02-009-006.u16.p2.s4 Tady se jedná opravdu o tisíce firem, tisíce živnostníků, a prosím, tohle si nezaslouží.
ps2017-045-02-009-006.u16.p2.s5 Oni se do situace stejně jako celá republika nedostali svým vlastním zaviněním.
ps2017-045-02-009-006.u16.p2.s6 Prostě tady je nějaká okolnost, kterou jsme nikdo nechtěl, nepřivolával, resp. nikdo za ni neneseme přímou odpovědnost, ale ani oni ji nenesou za to, že teď musí mít zavřeno.
ps2017-045-02-009-006.u16.p2.s7 Že nemohou vyrábět, že nemohou prodávat, že nemohou poskytovat své služby, které poskytovali doposud.
ps2017-045-02-009-006.u16.p3.s1 Pak si dovolím ještě reagovat na úvěrové nástroje COVID I, COVID II. Neobsahoval Prahu, vůbec nebyla možnost pro pražské podnikatele se zapojit.
ps2017-045-02-009-006.u16.p3.s2 Proto pražští zastupitelé za TOP 09 velice intenzivně vyjednávali, aby byl konečně zapojen právě i pražský podnikatelský sektor, který mimochodem, a není to nějaký pragocentrismus, se podílí významně na tvorbě HDP v České republice, a to jednou čtvrtinou.
ps2017-045-02-009-006.u16.p3.s3 Neměli bychom na to zapomínat.
ps2017-045-02-009-006.u16.p3.s4 Který významně ty dopady pociťuje, protože velký sektor turismu celkově je navázán samozřejmě i na hlavní město.
ps2017-045-02-009-006.u16.p3.s5 A s tím souvisí i celá řada dalších provozoven, služeb, které teď jsou zavřené, jsou to gastro a další.
ps2017-045-02-009-006.u16.p3.s6 Tohle je skupina podnikatelů, která si doposud z pomoci, kterou připravila skutečně vláda, nemohla na půjčky sáhnout, ale mohla si sáhnout na ty půjčky, které tento týden byly za deset minut rozebrané.
ps2017-045-02-009-006.u16.p4.s1 Ten program byl jedině právě díky samotnému městu Praha.
ps2017-045-02-009-006.u16.p4.s2 Děkuji jim za to, že to takto spustili za těch 600 milionů korun, které tam byly, ale je to, jak vidět, po deseti minutách rozebráno, žalostně málo.
ps2017-045-02-009-006.u16.p4.s3 A pan ministr Havlíček v jednáních sliboval, že tam stát přispěje dalšími 400 miliony, a ze slibu sešlo.
ps2017-045-02-009-006.u16.p4.s4 Takže to je jenom vidět, abychom tady uvedli, když tady zaznívá COVID Praha, že to je zásluhou hlavního města Prahy, jeho zastupitelů a jeho představitelů.
ps2017-045-02-009-006.u16.p5.s1 A COVID III, který by se jich měl , doufejme, konečně týkat a přijít na přelomu dubna a května, tak je pro mnohé prostě třeba i pozdě.
ps2017-045-02-009-006.u16.p5.s2 Vezměme si, jak dlouho v situaci jsou a jak se s tím musejí teď prát.
ps2017-045-02-009-006.u16.p5.s3 Tak jenom abychom tady tyhle věci nezapomínali, aby tady zaznívaly, protože prostě není možné nechat padat, byť je to region obecněji bohatší než zbytek republiky, tak ale není možné nechat padat jednu část podnikatelů jenom proto, že prostě podnikají zrovna v hlavním městě.
ps2017-045-02-009-006.u16.p5.s4 Mají tady také ale často vyšší náklady, bereme to také v potaz.

Text viewDownload CoNNL-U