ps2017-045-02-009-006.u10.p4.s2
A s tím multiplikačním efektem , jestliže to takto odsouhlasíme , jak je ten vládní návrh , tak do systému , podnikatelského systému , a do celého prostoru podnikání , se dostane 600 miliard korun . ps2017-045-02-009-006.u10.p5.s1
Je tady několik pozměňovacích návrhů , tak jak už to signalizovala paní ministryně , přesto , jak jsem říkal , že včera na rozpočtovém výboru bylo naprosto totální souznění , tak přesto dneska došlo k sedmi pozměňovacím návrhům , které jsou v systému . ps2017-045-02-009-006.u10.p6.s1
Jeden pozměňovací návrh pod číslem 5090 je můj a kolegy Martínka , neboť jsme tam specifikovali , co to je dluh , a dluh jsme specifikovali , že to je jistina . ps2017-045-02-009-006.u10.p6.s2
Protože samozřejmě ve chvíli , kdy komerční banky budou dávat nějaké úvěry , které budou garantované státem , tak samozřejmě na to nemáme vhled , jestli to budou úroky nízké , střední , anebo nějaké rizikovější . ps2017-045-02-009-006.u10.p6.s3
Takže to je specifikace toho pozměňovacího návrhu mého a kolegy Martínka . ps2017-045-02-009-006.u10.p7.s1
Ale další pozměňovací návrhy jsou tam skutečně v oblasti těch výší a dovolte , abych je tedy odcitoval . ps2017-045-02-009-006.u10.p8.s1
Kolega Onderka tam navrhl 30 % sazbu . ps2017-045-02-009-006.u10.p8.s2
Je nutné si uvědomit , že tím pádem , pokud bychom odsouhlasili 30 % sazbu portfolia bank , tak ta multiplikace už není 1 , 4 , ale 1 , 33 , a tím pádem do systému by nešlo 600 miliard , ale jenom 499 . ps2017-045-02-009-006.u10.p8.s3
To je 100 miliard rozdíl . ps2017-045-02-009-006.u10.p9.s1
Další pozměňovací návrh je pozměňovací návrh kolegy Stanjury , kterého tady nevidím , a ten navrhuje 33 % . ps2017-045-02-009-006.u10.p9.s2
A když si vezmete multiplikace 33 procent vůči těm 150 , tak to je jedna ku třem , a do systému se už nedostane 600 miliard , ale pouze 450 miliard korun . ps2017-045-02-009-006.u10.p10.s1
A teď ten důvod , proč se to načítá . ps2017-045-02-009-006.u10.p10.s2
Protože samozřejmě musíme si přiznat , že jsme pod těžkým tlakem jak podniků , které jsou slabší , tak hlavně bank , které samozřejmě chtějí převést z toho koláče , který by byl případně zmenšený , tak si chtějí zachovat , respektive zvýšit si to portfolio těch méně nebo těch více rizikových úvěrů . ps2017-045-02-009-006.u10.p10.s3
Ale banky si přece nebudou pod sebou podřezávat větev . ps2017-045-02-009-006.u10.p10.s4
To je zbytečný tlak teď na nás , na Poslaneckou sněmovnu , z různých stran se to dovídám , abychom ten koláč zmenšili . ps2017-045-02-009-006.u10.p10.s5
A myslím si , že by to byla historická chyba , kdybyste těmto tlakům podlehli . ps2017-045-02-009-006.u10.p10.s6
Nakonec by nám to historie opravdu sečetla , protože je rozdíl mít 600 miliard v systému , anebo 450 . ps2017-045-02-009-006.u10.p10.s7
Tím se dá zachránit řada firem . ps2017-045-02-009-006.u10.p11.s1
Ale souhlasím s jednou částí . ps2017-045-02-009-006.u10.p11.s2
Ne všechny tam se dostanou , protože ty , které byly už nanicovaté a měly situaci už zhoršenou v předcházejícím období , a teď je to může dorážet , tak samozřejmě tyto firmy mají riziko se do toho systému dostat , protože ty komerční banky je nebudou chtít do toho možná dát . ps2017-045-02-009-006.u10.p11.s3
To je pravda . ps2017-045-02-009-006.u10.p11.s4
Ale je krize , neobvyklá , není to krize poptávky , není to krize nabídky a není to finanční krize , kterou jsme prožili v roce 2008 , 2009 , 2010 , je to zcela jiná krize , ale nicméně každý podnikatel musí počítat s jakýmisi riziky , ať už jsou to rizika finanční , anebo rizika poptávka , anebo riziko to , co zažíváme teď . ps2017-045-02-009-006.u10.p12.s1
Nezlobte se , já jsem podnikatel a já taky ztratím spoustu peněz , ale před nikým tady nebrečím , že bychom nepřežili , a je to jenom otázka , jakým způsobem se ty jednotlivé firmy chovaly . ps2017-045-02-009-006.u10.p12.s2
Jestliže ty firmy nemají právo na žití - omlouvám se , když to tak říkám já jako podnikatel , a všem podnikatelům se omlouvám a všichni , kteří umějí vydělat peníze , jich si nesmírně vážím , a jednou euro taky , ale myslím si , že by byla velká chyba ustoupit těm tlakům ať už z jedné strany , nebo z druhé . ps2017-045-02-009-006.u10.p13.s1
Já samozřejmě si vážím pana ministra průmyslu , obchodu a dopravy , s tím , že on má strach , že by v tom sítu mohly skončit právě ty slabší firmy a že by mohlo dojít k nějaké restrukturalizaci České republiky v rámci podnikání . ps2017-045-02-009-006.u10.p13.s2
To je možná pravda , ale já se vás ptám , jestli za cenu toho tam převedeme tu zodpovědnost jenom na stát a necháme bankám v tomhle směru volnější ruce ? ps2017-045-02-009-006.u10.p13.s3
Já si myslím , že ne , že to , co připravilo Ministerstvo financí , je velmi velkorysá nabídka a že je dobře , že budeme multiplikovat raději 1 , 4 , než abychom multiplikovali 1 , 3 , protože pak máme větší šanci ty firmy , které budou , řekněme , prostřední a lepší , tak aby podstatně byly více , více podpořeny než ty , které byly slabé a v tuto chvíli jsou slabé . ps2017-045-02-009-006.u10.p13.s4
A to už je teď na rozhodnutí nás , jakým způsobem se na to díváme . ps2017-045-02-009-006.u10.p14.s1
To byly ty pozměňovací návrhy , které jsem si dovolil teď nějakým způsobem okomentovat , a pak už jsou tam pozměňovací návrhy , které jsou doporučující pro to , aby vláda a Českomoravská rozvojová banka vedla k tomu , aby ty peníze neunikly do zahraničí , do daňových rájů , respektive , aby ty peníze neskončily v nějakých podivných vlastnických strukturách . ps2017-045-02-009-006.u10.p15.s1
Myslím si , že pak se můžeme vrátit v podrobné rozpravě nad těmi jednotlivými pozměňovacími návrhy , těmi doprovodnými usneseními , která tam dali kolegové Michálek s Ferjenčíkem , kolegyně Kovářová , případně další . ps2017-045-02-009-006.u10.p15.s2
Takže to je pro ten začátek můj komentář k tomu , co já jsem vám chtěl vlastně v tomto směru říct . ps2017-045-02-009-006.u10.p15.s3
Děkuji pěkně . ps2017-045-02-009-006.u11.p1.s1
Děkuji . ps2017-045-02-009-006.u11.p1.s2
Nyní rozhodneme , zda povedeme obecnou rozpravu . ps2017-045-02-009-006.u11.p1.s3
Já jsem přivolal poslance do sálu . ps2017-045-02-009-006.u11.p1.s4
Byl jsem požádán , abychom trošku posečkali . . . ps2017-045-02-009-006.u11.p2.s1
Já myslím , že už nás tady více nebude , takže zahajuji hlasování o tom , zda povedeme obecnou rozpravu . ps2017-045-02-009-006.u11.p2.s2
Kdo je pro ? ps2017-045-02-009-006.u11.p2.s3
Kdo je proti ? ps2017-045-02-009-006.u11.p3.s1
Hlasování pořadové číslo 71 . ps2017-045-02-009-006.u11.p3.s2
Přihlášeno 85 poslankyň a poslanců , pro 62 . ps2017-045-02-009-006.u11.p3.s3
Návrh byl přijat . ps2017-045-02-009-006.u11.p4.s1
Otevírám obecnou rozpravu a přednostně . . . hlásí se tady pan poslanec Kubíček . ps2017-045-02-009-006.u12.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-045-02-009-006.u12.p1.s2
Já opět navrhuji zkrácení doby na vystoupení poslance na pět minut v obecné i podrobné rozpravě . ps2017-045-02-009-006.u12.p1.s3
Děkuji . ps2017-045-02-009-006.u13.p1.s1
Děkuji . ps2017-045-02-009-006.u13.p1.s2
K proceduře ? ps2017-045-02-009-006.u13.p1.s3
Potom . ps2017-045-02-009-006.u13.p1.s4
Takže nechám hlasovat o zkrácení doby na vystoupení na pět minut jak v obecné , tak v podrobné rozpravě . ps2017-045-02-009-006.u13.p2.s1
Zahájil jsem hlasování . ps2017-045-02-009-006.u13.p2.s2
Ptám se , kdo je pro ? ps2017-045-02-009-006.u13.p2.s3
Kdo je proti ? ps2017-045-02-009-006.u13.p3.s1
Hlasování pořadové číslo 72 . ps2017-045-02-009-006.u13.p3.s2
Přihlášeno 85 poslankyň a poslanců , pro 51 , proti 10 . Návrh byl přijat . ps2017-045-02-009-006.u13.p4.s1
Jsme v obecné rozpravě , s přednostním právem pan předseda Jurečka . ps2017-045-02-009-006.u13.p4.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-045-02-009-006.u14.p1.s1
Děkuji . ps2017-045-02-009-006.u14.p1.s2
Já bych chtěl na úvod za KDU - ČSL za ten materiál poděkovat . ps2017-045-02-009-006.u14.p1.s3
V době , kdy se rozbíhal COVID - 1 , jsem říkal , že to bude obrovský nápor na Českomoravskou záruční a rozvojovou banku a je potřeba vytvořit takové parametry , aby stát dal mantinely právě třeba i formou záruk a nechal tu práci dělat komerční banky , které na to mají aparát , mají s tím zkušenost a dokážou zvládnout nápor desetitisíců žádostí v relativně krátkém čase . ps2017-045-02-009-006.u14.p1.s4
Za toto jsem rád , že to běží , respektive že to poběží , tak ono nám to ještě neběží , ale že se to rozeběhne . ps2017-045-02-009-006.u14.p2.s1
Já nechci debatu natahovat , ale chci tady zmínit jednu věc . ps2017-045-02-009-006.u14.p2.s2
Já jsem k tomuto tisku dal pozměňující návrh , který si myslím , že - a znovu bych tady apelovat na vládní koalici , aby zvážila jeho podporu . ps2017-045-02-009-006.u14.p2.s3
Protože jsem se nechal inspirovat kolegy v Polsku a teď také i v Dánsku , kteří přišli s tím , a mně to dává logiku a myslím si , že by to mělo dávat logiku všem rozumně uvažujícím lidem , jestliže stát v této těžké době pomáhá , tak by měl pomáhat firmám , které nesídlí v daňových rájích , které nezneužívají situace , kdy v daňových rájích mají výrazně lepší podmínky než např . v České republice z hlediska právě daní . ps2017-045-02-009-006.u14.p2.s4
A pokud tam sídlí dlouhodobě a jsou tam , tak ať se obrátí o pomoc na vlády těchto zemí , těchto daňových rájů . ps2017-045-02-009-006.u14.p2.s5
A také dávám návrh , aby i firmy , které případně letos či v příštím roce by chtěly vyvádět dividendu do zahraničí , případně kupovat své vlastní akcie , aby tyto skupiny firem byly z vládní podpory v rámci programu COVID a Antivirus vyloučeny . ps2017-045-02-009-006.u14.p2.s6
Nevidím logiku , proč by měl daňový poplatník České republiky pomáhat dneska firmě , která dlouhodobě využívá situaci svého sídla v daňovém ráji , nebo proč by měl stát podporovat firmu , která bude v letošním či příštím roce chtít vyvést své finanční prostředky ze zisku na dividendě do jiného státu . ps2017-045-02-009-006.u14.p3.s1
Takže to je poměrně jednoduchý návrh , nemá žádné přímé dopady na změny parametru tohoto návrhu , ale souvisí s ním a myslím si , že to má hlavu a patu . ps2017-045-02-009-006.u14.p3.s2
A poprosím , jestli byste zvážili podporu tohoto pozměňovacího návrhu , ke kterému se přihlásím v podrobné rozpravě . ps2017-045-02-009-006.u14.p3.s3
Děkuji . ps2017-045-02-009-006.u15.p1.s1
Děkuji . ps2017-045-02-009-006.u15.p1.s2
S přednostním právem paní předsedkyně Markéta Pekarová . ps2017-045-02-009-006.u15.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-045-02-009-006.u16.p1.s1
Děkuji vám za slovo . ps2017-045-02-009-006.u16.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , jenom velice stručně . ps2017-045-02-009-006.u16.p1.s3
K první reakci mě vyprovokovala zpravodajská zpráva . ps2017-045-02-009-006.u16.p1.s4
Musím říct , že pan poslanec , myslím , nedodržel úplně to , čím zpravodajská zpráva má být , a dopustil se tam svých vlastních hodnocení . ps2017-045-02-009-006.u16.p1.s5
To určitě má právo udělat ve svém příspěvku . ps2017-045-02-009-006.u16.p1.s6
Ale aby tam zazněla taková slova , jako že vlastně teď se , když to velice volně parafrázuji , díky téhle situaci oddělí zrno od plev , tak to si dovolím zastat všech těch , kteří museli v polovině března své podniky úplně uzavřít a nemohou svoji činnost absolutně provozovat . ps2017-045-02-009-006.u16.p2.s1
Tady celou dobu mluvíme o kompenzacích , o přímé pomoci těmto lidem , kterou opozice považuje dost často za naprosto nedostatečnou . ps2017-045-02-009-006.u16.p2.s2
Navrhujeme konkrétní věci , abychom těm , kteří bez koruny příjmu dneska musejí platit vysoké náklady , které jsou fixní , a těm teď řeknete , že vlastně aspoň se tady uvidí , kdo má šanci přežít a kdo ne . ps2017-045-02-009-006.u16.p2.s3
To si myslím , že je nehorázné . ps2017-045-02-009-006.u16.p2.s4
Tady se jedná opravdu o tisíce firem , tisíce živnostníků , a prosím , tohle si nezaslouží . ps2017-045-02-009-006.u16.p2.s5
Oni se do té situace stejně jako celá republika nedostali svým vlastním zaviněním . ps2017-045-02-009-006.u16.p2.s6
Prostě tady je nějaká okolnost , kterou jsme nikdo nechtěl , nepřivolával , resp . nikdo za ni neneseme přímou odpovědnost , ale ani oni ji nenesou za to , že teď musí mít zavřeno . ps2017-045-02-009-006.u16.p2.s7
Že nemohou vyrábět , že nemohou prodávat , že nemohou poskytovat své služby , které poskytovali doposud . ps2017-045-02-009-006.u16.p3.s1
Pak si dovolím ještě reagovat na úvěrové nástroje COVID I , COVID II . Neobsahoval Prahu , vůbec nebyla možnost pro pražské podnikatele se zapojit . ps2017-045-02-009-006.u16.p3.s2
Proto pražští zastupitelé za TOP 09 velice intenzivně vyjednávali , aby byl konečně zapojen právě i pražský podnikatelský sektor , který mimochodem , a není to nějaký pragocentrismus , se podílí významně na tvorbě HDP v České republice , a to jednou čtvrtinou . ps2017-045-02-009-006.u16.p3.s3
Neměli bychom na to zapomínat . ps2017-045-02-009-006.u16.p3.s4
Který významně ty dopady pociťuje , protože velký sektor turismu celkově je navázán samozřejmě i na hlavní město . ps2017-045-02-009-006.u16.p3.s5
A s tím souvisí i celá řada dalších provozoven , služeb , které teď jsou zavřené , ať už jsou to gastro a další . ps2017-045-02-009-006.u16.p3.s6
Tohle je skupina podnikatelů , která si doposud z té pomoci , kterou připravila skutečně vláda , nemohla na půjčky sáhnout , ale mohla si sáhnout až na ty půjčky , které tento týden byly za deset minut rozebrané . ps2017-045-02-009-006.u16.p4.s1
Ten program byl jedině právě díky samotnému městu Praha . ps2017-045-02-009-006.u16.p4.s2
Děkuji jim za to , že to takto spustili za těch 600 milionů korun , které tam byly , ale je to , jak vidět , po deseti minutách rozebráno , žalostně málo . ps2017-045-02-009-006.u16.p4.s3
A pan ministr Havlíček v jednáních sliboval , že tam stát přispěje dalšími 400 miliony , a ze slibu sešlo . ps2017-045-02-009-006.u16.p4.s4
Takže to je jenom vidět , abychom tady uvedli , když tady zaznívá COVID Praha , že to je zásluhou hlavního města Prahy , jeho zastupitelů a jeho představitelů . ps2017-045-02-009-006.u16.p5.s1
A COVID III , který by se jich měl už , doufejme , konečně týkat a má přijít až na přelomu dubna a května , tak je pro mnohé už prostě třeba i pozdě . ps2017-045-02-009-006.u16.p5.s2
Vezměme si , jak dlouho v té situaci jsou a jak se s tím musejí teď prát . ps2017-045-02-009-006.u16.p5.s3
Tak jenom abychom tady tyhle věci nezapomínali , aby tady zaznívaly , protože prostě není možné nechat padat , byť je to region obecněji bohatší než zbytek republiky , tak ale není možné nechat padat jednu část podnikatelů jenom proto , že prostě podnikají zrovna v hlavním městě . ps2017-045-02-009-006.u16.p5.s4
Mají tady také ale často vyšší náklady , bereme to také v potaz .