ps2017-045-02-003-012.u7.p1.s2
Nyní pan poslanec Martin Kupka . ps2017-045-02-003-012.u7.p1.s3
Připraví se paní kolegyně Richterová . ps2017-045-02-003-012.u7.p1.s4
Ještě s procedurálním vystoupením kolega Kubíček . ps2017-045-02-003-012.u7.p1.s5
Prosím . ps2017-045-02-003-012.u8.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-045-02-003-012.u8.p1.s2
Jako obvykle navrhuji zkrácení doby na jedno vystoupení na pět minut pro jednoho poslance . ps2017-045-02-003-012.u8.p1.s3
Děkuji . ps2017-045-02-003-012.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-045-02-003-012.u9.p1.s2
Rozhodneme v hlasování pořadové číslo 56 . ps2017-045-02-003-012.u9.p1.s3
Já vás odhlásím a požádám o novou registraci . ps2017-045-02-003-012.u9.p1.s4
Prosím , přihlaste se svými identifikačními kartami . ps2017-045-02-003-012.u9.p1.s5
Jakmile se ustálí počet přihlášených , rozhodneme v tomto procedurálním návrhu o zkrácení na jedno vystoupení na pět minut . ps2017-045-02-003-012.u9.p2.s1
Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 56 a ptám se , kdo je pro . ps2017-045-02-003-012.u9.p2.s2
Kdo je proti ? ps2017-045-02-003-012.u9.p2.s3
Děkuji vám . ps2017-045-02-003-012.u9.p3.s1
V hlasování pořadové číslo 56 z přítomných 135 pro 91 poslanec , proti 20 . ps2017-045-02-003-012.u9.p3.s2
Návrh byl přijat . ps2017-045-02-003-012.u9.p3.s3
Budeme se tedy řídit tímto usnesením . ps2017-045-02-003-012.u9.p4.s1
Nyní tedy může své vystoupení zahájit pan kolega Martin Kupka . ps2017-045-02-003-012.u9.p4.s2
Připraví se paní kolegyně Richterová . ps2017-045-02-003-012.u9.p4.s3
Ještě chviličku , až se uklidní situace , pane poslanče , abyste měl důstojné prostředí na své vystoupení . ps2017-045-02-003-012.u9.p4.s4
Prosím , máte slovo . ps2017-045-02-003-012.u10.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní ministryně , vážení páni ministři , milé kolegyně , milí kolegové , máme znovu příležitost napravit v okamžiku , kdy přijmeme senátní verzi , vážné problémy a chyby původního vládního návrhu . ps2017-045-02-003-012.u10.p1.s2
Argumentů tady zazněla celá řada . ps2017-045-02-003-012.u10.p1.s3
Přidám další věcné argumenty , proč máme tuhle příležitost využít . ps2017-045-02-003-012.u10.p2.s1
Máme na stole materiál ze Senátu , který řeší celou řadu věcí lépe než ten původní návrh . ps2017-045-02-003-012.u10.p2.s2
Nepochybně bychom se jeho přijetím vyhnuli zbytečným problémům a odstranili bychom hlavní nedostatek toho prvotního vládního návrhu . ps2017-045-02-003-012.u10.p2.s3
Paní ministryně , když jsme projednávali ten návrh v Poslanecké sněmovně poprvé , na závěr zmínila , že tady vláda zachraňuje lidem střechu nad hlavou . ps2017-045-02-003-012.u10.p2.s4
Působivé vyjádření , má ale jednu zásadní chybu . ps2017-045-02-003-012.u10.p2.s5
Vláda v tomto případě nezachraňuje , jenom tu záchranu předává někomu jinému , přikazuje mu , aby on se o to postaral . ps2017-045-02-003-012.u10.p2.s6
A to je krok , který zejména v kritické situaci vláda České republiky dělat prostě nemá . ps2017-045-02-003-012.u10.p3.s1
Samozřejmě že za krizi , které teď čelíme , nemůžeme vinit vládu . ps2017-045-02-003-012.u10.p3.s2
Musíme se vypořádat s tou současnou situací . ps2017-045-02-003-012.u10.p3.s3
Ale ukázat jen na někoho , kdo má dostat černého Petra a vyrovnat se s tou situací , prostě není správné , není fér a ve výsledku to není ústavní . ps2017-045-02-003-012.u10.p3.s4
Pokud vláda chce řešit reálný problém , který existuje a který nastal např . i kvůli tomu , že vláda musela přijmout tvrdá opatření , a celá řada lidí je teď opravdu bez příjmů , tak ale musí zároveň hledat cestu , která vyváženě ty dopady rozdělí mezi jednotlivé skupiny . ps2017-045-02-003-012.u10.p3.s5
Ne to , že ukáže na jednu , která ponese právě tu největší odpovědnost . ps2017-045-02-003-012.u10.p3.s6
Stát tak jako v jiných případech tady má také přijít se svou skutečnou pomocnou rukou , nejenom tím , že to na někoho přehodí . ps2017-045-02-003-012.u10.p4.s1
V Poslanecké sněmovně jsme přinesli několik pozměňovacích návrhů , které dokonce řešily už ten prvotní problém , to znamená , aby vůbec problém s odkladem nebo dnes nezaplaceným nájmem nemusel vzniknout . ps2017-045-02-003-012.u10.p5.s1
Všichni , kteří ve velkých městech i obcích jsou v roli toho , kdo je pronajímatelem , potvrdí , že řešení celé řady vážných problémů pronajímatelů začíná v okamžité debatě s nimi a v okamžitém hledání konkrétního řešení . ps2017-045-02-003-012.u10.p5.s2
Naopak oddálení řešení vede k dluhovým pastem . ps2017-045-02-003-012.u10.p5.s3
Je to mnohokrát ověřená zkušenost . ps2017-045-02-003-012.u10.p5.s4
Není to žádné objevení Ameriky . ps2017-045-02-003-012.u10.p5.s5
Pokud chceme v této oblasti pomáhat , a důkazů je opravdu tisíce , tak to znamená hledat s těmi konkrétními lidmi individuální řešení , hledat ho okamžitě a omezovat tu možnost pádu do dluhové pasti . ps2017-045-02-003-012.u10.p5.s6
Chápu ale v tomto případě , že se vláda snaží napravit , resp . vyřešit ty nejvážnější havárie , kdy není jiné cesty a kdy nájemníci z nějakých důvodů třeba nemůžou nebo nechtějí s těmi nájemníky spolupracovat . ps2017-045-02-003-012.u10.p5.s7
Znovu , zkušenost z terénu je ale taková , že i ti , kteří jsou v pozici privátních pronajímatelů , hledají cestu , jak se s těmi nájemníky domluvit tak , aby to nemuselo dopadnout tou havárií , kterou ten zákon ve výsledku řeší . ps2017-045-02-003-012.u10.p6.s1
Tolik vážná obava z dluhových pastí ohledně samotného nastavení toho zákona . ps2017-045-02-003-012.u10.p7.s1
To , co přinesl jednak původní pozměňovací návrh dokonce v několika verzích a co přináší i ta senátní úprava , je důležitý krok se státními zárukami . ps2017-045-02-003-012.u10.p7.s2
To je alespoň to rozdělení odpovědnosti , to je alespoň ta pomocná ruka státu vůči těm , kteří se dostanou jako pronajímatelé druhotně do vážných komplikací . ps2017-045-02-003-012.u10.p7.s3
A to nejsou lidé druhého řádu . ps2017-045-02-003-012.u10.p7.s4
To jsou stejní lidé jako ti , kteří jsou často v těch nájmech . ps2017-045-02-003-012.u10.p7.s5
Pro celou řadu z nich to není ani věc jejich podnikání . ps2017-045-02-003-012.u10.p7.s6
Pro řadu z nich je to věc vůbec základních životních příjmů z hlediska finančních prostředků . ps2017-045-02-003-012.u10.p7.s7
V okamžiku , kdy se tito dostanou do komplikací právě vlivem té situace a vinou toho špatného návrhu zákona , tak to pro ně bude znamenat další vážné problémy a další vážné komplikace . ps2017-045-02-003-012.u10.p7.s8
Ta státní záruka je cesta , kterou mimochodem nabídly pronajímatelům jiné státy v Evropě . ps2017-045-02-003-012.u10.p7.s9
Vydávají se tímto směrem právě proto , že jsou si vědomy toho , že v kritické situaci ta skutečná pomoc musí přijít i ze strany státu , nejenom tím , že přehodíme problém na někoho jiného . ps2017-045-02-003-012.u10.p8.s1
Já vás prosím , abyste si tuto logiku při hlasování o tom zákonu osvojili , protože to není jenom logika , je to důležité základní nastavení situace , kdy tato Sněmovna a vláda řeší kritickou situaci mnoha občanů . ps2017-045-02-003-012.u10.p8.s2
Jsem přesvědčený , že argumenty , které tady zazněly , jsou dostatečně přesvědčivé , aby překonaly i případnou v tomto případě špatným návrhem zákona nachystanou dohodu . ps2017-045-02-003-012.u10.p8.s3
Je ještě čas , je ještě prostor dát hlas a dát prostor té úpravě senátní , která je určitě správnější a zdravější . ps2017-045-02-003-012.u11.p1.s1
Děkuji panu poslanci Kupkovi . ps2017-045-02-003-012.u11.p1.s2
Nyní kolega Vít Kaňkovský jenom s faktickou připomínkou před paní kolegyní Richterovou , která je řádně přihlášená . ps2017-045-02-003-012.u11.p1.s3
Máte slovo . ps2017-045-02-003-012.u12.p1.s1
Milé kolegyně , kolegové , já jenom k hlasování číslo 56 . Hlasoval jsem proti , na záznamu o elektronickém hlasování mám pro . ps2017-045-02-003-012.u12.p1.s2
Nezpochybňuji hlasování . ps2017-045-02-003-012.u13.p1.s1
Děkuji . ps2017-045-02-003-012.u13.p1.s2
Nyní tedy paní poslankyně Olga Richterová , připraví se Kateřina Valachová . ps2017-045-02-003-012.u13.p1.s3
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2017-045-02-003-012.u14.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-045-02-003-012.u14.p1.s2
Vážený pane premiére Andreji Babiši , využívám toho , že tady jste a posloucháte diskusi . ps2017-045-02-003-012.u14.p1.s3
Vím , že tento návrh má širokou podporu veřejnosti . ps2017-045-02-003-012.u14.p1.s4
Vím , že mnozí z vás upřímně věříte , že něčemu pomůže . ps2017-045-02-003-012.u14.p2.s1
Pane premiére , právě jste přichystal návrh zákona , který je past . ps2017-045-02-003-012.u14.p2.s2
Ten návrh rozkolísá dávkový systém takovým způsobem , že lidi z chudých ohrožených rodin uvrhne ještě do větších problémů . ps2017-045-02-003-012.u14.p2.s3
Vysvětlím proč . ps2017-045-02-003-012.u14.p3.s1
Pane premiére , v zákoně o příspěvku na bydlení je naprosto jasně stanoveno , že se počítá uhrazený nájem za poslední tři měsíce a z něj , z toho , co se zaplatilo , potom vzniká nárok na státní podporu . ps2017-045-02-003-012.u14.p3.s2
Jak tohle vyřešíte ? ps2017-045-02-003-012.u14.p3.s3
Jak obejdete to , že když lidé přestanou platit , nebude z čeho jim poté příspěvek na bydlení dát ? ps2017-045-02-003-012.u14.p3.s4
To je obrovská první past . ps2017-045-02-003-012.u14.p4.s1
Druhá past spočívá v tom , že řada pronajímatelů bude moci na uhrazení chybějícího nájmu využít složenou jistotu , kauci . ps2017-045-02-003-012.u14.p4.s2
Pane premiére , opět , tam je obrovská problémová věc . ps2017-045-02-003-012.u14.p4.s3
Ten nájem bude vypadat jako uhrazený , ale často je sjednáno smluvně , že ta odčerpaná jistota se musí dorovnat . ps2017-045-02-003-012.u14.p4.s4
Přitom na dorovnání jistoty té dříve složené kauce opět příspěvek na bydlení žádat nelze . ps2017-045-02-003-012.u14.p4.s5
Takže místo možnosti se domluvit , teď to placení odložit na základě domluvy , vznikne past , namísto podpoření třeba dávek mimořádné okamžité pomoci se ta pohledávka bude chovat jako běžný dluh , který nepůjde uhradit z dávek , pokud se takto sáhne do kaucí . ps2017-045-02-003-012.u14.p4.s6
A kauce jsou standardem . ps2017-045-02-003-012.u14.p5.s1
Za hlavní otázku pro vás osobně , pane premiére Andreji Babiši , považuji , jak na podzim po odložení problému budete řešit ty nezaplacené nájmy . ps2017-045-02-003-012.u14.p5.s2
Myslím , že mě osobně ani klub Pirátů nelze obviňovat z toho , že bychom nebyli sociálně citliví . ps2017-045-02-003-012.u14.p5.s3
Velmi nám záleží na tom , aby lidé z ohrožených skupin o bydlení nepřišli . ps2017-045-02-003-012.u14.p5.s4
Jenže realita toho vašeho vládního návrhu je , že umožňuje osm měsíců neplatit nájem , z toho tři měsíce neplatit ani služby , ani energie , umožňuje zcela uvést lidi v omyl , rozkolísá zaběhlý dávkový systém a ve finále způsobí mnohem hlubší potíže , než kdybyste skutečně funkčně využili stávající dávku mimořádné okamžité pomoci na uhrazení dvou až tří nájmů a poté byste se mohli standardně spolehnout na zaběhnutý spolehlivý příspěvek na bydlení . ps2017-045-02-003-012.u14.p6.s1
A protože se jedná o tak velkou věc týkající se desetitisíců pronajímatelů , soukromníků , uvedu příklad z Prahy . ps2017-045-02-003-012.u14.p6.s2
Řada seniorek v Praze po ovdovění pronajme svůj byt a z příjmu z pronájmu si nepřilepšuje k důchodu , ale hradí pobyt v takových těch lepších domovech s pečovatelskými službami . ps2017-045-02-003-012.u14.p6.s3
Ale to jsou služby , to nejsou jednoduše nájmy . ps2017-045-02-003-012.u14.p6.s4
A váš návrh může vést k tomu , že tyto často osamělé seniorky nebudou mít z čeho zaplatit pobytové služby , kde dnes jsou . ps2017-045-02-003-012.u14.p6.s5
Upozorňuji na souvislosti , které byly vaší vládou zatím opominuty , a děsím se toho , že nevyřešíte , co jste vyřešit chtěli . ps2017-045-02-003-012.u15.p1.s1
Děkuji za dodržení času a budeme pokračovat . ps2017-045-02-003-012.u15.p1.s2
Dalším vystupujícím je paní poslankyně Kateřina Valachová a připraví se Leo Luzar . ps2017-045-02-003-012.u15.p1.s3
Paní poslankyně , máte slovo . ps2017-045-02-003-012.u16.p1.s1
Samozřejmě musím reagovat na předřečnici . ps2017-045-02-003-012.u16.p1.s2
Past to v žádném případě není . ps2017-045-02-003-012.u16.p1.s3
Právo na bydlení , bydlení samo , to není obyčejná věc , na tom se asi shodneme . ps2017-045-02-003-012.u16.p1.s4
Stejně tak pokud se tady někteří předřečníci zaklínají Ústavním soudem , tak chci upozornit , že právo na bydlení z hlediska Ústavního soudu a jeho judikatury spadá do takzvaných nezbytných životních podmínek . ps2017-045-02-003-012.u16.p1.s5
Takto rozhoduje dlouhodobě nejenom Ústavní soud , ale i Evropský soud pro lidská práva .