|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-04-08 ps2017-044-02-002-003 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

3. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 811/ - zkrácené jednání

Date2020-04-08
Meetingps2017/044
Agenda Itemps2017/044/003
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/044schuz/s044045.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 292 • previousnext

ps2017-044-02-002-003.u1.p1.s1 3.
ps2017-044-02-002-003.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 811/ - zkrácené jednání
ps2017-044-02-002-003.u1.p2.s1 Měli bychom podle § 99 odst. 5 posoudit, zda jsou podmínky pro projednání zmíněného návrhu zákona ve zkráceném jednání.
ps2017-044-02-002-003.u1.p2.s2 K tomu, zda tyto podmínky trvají, otevírám rozpravu.
ps2017-044-02-002-003.u1.p2.s3 Ptám se, kdo se do hlásí.
ps2017-044-02-002-003.u1.p2.s4 Nikoho nevidím, v tom případě rozpravu končím a budeme hlasovat o tom, zda trvají podmínky pro projednání tisku 811 ve zkráceném jednání.
ps2017-044-02-002-003.u1.p2.s5 Rozhodneme v hlasování číslo osmdesát pět, které za malou chviličku zahájím.
ps2017-044-02-002-003.u1.p2.s6 Pro jistotu vás všechny odhlásím a požádám vás o novou registraci.
ps2017-044-02-002-003.u1.p2.s7 Prosím přihlaste se svými identifikačními kartami.
ps2017-044-02-002-003.u1.p2.s8 Ještě zagonguji.
ps2017-044-02-002-003.u1.p2.s9 Za chviličku budeme mít dostatečný počet poslanců.
ps2017-044-02-002-003.u1.p3.s1 Zahajuji hlasování číslo 85 a ptám se, kdo je pro to, že u zmíněného zákona trvá stav, ve kterém budeme projednávat tento zákon ve zkráceném jednání.
ps2017-044-02-002-003.u1.p4.s1 Kdo je pro?
ps2017-044-02-002-003.u1.p4.s2 Kdo je proti?
ps2017-044-02-002-003.u1.p4.s3 Děkuji vám.
ps2017-044-02-002-003.u1.p5.s1 Hlasování pořadové číslo 85, z přítomných 85 pro 72, proti 9.
ps2017-044-02-002-003.u1.p5.s2 Návrh byl přijat.
ps2017-044-02-002-003.u1.p6.s1 Konstatuji, že tedy existují podmínky pro projednání vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru, ve znění pozdějších předpisů, ve zkráceném jednání.
ps2017-044-02-002-003.u1.p6.s2 Budeme tedy postupovat podle tohoto rozhodnutí a požádám místopředsedkyni vlády a ministryni financí Alenu Schillerovou, aby se ujala slova.
ps2017-044-02-002-003.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-044-02-002-003.u2.p1.s2 Dámy a pánové, dovolte mi, abych uvedla vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru, ve znění pozdějších předpisů.
ps2017-044-02-002-003.u2.p2.s1 Urgentní potřeba novelizace tohoto důležitého zákona vyplývá z velkých ekonomických dopadů probíhající pandemie COVID-19.
ps2017-044-02-002-003.u2.p2.s2 Návrh doplňuje sněmovní tisk 813, takzvané moratorium na splátky úvěru, které schválila tato Poslanecká sněmovna včera, neboť přináší řešení i pro případy, které moratorium nepostihuje, a také samozřejmě pro případy po moratoriu.
ps2017-044-02-002-003.u2.p3.s1 Zákon o spotřebitelském úvěru, který jsme prosadili na konci roku 2016 jako Ministerstvo financí, přinesl u spotřebitelských úvěrů výrazné posílení ochrany dlužníků mimo jiné i tím, že stanovil omezení mnohdy značně nepřiměřených sankcí za prodlení se splácením úvěru.
ps2017-044-02-002-003.u2.p3.s2 Takzvaní úvěroví predátoři, kteří nepůjčovali s cílem vydělat na úrocích z řádného splácení úvěru, ale s cílem vydělat na sankcích, případně na realizaci připojené zástavy, mnohdy přesunuli těžiště své činnosti od přísně regulovaného segmentu spotřebitelských úvěrů směrem k dosud neregulovaným úvěrům pro drobné podnikatele.
ps2017-044-02-002-003.u2.p4.s1 Novela obsahuje pouze dvě témata.
ps2017-044-02-002-003.u2.p4.s2 Prvním je rozšíření omezení sankcí z prodlení i na OSVČ, druhým je zastropování smluvního úroku u dlouhodobého prodlení.
ps2017-044-02-002-003.u2.p4.s3 Novela nemíří na zastropování úroku při řádném splácení, ale pouze na jeho omezení v případech, kdy se úvěr stává nevymahatelným a kdy nelze očekávat jeho řádné splacení.
ps2017-044-02-002-003.u2.p4.s4 Omezením sankcí pro OSVČ, pro naše živnostníky, drobné podnikatele, se značně sníží pravděpodobnost, že taková osoba spadne v případě své platební neschopnosti do dluhové pasti.
ps2017-044-02-002-003.u2.p4.s5 Žádoucí odrazující účinek sankce přitom zůstává zachován.
ps2017-044-02-002-003.u2.p4.s6 Zastropování smluvního úroku u dlouhodobého prodlení se týká spotřebitelů i OSVČ.
ps2017-044-02-002-003.u2.p4.s7 Pokud prodlení dosáhlo alespoň 90 dnů, stropuje se sjednaný úrok ve výši 8 procentních bodů nad repo sazbu České národní banky.
ps2017-044-02-002-003.u2.p4.s8 Čili repo sazba je dneska jedno procento, jedno plus osm je devět procent.
ps2017-044-02-002-003.u2.p5.s1 Současný stav, kdy dluh přirůstá i během trvání prodlení tak dlouho, se stane nesplatitelným, považuji jak u spotřebitelů, tak u OSVČ, za nadále neudržitelný.
ps2017-044-02-002-003.u2.p5.s2 Je nutné si uvědomit, že se zde bavíme o úvěrech, které jsou již v prodlení delším než 90 dnů, tudíž jejich reálná vymahatelnost se zásadně snížila, a například u právnických osob jde o hranici, kdy musí vstoupit do insolvence.
ps2017-044-02-002-003.u2.p6.s1 Podstatné je také to, že věřiteli v prodlení náleží kromě smluvního úroku s navrhovaným stropem 8 procentních bodů plus repo rovněž právo na úhradu účelně vynaložených nákladů, úroky z prodlení, opět ve výši 8 procentních bodů plus repo a smluvní pokuta ve výši 0,1 % denně z částky ohledně níž je dlužník v prodlení.
ps2017-044-02-002-003.u2.p6.s2 Pro ilustraci.
ps2017-044-02-002-003.u2.p6.s3 Zastropovaný smluvní úrok plus zákonný úrok z prodlení plus smluvní pokuta činí dohromady 54,5 % ročně.
ps2017-044-02-002-003.u2.p6.s4 Toto opravdu považuji za více než dostačující.
ps2017-044-02-002-003.u2.p6.s5 Návrh proto pokládám za vyvážený.
ps2017-044-02-002-003.u2.p7.s1 Na rozdíl od jiných krizových opatření, která mají časově omezenou účinnost, považuji u tohoto typu omezení za žádoucí, aby mělo účinnost trvalou.
ps2017-044-02-002-003.u2.p7.s2 Proti úvěrovým predátorům je třeba bojovat nejen během současné krize, ale i po jejím skončení.
ps2017-044-02-002-003.u2.p8.s1 Na předvčerejším jednání rozpočtového výboru mi bylo namítáno, že se jedná o opatření trvalá a neměla by být projednávána ve stavu legislativní nouze.
ps2017-044-02-002-003.u2.p8.s2 S tím ale nemohu souhlasit.
ps2017-044-02-002-003.u2.p8.s3 Ačkoliv být účinnost navrženého opatření trvalá, přesto se jedná o opatření, které je vyvoláno současnou mimořádnou situací v souvislosti s pandemií COVID-19.
ps2017-044-02-002-003.u2.p8.s4 Právě v této chvíli, kdy spotřebitelé i OSVČ jsou vystaveni zvýšenému ekonomickému tlaku, je třeba urychleně zajistit, aby v případě jejich prodlení nedocházelo k neomezenému narůstání plateb, které jsou povinni platit, a zabránit tak tomu, aby se dostávali do dluhových pastí.
ps2017-044-02-002-003.u2.p8.s5 Proto se domnívám, že jsou splněny podmínky pro projednání tohoto návrhu ve stavu legislativní nouze.
ps2017-044-02-002-003.u2.p9.s1 Rovněž se domnívám, že návrh je i z hlediska svého obsahu zcela ústavně konformní.
ps2017-044-02-002-003.u2.p9.s2 Za klíčovou považuji skutečnost, že navržené změny se v principu nijak neliší od změn, které zavedl již zákon o spotřebitelském úvěru z roku 2016.
ps2017-044-02-002-003.u2.p9.s3 Již tehdy došlo k omezení plateb, které spotřebitel platí v případě, že se dostane do prodlení.
ps2017-044-02-002-003.u2.p9.s4 Jestliže tedy nebyly žádné pochybnosti o ústavní konformitě u zákona o spotřebitelském úvěru z roku 2016, neměly by být ani u tohoto návrhu.
ps2017-044-02-002-003.u2.p10.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-044-02-002-003.u3.p1.s1 Děkuji paní místopředsedkyni vlády a ministryni financí Aleně Schillerové a konstatuji, že rozpočtový výbor, jemuž byl vládní návrh zákona přikázán rozhodnutím předsedy, jej projednal a přijal usnesení, které vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 811/1.
ps2017-044-02-002-003.u3.p1.s2 Požádám nyní zpravodajku rozpočtového výboru poslankyni Miloslavu Vostrou, aby nás informovala o projednání tohoto návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila.
ps2017-044-02-002-003.u3.p1.s3 Prosím, pane zpravodajko, máte slovo.
ps2017-044-02-002-003.u4.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, dovolte, abych vás seznámila s usnesením, které přijal na svém jednání rozpočtový výbor, který po úvodním slově paní ministryně, zpravodajské zprávě a po rozpravě
ps2017-044-02-002-003.u4.p2.s1 I. navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby se o návrhu zákona konala obecná rozprava;
ps2017-044-02-002-003.u4.p3.s1 II. navrhuje Poslanecké sněmovně, aby se vedla podrobná rozprava ke všem částem návrhu zákona;
ps2017-044-02-002-003.u4.p4.s1 III. navrhuje, aby Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky své jednání ukončila nejpozději do hodin dne 8. dubna 2020;
ps2017-044-02-002-003.u4.p5.s1 IV. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 811, vyslovila souhlas bez připomínek;
ps2017-044-02-002-003.u4.p6.s1 V. zmocňuje zpravodajku výboru, aby
ps2017-044-02-002-003.u4.p7.s1 a) s tímto usnesením seznámila schůzi Poslanecké sněmovny,
ps2017-044-02-002-003.u4.p8.s1 b) ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedla příslušné legislativně technické úpravy.
ps2017-044-02-002-003.u4.p9.s1 Tolik návrh usnesení, které bylo přijato na jednání rozpočtového výboru.
ps2017-044-02-002-003.u4.p9.s2 Děkuji.
ps2017-044-02-002-003.u5.p1.s1 Děkuji paní zpravodajce.
ps2017-044-02-002-003.u5.p1.s2 Budeme pokračovat rozhodnutím, zda povedeme i obecnou rozpravu.
ps2017-044-02-002-003.u5.p1.s3 O tom rozhodneme hlasováním, které bude mít číslo 86 a o něž vás požádám.
ps2017-044-02-002-003.u5.p2.s1 Zahájil jsem hlasování číslo 86 a ptám se, kdo je pro to, abychom vedli obecnou podrobnou rozpravu, s tím, že platí ta dohoda o pěti minutách pro každou rozpravu.
ps2017-044-02-002-003.u5.p2.s2 Kdo je proti?
ps2017-044-02-002-003.u5.p2.s3 Děkuji vám.
ps2017-044-02-002-003.u5.p3.s1 Hlasování číslo 86, z 93 přítomných 72 pro, proti nikdo.
ps2017-044-02-002-003.u5.p3.s2 Návrh byl přijat.
ps2017-044-02-002-003.u5.p4.s1 Otevírám tedy obecnou rozpravu a první přihlášený je pan poslanec Pavel Juříček.
ps2017-044-02-002-003.u5.p4.s2 Připraví se kolega Hrnčíř.
ps2017-044-02-002-003.u5.p4.s3 Pane poslanče, máte slovo.
ps2017-044-02-002-003.u6.p1.s1 Děkuji.
ps2017-044-02-002-003.u6.p1.s2 Dámy a pánové, mám jednoduchý pozměňovací návrh, na kterém jsme pracovali i s Ministerstvem financí.
ps2017-044-02-002-003.u6.p1.s3 De facto tento pozměňovací návrh upravuje rozhodný okamžik pro stanovení úroku, jenž může být účtován spotřebiteli při jeho prodlení delším než 90 dnů.
ps2017-044-02-002-003.u6.p1.s4 Tímto okamžikem je první den kalendářního pololetí, ve kterém došlo k prodlení, takže je to jednoduchá změna pro upřesnění, aby u každého spotřebitele, který spotřebitelský úvěr v prodlení, bylo naprosto zřejmé, od kterého data se to počítá.
ps2017-044-02-002-003.u6.p1.s5 Děkuji za pozornost.
ps2017-044-02-002-003.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci Pavlu Juříčkovi.
ps2017-044-02-002-003.u7.p1.s2 Nyní pan poslanec Jan Hrnčíř.
ps2017-044-02-002-003.u7.p1.s3 Kolegu Hrnčíře nevidím, jeho přihláška tedy propadá.
ps2017-044-02-002-003.u7.p1.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-044-02-002-003.u8.p1.s1 Pěkné dopoledne, dámy a pánové.
ps2017-044-02-002-003.u8.p1.s2 bych chtěl říct jenom ten rozměr tohoto návrhu.
ps2017-044-02-002-003.u8.p1.s3 Mimochodem, s jeho určitou novelou jsem , a nejenom , přišel před rokem a týká se toho, že ten zákon o ochraně spotřebitele, který platí od 1. 12. 2016, velmi kultivoval prostředí spotřebitelských úvěrů, zcela jednoznačně.
ps2017-044-02-002-003.u8.p1.s4 Byla tam jedna výjimka, a to si určitě vzpomenete, a to jsou takzvaní ičaři.
ps2017-044-02-002-003.u8.p1.s5 Vždycky když někdo někomu chtěl napálit úvěr a nechtěl dodržovat přísná pravidla zákona o spotřebitelském úvěru, tak řekl: tady máte tisíc korun, založte si živnosťák, my vám to půjčíme jako podnikatelský úvěr, a tím se tomu jakoby vyhnou.
ps2017-044-02-002-003.u8.p1.s6 To znamená, že měl ten apetit to změnit dřív.
ps2017-044-02-002-003.u8.p1.s7 Tady ten důvod je o to větší, že to budou právě ti živnostníci a OSVČ, kteří se můžou dostat do prodlení.
ps2017-044-02-002-003.u8.p2.s1 A teď ten rozměr.
ps2017-044-02-002-003.u8.p2.s2 to beru pro názornost, pro ty, co ten zákon tak podrobně neznají, jako takovou velkou pizzu, když to takhle řeknu, všech opatření, která se týkají ochrany spotřebitele, a co z toho vlastně teď nově bude dopadat na živnostníka, aby tady právě zase nevznikl nějaký omyl, že celý ten zákon se překlopí i na živnostníky.
ps2017-044-02-002-003.u8.p3.s1 Takže se v tom zákoně posuzuje úvěruschopnost spotřebitele, to jest bonita.
ps2017-044-02-002-003.u8.p3.s2 A to jde do takové míry, že v případě, že by se potom spotřebiteli podařilo prokázat před soudem, že nebyl posuzován, tak může vracet tu jistinu podle svých možností.
ps2017-044-02-002-003.u8.p3.s3 To si myslím, že je jednoznačný velký trest.
ps2017-044-02-002-003.u8.p3.s4 To tam je.
ps2017-044-02-002-003.u8.p3.s5 Jsou tam procesy a lepší ochrana spotřebitelů při vyřizování stížností, reklamací při jednání se spotřebiteli při vymáhání pohledávek, určité informační povinnosti v reklamách, předsmluvních informacích a v případě neposkytnutí úvěru - to je tak, když někomu neposkytnou ten úvěr, tak ho musí informovat, jaký byl ten důvod.
ps2017-044-02-002-003.u8.p3.s6 Nesmí se ručit směnkou a zajištění nesmí být ve zjevném nepoměru k výši úvěru.

Text viewDownload CoNNL-U