|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-04-08 ps2017-044-02-018-015 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

15. Vládní návrh zákona o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru SARS CoV-2 na osoby účastnící se soudního řízení, poškozené, oběti trestných činů a právnické osoby a o změně insolvenčního zákona a exekučního řádu /sněmovní tisk 807/ - zkrácené jednání

Date2020-04-08
Meetingps2017/044
Agenda Itemps2017/044/015
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/044schuz/s044110.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 378 • previousnext

ps2017-044-02-018-015.u8.p7.s7 Tady nevím, jak si s tímto usnesením poradit.
ps2017-044-02-018-015.u8.p7.s8 Podle je nulitní, protože jsme si odhlasovali jednání po 24. hodině.
ps2017-044-02-018-015.u8.p7.s9 Za čtvrté doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby návrh schválila, a doporučuje, aby přijala k tomuto usnesení zákona tyto změny a doplňky, které představím teď pravděpodobně po procedurálním hlasování.
ps2017-044-02-018-015.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-044-02-018-015.u9.p1.s2 ty návrhy vnímám.
ps2017-044-02-018-015.u9.p1.s3 Co se týče návrhu na to, že máme vést obecnou rozpravu, tak to je běžný postup.
ps2017-044-02-018-015.u9.p1.s4 Pokud nikdo nenavrhuje, abychom ji nevedli, tak bych řekl, že ji prostě povedeme a není potřeba v tuto chvíli hlasovat.
ps2017-044-02-018-015.u9.p1.s5 V tom případě otevírám obecnou rozpravu a mám zde s přednostním právem pana místopředsedu Okamuru.
ps2017-044-02-018-015.u9.p1.s6 Ale pan zpravodaj chce ještě - zpravodaj ještě návrhy.
ps2017-044-02-018-015.u10.p1.s1 Jestli dovolíte, pane místopředsedo, představím to, k čemu se usnesl ústavně-právní výbor.
ps2017-044-02-018-015.u10.p1.s2 To jako role zpravodaje si myslím, že je správné.
ps2017-044-02-018-015.u10.p1.s3 Jako zpravodaj tohoto tisku je mou povinností v rámci zpravodajské zprávy představit usnesení, které kromě těch formálních procedurálních věcí také obsahuje faktické změny, resp. tedy faktický pozměňovací návrh, který byl připraven ve spolupráci mojí, potom kolegy Patrika Nachera, kolegyně Kateřiny Valachové, Lukáše Kolaříka a Jana Farského, čili evidentně napříč Poslaneckou sněmovnou, a tento návrh, tyto body získaly také podporu v rámci projednávání na ústavně-právním výboru.
ps2017-044-02-018-015.u10.p2.s1 O co konkrétně se jedná, abyste věděli, o čem budete hlasovat potom v jednotlivých bodech.
ps2017-044-02-018-015.u10.p2.s2 Jednak se pokusím jenom velmi stručně - do třicátého, důležité opatření.
ps2017-044-02-018-015.u10.p2.s3 Do 30. června roku 2020 jsou tímto pozměňovacím návrhem zapovězeny tzv. mobiliární exekuce, tzn. výkon rozhodnutí prodeje movitých věcí, a stejně tak i dražby, tzn. prodej nemovitých věcí.
ps2017-044-02-018-015.u10.p2.s4 Opět to být ochrana, bezprostřední ochrana těch, kteří se dostanou do problémů v rámci exekučního řízení.
ps2017-044-02-018-015.u10.p2.s5 My jsme tímto opatřením nahradili původně navrhovaný § 24, 25 Ministerstvem spravedlnosti.
ps2017-044-02-018-015.u10.p2.s6 To znamená, zrušení těch exekucí, které jsou marné a kde tři roky nebylo vymoženo žádné plnění.
ps2017-044-02-018-015.u10.p2.s7 Není to tak, že bychom proti tomu věcně něco namítali, ale jsme přesvědčeni o tom, že to být součástí sněmovního tisku 545.
ps2017-044-02-018-015.u10.p2.s8 Takto je i dohoda s Ministerstvem spravedlnosti.
ps2017-044-02-018-015.u10.p2.s9 Takže to je první opatření - zákaz, resp. omezení do 30. 6. mobiliárních exekucí a dražeb.
ps2017-044-02-018-015.u10.p3.s1 Další opatření se týká, a to je bod 4 v tom usnesení ústavně-právního výboru, to se týká insolvenčního zákona.
ps2017-044-02-018-015.u10.p3.s2 To navrhované vypuštění v § 389 odst. 1 písm. b) insolvenčního zákona spočívající v existenci dluhů z podnikání fakticky znamená zrovnoprávnění vstupních podmínek fyzických osob do oddlužení a podnikatelů živnostníků.
ps2017-044-02-018-015.u10.p3.s3 Je to důležitá úprava na vstupu do procesu oddlužení.
ps2017-044-02-018-015.u10.p3.s4 Je to změna insolvenčního zákona, to znamená, že živnostníci by nemuseli zdůvodňovat nebo dokládat zdůvodnění stanoviska věřitele, že nesouhlasí, resp. že souhlasí se vstupem OSVČ do oddlužení.
ps2017-044-02-018-015.u10.p3.s5 Srovnáme tady podmínky pro fyzické osoby a pro podnikatele živnostníky.
ps2017-044-02-018-015.u10.p3.s6 To považujeme také za důležité i v kontextu toho, že možná bohužel se do toho procesu bankrotu a insolvence budou dostávat živnostníci a podnikatelé ve větší míře, než tomu bylo doposud.
ps2017-044-02-018-015.u10.p4.s1 Další opatření, které je součástí usnesení ústavně-právního výboru, které bylo přijato, je ochrana odstupného a ochrana daňového bonusu.
ps2017-044-02-018-015.u10.p4.s2 Opatření, které také považujeme za velmi důležité a klíčové v situaci, kdy mnozí zaměstnanci budou přicházet, nebo dneska přicházejí o zaměstnání, a odstupné dnes podle platného zákona je bohužel postihováno exekucí stejně tak jako daňový bonus.
ps2017-044-02-018-015.u10.p4.s3 Do režimu daňového bonusu budou spadat právě ti, kteří mají vyživovací povinnost vůči rodinám, rodičům, a je potřeba jak daňový bonus, tak odstupné ochránit a dát je do těch chráněných položek v rámci exekučního řízení.
ps2017-044-02-018-015.u10.p5.s1 Další opatření, které bylo schváleno ústavně-právním výborem, je zvýšení částky jistiny, kdy je možné vyhlásit dražbu na nemovitost, která je vedena jako trvalý pobyt dlužníka, z 30 tisíc na 100 tisíc korun.
ps2017-044-02-018-015.u10.p5.s2 Opět opaření, které vést k tomu, aby tady pro dluh, který je relativně nízký, 30 tisíc, nemohli lidé přijít o střechu nad hlavou.
ps2017-044-02-018-015.u10.p5.s3 Říkám to velmi stručně.
ps2017-044-02-018-015.u10.p5.s4 Podrobně to je popsáno v odůvodnění tohoto pozměňovacího návrhu.
ps2017-044-02-018-015.u10.p6.s1 To jsou tedy ta opatření, která schválil ústavně-právní výbor.
ps2017-044-02-018-015.u10.p6.s2 K dalším pozměňovacím návrhům, které jsou součástí tohoto tisku, se potom vrátím v obecné rozpravě.
ps2017-044-02-018-015.u10.p6.s3 Děkuji.
ps2017-044-02-018-015.u11.p1.s1 Tak také děkuji.
ps2017-044-02-018-015.u11.p1.s2 Chtěl bych vám připomenout usnesení výboru, že máme skončit do 24. hodiny, tak doufám, že se na tom všichni budeme podílet, i když to nevidím reálně v tuto chvíli.
ps2017-044-02-018-015.u11.p1.s3 Omlouvám se panu místopředsedovi Okamurovi, který byl s přednostním právem.
ps2017-044-02-018-015.u11.p1.s4 Prosím, teď je vaše chvíle.
ps2017-044-02-018-015.u12.p1.s1 Vážené dámy, vážení pánové, říká se, že mimořádná doba si žádá mimořádné činy, ale faktem je, že mimořádná doba mimořádné činy také umožňuje.
ps2017-044-02-018-015.u12.p1.s2 Díky tomu se začínáme konečně bavit o radikálním snížení exekucí dluhových pastí, o což SPD dlouhodobě usiluje.
ps2017-044-02-018-015.u12.p2.s1 Chtěl bych připomenout, že tu máme ve Sněmovně několik měsíců návrhy z pera SPD, které by prospěly jak státu, tak dlužníkům i věřitelům.
ps2017-044-02-018-015.u12.p2.s2 V prvé řadě to je návrh na zestátnění exekutorů.
ps2017-044-02-018-015.u12.p2.s3 Přesněji návrat do stavu, kdy exekutoři vymáhali soudem pověření, kdy exekuce vymáhali soudem pověření a placení soudní úředníci.
ps2017-044-02-018-015.u12.p3.s1 Ve Sněmovně leží i návrh SPD, který uzákoňuje nové pořadí splácení dluhů, tedy nejprve jistina, aby věřitel dostal své peníze a současně aby se dlužník zbavil úročeného dluhu, a pak teprve přísudky a poplatky exekutorům.
ps2017-044-02-018-015.u12.p3.s2 Dnes je to naopak.
ps2017-044-02-018-015.u12.p3.s3 Dnes se platí nejprve přísudky a poplatky, a pak teprve jistina, což je problém.
ps2017-044-02-018-015.u12.p4.s1 Zároveň navrhujeme zrušit úroky z úroků.
ps2017-044-02-018-015.u12.p4.s2 V současné ohavné praxi lidé platí často dlouhé roky úroky a úroky z úroků, které v celkové částce často přitom násobně přeplatily původní dluh, ale jistina dluhu jim stále zůstává a dluh neklesá a nemohou se exekuce zbavit.
ps2017-044-02-018-015.u12.p4.s3 To je otřesná situace.
ps2017-044-02-018-015.u12.p4.s4 Tedy je opravdu pozoruhodné, že takto jednoduchý a logický návrh, který tady SPD navrhuje, aby se nejprve platila ta jistina, tedy ten původní dluh, a pak teprve ty přísudky a poplatky a zrušení úroků z úroků, že prostě v této Sněmovně několik let nemůže projít a že tento návrh je blokován.
ps2017-044-02-018-015.u12.p4.s5 To je opravdu neuvěřitelné a musím říci, že pak vzniká otázka, za koho ostatní politické strany ve Sněmovně vlastně kopou.
ps2017-044-02-018-015.u12.p4.s6 Jestli za občany, nebo za exekutory, nebo potažmo za lichváře.
ps2017-044-02-018-015.u12.p5.s1 Protože tady bych samozřejmě ještě připomněl další návrh z pera SPD, který tady dokonce několik let prosazuji a leží tady, a to je zastropování úroků u takzvaných RPSN - roční procentní úrokové sazby u spotřebitelských úvěrů.
ps2017-044-02-018-015.u12.p5.s2 Platí to ve většině zemí EU.
ps2017-044-02-018-015.u12.p5.s3 To znamená - a tady ta Sněmovna to nechce přijmout, čímž i tím, že bychom zastropovali úroky, abychom - v podstatě zrušíme lichvářské úroky - tak vlastně také pomůžeme tomu, aby lidé nepadali do dluhových pastí.
ps2017-044-02-018-015.u12.p5.s4 A tady to Sněmovna prostě přijmout nechce.
ps2017-044-02-018-015.u12.p5.s5 Takže my SPD budeme bojovat, aby to prostě přijato bylo, protože jsme na straně těch občanů.
ps2017-044-02-018-015.u12.p6.s1 Mohl bych v příkladech návrhů a změn pokračovat ještě dlouho.
ps2017-044-02-018-015.u12.p6.s2 Máme tady samozřejmě další návrh na uzákonění takzvané místní příslušnosti exekutorů, což by zabránilo byznysu s dluhy.
ps2017-044-02-018-015.u12.p6.s3 Ten je tady ve druhém čtení, ale teď se to nějak zaseklo a to tady trvá nějak zase dlouho.
ps2017-044-02-018-015.u12.p6.s4 Mimochodem tento návrh jsem v minulém volebním období tady navrhl a byl mi zamítnut tenkrát v minulém volebním období.
ps2017-044-02-018-015.u12.p6.s5 Takže to je taky dobrý návrh, ale nějak se nám to tady neposouvá.
ps2017-044-02-018-015.u12.p7.s1 Měli bychom mít na paměti, že je nutno dluhové pasti radikálně vyřešit, protože na tom vydělají všichni.
ps2017-044-02-018-015.u12.p7.s2 A navíc nevím o jediné zemi na světě, kde by kolem exekucí a půjček fungovala zlodějna a lichva na takové úrovni jako v České republice v posledních třiceti letech.
ps2017-044-02-018-015.u12.p7.s3 A věřte, nechávali jsme si na toto téma dělat i mezinárodní analýzy od Parlamentního institutu.
ps2017-044-02-018-015.u12.p8.s1 Měli bychom řešit i další dluhy vzešlé z lichvářských úroků a ze špatně nastaveného systému z minulosti.
ps2017-044-02-018-015.u12.p8.s2 I byť trochu jinak, osobně bych byl pro splácení jistiny a odpuštění všech přísudků.
ps2017-044-02-018-015.u12.p8.s3 Většině dlužníků by odpadla drtivá část dluhu.
ps2017-044-02-018-015.u12.p8.s4 Přidat by se mohly také instituce pod státní kontrolou, jako zdravotní pojišťovny, správy sociálního zabezpečení nebo finanční úřady, a mohly by odpustit alespoň lichvářské penále.
ps2017-044-02-018-015.u12.p8.s5 Jsem pro princip dluhy si plaťme, ale zkusme se u toho neokrádat.
ps2017-044-02-018-015.u12.p9.s1 V této souvislosti bych připomněl otřesnou situaci, protože v současné době stát na exekucích parazituje jednou pětinou, 21% DPH, které si naúčtovávají navíc exekutoři.
ps2017-044-02-018-015.u12.p9.s2 A , když jsem se ptal - protože my v SPD navrhujeme, aby stát přestal parazitovat na těch exekucích a nezdražovali o tu pětinu, o to DPH, tak my navrhujeme to DPH zrušit, dát na to nulové DPH.
ps2017-044-02-018-015.u12.p9.s3 Ovšem světe div se, vrátila se mi informace, že pakliže nebudou zestátněni exekutoři - což ovšem navrhuje SPD tady po celou dobu, zestátnit exekutory, a nenacházíme tady k tomu podporu - tak u těch soukromých exekutorů pravidla Evropské unie neumožňují odpustit DPH.
ps2017-044-02-018-015.u12.p9.s4 Neboli když to řeknu jednoduše, tak kvůli Evropské unii, kvůli pravidlům Evropské unie, není možné odpustit DPH 21 % u exekutorů.
ps2017-044-02-018-015.u12.p10.s1 A jak jsem na to přišel?
ps2017-044-02-018-015.u12.p10.s2 Když jsem se na to ptal na jednání s paní ministryní Schillerovou před 14 dny, na jednání mezi opozicí a vládou jsem tento dotaz vznesl, tak paní ministryně to řekla, a slyšelo nás to víc, odpověď na tu moji otázku.
ps2017-044-02-018-015.u12.p10.s3 Takže kvůli Evropské unii se prodražují exekuce o 21 %.
ps2017-044-02-018-015.u12.p10.s4 To je opravdu neuvěřitelná situace a je to další důvod, proč vystoupit, abychom si mohli udělat vlastní pravidla.
ps2017-044-02-018-015.u12.p11.s1 Takže na jednu stranu vláda nechce podpořit náš návrh na zestátnění exekutorů, čímž by se zlevnili.
ps2017-044-02-018-015.u12.p11.s2 Ti exekutoři by si nemohli účtovat 21 % DPH a zlevnilo by se to.
ps2017-044-02-018-015.u12.p11.s3 A na druhou stranu nám ani nechcete povolit referendum o vystoupení z Evropské unie, které - my jsme to počítali před chvílí - třináctkrát jsme ho v této Sněmovně navrhli, včetně minulého volebního období, třináctkrát jsme to tady navrhli a třináctkrát jste nám tento bod ve Sněmovně zamítli.
ps2017-044-02-018-015.u12.p11.s4 Takže v podstatě teď na to doplácí mimo jiné - bavíme se tady o lidech v dluhové pasti, bavíme se o exekucích, bavíme se o insolvencích.
ps2017-044-02-018-015.u12.p11.s5 Takže v podstatě vy vlastně jste manévrovali, ostatní strany, tímto svým postojem občany, kteří jsou v podstatě opravdu v totální pasti, i legislativní, ale platí jak mourovatí, protože jim nechcete povolit ty otěže.
ps2017-044-02-018-015.u12.p12.s1 Takže znova říkám, že za SPD tady připomínám, že ve Sněmovně nám tady leží tyto naše návrhy, které zásadně řeší pomoc lidem v dluhové pasti, skutečně systémově.
ps2017-044-02-018-015.u12.p12.s2 Dneska tady v tom nouzovém stavu, co probíráme, tak jsou to taková řešení, která samozřejmě jsou k diskuzi.
ps2017-044-02-018-015.u12.p12.s3 My podpoříme všechny návrhy, které by pomohly lidem v dluhových pastech, v exekucích a v insolvencích.
ps2017-044-02-018-015.u12.p12.s4 Ale to skutečně systémové řešení, které my chceme nastavit, k tomu se tady nemůžeme dobrat ani po relativně dlouhé době práce ve Sněmovně.
ps2017-044-02-018-015.u12.p13.s1 Musím říct, že malinko mrzí, nebo dost mrzí, že Ministerstvo spravedlnosti přesto, že jsme o tom s paní ministryní hovořili, o těch našich návrzích, ještě před 14 dny, tak jsem malinko očekával, alespoň jsem doufal, doufal jsem, že alespoň některý z těchto našich návrhů, o kterých jsem tady hovořil, bude zapracován teď v rámci legislativní nouze, v rámci tohoto bodu.
ps2017-044-02-018-015.u12.p13.s2 A zapracován není.
ps2017-044-02-018-015.u12.p13.s3 Takže opět jsou to v podstatě změny, které nejsou opravdu ty skutečně hluboké změny, abychom skutečně mohli ulevit těm lidem v dluhových pastech.
ps2017-044-02-018-015.u12.p14.s1 Samozřejmě dalším tématem je také v podstatě odpuštění všech těch malých exekucí, které se nedají vymáhat, ale to je zase další téma a je to téma, o kterém se tady určitě bude ještě mluvit, a budeme o něm mluvit i my.
ps2017-044-02-018-015.u12.p15.s1 Takže za nás říkám, že doufáme, že ostatní strany konečně ty naše návrhy, které tady ve Sněmovně několik měsíců leží, že je podpoříte, že si sáhnete do svědomí, protože situace statisíců lidí je velmi vážná.
ps2017-044-02-018-015.u12.p15.s2 A není to jenom o těch lidech, kteří jsou v exekucích, ale je to i o jejich rodinách.
ps2017-044-02-018-015.u12.p15.s3 A mimochodem tady bych chtěl zdůraznit, že teď, když stát se dostává do velkého, a my jsme tady schválili navýšení deficitu na 200 miliard korun letošního rozpočtu, tak stát by se měl i pokusit na druhou stranu vygenerovat i nějaké příjmy.
ps2017-044-02-018-015.u12.p15.s4 A tím, že těch cca několik set tisíc lidí, 300 lidí (?), kteří mají exekuce, často pracuje v šedé ekonomice, protože pracují často na černo, aby se nějakým způsobem mohli tomu zrůdnému, ohavnému systému v podstatě vyhnout, tak v podstatě ani ten stát nedostává ty příjmy od těchto občanů.
ps2017-044-02-018-015.u12.p15.s5 Přitom jsou to práceschopní občané.
ps2017-044-02-018-015.u12.p15.s6 A ten stát by vlastně měl také zvážit tu rovnováhu, aby stát dostával platby za sociální pojištění, za zdravotní pojištění a za daň z příjmu.

Text viewDownload CoNNL-U