ps2017-044-02-018-015.u8.p7.s7
Tady nevím , jak si s tímto usnesením poradit . ps2017-044-02-018-015.u8.p7.s8
Podle mě je nulitní , protože jsme si odhlasovali jednání po 24 . hodině . ps2017-044-02-018-015.u8.p7.s9
Za čtvrté doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu , aby návrh schválila , a doporučuje , aby přijala k tomuto usnesení zákona tyto změny a doplňky , které představím teď pravděpodobně po procedurálním hlasování . ps2017-044-02-018-015.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-044-02-018-015.u9.p1.s2
Já ty návrhy vnímám . ps2017-044-02-018-015.u9.p1.s3
Co se týče návrhu na to , že máme vést obecnou rozpravu , tak to je běžný postup . ps2017-044-02-018-015.u9.p1.s4
Pokud nikdo nenavrhuje , abychom ji nevedli , tak bych řekl , že ji prostě povedeme a není potřeba v tuto chvíli hlasovat . ps2017-044-02-018-015.u9.p1.s5
V tom případě otevírám obecnou rozpravu a mám zde s přednostním právem pana místopředsedu Okamuru . ps2017-044-02-018-015.u9.p1.s6
Ale pan zpravodaj chce ještě - zpravodaj má ještě návrhy . ps2017-044-02-018-015.u10.p1.s1
Jestli dovolíte , pane místopředsedo , představím to , k čemu se usnesl ústavně - právní výbor . ps2017-044-02-018-015.u10.p1.s2
To jako role zpravodaje si myslím , že je správné . ps2017-044-02-018-015.u10.p1.s3
Jako zpravodaj tohoto tisku je mou povinností v rámci zpravodajské zprávy představit usnesení , které kromě těch formálních procedurálních věcí také obsahuje faktické změny , resp . tedy faktický pozměňovací návrh , který byl připraven ve spolupráci mojí , potom kolegy Patrika Nachera , kolegyně Kateřiny Valachové , Lukáše Kolaříka a Jana Farského , čili evidentně napříč Poslaneckou sněmovnou , a tento návrh , tyto body získaly také podporu v rámci projednávání na ústavně - právním výboru . ps2017-044-02-018-015.u10.p2.s1
O co konkrétně se jedná , abyste věděli , o čem budete hlasovat potom v jednotlivých bodech . ps2017-044-02-018-015.u10.p2.s2
Jednak se pokusím jenom velmi stručně - do třicátého , důležité opatření . ps2017-044-02-018-015.u10.p2.s3
Do 30 . června roku 2020 jsou tímto pozměňovacím návrhem zapovězeny tzv . mobiliární exekuce , tzn . výkon rozhodnutí prodeje movitých věcí , a stejně tak i dražby , tzn . prodej nemovitých věcí . ps2017-044-02-018-015.u10.p2.s4
Opět to má být ochrana , bezprostřední ochrana těch , kteří se dostanou do problémů v rámci exekučního řízení . ps2017-044-02-018-015.u10.p2.s5
My jsme tímto opatřením nahradili původně navrhovaný § 24 , 25 Ministerstvem spravedlnosti . ps2017-044-02-018-015.u10.p2.s6
To znamená , zrušení těch exekucí , které jsou marné a kde tři roky nebylo vymoženo žádné plnění . ps2017-044-02-018-015.u10.p2.s7
Není to tak , že bychom proti tomu věcně něco namítali , ale jsme přesvědčeni o tom , že to má být součástí sněmovního tisku 545 . ps2017-044-02-018-015.u10.p2.s8
Takto je i dohoda s Ministerstvem spravedlnosti . ps2017-044-02-018-015.u10.p2.s9
Takže to je první opatření - zákaz , resp . omezení do 30 . 6 . mobiliárních exekucí a dražeb . ps2017-044-02-018-015.u10.p3.s1
Další opatření se týká , a to je bod 4 v tom usnesení ústavně - právního výboru , to se týká insolvenčního zákona . ps2017-044-02-018-015.u10.p3.s2
To navrhované vypuštění v § 389 odst . 1 písm . b ) insolvenčního zákona spočívající v existenci dluhů z podnikání fakticky znamená zrovnoprávnění vstupních podmínek fyzických osob do oddlužení a podnikatelů živnostníků . ps2017-044-02-018-015.u10.p3.s3
Je to důležitá úprava na vstupu do procesu oddlužení . ps2017-044-02-018-015.u10.p3.s4
Je to změna insolvenčního zákona , to znamená , že živnostníci by už nemuseli zdůvodňovat nebo dokládat zdůvodnění stanoviska věřitele , že nesouhlasí , resp . že souhlasí se vstupem OSVČ do oddlužení . ps2017-044-02-018-015.u10.p3.s5
Srovnáme tady podmínky pro fyzické osoby a pro podnikatele živnostníky . ps2017-044-02-018-015.u10.p3.s6
To považujeme také za důležité i v kontextu toho , že možná bohužel se do toho procesu bankrotu a insolvence budou dostávat živnostníci a podnikatelé ve větší míře , než tomu bylo doposud . ps2017-044-02-018-015.u10.p4.s1
Další opatření , které je součástí usnesení ústavně - právního výboru , které bylo přijato , je ochrana odstupného a ochrana daňového bonusu . ps2017-044-02-018-015.u10.p4.s2
Opatření , které také považujeme za velmi důležité a klíčové v situaci , kdy mnozí zaměstnanci budou přicházet , nebo už dneska přicházejí o zaměstnání , a odstupné dnes podle platného zákona je bohužel postihováno exekucí stejně tak jako daňový bonus . ps2017-044-02-018-015.u10.p4.s3
Do režimu daňového bonusu budou spadat právě ti , kteří mají vyživovací povinnost vůči rodinám , rodičům , a je potřeba jak daňový bonus , tak odstupné ochránit a dát je do těch chráněných položek v rámci exekučního řízení . ps2017-044-02-018-015.u10.p5.s1
Další opatření , které bylo schváleno ústavně - právním výborem , je zvýšení částky jistiny , kdy je možné vyhlásit dražbu na nemovitost , která je vedena jako trvalý pobyt dlužníka , z 30 tisíc na 100 tisíc korun . ps2017-044-02-018-015.u10.p5.s2
Opět opaření , které má vést k tomu , aby tady pro dluh , který je relativně nízký , 30 tisíc , nemohli lidé přijít o střechu nad hlavou . ps2017-044-02-018-015.u10.p5.s3
Říkám to velmi stručně . ps2017-044-02-018-015.u10.p5.s4
Podrobně to je popsáno v odůvodnění tohoto pozměňovacího návrhu . ps2017-044-02-018-015.u10.p6.s1
To jsou tedy ta opatření , která schválil ústavně - právní výbor . ps2017-044-02-018-015.u10.p6.s2
K dalším pozměňovacím návrhům , které jsou součástí tohoto tisku , se potom vrátím v obecné rozpravě . ps2017-044-02-018-015.u10.p6.s3
Děkuji . ps2017-044-02-018-015.u11.p1.s1
Tak já také děkuji . ps2017-044-02-018-015.u11.p1.s2
Chtěl bych vám připomenout usnesení výboru , že máme skončit do 24 . hodiny , tak doufám , že se na tom všichni budeme podílet , i když to nevidím reálně v tuto chvíli . ps2017-044-02-018-015.u11.p1.s3
Omlouvám se panu místopředsedovi Okamurovi , který byl s přednostním právem . ps2017-044-02-018-015.u11.p1.s4
Prosím , teď je vaše chvíle . ps2017-044-02-018-015.u12.p1.s1
Vážené dámy , vážení pánové , říká se , že mimořádná doba si žádá mimořádné činy , ale faktem je , že mimořádná doba mimořádné činy také umožňuje . ps2017-044-02-018-015.u12.p1.s2
Díky tomu se začínáme konečně bavit o radikálním snížení exekucí dluhových pastí , o což SPD dlouhodobě usiluje . ps2017-044-02-018-015.u12.p2.s1
Chtěl bych připomenout , že tu máme ve Sněmovně už několik měsíců návrhy z pera SPD , které by prospěly jak státu , tak dlužníkům i věřitelům . ps2017-044-02-018-015.u12.p2.s2
V prvé řadě to je návrh na zestátnění exekutorů . ps2017-044-02-018-015.u12.p2.s3
Přesněji návrat do stavu , kdy exekutoři vymáhali soudem pověření , kdy exekuce vymáhali soudem pověření a placení soudní úředníci . ps2017-044-02-018-015.u12.p3.s1
Ve Sněmovně leží i návrh SPD , který uzákoňuje nové pořadí splácení dluhů , tedy nejprve jistina , aby věřitel dostal své peníze a současně aby se dlužník zbavil úročeného dluhu , a pak teprve přísudky a poplatky exekutorům . ps2017-044-02-018-015.u12.p3.s2
Dnes je to naopak . ps2017-044-02-018-015.u12.p3.s3
Dnes se platí nejprve přísudky a poplatky , a pak teprve jistina , což je problém . ps2017-044-02-018-015.u12.p4.s1
Zároveň navrhujeme zrušit úroky z úroků . ps2017-044-02-018-015.u12.p4.s2
V současné ohavné praxi lidé platí často dlouhé roky úroky a úroky z úroků , které v celkové částce už často přitom násobně přeplatily původní dluh , ale jistina dluhu jim stále zůstává a dluh neklesá a nemohou se exekuce zbavit . ps2017-044-02-018-015.u12.p4.s3
To je otřesná situace . ps2017-044-02-018-015.u12.p4.s4
Tedy je opravdu pozoruhodné , že takto jednoduchý a logický návrh , který tady SPD navrhuje , aby se nejprve platila ta jistina , tedy ten původní dluh , a pak teprve ty přísudky a poplatky a zrušení úroků z úroků , že prostě v této Sněmovně několik let nemůže projít a že tento návrh je blokován . ps2017-044-02-018-015.u12.p4.s5
To je opravdu neuvěřitelné a musím říci , že pak vzniká otázka , za koho ostatní politické strany ve Sněmovně vlastně kopou . ps2017-044-02-018-015.u12.p4.s6
Jestli za občany , nebo za exekutory , nebo potažmo za lichváře . ps2017-044-02-018-015.u12.p5.s1
Protože tady bych samozřejmě ještě připomněl další návrh z pera SPD , který už tady dokonce několik let prosazuji a leží tady , a to je zastropování úroků u takzvaných RPSN - roční procentní úrokové sazby u spotřebitelských úvěrů . ps2017-044-02-018-015.u12.p5.s2
Platí to ve většině zemí EU . ps2017-044-02-018-015.u12.p5.s3
To znamená - a tady ta Sněmovna to nechce přijmout , čímž i tím , že bychom zastropovali úroky , abychom - v podstatě zrušíme lichvářské úroky - tak vlastně také pomůžeme tomu , aby lidé nepadali do dluhových pastí . ps2017-044-02-018-015.u12.p5.s4
A tady to Sněmovna prostě přijmout nechce . ps2017-044-02-018-015.u12.p5.s5
Takže my SPD budeme bojovat , aby to prostě přijato bylo , protože jsme na straně těch občanů . ps2017-044-02-018-015.u12.p6.s1
Mohl bych v příkladech návrhů a změn pokračovat ještě dlouho . ps2017-044-02-018-015.u12.p6.s2
Máme tady samozřejmě další návrh na uzákonění takzvané místní příslušnosti exekutorů , což by zabránilo byznysu s dluhy . ps2017-044-02-018-015.u12.p6.s3
Ten je tady ve druhém čtení , ale teď se to nějak zaseklo a už to tady trvá nějak zase dlouho . ps2017-044-02-018-015.u12.p6.s4
Mimochodem tento návrh jsem v minulém volebním období tady navrhl a byl mi zamítnut tenkrát v minulém volebním období . ps2017-044-02-018-015.u12.p6.s5
Takže to je taky dobrý návrh , ale nějak se nám to tady neposouvá . ps2017-044-02-018-015.u12.p7.s1
Měli bychom mít na paměti , že je nutno dluhové pasti radikálně vyřešit , protože na tom vydělají všichni . ps2017-044-02-018-015.u12.p7.s2
A navíc nevím o jediné zemi na světě , kde by kolem exekucí a půjček fungovala zlodějna a lichva na takové úrovni jako v České republice v posledních třiceti letech . ps2017-044-02-018-015.u12.p7.s3
A věřte , nechávali jsme si na toto téma dělat i mezinárodní analýzy od Parlamentního institutu . ps2017-044-02-018-015.u12.p8.s1
Měli bychom řešit i další dluhy vzešlé z lichvářských úroků a ze špatně nastaveného systému z minulosti . ps2017-044-02-018-015.u12.p8.s2
I byť trochu jinak , osobně bych byl pro splácení jistiny a odpuštění všech přísudků . ps2017-044-02-018-015.u12.p8.s3
Většině dlužníků by odpadla drtivá část dluhu . ps2017-044-02-018-015.u12.p8.s4
Přidat by se mohly také instituce pod státní kontrolou , jako zdravotní pojišťovny , správy sociálního zabezpečení nebo finanční úřady , a mohly by odpustit alespoň lichvářské penále . ps2017-044-02-018-015.u12.p8.s5
Jsem pro princip dluhy si plaťme , ale zkusme se u toho neokrádat . ps2017-044-02-018-015.u12.p9.s1
V této souvislosti bych připomněl otřesnou situaci , protože v současné době stát na exekucích parazituje jednou pětinou , 21 % DPH , které si naúčtovávají navíc exekutoři . ps2017-044-02-018-015.u12.p9.s2
A já , když jsem se ptal - protože my v SPD navrhujeme , aby stát přestal parazitovat na těch exekucích a nezdražovali o tu pětinu , o to DPH , tak my navrhujeme to DPH zrušit , dát na to nulové DPH . ps2017-044-02-018-015.u12.p9.s3
Ovšem světe div se , vrátila se mi informace , že pakliže nebudou zestátněni exekutoři - což ovšem navrhuje SPD tady po celou dobu , zestátnit exekutory , a nenacházíme tady k tomu podporu - tak u těch soukromých exekutorů pravidla Evropské unie neumožňují odpustit DPH . ps2017-044-02-018-015.u12.p9.s4
Neboli když to řeknu jednoduše , tak kvůli Evropské unii , kvůli pravidlům Evropské unie , není možné odpustit DPH 21 % u exekutorů . ps2017-044-02-018-015.u12.p10.s1
A jak jsem na to přišel ? ps2017-044-02-018-015.u12.p10.s2
Když jsem se na to ptal na jednání s paní ministryní Schillerovou před 14 dny , na jednání mezi opozicí a vládou jsem tento dotaz vznesl , tak paní ministryně to řekla , a slyšelo nás to víc , odpověď na tu moji otázku . ps2017-044-02-018-015.u12.p10.s3
Takže kvůli Evropské unii se prodražují exekuce o 21 % . ps2017-044-02-018-015.u12.p10.s4
To je opravdu neuvěřitelná situace a je to další důvod , proč vystoupit , abychom si mohli udělat vlastní pravidla . ps2017-044-02-018-015.u12.p11.s1
Takže na jednu stranu vláda nechce podpořit náš návrh na zestátnění exekutorů , čímž by se zlevnili . ps2017-044-02-018-015.u12.p11.s2
Ti exekutoři by si nemohli účtovat 21 % DPH a zlevnilo by se to . ps2017-044-02-018-015.u12.p11.s3
A na druhou stranu nám ani nechcete povolit referendum o vystoupení z Evropské unie , které - my jsme to počítali před chvílí - už třináctkrát jsme ho v této Sněmovně navrhli , včetně minulého volebního období , třináctkrát jsme to tady navrhli a třináctkrát jste nám tento bod ve Sněmovně zamítli . ps2017-044-02-018-015.u12.p11.s4
Takže v podstatě teď na to doplácí mimo jiné - bavíme se tady o lidech v dluhové pasti , bavíme se o exekucích , bavíme se o insolvencích . ps2017-044-02-018-015.u12.p11.s5
Takže v podstatě vy vlastně jste manévrovali , ostatní strany , tímto svým postojem občany , kteří jsou v podstatě opravdu v totální pasti , i legislativní , ale platí jak mourovatí , protože jim nechcete povolit ty otěže . ps2017-044-02-018-015.u12.p12.s1
Takže já znova říkám , že za SPD tady připomínám , že ve Sněmovně už nám tady leží tyto naše návrhy , které zásadně řeší pomoc lidem v dluhové pasti , skutečně systémově . ps2017-044-02-018-015.u12.p12.s2
Dneska tady v tom nouzovém stavu , co probíráme , tak jsou to taková řešení , která samozřejmě jsou k diskuzi . ps2017-044-02-018-015.u12.p12.s3
My podpoříme všechny návrhy , které by pomohly lidem v dluhových pastech , v exekucích a v insolvencích . ps2017-044-02-018-015.u12.p12.s4
Ale to skutečně systémové řešení , které my chceme nastavit , k tomu se tady nemůžeme dobrat ani po té relativně dlouhé době práce ve Sněmovně . ps2017-044-02-018-015.u12.p13.s1
Musím říct , že mě malinko mrzí , nebo mě dost mrzí , že Ministerstvo spravedlnosti přesto , že jsme o tom s paní ministryní hovořili , o těch našich návrzích , ještě před 14 dny , tak já jsem malinko očekával , alespoň jsem doufal , doufal jsem , že alespoň některý z těchto našich návrhů , o kterých jsem tady hovořil , bude zapracován teď v rámci té legislativní nouze , v rámci tohoto bodu . ps2017-044-02-018-015.u12.p13.s2
A zapracován není . ps2017-044-02-018-015.u12.p13.s3
Takže opět jsou to v podstatě změny , které nejsou opravdu ty skutečně hluboké změny , abychom skutečně mohli ulevit těm lidem v dluhových pastech . ps2017-044-02-018-015.u12.p14.s1
Samozřejmě dalším tématem je také v podstatě odpuštění všech těch malých exekucí , které se nedají vymáhat , ale to je zase další téma a je to téma , o kterém se tady určitě bude ještě mluvit , a budeme o něm mluvit i my . ps2017-044-02-018-015.u12.p15.s1
Takže za nás říkám , že doufáme , že ostatní strany konečně ty naše návrhy , které tady ve Sněmovně už několik měsíců leží , že je podpoříte , že si sáhnete do svědomí , protože situace statisíců lidí je velmi vážná . ps2017-044-02-018-015.u12.p15.s2
A není to jenom o těch lidech , kteří jsou v exekucích , ale je to i o jejich rodinách . ps2017-044-02-018-015.u12.p15.s3
A mimochodem tady bych chtěl zdůraznit , že teď , když stát se dostává do velkého , a my jsme tady schválili navýšení deficitu na 200 miliard korun letošního rozpočtu , tak stát by se měl i pokusit na druhou stranu vygenerovat i nějaké příjmy . ps2017-044-02-018-015.u12.p15.s4
A tím , že těch cca několik set tisíc lidí , 300 lidí ( ? ) , kteří mají exekuce , často pracuje v šedé ekonomice , protože pracují často na černo , aby se nějakým způsobem mohli tomu zrůdnému , ohavnému systému v podstatě vyhnout , tak v podstatě ani ten stát nedostává ty příjmy od těchto občanů . ps2017-044-02-018-015.u12.p15.s5
Přitom jsou to práceschopní občané . ps2017-044-02-018-015.u12.p15.s6
A ten stát by vlastně měl také zvážit tu rovnováhu , aby stát dostával platby za sociální pojištění , za zdravotní pojištění a za daň z příjmu .