|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-04-08 ps2017-044-02-007-008 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

8. Vládní návrh zákona o pravomoci Policie České republiky a obecní policie postihovat porušení krizových opatření a mimořádných opatření nařízených v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru SARS CoV-2 na území České republiky /sněmovní tisk 810/ - zkrácené jednání

Date2020-04-08
Meetingps2017/044
Agenda Itemps2017/044/008
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/044schuz/s044065.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 499 • previousnext

ps2017-044-02-007-008.u11.p1.s1 O tomto vašem návrhu budeme hlasovat neprodleně.
ps2017-044-02-007-008.u11.p1.s2 Slyším dobře, že je zájem o odhlášení?
ps2017-044-02-007-008.u11.p1.s3 Slyším nějaké ťukání.
ps2017-044-02-007-008.u11.p1.s4 Ano.
ps2017-044-02-007-008.u11.p1.s5 vás odhlásím, přihlaste se, prosím, znovu svými hlasovacími kartami.
ps2017-044-02-007-008.u11.p2.s1 Budeme hlasovat o návrhu pana poslance Romana Kubíčka, který navrhuje omezit řečnickou dobu v obecné rozpravě na pět minut.
ps2017-044-02-007-008.u11.p2.s2 Je to hlasování podle § 90 odst. 7 jednacího řádu.
ps2017-044-02-007-008.u11.p3.s1 Zahajuji hlasování.
ps2017-044-02-007-008.u11.p3.s2 Kdo je pro?
ps2017-044-02-007-008.u11.p3.s3 Kdo je proti?
ps2017-044-02-007-008.u11.p4.s1 V hlasování pořadové číslo 112 přihlášeno 83 poslanců, pro 73, proti 4.
ps2017-044-02-007-008.u11.p4.s2 Návrh byl přijat.
ps2017-044-02-007-008.u11.p4.s3 Tedy řečnická doba v obecné rozpravě bude omezena na pět minut.
ps2017-044-02-007-008.u11.p5.s1 Nyní požádám o vystoupení pana poslance Radovana Vícha a připraví se pan poslanec Benda.
ps2017-044-02-007-008.u11.p5.s2 Vy jste se, pane poslanče, hlásil dřív, ale nechápu, proč jste elektronicky za panem poslancem Radovanem Víchem.
ps2017-044-02-007-008.u11.p5.s3 Tak dobře.
ps2017-044-02-007-008.u11.p5.s4 postupuji přesně podle pořadí, které vidím na displeji, vás bohužel nedokážu jinak vyvolat.
ps2017-044-02-007-008.u11.p5.s5 Prosím, pane poslanče.
ps2017-044-02-007-008.u11.p5.s6 Pan poslanec Radovan Vích slovo.
ps2017-044-02-007-008.u11.p5.s7 Prosím.
ps2017-044-02-007-008.u12.p1.s1 Dobré odpoledne všem.
ps2017-044-02-007-008.u12.p1.s2 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-044-02-007-008.u12.p1.s3 Dovolte, abych v krátkosti řekl stanovisko poslaneckého klubu hnutí SPD k této věci.
ps2017-044-02-007-008.u12.p2.s1 My jsme v každém případě za zvýšení zajištění bezpečnosti našich občanů.
ps2017-044-02-007-008.u12.p2.s2 Nicméně považujeme v současné době návrh tohoto zákona za zbytečný, zejména v době rozvolňování přijatých opatření ze strany vlády.
ps2017-044-02-007-008.u12.p2.s3 Považujeme stávající legislativu za dostatečnou.
ps2017-044-02-007-008.u12.p2.s4 Policie a vojsko se těší velké důvěře veřejnosti a my bychom nechtěli, aby díky tomuto návrhu zákona policie svůj kredit ztrácela a aby , byť na dobu určitou, byl u nás nastolen takzvaný policejní stát, kdy policisté budou chytat cyklisty a dělat si čárky, kolik jich chytili.
ps2017-044-02-007-008.u12.p2.s5 Chtěl bych jenom říct, že policie pomáhat a chránit, a nikoliv v době restriktivních opatření občany peskovat.
ps2017-044-02-007-008.u12.p2.s6 Pokud někdo odmítne zaplatit tento přestupek, stejně to nakonec spadne takzvaně do řešení správních orgánů a vybírání bude velmi komplikované.
ps2017-044-02-007-008.u12.p2.s7 Takže ty argumenty, že chceme správní orgány odbřemenit od byrokracie, stejně nejsou relevantní.
ps2017-044-02-007-008.u12.p3.s1 Takže na závěr bych chtěl říct, že návrh zákona není systémový a poslanecký klub SPD tento návrh zákona nepodpoří.
ps2017-044-02-007-008.u12.p3.s2 Děkuji za slovo.
ps2017-044-02-007-008.u13.p1.s1 Nyní tedy vyzývám pana poslance Marka Bendu.
ps2017-044-02-007-008.u13.p1.s2 Máte slovo.
ps2017-044-02-007-008.u13.p1.s3 Prosím, máte krásných pět minut.
ps2017-044-02-007-008.u13.p1.s4 Prosím.
ps2017-044-02-007-008.u14.p1.s1 Děkuji.
ps2017-044-02-007-008.u14.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, vážené dámy, vážení pánové, vystupuji sám za sebe, náš klub volné hlasování, a jenom bych chtěl říct, proč návrh nepodpořím.
ps2017-044-02-007-008.u14.p2.s1 Není to z strany žádná nedůvěra vůči policii nebo městské policii.
ps2017-044-02-007-008.u14.p2.s2 Ale tak jak nám tady byly řečeny statistiky, i teď panem zpravodajem, v přestupkovém dopravním řízení je přibližně 140 tisíc pokut dáno na místě, přibližně 13 tisíc jde do správního řízení.
ps2017-044-02-007-008.u14.p2.s3 To znamená, desetinásobek je pokutou na místě.
ps2017-044-02-007-008.u14.p2.s4 Jestli dneska policie posílá do správního řízení přes víkend 540 případů, tak počítejme s tím, že dalších řádově 5 tisíc bude řešit pokutou na místě.
ps2017-044-02-007-008.u14.p2.s5 To jsou reálná čísla, která podle mého názoru hrozí.
ps2017-044-02-007-008.u14.p2.s6 Samozřejmě každý policista si třikrát rozmyslí, než jde do správního řízení, třikrát se pokusí o domluvu, říct tomu člověku "neměl jste roušku, udělal jste tohle, přišel jste příliš blízko, jdete čtyři, nechte toho", než se začne sepisovat nějaký protokol.
ps2017-044-02-007-008.u14.p2.s7 Dát pokutu, a to všichni víme, prostě lidé jsou na světě líní, i policisté jsou líní, dát pokutu na místě je mnohem jednodušší.
ps2017-044-02-007-008.u14.p2.s8 A kdybychom postupovali podle zákonů, které jsou dlouhodobě vydiskutovány, ve kterých víme přesně, co se smí a co se nesmí, tak řeknu "klidně to udělejme", ale my dnes v tom koronaviru, a do budoucích měsíců to bude to samé, budeme postupovat podle rozhodnutí ministra zdravotnictví, které je vydáváno ten den ráno, nebo někdy tři dny předem, nebo někdy týden předem.
ps2017-044-02-007-008.u14.p2.s9 jsme několikrát zažili i ministra vnitra, a ten by měl být nejkompetentnější osobou v dané věci, i pana Prymulu jako šéfa Ústředního krizového štábu, který říká: my rozumíme tomu, že v lese nemusíte mít roušku, i když tedy zatím je to zdravotnictvím napsáno tak, že ji musíte mít všude, my rozumíme tomu, že když jedete v autě jenom se svou rodinou, se kterou jste celý víkend, nebo celý týden, nebo celé tři neděle doma, tak je zbytečné, abyste všichni měli roušky.
ps2017-044-02-007-008.u14.p2.s10 Ale v tom nařízení to prostě takhle napsáno není.
ps2017-044-02-007-008.u14.p3.s1 mám velké obavy, že to, co se dnes vykládá nějakým zdravým rozumem a mnohdy opravdu jako výkladem těch příslušných funkcionářů, tak najednou řekneme toto, a ještě mimo správní řízení, se to bude řešit pokutou na místě.
ps2017-044-02-007-008.u14.p3.s2 A budou z toho podle mého názoru jenom hádky a spory.
ps2017-044-02-007-008.u14.p3.s3 Těch situací, které život přináší v tom, kdy chcete nosit roušku stále, a znamená to tedy, že se na ulici můžu najíst, může pan premiér sníst zmrzlinu, když si ji koupí, můžu, když si stoupnu do kouta, si dát cigaretu, nebo musím vlézt do domu, nebo do nějakého uzavřeného prostoru.
ps2017-044-02-007-008.u14.p3.s4 Takovýchhle situací je přece celá řada.
ps2017-044-02-007-008.u14.p3.s5 A v tomhle směru si myslím, že je mimořádně nešťastné právě proto, že ty zákazy nejsou jasně vydefinované a že ty zákazy by se měly řešit pokud možno se zdravým rozumem pokud možno s tím domluvením, přijít s tím, že jejich jakékoliv porušení budeme trestat a sankcionovat.
ps2017-044-02-007-008.u14.p4.s1 Proto pro návrh ruku nezvednu.
ps2017-044-02-007-008.u14.p4.s2 A není to proto, že bych nedůvěřoval policii nebo městské policii, ale je to opravdu proto, že se bojím, že z toho bude víc hádek a sporů než něčeho užitečného.
ps2017-044-02-007-008.u14.p4.s3 Protože ta rozhodnutí nejsou dostatečně jasná, nejsou dostatečně precizně zdůvodněná.
ps2017-044-02-007-008.u14.p4.s4 Jsou to prostě, tak jak běžíme v čase, jednorázová rozhodnutí Ministerstva zdravotnictví.
ps2017-044-02-007-008.u15.p1.s1 Nyní vystoupí s přednostním právem místopředseda Sněmovny Vojtěch Pikal a připraví se pan poslanec Feri.
ps2017-044-02-007-008.u15.p1.s2 Pane místopředsedo, máte slovo.
ps2017-044-02-007-008.u16.p1.s1 Děkuji.
ps2017-044-02-007-008.u16.p1.s2 Pusťte mi prosím těch pět minut, tak dlouhý nebudu, není to s přednostním právem v tuhle chvíli.
ps2017-044-02-007-008.u16.p1.s3 vystupuji jenom proto, abych upozornil na některá rizika, která se s tím spojují.
ps2017-044-02-007-008.u16.p2.s1 Ke mně se dostaly případy, kdy lidé bez domova si donesli 20tisícovou pokutu za to, že se pohybují někde bez roušky nebo v nedostatečném...
ps2017-044-02-007-008.u16.p2.s2 Mně to přijde nepřiměřené.
ps2017-044-02-007-008.u16.p2.s3 se obávám, že vzhledem k právní nejistotě, ve které se tady všichni pohybujeme, a všichni, doufám, rozumíme tomu, že ty roušky nosíme proto, abychom chránili lidi kolem sebe, a že to je kvůli tomu, aby bylo co nejméně nemocných, tak prostě existují případy, na které ten zákon ani ten nařizovatel v tuhle chvíli nemůže dostatečně precizně myslet.
ps2017-044-02-007-008.u16.p2.s4 A vydávat se tímhle směrem, kdy stále ještě více to budeme chtít řešit na místě, budeme předepisovat, jak to přesně vypadat apod., ve chvíli, kdy se skutečně ty předpisy a nařízení mění ze dne na den, mi nepřijde jako vhodná cesta.
ps2017-044-02-007-008.u16.p2.s5 Takže prosím, zvažme velice silně, jestli tohle je ten směr, kterým se chceme vydávat.
ps2017-044-02-007-008.u16.p2.s6 Děkuji.
ps2017-044-02-007-008.u17.p1.s1 Tak nyní s přednostním právem předseda klubu Pirátů Jakub Michálek a připraví se pan poslanec Dominik Feri.
ps2017-044-02-007-008.u17.p1.s2 Prosím.
ps2017-044-02-007-008.u18.p1.s1 Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo.
ps2017-044-02-007-008.u18.p1.s2 Když mluvil kolega Pikal, tak jsem si řekl, že na něj navážu, že uděláme takový pirátský blok, abychom to měli v jednom kuse.
ps2017-044-02-007-008.u18.p2.s1 My budeme mít na klubu volné hlasování.
ps2017-044-02-007-008.u18.p2.s2 jsem chtěl nicméně popsat nějaké svoje předběžné úvahy k tomuto tématu a položit určité dotazy panu ministrovi, protože podle odpovědí a podle vize, jak tento zákon bude aplikován, jaká budou metodická doporučení, tak podle toho, co tady zazní na mikrofon jako přísliby, se budu rozhodovat, jak budu hlasovat.
ps2017-044-02-007-008.u18.p3.s1 Především z těch studií, které mám k dispozici např. od think tanku IDEA CERGE, vyplývá, že nejúčinnější je alokovat policisty a tyto osoby na vymáhání izolace a karantény, nikoliv hlídat plošné uplatňování, vynucování v podstatě venku nošení roušek a podobné věci.
ps2017-044-02-007-008.u18.p3.s2 Takže jsem se chtěl zeptat, jaká je distribuce těch policistů, kolik procent přibližně - nepotřebuji naprosto přesná čísla - dáváme na vymáhání izolace a karantény.
ps2017-044-02-007-008.u18.p3.s3 jsem zaznamenal vyjádření ministerstva, že ministerstvo to dělá, což chválím a považuji to za důležité.
ps2017-044-02-007-008.u18.p3.s4 Pokud opravdu tady máme takovouhle situaci, tak je potřeba tu karanténu a izolaci vymáhat a měla by se striktně dodržovat.
ps2017-044-02-007-008.u18.p3.s5 A z těch dat, která máme od těch lidí, kteří se vrátili z Itálie, se ukázalo, že to je výrazně porušováno, což samozřejmě potom vede k tomu, že to šíření nemoci absolutně není pod kontrolu.
ps2017-044-02-007-008.u18.p3.s6 Takže si myslím, že předpokladem toho je, že primárně bude police alokovat svoji vzácnou kapacitu na to, že bude řešit ty prioritní případy, v tomhle případě karanténu a izolace, a to plošné vymáhání bude pouze doplňkové.
ps2017-044-02-007-008.u18.p4.s1 Taky dál v tom IDEA CERGE píšou, že aby tato aplikace měla smysl, tak je důležité to jednoduchým způsobem komunikovat lidem, tzn. vzhledem k tomu, že tam je rozmezí do 10 tisíc, tak říct dejme tomu - první porušení bude vypadat takhle nebo takovýhle typ porušení bude sankcionován takovým či onakým způsobem, aby tam byly maximálně tři kategorie těch porušení tak, aby lidi mohli očekávat.
ps2017-044-02-007-008.u18.p4.s2 A nemyslím si, že je správné to vyjádření, které zaznělo v médiích, všem napaříme 10 tisíc, a bude.
ps2017-044-02-007-008.u18.p4.s3 Že skutečně by měl být i v tomto případě zachován princip proporcionality a měla by být nějaká jasnější metodika ze strany policie, jakým způsobem bude doporučeno těm policistům a strážníkům zvolit výchozí hodnotu, a samozřejmě v individuálních případech to můžou upravit, nicméně aby tam bylo nějaké jednotné vedení ze strany státu.
ps2017-044-02-007-008.u18.p5.s1 Určitě nikdo z nás nechce, aby se to zvrhlo v buzeraci obyvatel.
ps2017-044-02-007-008.u18.p5.s2 Chceme, aby byl zachován ten racionální smysl toho návrhu, že v případech, kdy to je možné vyřešit na místě nějakou blokovou pokutou v rozumné výši, tak se to nebude přeposílat na hygienické stanice, které teď jsou obrovsky zatížené tím, že musí zvládat trasování, a budou to samozřejmě muset dělat i do budoucna, takže nemá smysl opravdu, aby se ty přestupky na přeposílaly.
ps2017-044-02-007-008.u18.p6.s1 Myslím si, že výhodou úpravy je, že umožňuje a zachovává možnost občana, který není spokojen s rozhodnutím v příkazním řízení na místě, přeposlat to na správní orgán, aby se to řešilo.
ps2017-044-02-007-008.u18.p6.s2 Takže nějaké neomezené zneužití pravomoci policie a zavedení policejního státu určitě nehrozí.
ps2017-044-02-007-008.u18.p6.s3 Byť si myslím, že po tom dnešním hlasování to budou někteří tak politicky prezentovat na svých sociálních sítích, tak si myslím, že tohle tady opravdu nehrozí.
ps2017-044-02-007-008.u18.p7.s1 bych tedy poprosil pana ministra, jestli by se mohl vyjádřit k těm zárukám, o kterých jsem tady mluvil, to znamená, že velká část policistů bude alokována primárně na tu izolaci, karantény apod., a nikoliv na to plošné vymáhání na ulici, které je samozřejmě velmi jednoduché, ale z hlediska epidemiologického účinku v zásadě podružné.
ps2017-044-02-007-008.u18.p7.s2 A dál, jestli bude vydána nějaká alespoň orientační metodika dejme tomu tří nejčastějších problémových jednání, tak aby to v podstatě nebylo v rámci 0 10 tisíc na libovůli toho policisty, což si myslím, že by nebylo správné a spravedlivé.
ps2017-044-02-007-008.u18.p8.s1 Děkuji za pozornost a předem děkuji panu ministrovi za jeho případnou reakci.
ps2017-044-02-007-008.u19.p1.s1 Tak nyní tedy, protože s přednostním právem tady žádný zájem o vystoupení nevidím, požádám o vystoupení pana poslance Dominika Feriho a připraví se pan poslanec Martin Kupka.
ps2017-044-02-007-008.u19.p1.s2 Pane poslanče, prosím, máte pět minut.
ps2017-044-02-007-008.u20.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-044-02-007-008.u20.p1.s2 na ten mikrofon nebudu sahat.
ps2017-044-02-007-008.u20.p1.s3 Dostal jsem zprávu, že bychom na něj neměli sahat s takovou urputností.
ps2017-044-02-007-008.u20.p2.s1 Naše stanovisko poslaneckého klubu shrnul již pan předseda Kalousek.
ps2017-044-02-007-008.u20.p2.s2 A ztotožňuji se zcela s tím, co tu zmínil např. pan předseda ústavně-právního výboru Benda.
ps2017-044-02-007-008.u20.p2.s3 Ale jednu věc bych chtěl přidat nádavkem.
ps2017-044-02-007-008.u20.p3.s1 Myslím si, že vláda by neměla zpřísňovat ta opatření, hledat si nějaké lepší biče, ale měla by se spíš snažit zlepšit komunikační kanály.

Text viewDownload CoNNL-U