|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-04-08 ps2017-044-02-001-002 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

2. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 791/ - zkrácené jednání

Date2020-04-08
Meetingps2017/044
Agenda Itemps2017/044/002
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/044schuz/s044037.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 492 • previousnext

ps2017-044-02-001-002.u13.p4.s1 Otevírám tedy obecnou rozpravu a do je jako první přihlášen s přednostním právem pan předseda Kalousek.
ps2017-044-02-001-002.u13.p4.s2 Poté je přihlášen pan guvernér Rusnok.
ps2017-044-02-001-002.u14.p1.s1 Dobré ráno, vážené dámy, vážení pánové.
ps2017-044-02-001-002.u14.p1.s2 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2017-044-02-001-002.u14.p1.s3 Vzhlede k tomu, že se mi zamlžují brýle pod rouškou, nejprve bych se opravdu rád ujistil, že projednáváme novelu zákona o ČNB.
ps2017-044-02-001-002.u14.p1.s4 Děkuji.
ps2017-044-02-001-002.u14.p2.s1 Takže bych tady chtěl poděkovat Ministerstvu financí i České národní bance za opravdu důkladnou diskuzi.
ps2017-044-02-001-002.u14.p2.s2 Kéž by všechny ostatní zákony, které byly předkládány v legislativní nouzi, byly projednávány takto důkladně, věcně a korektně.
ps2017-044-02-001-002.u14.p2.s3 Věnovali jsme se tomu dvakrát na rozpočtovém výboru, byly k tomu svolány dvě videokonference a ta diskuze byla vedena zcela korektně.
ps2017-044-02-001-002.u14.p3.s1 Máme v podstatě před sebou dvě možnosti.
ps2017-044-02-001-002.u14.p3.s2 Buď rozšíříme kompetence České národní banky na tu úroveň, kterou dnes Evropská centrální banka, anebo - to je druhá možnost, je to komplexní pozměňovací návrh poslanců pěti opozičních stran - nebo tu kompetenci rozšíříme pouze na to, aby Česká národní banka mohla nakupovat státní dluhopisy i od nebankovní sféry, tedy například od pojišťoven nebo podílových fondů, protože to dnes sice může, ale pouze s dobou splatnosti do 12 měsíců.
ps2017-044-02-001-002.u14.p3.s3 My bychom to tedy touto kompetencí prodloužili na neomezenou dobu splatnosti.
ps2017-044-02-001-002.u14.p4.s1 Pozměňovací návrh, který předkládá skupina poslanců opozičních stran, respektuje, že v situaci, která na nás čeká, je potřeba hladké financování státního dluhu, ale nedomnívá se, že Česká národní banka by měla mít ty kompetence rozšířeny nad rámec, který byl dosud u nás představitelný, například, že by mohla od bank kupovat akcie nebo korporátní dluhopisy.
ps2017-044-02-001-002.u14.p4.s2 Těch důvodů je celá řada, proč si to nemyslíme.
ps2017-044-02-001-002.u14.p4.s3 Myslíme si, že není úplně fér, aby v okamžiku, kdy bude krachovat bohužel celá řada ekonomických subjektů v reálné ekonomice, aby ty v tom finančním sektoru byly stoprocentně sanovány zásahy České národní banky.
ps2017-044-02-001-002.u14.p4.s4 A především se obáváme, že ztráty z bilancí bankovního sektoru se přenesou do ztrát České národní banky.
ps2017-044-02-001-002.u14.p5.s1 Nepřesvědčila nás argumentace zástupců České národní banky, která říkala: Prosím vás, my nikdy žádné korporátní dluhopisy nakupovat nebudeme.
ps2017-044-02-001-002.u14.p5.s2 A my jsme říkali: Ale proč to tedy v tom zákoně chcete mít?
ps2017-044-02-001-002.u14.p5.s3 A oni říkali: Kdyby se to na tom trhu náhodou vyboulilo, abychom to tam měli jako pojistku.
ps2017-044-02-001-002.u14.p6.s1 bych na to chtěl nabídnou alternativu.
ps2017-044-02-001-002.u14.p6.s2 Samozřejmě vůbec netušíme, nikdo z nás, jak se to bude v následujících měsících vyvíjet.
ps2017-044-02-001-002.u14.p6.s3 Kdyby se to náhodou na tom trhu vyboulilo nepřijatelným způsobem, tak myslím, že Sněmovna dokázala dostatečnou flexibilitu, i opozice, abychom se sešli a abychom to mohli v legislativní nouzi řešit.
ps2017-044-02-001-002.u14.p6.s4 Ale podepsat bianko šek někomu, kdo říká " to nechci dělat, ale dejte mi do zákona tu pravomoc", to si myslím, že by bylo od Sněmovny naprosto neodpovědné, to bychom dělat neměli.
ps2017-044-02-001-002.u14.p7.s1 Takže chci ještě jednou poděkovat za tu diskusi.
ps2017-044-02-001-002.u14.p7.s2 Chci poděkovat Ministerstvu financí za to, že nám zpracovalo pozměňovací návrh s náležitou odbornou péčí.
ps2017-044-02-001-002.u14.p7.s3 Je to prosím komplexní pozměňovací návrh.
ps2017-044-02-001-002.u14.p7.s4 Není to pozměňovací návrh k novele.
ps2017-044-02-001-002.u14.p7.s5 Je to komplexní pozměňovací návrh k původnímu znění, takže budeme mít dvě varianty - buď dáme České národní bance ty široké pravomoci, anebo rozšíříme její pravomoci, žádnou nesebereme, ale rozšíříme její pravomoci pouze o nákup státních dluhopisů na sekundárním kapitálovém trhu od nebankovního sektoru, protože to pokládáme za užitečné.
ps2017-044-02-001-002.u14.p8.s1 Často v argumentaci slyšíme, že je to harmonizační novela, že ty kompetence, které dnes Ministerstvo financí žádá po České národní bance, že přesně tyhle kompetence Evropská centrální banka, že je Fed.
ps2017-044-02-001-002.u14.p8.s2 Ale prosím pěkně, jsem přesvědčen, že to nejsou správná přirovnání.
ps2017-044-02-001-002.u14.p8.s3 Evropská centrální banka skutečně intervenuje všemi těmito instrumenty na kapitálovém trhu a je to především proto, že eurozóna nemá ministerstvo financí.
ps2017-044-02-001-002.u14.p8.s4 Pokud nemá ministerstvo financí a chce fiskálními impulsy intervenovat do ekonomiky v rámci eurozóny, tak nic jiného než Evropská centrální banka nezbývá.
ps2017-044-02-001-002.u14.p8.s5 Je to na hraně měnového financování.
ps2017-044-02-001-002.u14.p8.s6 Přiznám se, že mně se to nelíbí, ale kdo jsem , abych do toho mluvil.
ps2017-044-02-001-002.u14.p8.s7 Ale my máme Ministerstvo financí.
ps2017-044-02-001-002.u14.p8.s8 To znamená, že my tenhle instrument máme a nemusíme příliš míchat monetární a fiskální politiku tak moc dohromady, jako to dělají v eurozóně.
ps2017-044-02-001-002.u14.p8.s9 Případné ztráty v bilanci centrální banky bývají někdy zlehčovány.
ps2017-044-02-001-002.u14.p8.s10 Říká se: no tak co, tak se to nepromítá do státního dluhu, nepromítá se to do státního deficitu, to je účetní ztráta, to je virtuální číslo, to vás nemusí zajímat.
ps2017-044-02-001-002.u14.p8.s11 Ti z nás, kteří stále doufají, že Česká republika vstoupí do eurozóny, tak to je číslo, které nás zajímá, protože v okamžiku vstupu do eurozóny musí členský stát zaplatit ztrátu své centrální banky cash.
ps2017-044-02-001-002.u14.p9.s1 Takže pro ty z nás, které to zajímá, je to riziko docela neúnosné.
ps2017-044-02-001-002.u14.p9.s2 Nechci se pouštět do spekulací o znehodnocování měny, protože se domnívám, že když to probíhá na sekundárním kapitálovém trhu a v této souvislosti a v téhle situaci, tak že ty inflační tlaky, které by to mohlo vyvolat, nejsou tak zásadní.
ps2017-044-02-001-002.u14.p9.s3 Ale obavy ze ztráty v bilanci České národní banky v takovém případě mám poměrně veliké, dokonce i obavy z netransparentnosti podobných operací.
ps2017-044-02-001-002.u14.p10.s1 Pan guvernér, bude vystupovat, tak bude jistě říkat: nebojte se, my to stejně nebudeme dělat.
ps2017-044-02-001-002.u14.p10.s2 A tak když to nechtějí dělat, tak proč to chtějí mít v tom zákoně?
ps2017-044-02-001-002.u14.p10.s3 Takže nechci, aby to v tom zákoně bylo.
ps2017-044-02-001-002.u14.p11.s1 Ještě jednou děkuji všem svým kolegům z opozičních stran, Ministerstvu financí za odbornou podporu a prosím o podporu komplexního pozměňovacího návrhu, který podala skupina poslanců.
ps2017-044-02-001-002.u15.p1.s1 vám děkuji.
ps2017-044-02-001-002.u15.p1.s2 A nyní je do rozpravy přihlášen pan guvernér Rusnok, kterému tímto dávám slovo.
ps2017-044-02-001-002.u15.p1.s3 Řečnická doba byla sice omezena na pět minut, ale nedává mi smysl, aby host mluvil omezeně, tak doufám, že není námitek proti tomu, že nezapnu časomíru.
ps2017-044-02-001-002.u15.p1.s4 Pane guvernére, máte slovo.
ps2017-044-02-001-002.u16.p1.s1 Děkuji.
ps2017-044-02-001-002.u16.p1.s2 Vážený pane předsedo, vážené paní ministryně, vážená Poslanecká sněmovno, děkuji za možnost promluvit k tomuto tisku.
ps2017-044-02-001-002.u16.p2.s1 Jak bylo řečeno mými předřečníky, tento tisk 791 je skutečně pouze derivátem, a to uceleným derivátem, již zde jmenovaného tisku 532.
ps2017-044-02-001-002.u16.p2.s2 V tomto smyslu ta novela nepřináší vlastně nic nového ani překvapivého na rozdíl od jiných nouzových legislativních úprav.
ps2017-044-02-001-002.u16.p2.s3 Je to záležitost, která po stránce legislativní i věcné byla mnohonásobně diskutována, schválily to dvě vlády, prošlo to RIA, prošlo to všemi oponentními řízeními, takže z hlediska, rizika, že v nějakém spěchu, který je samozřejmě vynucen okolnostmi, uděláme nějakou chybu, je tady, myslím, ta pravděpodobnost naprosto minimální.
ps2017-044-02-001-002.u16.p3.s1 Několik poznámek k tomu věcnému.
ps2017-044-02-001-002.u16.p3.s2 Stávající zákon o České národní bance byl právě proto navržen k novelizaci i v této oblasti, to znamená v oblasti měnových nástrojů, respektive operací na volném trhu, právě proto, že stávající zákon nereflektuje změny v mandátu České národní banky, ke kterým došlo v mezidobí od 90. let, kdy ten zákon vznikal.
ps2017-044-02-001-002.u16.p3.s3 V době měla ČNB mnohem užší působnost, měla v podstatě pouze za úkol starat se o cenovou stabilitu, čili provádět měnovou politiku a provádět bankovní dohled.
ps2017-044-02-001-002.u16.p3.s4 Nyní za těch více než deset, dvacet let ČNB nabrala další zodpovědnosti.
ps2017-044-02-001-002.u16.p3.s5 Především po minulé finanční krizi evropská legislativa zatížila tyto regulátory novou odpovědností, zejména pokud jde o dohled nad celkovou finanční stabilitou a také v našem případě o dohled nad finančním trhem jako celkem.
ps2017-044-02-001-002.u16.p3.s6 Čili my dnes dohlížíme nejenom banky, ale i pojišťovny, penzijní fondy, investiční společnosti a končil bych asi směnárnami.
ps2017-044-02-001-002.u16.p4.s1 Stávající zákon o ČNB je samozřejmě v diskutované oblasti postaven pro normální časy, to znamená časy, kdy se bezproblémově přenáší opatření konvenční měnové politiky do zbytku ekonomiky a standardním způsobem je zprostředkovávána likvidita od centrální banky i pro nebankovní instituce.
ps2017-044-02-001-002.u16.p4.s2 Nicméně ta novela byla psána právě po zkušenostech minulé finanční krize pro okolnosti, kdy napříště mohou někdy nastat mimořádné podmínky vyvolané jakýmkoliv důvodem, externím šokem nebo nějakou jaksi vyšší mocí, aby v takovýchto mimořádných podmínkách centrální banka mohla spolehlivě plnit všechny svoje role, kterými je nadána.
ps2017-044-02-001-002.u16.p4.s3 Proto také ta novela byla vložena do legislativního systému, jak bylo řečeno, někdy v roce 2016.
ps2017-044-02-001-002.u16.p4.s4 Nicméně bohužel se nestihla projednat a krize nás poněkud překvapila, přišla znenadání, rozhodně dříve, než jsme si stihli připravit tyto nástroje.
ps2017-044-02-001-002.u16.p5.s1 Chci zdůraznit, že tato novela nijakým způsobem neprolamuje zákaz měnového financování vlády.
ps2017-044-02-001-002.u16.p5.s2 Nicméně je pochopitelné, že z hlediska celkových nákladů a financování protikrizových opatření může mít sekundární, terciární pozitivní přínosy i z hlediska celkových nákladů řešení či usměrňování krize a jejích následků.
ps2017-044-02-001-002.u16.p6.s1 Takže základním smyslem novely je umožnit centrální bance obchodovat na finančním trhu bez zbytečných omezení z hlediska možných instrumentů, doby jejich splatnosti a protistran, se kterými jsou tyto obchody uskutečňovány.
ps2017-044-02-001-002.u16.p6.s2 Stále platí to, že banka může tyto operace provádět pouze pro naplňování svého mandátu, tzn. cenové a v tomto případě také finanční stability.
ps2017-044-02-001-002.u16.p6.s3 Proto ten potřebný široký prostor pro obchody centrální banky, protože zejména v oblasti finanční stability skutečně nemůžeme dopředu odhadnout, v jakém místě toho finančního trhu a v jaké podobě z hlediska instrumentů se může ten aktuální akutní problém, na který by bylo potřeba reagovat, objevit.
ps2017-044-02-001-002.u16.p6.s4 Může se stát, že bude potřeba dodávat likviditu také nebankovním finančním institucím, tzn. již zmíněným pojišťovnám, penzijním fondům či investičním společnostem.
ps2017-044-02-001-002.u16.p6.s5 Podle stávajícího zákona to není možné.
ps2017-044-02-001-002.u16.p7.s1 Chci zdůraznit, že v krizovém období, které bohužel nás i v ekonomické oblasti čeká, může i problém, řekněme pád relativně malé nebankovní instituce vyvolat nebezpečné dominové efekty.
ps2017-044-02-001-002.u16.p7.s2 A pokud nebudeme mít nástroje, jak včas zasáhnout do tohoto řetězce negativních událostí, mohly by být celkové náklady řešení této situace velmi vysoké.
ps2017-044-02-001-002.u16.p7.s3 Také platí, a také to tady zaznělo, že někdy i samotné vědomí - protože ten trh samozřejmě pracuje i s nemateriálními hodnotami, tzn. s důvěrou, pracuje s očekáváními - i vědomí toho, že centrální banka dostatečně široké portfolio nástrojů, může tyto trhy uklidnit, aniž by bylo v konečném důsledku nutné je reálně použít.
ps2017-044-02-001-002.u16.p8.s1 I dosavadní praxe ukazuje, že rozšíření sady nástrojů neznamená, že je centrální banka všechny nebo v nějaké rychlé době nebo vůbec někdy použije.
ps2017-044-02-001-002.u16.p8.s2 Že by začala skutečně působit na ten trh od nějakých řekněme nejexotičtějších nástrojů, jako např. vykupovat nějaké nízko hodnocené dluhopisy nebo bezhlavě brát do zástavy vysoce rizikové úvěry.
ps2017-044-02-001-002.u16.p8.s3 My můžeme i dnes podle stávajícího zákona od bank brát do zástavy dluhopisy státu, a přesto jsme to v posledních dvou desetiletích nikdy nečinili, protože to prostě nebylo potřeba.
ps2017-044-02-001-002.u16.p8.s4 Vždy záleží na posouzení konkrétní situace, v jaké dané situaci jsou nejvhodnější nástroje k použití pro zajištění cenové a finanční stability.
ps2017-044-02-001-002.u16.p8.s5 A prosím, abychom toto odborné uvážení nechali na nezávislé centrální bance, protože přece jenom při vší flexibilitě Parlamentu, za kterou děkuji a vážím si , je legislativní proces přece jenom málo operativní.
ps2017-044-02-001-002.u16.p9.s1 Při úvěrových operacích nebo při těchto operacích bude muset banka vždy v zájmu svého řádného hospodaření - a z toho nás nevyviňuje žádná novela ani žádné jiné ustanovení českého práva - dodržovat samozřejmě dostatečně obezřetné postupy.
ps2017-044-02-001-002.u16.p9.s2 To znamená, že pokud budeme nuceni dodávat v nějakých řekněme extrémních situacích likviditu např. teoreticky za zástavy úvěry, úvěrového portfolia, tak samozřejmě je jasné, že toto bude dodáváno s velkou diskontní srážkou.
ps2017-044-02-001-002.u16.p9.s3 Čili teoreticky kdyby nastala situace, že existuje bankovní nebo finanční instituce, protože pouze o těch se bavíme - tady chvilkami to vypadalo, jako by banka dostávala pravomoci kupovat vlastně od emitentů např. korporátní dluhopisy, tyto dluhy, to samozřejmě není možné - banka může, i pokud bude tento zákon schválen, provádět tyto operace pouze s účastníky finančního trhu, bankovními, či nebankovními.
ps2017-044-02-001-002.u16.p9.s4 Pokud by samozřejmě došlo k takové hypotetické situaci, že bychom např. museli podržet nějakou banku, která by v dané situaci musela zastavit to dodání nějakého objemu likvidity svým vlastním portfoliem, protože by neměla dostatečné portfolio státních dluhopisů, tak je jasné, že takovéto operace se budou provádět s výrazným diskontem a výraznou bezpečnostní přirážkou z hlediska hospodaření banky.
ps2017-044-02-001-002.u16.p9.s5 Čili řekněme může být úvěrové portfolio 100 milionů a banka dodá třeba likviditu za 50-40 milionů.
ps2017-044-02-001-002.u16.p10.s1 Pokud jde o ty ostatní protistrany, tady zazněly argumenty, že to je příliš pro centrální banku a že nelze argumentovat Evropskou centrální bankou.
ps2017-044-02-001-002.u16.p10.s2 Prosím, jsem připraven argumentovat samozřejmě jinými centrálními bankami, které rozhodně mají proti sobě partnera v podobě Ministerstva financí.
ps2017-044-02-001-002.u16.p10.s3 Tak jenom pro zajímavost, 6. dubna tohoto roku centrální banka Státu Izrael po zasedání svého měnového výboru uvedla, že nyní bude přijímat podnikové i státní dluhopisy jako kolaterál ve svých úvěrových operacích ve snaze o zlepšení likvidity trhu.
ps2017-044-02-001-002.u16.p10.s4 V prohlášení výboru se uvádí: "S ohledem na rozsah nepříznivého dopadu krize na hospodářskou činnost využívá výbor řadu nástrojů, aby zvýšil rozsah uvolnění své měnové politiky a zajistil řádné fungování finančního trhu."
ps2017-044-02-001-002.u16.p10.s5 7. dubna centrální banka Nového Zélandu oznámila, že do svého programu nákupu aktiv zahrne i dluhové cenné papíry lokálních samospráv, které nakoupí na sekundárním trhu v objemu 3 miliard novozélandských dolarů během následujících dvanácti měsíců.
ps2017-044-02-001-002.u16.p10.s6 Podle svého vyjádření totiž v posledních týdnech banka zaznamenala náznaky nedostatku likvidity právě na tomto důležitém trhu.
ps2017-044-02-001-002.u16.p10.s7 Mohl bych uvádět další příklady.
ps2017-044-02-001-002.u16.p10.s8 Švédská Riksbank zahájí nákupy komerčních papírů vydávaných švédskými nefinančními společnostmi, resp. nebankovními společnostmi, do hodnoty 4 miliard švédských korun.
ps2017-044-02-001-002.u16.p10.s9 Kanadská centrální banka 27. března zahájila program nákupu komerčních papírů s cílem zmírnit napětí na trzích s krátkodobým financováním.
ps2017-044-02-001-002.u16.p10.s10 Takže tady není žádný problém s tím.
ps2017-044-02-001-002.u16.p10.s11 ECB je samozřejmě specifický příklad, prosím, nemusíme se odvolávat na ECB, nicméně je evidentní, že široké portfolio používaných nástrojů je dnes zcela standardní v zemích, které z hlediska měnového uspořádání jsou nám velmi podobné a blízké.
ps2017-044-02-001-002.u16.p11.s1 za Českou národní banku chci poděkovat za tu debatu, za spolupráci s Ministerstvem financí i debatu s rozpočtovým výborem a zástupci Parlamentu.
ps2017-044-02-001-002.u16.p11.s2 Samozřejmě pokud jde o to časové omezení, z hlediska obecné praxe a zkušeností to není ideální, protože samozřejmě jakékoli omezení nástrojů z hlediska trhu u centrální autority je vnímáno citlivě a může do jisté míry její kredibilitu snižovat.
ps2017-044-02-001-002.u16.p11.s3 Nicméně přijímám tento kompromis s důvěru, že se Parlament po odeznění stávající mimořádné situace vrátí k projednávání širší novely zákona o ČNB, tj. tisk 532, která by se měla řešit již ve standardním legislativním procesu.
ps2017-044-02-001-002.u16.p12.s1 Děkuji vám za pozornost.

Text viewDownload CoNNL-U