|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-04-07 ps2017-044-01-000-000 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

Date2020-04-07
Meetingps2017/044
Agenda Itemps2017/044/000
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/044schuz/s044001.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 318 • previousnext

ps2017-044-01-000-000.u2.p2.s2 Můj návrh je, aby tento bod byl zařazen jako první bod 44. schůze.
ps2017-044-01-000-000.u2.p3.s1 Dovolte mi krátce okomentovat tento návrh.
ps2017-044-01-000-000.u2.p3.s2 Vláda ČR se rozhodla použít moderní instrument v souvislosti s pandemií koronaviru, a to spustit ambiciózní projekt tzv. chytré karantény.
ps2017-044-01-000-000.u2.p3.s3 Projekt sloužit primárně pro rychlé zachycení potenciálně nakažených, a je jistě chvályhodné, že se snažíme používat moderní metody v tom, abychom čelili epidemii koronaviru.
ps2017-044-01-000-000.u2.p4.s1 V praxi se jedná o využití dat od mobilních operátorů a z platebních karet právě k tomu, aby se v krátké době dalo vytrasovat, s kým se občan pozitivně testovaný na COVID-19 setkal, aby byla zabezpečena izolace všech potenciálně nebezpečných.
ps2017-044-01-000-000.u2.p4.s2 Hlavním cílem chytré karantény je do tří dnů přesně vytrasovat pomocí elektronických dat všechny kontakty nakaženého.
ps2017-044-01-000-000.u2.p4.s3 Tito lidé by pak měli být podrobeni testování.
ps2017-044-01-000-000.u2.p5.s1 K využití mobilních dat od operátorů a informací z platebních karet musí dát nakažený explicitní souhlas, ovšem tento souhlas bude poskytnut pouze telefonicky.
ps2017-044-01-000-000.u2.p5.s2 Následně bude s pomocí výše zmíněných dat a informací přímo od nakaženého vytvořena přibližně pětidenní vzpomínková mapa pohybu.
ps2017-044-01-000-000.u2.p5.s3 V případě neudělení souhlasu bude tato mapa vytvořena bez pomocí dat od mobilních operátorů a bank.
ps2017-044-01-000-000.u2.p5.s4 Je však nutné si uvědomit, že vědomé lhaní je v těchto případech právně postižitelné.
ps2017-044-01-000-000.u2.p6.s1 V souvislosti s postupem, který vláda představila, vidí předkladatelé hned několik momentů, které považujeme za riskantní a mohou vést k nesprávnému nakládání s citlivými daty.
ps2017-044-01-000-000.u2.p6.s2 Vedle Ministerstva zdravotnictví a Armády ČR se na projektu budou podílet i soukromé firmy, které budou zajišťovat přenos dat od mobilních operátorů do call centra.
ps2017-044-01-000-000.u2.p6.s3 Dohled by měl probíhat jistě i nad tím, jak přesně funguje použitý software, zda bude plnit jen ty funkce, které se od něj očekávají, a jak vypadá zabezpečení celého sytému.
ps2017-044-01-000-000.u2.p6.s4 Informace, které bude stát v rámci chytré karantény získávat, by měly být k dispozici jen po nezbytně nutnou dobu, a pak by měly být bezodkladně mazány.
ps2017-044-01-000-000.u2.p6.s5 V průběhu procesu může dojít také k odvolání souhlasu s prací s těmito daty, v tu chvíli je potřeba, aby data byla okamžitě smazána.
ps2017-044-01-000-000.u2.p6.s6 V neposlední řadě je třeba dohlédnout na právní aspekty fungování celého systému.
ps2017-044-01-000-000.u2.p6.s7 Nejde jen o souhlas s využitím dat, ale i například o zajištění mlčenlivosti těch, kteří se s daty budou seznamovat.
ps2017-044-01-000-000.u2.p7.s1 V této souvislosti navrhujeme zřízení dočasné komise Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR podle patřičných paragrafů s názvem dočasná komise pro dohled nad využíváním dat od mobilních operátorů, z platebních karet a dalších citlivých údajů v souvislosti se zavedením tzv. chytré karantény.
ps2017-044-01-000-000.u2.p7.s2 Tato komise by dohlížela na využití citlivých dat ze strany státu.
ps2017-044-01-000-000.u2.p7.s3 Funkční období komise předkladatelé navrhují do 31. 8. 2021.
ps2017-044-01-000-000.u2.p8.s1 V Poslanecké sněmovně dnes existuje stálá komise pro kontrolu použití odposlechu a záznamu telekomunikačního provozu, použití sledování osob a věcí, rušení provozu elektronických komunikací.
ps2017-044-01-000-000.u2.p8.s2 Upozorňuji ovšem na právní aspekt, že je zřízena podle zákona číslo 273/2008 Sb., o Policii České republiky, a dle něj také jasně vymezené pravomoci, do kterých by projekt takzvané chytré karantény jednoznačně nespadal.
ps2017-044-01-000-000.u2.p9.s1 Jedním z hlavních úkolů Poslanecké sněmovny je kontrola činnosti vlády České republiky.
ps2017-044-01-000-000.u2.p9.s2 A protože se vláda rozhodla využívat pro trasování potenciálně nakažených tento ambiciózní projekt, který se ovšem může dotknout velmi citlivých osobních údajů obyvatel této země, vnímají předkladatelé ochranu těchto dat jako zcela zásadní krok směrem k zabezpečení soukromí obyvatel České republiky.
ps2017-044-01-000-000.u2.p9.s3 K využívání těchto dat se musí dle předkladatelů přistupovat vždy za jasně definovaných podmínek, zejména na jasně definovanou dobu a při dostatečné ochraně před zneužitím těchto dat.
ps2017-044-01-000-000.u2.p9.s4 Mělo by být cílem Poslanecké sněmovny, aby plně dostála své úlohy a vládní kroky efektivně kontrolovala.
ps2017-044-01-000-000.u2.p9.s5 K tomu může nejlépe sloužit institut dočasné komise.
ps2017-044-01-000-000.u2.p9.s6 My v této souvislosti uvítáme zástupce všech parlamentních politických stran.
ps2017-044-01-000-000.u2.p10.s1 Tady chci upozornit, že takzvaná komise velké ucho pro odposlechy není reprezentována, respektive v nejsou zastoupeni členové všech politických klubů této Sněmovny.
ps2017-044-01-000-000.u2.p10.s2 A my bychom rádi, aby v komisi nezasedali pouze političtí reprezentanti, ale i nominanti odborní.
ps2017-044-01-000-000.u2.p10.s3 Bude záležet zcela na zvážení toho kterého politického klubu ve Sněmovně, koho do dané komise nominuje.
ps2017-044-01-000-000.u2.p11.s1 Základním cílem komise je dohlížet nad tím, jak přesně bude docházet ke zpracování, jaká mobilní data a údaje z platebních karet budou opravdu využívána, jak bude s těmito daty nakládáno, kde přesně a jakým způsobem budou uchovávána, kdo přesně a za jakých podmínek k nim bude mít přístup a za jakých podmínek a v jakém čase bude docházet k jejich definitivní skartaci.
ps2017-044-01-000-000.u2.p11.s2 Dále bychom se rádi dozvěděli, v jaké formě získá příslušný orgán data od mobilního operátora a z banky.
ps2017-044-01-000-000.u2.p11.s3 A samozřejmě je potřeba řešit i případná rizika, která mohou nastat při samotném přenosu těchto dat do úložiště.
ps2017-044-01-000-000.u2.p12.s1 Dámy a pánové, dovolte mi prosím, abyste tento návrh nebrali jako návrh politický, protože jsem dopředu oslovil opravdu všechny kluby i s tím, že my vítáme zavedení chytrých prostředků a mechanismů při případném čelení výzvě, kterou pro nás pandemie koronaviru v současné době znamená.
ps2017-044-01-000-000.u2.p12.s2 Nicméně i v této době, v době nouzového stavu, v době, kdy je činnost Parlamentu prostě omezena jenom tím, že se pohybujeme ve stavu legislativní nouze, je možná důležitější více než kdy jindy dát občanům naší země jistotu, že i v této chvíli se bude s jejich soukromím, s daty, která poskytnou, zacházet citlivě a nemůže dojít k jejich zneužívání.
ps2017-044-01-000-000.u2.p12.s3 Dovolte mi prosím, abych vás požádal o podporu tohoto návrhu, a případně se těším s vašimi zástupci na spolupráci v rámci této dočasné komise Poslanecké sněmovny.
ps2017-044-01-000-000.u2.p12.s4 Děkuji vám.
ps2017-044-01-000-000.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2017-044-01-000-000.u3.p1.s2 Takže to byl první návrh.
ps2017-044-01-000-000.u3.p1.s3 Jako dalšího zde mám s přednostními právy přihlášeného pana předsedu Kalouska, poté pana předsedu Michálka, pan předseda Jurečka další.
ps2017-044-01-000-000.u3.p1.s4 Prosím.
ps2017-044-01-000-000.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-044-01-000-000.u4.p1.s2 Dámy a pánové, si dovoluji navrhnout vyřadit z pořadu schůze sněmovní tisk 812, novela zákona pravidel o rozpočtové odpovědnosti, zákon číslo 23/2017.
ps2017-044-01-000-000.u4.p1.s3 Jsem přesvědčen, že neexistuje žádný důvod, proč ho projednávat ve stavu legislativní nouze.
ps2017-044-01-000-000.u4.p1.s4 Koneckonců jsem přesvědčen, že neexistuje žádný důvod, proč ho letos projednávat vůbec.
ps2017-044-01-000-000.u4.p1.s5 Zákon, tak jak ho Sněmovna přijala v tom roce 2017, počítá s rozvolněním pravidel a pojistek fiskální odpovědnosti v případě přírodních katastrof, v případě bezpečnostního ohrožení a výslovně i v případě pandemií.
ps2017-044-01-000-000.u4.p1.s6 To znamená, ten zákon myslí na tu situaci, kterou teď prožíváme, není důvod ho jakýmkoliv způsobem měnit.
ps2017-044-01-000-000.u4.p1.s7 Není to stanovisko jenom moje, je to stanovisko i Národní rozpočtové rady, která ho říká velmi silně a nahlas.
ps2017-044-01-000-000.u4.p2.s1 Všechny země, které přistoupily k fiskálkompaktu, což jsou dnes po brexitu všechny země Evropské unie, na základě fiskálkompaktu zřídily své národní rozpočtové rady a schválili zákony o rozpočtové odpovědnosti.
ps2017-044-01-000-000.u4.p2.s2 Česká republika je jedinou zemí, která chce díky koronavirové vizi dokonce ve stavu legislativní nouze tento zákon změnit, a jedinou zemí, která je, kde ta vláda zásadní rozpor se svou národní rozpočtovou radou.
ps2017-044-01-000-000.u4.p2.s3 ve vší úctě k vládě a její kompetenci nejsem přesvědčen, že je to tak, že těch 26 zemí jsou neprozíravé, zatímco my jsme ti nejchytřejší a máme to udělat.
ps2017-044-01-000-000.u4.p3.s1 Navíc ten další vývoj je zatížený obrovskou nejistotou, skutečně nevíme, a nemůžeme vinit nikoho z Ministerstva financí, že my opravdu nevíme, jak se bude vyvíjet deficit, jak se bude vyvíjet saldo, jak se bude vyvíjet propad HDP v letošním i příštím roce.
ps2017-044-01-000-000.u4.p3.s2 Vláda v tom návrhu zákona, který máme na stole, cílí v letošním roce na deficit 4 % hrubého domácího produktu a následnou konsolidace po půl bodu ročně do roku 2007 (?).
ps2017-044-01-000-000.u4.p3.s3 No jo, ale co když to letos nebude čtyři, ale osm?
ps2017-044-01-000-000.u4.p3.s4 Co pak si s takovým zákonem počneme?
ps2017-044-01-000-000.u4.p4.s1 Prosím, abychom neznevažovali důležitost toho zákona tím, že ho chceme měnit při první krizové situaci.
ps2017-044-01-000-000.u4.p4.s2 Protože právě v tom zákoně se na ty krizové situaci myslí, jsou tam uvedeny.
ps2017-044-01-000-000.u4.p4.s3 Kdyby tomu tak nebylo, tak bych to chápal, ale prostě tam je popsáno, co se může dělat v případě krizových situací, mezi kterými je uvedena i pandemie.
ps2017-044-01-000-000.u4.p4.s4 Opravdu není žádný důvod ten zákon projednat letos.
ps2017-044-01-000-000.u4.p4.s5 A když by na tom vláda trvala, tak ho prostě projednejme v řádném režimu.
ps2017-044-01-000-000.u4.p4.s6 Projednávat ho ve stavu legislativní nouze nedává sebemenší smysl.
ps2017-044-01-000-000.u4.p4.s7 Je to ukvapené, je to zbytečné.
ps2017-044-01-000-000.u4.p4.s8 Děkuji.
ps2017-044-01-000-000.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-044-01-000-000.u5.p1.s2 Návrh jsem si zaznamenal.
ps2017-044-01-000-000.u5.p1.s3 Dále se přihlásil pan předseda Michálek a pak pan předseda Jurečka s přednostními právy, prosím.
ps2017-044-01-000-000.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-044-01-000-000.u6.p1.s2 reaguji na návrh, který přednesl kolega pan předseda Rakušan, který se týká dohledu na chytrou karanténou.
ps2017-044-01-000-000.u6.p1.s3 Vítám tuto iniciativu.
ps2017-044-01-000-000.u6.p1.s4 To, aby byl tento projekt, který je pozitivní, pod občanskou kontrolou reprezentovanou Poslaneckou sněmovnou.
ps2017-044-01-000-000.u6.p1.s5 Chtěl jsem připomenout, že jsme probírali ten kontrolní mechanismus dnes na grémiu Poslanecké sněmovny, kde jsem všechny kolegy informoval o tom, že stálá komise pro použití odposlechu záznamu telekomunikačního provozu a sledování osob a věcí projednávala tuto otázku a usnesla se, že se bude věnovat.
ps2017-044-01-000-000.u6.p1.s6 To znamená, tady v rámci Poslanecké sněmovny máme orgán, který to řeší a ve kterém i STAN svého zástupce.
ps2017-044-01-000-000.u6.p1.s7 A ta komise se usnesla, že se toho můžou účastnit samozřejmě i zástupci klubů, kteří tam nemají svého zástupce, topka a KDU.
ps2017-044-01-000-000.u6.p1.s8 Bohužel na tu komisi se nevztahuje ten zákon, co jsme schvalovali na začátku od pana Chvojky, že tam mít každý svého zástupce, to je výjimka.
ps2017-044-01-000-000.u6.p1.s9 Takže proto je to řešeno formou této mimořádné účasti.
ps2017-044-01-000-000.u6.p1.s10 Takže si myslím, že stačí v zásadě jeden orgán, který to bude kontrolovat, a není potřeba k tomu zřizovat další orgán.
ps2017-044-01-000-000.u6.p1.s11 Proto my se u toho hlasování zdržíme.
ps2017-044-01-000-000.u7.p1.s1 Děkuji a nyní pan předseda Jurečka.
ps2017-044-01-000-000.u8.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-044-01-000-000.u8.p1.s2 Milé kolegyně, kolegové, paní ministryně, bych chtěl poprosit, kdybychom na program sněmovní schůze mohli navrhnout zařadit jeden bod, který se týká aktuální situace, protože se na v posledních týdnech obracejí zástupci - poskytovatelé sociálních služeb nebo i jejich zřizovatelé ze strany měst a obcí, kteří mají v těchto týdnech opravdu mimořádné výdaje.
ps2017-044-01-000-000.u8.p1.s3 Řeší nákupy ochranných pomůcek ze svých rozpočtů, nevědí, jestli jim budou tyto nákupy následně nějakým způsobem i ze strany státu dofinancovány.
ps2017-044-01-000-000.u8.p1.s4 Tak jsem chtěl poprosit, jestli by tady mohla zaznít stručná informace v rámci bodu, který bych nazval Informace vlády ve věci financování sociálních služeb a spolupráce s domácími výrobci zdravotních pomůcek.
ps2017-044-01-000-000.u8.p1.s5 Protože by bylo dobré těm poskytovatelům sociálních služeb říct jasně, co mohou očekávat, v jaké situaci budou ve druhém pololetí.
ps2017-044-01-000-000.u8.p2.s1 na konci loňského roku, když jsme schvalovali rozpočet, tady byla informace, že je ten rozdíl mezi schváleným rozpočtem a požadavky krajů zhruba 7 miliard korun.
ps2017-044-01-000-000.u8.p2.s2 Teď k tomu přibývají ještě tyto mimořádné výdaje, které poskytovatelé realizují.
ps2017-044-01-000-000.u8.p2.s3 Tak kdyby k tomu mohla zaznít nějaká jasná informace, třeba i jak ve světle upraveného státního rozpočtu se počítá s dofinancováním sociálních služeb.
ps2017-044-01-000-000.u8.p2.s4 Může to být velmi stručné a krátké.
ps2017-044-01-000-000.u8.p3.s1 A pak jsem chtěl poprosit, jestli může zaznít také informace, jaká je teď strategie v přístupu k domácím výrobcům ochranných zdravotních pomůcek, protože tady mám informace, že někteří podávají své nabídky, nejsou reflektovány nebo se s nimi začíná jednat.
ps2017-044-01-000-000.u8.p3.s2 Dnes třeba nebo včera aktuální informace, jak tady pan Průša, za to jemu a jeho týmu patří velký dík, tisknou na 3D tiskárnách ochranné pomůcky.
ps2017-044-01-000-000.u8.p3.s3 Mají tam zhruba ztrátu každý den 150 tisíc korun.
ps2017-044-01-000-000.u8.p3.s4 Je tady nějaký mediální příslib, že se to doplatí, ale bych byl rád, kdyby třeba ta informace zazněla zcela jasně, jak se vláda k tomu bude stavět, jak se teď bude snažit podporovat domácí výrobce nejenom pro to zabezpečení ochranných pomůcek pro obyvatelstvo a lidi v první linii, ale třeba i pro vytvoření potenciálu, aby tito domácí výrobci mohli tu výrobu navýšit a exportovat do zahraničí, do zemí, které budou poptávat také tyto ochranné pomůcky.
ps2017-044-01-000-000.u8.p4.s1 Takže tato dvě témata se snažím vložit do jednoho jediného bodu, tedy informace vlády k těmto dvěma bodům, proto, aby se na to mohl nějaký zástupce vlády připravit.
ps2017-044-01-000-000.u8.p4.s2 Dovolil bych si navrhnout, aby to byl první bod zítřejšího jednání této schůze.
ps2017-044-01-000-000.u8.p4.s3 Děkuji.
ps2017-044-01-000-000.u9.p1.s1 Tak jestli jsem to, si jenom ověřím, jestli jsem tu zprávu zachytil.
ps2017-044-01-000-000.u9.p1.s2 Jeden nový bod - Informace vlády ve věci financování sociálních služeb a spolupráce s výrobci ochranných pomůcek jako první bod zítřejšího jednání.
ps2017-044-01-000-000.u9.p1.s3 Dobře, děkuji.
ps2017-044-01-000-000.u9.p2.s1 To byla všechna přednostní práva, která jsem zaznamenal.

Text viewDownload CoNNL-U