|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-03-24 ps2017-042-01-005-005 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

5. Vládní návrh zákona o zvláštních pravidlech pro přijímání k některým druhům vzdělávání a k jejich ukončování ve školním roce 2019/2020 /sněmovní tisk 786/ - zkrácené jednání

Date2020-03-24
Meetingps2017/042
Agenda Itemps2017/042/005
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/042schuz/s042029.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 365 • previousnext

ps2017-042-01-005-005.u1.p1.s1 5.
ps2017-042-01-005-005.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o zvláštních pravidlech pro přijímání k některým druhům vzdělávání a k jejich ukončování ve školním roce 2019/2020 /sněmovní tisk 786/ - zkrácené jednání
ps2017-042-01-005-005.u1.p2.s1 Schválili jsme zkrácené jednání.
ps2017-042-01-005-005.u1.p2.s2 Předložený návrh uvede ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga.
ps2017-042-01-005-005.u1.p2.s3 Pane ministře, prosím, ujměte se slova.
ps2017-042-01-005-005.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, dámy a pánové, samozřejmě bych chtěl poděkovat, že v tak krátkém čase v nouzové situaci jsme se mohli sejít k projednávání tohoto návrhu zákona.
ps2017-042-01-005-005.u2.p1.s2 A samozřejmě je potřeba hned na začátek říct, že úpravy, které si vyžaduje jednotná přijímací zkouška a maturitní zkouška, jsou úpravy, kde zasahujeme do standardního způsobu, kde se posouvají lhůty, kde v tuto chvíli naprosto chápu, že do toho vstupují zdravotnická opatření, a je tak jasné, že oproti očekáváním dětí, studentů, jejich rodičů, ale i učitelů to doznává jiných parametrů.
ps2017-042-01-005-005.u2.p1.s3 Ale mám za to, že parametrů doznává v tuto chvíli, v těchto týdnech celá naše společnost a že skutečně toto není otázka, která by se vyhýbala ostatním sférám, o kterých tady dnes jednáte a ještě jednat v následujících týdnech budete.
ps2017-042-01-005-005.u2.p2.s1 Když jsem byl na tiskové konferenci poté, co se uzavřely naše školy - základní, střední, vyšší odborné, samozřejmě základní umělecké a i školy vysoké - našim žákům a studentům, tak bylo avizováno, že Ministerstvo zdravotnictví zpřesní svůj odhad vývoje pandemického plánu, a to tak, že zhruba do 14 dnů.
ps2017-042-01-005-005.u2.p2.s2 K tomu došlo teď o víkendu.
ps2017-042-01-005-005.u2.p2.s3 My jsme s kolegy během těch 14 dnů velmi intenzivně promýšleli různé varianty.
ps2017-042-01-005-005.u2.p2.s4 A jak říkám, nejsou to varianty, které by byly skvělé a zlepšovaly stav, který tady dnes je.
ps2017-042-01-005-005.u2.p2.s5 K tomu jsme měli jiné debaty - o tom, jak vypadat maturita a jestli tam být maturita z matematiky.
ps2017-042-01-005-005.u2.p2.s6 Ale reaguje na tu situaci, kdy máte 8. dubna za chvíli.
ps2017-042-01-005-005.u2.p2.s7 A 8. dubna měly začít písemné části maturitních zkoušek.
ps2017-042-01-005-005.u2.p2.s8 Po mnoha hodinách debat a konzultací s řediteli škol a i s Cermatem jako tím, kdo to koordinovat z pohledu státní části, jsme předložili návrh tak, aby reagoval na reálný scénář, který představilo Ministerstvo zdravotnictví.
ps2017-042-01-005-005.u2.p3.s1 Co se týká jednotné přijímací zkoušky, jsme si naprosto vědomi, že se rodiny dlouhodobě věnují přípravě svých dětí na jednotnou přijímací zkoušku a že jakékoli další odklady nejsou vhodné, nejsou dobré.
ps2017-042-01-005-005.u2.p3.s2 To znamená, snažili jsme se, aby co nejrychleji po znovuotevření škol mohla proběhnout jednotná přijímací zkouška s tím, že její obsah a forma se žádným způsobem nemění a odpovídají rámcovému programu pro základní vzdělávání.
ps2017-042-01-005-005.u2.p3.s3 Ve školní části kritéria stanovená ředitelem školy se také nemění.
ps2017-042-01-005-005.u2.p4.s1 Jednotná přijímací zkouška na středních školách pro tento rok - rok 2020/2021 - proběhne nejdříve tedy 14 dnů ode dne obnovení osobní přítomnosti žáků na vzdělávání a její vyhodnocení bude zajišťovat, tak jako standardně, Cermat.
ps2017-042-01-005-005.u2.p4.s2 Jednotná zkouška se skládá stejně jako podle stávající právní úpravy z písemného testu ze vzdělávacího oboru český jazyk a literatura a písemného testu ze vzdělávacího oboru matematika a její aplikace.
ps2017-042-01-005-005.u2.p4.s3 Pro školní přijímací zkoušku, rozhodl-li ředitel školy o jejím konání, vyhlásí ředitel školy nové termíny.
ps2017-042-01-005-005.u2.p4.s4 Ta úprava spočívá v tom, že je potřeba u jednotné přijímací zkoušky skutečně zohlednit to, že v jeden daný čas se vysoké desetitisíce, nebo zjednodušeně sto tisíc dětí vydá řešit maturitu, a je to i poté, co ten stav bude uveden z nouzového na nějaký ponouzový, protože standardní stav to určitě nebude, tak i s tímto ohledem jsme zvolili variantu, kdy je jeden termín plus náhradní termíny, a výsledek z tohoto jednoho termínu se propisuje samozřejmě i na tu druhou školu, kterou si ten žák a student zapsal.
ps2017-042-01-005-005.u2.p4.s5 Dochází také ke zkrácení lhůt pro odevzdání zápisových lístků a dalších technikálií tak, abychom celý ten proces maximálně zrychlili.
ps2017-042-01-005-005.u2.p5.s1 Protože z pohledu vyhodnocení a z pohledu zavezení těmi testy je tím ústředním hráčem Cermat, tak maturity v našem návrhu navazují nejdříve 21 dnů po znovuotevření škol s tím, že písemná část z českého jazyka a z cizího jazyka pro tento rok není součástí státní části, a pokud proběhne návrat žáků do 1. 6., tak to probíhá podle tohoto standardního modu.
ps2017-042-01-005-005.u2.p5.s2 U maturity jsme do zákona dali i nouzovou variantu, ke které doufáme všichni, že nedojde, a to je ta, že pokud by nebyly k 1. červnu otevřeny školy pro prezenční přítomnost našich žáků, tak by byl mechanismus takový, že by studenti dostali maturitní vysvědčení na základě výsledků z posledních tří vysvědčení, tedy když to zjednoduším: polovina třeťáku, třeťák, půlka čtvrťáku.
ps2017-042-01-005-005.u2.p6.s1 Častým dotazem je, jestli když někdo ten průměr - bylo to dnes v některých článcích, je to samozřejmě na mailu ministerstva, je to jeden z nejčastějších dotazů - když někdo ty průměry horší a chtěl by známku lepší, tak samozřejmě je poté možné v těch odsunutých termínech, opravných termínech si to opravit, pokud by s tím někdo nebyl úplně v pohodě a chtěl by mít to vysvědčení na věky věků nádherné se samými jedničkami.
ps2017-042-01-005-005.u2.p7.s1 Co se týká původního návrhu, tak jsme navrhovali kvůli zkrácení času, aby vyhodnocení didaktických testů proběhlo přímo na školách jednotlivými učiteli s tím, že poskytneme školám didaktický klíč.
ps2017-042-01-005-005.u2.p7.s2 Po jednání z dnešního školského výboru je jeden doporučený pozměňovací návrh, se kterým jako ministerstvo souhlasíme, a to je, že i vyhodnocení didaktických testů v případě maturitní zkoušky proběhne prostřednictvím Cermatu, tedy standardním způsobem, s tím, že Cermat se pokusí maximálně možným způsobem zkrátit standardní lhůty, přičemž počítáme s tím, že ty lhůty budou cca sedmidenní.
ps2017-042-01-005-005.u2.p8.s1 Častým dotazem také bylo, proč se nepoužil, nebo proč není tento nouzový mechanismus propsán do jednotné přijímací zkoušky.
ps2017-042-01-005-005.u2.p8.s2 Zase.
ps2017-042-01-005-005.u2.p8.s3 Pokud jsme tu záležitost konzultovali, tak extrémně v případě osmiletých a šestiletých gymnázií dochází k tomu, že pokud byste chtěli přejít na to, že tam bude to kritérium vysvědčení a průměr známek, nebo několik posledních vysvědčení by mělo nahradit jednotnou přijímací zkoušku, tak se skutečně ničeho nedoberete, protože převis žáků je extrémně vysoký a nebyly by zřídkavé případy, kdy by třeba o 60 míst soutěžilo de facto 150 stejných vysvědčení žáků, kteří mají zároveň sportovní kroužky, účast na matematických a jiných olympiádách.
ps2017-042-01-005-005.u2.p8.s4 Tedy ve finále by to mohlo skončit paradoxní situací, že bychom se dostali k tomu, že by o tom rozhodoval los.
ps2017-042-01-005-005.u2.p8.s5 A ten los by bohužel byl v tu chvíli asi nejspravedlivějším řešením.
ps2017-042-01-005-005.u2.p8.s6 Proto není možné použít průměr z vysvědčení jako kritérium, které by nám spolehlivě vyřešilo přijímací řízení, a není tak možné jednotné přijímací zkoušky v letošním roce ani v nouzovém režimu nějakým způsobem zrušit.
ps2017-042-01-005-005.u2.p9.s1 Tolik asi ten úvod s tím, že jak jsem říkal, jedna z variant a z dotazů je skutečně směřována do oblasti toho, pokud ty průměry jsou horší než to, co by dostal z maturity, nebo očekává, že dostane z maturity, tak tady opakuji, to řešení.
ps2017-042-01-005-005.u2.p9.s2 A to řešení samozřejmě spočívá v opravném termínu na podzim tohoto roku.
ps2017-042-01-005-005.u2.p10.s1 Pokud vezmu ještě vazbu nouzového řešení maturit, tak skutečně když si vezmete, že řada odborných předmětů dneska, nebo z těch studentů, kteří mají odborné předměty, vezmu si sociál, vezmu zdravotní, vezmu pedagogické, tak dneska vykonávají v rámci toho nouzového stavu praxi, která je možná větší než praxe, kterou by na těch školách dělali, jsou nasazeni přímo v tom terénu.
ps2017-042-01-005-005.u2.p10.s2 Takže to je také odpověď na to, jestli se ti studenti někam posouvají během této doby.
ps2017-042-01-005-005.u2.p10.s3 Samozřejmě nepřipravují se na tu maturitu, ale někteří z nich jsou nasazeni přímo v tom boji proti koronaviru.
ps2017-042-01-005-005.u2.p11.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-042-01-005-005.u3.p1.s1 Děkuji, pane ministře.
ps2017-042-01-005-005.u3.p1.s2 Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, jemuž byl vládní návrh zákona přikázán rozhodnutím předsedy, jej projednal a přijal usnesení, které nám bylo doručeno jako sněmovní tisk 786/1.
ps2017-042-01-005-005.u3.p1.s3 Zpravodajem výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu je pan poslanec Karel Rais, kterého nyní prosím, aby nás informoval o projednání tohoto návrhu ve výboru.
ps2017-042-01-005-005.u3.p1.s4 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2017-042-01-005-005.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2017-042-01-005-005.u4.p1.s2 My jsme projednali, tak jak bylo řečeno, tento návrh a mám zde před sebou usnesení, které bych s dovolením přečetl: Usnesení z z 33. schůze ze dne 24. března k vládnímu návrhu zákona o zvláštních pravidlech pro přijímání k některým druhům vzdělávání a k jejich ukončování ve školním roce 2019/2020, sněmovní tisk 786.
ps2017-042-01-005-005.u4.p2.s1 Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu po odůvodnění ministra školství, mládeže a tělovýchovy Roberta Plagy, zpravodajské zprávě poslance Raise a po rozpravě:
ps2017-042-01-005-005.u4.p3.s1 I. navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby se nekonala obecná rozprava o návrhu zákona;
ps2017-042-01-005-005.u4.p4.s1 II. navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby se vedla podrobná rozprava ke všem částem návrhu zákona;
ps2017-042-01-005-005.u4.p5.s1 III. navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby své jednání ukončila nejpozději do konce jednacího dne;
ps2017-042-01-005-005.u4.p6.s1 IV. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby s vládním návrhem zákona o zvláštních pravidlech pro přijímání k některým druhům vzdělávání a k jejich ukončování ve školním roce 2019/2020 (sněmovní tisk 786) vyslovila souhlas ve znění přijatých pozměňovacích návrhů, a to:
ps2017-042-01-005-005.u4.p7.s1 1.
ps2017-042-01-005-005.u4.p7.s2 V části druhé § 25 zní: "§ 25. Bod 1.
ps2017-042-01-005-005.u4.p7.s3 Zpracování a centrální vyhodnocení výsledků zkoušek společné části maturitní zkoušky, s výjimkou dílčích zkoušek konaných formou ústní, zajišťuje Centrum.
ps2017-042-01-005-005.u4.p8.s1 2.
ps2017-042-01-005-005.u4.p8.s2 Profilovou část maturitní zkoušky a ústní zkoušku společné části vyhodnocuje škola."
ps2017-042-01-005-005.u4.p9.s1 A v části druhé § 29 - tady je úprava: "§ 29 1.
ps2017-042-01-005-005.u4.p9.s2 Na průběh dílčí zkoušky konané ústní formou a zkoušky profilové části maturitní zkoušky se ustanovení § 80a odst. 1, 2 a 4 školského zákona použijí obdobně.
ps2017-042-01-005-005.u4.p10.s1 2. Ustanovení § 81 odst. 6 školského zákona platí obdobně."
ps2017-042-01-005-005.u4.p11.s1 V. zmocňuje zpravodaje výboru, aby :
ps2017-042-01-005-005.u4.p12.s1 se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny;
ps2017-042-01-005-005.u4.p13.s1 ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy.
ps2017-042-01-005-005.u4.p14.s1 Děkuji.
ps2017-042-01-005-005.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji a nyní musíme rozhodnout, zda povedeme obecnou rozpravu.
ps2017-042-01-005-005.u5.p1.s2 Budeme o tom hlasovat.
ps2017-042-01-005-005.u5.p1.s3 Přivolal jsem poslance a poslankyně, kteří nejsou v sále.
ps2017-042-01-005-005.u5.p1.s4 Malou chvíli počkám.
ps2017-042-01-005-005.u5.p1.s5 Hlasovat můžeme.
ps2017-042-01-005-005.u5.p2.s1 Zahajuji hlasování.
ps2017-042-01-005-005.u5.p2.s2 Kdo je pro, abychom vedli obecnou rozpravu?
ps2017-042-01-005-005.u5.p3.s1 Hlasování prohlašuji za neplatné, ukončil jsem ho.
ps2017-042-01-005-005.u5.p4.s1 Ano, návrh výboru v tomto případě zněl, že se nebude konat obecná rozprava o návrhu zákona.
ps2017-042-01-005-005.u5.p4.s2 To znamená, že hlasujeme o tom, že se nebude konat obecná rozprava.
ps2017-042-01-005-005.u5.p5.s1 Zahajuji hlasování.
ps2017-042-01-005-005.u5.p5.s2 Kdo je pro?
ps2017-042-01-005-005.u5.p5.s3 Že se nebude konat obecná rozprava.
ps2017-042-01-005-005.u5.p5.s4 A kdo je proti?
ps2017-042-01-005-005.u5.p6.s1 V hlasování číslo 24 přihlášeno 99 poslanců, pro 10, proti 36.
ps2017-042-01-005-005.u5.p6.s2 Návrh nebyl přijat, a tedy obecnou rozpravu povedeme.
ps2017-042-01-005-005.u5.p7.s1 Otevírám obecnou rozpravu a na základě dohody předsedů poslaneckých klubů, pokud nejsou námitky, navrhuji podle § 99 odst. 7 omezit řečnickou dobu na pět minut, a to jak pro rozpravu obecnou, tak pro rozpravu podrobnou.
ps2017-042-01-005-005.u5.p8.s1 Zahajuji hlasování.
ps2017-042-01-005-005.u5.p8.s2 Kdo je pro?
ps2017-042-01-005-005.u5.p8.s3 Kdo je proti?
ps2017-042-01-005-005.u5.p9.s1 V hlasování číslo 25 přihlášeno 98 poslanců, pro 67, proti nikdo.
ps2017-042-01-005-005.u5.p9.s2 Návrh byl přijat.
ps2017-042-01-005-005.u5.p10.s1 Jako první v obecné rozpravě vystoupí pan poslanec Marek Výborný.
ps2017-042-01-005-005.u5.p10.s2 Připraví se pan poslanec Baxa.
ps2017-042-01-005-005.u5.p10.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-042-01-005-005.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-042-01-005-005.u6.p1.s2 Vážený pane ministře, vážená paní ministryně, kolegyně, kolegové, bych chtěl na prvním místě poděkovat Ministerstvu školství, panu ministrovi za předložení toho tisku.
ps2017-042-01-005-005.u6.p1.s3 Myslím, že není úplně jednoduchý, protože skutečně řeší detailní ustanovení školského zákona, které se týká přijímacího řízení a také samozřejmě ukončování vzdělávání na středních školách.
ps2017-042-01-005-005.u6.p1.s4 V zásadě za poslanecký klub KDU-ČSL, za který tady teď vystupuji, tak nemáme nějakých zásadních připomínek k jednotným přijímacím zkouškám.
ps2017-042-01-005-005.u6.p1.s5 Máme, a také byly podány některé pozměňovací návrhy, které se týkají ukončování vzdělávání na středních školách maturitní, resp. závěrečnou zkouškou.
ps2017-042-01-005-005.u6.p2.s1 Chtěl bych tady poděkovat školskému výboru a i panu ministrovi za to, že podpořili ten pozměňovací návrh, který jsem ráno přinesl na školský výbor a který se týká hodnocení didaktických testů společné části maturitní zkoušky.
ps2017-042-01-005-005.u6.p2.s2 Skutečně jsem považoval za nešťastné - školy, které, když budeme pracovat s tou variantou, že skutečně od 1. června nejpozději žáci nastoupí zpátky do škol, tak budou řešit přijímací řízení, ale budou řešit ukončování školního roku u těch nižších ročníků, 1., 2., 3., a v tuto chvíli bychom na ještě navalili povinnost opravovat didaktické testy, notabene v situaci, kdy stejně by ty výsledky školy musely posílat zpátky na Cermat.
ps2017-042-01-005-005.u6.p2.s3 Cermat na to ani softwarově není připraven, čili považujeme za rozumnější tu variantu, o které tady hovořil pan ministr, to znamená ponechat hodnocení na Cermatu, i když tam může dojít k prodloužení lhůty, ale bude to v řádu několika dnů, a to si myslím, že je pořád snesitelné.
ps2017-042-01-005-005.u6.p2.s4 Proto považujeme - a ještě jeden argument je velmi důležitý, a to je i zachování větší míry objektivity v případě hodnocení didaktických testů právě na Cermatu.
ps2017-042-01-005-005.u6.p2.s5 Čili děkuji za tuto podporu a budu rád, když tento pozměňovací návrh, který vzešel ze školského výboru a který jsem tam ráno obhajoval, podpoříte.
ps2017-042-01-005-005.u6.p3.s1 Došlo tam k jednomu drobnému přehlédnutí, které potom napravím přihlášením se k pozměňovacímu návrhu číslo 4639...

Text viewDownload CoNNL-U