|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-03-10 ps2017-041-05-003-220 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

220. Zpráva o výkonu dohledu nad finančním trhem v roce 2018 /sněmovní tisk 537/

Date2020-03-10
Meetingps2017/041
Agenda Itemps2017/041/220
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/041schuz/s041144.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 313 • previousnext

ps2017-041-05-003-220.u1.p1.s1 220.
ps2017-041-05-003-220.u1.p1.s2 Zpráva o výkonu dohledu nad finančním trhem v roce 2018 /sněmovní tisk 537/
ps2017-041-05-003-220.u1.p2.s1 Tuto zprávu nám Česká národní banka předložila v souladu se zákonem č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů.
ps2017-041-05-003-220.u1.p2.s2 Zprávu projednal rozpočtový výbor, jehož usnesení vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 537/1.
ps2017-041-05-003-220.u1.p2.s3 Opět prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pan poslanec Karel Rais.
ps2017-041-05-003-220.u2.p1.s1 Ještě jednou dobrý den.
ps2017-041-05-003-220.u2.p1.s2 Toto je další z těch optimistických zpráv, Zpráva o výkonu dohledu nad finančním trhem v roce 2018.
ps2017-041-05-003-220.u2.p1.s3 Protože předpokládám, že pan guvernér se vyjádří detailněji, tak pouze řeknu, že v podstatě se ta zpráva dělí do dvou částí - dohledovou činnost, kde detailně jsou uvedeny legislativní změny, které se staly, zákonnou distribuci pojišťoven a zajišťoven, novela zákona o dluhopisech a novela směrnice Evropského parlamentu -, a pak se zabývá vývojem finančního trhu v relativně optimistickém duchu - stabilní vývoj bankovního sektoru, který měl meziroční nárůst bilanční sumy sektoru asi 4 %.
ps2017-041-05-003-220.u2.p1.s4 A další údaje jsou také zajímavé.
ps2017-041-05-003-220.u2.p1.s5 Plusové bankovní subjekty dosáhly meziročně 8 % růstu čistého zisku.
ps2017-041-05-003-220.u2.p1.s6 Detailnější popis bych nechal na panu guvernérovi.
ps2017-041-05-003-220.u2.p2.s1 Přečetl bych tady usnesení, o kterém pak budeme hlasovat, a to je usnesení rozpočtového výboru z 27. schůze ze dne 4. září 2019 ke Zprávě o výkonu dohledu nad finančním trhem v roce 2018, je to sněmovní tisk 537.
ps2017-041-05-003-220.u2.p2.s2 Po úvodním slově zástupce guvernéra České národní banky pana Rusnoka, zpravodajské zprávě Raise a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu za prvé bere na vědomí Zprávu České národní banky o výkonu dohledu nad finančním trhem v roce 2018, za druhé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby přijala následující usnesení: Poslanecká sněmovna sněmovny Parlamentu bere na vědomí Zprávu České národní banky o výkonu dohledu nad finančním trhem v roce 2018.
ps2017-041-05-003-220.u2.p2.s3 Děkuji.
ps2017-041-05-003-220.u3.p1.s1 Děkuji vám.
ps2017-041-05-003-220.u3.p1.s2 Zahajuji všeobecnou rozpravu.
ps2017-041-05-003-220.u3.p1.s3 Ptám se, kdo zájem o vystoupení ve všeobecné rozpravě.
ps2017-041-05-003-220.u3.p1.s4 Pan poslanec Martínek, poté pan guvernér, poté pan poslanec Nacher.
ps2017-041-05-003-220.u3.p1.s5 Prosím, máte slovo.
ps2017-041-05-003-220.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2017-041-05-003-220.u4.p1.s2 Obdržel jsem dopis od Asociace občanských poraden a Podvedení klienti, z. s., a rád bych tu z něj odcitoval pár odstavců.
ps2017-041-05-003-220.u4.p2.s1 Takzvaná kauza investičního životního pojištění se svým rozsahem týká řádově milionů smluv životního pojištění.
ps2017-041-05-003-220.u4.p2.s2 S ohledem na existující judikaturu, včetně precedentů Nejvyššího soudu ČR či Soudního dvora EU, lze bezesporu konstatovat, že dotčené pojišťovny neoprávněně krátí pojistná plnění v pojistných smlouvách, nesjednané náklady a jiné poplatky, a to v řádech desítek procent.
ps2017-041-05-003-220.u4.p2.s3 Stejně tak jsou již zjevné systémové excesy, když i velké pojišťovny nejednají v souladu s vlastními pojistnými smlouvami a například neoprávněně krátí odkupné či porušují sjednanou alokaci pojistného, když jeho část odklánějí ke škodě klientů.
ps2017-041-05-003-220.u4.p2.s4 Jde přitom o produkt hojně využívaný v rámci zabezpečení prostředků na penzi, tudíž vytvoření korektního prostředí je ve veřejném zájmu, a to i s ohledem na daňové úlevy, kterými stát tento segment podporuje.
ps2017-041-05-003-220.u4.p2.s5 Preference zájmů zahraničních akcionářů pojišťoven na úkor spotřebitelů, ve formě daňových úlev, či zjevné nečinnosti orgánu dohledu, je v aktuální situaci těžko obhajitelná.
ps2017-041-05-003-220.u4.p3.s1 Obrana samotných spotřebitelů je přitom díky neexistenci institutu hromadné žaloby velmi ztížena.
ps2017-041-05-003-220.u4.p3.s2 Fakticky je možné se žalobou v souladu se zákonem o ochraně spotřebitele pouze domáhat zdržení se protiprávního jednání, například právě neoprávněného snižování pojistného plnění o nesjednané náklady a jiné poplatky u dosud aktivních dotčených pojistných smluv.
ps2017-041-05-003-220.u4.p3.s3 Takovou žalobu proti České pojišťovně a pojišťovně Generali aktuálně podávají spotřebitelské spolky Asociace občanských poraden a Podvedení klienti, další žaloby proti ostatním pojišťovnám vycházející z mnoha rozhodnutí finančního arbitra i obecných soudů budou následovat bez zbytečného odkladu.
ps2017-041-05-003-220.u4.p4.s1 Tato kauza je svým rozsahem a dopadem na počet spotřebitelů podstatně větší, než aktuálně médii propíraná kauza H-Systém, které svou pozornost věnovali dokonce vláda či prezident České republiky, zcela jistě pro mnoho otázek spojených se správností postupů a včasností zásahů orgánů státní správy, a zejména pak s ohledem na skutečnost, že důsledky celé této kauzy opakovaně nesou jen poškození klienti.
ps2017-041-05-003-220.u4.p4.s2 Potenciální škody způsobené protiprávním jednáním pojišťoven jsou přitom ve svém důsledku větší než suma ztrát spojená s krachem všech kampeliček dohromady.
ps2017-041-05-003-220.u4.p5.s1 Česká národní banka se v této kauze IŽP, odstartované fakticky na základě právních názorů finančního arbitra někdy již v roce 2015, nijak neangažuje, minimálně nejsou patrné žádné aktivity ve prospěch poškozených spotřebitelů.
ps2017-041-05-003-220.u4.p5.s2 Česká národní banka se pouze obrnila mlčením, a to navzdory tomu, že získala mnoho podnětů a důkazů o excesech pojišťoven při správě investičního životního pojištění, hraničícího i s trestněprávní rovinou.
ps2017-041-05-003-220.u4.p5.s3 Přitom nezřídka Česká národní banka vydává různá doporučení a varování před subjekty jednajícími ke škodě spotřebitelů, ne však v tomto případě.
ps2017-041-05-003-220.u4.p5.s4 Celá komunikace České národní banky totiž daleko více vyvolává dojem, že v tomto případě je primární snahou nevyvolat u dotčených spotřebitelů záminku problém řešit.
ps2017-041-05-003-220.u4.p6.s1 Česká národní banka přitom povinnost nejenom dohlížet na stabilitu pojistného trhu, ale rovněž chránit zájmy spotřebitelů.
ps2017-041-05-003-220.u4.p6.s2 To se podle našeho názoru neděje, a to navzdory počtu řádově milionů pojistných smluv, které jsou podle stovek rozhodnutí finančního arbitra a podle desítek rozhodnutí soudů neplatné třeba, jen zčásti, neboť neplatná jsou typová smluvní ujednání kopírovaná do jednotlivých verzí pojistných podmínek.
ps2017-041-05-003-220.u4.p6.s3 Jde o systémový problém s potenciálními škodami v rozsahu desítek miliard korun s dopadem do hospodaření pojišťoven a finanční stability celého pojistného trhu v České republice.
ps2017-041-05-003-220.u4.p7.s1 Potom tu jsou otázky, na které daný dopis navázat, a proto bych se i rád zeptal, jak hodláte kauzu Česká národní banka řešit a jaká opatření přijala Česká národní banka, aby nedošlo ke zhroucení pojistného trhu.
ps2017-041-05-003-220.u4.p7.s2 Dopis dále zmiňuje, že v zahraničí jsou pojišťovnám udělovány výrazně vyšší pokuty než např. v České republice.
ps2017-041-05-003-220.u4.p8.s1 Kromě toho bych se rád zeptal a zmínil na další problematické části finančního trhu, například věci, na které jsme již jako Piráti upozorňovali, konkrétně CFD kontrakty, tzv. rozdílové smlouvy, které jsou často nabízeny jako investiční služby, a je o nich přes telefon říkáno, že jsou např. bezrizikové apod., což samozřejmě může působit rizika u klientů, kteří jsou potom následně podvedeni, když přijdou o dané prostředky, např. na základě nevhodných instrukcí daného člověka.
ps2017-041-05-003-220.u4.p8.s2 To samé aktuální problém, který se děje, jsou rizikové podnikové dluhopisy, které někdy i v řádech desítek procent úroků jsou nabízeny klientům, což samozřejmě budí obrovský potenciál, protože se jedná o velmi rizikový produkt, s čímž není sám klient seznámen, dokonce se může jednat nejenom o rizikový produkt, ale přímo o podvodný záměr již od začátku.
ps2017-041-05-003-220.u4.p8.s3 Stejně tak v některých případech jsou řešeny problémy rizikových zpětných hypoték apod.
ps2017-041-05-003-220.u4.p9.s1 Takže bych se chtěl zeptat i na tyto případné problémy na finančním trhu, a jak se jimi Česká národní banka zabývá.
ps2017-041-05-003-220.u4.p9.s2 Děkuji.
ps2017-041-05-003-220.u5.p1.s1 Děkuji vám.
ps2017-041-05-003-220.u5.p1.s2 Slovo pan guvernér Rusnok, poté pan poslanec Nacher.
ps2017-041-05-003-220.u6.p1.s1 Děkuji, vážený pane předsedo.
ps2017-041-05-003-220.u6.p1.s2 nejprve s dovolením ještě k zprávě.
ps2017-041-05-003-220.u6.p1.s3 Je to sice zpráva za rok 2018, ale jistě vám během jara pošleme zprávu za rok 2019.
ps2017-041-05-003-220.u6.p1.s4 Tak jak konstatoval pan zpravodaj, v tom období se ten sektor vyvíjel v zásadě velmi pozitivně.
ps2017-041-05-003-220.u6.p1.s5 My jsme samozřejmě vykonávali standardně svoji dohledovou činnost.
ps2017-041-05-003-220.u6.p1.s6 Z hlediska bank dohlížíme přímo 23 tuzemských bank, 5 stavebních spořitelen, resp. včetně 5 stavebních spořitelen, 10 družstevních záložen a v omezeném rozsahu dohlížíme také 27 poboček zahraničních bank.
ps2017-041-05-003-220.u6.p1.s7 Pokud jde o pojistný sektor, tam došlo také k nárůstu hrubého předepsaného pojistného 2,7 %, celkový trh potom reprezentuje 155,5 mld. Meziročně se také zvýšil zisk o 3,2 mld. na celkových 14 mld.
ps2017-041-05-003-220.u6.p2.s1 Pokud jde o pojistný sektor, solventnostní požadavky vysoce převyšovaly regulatorní - solventnost převyšovala solventnostní požadavky spolehlivě.
ps2017-041-05-003-220.u6.p2.s2 Dohlížíme 26 tuzemských pojišťoven, jednu zajišťovnu a částečně i 20 poboček zahraničních pojišťoven.
ps2017-041-05-003-220.u6.p2.s3 Ve vymezeném rozsahu také dílčím způsobem Českou kancelář pojistitelů a EGAP, tzn. státní pojišťovnu na podporu exportu.
ps2017-041-05-003-220.u6.p3.s1 Pokud jde o penzijní společnosti, těch je celkově 8.
ps2017-041-05-003-220.u6.p3.s2 Dohromady obhospodařovaly 28 účastnických a 8 transformovaných fondů.
ps2017-041-05-003-220.u6.p3.s3 Celková aktiva v době 2018 dospěla na sumu 470,3 mld. a evidovali zhruba 4,4 mil. účastníků toho systému.
ps2017-041-05-003-220.u6.p4.s1 Pokud jde o kapitálový trh, dohlíželi jsme 37 subjektů, které měly povolení k činnosti obchodníka s cennými papíry, 30 investičních společností, 138 investičních fondů s právní osobností a 242 podílových fondů.
ps2017-041-05-003-220.u6.p4.s2 Rovněž jsme vykonávali dohled nad směnárníky.
ps2017-041-05-003-220.u6.p4.s3 Tam ta činnost je velmi aktivní, protože to je samozřejmě mediálně vděčné téma.
ps2017-041-05-003-220.u6.p4.s4 Došlo také ke změně zákona, která nám dává mnohem větší pravomoci.
ps2017-041-05-003-220.u6.p4.s5 Vykonáváme také dohled nad platebními institucemi, dále institucemi a vydavateli elektronických peněz, poskytovateli platebních služeb malého rozsahu investičními a pojišťovacími zprostředkovateli, zprostředkovateli a poskytovateli spotřebitelských úvěrů a také zpracovateli tuzemských bankovek a mincí.
ps2017-041-05-003-220.u6.p5.s1 Samozřejmě v neposlední řadě pokud jde o ochranu spotřebitele, to je nedílná součást výkonu dohledu, tam jsme zaměřili svoji pozornost především na nekalé obchodní praktiky vůči spotřebitelům, plnění povinností subjektů finančního trhu jednat s odbornou péčí, a prověřovali jsme zejména nedostatky v informování spotřebitelů.
ps2017-041-05-003-220.u6.p6.s1 K regulatorním věcem nebudu hovořit, to jsou věci, které Sněmovnou procházejí.
ps2017-041-05-003-220.u6.p7.s1 Jestli dovolíte, zareagoval bych na dotazy pana poslance Martínka.
ps2017-041-05-003-220.u6.p7.s2 No, Podvedení klienti, ta iniciativa, která se zabývá investičním životním pojištěním.
ps2017-041-05-003-220.u6.p7.s3 Samozřejmě my se tím zabýváme, jsme v neustálém kontaktu také s finanční arbitryní a příslušnými pojišťovnami.
ps2017-041-05-003-220.u6.p7.s4 Myslím si, že pojišťovny řadu věcí na svých produktech, které v minulosti prodávaly - bych chtěl zdůraznit, že se jedná o produkty, které se prodávaly v minulosti, dávnější minulosti za poněkud jiné legislativní konstelace, než je dnes, zejména v oblasti zprostředkování pojištění.
ps2017-041-05-003-220.u6.p7.s5 Tak samozřejmě ty instituce jsou si řady těch problémů u některých smluv vědomy.
ps2017-041-05-003-220.u6.p7.s6 Také je zjevné, že pod tlakem jak regulátora a těch konkrétní případů, které se objevily a byly případně nějak rozhodnuty buď finanční arbitryní, nebo i soudem, také ty pojišťovny samozřejmě upravují svoji obchodní politiku.
ps2017-041-05-003-220.u6.p7.s7 Pokud jde o produkty, tak ty byly upraveny dávno, tak jak legislativa vyžadovala, tzn. zejména ve směru jejich vyšší transparence, tak aby ten člověk byl předem seznámen s tím, co všechno ten produkt znamená.
ps2017-041-05-003-220.u6.p7.s8 Tam je také klíčové, aby při prodeji těch produktů při tom zprostředkování se k těm klientům dostaly v plném rozsahu a včas informace.
ps2017-041-05-003-220.u6.p8.s1 Ta věc není černobílá.
ps2017-041-05-003-220.u6.p8.s2 Tady je řada rozsudků různých soudů, zejména tedy krajských, protože se jedná většinou o krajské stupně v těchto věcech, je různá, a to ve velmi podobných případech, takže je zjevné, že to bude muset skončit nějakým sjednocujícím judikátem Nejvyššího soudu, protože ta situace je prostě nejednoznačná.
ps2017-041-05-003-220.u6.p8.s3 To je první poznámka.
ps2017-041-05-003-220.u6.p9.s1 Druhá poznámka.
ps2017-041-05-003-220.u6.p9.s2 My jako ČNB nejsme orgán kompetentní k řešení soukromoprávních sporů, to znamená pojišťovna versus klient, pokud se jedná v podstatě o vymáhání jakýchsi odškodnění nebo něčeho podobného.
ps2017-041-05-003-220.u6.p9.s3 My samozřejmě hlídáme to, aby se pojišťovny chovaly standardně, předvídatelně a s odbornou péčí v oblasti produktů, které nabízejí obecně systémově.
ps2017-041-05-003-220.u6.p9.s4 Ale my nemůžeme rozhodnout nějaký konkrétní spor mezi klientem tím či oním, a také proto jsme relativně, řekl bych, obezřetní v tom, abychom vydávali nějaké zásadní soudy v těch konkrétních případech, protože nejsme stranou sporu a také nechceme být zatahování do toho sporu nějakým jednoznačným vyjádřením, které by nebylo podloženo obecnými a dostatečně validními fakty.
ps2017-041-05-003-220.u6.p9.s5 Čili je to spor, který běží, uvidíme, jak budou pokračovat spory u jednotlivých stupňů soudů.
ps2017-041-05-003-220.u6.p10.s1 Pokud jde o ty další věci, které zmínil pan poslanec, contract for difference, podnikové dluhopisy, tak samozřejmě my postupujeme přesně podle legislativy a kompetencí, které máme.
ps2017-041-05-003-220.u6.p10.s2 To znamená například u dluhopisů, pokud jsou to dluhopisy, které se prodávají na veřejném trhu a splňují příslušné parametry zákona, tak k nim musí být vydán status odpovídající investiční dokumentace plus tzv. status toho dluhopisu, který my musíme schválit, ale to schválení je v zásadě formální.
ps2017-041-05-003-220.u6.p10.s3 To schválení neříká budoucímu nabyvateli dluhopisu, že my vám garantujeme, že ten podnikatelský projekt bude úspěšný, nebo nebude.
ps2017-041-05-003-220.u6.p10.s4 Contract for difference, tady dochází skutečně k nabízení někdy těchto velmi rizikových derivátů v podstatě ze zahraničí subjekty, které často ani nejsou registrovány v České republice.
ps2017-041-05-003-220.u6.p10.s5 My na to pravidelně upozorňujeme.
ps2017-041-05-003-220.u6.p10.s6 Tyto informace jsou dohledatelné vždy aktuálně na stránkách České národní banky.
ps2017-041-05-003-220.u6.p11.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-041-05-003-220.u7.p1.s1 Hezké odpoledne, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci.
ps2017-041-05-003-220.u7.p1.s2 Děkuji panu guvernérovi České národní banky.
ps2017-041-05-003-220.u7.p1.s3 Budeme pokračovat v rozpravě.
ps2017-041-05-003-220.u7.p1.s4 Hlásí se pan poslanec Patrik Nacher.
ps2017-041-05-003-220.u7.p1.s5 Máte slovo, pane poslanče.
ps2017-041-05-003-220.u8.p1.s1 Pěkné odpoledne, děkuji za slovo.
ps2017-041-05-003-220.u8.p1.s2 navážu na komunikaci, kterou vedeme jako podvýbor pro ochranu spotřebitele s Českou národní bankou.
ps2017-041-05-003-220.u8.p1.s3 Jde právě o tu problematiku investičního životního pojištění, takže využívám této příležitosti, která se ideálně hodí do zprávy o výkonu dohledu nad finančním trhem.
ps2017-041-05-003-220.u8.p1.s4 My jsme poslali dopis do České národní banky, údajně se tak stalo poprvé v historii, protože nemáme se co ptát nebo úkolovat, ale myslím si, že principiálně šlo o to, že ta problematika investičního životního prostředí tady prostě na zemi je a bude se týkat a týká se tisíců smluv, do budoucna možná milionů.
ps2017-041-05-003-220.u8.p1.s5 Takový krátký exkurz a na konci z toho potom bude otázka základní.

Text viewDownload CoNNL-U