|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-03-06 ps2017-041-04-004-016 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

16. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 178/2016 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 645/ - druhé čtení

Date2020-03-06
Meetingps2017/041
Agenda Itemps2017/041/016
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/041schuz/s041126.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 586 • previousnext

ps2017-041-04-004-016.u1.p1.s1 16.
ps2017-041-04-004-016.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 178/2016 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 645/ - druhé čtení
ps2017-041-04-004-016.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga.
ps2017-041-04-004-016.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2017-041-04-004-016.u1.p3.s1 bych vás rád poprosil o klid v sále, případné rozhovory prosím přeneste do předsálí.
ps2017-041-04-004-016.u1.p3.s2 Ještě jednou prosím o klid.
ps2017-041-04-004-016.u1.p3.s3 Děkuji.
ps2017-041-04-004-016.u1.p3.s4 A prosím diskutující, aby šli do předsálí případně, jenže oni neslyší, když diskutují.
ps2017-041-04-004-016.u1.p3.s5 To je ten problém.
ps2017-041-04-004-016.u1.p4.s1 Pane ministře, zkuste to.
ps2017-041-04-004-016.u2.p1.s1 Zkusím to.
ps2017-041-04-004-016.u2.p1.s2 Děkuji za slovo, vážený pane předsedo.
ps2017-041-04-004-016.u2.p1.s3 Stojím před vámi s návrhem školského zákona, který byl velmi hojně diskutován v rámci prvního čtení, a důvody předložení tohoto zákona jsem během těch tří běhů, tří dnů prvního čtení, kdy jsme se tady nad tímto zákonem potkávali, měl možnost myslím podrobně představit.
ps2017-041-04-004-016.u2.p1.s4 To znamená, ty důvody se nezměnily a nikoho snad tedy nepřekvapím, když pouze stručně uvedu, že cíl návrhu spočívá v komplexní úpravě modelu a hodnocení maturitní zkoušky, a s tím, že to asi v tuto chvíli nejvíce mediálně frekventované je, že by zůstala zachována možnost volby maturity u maturity z matematiky, to znamená volnost volby mezi matematikou a cizím jazykem.
ps2017-041-04-004-016.u2.p1.s5 Není to žádné novum.
ps2017-041-04-004-016.u2.p2.s1 To, co se tady v prvním čtení objevovalo, že někdo ruší matematiku a tak dále, to se samozřejmě vůbec neděje.
ps2017-041-04-004-016.u2.p2.s2 Jenom cílem je, aby zůstala zachována možnost volby, a to jak pro gymnázia, tak pro ostatní.
ps2017-041-04-004-016.u3.p1.s1 vás, pane ministře, na okamžik přeruším.
ps2017-041-04-004-016.u3.p1.s2 Vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, prosím o klid v sále.
ps2017-041-04-004-016.u3.p1.s3 Ještě jednou žádám ty, kteří diskutují v podstatě nedaleko řečnického pultu, aby se domlouvali venku v předsálí.
ps2017-041-04-004-016.u3.p1.s4 Děkuji.
ps2017-041-04-004-016.u4.p1.s1 Děkuji také.
ps2017-041-04-004-016.u4.p1.s2 Vzhledem k pozměňujícím návrhům a také k pozměňujícímu návrhu poslanců Kateřiny Valachové, Karla Raise a Ivo Vondráka, který projednal a doporučil školský výbor, shrnu původní jádro samotného vládního návrhu, o jehož zachování stále usiluji jako ministr školství.
ps2017-041-04-004-016.u4.p2.s1 Od školního roku 2020/2021 vládním návrhem dochází k omezení zkoušek společné části maturitní zkoušky, tedy chcete-li státní části, pouze na didaktické testy a k převedení písemných prací a ústních zkoušek společné části maturitní zkoušky do profilové části maturitní zkoušky, tedy zjednodušeně ze státu zpátky na školu, zatímco do roku 2020 se zkoušky z českého jazyka a literatury a z cizího jazyka konají ve společné části maturitní zkoušky z tří dílčích zkoušek: didaktického testu, písemné práce, ústní zkoušky.
ps2017-041-04-004-016.u4.p2.s2 Od školního roku 2020/2021 se navrhuje zrušit platnou, ale zatím neúčinnou právní úpravu, podle které měly být povinné tři zkoušky společné části maturitní zkoušky: český jazyk a literatura, cizí jazyk a matematika, a to zejména z důvodu povinné zkoušky ze zkušebního předmětu matematika.
ps2017-041-04-004-016.u4.p2.s3 Ergo kladívko jde o to, aby byla zachována ta volba, jak jsem říkal v úvodu svého příspěvku.
ps2017-041-04-004-016.u4.p3.s1 Nebudu zde opakovat, že pokud jde o důvody týkající se změny zkoušky z matematiky, tak ty nepominuly, naopak si myslím, že jsou platné, jsou podloženy jasnými čísly.
ps2017-041-04-004-016.u4.p3.s2 Pouze zdůrazňuji, že maturitní zkoušku z matematiky, a zdůrazňuji to opakovaně ve svém úvodním slově, nikdo neruší.
ps2017-041-04-004-016.u4.p3.s3 Chceme zachovat možnost volby mezi matematikou a cizím jazykem, jako to bylo doposud.
ps2017-041-04-004-016.u4.p3.s4 Navíc uvádím, že od školního roku 2020/2021, tedy od zkušebního období roku 2021, se zavádí nová nepovinná zkouška společné části maturitní zkoušky s názvem Matematika rozšiřující, nebo chcete-li, zase ve veřejném prostoru známé jako Matematika+.
ps2017-041-04-004-016.u4.p3.s5 To je zkouška, jejímž absolvování v tuto chvíli myslím 17 fakult bere jako úroveň maturity z matematiky, kterou vnímá jako postačující pro splnění podmínek přijímacího řízení.
ps2017-041-04-004-016.u4.p4.s1 V této souvislosti zmiňuji, že již zmiňovaný pozměňující návrh, který doporučil školský výbor, počítá pouze s odkladem dosud neúčinných ustanovení školského zákona týkajících se zkoušky z matematiky o dva roky.
ps2017-041-04-004-016.u4.p4.s2 A chci, aby zaznělo v mém úvodním slovu, že s tímto návrhem jako Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy nesouhlasíme.
ps2017-041-04-004-016.u4.p5.s1 Pokud jde o další návrhy doporučené školským výborem, pak většinu z nich vítám.
ps2017-041-04-004-016.u4.p5.s2 Mezi těmi předloženými pozměňujícími návrhy bych si dovolil upozornit především na návrh, který předložila paní poslankyně Melková a který kromě částečné debyrokratizace související s některými náležitostmi financování škol, tedy tolik volané snížení administrativní zátěže, dále umožňuje hrazení nákladů na dopravu na akce v rámci vzdělávání ze státního rozpočtu, z takzvaných ONIV školy.
ps2017-041-04-004-016.u4.p5.s3 Je to záležitost, která by, pokud zároveň školám poskytneme dostatečnou výši těchto ostatních neinvestičních výdajů, tak způsobí to, po čem řada z vás volá, to znamená, že škola bude mít mnohem větší možnost hradit náklady spojené s lyžařskými kurzy, nebo s plaváním, nebo s návštěvou paměťových institucí, muzeí, divadel, anebo také častokrát zmiňovaných science center.
ps2017-041-04-004-016.u4.p5.s4 Návrh dále přináší možnost zohlednit různou strukturu školských služeb realizovaných školskými zařízeními mezi kraji, tedy je to další nástroj, pokud tento pozměňující návrh, který podporuji, projde, jakým způsobem odstranit ty regionální nerovnosti a nerovnosti mezi školami.
ps2017-041-04-004-016.u4.p6.s1 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, bych byl velmi rád, kdyby se s ohledem na jistotu budoucích maturantů a jejich učitelů podařilo ukončit projednávání tohoto tisku ještě na této schůzi Poslanecké sněmovny, a samozřejmě v rámci druhého čtení se těším na konstruktivní debatu.
ps2017-041-04-004-016.u4.p6.s2 Děkuji.
ps2017-041-04-004-016.u5.p1.s1 vám děkuji, pane ministře.
ps2017-041-04-004-016.u5.p1.s2 Dovolte mi načíst omluvu.
ps2017-041-04-004-016.u5.p1.s3 Omlouvá se pan předseda Stanjura od hodin z pracovních důvodů do konce jednacího dne.
ps2017-041-04-004-016.u5.p1.s4 Tak.
ps2017-041-04-004-016.u5.p2.s1 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu jako výboru garančnímu.
ps2017-041-04-004-016.u5.p2.s2 Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 645/1 a 2.
ps2017-041-04-004-016.u5.p2.s3 Pan poslanec Lukáš Bartoň je zpravodajem tohoto výboru, zaujal své místo.
ps2017-041-04-004-016.u5.p2.s4 J poprosím, aby nás pan zpravodaj informoval o projednání návrhu a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2017-041-04-004-016.u5.p2.s5 Prosím.
ps2017-041-04-004-016.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-041-04-004-016.u6.p1.s2 Školský výbor projednal tento tisk na svém zasedání 24. února, 5. února pouze svou debatu přerušil a 24. února přijal usnesení pod číslem 645/2, ve kterém tento tisk doporučuje ke schválení ve znění pozměňovacích návrhů, které přijal.
ps2017-041-04-004-016.u6.p1.s3 V tisku 645/2 je mnoho pozměňovacích návrhů, které školský výbor přijal.
ps2017-041-04-004-016.u6.p1.s4 V oblasti týkající se přímo vládní novely přijal pozměňovací návrh, který odkládá zavedení povinnosti cizího jazyka a matematiky o dva roky, tedy pro maturanty, kteří budou maturovat na jaře 2023.
ps2017-041-04-004-016.u6.p1.s5 V oblasti týkající se maturit přijal pozměňovací návrh, aby studenti, kteří neuspějí u maturity, mohli ve zkrácené době složit výuční list, tak jak to bylo u studentů, kteří uspěli u maturity, kteří měli zkrácenou dobu pro složení výučního listu.
ps2017-041-04-004-016.u6.p1.s6 A pak přijal mnoho pozměňovacích návrhů k samotnému zákonu.
ps2017-041-04-004-016.u6.p1.s7 je zde nebudu rozvíjet, jsou ve sněmovním tisku 645/2.
ps2017-041-04-004-016.u6.p1.s8 Děkuji.
ps2017-041-04-004-016.u7.p1.s1 vám děkuji, pane zpravodaji.
ps2017-041-04-004-016.u7.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které je v tuto chvíli jako první přihlášen pan poslanec Rais.
ps2017-041-04-004-016.u8.p1.s1 Přeji dobrý den.
ps2017-041-04-004-016.u8.p1.s2 Jako vládní poslanec se budu snažit najít spíš shodu s Ministerstvem školství než rozpory, takže doufám, že to nadlouho nebude.
ps2017-041-04-004-016.u8.p1.s3 Začal bych šířeji.
ps2017-041-04-004-016.u8.p1.s4 Včera jsme se sešli, zástupci politických stran, v podstatě k problematice maturit a za pozitivní považuji to, že jsme se shodli na tom, že maturita by měla mít dvě části.
ps2017-041-04-004-016.u8.p1.s5 Jednak jakousi státní a pak nějakou školní.
ps2017-041-04-004-016.u8.p1.s6 A to je v tom duchu vlastně jednoho z pozměňovacích návrhů, který tady v zastoupení skupiny tří poslanců - Rais, Vondrák, Valachová - budu prezentovat za chvilku.
ps2017-041-04-004-016.u8.p2.s1 Nerad bych diskutoval kolem těch posunů, ale jenom bych chtěl říct, že dost častý názor je ten, že dva roky na přípravu metodiky změn v matematice je málo.
ps2017-041-04-004-016.u8.p2.s2 Ten původní zákon, který jsme všichni znali, byl z minulého volebního období, čili v podstatě vlastně minimálně pět šest let metodici a lidi, kteří se baví výukou matematiky, znají situaci, takže to není o tom, že to posouváme o dva roky, ale v podstatě mají k dispozici, měli k dispozici dost velkou časovou taxu na to, aby nějaké změny uskutečnili.
ps2017-041-04-004-016.u8.p3.s1 Co se týká těch našich pozměňovacích návrhů, jednak se snažíme v podstatě zesílit roli školy a roli ředitelů, anebo celého personálu, takže jeden z těch pozměňovacích návrhů se týká v podstatě toho zavedení ústní části matematiky.
ps2017-041-04-004-016.u8.p3.s2 Když se podívám přesně na to odůvodnění, tak jde nám prostě o to, aby byla i ústní část maturitních předmětů.
ps2017-041-04-004-016.u8.p3.s3 Tam je ovšem riziko samozřejmě, že se může změnit celkový počet povinných zkoušek v profilové části maturitní zkoušky, a proto se také navrhuje změna minimálního počtu zkoušek pro případ, kdy být možné jednou z profilových zkoušek z cizího jazyka - nahradili bychom tuto zkoušku jazykovým certifikátem.
ps2017-041-04-004-016.u8.p3.s4 Čili v podstatě ten jeden pozměňovací návrh navazuje na ten náš společný návrh v tom smyslu, že a) zavádíme písemnou a ústní část z matematiky a z ostatních jazyků, a pokud by student měl jazykový certifikát od instituce typu Oxford a podobně nebo státní jazykovky, tak by se mu uznala tato maturitní část z jazyka.
ps2017-041-04-004-016.u8.p3.s5 To je v podstatě pozměňovací návrh č 4472, ke kterému se přihlásím v podrobné rozpravě.
ps2017-041-04-004-016.u8.p4.s1 A druhý pozměňovací návrh, 4473, je vlastně jakési vykostění toho návrhu, kdyby náhodou nebyla schválena ústní část matematiky, tak se to týká jenom toho problému uznání jazykových zkoušek, čili v podstatě pokud ten certifikát, tak nemusí dělat maturitu z matematiky.
ps2017-041-04-004-016.u8.p4.s2 A to je ten sněmovní tisk 4473.
ps2017-041-04-004-016.u8.p5.s1 To je vše, děkuji.
ps2017-041-04-004-016.u9.p1.s1 vám děkuji.
ps2017-041-04-004-016.u9.p1.s2 Faktická poznámka - pan místopředseda Fiala.
ps2017-041-04-004-016.u10.p1.s1 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, se teď vyhnu debatě o tom, jestli povinná maturita ano, nebo ne, ale vyjádřím se k tomu návrhu školského výboru, k pozměňovacímu návrhu, aby se odložila povinnost maturitní zkoušky o dva roky z matematiky a cizího jazyka.
ps2017-041-04-004-016.u10.p1.s2 si myslím, při vší úctě ke kolegům a kolegyním ze školského výboru, že to je nejhorší možný nápad a pro prostředí škol, pro studenty, pro vyučující to jenom přináší odklad těch zmatků, které v tom v tuto chvíli mají.
ps2017-041-04-004-016.u10.p2.s1 mluvím s lidmi z gymnázií, ze středních škol a myslím si, že jsou jenom dvě možnosti.
ps2017-041-04-004-016.u10.p2.s2 Buďto ponechme původní termín, anebo ten odklad proveďme na nějakou dobu, ve které si skutečně dokáže ten školský systém s tím poradit nebo dokážeme změnit výuku matematiky.
ps2017-041-04-004-016.u10.p2.s3 A to opravdu dva roky v žádném případě nejsou.
ps2017-041-04-004-016.u10.p2.s4 V tomto případě, v případě připravenosti škol na povinnou maturitu z matematiky, dost věřím těm argumentům, s kterými přichází Ministerstvo školství, že řada škol na to prostě připravena není, výuka neprobíhá takovým způsobem, aby studenti mohli skládat povinnou maturitu z matematiky.
ps2017-041-04-004-016.u10.p2.s5 Odpovídá to i mým poznatkům, které z praxe mám.
ps2017-041-04-004-016.u10.p2.s6 Takže bych považoval za mnohem rozumnější a odpovědnější, kdyby pokud být odklad, tak byl v nějaké rozumné době, třeba deseti let, sedmi let, prostě v době, ve které lze skutečně reálně - reálně!
ps2017-041-04-004-016.u10.p2.s7 - upravit výuku matematiky, netýká se to prosím gymnázia a jiných typů škol, tak aby studenti mohli a měli vůbec šanci povinnou maturitu z matematiky složit.
ps2017-041-04-004-016.u10.p2.s8 Dva roky je špatné řešení.
ps2017-041-04-004-016.u11.p1.s1 vám děkuji i za přesné dodržení času.
ps2017-041-04-004-016.u11.p1.s2 Další faktická poznámka - pan poslanec Rais.
ps2017-041-04-004-016.u11.p1.s3 Prosím, vaše dvě minuty.
ps2017-041-04-004-016.u12.p1.s1 Dobrý den.
ps2017-041-04-004-016.u12.p1.s2 budu reagovat na to, co tady říkal pan kolega Fiala.
ps2017-041-04-004-016.u12.p1.s3 My jsme oba dva, mám pocit, u toho byli, v tom minulém období, v půli minulého období se v podstatě schválil jakýsi kompromisní návrh, takže ministerstvo, bylo vedeno tím, nebo oním ministrem, to není o tom ministrovi, tak prostě minimálně čtyři roky vědělo, a dneska další dva roky, čili šest roků se , že se musí něco s tou matematikou, a nejenom s matematikou, dělat.
ps2017-041-04-004-016.u12.p1.s4 Když budu jízlivý, tak akorát vím, že Cermat dělal chyby.
ps2017-041-04-004-016.u12.p1.s5 Ale beru to, že to je prostě jistý druh jízlivosti.
ps2017-041-04-004-016.u12.p1.s6 Takže myslím si, že je to potřeba vidět v celku, v těch šesti letech, a ne se na to dívat jenom dva roky.
ps2017-041-04-004-016.u12.p1.s7 Děkuji.
ps2017-041-04-004-016.u13.p1.s1 vám děkuji.
ps2017-041-04-004-016.u13.p1.s2 A faktická poznámka - pan místopředseda Fiala ještě chce reagovat na předřečníka.
ps2017-041-04-004-016.u14.p1.s1 Ano, samozřejmě budu reagovat na pana kolegu Raise.
ps2017-041-04-004-016.u14.p1.s2 V zásadě je to pravda, ale podívejme se na tu realitu.

Text viewDownload CoNNL-U