ps2017-041-04-004-016.u1.p1.s1
16 . ps2017-041-04-004-016.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání ( školský zákon ) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 178 / 2016 Sb . , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání ( školský zákon ) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 200 / 1990 Sb . , o přestupcích , ve znění pozdějších předpisů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 645 / - druhé čtení ps2017-041-04-004-016.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr školství , mládeže a tělovýchovy Robert Plaga . ps2017-041-04-004-016.u1.p2.s2
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2017-041-04-004-016.u1.p3.s1
Já bych vás rád poprosil o klid v sále , případné rozhovory prosím přeneste do předsálí . ps2017-041-04-004-016.u1.p3.s2
Ještě jednou prosím o klid . ps2017-041-04-004-016.u1.p3.s3
Děkuji . ps2017-041-04-004-016.u1.p3.s4
A prosím diskutující , aby šli do předsálí případně , jenže oni mě neslyší , když diskutují . ps2017-041-04-004-016.u1.p3.s5
To je ten problém . ps2017-041-04-004-016.u1.p4.s1
Pane ministře , zkuste to . ps2017-041-04-004-016.u2.p1.s1
Zkusím to . ps2017-041-04-004-016.u2.p1.s2
Děkuji za slovo , vážený pane předsedo . ps2017-041-04-004-016.u2.p1.s3
Stojím před vámi s návrhem školského zákona , který byl velmi hojně diskutován v rámci prvního čtení , a důvody předložení tohoto zákona jsem během těch tří běhů , tří dnů prvního čtení , kdy jsme se tady nad tímto zákonem potkávali , měl možnost myslím podrobně představit . ps2017-041-04-004-016.u2.p1.s4
To znamená , ty důvody se nezměnily a nikoho snad tedy nepřekvapím , když pouze stručně uvedu , že cíl návrhu spočívá v komplexní úpravě modelu a hodnocení maturitní zkoušky , a s tím , že to asi v tuto chvíli nejvíce mediálně frekventované je , že by zůstala zachována možnost volby maturity u maturity z matematiky , to znamená volnost volby mezi matematikou a cizím jazykem . ps2017-041-04-004-016.u2.p1.s5
Není to žádné novum . ps2017-041-04-004-016.u2.p2.s1
To , co se tady v prvním čtení objevovalo , že někdo ruší matematiku a tak dále , to se samozřejmě vůbec neděje . ps2017-041-04-004-016.u2.p2.s2
Jenom cílem je , aby zůstala zachována možnost volby , a to jak pro gymnázia , tak pro ostatní . ps2017-041-04-004-016.u3.p1.s1
Já vás , pane ministře , na okamžik přeruším . ps2017-041-04-004-016.u3.p1.s2
Vážené paní kolegyně , vážení páni kolegové , prosím o klid v sále . ps2017-041-04-004-016.u3.p1.s3
Ještě jednou žádám ty , kteří diskutují v podstatě nedaleko řečnického pultu , aby se domlouvali venku v předsálí . ps2017-041-04-004-016.u3.p1.s4
Děkuji . ps2017-041-04-004-016.u4.p1.s1
Děkuji také . ps2017-041-04-004-016.u4.p1.s2
Vzhledem k pozměňujícím návrhům a také k pozměňujícímu návrhu poslanců Kateřiny Valachové , Karla Raise a Ivo Vondráka , který projednal a doporučil školský výbor , shrnu původní jádro samotného vládního návrhu , o jehož zachování stále usiluji jako ministr školství . ps2017-041-04-004-016.u4.p2.s1
Od školního roku 2020 / 2021 vládním návrhem dochází k omezení zkoušek společné části maturitní zkoušky , tedy chcete - li té státní části , pouze na didaktické testy a k převedení písemných prací a ústních zkoušek společné části maturitní zkoušky do profilové části maturitní zkoušky , tedy zjednodušeně ze státu zpátky na školu , zatímco do roku 2020 se zkoušky z českého jazyka a literatury a z cizího jazyka konají ve společné části maturitní zkoušky z tří dílčích zkoušek : didaktického testu , písemné práce , ústní zkoušky . ps2017-041-04-004-016.u4.p2.s2
Od školního roku 2020 / 2021 se navrhuje zrušit platnou , ale zatím neúčinnou právní úpravu , podle které měly být povinné tři zkoušky společné části maturitní zkoušky : český jazyk a literatura , cizí jazyk a matematika , a to zejména z důvodu povinné zkoušky ze zkušebního předmětu matematika . ps2017-041-04-004-016.u4.p2.s3
Ergo kladívko jde o to , aby byla zachována ta volba , jak jsem říkal v úvodu svého příspěvku . ps2017-041-04-004-016.u4.p3.s1
Nebudu zde opakovat , že pokud jde o důvody týkající se změny zkoušky z matematiky , tak ty nepominuly , naopak si myslím , že jsou platné , jsou podloženy jasnými čísly . ps2017-041-04-004-016.u4.p3.s2
Pouze zdůrazňuji , že maturitní zkoušku z matematiky , a zdůrazňuji to opakovaně ve svém úvodním slově , nikdo neruší . ps2017-041-04-004-016.u4.p3.s3
Chceme zachovat možnost volby mezi matematikou a cizím jazykem , jako to bylo doposud . ps2017-041-04-004-016.u4.p3.s4
Navíc uvádím , že od školního roku 2020 / 2021 , tedy od zkušebního období roku 2021 , se zavádí nová nepovinná zkouška společné části maturitní zkoušky s názvem Matematika rozšiřující , nebo chcete - li , zase ve veřejném prostoru známé jako Matematika + . ps2017-041-04-004-016.u4.p3.s5
To je zkouška , jejímž absolvování už v tuto chvíli myslím 17 fakult bere jako úroveň maturity z matematiky , kterou vnímá jako postačující pro splnění podmínek přijímacího řízení . ps2017-041-04-004-016.u4.p4.s1
V této souvislosti zmiňuji , že již zmiňovaný pozměňující návrh , který doporučil školský výbor , počítá pouze s odkladem dosud neúčinných ustanovení školského zákona týkajících se zkoušky z matematiky o dva roky . ps2017-041-04-004-016.u4.p4.s2
A chci , aby zaznělo v mém úvodním slovu , že s tímto návrhem jako Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy nesouhlasíme . ps2017-041-04-004-016.u4.p5.s1
Pokud jde o další návrhy doporučené školským výborem , pak většinu z nich vítám . ps2017-041-04-004-016.u4.p5.s2
Mezi těmi předloženými pozměňujícími návrhy bych si dovolil upozornit především na návrh , který předložila paní poslankyně Melková a který kromě částečné debyrokratizace související s některými náležitostmi financování škol , tedy tolik volané snížení administrativní zátěže , dále umožňuje hrazení nákladů na dopravu na akce v rámci vzdělávání ze státního rozpočtu , z takzvaných ONIV školy . ps2017-041-04-004-016.u4.p5.s3
Je to záležitost , která by , pokud zároveň školám poskytneme dostatečnou výši těchto ostatních neinvestičních výdajů , tak způsobí to , po čem řada z vás volá , to znamená , že škola bude mít mnohem větší možnost hradit náklady spojené ať už s lyžařskými kurzy , nebo s plaváním , nebo s návštěvou paměťových institucí , muzeí , divadel , anebo také častokrát zmiňovaných science center . ps2017-041-04-004-016.u4.p5.s4
Návrh dále přináší možnost zohlednit různou strukturu školských služeb realizovaných školskými zařízeními mezi kraji , tedy je to další nástroj , pokud tento pozměňující návrh , který podporuji , projde , jakým způsobem odstranit ty regionální nerovnosti a nerovnosti mezi školami . ps2017-041-04-004-016.u4.p6.s1
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , já bych byl velmi rád , kdyby se s ohledem na jistotu budoucích maturantů a jejich učitelů podařilo ukončit projednávání tohoto tisku ještě na této schůzi Poslanecké sněmovny , a samozřejmě v rámci druhého čtení se těším na konstruktivní debatu . ps2017-041-04-004-016.u4.p6.s2
Děkuji . ps2017-041-04-004-016.u5.p1.s1
Já vám děkuji , pane ministře . ps2017-041-04-004-016.u5.p1.s2
Dovolte mi načíst omluvu . ps2017-041-04-004-016.u5.p1.s3
Omlouvá se pan předseda Stanjura od 10.00 hodin z pracovních důvodů do konce jednacího dne . ps2017-041-04-004-016.u5.p1.s4
Tak . ps2017-041-04-004-016.u5.p2.s1
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu jako výboru garančnímu . ps2017-041-04-004-016.u5.p2.s2
Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 645 / 1 a 2 . ps2017-041-04-004-016.u5.p2.s3
Pan poslanec Lukáš Bartoň je zpravodajem tohoto výboru , už zaujal své místo . ps2017-041-04-004-016.u5.p2.s4
J poprosím , aby nás pan zpravodaj informoval o projednání návrhu a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . ps2017-041-04-004-016.u5.p2.s5
Prosím . ps2017-041-04-004-016.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-041-04-004-016.u6.p1.s2
Školský výbor projednal tento tisk na svém zasedání 24 . února , 5 . února pouze svou debatu přerušil a 24 . února přijal usnesení pod číslem 645 / 2 , ve kterém tento tisk doporučuje ke schválení ve znění pozměňovacích návrhů , které přijal . ps2017-041-04-004-016.u6.p1.s3
V tisku 645 / 2 je mnoho pozměňovacích návrhů , které školský výbor přijal . ps2017-041-04-004-016.u6.p1.s4
V oblasti týkající se přímo vládní novely přijal pozměňovací návrh , který odkládá zavedení povinnosti cizího jazyka a matematiky o dva roky , tedy pro maturanty , kteří budou maturovat na jaře 2023 . ps2017-041-04-004-016.u6.p1.s5
V oblasti týkající se maturit přijal pozměňovací návrh , aby studenti , kteří neuspějí u maturity , mohli ve zkrácené době složit výuční list , tak jak to bylo u studentů , kteří uspěli u maturity , kteří měli zkrácenou dobu pro složení výučního listu . ps2017-041-04-004-016.u6.p1.s6
A pak přijal mnoho pozměňovacích návrhů k samotnému zákonu . ps2017-041-04-004-016.u6.p1.s7
Já je zde nebudu rozvíjet , jsou ve sněmovním tisku 645 / 2 . ps2017-041-04-004-016.u6.p1.s8
Děkuji . ps2017-041-04-004-016.u7.p1.s1
Já vám děkuji , pane zpravodaji . ps2017-041-04-004-016.u7.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které je v tuto chvíli jako první přihlášen pan poslanec Rais . ps2017-041-04-004-016.u8.p1.s1
Přeji dobrý den . ps2017-041-04-004-016.u8.p1.s2
Jako vládní poslanec se budu snažit najít spíš shodu s Ministerstvem školství než rozpory , takže doufám , že to nadlouho nebude . ps2017-041-04-004-016.u8.p1.s3
Začal bych šířeji . ps2017-041-04-004-016.u8.p1.s4
Včera jsme se sešli , zástupci politických stran , v podstatě k problematice maturit a za pozitivní považuji to , že jsme se shodli na tom , že maturita by měla mít dvě části . ps2017-041-04-004-016.u8.p1.s5
Jednak jakousi státní a pak nějakou školní . ps2017-041-04-004-016.u8.p1.s6
A to je v tom duchu vlastně jednoho z pozměňovacích návrhů , který tady v zastoupení skupiny tří poslanců - Rais , Vondrák , Valachová - budu prezentovat za chvilku . ps2017-041-04-004-016.u8.p2.s1
Nerad bych diskutoval kolem těch posunů , ale jenom bych chtěl říct , že dost častý názor je ten , že dva roky na přípravu metodiky změn v matematice je málo . ps2017-041-04-004-016.u8.p2.s2
Ten původní zákon , který jsme všichni znali , byl z minulého volebního období , čili v podstatě vlastně už minimálně pět šest let metodici a lidi , kteří se baví výukou matematiky , znají situaci , takže to není o tom , že to posouváme o dva roky , ale v podstatě mají k dispozici , už měli k dispozici dost velkou časovou taxu na to , aby nějaké změny uskutečnili . ps2017-041-04-004-016.u8.p3.s1
Co se týká těch našich pozměňovacích návrhů , jednak se snažíme v podstatě zesílit roli školy a roli ředitelů , anebo celého personálu , takže jeden z těch pozměňovacích návrhů se týká v podstatě toho zavedení ústní části matematiky . ps2017-041-04-004-016.u8.p3.s2
Když se podívám přesně na to odůvodnění , tak jde nám prostě o to , aby byla i ústní část maturitních předmětů . ps2017-041-04-004-016.u8.p3.s3
Tam je ovšem riziko samozřejmě , že se může změnit celkový počet povinných zkoušek v profilové části maturitní zkoušky , a proto se také navrhuje změna minimálního počtu zkoušek pro případ , kdy má být možné jednou z profilových zkoušek z cizího jazyka - nahradili bychom tuto zkoušku jazykovým certifikátem . ps2017-041-04-004-016.u8.p3.s4
Čili v podstatě ten jeden pozměňovací návrh navazuje na ten náš společný návrh v tom smyslu , že a ) zavádíme písemnou a ústní část z matematiky a z ostatních jazyků , a pokud by student měl jazykový certifikát od instituce typu Oxford a podobně nebo státní jazykovky , tak by se mu uznala tato maturitní část z jazyka . ps2017-041-04-004-016.u8.p3.s5
To je v podstatě pozměňovací návrh č 4472 , ke kterému se přihlásím v podrobné rozpravě . ps2017-041-04-004-016.u8.p4.s1
A druhý pozměňovací návrh , 4473 , je vlastně jakési vykostění toho návrhu , kdyby náhodou nebyla schválena ústní část matematiky , tak se to týká jenom toho problému uznání jazykových zkoušek , čili v podstatě pokud má ten certifikát , tak nemusí dělat maturitu z matematiky . ps2017-041-04-004-016.u8.p4.s2
A to je ten sněmovní tisk 4473 . ps2017-041-04-004-016.u8.p5.s1
To je vše , děkuji . ps2017-041-04-004-016.u9.p1.s1
Já vám děkuji . ps2017-041-04-004-016.u9.p1.s2
Faktická poznámka - pan místopředseda Fiala . ps2017-041-04-004-016.u10.p1.s1
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , já se teď vyhnu debatě o tom , jestli povinná maturita ano , nebo ne , ale vyjádřím se k tomu návrhu školského výboru , k pozměňovacímu návrhu , aby se odložila povinnost maturitní zkoušky o dva roky z matematiky a cizího jazyka . ps2017-041-04-004-016.u10.p1.s2
Já si myslím , při vší úctě ke kolegům a kolegyním ze školského výboru , že to je nejhorší možný nápad a pro prostředí škol , pro studenty , pro vyučující to jenom přináší odklad těch zmatků , které už v tom v tuto chvíli mají . ps2017-041-04-004-016.u10.p2.s1
Já mluvím s lidmi z gymnázií , ze středních škol a myslím si , že jsou jenom dvě možnosti . ps2017-041-04-004-016.u10.p2.s2
Buďto ponechme původní termín , anebo ten odklad proveďme na nějakou dobu , ve které si skutečně dokáže ten školský systém s tím poradit nebo dokážeme změnit výuku matematiky . ps2017-041-04-004-016.u10.p2.s3
A to opravdu dva roky v žádném případě nejsou . ps2017-041-04-004-016.u10.p2.s4
V tomto případě , v případě připravenosti škol na povinnou maturitu z matematiky , dost věřím těm argumentům , s kterými přichází Ministerstvo školství , že řada škol na to prostě připravena není , výuka neprobíhá takovým způsobem , aby studenti mohli skládat povinnou maturitu z matematiky . ps2017-041-04-004-016.u10.p2.s5
Odpovídá to i mým poznatkům , které z praxe mám . ps2017-041-04-004-016.u10.p2.s6
Takže já bych považoval za mnohem rozumnější a odpovědnější , kdyby pokud má být odklad , tak byl v nějaké rozumné době , třeba deseti let , sedmi let , prostě v době , ve které lze skutečně reálně - reálně ! ps2017-041-04-004-016.u10.p2.s7
- upravit výuku matematiky , netýká se to prosím gymnázia a jiných typů škol , tak aby studenti mohli a měli vůbec šanci povinnou maturitu z matematiky složit . ps2017-041-04-004-016.u10.p2.s8
Dva roky je špatné řešení . ps2017-041-04-004-016.u11.p1.s1
Já vám děkuji i za přesné dodržení času . ps2017-041-04-004-016.u11.p1.s2
Další faktická poznámka - pan poslanec Rais . ps2017-041-04-004-016.u11.p1.s3
Prosím , vaše dvě minuty . ps2017-041-04-004-016.u12.p1.s1
Dobrý den . ps2017-041-04-004-016.u12.p1.s2
Já budu reagovat na to , co tady říkal pan kolega Fiala . ps2017-041-04-004-016.u12.p1.s3
My jsme oba dva , mám pocit , u toho byli , v tom minulém období , v půli minulého období se v podstatě schválil jakýsi kompromisní návrh , takže ministerstvo , ať bylo vedeno tím , nebo oním ministrem , to není o tom ministrovi , tak prostě minimálně čtyři roky vědělo , a dneska má další dva roky , čili šest roků se ví , že se musí něco s tou matematikou , a nejenom s matematikou , dělat . ps2017-041-04-004-016.u12.p1.s4
Když budu jízlivý , tak akorát vím , že Cermat dělal chyby . ps2017-041-04-004-016.u12.p1.s5
Ale beru to , že to je prostě jistý druh jízlivosti . ps2017-041-04-004-016.u12.p1.s6
Takže myslím si , že je to potřeba vidět v celku , v těch šesti letech , a ne se na to dívat jenom dva roky . ps2017-041-04-004-016.u12.p1.s7
Děkuji . ps2017-041-04-004-016.u13.p1.s1
Já vám děkuji . ps2017-041-04-004-016.u13.p1.s2
A faktická poznámka - pan místopředseda Fiala ještě chce reagovat na předřečníka . ps2017-041-04-004-016.u14.p1.s1
Ano , samozřejmě budu reagovat na pana kolegu Raise . ps2017-041-04-004-016.u14.p1.s2
V zásadě je to pravda , ale podívejme se na tu realitu .