ps2017-041-04-004-016.u14.p1.s3
Doteď je jedno , kdo to způsobil . ps2017-041-04-004-016.u14.p1.s4
Ale podívejme se na tu realitu a ta je takováto : Prostě na řadě středních škol není schopna třetina žáků udělat maturitu , kterou si dobrovolně vyberou . ps2017-041-04-004-016.u14.p1.s5
A tu si dobrovolně vyberou proto , že jejich šance uspět v cizím jazyku je ještě mnohonásobně nižší . ps2017-041-04-004-016.u14.p1.s6
To je realita současného českého školství zvlášť ve středoškolské odborné větvi . ps2017-041-04-004-016.u14.p1.s7
A toto přece musíme změnit ! ps2017-041-04-004-016.u14.p1.s8
Jinak vytváříme nerovné podmínky pro studenty a to je špatně . ps2017-041-04-004-016.u14.p2.s1
Proto já říkám , a prosím , věřte v tomto případě názoru Ministerstva školství i mému odbornému názoru , dva roky na změnění této situace je prostě málo . ps2017-041-04-004-016.u14.p2.s2
A jestliže víme , že tato situace tu existuje , tak prostě nemůžeme část studentů jenom proto , že mají nevhodný způsob výuky matematiky , nedostatečnou hodinovou dotaci , nesprávným způsobem matematika vyučována , tak je prostě nemůžeme vystavit tomuto meči , kterým bude stínat hlavy na závěr jejich středoškolského studia . ps2017-041-04-004-016.u14.p2.s3
To postrádá smysl . ps2017-041-04-004-016.u14.p2.s4
Tím nedosáhneme zlepšení matematické gramotnosti , nedosáhneme kvalitnějších všeobecných znalostí , k nimž nepochybně patří i matematika , atd . ps2017-041-04-004-016.u14.p3.s1
A nedívejme se na to , prosím , optikou gymnázií ! ps2017-041-04-004-016.u14.p3.s2
Ano , gymnázia to zvládnou , gymnázia mohou mít povinnou maturitu z matematiky zítra . ps2017-041-04-004-016.u14.p3.s3
Ale dneska podstatnou část vzdělávací soustavy na středoškolské úrovni tvoří odborné školy . ps2017-041-04-004-016.u14.p3.s4
Mnohem větší část než v jakékoliv jiné evropské zemi . ps2017-041-04-004-016.u14.p3.s5
Z odborných škol nám jdou také mladí lidé na vysoké školy , někdy je to i více než z gymnázií . ps2017-041-04-004-016.u14.p3.s6
A prostě do tohoto zavést teď povinnou maturitu z matematiky , když víme , že ti lidé to nemají šanci udělat (upozornění na čas) ne kvůli svým nedostatkům , ale kvůli těm školám , je chyba . ps2017-041-04-004-016.u15.p1.s1
Já vám děkuji . ps2017-041-04-004-016.u15.p1.s2
Váš čas k faktické poznámce již uplynul , děkuji . ps2017-041-04-004-016.u15.p2.s1
Pan poslanec Rais faktickou , poté pan poslanec Výborný , také faktická . ps2017-041-04-004-016.u16.p1.s1
Já už budu stručný , už nebudu dál tady vystupovat , nebo pokusím se dál nevystupovat . ps2017-041-04-004-016.u16.p1.s2
Ale to je v podstatě o filozofii , že když jsou nekvalitní studenti , tak snížíme laťku . ps2017-041-04-004-016.u16.p1.s3
Prostě to se mně samozřejmě těžce nelíbí , protože potom máme inženýry , kteří skutečně neumějí triviální věci . ps2017-041-04-004-016.u16.p1.s4
A pak si tady vykládáme cosi o Country for Future a podobné řeči . ps2017-041-04-004-016.u16.p1.s5
Prostě není možné reagovat na to , že máme část studentů , která je nějak - abych je neurazil - retardovaná , tak abychom podle toho určovali maturitu . ps2017-041-04-004-016.u16.p1.s6
To prostě nejde . ps2017-041-04-004-016.u16.p1.s7
Děkuji . ps2017-041-04-004-016.u17.p1.s1
Děkuji . ps2017-041-04-004-016.u17.p1.s2
Takže další faktická pan poslanec Výborný , poté paní poslankyně Valachová , poté pan místopředseda Fiala a už se tam přidávají další . ps2017-041-04-004-016.u17.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-041-04-004-016.u18.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedo . ps2017-041-04-004-016.u18.p1.s2
Já si tedy nejsem jist , že to je debata teď do druhého čtení . ps2017-041-04-004-016.u18.p1.s3
Ale pokud tady zaznělo , tak pan kolega Rais má zcela jistě v jedné věci pravdu , a sice že tady čtyři roky ten stav už je , je znám , a že v tomto smyslu skutečně jsme zaspali a hasíme nějaký požár . ps2017-041-04-004-016.u18.p1.s4
Na druhou stranu , a to je potřeba si uvědomit , když hovoříme např . o Cermatu , no tak Cermat je jenom tím , kdo stanovuje formu toho výstupu . ps2017-041-04-004-016.u18.p1.s5
Ale nezaměňujme prosím ten výstup samotný a obsah výuky matematiky . ps2017-041-04-004-016.u18.p1.s6
A tady skutečně my jsme v situaci , kdy to nejhorší možné řešení , a já tady souhlasím s tím , co říkal pan místopředseda Fiala , to nejhorší možné řešení je odklad o dva roky . ps2017-041-04-004-016.u18.p1.s7
Nevyřeší se tím vůbec nic a ta nejistota , která tady je teď , tady zůstane dál . ps2017-041-04-004-016.u18.p2.s1
Buď zachovejme ten stav tak , jak je dnes v zákoně , se vším všudy a se všemi důsledky , které to ponese hlavně směrem k odbornému školství . ps2017-041-04-004-016.u18.p2.s2
Tady skutečně neřešíme otázku gymnázií , řešíme ten problém , který je v tom segmentu odborného školství . ps2017-041-04-004-016.u18.p2.s3
Anebo potom skutečně ten odklad musí být delší v horizontu toho , abychom se mohli soustředit a Ministerstvo školství se mohlo soustředit na úpravu rámcových vzdělávacích programů , tedy na to , jakým způsobem se ta matematika vyučuje . ps2017-041-04-004-016.u18.p2.s4
Není možné zaměňovat obsah s formou toho výstupu . ps2017-041-04-004-016.u18.p2.s5
To je špatně podle mého názoru . ps2017-041-04-004-016.u18.p2.s6
Děkuji . ps2017-041-04-004-016.u19.p1.s1
Já vám děkuji . ps2017-041-04-004-016.u19.p1.s2
Faktická poznámka , paní poslankyně Valachová . ps2017-041-04-004-016.u20.p1.s1
Co se týká školského výboru jako gesčního výboru a jeho závěru , tak vyšel zejména z toho , že máme platný , čerstvý , vládou schválený dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy , Poslanecká sněmovna ho obdržela v prvním srpnovém týdnu , a tam se samozřejmě počítá se společnou částí maturitní zkoušky v rovnováze český jazyk jako mateřský jazyk , cizí jazyk a matematika . ps2017-041-04-004-016.u20.p1.s2
Stejně tak máme strategii - stále platnou - 2020 . ps2017-041-04-004-016.u20.p1.s3
Vaším prostřednictvím , pane předsedající , kolegovi panu místopředsedovi Fialovi je velmi dobré známa . ps2017-041-04-004-016.u20.p1.s4
A i tam z hlediska výstupu středoškolského vzdělávání počítáme se společnou částí . ps2017-041-04-004-016.u20.p1.s5
Je to o rovnováze těch znalostí a kompetencí . ps2017-041-04-004-016.u20.p1.s6
Toto školský výbor respektoval ve svém rozhodnutí . ps2017-041-04-004-016.u20.p2.s1
A poslední poznámka . ps2017-041-04-004-016.u20.p2.s2
Co se týká toho , že potřebujeme ke změnám dekádu - pokud umím dobře počítat , a začali jsme v roce 2014 , a o tom , co už je hotovo a co není , Ministerstvo školství samo informovalo ještě v červenci minulého roku školský výbor , tak do roku 2023 je to právě dekáda . ps2017-041-04-004-016.u20.p3.s1
A poslední poznámka . ps2017-041-04-004-016.u20.p3.s2
Revize rámcových vzdělávacích programů a revize oborů jsou exekutivní věci MŠMT a vůbec nepatří do parlamentní rozpravy . ps2017-041-04-004-016.u20.p3.s3
Nebudu se už opakovat . ps2017-041-04-004-016.u20.p3.s4
Myslím , že ta debata byla v minulosti bohatá a odhlásím se ze své obecné přihlášky , protože si myslím , že zejména bychom měli spět k rychlému cíli . ps2017-041-04-004-016.u21.p1.s1
Děkuji . ps2017-041-04-004-016.u21.p1.s2
Faktická poznámka , pan místopředseda Fiala . ps2017-041-04-004-016.u21.p1.s3
Poté pan poslanec Mihola . ps2017-041-04-004-016.u22.p1.s1
Já už také nemíním v té debatě nějak dlouho pokračovat . ps2017-041-04-004-016.u22.p1.s2
Jenom budu reagovat ještě na pana kolegu Raise . ps2017-041-04-004-016.u22.p1.s3
Ne , to opravdu není , pane poslanče prostřednictvím pana předsedajícího , to vážně není snižování laťky . ps2017-041-04-004-016.u22.p1.s4
Nic takového by mě ani nenapadlo . ps2017-041-04-004-016.u22.p1.s5
Ale oba dobře víme , že kdybychom se setkali v naší vysokoškolské praxi s tím , že na nějakém oboru třeba 40 % studentů je vyhozeno od bakalářské zkoušky , tak se budeme oba ptát těch , kteří garantují ten obor , jak to , že to nepoznali v prvním roce studia . ps2017-041-04-004-016.u22.p1.s6
Jak to , že až u bakalářské zkoušky ? ps2017-041-04-004-016.u22.p1.s7
Proč se tohle děje ? ps2017-041-04-004-016.u22.p1.s8
A budeme to považovat za špatné . ps2017-041-04-004-016.u22.p1.s9
A stejně tak já za špatné považuji , jestliže u maturity neuspěje 30 , 40 % žáků na nějaké škole nikoliv proto , že snad nejsou dostatečné kvalitní , ale protože ta výuka je taková , že jim neumožňuje dosáhnout těch znalostí , které vyžaduje povinná státní maturita z matematiky . ps2017-041-04-004-016.u22.p1.s10
A to je ten důvod , proč si myslím , že ta školská soustava na to prostě není připravena , a proč si také ale myslím , že za dva roky toto nelze dostatečným způsobem napravit . ps2017-041-04-004-016.u22.p1.s11
My přece musíme mít na paměti nejenom nějaké legislativní dokumenty a rozhodnutí Parlamentu nebo ministerstva , které jsme udělali v minulosti , ale musíme mít přece na paměti a přihlížet i k reálné situaci , která v těch školách je . ps2017-041-04-004-016.u22.p1.s12
A ta je bohužel taková , jak ji tady líčím . ps2017-041-04-004-016.u23.p1.s1
Děkuji vám . ps2017-041-04-004-016.u23.p1.s2
Faktická poznámka , pan poslanec Mihola , poté pan poslanec Zahradník , pan poslanec Bartoň a pan ministr Plaga . ps2017-041-04-004-016.u23.p1.s3
Máte slovo . ps2017-041-04-004-016.u24.p1.s1
Dobrý den , vážené kolegyně , vážení kolegové . ps2017-041-04-004-016.u24.p1.s2
Já bych se přiklonil k mnohému , co tady pronesl pan předseda Fiala . ps2017-041-04-004-016.u24.p1.s3
Ale částečně bych dal za pravdu i panu kolegovi Raisovi . ps2017-041-04-004-016.u24.p1.s4
Ty argumenty , které tady zaznívají ohledně kvality nebo výstupu studentů , ty opravdu snad ani neměly nikdy zaznívat a možná by se debata držela daleko racionálněji . ps2017-041-04-004-016.u24.p2.s1
Domnívám se , stejně jako tady asi ve většině příspěvků zaznělo , že nejhorší možné řešení je odklad o dva roky . ps2017-041-04-004-016.u24.p2.s2
Povinná maturita z matematiky byl jistě dobře myšlený záměr , ale buď ta debata vůbec neměla nastat a mělo se to nechat k datu 2021 , anebo se měla koalice se svým ministrem domluvit , že to odsune , a prosadit si to a být v nějaké jednotě . ps2017-041-04-004-016.u24.p2.s3
Ale tím , že ta jednota není , je tady možná , já nevím , jestli sto , možná má každý poslanec jiný názor , s tím se nedá pracovat a je to neseriózní vůči studentům a vůči učitelům , kteří se ptají , jak to teda vlastně bude . ps2017-041-04-004-016.u24.p2.s4
Zanechme té tragikomedie ! ps2017-041-04-004-016.u24.p2.s5
Podle mě v tuto chvíli na stole jediné možné řešení odklad povinné maturity z matematiky , nechat to tak , jak to je , a pracovat dál na tom RVP a další věci , co jsme včera začali na tom společném kolečku . ps2017-041-04-004-016.u24.p2.s6
Ale opravdu není v tuto chvíli možné tady licitovat nad pěti variantami a čas nám běží . ps2017-041-04-004-016.u24.p2.s7
Takže jediná možná varianta - ta , kterou předkládá pan ministr , já ji podporuji . ps2017-041-04-004-016.u24.p3.s1
Ale opravdu není v tuto chvíli možné tady licitovat nad pěti variantami a čas nám běží . ps2017-041-04-004-016.u24.p3.s2
Takže jediná možná varianta - tu , kterou předkládá pan ministr , já ji podporuji . ps2017-041-04-004-016.u25.p1.s1
Dobré dopoledne , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , budeme pokračovat v rozpravě s faktickými poznámkami . ps2017-041-04-004-016.u25.p1.s2
Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Jan Zahradník . ps2017-041-04-004-016.u25.p1.s3
Prosím , máte slovo , pane poslanče . ps2017-041-04-004-016.u26.p1.s1
Vážený místopředsedo , kolegyně , kolegové , tohle je jeden z mála zákonů , který veřejnost skutečně podrobně sleduje , a lidé se mě ptají : tak už jste to projednali ? ps2017-041-04-004-016.u26.p1.s2
Už jste to někam posunuli ? ps2017-041-04-004-016.u26.p1.s3
Protože jejich děti jsou , mnohé z nich , ve třetím ročníku střední školy a nevědí , jak budou příští rok maturovat . ps2017-041-04-004-016.u26.p1.s4
Tak to proboha nějak rozhodněme , ať oni si mohou začít vybírat volitelné předměty , mohou vědět , zdali ano , nebo ne matematika , prostě posuňme to nějak dál trošku a nehleďme na tu odbornou nebo politickou stránku věci , ale hleďme na ty budoucí maturanty , které čeká v příštím roce jejich zkouška dospělosti . ps2017-041-04-004-016.u27.p1.s1
Děkuji za dodržení času k faktické poznámce . ps2017-041-04-004-016.u27.p1.s2
Nyní pan poslanec Lukáš Bartoň s faktickou poznámkou . ps2017-041-04-004-016.u27.p1.s3
Máte slovo . ps2017-041-04-004-016.u28.p1.s1
Děkuji . ps2017-041-04-004-016.u28.p1.s2
Já jako i mnoho opozičních poslanců se připojím k podpoře vládního návrhu oproti těm dvěma rokům , dva roky opravdu nic neřeší . ps2017-041-04-004-016.u28.p1.s3
A pokud se bavíme o odkladu na kolik let , tak v momentu , kdy se dostáváme k číslu pěti , tak není potřeba vůbec nic zanášet do zákona , protože za tu dobu bude všechno úplně jinak .