|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-02-12 ps2017-040-10-015-011 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

11. Návrh poslanců Zdeňka Ondráčka, Jiřího Maška, Ivany Nevludové, Jana Bartoška a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 550/ - druhé čtení

Date2020-02-12
Meetingps2017/040
Agenda Itemps2017/040/011
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/040schuz/s040404.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 322 • previousnext

ps2017-040-10-015-011.u1.p1.s1 11.
ps2017-040-10-015-011.u1.p1.s2 Návrh poslanců Zdeňka Ondráčka, Jiřího Maška, Ivany Nevludové, Jana Bartoška a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 550/ - druhé čtení
ps2017-040-10-015-011.u1.p2.s1 prosím, aby předložený návrh uvedl za navrhovatele poslanec Zdeněk Ondráček.
ps2017-040-10-015-011.u1.p2.s2 Ale než mu dám slovo, tak požádám sněmovnu o klid a pana poslance o strpení, než se kolegové, kteří se nechtějí věnovat projednávání tohoto zákona, odeberou k diskusím do předsálí....
ps2017-040-10-015-011.u1.p2.s3 Myslím, že klid je dostatečný.
ps2017-040-10-015-011.u1.p2.s4 Pane poslanče, máte slovo.
ps2017-040-10-015-011.u2.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-040-10-015-011.u2.p1.s2 Vážení páni ministři, kolegyně a kolegové, předstupuji před vás za skupinu poslanců, navrhovatelů novely zákona o obecní policii.
ps2017-040-10-015-011.u2.p1.s3 Jenom ve zkratce řeknu, jak tento návrh vznikl.
ps2017-040-10-015-011.u2.p2.s1 Na jednání podvýboru pro Policii České republiky, obecní policie a soukromé bezpečnostní služby jsme se v loňském roce na jaře, cca v tuto dobu, sešli se zástupci Ministerstva vnitra a kolegiem statutárních měst, ředitelů statutárních měst a hlavního města Prahy a řešili jsme zákon o obecní policii a požadavky obecní policie pro výkon jejich služby.
ps2017-040-10-015-011.u2.p2.s2 Na základě tohoto jednání podvýboru vznikla potřeba se podívat na zákon o obecní policii.
ps2017-040-10-015-011.u2.p2.s3 Ve spolupráci s Ministerstvem vnitra, kterému bych chtěl touto cestou poděkovat za celý legislativní proces, vznikla novela, kterou jsme předložili jako skupina poslanců napříč politickým spektrem, členů podvýboru pro policii, popřípadě výboru pro bezpečnost.
ps2017-040-10-015-011.u2.p2.s4 Na základě toho vláda vydala své doporučující stanovisko s tím, že vytkla některé nedostatky, které jsme v průběhu legislativního procesu odstranili.
ps2017-040-10-015-011.u2.p3.s1 Jsme teď v současné době ve druhém čtení, takže ještě touto cestou bych poděkoval, že jste umožnili projednání v rámci druhého čtení na této schůzi, tak jak jsem vás o to opakovaně žádal v prvním týdnu této schůze.
ps2017-040-10-015-011.u2.p3.s2 Předpokládám, pozměňovací návrhy, které jsme zpracovali jako podvýbor pro policii, blíže představí pan zpravodaj.
ps2017-040-10-015-011.u2.p3.s3 Děkuji.
ps2017-040-10-015-011.u3.p1.s1 Dobré odpoledne.
ps2017-040-10-015-011.u3.p1.s2 Děkuji zástupci navrhovatelů a nyní, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2017-040-10-015-011.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-040-10-015-011.u4.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolím si vás seznámit s projednáním předloženého návrhu zákona ve výboru pro bezpečnost.
ps2017-040-10-015-011.u4.p2.s1 Výbor pro bezpečnost jako výbor garanční návrh zákona nejprve projednával na své 27. schůzi 4. 10. 2019, kde ale přerušil projednávání návrhu zákona do doby, než ho projedná podvýbor pro Policii České republiky, obecní policii a soukromé bezpečností služby.
ps2017-040-10-015-011.u4.p3.s1 Tento podvýbor návrh projednal dne 12. 12. 2019 a doporučil výboru pro bezpečnost s návrhem zákona vyslovit souhlas, nicméně k němu navrhl několik pozměňovacích návrhů.
ps2017-040-10-015-011.u4.p3.s2 Jednalo se zejména o zapracování připomínek, které k návrhu zákona vznesla vláda, konkrétně o to, že:
ps2017-040-10-015-011.u4.p4.s1 - v úpravě podmínky bezúhonnosti v předkládaném návrhu zákona o obecní policii, čl. I bod 5, nebylo ve výčtu tzv. odklonů obsaženo odstoupení od trestního stíhání podle § 70 zákona o soudnictví ve věcech mládeže;
ps2017-040-10-015-011.u4.p5.s1 - dále v § 4b odst. 4 předkládaného návrhu zákona o obecní policii, čl. I bod 6, chybělo určení způsobu, jakým bude docházet k předávání žádostí a následně opisů z evidence přestupků mezi obcí a rejstříkem trestů, a přitom na jiném místě, např. § 24c odst. 4 návrhu zákona o obecní policii, toto předkladatel zakotvil;
ps2017-040-10-015-011.u4.p6.s1 - taktéž v navrhované nové formulaci podmínek pro odstranění technického prostředku k zabránění odjezdu vozidla v § 17a odst. 3 písm. c) předkládaného návrhu zákona o obecní policii, čl. I bod 34, byl použit pojem "oprávněná osoba", který byl značně neurčitý a mohl by působit výkladové potíže;
ps2017-040-10-015-011.u4.p7.s1 - dále nově zaváděná skutková podstata přestupku podle § 28 odst. 3 písm. b) předkládaného návrhu zákona o obecní policii, čl. I. bod 50, byla částečně duplicitní s již platnou a účinnou skutkovou podstatou § 125d odst. 1 písm. d) zákona o silničním provozu;
ps2017-040-10-015-011.u4.p8.s1 - a konečně část druhá předkládaného návrhu zákona obsahující novelu zákona o rejstříku trestů se jevila jako nadbytečná, neboť tuto úpravu předkladatel zakotvil již v § 4b odst. 4 návrh zákona o obecní policii, čl. I bod 6), což lze považovat za dostačující.
ps2017-040-10-015-011.u4.p9.s1 Všechny tyto nedostatky tak byly pozměňovacími návrhy v podvýboru odstraněny.
ps2017-040-10-015-011.u4.p10.s1 Nad rámec připomínek vlády k návrhu zákona byly vzneseny na podvýboru pro Policii České republiky, obecní policii a soukromé bezpečností služby ještě další dva pozměňovací návrhy, a to návrh na zpřesnění úpravy při podání vysvětlení osobou mladší 15 let.
ps2017-040-10-015-011.u4.p10.s2 Při tomto úkonu dle současné právní úpravy musí být zajištěna přítomnost jejího zákonného zástupce, ale je jaksi opomenuto, pokud osoba mladší 15 let ustanoveného opatrovníka.
ps2017-040-10-015-011.u4.p10.s3 To bylo tedy pozměňovacím návrhem podvýboru upraveno a taktéž byl přidán dodatek, že nelze-li přítomnost zákonného zástupce nebo opatrovníka při podaní vysvětlení osobou mladší 15 let zajistit a věc nesnese odkladu, musí být zajištěna přítomnost alespoň pracovníka orgánu sociálně-právní ochrany dětí.
ps2017-040-10-015-011.u4.p10.s4 O takto provedeném podání vysvětlení bude pak zákonný zástupce nebo opatrovník obecní policií vyrozuměn.
ps2017-040-10-015-011.u4.p11.s1 Druhým pozměňovacím návrhem podvýboru nad rámec připomínek vlády pak byl návrh na zpřesnění oprávnění strážníka při používání pout jako donucovacího prostředku.
ps2017-040-10-015-011.u4.p11.s2 Nově do této právní úpravy bylo přidáno oprávnění strážníka použít pouta nejen proti osobě, která ohrožuje vlastní život, jak je to podle současné právní úpravy, ale také pokud ohrožuje i pouze svoje zdraví, a dále také proti osobě, která se pokusí bezprostředně po zákroku strážníka o útěk.
ps2017-040-10-015-011.u4.p11.s3 Doposud je to upraveno tak, že strážník může použít pouta, pouze pokud se osoba pokusí o útěk při samotném zákroku strážníka.
ps2017-040-10-015-011.u4.p12.s1 Ve znění těchto všech pozměňovacích návrhů, které jsem přednesl, podvýbor pro Policii České republiky, obecní policii a soukromé bezpečností služby doporučil výboru pro bezpečnost vyslovit souhlas s návrhem zákona.
ps2017-040-10-015-011.u4.p13.s1 Nad rámec výše uvedeného bych k těmto pozměňovacím návrhům chtěl ještě dodat, že všechny tyto pozměňovací návrhy byly konzultovány z legislativního hlediska i s Ministerstvem vnitra.
ps2017-040-10-015-011.u4.p13.s2 Návrhem zákona, včetně těchto pozměňovací návrhů, se tak znovu zabýval výbor pro bezpečnost na své další schůzi dne 9. 1. 2020.
ps2017-040-10-015-011.u4.p13.s3 Výbor se celkově s předkládaným návrhem zákona a s pozměňovacími návrhy podvýboru pro Policii České republiky, obecní policii a soukromé bezpečností služby ztotožnil, a tak na svém daném jednání výbor pro bezpečnost doporučil Poslanecké sněmovně, aby s návrhem zákona vyslovila souhlas ve znění oněch pozměňovacích návrhů, o kterých jsem mluvil a které jsou obsahem předmětného usnesení výboru pro bezpečnost, sněmovní tisk číslo 550/5.
ps2017-040-10-015-011.u4.p14.s1 Vzhledem k tomu, že předložený návrh zákona počítal s účinností od 1. ledna 2020, což logicky je nyní neproveditelné, navrhl dále výbor pro bezpečnost datum nabytí účinnosti předloženého návrhu zákona na 1. ledna roku 2021, a to i s ohledem na to, aby byl dostatek času na proškolení strážníků s tou novou úpravou.
ps2017-040-10-015-011.u4.p15.s1 Dámy a pánové, předmětný návrh zákona projednal ještě výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj 1. 11. 2019, kde pod sněmovním tiskem 550/3 přerušil projednávání, a následně výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj projednal návrh zákona na svém zasedání 12. 12. 2019, které bylo poslancům doručeno jako sněmovní tisk 550/4, kde tento výbor doporučuje schválit.
ps2017-040-10-015-011.u4.p16.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-040-10-015-011.u5.p1.s1 Děkuji zpravodaji garančního výboru panu poslanci Josefu Bělicovi, a protože byl, jak bylo řečeno, tisk přikázán výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, všechna usnesení máte doručena jako sněmovní tisky 550/2 5, tak bych požádal nyní zpravodaje výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj pana poslance Jana Schillera, aby se ujal slova se svou zpravodajskou zprávou za výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj.
ps2017-040-10-015-011.u5.p1.s2 Pane zpravodaji, máte slovo.
ps2017-040-10-015-011.u6.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-040-10-015-011.u6.p1.s2 Tak potvrdím to, co říkal kolega.
ps2017-040-10-015-011.u6.p1.s3 Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj na své 31. schůzi dne 12. prosince 2019 doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk 550 projednat a schválit v předloženém znění.
ps2017-040-10-015-011.u6.p1.s4 Děkuji.
ps2017-040-10-015-011.u7.p1.s1 také děkuji, a protože to byly všechny zprávy zpravodajů, tak nyní otevírám rozpravu, do které mám několik přihlášek.
ps2017-040-10-015-011.u7.p1.s2 Jako první paní poslankyně Nevludová.
ps2017-040-10-015-011.u7.p1.s3 Prosím.
ps2017-040-10-015-011.u8.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-040-10-015-011.u8.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, jako členka podvýboru pro obecní policie celou tuto věc také sleduji.
ps2017-040-10-015-011.u8.p1.s3 V navržené novele navrhuji zrušit § 4b odst. 3 a 5, a to z důvodu, že na základě domněnek či podezření nemohou úředníci obcí a Policejního prezidia ČR rozhodovat, co je a co není založení, podpora, propagace nebo sympatizování s hnutím, které směřuje k potlačování práv a svobod člověka, co je, nebo není národnostní, náboženská anebo rasová zášť nebo zášť vůči jiné skupině osob, a to v tom smyslu, kdy to zasahuje do osobnostních práv a svobod člověka.
ps2017-040-10-015-011.u8.p1.s4 Toto může spolehlivě rozhodnout z doložených důkazů pouze příslušný soud dle právního řádu České republiky.
ps2017-040-10-015-011.u8.p1.s5 Navrhované znění odst. 3 nespecifikuje konkrétní skutečnosti, které by byly podnětem pro zahájení takového řízení.
ps2017-040-10-015-011.u8.p1.s6 Slovní spojení "zjištěné skutečnosti" je nejednoznačné.
ps2017-040-10-015-011.u8.p1.s7 Návrh by se tedy stal lehce ohebným, libovolně aplikovatelným na kohokoliv, kdo například svobodně vyjádří svůj názor na shromáždění, na demonstraci na sociálních sítích, na internetu, v médiích apod., což člověku umožňuje Listina základních práv a svobod.
ps2017-040-10-015-011.u8.p2.s1 Pokud by obec měla důkazy, které by nasvědčovaly, že uchazeč o pracovní pozici strážníka, čekatel či strážník by páchal trestnou činnost motivovanou rasovou, národnostní nebo jinou sociální nenávistí, jednalo by se o jednání, které naplňuje znaky skutkové podstaty trestného činu nebo přestupku, a jeho pohnutkou by tak byla apriorní nenávist vyplývající z příslušnosti adresáta útoku k rase, národnosti, náboženství, třídě či jiné sociální skupině, přičemž specifickým typem zařaditelným do této kategorie kriminality jsou také útoky proti symbolům či představitelům existujícího společenského systému, jsou-li motivované apriorní nenávistí vůči němu.
ps2017-040-10-015-011.u8.p2.s2 V tom případě obec či jakýkoli dotčený subjekt možnost zahájit v této věci trestní řízení ve smyslu § 403 trestního zákona, a tím pádem v případě pravomocného uznání viny by zcela logicky ztratil podmínku bezúhonnosti, na kterou současné znění zákona o obecní policii již pamatuje.
ps2017-040-10-015-011.u8.p3.s1 Pravděpodobně neexistuje člověk, který by někdy nepocítil zášť vůči jiné osobě.
ps2017-040-10-015-011.u8.p3.s2 Stejně tak pravděpodobně neexistuje člověk, který by někdy nebyl terčem zášti.
ps2017-040-10-015-011.u8.p3.s3 Zášť lze definovat jako nelibost, zlobu, nevraživost pociťovanou vůči druhému, jež je výsledkem nějakého druhu osobní nespokojenost.
ps2017-040-10-015-011.u8.p3.s4 A zde je ta velice tenká hranice mezi slovy zášť a svobodně projevený názor.
ps2017-040-10-015-011.u8.p3.s5 Když budu někde demonstrovat, tak jako třeba demonstrují teď lidé z Milionu chvilek, kdy mají transparenty s šibenicí, napsáno Babiš, Zeman, tak je to jejich názor, nebo je to jejich zášť?
ps2017-040-10-015-011.u8.p3.s6 Když budu demonstrovat proti pochodu Prague Pride, kdy se nechci dívat na něčí holý zadek, je to zášť, nebo je to názor?
ps2017-040-10-015-011.u8.p3.s7 Tady je velice tenká hranice a je nebezpečné se pouštět na tento tenký led.
ps2017-040-10-015-011.u8.p4.s1 Dalším svým pozměňovacím návrhem navrhuji zrušit § 5a odst. 2, a to z důvodu, že toto navržené ustanovení je zcela zbytečné a zavádějící.
ps2017-040-10-015-011.u8.p4.s2 Proti tomuto znění lze namítnout, že oznamovací povinnost vůči obci mají v současném platném znění zákona č. 553/1991 zakotvenu jednak orgány činné v trestním řízení v § 25, a jednak je tato povinnost pro čekatele nebo i strážníka zanesena v § 4a odst. 3 v trestní rovině a v § 4b odst. 5 v přestupkové rovině.
ps2017-040-10-015-011.u8.p4.s3 Navíc nesplnění této oznamovací povinnosti strážníkem je kvalifikováno jako přestupek podle § 28 odst. 1 a 2 zákona č. 553/1991.
ps2017-040-10-015-011.u8.p4.s4 Je tedy logické, že pokud strážník nesplní svou oznamovací povinnost, že byl pravomocně uznán vinným z přestupku, kterou mu ukládá stávající znění zákona o obecní policii, dopustí se tak dalšího přestupku, a tím pádem ztrácí podmínku spolehlivosti a je to důvodem pro rozvázání pracovního poměru.
ps2017-040-10-015-011.u8.p5.s1 Z logiky věci tedy vyplývá, že současná úprava je zcela dostačující a není třeba zde doplňovat navržené opatření, že si skutečnosti zjistí obec věrohodným způsobem sama.
ps2017-040-10-015-011.u8.p5.s2 Toto ustanovení navíc nijak nedefinuje pojem hodnověrným způsobem a mohlo by to tudíž vést k tomu, že díky takovému znění zákona by mohl zaměstnavatel dostat do rukou velice nebezpečný nástroj vůči svým zaměstnancům.
ps2017-040-10-015-011.u8.p5.s3 V době, kdy se všechny bezpečnostní složky potýkají s nedostatkem uchazečů o tyto profese a dlouhodobě vládne personální podstav, je nelogické, že v návrhu novely zákona o obecní policii dochází k dalšímu zpřísňování podmínek spolehlivosti a bezúhonnosti čekatelů a strážníků.
ps2017-040-10-015-011.u8.p6.s1 Děkuji vám.
ps2017-040-10-015-011.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-040-10-015-011.u9.p1.s2 Nyní by měl být do rozpravy přihlášen pan poslanec Mašek.
ps2017-040-10-015-011.u9.p1.s3 Než mu dám slovo, než dorazí k mikrofonu, seznámím vás s omluvou pana poslance Jurečky, který se omlouvá do konce jednacího dne z pracovních důvodů.
ps2017-040-10-015-011.u9.p1.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-040-10-015-011.u10.p1.s1 Vážený pane předsedající, milé dámy, vážení pánové, chtěl bych vás seznámit s mým pozměňovacím návrhem, čili poslance Jiřího Maška, ke sněmovnímu tisku 550, který je zaevidován jako sněmovní dokument 4289.
ps2017-040-10-015-011.u10.p1.s2 V podstatě navazuje na to, co tady říkala moje předřečnice.
ps2017-040-10-015-011.u10.p1.s3 Zde jsem přesvědčen o tom, že určitá spolehlivost strážníků obecní policie musí být definována.
ps2017-040-10-015-011.u10.p1.s4 A návrhem je, že v § 4b odst. 3 by bylo následující znění: "Spolehlivým pro účely tohoto zákona není dále ten, u něhož zjištěné skutečnosti nasvědčují tomu, že založil, podporuje nebo aktivně propaguje hnutí, které směřuje k potlačování základních práv a svobod člověka."
ps2017-040-10-015-011.u10.p1.s5 Jako odůvodnění bych chtěl říct, že v daném případě se jedná o poněkud zužující variantu stávajícího § 4b odst. 3 z poslaneckého návrhu novely zákona o obecní policii.
ps2017-040-10-015-011.u10.p1.s6 Nicméně jde o návrh, který zachovává základní smysl původně navrženého ustanovení, tedy institutu spolehlivosti, jehož cílem je zabránění působení problematických osob v rámci obecní policie.
ps2017-040-10-015-011.u10.p1.s7 To je první pozměňovací návrh.
ps2017-040-10-015-011.u10.p2.s1 Dále bych chtěl načíst pozměňovací návrh Jiřího Maška, Zdeňka Ondráčka a Jana Bartoška.
ps2017-040-10-015-011.u10.p2.s2 Je to pozměňovací návrh, který se týká odchodného strážníků obecní policie.
ps2017-040-10-015-011.u10.p2.s3 Tady bych chtěl poděkovat kolegovi Bartoškovi, protože on měl připravený svůj návrh, jak řešit odchodné, ale po diskusi jsme se dohodli a udělali jsme průnik a s tímto průnikovým návrhem, kde došlo ke shodě, bych vás chtěl seznámit.
ps2017-040-10-015-011.u10.p2.s4 Jedná se o to, že v § 8 se vkládá nový § 8a, který včetně nadpisu zní:
ps2017-040-10-015-011.u10.p3.s1 § 8a Odchodné
ps2017-040-10-015-011.u10.p4.s1 Strážníkovi, který plnil úkoly podle tohoto zákona v hlavním pracovním poměru po dobu nejméně 15 let a dosáhl věku 50 let, přísluší odchodné při skončení pracovního poměru podle § 48 odst. 1 písm. a) nebo b), anebo podle odstavce 2 zákoníku práce;
ps2017-040-10-015-011.u10.p4.s2 to neplatí, pokud pracovní poměr skončí výpovědí podle § 52 písm. f) h), nebo okamžitým zrušením pracovního poměru podle § 55 odst. 1 zákoníku práce, anebo dohodou z týchž důvodů.
ps2017-040-10-015-011.u10.p4.s3 Pro účely odchodného se sčítají veškeré předchozí doby pracovního poměru, kdy byl zaměstnanec obce zařazen na pracovní pozici strážník, s výjimkou doby trvání pracovního poměru, který skončil výpovědí podle § 52 písm. f) h), nebo okamžitým zrušením pracovního poměru podle § 55 odst. 1 zákoníku práce, anebo dohodou z týchž důvodů.
ps2017-040-10-015-011.u10.p4.s4 Tyto doby lze započíst pro účely odchodného pouze jednou.
ps2017-040-10-015-011.u10.p4.s5 Do doby trvání pracovního poměru podle odstavce 1 se nezapočítává doba pracovního poměru po dobu převedení strážníka na jinou práci podle § 41 zákoníku práce a podle § 5a tohoto zákona, vyjma případu uvedeného v § 5a odst. 2.
ps2017-040-10-015-011.u10.p5.s1 Odchodné hradí obec, k níž je strážník v pracovním poměru ke dni jeho skončení podle odstavce 1.
ps2017-040-10-015-011.u10.p6.s1 Základní výše odchodného činí jeden průměrný měsíční výdělek strážníka uvedeného v odstavci 1.
ps2017-040-10-015-011.u10.p6.s2 Za každý ukončený rok pracovního poměru podle odstavce 1 nad dobu 15 let se odchodné zvyšuje o jednu třetinu průměrného měsíčního výdělku strážníka.

Text viewDownload CoNNL-U