|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-02-12 ps2017-040-10-003-213 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

213. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 360/ - třetí čtení

Date2020-02-12
Meetingps2017/040
Agenda Itemps2017/040/213
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/040schuz/s040372.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 216 • previousnext

ps2017-040-10-003-213.u1.p1.s1 213.
ps2017-040-10-003-213.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 360/ - třetí čtení
ps2017-040-10-003-213.u1.p2.s1 Poprosím, aby u stolku zpravodajů zaujala své místo za navrhovatele paní ministryně spravedlnosti Marie Benešová a zpravodaj garančního výboru, kterým je kontrolní výbor, pan poslanec Roman Kubíček.
ps2017-040-10-003-213.u1.p2.s2 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 360/10, který byl doručen 24. ledna 2020.
ps2017-040-10-003-213.u1.p2.s3 Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 360/11.
ps2017-040-10-003-213.u1.p3.s1 Ptám se paní ministryně, zda jako navrhovatelka zájem o vystoupení před otevřením rozpravy.
ps2017-040-10-003-213.u1.p3.s2 Je tomu tak.
ps2017-040-10-003-213.u1.p3.s3 Paní ministryně, máte slovo.
ps2017-040-10-003-213.u1.p3.s4 Všechny ostatní, ještě oslavující předchozí hlasování, prosím případně do předsálí a prosím o klid v sále!
ps2017-040-10-003-213.u1.p3.s5 Ještě jednou prosím o klid v sále.
ps2017-040-10-003-213.u1.p3.s6 Děkuji.
ps2017-040-10-003-213.u1.p3.s7 Prosím, máte slovo.
ps2017-040-10-003-213.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-040-10-003-213.u2.p1.s2 Dámy a pánové, pokud jde o tento vládní návrh zákona, jenom chci připomenout, že jej schválila vláda 3. prosince 2018, předložila jej Sněmovně 20. prosince 2018 a návrhem této novely je vlastně realizován jeden ze závazků vlády obsažených v jejím programovém prohlášení, jehož cílem je rozšířit dosavadní omezený rozsah kontrolních pravomocí NKÚ.
ps2017-040-10-003-213.u2.p1.s3 Rozšíření pravomocí směřuje vlastně k tomu, aby byl vyrovnaný rozpočet v budoucnu a aby se tedy hospodárně nakládalo s veškerým veřejným majetkem a prostředky.
ps2017-040-10-003-213.u2.p1.s4 Předpokladem přijetí předloženého návrhu zákona je souběžné schválení ústavního rozšíření kontrolní působnosti Nejvyššího kontrolního úřadu a navazuje to na předchozí tisk 229, který jste schválili.
ps2017-040-10-003-213.u2.p2.s1 Pokud jde o další kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu, podle předkládaného návrhu nově podléhat vedle hospodaření s majetkem státu též hospodaření s dalšími nestátními veřejnými prostředky, hospodaření s prostředky poskytnutými vedle státního rozpočtu i z dalších veřejných rozpočtů, hospodaření právnických osob většinově vlastněných nebo ovládaných státem nebo územním samosprávným celkem.
ps2017-040-10-003-213.u2.p3.s1 Pokud jde o dosavadní průběh, tak návrh zákona byl projednán v prvním čtení 12. února 2019, ve druhém čtení pak 21. ledna 2020.
ps2017-040-10-003-213.u2.p3.s2 Byly vzneseny pozměňovací návrhy spočívající v zúžení okruhu územních samosprávných celků, jejichž hospodaření podléhat kontrole NKÚ, na statutární města a kraje, v zúžení okruhu územních samosprávných celků, jejichž hospodaření podléhat kontrole NKÚ, pouze na kraje, ve vypuštění kontroly hospodaření veřejných vysokých škol a veřejných výzkumných institucí z kontrolní působnosti NKÚ, v legislativně technických úpravách vyvolaných pozměňovacími návrhy a ve zvýšení počtu členů NKÚ z 15 na 17.
ps2017-040-10-003-213.u2.p3.s3 Dále v posunutí zahájení kontrol na rok 2023 a v rozšíření působnosti NKÚ o průběžné vyhodnocování fungování systému kontrol.
ps2017-040-10-003-213.u2.p3.s4 K jednotlivým pozměňovacím návrhům se vyjádřím.
ps2017-040-10-003-213.u2.p4.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-040-10-003-213.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2017-040-10-003-213.u3.p1.s2 Ještě k předchozímu hlasování chce krátce vystoupit pan místopředseda Pikal.
ps2017-040-10-003-213.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2017-040-10-003-213.u4.p1.s2 Netýká se to toho závěrečného hlasování, týká se to hlasování číslo 218, kde mám na sjetině, že jsem byl proti, chtěl jsem být pro.
ps2017-040-10-003-213.u4.p1.s3 Nezpochybňuji hlasování.
ps2017-040-10-003-213.u4.p1.s4 Děkuji.
ps2017-040-10-003-213.u5.p1.s1 vám děkuji.
ps2017-040-10-003-213.u5.p1.s2 Nyní tedy otevírám rozpravu, do které se jak první přihlásil pan poslanec Vácha.
ps2017-040-10-003-213.u5.p1.s3 Poprosím pana poslance Valentu.
ps2017-040-10-003-213.u5.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2017-040-10-003-213.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-040-10-003-213.u6.p1.s2 mám takový dojem, že pan kolega Vácha se dnes ráno omlouval, proto jsem byl připraven hovořit před ním tedy.
ps2017-040-10-003-213.u6.p1.s3 No nic.
ps2017-040-10-003-213.u6.p2.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, skutečně mi nedá, abych po letech permanentního rozkrývání nepravostí v činnosti a hospodaření České televize, v podstatě činnosti úplně to plané, a to vždy v rámci každoročního projednávání těchto výročních zpráv, se teď na vás neobrátil a nepřimluvil se za přijetí této novely.
ps2017-040-10-003-213.u6.p3.s1 Je mi jasné, že změna zahrnout do kontroly hospodaření tímto zákonem i Českou televizi je pouze jednou z mnoha nyní deklarovaných, dle mého názoru, ale jednou z těch nejdůležitějších a společensky nejoprávněnějších.
ps2017-040-10-003-213.u6.p3.s2 Nejedná se totiž o nic menšího, než je skoro 7 mld. korun ročně povinně odváděných často z kapes těch nejpotřebnějších sociálních skupin.
ps2017-040-10-003-213.u6.p3.s3 Musím tedy v této souvislosti ocenit nově zařazený § 3, ve kterém se nově praví, že úřad vykonává kontrolu hospodaření s dalšími veřejnými prostředky a s prostředky poskytnutými z veřejných zdrojů, přičemž hospodařením s dalšími veřejnými prostředky se pro účely tohoto zákona rozumí tzv. hospodaření i jiné právnické osoby, a je zde taxativně uvedena i Česká televize.
ps2017-040-10-003-213.u6.p3.s4 Chtělo by se říci no konečně, to to ale trvalo.
ps2017-040-10-003-213.u6.p4.s1 Pro vaši informaci, jak tomu bylo s kontrolou České televize ze strany Nejvyššího kontrolního úřadu doposud.
ps2017-040-10-003-213.u6.p4.s2 Podle ustanovení § 1 odst. 2 zákona č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění pozdějších předpisů, je Česká televize právnickou osobou, která hospodaří s vlastním majetkem.
ps2017-040-10-003-213.u6.p4.s3 Podle ustanovení § 1 odst. 3 tohoto zákona stát neodpovídá za závazky České televize a Česká televize neodpovídá za závazky státu.
ps2017-040-10-003-213.u6.p4.s4 Z uvedeného je zřejmé, že hospodaření České televize s jejím vlastním majetkem nemá charakter hospodaření se státním majetkem, a proto na něj nelze doposud vztáhnout působnost Nejvyššího kontrolního úřadu ke kontrole hospodaření s tímto majetkem.
ps2017-040-10-003-213.u6.p4.s5 Kontrolovat účelné a hospodárné využívání finančních zdrojů a majetku České televize podle schváleného rozpočtu patří podle ustanovení § 8 odst. 1 písm. c) zákona do působnosti Rady České televize.
ps2017-040-10-003-213.u6.p4.s6 Nejvyšší kontrolní úřad dnes disponuje tedy pouze zákonnou pravomocí kontrolovat hospodaření České televize s televizními poplatky vybíranými na základě zákona, a to v její prospěch.
ps2017-040-10-003-213.u6.p4.s7 Ale ona ta kontrola hospodaření s televizními poplatky také doposud, a to jaksi velice mazaně, nebyla možná.
ps2017-040-10-003-213.u6.p5.s1 Poslechněte si v tomto smyslu například část kontrolního závěru z kontrolní akce Nejvyššího kontrolního úřadu nazvané Televizní poplatky vybírané na základě zákona č. 97/2003 Sb.
ps2017-040-10-003-213.u6.p5.s2 Cituji: "Náležité uplatnění kritérií odpovídajících hospodaření České televize s poplatky může být zabezpečeno pouze v případě, že o poplatcích - " a teď to zdůrazňuji: "bude účtováno odděleně a z účetnictví bude možno prokazatelně zjistit, z jakého finančního zdroje byly náklady jednotlivých činností uhrazeny, neboť -" a opět zdůrazňuji a podtrhávám: "hospodaření České televize s prostředky z ostatních finančních zdrojů kontrolní činnosti NKÚ nepodléhá."
ps2017-040-10-003-213.u6.p5.s3 A proto Česká televize velice chytře takovýmto způsobem odděleně neúčtuje.
ps2017-040-10-003-213.u6.p5.s4 Je zákonné oprávnění NKÚ ke kontrole hospodaření s koncesionářskými poplatky teoreticky sice možné, ale v podstatě prakticky vyloučené.
ps2017-040-10-003-213.u6.p6.s1 A jak si Rada České televize, která je dnes podivuhodně financována z rozpočtu samotné České televize, nejspíše asi proto, aby nebyla na managementu České televize plně závislá, plní své povinnosti, máme možnost registrovat všichni.
ps2017-040-10-003-213.u6.p6.s2 Jedním slovem tragédie.
ps2017-040-10-003-213.u6.p6.s3 Snad teď při schvalování rozpočtu České televize na rok 2020 se trošku v Radě České televize probrali.
ps2017-040-10-003-213.u6.p6.s4 Minimální transparence, minimální hospodárnost či například tzv. vykazované vyrovnané hospodaření, které je ale reálně v každoročním deficitu, a mnoho jiných negativ jsou alespoň dle mého názoru těmi hlavními aspekty, proč bychom dnes měli tuto novelu podpořit, byť bude i současně nutná legislativní změna ústavního charakteru, o které tady bylo jednáno v bodě předtím.
ps2017-040-10-003-213.u6.p6.s5 Ale tato změna určitě bude stát za to.
ps2017-040-10-003-213.u6.p6.s6 A říkám to zde nejen v zájmu jednotlivého koncesionáře, ale i samotné České televize, aby bylo do budoucna možné alespoň některá z mnoha obvinění či podezření, o kterých jsem sáhodlouze hovořil, a nejen , při projednávání výročních zpráv České televize, rozptýlit.
ps2017-040-10-003-213.u6.p6.s7 Některá jsou ale velice těžko vyvratitelná.
ps2017-040-10-003-213.u6.p6.s8 Ale to je na jinou diskuzi.
ps2017-040-10-003-213.u6.p7.s1 Dámy a pánové, ještě jednou se omlouvám, že jsem v tomto svém příspěvku reflektoval pouze na vřazenou kontrolu České televize, ale přirozeně jsem všemi deseti pro obdobnou kontrolu úřadem takových institucí, jako je Český rozhlas, ale osobně i veřejné vysoké školy a některé další.
ps2017-040-10-003-213.u6.p7.s2 V předkládané novele zákona o taxativně vymezené subjekty, ale podporu, oprávněnost jejich zařazení bych rád nechal zase zde na plénu na někom jiném.
ps2017-040-10-003-213.u6.p7.s3 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-040-10-003-213.u7.p1.s1 vám děkuji.
ps2017-040-10-003-213.u7.p1.s2 Přečtu omluvu.
ps2017-040-10-003-213.u7.p1.s3 Omlouvá se pan poslanec Jiří Běhounek dnes mezi hodin ze zdravotních důvodů.
ps2017-040-10-003-213.u7.p1.s4 Tak.
ps2017-040-10-003-213.u7.p1.s5 Ptám se, kdo další zájem o vystoupení v rozpravě.
ps2017-040-10-003-213.u7.p1.s6 Pan poslanec Kupka se právě objevil na tabuli a přihlásil z místa.
ps2017-040-10-003-213.u7.p1.s7 Máte slovo.
ps2017-040-10-003-213.u8.p1.s1 Ještě jednou dobré dopoledne.
ps2017-040-10-003-213.u8.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, milé kolegyně, milí kolegové, si dovolím zmínit dvě důležitá témata.
ps2017-040-10-003-213.u8.p1.s3 Obě souvisí s pozměňovacími návrhy, které jsem předložil.
ps2017-040-10-003-213.u8.p2.s1 V tom jednom případě jde opravdu o to vymezit, které samosprávné funkce mají zůstat s tím současným systémem kontrol bez rozšíření dalších pravomocí.
ps2017-040-10-003-213.u8.p2.s2 jsem stejně jako kolegové přesvědčený o tom, že česká samospráva funguje dostatečně kvalitně, dostatek kontrolních mechanismů a je zbytečné rozšiřovat další kontrolní činnosti tam, kde to ve výsledku spíše přispívá k omezení funkcí pro veřejnost, k ohrožení služeb, a nikoliv k tomu, aby se opravdu fungování samospráv zkvalitňovalo.
ps2017-040-10-003-213.u8.p2.s3 Tak to je první poznámka k rozšiřování samotných kompetencí Nejvyššího kontrolního úřadu na kontrolu obcí a měst.
ps2017-040-10-003-213.u8.p2.s4 S tím, že v komplexní podobě zůstávají statutární města, tak jak to navrhovali.
ps2017-040-10-003-213.u8.p2.s5 Náš návrh spočíval v tom, obecní a městské samosprávy do činnosti Nejvyššího kontrolního úřadu nezapojovat.
ps2017-040-10-003-213.u8.p3.s1 Druhé téma se týká sledování a vyhodnocování funkčnosti systému kontrol v České republice.
ps2017-040-10-003-213.u8.p3.s2 jsem o tom hovořil v předchozím příspěvku.
ps2017-040-10-003-213.u8.p3.s3 Pozměňovací návrh, který jsme připravili k tomuto prováděcímu zákonu o
ps2017-040-10-003-213.u8.p3.s4 Nejvyšším kontrolním úřadu, zavádí novou formulaci "významná kontrolní zátěž", protože víme a opakovaně se ukázalo, že Česká republika čelí, a jak malé obce, větší obce, menší firmy čelí často významné kontrolní zátěži, a nám jít o to, aby kontroly fungovaly lépe, aby se nezdvojovaly, neztrojovaly, ale aby byly opravdu efektivní.
ps2017-040-10-003-213.u8.p3.s5 A znásobená duplicitní kontrola neznamená lepší výsledky, nápravu problémů, ale znamená opravdu jenom zbytečnou zátěž pro subjekty, které mají jako principiálně, jako základně svoji funkci buď poskytovat služby občanům, nebo vytvářet hodnoty, z nichž potom stát žije.
ps2017-040-10-003-213.u8.p4.s1 Snažíme se o to zavést nadhled, kontrolu nad tím, jakým způsobem funguje Česká republika v oblasti kontrol.
ps2017-040-10-003-213.u8.p4.s2 Návrh přináší vznik evidence kontrol, která by umožnila jak Nejvyššímu kontrolnímu úřadu, tak samotným kontrolním orgánům koordinovat lépe činnosti pro Nejvyšší kontrolní úřad, pak vyhodnocovat, co se v této oblasti děje, kde kontrola je opravdu neefektivní, a vést třeba v podobě pravidelných zpráv celý systém veřejné správy k tomu, aby napravoval ty zbytečné duplicity, aby napravoval tu neefektivní činnost tam, kde k dochází.
ps2017-040-10-003-213.u8.p4.s3 Zároveň nám jde také o to přesněji stanovit, kde ta významná kontrolní zátěž opravdu znamená omezení, ochromení samosprávných činností nebo například funkčnosti firem.
ps2017-040-10-003-213.u8.p4.s4 Ten návrh říká, že všechny kontroly, kterých je v tom roce pro malé obce a pro malé firmy víc než tři, tak to je významná zátěž.
ps2017-040-10-003-213.u8.p4.s5 Stejně tak říkáme, že tam, kde dochází v tomtéž roce ke kontrole téže věci, téhož problému, dvakrát a víckrát, tak je to pro fungování celého systému kontrol neefektivní a jenom zatěžující.
ps2017-040-10-003-213.u8.p4.s6 A stejně tak jde o to, aby v daném místě u dané obce nebo dané firmy neprobíhaly nekoordinovaně dvě a více kontrol současně.
ps2017-040-10-003-213.u8.p5.s1 Zároveň je nám ale jasné, že je kontrolní orgány musejí mít, a nechceme zasáhnout do jejich pravomocí v tom smyslu, že by je někdo omezoval.
ps2017-040-10-003-213.u8.p5.s2 Ale tam, kde se jedná o plánované kontroly, tak tam samozřejmě ona koordinace je namístě, a být v zájmu státu sledovat efektivitu kontrol a zároveň spolu s tím sledovat to, aby tou kontrolou kontrolované subjekty netrpěly a neochromovalo je to, a to zejména v oblasti právě těch malých subjektů a v oblasti malých obcí.
ps2017-040-10-003-213.u8.p5.s3 Stanovujeme, kromě toho také rozšiřujeme ten okruh sledovaných kontrol nejenom na samotné kontroly finanční, ale na kontroly dle kontrolního řádu, tak se to podařilo vymezit, tak aby bylo možné opravdu v tomhle směru zajistit efektivní nadhled a systémově sledovat, jak se České republice v tomto směru daří.
ps2017-040-10-003-213.u8.p6.s1 jsem zaznamenal konkrétní připomínky k tomu návrhu, že například nebude možné tedy, když tam není zároveň pro kontrolní orgány sankce, dosáhnout změny.
ps2017-040-10-003-213.u8.p6.s2 Právě proto, že není možné zasáhnout do pravomocí kontrolních orgánů, omezit jejich činnost tam, kde je namístě, tak se snažíme postupovat rozumně v tom smyslu, že dáváme těm kontrolním orgánům povinnost v okamžiku, kdy se ocitnou v tom režimu významné kontrolní zátěže, tak to tomu kontrolovanému orgánů zdůvodnit, vysvětlit, proč je ta kontrola nezbytná.
ps2017-040-10-003-213.u8.p6.s3 A tohle je mechanismus, který možná někomu zní jako měkký, ale z hlediska řízení kontrol, z hlediska jejich koordinace je to namístě a je to nejrozumnější cesta, jak dosáhnout i lepší spolupráce kontrolních orgánů a přehledu nad tím, jak vlastně kontrola v České republice probíhá.
ps2017-040-10-003-213.u8.p7.s1 Zaznívalo, že ten systém bude stát příliš mnoho peněz.
ps2017-040-10-003-213.u8.p7.s2 Proti tomu je ale potřeba říct, že ten současný systém pro stát znamená zbytečně vyhazované finanční prostředky, protože jedna ruka neví, co dělá druhá, a zaskakuje stát sám sebe v okamžiku, kdyby měl fungovat lépe, vidět na to, co dělají například související kontrolní mechanismy a související kontrolní orgány.
ps2017-040-10-003-213.u8.p7.s3 Vytvoření evidence, která v současné době v omezené podobě funguje na Ministerstvu financí, rozhodně, tak jak tady zaznělo, nemá znamenat náklady ve výši stovek milionů korun, ale budou to nepochybně náklady jen v řádu milionů, nízkých milionů korun.
ps2017-040-10-003-213.u8.p7.s4 Efekt, který by ale díky tomu mechanismu mohl nastat, samozřejmě znamená mnohem významnější úsporu a mnohem významnější pozitivní efekt pro to, jak stát funguje.
ps2017-040-10-003-213.u8.p8.s1 Zaznívalo, že NKÚ bude takovým nadhledem nad kontrolami neúměrně zatížený.
ps2017-040-10-003-213.u8.p8.s2 Ale byl to sám Nejvyšší kontrolní úřad, který v několika svých závěrech upozornil na to, že kontroly nejsou efektivní.

Text viewDownload CoNNL-U