ps2017-040-10-003-213.u1.p1.s1
213 . ps2017-040-10-003-213.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 166 / 1993 Sb . , o Nejvyšším kontrolním úřadu , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 360 / - třetí čtení ps2017-040-10-003-213.u1.p2.s1
Poprosím , aby u stolku zpravodajů zaujala své místo za navrhovatele paní ministryně spravedlnosti Marie Benešová a zpravodaj garančního výboru , kterým je kontrolní výbor , pan poslanec Roman Kubíček . ps2017-040-10-003-213.u1.p2.s2
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 360 / 10 , který byl doručen 24 . ledna 2020 . ps2017-040-10-003-213.u1.p2.s3
Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 360 / 11 . ps2017-040-10-003-213.u1.p3.s1
Ptám se paní ministryně , zda má jako navrhovatelka zájem o vystoupení před otevřením rozpravy . ps2017-040-10-003-213.u1.p3.s2
Je tomu tak . ps2017-040-10-003-213.u1.p3.s3
Paní ministryně , máte slovo . ps2017-040-10-003-213.u1.p3.s4
Všechny ostatní , ještě oslavující předchozí hlasování , prosím případně do předsálí a prosím o klid v sále ! ps2017-040-10-003-213.u1.p3.s5
Ještě jednou prosím o klid v sále . ps2017-040-10-003-213.u1.p3.s6
Děkuji . ps2017-040-10-003-213.u1.p3.s7
Prosím , máte slovo . ps2017-040-10-003-213.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-040-10-003-213.u2.p1.s2
Dámy a pánové , pokud jde o tento vládní návrh zákona , jenom chci připomenout , že jej schválila vláda 3 . prosince 2018 , předložila jej Sněmovně 20 . prosince 2018 a návrhem této novely je vlastně realizován jeden ze závazků vlády obsažených v jejím programovém prohlášení , jehož cílem je rozšířit dosavadní omezený rozsah kontrolních pravomocí NKÚ . ps2017-040-10-003-213.u2.p1.s3
Rozšíření pravomocí směřuje vlastně k tomu , aby byl vyrovnaný rozpočet v budoucnu a aby se tedy hospodárně nakládalo s veškerým veřejným majetkem a prostředky . ps2017-040-10-003-213.u2.p1.s4
Předpokladem přijetí předloženého návrhu zákona je souběžné schválení ústavního rozšíření kontrolní působnosti Nejvyššího kontrolního úřadu a navazuje to na předchozí tisk 229 , který jste schválili . ps2017-040-10-003-213.u2.p2.s1
Pokud jde o další kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu , má podle předkládaného návrhu nově podléhat vedle hospodaření s majetkem státu též hospodaření s dalšími nestátními veřejnými prostředky , hospodaření s prostředky poskytnutými vedle státního rozpočtu i z dalších veřejných rozpočtů , hospodaření právnických osob většinově vlastněných nebo ovládaných státem nebo územním samosprávným celkem . ps2017-040-10-003-213.u2.p3.s1
Pokud jde o dosavadní průběh , tak návrh zákona byl projednán v prvním čtení 12 . února 2019 , ve druhém čtení pak 21 . ledna 2020 . ps2017-040-10-003-213.u2.p3.s2
Byly vzneseny pozměňovací návrhy spočívající v zúžení okruhu územních samosprávných celků , jejichž hospodaření má podléhat kontrole NKÚ , na statutární města a kraje , v zúžení okruhu územních samosprávných celků , jejichž hospodaření má podléhat kontrole NKÚ , pouze na kraje , ve vypuštění kontroly hospodaření veřejných vysokých škol a veřejných výzkumných institucí z kontrolní působnosti NKÚ , v legislativně technických úpravách vyvolaných pozměňovacími návrhy a ve zvýšení počtu členů NKÚ z 15 na 17 . ps2017-040-10-003-213.u2.p3.s3
Dále v posunutí zahájení kontrol na rok 2023 a v rozšíření působnosti NKÚ o průběžné vyhodnocování fungování systému kontrol . ps2017-040-10-003-213.u2.p3.s4
K jednotlivým pozměňovacím návrhům se vyjádřím . ps2017-040-10-003-213.u2.p4.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-040-10-003-213.u3.p1.s1
Děkuji . ps2017-040-10-003-213.u3.p1.s2
Ještě k předchozímu hlasování chce krátce vystoupit pan místopředseda Pikal . ps2017-040-10-003-213.u4.p1.s1
Děkuji . ps2017-040-10-003-213.u4.p1.s2
Netýká se to toho závěrečného hlasování , týká se to hlasování číslo 218 , kde mám na sjetině , že jsem byl proti , chtěl jsem být pro . ps2017-040-10-003-213.u4.p1.s3
Nezpochybňuji hlasování . ps2017-040-10-003-213.u4.p1.s4
Děkuji . ps2017-040-10-003-213.u5.p1.s1
Já vám děkuji . ps2017-040-10-003-213.u5.p1.s2
Nyní tedy otevírám rozpravu , do které se jak první přihlásil pan poslanec Vácha . ps2017-040-10-003-213.u5.p1.s3
Poprosím pana poslance Valentu . ps2017-040-10-003-213.u5.p1.s4
Prosím , máte slovo . ps2017-040-10-003-213.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-040-10-003-213.u6.p1.s2
Já mám takový dojem , že pan kolega Vácha se dnes ráno omlouval , proto jsem byl připraven hovořit před ním tedy . ps2017-040-10-003-213.u6.p1.s3
No nic . ps2017-040-10-003-213.u6.p2.s1
Vážené kolegyně , vážení kolegové , skutečně mi nedá , abych po letech permanentního rozkrývání nepravostí v činnosti a hospodaření České televize , v podstatě činnosti úplně to plané , a to vždy v rámci každoročního projednávání těchto výročních zpráv , se teď na vás neobrátil a nepřimluvil se za přijetí této novely . ps2017-040-10-003-213.u6.p3.s1
Je mi jasné , že změna zahrnout do kontroly hospodaření tímto zákonem i Českou televizi je pouze jednou z mnoha nyní deklarovaných , dle mého názoru , ale jednou z těch nejdůležitějších a společensky nejoprávněnějších . ps2017-040-10-003-213.u6.p3.s2
Nejedná se totiž o nic menšího , než je skoro 7 mld . korun ročně povinně odváděných často z kapes těch nejpotřebnějších sociálních skupin . ps2017-040-10-003-213.u6.p3.s3
Musím tedy v této souvislosti ocenit nově zařazený § 3 , ve kterém se nově praví , že úřad vykonává kontrolu hospodaření s dalšími veřejnými prostředky a s prostředky poskytnutými z veřejných zdrojů , přičemž hospodařením s dalšími veřejnými prostředky se pro účely tohoto zákona rozumí tzv . hospodaření i jiné právnické osoby , a je zde taxativně uvedena i Česká televize . ps2017-040-10-003-213.u6.p3.s4
Chtělo by se říci no konečně , to to ale trvalo . ps2017-040-10-003-213.u6.p4.s1
Pro vaši informaci , jak tomu bylo s kontrolou České televize ze strany Nejvyššího kontrolního úřadu doposud . ps2017-040-10-003-213.u6.p4.s2
Podle ustanovení § 1 odst . 2 zákona č . 483 / 1991 Sb . , o České televizi , ve znění pozdějších předpisů , je Česká televize právnickou osobou , která hospodaří s vlastním majetkem . ps2017-040-10-003-213.u6.p4.s3
Podle ustanovení § 1 odst . 3 tohoto zákona stát neodpovídá za závazky České televize a Česká televize neodpovídá za závazky státu . ps2017-040-10-003-213.u6.p4.s4
Z uvedeného je zřejmé , že hospodaření České televize s jejím vlastním majetkem nemá charakter hospodaření se státním majetkem , a proto na něj nelze doposud vztáhnout působnost Nejvyššího kontrolního úřadu ke kontrole hospodaření s tímto majetkem . ps2017-040-10-003-213.u6.p4.s5
Kontrolovat účelné a hospodárné využívání finančních zdrojů a majetku České televize podle schváleného rozpočtu patří podle ustanovení § 8 odst . 1 písm . c ) zákona do působnosti Rady České televize . ps2017-040-10-003-213.u6.p4.s6
Nejvyšší kontrolní úřad dnes disponuje tedy pouze zákonnou pravomocí kontrolovat hospodaření České televize s televizními poplatky vybíranými na základě zákona , a to v její prospěch . ps2017-040-10-003-213.u6.p4.s7
Ale ona ta kontrola hospodaření s televizními poplatky také doposud , a to jaksi velice mazaně , nebyla možná . ps2017-040-10-003-213.u6.p5.s1
Poslechněte si v tomto smyslu například část kontrolního závěru z kontrolní akce Nejvyššího kontrolního úřadu nazvané Televizní poplatky vybírané na základě zákona č . 97 / 2003 Sb . ps2017-040-10-003-213.u6.p5.s2
Cituji : " Náležité uplatnění kritérií odpovídajících hospodaření České televize s poplatky může být zabezpečeno pouze v případě , že o poplatcích - " a teď to zdůrazňuji : " bude účtováno odděleně a z účetnictví bude možno prokazatelně zjistit , z jakého finančního zdroje byly náklady jednotlivých činností uhrazeny , neboť - " a opět zdůrazňuji a podtrhávám : " hospodaření České televize s prostředky z ostatních finančních zdrojů kontrolní činnosti NKÚ nepodléhá . " ps2017-040-10-003-213.u6.p5.s3
A proto Česká televize velice chytře takovýmto způsobem odděleně neúčtuje . ps2017-040-10-003-213.u6.p5.s4
Je zákonné oprávnění NKÚ ke kontrole hospodaření s koncesionářskými poplatky teoreticky sice možné , ale v podstatě prakticky vyloučené . ps2017-040-10-003-213.u6.p6.s1
A jak si Rada České televize , která je dnes podivuhodně financována z rozpočtu samotné České televize , nejspíše asi proto , aby nebyla na managementu České televize plně závislá , plní své povinnosti , máme možnost registrovat všichni . ps2017-040-10-003-213.u6.p6.s2
Jedním slovem tragédie . ps2017-040-10-003-213.u6.p6.s3
Snad až teď při schvalování rozpočtu České televize na rok 2020 se trošku v Radě České televize probrali . ps2017-040-10-003-213.u6.p6.s4
Minimální transparence , minimální hospodárnost či například tzv . vykazované vyrovnané hospodaření , které je ale reálně v každoročním deficitu , a mnoho jiných negativ jsou alespoň dle mého názoru těmi hlavními aspekty , proč bychom dnes měli tuto novelu podpořit , byť bude i současně nutná legislativní změna ústavního charakteru , o které tady bylo jednáno v bodě předtím . ps2017-040-10-003-213.u6.p6.s5
Ale tato změna určitě bude stát za to . ps2017-040-10-003-213.u6.p6.s6
A říkám to zde nejen v zájmu jednotlivého koncesionáře , ale i samotné České televize , aby bylo do budoucna možné alespoň některá z mnoha obvinění či podezření , o kterých jsem sáhodlouze hovořil , a nejen já , při projednávání výročních zpráv České televize , rozptýlit . ps2017-040-10-003-213.u6.p6.s7
Některá jsou ale velice těžko vyvratitelná . ps2017-040-10-003-213.u6.p6.s8
Ale to už je na jinou diskuzi . ps2017-040-10-003-213.u6.p7.s1
Dámy a pánové , ještě jednou se omlouvám , že jsem v tomto svém příspěvku reflektoval pouze na vřazenou kontrolu České televize , ale přirozeně jsem všemi deseti pro obdobnou kontrolu úřadem takových institucí , jako je Český rozhlas , ale osobně i veřejné vysoké školy a některé další . ps2017-040-10-003-213.u6.p7.s2
V předkládané novele zákona o taxativně vymezené subjekty , ale podporu , oprávněnost jejich zařazení bych už rád nechal zase zde na plénu na někom jiném . ps2017-040-10-003-213.u6.p7.s3
Děkuji vám za pozornost . ps2017-040-10-003-213.u7.p1.s1
Já vám děkuji . ps2017-040-10-003-213.u7.p1.s2
Přečtu omluvu . ps2017-040-10-003-213.u7.p1.s3
Omlouvá se pan poslanec Jiří Běhounek dnes mezi 11.30 až 13.00 hodin ze zdravotních důvodů . ps2017-040-10-003-213.u7.p1.s4
Tak . ps2017-040-10-003-213.u7.p1.s5
Ptám se , kdo další má zájem o vystoupení v rozpravě . ps2017-040-10-003-213.u7.p1.s6
Pan poslanec Kupka se právě objevil na tabuli a přihlásil z místa . ps2017-040-10-003-213.u7.p1.s7
Máte slovo . ps2017-040-10-003-213.u8.p1.s1
Ještě jednou dobré dopoledne . ps2017-040-10-003-213.u8.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , milé kolegyně , milí kolegové , já si dovolím zmínit dvě důležitá témata . ps2017-040-10-003-213.u8.p1.s3
Obě souvisí s pozměňovacími návrhy , které jsem předložil . ps2017-040-10-003-213.u8.p2.s1
V tom jednom případě jde opravdu o to vymezit , které samosprávné funkce mají zůstat s tím současným systémem kontrol bez rozšíření dalších pravomocí . ps2017-040-10-003-213.u8.p2.s2
Já jsem stejně jako kolegové přesvědčený o tom , že česká samospráva funguje dostatečně kvalitně , má dostatek kontrolních mechanismů a je zbytečné rozšiřovat další kontrolní činnosti tam , kde to ve výsledku spíše přispívá k omezení funkcí pro veřejnost , k ohrožení služeb , a nikoliv k tomu , aby se opravdu fungování samospráv zkvalitňovalo . ps2017-040-10-003-213.u8.p2.s3
Tak to je první poznámka k rozšiřování samotných kompetencí Nejvyššího kontrolního úřadu na kontrolu obcí a měst . ps2017-040-10-003-213.u8.p2.s4
S tím , že v té komplexní podobě zůstávají statutární města , tak jak to navrhovali . ps2017-040-10-003-213.u8.p2.s5
Náš návrh spočíval v tom , obecní a městské samosprávy do činnosti Nejvyššího kontrolního úřadu nezapojovat . ps2017-040-10-003-213.u8.p3.s1
Druhé téma se týká sledování a vyhodnocování funkčnosti systému kontrol v České republice . ps2017-040-10-003-213.u8.p3.s2
Už jsem o tom hovořil v předchozím příspěvku . ps2017-040-10-003-213.u8.p3.s3
Pozměňovací návrh , který jsme připravili k tomuto prováděcímu zákonu o ps2017-040-10-003-213.u8.p3.s4
Nejvyšším kontrolním úřadu , zavádí novou formulaci " významná kontrolní zátěž " , protože víme a opakovaně se ukázalo , že Česká republika čelí , a jak malé obce , větší obce , menší firmy čelí často významné kontrolní zátěži , a má nám jít o to , aby kontroly fungovaly lépe , aby se nezdvojovaly , neztrojovaly , ale aby byly opravdu efektivní . ps2017-040-10-003-213.u8.p3.s5
A znásobená duplicitní kontrola neznamená lepší výsledky , nápravu problémů , ale znamená opravdu jenom zbytečnou zátěž pro subjekty , které mají jako principiálně , jako základně svoji funkci buď poskytovat služby občanům , nebo vytvářet hodnoty , z nichž potom stát žije . ps2017-040-10-003-213.u8.p4.s1
Snažíme se o to zavést nadhled , kontrolu nad tím , jakým způsobem funguje Česká republika v oblasti kontrol . ps2017-040-10-003-213.u8.p4.s2
Návrh přináší vznik evidence kontrol , která by umožnila jak Nejvyššímu kontrolnímu úřadu , tak samotným kontrolním orgánům koordinovat lépe činnosti pro Nejvyšší kontrolní úřad , pak vyhodnocovat , co se v této oblasti děje , kde kontrola je opravdu neefektivní , a vést třeba v podobě pravidelných zpráv celý systém veřejné správy k tomu , aby napravoval ty zbytečné duplicity , aby napravoval tu neefektivní činnost tam , kde k ní dochází . ps2017-040-10-003-213.u8.p4.s3
Zároveň nám jde také o to přesněji stanovit , kde ta významná kontrolní zátěž už opravdu znamená omezení , ochromení samosprávných činností nebo například funkčnosti firem . ps2017-040-10-003-213.u8.p4.s4
Ten návrh říká , že všechny kontroly , kterých je v tom roce pro malé obce a pro malé firmy víc než tři , tak už to je významná zátěž . ps2017-040-10-003-213.u8.p4.s5
Stejně tak říkáme , že tam , kde dochází v tomtéž roce ke kontrole téže věci , téhož problému , dvakrát a víckrát , tak je to pro fungování celého systému kontrol neefektivní a jenom zatěžující . ps2017-040-10-003-213.u8.p4.s6
A stejně tak jde o to , aby v daném místě u dané obce nebo dané firmy neprobíhaly nekoordinovaně dvě a více kontrol současně . ps2017-040-10-003-213.u8.p5.s1
Zároveň je nám ale jasné , že je kontrolní orgány musejí mít , a nechceme zasáhnout do jejich pravomocí v tom smyslu , že by je někdo omezoval . ps2017-040-10-003-213.u8.p5.s2
Ale tam , kde se jedná o plánované kontroly , tak tam samozřejmě ona koordinace je namístě , a má být v zájmu státu sledovat efektivitu kontrol a zároveň spolu s tím sledovat to , aby tou kontrolou kontrolované subjekty netrpěly a neochromovalo je to , a to zejména v oblasti právě těch malých subjektů a v oblasti malých obcí . ps2017-040-10-003-213.u8.p5.s3
Stanovujeme , kromě toho také rozšiřujeme ten okruh sledovaných kontrol nejenom na samotné kontroly finanční , ale na kontroly dle kontrolního řádu , tak se to podařilo vymezit , tak aby bylo možné opravdu v tomhle směru zajistit efektivní nadhled a systémově sledovat , jak se České republice v tomto směru daří . ps2017-040-10-003-213.u8.p6.s1
Já jsem zaznamenal konkrétní připomínky k tomu návrhu , že například nebude možné tedy , když tam není zároveň pro kontrolní orgány sankce , dosáhnout změny . ps2017-040-10-003-213.u8.p6.s2
Právě proto , že není možné zasáhnout do pravomocí kontrolních orgánů , omezit jejich činnost tam , kde je namístě , tak se snažíme postupovat rozumně v tom smyslu , že dáváme těm kontrolním orgánům povinnost v okamžiku , kdy se ocitnou v tom režimu významné kontrolní zátěže , tak to tomu kontrolovanému orgánů zdůvodnit , vysvětlit , proč je ta kontrola nezbytná . ps2017-040-10-003-213.u8.p6.s3
A tohle je mechanismus , který možná někomu zní jako měkký , ale z hlediska řízení kontrol , z hlediska jejich koordinace je to namístě a je to nejrozumnější cesta , jak dosáhnout i lepší spolupráce kontrolních orgánů a přehledu nad tím , jak vlastně kontrola v České republice probíhá . ps2017-040-10-003-213.u8.p7.s1
Zaznívalo , že ten systém bude stát příliš mnoho peněz . ps2017-040-10-003-213.u8.p7.s2
Proti tomu je ale potřeba říct , že ten současný systém pro stát znamená zbytečně vyhazované finanční prostředky , protože jedna ruka neví , co dělá druhá , a zaskakuje stát sám sebe v okamžiku , kdyby měl fungovat lépe , vidět na to , co dělají například související kontrolní mechanismy a související kontrolní orgány . ps2017-040-10-003-213.u8.p7.s3
Vytvoření té evidence , která v současné době už v omezené podobě funguje na Ministerstvu financí , rozhodně , tak jak tady zaznělo , nemá znamenat náklady ve výši stovek milionů korun , ale budou to nepochybně náklady jen v řádu milionů , nízkých milionů korun . ps2017-040-10-003-213.u8.p7.s4
Efekt , který by ale díky tomu mechanismu mohl nastat , samozřejmě znamená mnohem významnější úsporu a mnohem významnější pozitivní efekt pro to , jak stát funguje . ps2017-040-10-003-213.u8.p8.s1
Zaznívalo , že NKÚ bude takovým nadhledem nad kontrolami neúměrně zatížený . ps2017-040-10-003-213.u8.p8.s2
Ale byl to sám Nejvyšší kontrolní úřad , který v několika svých závěrech upozornil na to , že kontroly nejsou efektivní .