|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-02-12 ps2017-040-10-002-214 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

214. Návrh poslanců Lukáše Černohorského, Tomáše Martínka, Jakuba Michálka, Ivana Bartoše a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů /sněmovní tisk 229/ - třetí čtení

Date2020-02-12
Meetingps2017/040
Agenda Itemps2017/040/214
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/040schuz/s040368.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 325 • previousnext

ps2017-040-10-002-214.u1.p1.s1 214.
ps2017-040-10-002-214.u1.p1.s2 Návrh poslanců Lukáše Černohorského, Tomáše Martínka, Jakuba Michálka, Ivana Bartoše a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů /sněmovní tisk 229/ - třetí čtení
ps2017-040-10-002-214.u1.p2.s1 Místo u stolku zpravodajů zaujímá pan poslanec Lukáš Černohorský za navrhovatele, zpravodajem garančního výboru, kterým byl ústavně-právní výbor, je pan poslanec Jan Farský.
ps2017-040-10-002-214.u1.p2.s2 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 229/10, který byl doručen dne 24. ledna 2020.
ps2017-040-10-002-214.u1.p2.s3 Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 229/11.
ps2017-040-10-002-214.u1.p3.s1 se ptám navrhovatele, zda zájem o vystoupení před otevřením rozpravy.
ps2017-040-10-002-214.u1.p3.s2 zájem.
ps2017-040-10-002-214.u1.p3.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-040-10-002-214.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2017-040-10-002-214.u2.p1.s2 bych chtěl předně všem poděkovat za to, že se podíleli na přípravě a projednávání tohoto zákona.
ps2017-040-10-002-214.u2.p1.s3 jenom v rychlosti ještě -
ps2017-040-10-002-214.u3.p1.s1 vás na chviličku přeruším.
ps2017-040-10-002-214.u3.p1.s2 Poprosím o klid v sále, dámy a pánové!
ps2017-040-10-002-214.u3.p1.s3 Máte-li něco k vyřízení, prosím, běžte do předsálí.
ps2017-040-10-002-214.u4.p1.s1 jen tedy v rychlosti ještě dopředstavím.
ps2017-040-10-002-214.u4.p1.s2 Jedná se tedy o návrh rozšíření působnosti Nejvyššího kontrolního úřadu.
ps2017-040-10-002-214.u4.p1.s3 V tomto případě je potřeba upravit rozsah pravomocí v Ústavě.
ps2017-040-10-002-214.u4.p1.s4 Proto je předložen tento zákon.
ps2017-040-10-002-214.u4.p1.s5 jsme to tady měli i v minulosti, kdy jsme narazili trošku v Senátu.
ps2017-040-10-002-214.u4.p1.s6 V tomto případě jsme tento návrh upravili, a to včetně prováděcího zákona, tak, aby se vycházelo vstříc i Senátu, za což bych chtěl prostřednictvím pana předsedajícího poděkovat paní Valachové, která zprostředkovávala kontakt se Senátem.
ps2017-040-10-002-214.u4.p1.s7 Dostali jsme od nich nějakou zpětnou vazbu, to bude pravděpodobně zapracováno prostřednictvím pozměňovacích návrhů.
ps2017-040-10-002-214.u4.p1.s8 Doufám, že tento zákon bude přijat.
ps2017-040-10-002-214.u4.p1.s9 Děkuji.
ps2017-040-10-002-214.u5.p1.s1 vám děkuji a otevírám rozpravu.
ps2017-040-10-002-214.u5.p1.s2 V rozpravě je jako první přihlášen pan poslanec Dominik Feri.
ps2017-040-10-002-214.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2017-040-10-002-214.u6.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení přítomní ministři a ministryně, jsem rád, že jsme u tohoto návrhu také dospěli k jakési shodě, která ale nesmí být limitovaná jenom na Poslaneckou sněmovnu, ale musí se vztahovat i na Senát.
ps2017-040-10-002-214.u6.p1.s3 Pro nás, náš poslanecký klub, je otázka rozšíření pravomocí NKÚ věcí jasnou.
ps2017-040-10-002-214.u6.p1.s4 Podporujeme ji, a dokonce se podařilo pozměňovacími návrhy specifikovat nějaká pravidla tak, aby to byla skutečně otázka dobré kontroly, nikoli nadbytečné byrokracie, která bude v důsledku vlastně jenom jalová a ničemu dobrému neprospěje.
ps2017-040-10-002-214.u6.p2.s1 Máme však za to, že bavíme-li se o novele Ústavy, a sice o článku 40, to znamená o okruhu zákonů, které vyžadují souhlas jak Poslanecké sněmovny, tak Senátu - v zahraniční doktríně se hovoří, ale se to dostává i do naší, o tzv. organických zákonech - tak bychom měli být trošku víc ambiciózní a měli bychom mít trošku větší představivost.
ps2017-040-10-002-214.u6.p2.s2 Máme za to, že v tom výčtu zákonů, kde je potřeba souhlasu Sněmovny a Senátu, by měly figurovat i zákony jiné, nejenom zákon o NKÚ, tak jak je navrhováno pozměňovacím návrhem, ale také např. zákon o České národní bance, také zákon, který se týká dělby moci, a sice moci soudní, to znamená zákon o soudech a soudcích, zákon o Ústavním soudu.
ps2017-040-10-002-214.u6.p2.s3 Osobně mám i za to, že by tam měly být i další zákony, zákon o obcích - obecní zřízení, zákon o krajích - krajské zřízení, nebo zákon o zpravodajských službách.
ps2017-040-10-002-214.u6.p3.s1 Možná se namítnout: vždyť přece tím svazujete ruce, vytváříte diktát Parlamentu, resp. diktát Senátu či diktát zrovna komory, která stojí v opozici proti vládě.
ps2017-040-10-002-214.u6.p3.s2 Nicméně takové rozšíření článku 40 vládě, která vládne uvážlivě, ruce nijak nesvazuje, a vládu, která nevládne uvážlivě, nutí vládnout uvážlivě.
ps2017-040-10-002-214.u6.p3.s3 Totiž právě ta kumulativní podmínka souhlasu jak Poslanecké sněmovny, tak Senátu, vede k větší shodě napříč politickým spektrem a napříč společností, a zabraňuje tak otřesům.
ps2017-040-10-002-214.u7.p1.s1 vám rozumím, pane poslanče.
ps2017-040-10-002-214.u7.p1.s2 Opakovaně vás žádám o klid v sále!
ps2017-040-10-002-214.u7.p1.s3 Děkuji.
ps2017-040-10-002-214.u8.p1.s1 Jak říkám, není to obsahem této konkrétní novely, ale do budoucna, a budeme-li chtít měnit Ústavu, tak se bude jednat o zcela po mém soudu legitimní požadavek Senátu, aby měl větší slovo.
ps2017-040-10-002-214.u8.p1.s2 A znovu připomínám - vládě se tak ruce významně svazovat nebudou.
ps2017-040-10-002-214.u8.p1.s3 Nejsem takový blázen, abych si myslel, že by článku 40 měl být podřazen např. třeba kompetenční zákon nebo že by do režimu článku 40 měl spadat třeba i zákon o státním zastupitelství, byť vím, že je to teď věc citlivá, ale přesto, za trestní politiku je odpovědná vláda.
ps2017-040-10-002-214.u8.p1.s4 Ale rozšířit článek 40 de lege ferenda o zákon o České národní bance, zákon o soudech a soudcích a zákon o Ústavním soudu například bych pokládal za více než šťastné, vhodné a nic, co by bylo z naší pozice opoziční strany míněno primárně jako opozice.
ps2017-040-10-002-214.u8.p1.s5 Ty role se můžou do budoucna proměnit a mohlo by to současné opozici i v rámci vládnutí komplikovat práci.
ps2017-040-10-002-214.u8.p1.s6 Ale jak říkám, to tam po mém soudu nenastane.
ps2017-040-10-002-214.u8.p2.s1 My tento návrh podpoříme, pokládáme to za nutný kompromis se Senátem.
ps2017-040-10-002-214.u8.p2.s2 Děkuji.
ps2017-040-10-002-214.u9.p1.s1 vám děkuji.
ps2017-040-10-002-214.u9.p1.s2 Dále je do rozpravy přihlášena paní poslankyně Valachová.
ps2017-040-10-002-214.u10.p1.s1 Vážené kolegyně, kolegové, vážená vládo, musím říct, že jsme se teď od pana kolegy Feriho dozvěděli, co všechno by mělo být v článku 40.
ps2017-040-10-002-214.u10.p1.s2 V podstatě jsme slyšeli, že by tam mohlo být úplně všechno, co se týká organizace a správy státu.
ps2017-040-10-002-214.u10.p1.s3 bych se ráda vyjádřila k článku 40, tak jak zní v rámci mého pozměňovacího návrhu, a potom, jestli se nepletu, i kolegy Kupky.
ps2017-040-10-002-214.u10.p2.s1 jsem o tom mluvila v druhém čtení.
ps2017-040-10-002-214.u10.p2.s2 Stálá komise pro Ústavu se opravdu po dlouhých jednáních shodla na tom, že doporučila této Sněmovně podpořit článek 40 tedy ve znění oněch pozměňovacích návrhů, to znamená, aby zákon o Nejvyšším kontrolním úřadu byl tím, k jehož změně je potřeba souhlasu obou komor Parlamentu.
ps2017-040-10-002-214.u10.p2.s3 Podotýkám, že to byla shoda, bylo to doporučení Stálé komise pro Ústavu, které vyplynulo mimo jiné i z toho, že jsme opakovaně jednali se stálou komisí pro Ústavu v Senátu.
ps2017-040-10-002-214.u10.p3.s1 Co je smyslem celé akce?
ps2017-040-10-002-214.u10.p3.s2 Musím říct, že ocením, když si nalijeme čistého vína.
ps2017-040-10-002-214.u10.p3.s3 Smyslem celé akce - v uvozovkách - opravdu není to, že by se pak Sněmovna radovala z posílení kompetencí Senátu.
ps2017-040-10-002-214.u10.p3.s4 To si myslím, že by bylo trošku lhaním si do kapsy.
ps2017-040-10-002-214.u10.p3.s5 Určitá řevnivost obou komor je zjevná a obávám se, že v tomto funkčním období k posílení kompetencí Senátu nedojde.
ps2017-040-10-002-214.u10.p3.s6 Nicméně tím smyslem, proč jsme se na tom dohodli se stálou komisí Senátu, a smyslem doporučení stálé komise pro Ústavu bylo to, abychom konečně po deseti letech debat, které nikam nevedou, rozšířili kompetence Nejvyššího kontrolního úřadu tak, jak je běžné ve všech ostatních zemích kolem nás, kde je běžné, že veřejné prostředky jsou tedy sledovány bedlivě a že občané mají zajištěno systémem a pravidly, že veřejné prostředky jsou kontrolovány.
ps2017-040-10-002-214.u10.p4.s1 Co se týká Nejvyššího kontrolního úřadu, tak přes jeho možnou démonizaci některými, Nejvyšší kontrolní úřad je prodlouženou rukou Sněmovny.
ps2017-040-10-002-214.u10.p4.s2 Je to náš partner a je to náš nástroj, jak sledovat to, jak se např. hospodaří i z hlediska veřejných prostředků, jak je nastaven systém.
ps2017-040-10-002-214.u10.p4.s3 Proto jsem dlouholetou zastánkyní rozšíření kompetencí Nejvyššího kontrolního úřadu, a proto jsem také - v uvozovkách - podlehla ve druhém čtení a přihlásila jsem se k tomuto pozměňovacímu návrhu, byť je kritizován Legislativní radou vlády a samotným šéfem Nejvyššího kontrolního úřadu, s jedním cílem - rozšiřme kompetence Nejvyššího kontrolního úřadu.
ps2017-040-10-002-214.u10.p5.s1 Nyní bych to pragmaticky shrnula, vážené kolegyně a kolegové, že jsme v situaci, kdy buď podpoříme onen pozměňovací návrh - podotýkám, - stálé komise pro Ústavu, který je pragmatický a který sleduje rozšíření kompetencí Nejvyššího kontrolního úřadu.
ps2017-040-10-002-214.u10.p5.s2 To je jedna varianta.
ps2017-040-10-002-214.u10.p5.s3 Anebo druhá varianta, která nám v minulém funkčním období byla zapovězena, nebyla možná, nyní možná je, to je to, že nám Senát sám vrátí případné změny, které nyní Senátu posíláme, nyní schválíme, a sám Senát si řekne, jak navrhuje, aby článek 40 zněl.
ps2017-040-10-002-214.u10.p5.s4 Trošku se obávám, aby senátoři a senátorky nepodlehli mámení - v uvozovkách - Dominika Feriho, vaším prostřednictvím, a do onoho článku 40 nevyjmenovali celou řadu dalších zákonů.
ps2017-040-10-002-214.u10.p5.s5 Protože mám velkou obavu, že potom by zase Sněmovna naopak Senátu nepřikývla.
ps2017-040-10-002-214.u10.p6.s1 Takže sama budu dávat doporučení poslaneckého klubu sociální demokracie, zváží jednu z těch variant, kterou jsem popsala, budeme mít volné hlasování, a osobně tedy dávám určité varování, mám obavu, že člunek může znamenat to, že naopak opět nerozšíříme kompetence Nejvyššího kontrolního úřadu.
ps2017-040-10-002-214.u10.p6.s2 Děkuji.
ps2017-040-10-002-214.u11.p1.s1 vám děkuji.
ps2017-040-10-002-214.u11.p1.s2 Do rozpravy je jako další přihlášen pan poslanec Kupka.
ps2017-040-10-002-214.u12.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážená paní ministryně, vážený pane ministře, milé kolegyně, milí kolegové, jednak doplním jenom stanovisko klubu ODS právě ve věci rozšíření článku 40 zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu, který míří k tomu, opravdu stabilizovat tuto důležitou instituci v rámci ústavního systému České republiky, ale zmíním pak hlavně další pozměňovací návrh, který podporu i ústavně-právního výboru, a ten se týká rozšíření kompetencí Nejvyššího kontrolního úřadu o sledování účinnosti a efektivity kontrol v oblasti veřejné správy tak, aby měl NKÚ možnost vyhodnotit a sledovat také to, jakým způsobem Česká republika je schopna zajišťovat sledování kontrolní činnosti svých jednotlivých orgánů.
ps2017-040-10-002-214.u12.p2.s1 Nejvyšší kontrolní úřad opakovaně ve svých zprávách se k této otázce vyslovoval.
ps2017-040-10-002-214.u12.p2.s2 A vyslovovalo se k tomu i Ministerstvo financí, kdy v poměrně podrobném auditu kontrolní činnosti státu v roce 2017 upozornilo na celou řadu vážných problémů právě v duplicitních kontrolách ve veřejné správě.
ps2017-040-10-002-214.u12.p2.s3 Myslím, že k nám všem se donesly informace a novinové články o tom, jak některé malé obce čelí tolika kontrolám.
ps2017-040-10-002-214.u12.p2.s4 že to ve výsledku devastační vliv na jejich vlastní činnost, na to, aby poskytovaly informace, aby poskytovaly služby svým vlastním občanům.
ps2017-040-10-002-214.u12.p2.s5 A v této oblasti je nepochybně potřeba také to, aby tu existoval nástroj, jak kultivovat kontrolní činnost státu, jak zabránit tomu, aby probíhaly zbytečně duplicitní kontroly a stát se vyčerpával na tom, že ve výsledku kontroluje někoho, kdo nejenom že ve výsledku tu kontrolu tolik nepotřebuje, ale ve výsledku ta kontrola může ochromovat jeho vlastní činnost.
ps2017-040-10-002-214.u12.p3.s1 Samozřejmě že ta změna a doplnění nesměřuje k tomu, abychom zabránili efektivním kontrolám, účinným kontrolám z konkrétních kontrolních orgánů, ale abychom dokázali bránit tomu, kdy stát zdvojuje, ztrojuje a významně ohrožuje samotný rozpočet státu tím, že vyhazuje finanční prostředky za kontrolu nekoordinovanou, za kontrolu zbytečnou, a navíc ještě omezuje činnost těch samotných orgánů veřejné správy tím, že místo konkrétní služby, konkrétní práce pro veřejnost se věnují kontrolám.
ps2017-040-10-002-214.u12.p3.s2 A totéž platí i pro malé obce.
ps2017-040-10-002-214.u12.p4.s1 Cílem rozšíření kompetencí NKÚ v tomto směru je dát Nejvyššímu kontrolnímu úřadu zmocnění, aby systematicky sledoval to, jakým způsobem v České republice kontroly fungují, aby měl i přímo k tomuto pouvoir v Ústavě a mohl se tomu věnovat.
ps2017-040-10-002-214.u12.p4.s2 Další věcí je, jaký nástroj k tomu bude mít, ale aby vůbec mohl Nejvyšší kontrolní úřad ve své činnosti sledovat, jak se v České republice daří kultivovat systém kontrol, tak aby byly opravdu účinné a aby ve výsledku víc nezatěžovaly, než pomáhaly.
ps2017-040-10-002-214.u12.p4.s3 Věřím, že i tahle úprava může přispět k lepšímu systémovému uchopení fungování veřejné správy a že Nejvyššímu kontrolnímu úřadu přísluší dívat se i na to, jak se tahle důležitá část veřejné správy chová.
ps2017-040-10-002-214.u12.p4.s4 Pokud se totiž podíváte do rozpočtu jednotlivých kontrolních institucí, tak zjistíte, že Česká republika vydává ročně řádově stovky milionů korun na to, aby zajistila kontrolní činnost samotného státu.
ps2017-040-10-002-214.u12.p4.s5 Je-li to takhle vysoká částka, tak si nepochybně zasluhuje také nadhled, kritické myšlení na to, jak tohle funguje a jestli opravdu nedochází, a jako že dochází, ke zdvojování, ztrojování těch kontrol.
ps2017-040-10-002-214.u12.p5.s1 Dáte-li hlas, svoji vůli právě pro rozšíření pravomocí NKÚ v této oblasti, tak to do budoucna bude znamenat i větší nadhled, větší kontrolu nad tím, jak stát v oblasti kontrol funguje.
ps2017-040-10-002-214.u13.p1.s1 vám děkuji.
ps2017-040-10-002-214.u13.p1.s2 Do rozpravy z místa se přihlásil pan poslanec Kubíček.
ps2017-040-10-002-214.u13.p1.s3 teď mi naskočil pan poslanec Grospič.
ps2017-040-10-002-214.u14.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-040-10-002-214.u14.p1.s2 Pane předsedající, dámy a pánové, se trošičku vyjádřím k této změně Ústavy, protože je to třetí pokus, trvá nám to rok a půl, a nějakým způsobem se snažíme dobrat k tomu, aby byly kontrolovány veřejné prostředky, které stát používá.
ps2017-040-10-002-214.u14.p1.s3 Co se týká článku 40, zde bych se obrátil a podpořil paní poslankyni Valachovou s tím, že by bylo na senátorech, aby rozhodli, jak vyplnit článek 40.
ps2017-040-10-002-214.u14.p1.s4 Je to jejich vůle a jejich rozhodnutí a my budeme připraveni o tomto diskutovat.
ps2017-040-10-002-214.u14.p1.s5 To znamená, že za klub ANO nebudeme podporovat, ale nebudeme zamítat.
ps2017-040-10-002-214.u14.p2.s1 Co se týká rozšíření kontrol ve veřejné správě, o tuto kompetenci NKÚ nestojí, bylo to několikrát řečeno.
ps2017-040-10-002-214.u14.p2.s2 to dvě věci.
ps2017-040-10-002-214.u14.p2.s3 První věc, pan poslanec Kupka jako zástupce skupiny poslanců navrhuje rozšíření určité databáze, která by sledovala jednotné kontroly probíhající ve státní správě, ale nikdo si moc neuvědomil, o co jde.
ps2017-040-10-002-214.u14.p2.s4 Ono to není o těch obcích, ale je to o Ministerstvu životního prostředí, České obchodní inspekci, tisíce, desetitisíce kontrol, kde Nejvyšší kontrolní úřad by musel zřídit databázi - podotýkám, nebyla provedena RIA.
ps2017-040-10-002-214.u14.p2.s5 Nebyla provedena RIA, to znamená, že nevíme, kolik by tato databáze stála.
ps2017-040-10-002-214.u14.p2.s6 A slyšel jsem v kuloárech několik částek pohybujících se od 6 milionů do 200 milionů.

Text viewDownload CoNNL-U