ps2017-040-09-002-176.u1.p1.s1
176 . ps2017-040-09-002-176.u1.p1.s2
Návrh poslanců Lucie Šafránkové , Tomia Okamury , Radima Fialy a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 111 / 2006 Sb . , o pomoci v hmotné nouzi , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 652 / - prvé čtení ps2017-040-09-002-176.u1.p2.s1
K tomuto tisku jsme obdrželi stanovisko vlády jako sněmovní tisk 652 / 1 . ps2017-040-09-002-176.u1.p2.s2
A já teď prosím paní poslankyni Lucii Šafránkovou , aby se za navrhovatele ujala slova a představila nám předložený návrh . ps2017-040-09-002-176.u1.p2.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-040-09-002-176.u2.p1.s1
Dobrý podvečer , pane předsedající , dámy a pánové , kolegyně a kolegové . ps2017-040-09-002-176.u2.p1.s2
Jménem poslaneckého klubu SPD si vám dovoluji představit návrh zákona , kterým se mění zákon č . 111 / 2006 Sb . , o pomoci v hmotné nouzi , ve znění pozdějších předpisů . ps2017-040-09-002-176.u2.p1.s3
Jde o soubor sedmi změn , který by měl odstranit nebo alespoň minimalizovat nejrůznější formy zneužívání dávek pomoci v hmotné nouzi , posílit kontrolní možnosti a kompetence pracovníků Úřadu práce , který je orgánem , jenž tuto agendu zastřešuje a který za ni ze zákona zodpovídá , a taktéž umožnit udělení opravdu citelných sankcí těm osobám , které systém pomoci v hmotné nouzi zneužívají , a dlouhodobě tak okrádají své poctivé pracující spoluobčany , kteří je nedobrovolně financují . ps2017-040-09-002-176.u2.p2.s1
Tento návrh vznikal v těsné interakci s odborníky z terénu a praxe . ps2017-040-09-002-176.u2.p2.s2
Zejména se samozřejmě jednalo o pracovníky Úřadu práce a sociálních odborů i ředitele škol a pedagogy , mimo jiné i z měst a obcí silně zasažených problematikou zneužívání sociálních dávek , resp . s ní úzce související tematikou ostudy českého státu , takzvaných vyloučených lokalit , ghett , kde bují byznys s chudobou , kriminalita a sociálněpatologické jevy a které jsou časovanou bombou v našem systému . ps2017-040-09-002-176.u2.p2.s3
Vyrůstají zde generace dětí bez šance na slušnou budoucnost a život v jejich sousedství je pro slušné pracující občany nebezpečím a noční můrou . ps2017-040-09-002-176.u2.p3.s1
Je povinností státu zde nekompromisně zasáhnout . ps2017-040-09-002-176.u2.p3.s2
Vláda je v tom dlouhodobě nečinná , proto přicházíme s tímto svým návrhem , který jistě není všespasitelný , ale je prvním nezbytným krokem k tomu , aby se systém postavený na hlavu pomalu začal obracet zpět na nohy . ps2017-040-09-002-176.u2.p4.s1
Dovolte mi ještě v této souvislosti vyjádřit obdiv a úctu všem pracovníkům Úřadu práce a sociálních odborů měst a obcí , ale i České správy sociálního zabezpečení , kteří vykonávají těžkou a záslužnou práci , hájí zájmy a peníze státu takříkajíc v první linii . ps2017-040-09-002-176.u2.p4.s2
Jsou pod ohromným tlakem , často čelí nátlaku a výhrůžkám neúspěšných či agresivních žadatelů o sociální dávky , vesměs podporovaných nejrůznějšími neziskovými organizacemi napojenými na dávkový byznys . ps2017-040-09-002-176.u2.p4.s3
Je naší povinností tyto pracovníky ocenit a podpořit , v první řadě samozřejmě finančně , protože se na ně při zvyšování platů nepochopitelně zapomíná ve prospěch jiných skupin , ale i morálně a právně . ps2017-040-09-002-176.u2.p4.s4
Musíme jim říci a dokázat takto i v praxi , že si jejich práce vážíme a že za nimi vždy budeme stát , ať se nebojí rozhodovat dle zákona a svého svědomí . ps2017-040-09-002-176.u2.p5.s1
Společným jmenovatelem navrhovaných změn je tedy snaha docílit prostřednictvím zpřísnění podmínek kontrolních a sankčních mechanismů omezení zneužívání finančních prostředků nepojistných sociálních dávek v oblasti státní pomoci v hmotné nouzi . ps2017-040-09-002-176.u2.p5.s2
Tato pomoc se musí stát pouze mimořádným prostředkem pro situace , kdy si její příjemce z objektivních důvodů nemůže obstarat příjem vlastní prací či podnikáním nebo když mu nízký pracovní příjem nestačí na pokrytí základních životních potřeb pro něho , pro jeho rodinu a jeho děti . ps2017-040-09-002-176.u2.p6.s1
Současné legislativní nastavení v oblasti dávek pomoci v hmotné nouzi umožňuje v mnoha ohledech netransparentní a účelové jednání jejich příjemců a žadatelů o ně . ps2017-040-09-002-176.u2.p6.s2
Proto je třeba v zákoně učinit takové změny , které by pracovníkům orgánů pomoci v hmotné nouzi umožnily provádět efektivnější kontrolu včetně možnosti užití příslušných sankcí v oblasti zneužívání nepojistných sociálních dávek pomoci v hmotné nouzi a současně by vedly k významné úspoře veřejných prostředků . ps2017-040-09-002-176.u2.p7.s1
A toto jsou další hlavní cíle námi předkládané novely : zvýšení adresnosti vyplácení příslušných dávek , snížení celkového objemu státem vyplácených prostředků na dávky pomoci v hmotné nouzi , zejména těch neodůvodněných , a snížení počtu příjemců těchto dávek a jejich omezení pouze na osoby , které se dočasně ocitly bez vlastního přičinění v hmotné nouzi a snaží se z této situace vlastními silami aktivně dostat . ps2017-040-09-002-176.u2.p8.s1
Zneužívání dávek pomoci v hmotné nouzi má mnoho podob . ps2017-040-09-002-176.u2.p8.s2
Nejvíce se týká takzvaného doplatku na bydlení , což je dávka , která si zaslouží vlastní komplexní úpravu , na kterou taktéž čekáme léta . ps2017-040-09-002-176.u2.p8.s3
Snad se i zde začne blýskat na lepší časy . ps2017-040-09-002-176.u2.p9.s1
Výrazné úpravy jsou zapotřebí i u takzvané mimořádné okamžité pomoci , ale to je specifická materie a předmětem tohoto návrhu není . ps2017-040-09-002-176.u2.p10.s1
Dále se jedná mimo jiné o nepřiznávání a zatajování finančních příjmů adresátů dávek , o práci načerno a nelegální získávání příjmů , o fiktivní změny bydliště a podvody s tím spojené , o fiktivní pronájmy nemovitostí například mezi příbuznými , dlouhodobé vyhýbání se práci a jejímu hledání , masivní zneužívání režimu pracovní neschopnosti . ps2017-040-09-002-176.u2.p11.s1
Samostatnou kapitolou je pak zneužívání pěstounských dávek , zejména pak takzvané odměny pěstouna v rámci spekulativního pěstounství v rodině , kdy je pěstounem dítěte například prarodič , ačkoliv má k dítěti odvozenou vyživovací povinnost a přestože rodiče dítěte žijí a mohli by se o ně fakticky starat . ps2017-040-09-002-176.u2.p12.s1
Prozatím tedy navrhuji provést v zákoně o pomoci v hmotné nouzi těchto sedm změn : ps2017-040-09-002-176.u2.p13.s1
První změnou chceme rozšířit okruh osob , které mohou být vyřazeny z okruhu příjemců dávek pomoci v hmotné nouzi z důvodu neplnění povinností zákonného zástupce dítěte spojených s řádným plněním povinné školní docházky , i osoby , které neplní tyto povinnosti ve vztahu k povinnému předškolnímu vzdělávání . ps2017-040-09-002-176.u2.p13.s2
Povinnost zajistit řádnou docházku a účast dítěte na posledním roce předškolního vzdělávání a na přípravě na docházku do základní školy je zcela srovnatelná s povinností rodiče zajistit řádné plnění povinné školní docházky dítěte . ps2017-040-09-002-176.u2.p13.s3
Povinná školní docházka a povinná roční příprava na ni jsou jedním ze základních nástrojů socializace dítěte a jeho integrace do společnosti i z pohledu přípravy na budoucí další studium či výkon profese . ps2017-040-09-002-176.u2.p13.s4
A současně není ospravedlnitelné vyplácet sociální dávky těm osobám , které neplní své zákonné povinnosti ve vztahu ke státu a ke svým dětem . ps2017-040-09-002-176.u2.p13.s5
Rozšíření příslušného ustanovení o odkaz na dodržování školského zákona je nutné z toho důvodu , že tato právní norma upravuje i povinnosti zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků , mezi které patří mimo jiné povinnost zajistit , aby dítě a žák docházeli řádně do školy nebo školského zařízení , a dokládat důvody nepřítomnosti dítěte a žáka ve vyučování v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem . ps2017-040-09-002-176.u2.p14.s1
Za druhé navrhujeme přiznat orgánům pomoci v hmotné nouzi možnost vyřadit z okruhu příjemců dávek ty osoby , které porušily během pobírání dávek režim práce neschopného , resp . režim takzvané dočasné neschopnosti plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání z důvodů nemoci nebo úrazu . ps2017-040-09-002-176.u2.p14.s2
Nynější právní úprava neumožňuje ty osoby , které i opakovaně porušily pravidla režimu práce neschopného , vyřadit z okruhu osob majících právo čerpat dávky pomoci v hmotné nouzi . ps2017-040-09-002-176.u2.p14.s3
Že se jedná o závažný problém , dokládá i nedávná statistika Úřadu práce , která hovoří o tom , že během prvního pololetí roku 2018 se jeho pracovníci zaměřili na dodržování režimu takzvané dočasné neschopnosti plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání a případné zneužívání nepojistných sociálních dávek v této souvislosti . ps2017-040-09-002-176.u2.p14.s4
V předmětné době evidoval Úřad práce 22 tisíc osob , které nemusely na základě lékařského potvrzení plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání z důvodu nemoci nebo úrazu . ps2017-040-09-002-176.u2.p14.s5
V průběhu prvního pololetí roku 2018 tudíž zaměstnanci Úřadu práce provedli 15 791 kontrol a zjistili přitom 4 307 porušení stanoveného režimu , což je tedy téměř ve 30 % případů , přičemž současná úprava zde umožňuje pouze vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání , nikoliv z okruhu příjemců dávek pomoci v hmotné nouzi . ps2017-040-09-002-176.u2.p15.s1
Třetí změnou navrhujeme přiznat orgánům pomoci v hmotné nouzi možnost vyřadit z okruhu příjemců dávek pomoci v hmotné nouzi ty osoby , které setrvávají v pracovní neschopnosti , resp . v režimu takzvané dočasné neschopnosti plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání z důvodu nemoci nebo úrazu i po uplynutí doby , která je ekvivalentem maximální podpůrčí době pro pobírání nemocenské včetně doby , o kterou může být tato doba maximálně prodloužena příslušným pracovištěm České správy sociálního zabezpečení , což je celkem 730 kalendářních dní po sobě jdoucích . ps2017-040-09-002-176.u2.p15.s2
To znamená , že tyto osoby by si měly před uplynutím této doby buď zažádat na příslušném pracovišti České správy sociálního zabezpečení o přiznání snížené pracovní schopnosti a invalidního důchodu , anebo nastoupit do zaměstnání , resp . začít si znovu aktivně zaměstnání hledat prostřednictvím Úřadu práce jako osoby tamtéž evidované , to znamená řádně plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání . ps2017-040-09-002-176.u2.p15.s3
Na základě informací pracovníků Úřadu práce nyní vím , že mnohé osoby setrvávají v režimu pracovní neschopnosti i mnoho let , velmi často například více než tři roky , a zaznamenaným rekordmanem svého druhu je i případ takovéto devítileté pracovní neschopnosti . ps2017-040-09-002-176.u2.p16.s1
Čtvrtou změnou navrhujeme zjednodušení a zrychlení procedury vyloučení osoby z okruhu tzv . společně posuzovaných osob , to je osob , jejichž poměry jsou prověřovány společně s příjemci dávek hmotné nouze a žadateli o ně , jestliže neplní příslušné podmínky pro status společně posuzované osoby ve smyslu zákona o pomoci v hmotné nouzi , a to v případě , jestliže tyto skutečnosti příslušný žadatel o dávky v hmotné nouzi beze vší pochybnosti prokáže . ps2017-040-09-002-176.u2.p16.s2
Jde hlavně o důkaz toho typu , že daná osoba společně s žadatelem o dávku pomoci v hmotné nouzi neužívá společně byt , anebo o případy , kdy je sice užívá , ale nepodílí se prokazatelně na úhradě nákladů společných potřeb . ps2017-040-09-002-176.u2.p16.s3
To znamená , jde o přenesení tzv . důkazního břemene na žadatele o dávku , což pomůže zejména enormně přetíženým pracovníkům Úřadů práce v nejproblémovějších regionech , ale současně to neznamená žádný bianko šek pro žadatele o dávky . ps2017-040-09-002-176.u2.p16.s4
Jestliže následná kontrola zjistí , že uvedené údaje neodpovídají skutečnosti , nebo jestli bude vstup do příslušné nemovitosti kontrolorovi Úřadu práce odepřen , příslušná dávka bude okamžitě odebrána . ps2017-040-09-002-176.u2.p17.s1
Pátou změnou navrhujeme do zákona implementovat podklad pro vyloučení z okruhu tzv . společně posuzovaných osob u těch osob , které nepřiznávají žádné příjmy , nepracují , nepodnikají a ani si práci aktivně nehledají . ps2017-040-09-002-176.u2.p17.s2
Speciálně se toto týká například těch rodičů , kteří deklarují jako osobu v hmotné nouzi a žadatele o dávky pomoci v hmotné nouzi své dítě , které je z hlediska zákona osobou v hmotné nouzi vždy , a chtějí tak navýšit výpočet stanoveného existenčního minima , a tím i výši celkového příjmu rodiny z dávek z pomoci v hmotné nouzi . ps2017-040-09-002-176.u2.p17.s3
Jde tedy o osoby , které nejsou v evidenci Úřadu práce , ať už z vlastního rozhodnutí , anebo z ní byli vyloučeni pro neplnění či porušení příslušných povinností . ps2017-040-09-002-176.u2.p18.s1
Šestou změnou navrhujeme zavedení povinnosti zahrnout mezi příjmy deklarované v žádosti o dávky pomoci v hmotné nouzi i příjmy z dávek pěstounské péče . ps2017-040-09-002-176.u2.p18.s2
Zejména jde o tzv . odměnu pěstouna zatím v těch případech , jestliže se jedná o pěstounství v rámci rodiny a blízkých přímých příbuzenských vztahů . ps2017-040-09-002-176.u2.p18.s3
Opatření také směřuje proti tzv . spekulativnímu rodinnému pěstounství , jehož smyslem je docílit toho , aby tzv . rodinní pěstouni , kteří žádají o různé pomoci v hmotné nouzi , museli mezi svými příjmy rozhodnými pro přiznání příslušné dávky uvádět i příjmy z dávek pěstounské péče . ps2017-040-09-002-176.u2.p18.s4
Tento návrh ve své logice vychází i z toho , že například tzv . odměna pěstouna je posuzována jako příjem ze závislé činnosti i pro účely daně z příjmů , pojistného na sociální zabezpečení , pojistného na úrazové pojištění a pojistného na všeobecné zdravotní pojištění . ps2017-040-09-002-176.u2.p19.s1
Poslední změnou navrhujeme zjednodušit a zpřísnit proceduru odejmutí či snížení dávky pomoci v hmotné nouzi , resp . zamítnutí žádosti o takovou dávku , jestliže příjemce dávky nebo žadatel o ni nedá orgánu pomoci v hmotné nouzi souhlas se vstupem do obydlí , znemožní provedení sociálního šetření nebo šetření v místě směřující k nutnému ověření skutečností rozhodných pro vznik nároku na příslušnou dávku pomoci v hmotné nouzi nebo na určení její výše . ps2017-040-09-002-176.u2.p19.s2
Cílem je jednoznačné předcházení podvodnému a spekulativnímu jednání v souvislosti s čerpáním dávek hmotné nouze a úspora veřejných prostředků . ps2017-040-09-002-176.u2.p19.s3
I proto se současně navrhuje prodloužení doby , po kterou může být dávka pomoci v hmotné nouzi odebrána či snížena , a to ze současných tří měsíců na mnohem citelnější dobu jednoho roku . ps2017-040-09-002-176.u2.p20.s1
Účinnost tohoto zákona se navrhuje k prvnímu dni prvního kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení . ps2017-040-09-002-176.u2.p21.s1
Předkládané úpravy jsou v souladu s ústavním zákonem číslo 1 / 1993 Sb . , Ústava České republiky , ve znění pozdějších předpisů , včetně Listiny základních práv a svobod , a respektují obecné zásady ústavního pořádku České republiky a nejsou ani v rozporu s nálezy Ústavního soudu České republiky . ps2017-040-09-002-176.u2.p21.s2
Naprosto klíčový je zde odstavec 3 článku 26 Listiny základních práv a svobod . ps2017-040-09-002-176.u2.p21.s3
Každý má právo získávat prostředky pro své životní potřeby prací . ps2017-040-09-002-176.u2.p21.s4
Občany , kteří toto právo nemohou bez své viny vykonávat , stát v přiměřeném rozsahu hmotně zajišťuje . ps2017-040-09-002-176.u2.p21.s5
Podmínky stanoví zákon . ps2017-040-09-002-176.u2.p22.s1
Navrhované právní úpravy nejsou v rozporu s mezinárodními smlouvami , jimiž je Česká republika vázána . ps2017-040-09-002-176.u2.p22.s2
Kompatibilitu návrhu s evropským právem dosvědčuje stanovisko Parlamentního institutu . ps2017-040-09-002-176.u2.p23.s1
Navrhované úpravy nezakládají negativní dopady na státní rozpočet ani na ostatní veřejné rozpočty ve smyslu zvýšení výdajů , naopak , jejich implementací do právního řádu dojde ke snížení veřejných výdajů v oblasti dávek pomoci v hmotné nouzi . ps2017-040-09-002-176.u2.p23.s2
Rozsah tohoto snížení nelze přesně a kvalifikovaně predikovat , jelikož je závislé na více proměnách . ps2017-040-09-002-176.u2.p23.s3
Ale odhady pracovníků resortu Ministerstva práce a sociálních věcí hovoří minimálně o zhruba 20 až 30 procentech příjemců dávek v hmotné nouzi , kteří systém určitým způsobem zneužívají . ps2017-040-09-002-176.u2.p23.s4
Výše zmíněné výsledky kontrolního šetření Úřadu práce v oblasti dodržování režimu pracovní neschopnosti osob v jeho evidenci by tomu docela odpovídaly při vědomí jejich rámcového a orientačního charakteru pro potenciální zobecnění . ps2017-040-09-002-176.u2.p24.s1
Navrhované úpravy mohou mít dopad na určitý specifický segment pseudopodnikání , a to v oblasti pronájmu některých nemovitostí , zejména ubytoven , které primárně využívají příjemci dávek pomoci v hmotné nouzi zejména v lokalitách s vyšším stupněm sociálního vyloučení . ps2017-040-09-002-176.u2.p24.s2
To znamená , že tyto úpravy mohou vést k omezení tzv . obchodu s chudobou prostřednictvím omezení poptávky po něm . ps2017-040-09-002-176.u2.p25.s1
Navrhované změny budou mít přímé dopady na dosavadní příjemce dávek pomoci v hmotné nouzi a žadatele o ně , kteří v jejich důsledku již nebudou mít na tyto dávky právní nárok , resp . dojde v jejich případě ke snížení výše těchto dávek . ps2017-040-09-002-176.u2.p25.s2
V tomto smyslu mohou mít tyto úpravy na dotčené osoby jak krátkodobý negativní , což je momentální snížení disponibilního příjmu , tak i možný a dlouhodobý pozitivní dopad , tím myslím zvýšenou aktivitu při hledání zaměstnání , nástup do něj a zajištění si příjmu vlastními silami , prací či podnikáním . ps2017-040-09-002-176.u2.p25.s3
Jedním z dílčích cílů návrhu je totiž i snaha nevytvářet prostřednictvím nejrůznější dávkové podpory a pomoci prakticky trvalou závislost na nich a ztrátu pracovních návyků , které ve svých důsledcích vedou nebo mohou vést k prohlubování sociálního vyloučení příjemců dávek pomoci v hmotné nouzi a které brání jejich sociální reintegraci . ps2017-040-09-002-176.u2.p26.s1
Předložené návrhy nesměřují proti občanům ve složité sociální situaci . ps2017-040-09-002-176.u2.p26.s2
Chceme jen odstavit od veřejných zdrojů ty , kteří odmítají pracovat , podvádějí a žijí na úkor svých spoluobčanů , kterým se přitom ještě mnohdy nepokrytě vysmívají . ps2017-040-09-002-176.u2.p27.s1
Dámy a pánové , nebráníme se jakékoliv diskusi nad tímto návrhem nebo jeho částmi . ps2017-040-09-002-176.u2.p27.s2
Těšíme se na věcnou , kritickou diskusi , neboť jenom ta nás může posunout vpřed . ps2017-040-09-002-176.u2.p27.s3
Jsme připraveni vždy k jednání ve prospěch cíle . ps2017-040-09-002-176.u2.p27.s4
Opravdu už v oblasti současného tristního nastavení systému sociálních dávek se všemi negativními důsledky nemůžeme dál na nic čekat . ps2017-040-09-002-176.u2.p27.s5
Chceme jen konečně nastartovat pozitivní změny v této oblasti . ps2017-040-09-002-176.u2.p27.s6
V zájmu samotných příjemců dávek , v zájmu jejich dětí a všech obětí negativního fenoménu vyloučených lokalit , v zájmu sociálních pracovníků a pracovníků Úřadu práce , kteří bez odezvy na alarmující situaci upozorňují léta , v zájmu slušných , pracujících občanů , kteří toto plýtvání svým charakterem na hranici výpalného platí . ps2017-040-09-002-176.u2.p27.s7
Prosím vás tedy o propuštění do druhého čtení a děkuji za pozornost . ps2017-040-09-002-176.u3.p1.s1
Děkuji . ps2017-040-09-002-176.u3.p1.s2
Zpravodajkou pro prvé čtení je paní poslankyně Hana Aulická Jírovcová . ps2017-040-09-002-176.u3.p1.s3
Prosím , paní zpravodajko , ujměte se slova . ps2017-040-09-002-176.u4.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-040-09-002-176.u4.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , já nebudu tak obsáhlá jako předkladatelka tohoto sněmovního tisku . ps2017-040-09-002-176.u4.p1.s3
Jenom mi dovolte , než potom budu říkat svůj vlastní názor při přihlášení do rozpravy , abych se ujmula pozice zpravodajky sněmovního tisku 652 , novely o pomoci v hmotné nouzi . ps2017-040-09-002-176.u4.p1.s4
Chtěla bych říci , že tento sněmovní tisk reaguje , jak tady bylo i řečeno , vlastně na dlouhodobou neutěšenou situaci , co se týče , můžeme říci , až zneužívání , ale v tak velké míře , sto procentech , to v žádném případě není , sociálního systému . ps2017-040-09-002-176.u4.p1.s5
Každopádně strukturálně postižené kraje to trápí velice a projevují se právě záležitosti , které tady byly zmíněny , značně . ps2017-040-09-002-176.u4.p2.s1
Tento sněmovní tisk nereaguje na situaci sám , my jsme v minulých týdnech projednávali i sněmovní tisk 290 , což je také novela o hmotné nouzi z dílny kolegů ODS . ps2017-040-09-002-176.u4.p3.s1
Já bych jenom chtěla říci , že tento poslanecký návrh má neutrální stanovisko vlády . ps2017-040-09-002-176.u4.p3.s2
Musím říci , že pro mě to bylo překvapující , každopádně i vláda si uvědomuje , že jak slíbila v září 2018 a vydefinovala 15 opatření v boji s chudobou , že s touto situací chce něco dělat , tak jsem přesvědčena , že i v další kritice , která se nese k tomuto sněmovnímu tisku , své neutrální stanoviska dala právě proto , že si je vědoma těch problémů , které tam stále jsou . ps2017-040-09-002-176.u4.p4.s1
Také bych chtěla zdůraznit , že vláda se ztotožňuje s cílem omezit zneužívání dávek pomoci hmotné nouzi , nicméně upozorňuje , že způsob , jakým to činí předložený návrh , je nesystémový a vyvolává i pochybnosti z hlediska souladu s ústavním pořádkem a mezinárodními smlouvami . ps2017-040-09-002-176.u4.p4.s2
Paní předkladatelka tady uvedla , že to není pravda , ale tak jak jsem podrobně studovala celý návrh , tak musím říci , že ať se snaží o nějakých sedm pozic , sedm zásadních změn , tak ten samotný návrh je napsán velice legislativně technicky špatně . ps2017-040-09-002-176.u4.p4.s3
Nemůžeme odepřít to , že poslanci za SPD chtějí zásadně změnit situaci . ps2017-040-09-002-176.u4.p4.s4
Otázka je , jak k tomu přistupovali , protože opravdu jsou tam zásadní legislativně technické chyby . ps2017-040-09-002-176.u4.p4.s5
A pokud bychom se o tom měli bavit dál , vlastně propustit v nějaké podobě k dalšímu jednání , tak by musel přijít komplexní pozměňovací návrh , který by tuto oblast řešil . ps2017-040-09-002-176.u4.p5.s1
Zároveň bych chtěla říci , že zde vlastně paní ministryně Maláčová , která už je zde , bude asi v březnu předkládat vládní novelu , která vlastně mění celý ten systém přídavků , nebo respektive ze státní sociální podpory příspěvku a hmotné nouzi doplatku na bydlení na jednu dávku a toto navržené opatření zahrnuje i do své vládní podoby . ps2017-040-09-002-176.u4.p5.s2
Takže jsem přesvědčena , že pokud bychom tuto poslaneckou novelu propustili do druhého čtení , tak by musela opravdu doznat dalších komplexních změn , nehledě na to , že by se pak musela reagovat na ten vládní návrh , který přijde z dílny Ministerstva práce a sociálních věcí .