|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-31 ps2017-040-08-010-073 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

73. Návrh poslanců Markéty Pekarové Adamové, Věry Kovářové, Víta Kaňkovského a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 162/ - prvé čtení

Date2020-01-31
Meetingps2017/040
Agenda Itemps2017/040/073
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/040schuz/s040325.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 347 • previousnext

ps2017-040-08-010-073.u1.p1.s1 73.
ps2017-040-08-010-073.u1.p1.s2 Návrh poslanců Markéty Pekarové Adamové, Věry Kovářové, Víta Kaňkovského a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 162/ - prvé čtení
ps2017-040-08-010-073.u1.p2.s1 Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 162/1.
ps2017-040-08-010-073.u1.p2.s2 Prosím, aby za navrhovatele předložený návrh uvedla poslankyně Markéta Adamová Pekarová.
ps2017-040-08-010-073.u1.p2.s3 Ano, již je připravena.
ps2017-040-08-010-073.u1.p2.s4 Tak prosím.
ps2017-040-08-010-073.u2.p1.s1 Děkuji vám za slovo.
ps2017-040-08-010-073.u2.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, když jsem tento týden žádala o předřazení tohoto bodu, nenapadlo by , že na něj přijde řada přirozeně, a jsem za to samozřejmě ráda, protože je to materie, kterou se snažíme tady společně s kolegy několik měsíců dostat konečně na program.
ps2017-040-08-010-073.u2.p1.s3 Tak nakonec všechno zlé pro něco dobré a ty prázdné lavice za námi pomohly tomu, že se dostává na bod, který se týká mého oblíbeného tématu, totiž zkrácených pracovních úvazků.
ps2017-040-08-010-073.u2.p2.s1 Vaši pozornost bych tedy ráda upřela k tomuto sněmovnímu tisku, tedy k poslanecké novele zákona číslo 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů.
ps2017-040-08-010-073.u2.p2.s2 Jedná se o společný návrh, který jsme předložili společně s kolegy ještě ze dvou dalších stran, resp. hnutí, a totiž z KDU-ČSL a STAN, který vypouští ze zákona ustanovení o minimálním vyměřovacím základu u zaměstnanců a na něj navazující ustanovení.
ps2017-040-08-010-073.u2.p2.s3 Vyměřovací základ by tedy činil skutečně dosažený příjem a zaměstnavatel by nebyl povinen odvádět za zaměstnance s vyměřovacím základem, který je nižší než dosavadní, tzv. minimální vyměřovací základ, rozdíl pojistného.
ps2017-040-08-010-073.u2.p3.s1 Stanovení minimálního vyměřovacího základu v současné době demotivuje jak zaměstnance, tak především zaměstnavatele.
ps2017-040-08-010-073.u3.p1.s1 vás požádám o klid.
ps2017-040-08-010-073.u4.p1.s1 Asi se kolegové potřebují o něčem nutně poradit.
ps2017-040-08-010-073.u5.p1.s1 Ale vás požádám opravdu o klid!
ps2017-040-08-010-073.u6.p1.s1 Děkuji.
ps2017-040-08-010-073.u6.p1.s2 Jak tedy zaměstnance, tak zaměstnavatele demotivuje k uzavírání pracovních poměrů na zkrácený úvazek a vede k obcházení povinnosti hradit doplatek do minimálního vyměřovacího základu prostřednictvím sjednávání dohod o provedení práce.
ps2017-040-08-010-073.u6.p2.s1 Podle posledních dat Eurostatu je Česká republika v zaměstnávání na částečné úvazky na 25. místě mezi zeměmi Evropské unie.
ps2017-040-08-010-073.u6.p2.s2 Stejně nebo hůře si v tomto žebříčku vedou jenom Chorvatsko, Bulharsko a Maďarsko.
ps2017-040-08-010-073.u6.p2.s3 Podíl pracovníků ve věkové skupině mezi 20 64 lety zaměstnaných na tento typ úvazku je v České republice pouhých 5,6 %.
ps2017-040-08-010-073.u6.p2.s4 Zkrácený úvazek v současné době zhruba desetina žen a něco málo přes 2 % mužů.
ps2017-040-08-010-073.u6.p3.s1 Na úplně opačném pólu v tomto žebříčku se nacházejí země, jako je Nizozemsko, kde tuto formu úvazku využívá dokonce 76 % žen a 26 % mužů.
ps2017-040-08-010-073.u6.p3.s2 V sousedním Německu nebo i Rakousku jsou to polovina žen a každý desátý muž.
ps2017-040-08-010-073.u6.p3.s3 V Evropské unii je to v průměru tedy bezmála třetina žen a 9 % mužů.
ps2017-040-08-010-073.u6.p3.s4 Srovnejme to s těmi 10 %, resp. 2 % u nás.
ps2017-040-08-010-073.u6.p3.s5 Na situaci, kdy nynější legislativa flexibilitu nejen nepodporuje, ale spíš brání, dlouho poukazuje také třeba Hospodářská komora a další zaměstnavatelské a jiné svazy.
ps2017-040-08-010-073.u6.p4.s1 Dle našeho názoru je jedním z důvodů nedostatečná motivace zaměstnavatelů a zaměstnanců samotných k tomu, aby vstupovali do pracovněprávních vztahů na tento typ úvazku.
ps2017-040-08-010-073.u6.p4.s2 Minimální výše povinných odvodů na zdravotní pojištění je totiž stejně vysoká pro zaměstnance na plný i na částečný úvazek.
ps2017-040-08-010-073.u6.p4.s3 U zaměstnanců na zkrácený úvazek, jejichž vyměřovací základ je nižší než minimální vyměřovací základ, platí povinnost doplatit zdravotní pojišťovně prostřednictvím svého zaměstnavatele pojistné ve výši 13,5 % z rozdílu těchto základů.
ps2017-040-08-010-073.u6.p4.s4 To způsobuje finanční zátěž na straně zaměstnanců a také administrativní zátěž na straně zaměstnavatelů.
ps2017-040-08-010-073.u6.p4.s5 Tím dosavadní znění zákona fakticky odrazuje obě strany trhu práce od uzavírání pracovněprávních poměrů tohoto typu.
ps2017-040-08-010-073.u6.p5.s1 V této souvislosti mohu připomenout také skutečnost, že Česká republika je pravidelně kárána ze strany mezinárodních expertů, organizací a dalších za právě příliš vysoké zdanění práce, respektive vysoké zatížení odvody z nízkých mezd.
ps2017-040-08-010-073.u6.p5.s2 Platba zdravotního pojistného na tom největší podíl.
ps2017-040-08-010-073.u6.p5.s3 Navrhovaná novelizace proto ze zákona vypouští, jak bylo v úvodu zmíněno, ustanovení o minimálním vyměřovacím základu u zaměstnanců a na něj navazující ustanovení.
ps2017-040-08-010-073.u6.p5.s4 U osob samostatně výdělečně činných minimální vyměřovací základ ponecháváme.
ps2017-040-08-010-073.u6.p5.s5 Nově tedy bude vyměřovací základ vždy činit skutečně dosažený příjem a zaměstnavatel nebude povinen odvádět za zaměstnance s vyměřovacím základem, který je nižší než dosavadní takzvaný minimální vyměřovací základ, rozdíl pojistného.
ps2017-040-08-010-073.u6.p6.s1 Účelem a smyslem navrhované právní úpravy je odstranit znevýhodnění zkrácených úvazků a umožnit tak především skupinám osob, které jsou určitým způsobem limitované, možnost vykonávat práci na plný úvazek a dosahovat příjmu, který by přesáhl minimální mzdu, využitím zkrácených úvazků.
ps2017-040-08-010-073.u6.p6.s2 Mezi tyto osoby patří zejména rodiče navracející se do pracovního procesu po mateřské nebo rodičovské dovolené, kteří se do značné míry vedle práce věnují samozřejmě stále péči o děti, ale i celá řada dalších skupin.
ps2017-040-08-010-073.u6.p7.s1 Pojistné bude u zaměstnanců nově, pokud schválíme tuto novelu, činit částku vypočtenou ze skutečně dosažených příjmů.
ps2017-040-08-010-073.u6.p7.s2 Odstraní to znevýhodnění práce na tento typ úvazku v oblasti zdravotního pojištění.
ps2017-040-08-010-073.u6.p7.s3 Minimálním vyměřovacím základem u zaměstnanců je stanovená minimální mzda.
ps2017-040-08-010-073.u6.p7.s4 V posledních letech docházelo pravidelně k jejímu zvyšování, naposledy od 1. ledna tohoto roku došlo opět k jejímu zvýšení, a to tedy na částku 14 600 korun.
ps2017-040-08-010-073.u6.p7.s5 Navrhovaná změna se proto týká všech těch, jejichž skutečný výdělek na zkrácený úvazek činí částku 14 600 a nižší.
ps2017-040-08-010-073.u6.p8.s1 Současná právní úprava v praxi často vede ke sjednávání dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, nejčastěji tedy dohody o provedení práce, z níž pojistné na veřejné zdravotní pojištění není odváděno žádné.
ps2017-040-08-010-073.u6.p8.s2 Z toho vyplývá, že ustanovení o minimálním vyměřovacím základu se tím stalo prakticky neefektivní a zbytečné.
ps2017-040-08-010-073.u6.p8.s3 Ve svém důsledku poškozuje zaměstnance jako slabší stranu pracovněprávního vztahu, jehož pracovněprávní ochrana v případě pracovního poměru je jednoznačně vyšší než v případě dohody o provedení práce.
ps2017-040-08-010-073.u6.p9.s1 V závěru chci dodat, že vláda k návrhu zaujala neutrální stanovisko, ve kterém konstatovala, že je cíl předloženého návrhu zákona v souladu s vládní strategií pro rovnost žen a mužů v České republice i s její koncepcí rodinné politiky.
ps2017-040-08-010-073.u6.p9.s2 Dovolím si dodat, že co se týče nákladů, které jsou v tomto případě určitě poměrně zanedbatelné, se bavíme o tom, že mnohem více lidí, kteří by rádi pracovali, ale neumožňuje jim to celá řada okolností jinak než jenom na několik hodin třeba týdně, nebude muset pracovat v těch formách dohod o provedení činnosti a tak dále, protože to je často pro jediná dnešní možná alternativa, a vyplatí se jim jít na klasickou pracovní smlouvu.
ps2017-040-08-010-073.u6.p9.s3 A byť tedy v tu chvíli bude ten příjem státního rozpočtu, respektive zdravotních pojišťoven za nižší, než je teď, pokud zanecháme ten současný stav, tak ale je vlastně plusový oproti tomu, když na dohodách neplatí vůbec žádné pojistné.
ps2017-040-08-010-073.u6.p9.s4 Takže v tomto směru ten úhel pohledu je potřeba zohlednit.
ps2017-040-08-010-073.u6.p10.s1 Zároveň je potřeba říci, že toto je ten skutečný důvod, proč tato forma pracovního úvazku je u nás tak málo využívaná, byť samozřejmě se najdou ještě celé řady dalších aspektů, jsou to z oblasti řízení těchto lidí, kteří pracují na zkrácené formy, nebo obecné atraktivity těchto úvazků z hlediska právě výše mezd, kterých dosahují.
ps2017-040-08-010-073.u6.p10.s2 Ale věřím tomu, že tato změna může velice pomoci celé řadě lidí, kteří by rádi pracovali, jenom prostě nemohou naplno.
ps2017-040-08-010-073.u6.p11.s1 Děkuji vám za pozornost a předem i za podporu tohoto potřebného návrhu.
ps2017-040-08-010-073.u6.p11.s2 Děkuji.
ps2017-040-08-010-073.u7.p1.s1 Nyní přečtu tři omluvy.
ps2017-040-08-010-073.u7.p1.s2 Poslanec Václav Klaus z rodinných důvodů od hodin do konce jednacího dne, dále poslankyně Andrea Babišová od hodin z pracovních důvodů.
ps2017-040-08-010-073.u7.p1.s3 Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Jaroslav Dvořák.
ps2017-040-08-010-073.u7.p1.s4 Pane poslanče, máte slovo.
ps2017-040-08-010-073.u8.p1.s1 Dobrý den, děkuji za slovo.
ps2017-040-08-010-073.u8.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, dovolte mi, abych přednesl zpravodajskou zprávu k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 162.
ps2017-040-08-010-073.u8.p1.s3 Cílem návrhu je zrušit povinnost zaměstnanců platit pojistné alespoň z minimálního vyměřovacího základu.
ps2017-040-08-010-073.u8.p1.s4 Účelem a smyslem navrhované právní úpravy je odstranit znevýhodnění zkrácených úvazků a umožnit tak především skupinám osob, které jsou limitované v možnosti vykonávat práci na plný úvazek a dosahovat příjmu, který by přesáhl minimální mzdu s využitím zkrácených úvazků.
ps2017-040-08-010-073.u8.p2.s1 To bude mít zásadní dopad na příjmy systému veřejného zdravotního pojištění.
ps2017-040-08-010-073.u8.p2.s2 Navrhovatelé tyto dopady konkrétně nevyčíslují, uvádějí, že chybějící doplatek pojistného do minimální výše bude eliminován zvýšeným příjmem pojistného z uzavřených pracovních poměrů na zkrácený úvazek.
ps2017-040-08-010-073.u8.p2.s3 Dle odhadů by se mohlo jednat o přímé náklady v hodnotě téměř jedné miliardy korun.
ps2017-040-08-010-073.u8.p2.s4 Tento propad ale může být mnohem vyšší, pokud by došlo k účelovému jednání, kdy by se zvýšil počet osob vstupujících do systému, který by pro byl výhodnější než ten stávající.
ps2017-040-08-010-073.u8.p2.s5 Jedná se o návrh, který počítá se zrušením minimálního vyměřovacího základu pro odvod zdravotního pojištění pouze pro zaměstnance a pro ostatní skupiny plátců je ponechává v platnosti.
ps2017-040-08-010-073.u8.p3.s1 Vzhledem k důležitosti a složitosti právní úpravy týkající se systému veřejného zdravotního pojištění by měla být tato problematika podrobně projednána, a proto doporučuji návrh zákona propustit do druhého čtení.
ps2017-040-08-010-073.u8.p3.s2 Děkuji.
ps2017-040-08-010-073.u9.p1.s1 Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou přihlášku.
ps2017-040-08-010-073.u9.p1.s2 Ano, hlásí se s přednostním právem pan ministr Adam Vojtěch.
ps2017-040-08-010-073.u9.p1.s3 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2017-040-08-010-073.u10.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-040-08-010-073.u10.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, uvedený návrh zákona je předkládán se zjevně dobrým úmyslem podpory osob nacházejících se z různých důvodů v situaci, kdy mohou mít buď jen částečný úvazek, anebo žádný.
ps2017-040-08-010-073.u10.p1.s3 Ovšem zvolený způsob podpory vzniku nových částečných úvazků je z hlediska systému veřejného zdravotního pojištění a celého zdravotnictví velice nebezpečný, a navíc ani nevede k deklarovanému cíli.
ps2017-040-08-010-073.u10.p1.s4 Rád bych vám přiblížil, co po zrušení minimálního vyměřovacího základu zaměstnanců bude s velkou pravděpodobností následovat.
ps2017-040-08-010-073.u10.p2.s1 Prvním významným negativem je dopad na příjmovou stránku systému veřejného zdravotního pojištění, ten lze odhadovat na jednu miliardu korun, přičemž v žádném případě nebude kompenzován zvýšeným počtem uzavřených částečných úvazků, jak uvádějí předkladatelé.
ps2017-040-08-010-073.u10.p2.s2 Každá osoba s trvalým pobytem na území České republiky, která není státním pojištěncem, zaměstnancem nebo osobou samostatně výdělečně činnou, je povinna odvádět pojistné jako osoba bez zdanitelných příjmů.
ps2017-040-08-010-073.u10.p2.s3 Těch je přibližně 250 tisíc.
ps2017-040-08-010-073.u10.p2.s4 To se týká i osob, které jsou zaměstnány na dohodu o pracovní činnosti s měsíčním příjmem do 3 tisíc korun, případně mají příjmy z dohody o provedení práce s měsíčním příjmem do 10 tisíc.
ps2017-040-08-010-073.u10.p2.s5 Tyto osoby platí pojistné z minimálního vyměřovacího základu.
ps2017-040-08-010-073.u10.p2.s6 To pro letošní rok znamená 1 971 korun za jeden měsíc.
ps2017-040-08-010-073.u10.p2.s7 Při přijetí návrhu budou tyto osoby moci uzavřít jakýkoliv zkrácený úvazek a výše jimi odváděného pojistného okamžitě klesne na úroveň přibližně 420 korun za jeden měsíc.
ps2017-040-08-010-073.u10.p2.s8 Pokud se tímto způsobem zachová jen čtvrtina ze současného počtu osob bez zdanitelných příjmů, bude roční dopad a propad příjmů v systému veřejného zdravotního pojištění ve výši téměř 800 milionů korun.
ps2017-040-08-010-073.u10.p2.s9 Odůvodnění návrhu se tedy v části dopadu do veřejných rozpočtů zcela míjí s realitou.
ps2017-040-08-010-073.u10.p3.s1 Mnohem horším důsledkem je ovšem zcela zřejmá podpora zdravotní turistiky pro občany z jiných zemí Evropské unie i mimo ni.
ps2017-040-08-010-073.u10.p3.s2 Navržená právní úprava bude motivovat k účelovému jednání, kdy do českého systému veřejného zdravotního pojištění umožní vstoupit velkému množství cizinců s nízkým pracovním úvazkem a zcela zanedbatelnou výší odvodů na veřejné zdravotní pojištění.
ps2017-040-08-010-073.u10.p3.s3 Rozsah jim hrazených zdravotních služeb poté zůstává shodný jako u ostatních pojištěnců, přičemž na tyto osoby budou významně doplácet všechny osoby ekonomicky aktivní.
ps2017-040-08-010-073.u10.p3.s4 Zde lze uvést i praktický příklad, kdy na Slovensku při neexistenci minimálního vyměřovacího základu docházelo k účelovému zakládání společností, u nichž byli na částečný úvazek zaměstnáni pojištěnci, kteří ačkoli odváděli nepatrné pojistné, měli přístup k celému portfoliu zdravotních služeb hrazených z tamního systému zdravotního pojištění.
ps2017-040-08-010-073.u10.p3.s5 Na základě této zkušenosti od 1. ledna 2018 slovenský zákon o veřejném zdravotním pojištění stanoví, že na základě zaměstnání může být jejich systému zdravotního pojištění účasten jen ten, jehož měsíční příjem je minimálně ve výši slovenské minimální mzdy, což na druhou stranu působí řadu problémů přeshraničním pracovníkům, kteří mají pouze částečný pracovní úvazek.
ps2017-040-08-010-073.u10.p4.s1 Vzhledem k tomu, že v České republice je rozsah hrazených zdravotních služeb jeden z nejširších v rámci Evropské unie, lze očekávat, že obdobným způsobem jako na Slovensku se nebudou chovat pouze zaměstnanci z příhraničních oblastí, ale všichni, pro něž to bude ekonomicky výhodné.
ps2017-040-08-010-073.u10.p4.s2 Česká republika tak tímto krokem otevírá náruč svého štědrého zdravotnického systému všem, kteří zde uzavřou pracovní poměr na co nejmenší možný úvazek.
ps2017-040-08-010-073.u10.p4.s3 Na tuto situaci pochopitelně doplatí všichni, protože v konečném důsledku nebude v systému dost peněz na potřebnou zdravotní péči, čili se pro všechny dostupnost zdravotních služeb zhorší.
ps2017-040-08-010-073.u10.p5.s1 Předkladatelé tohoto návrhu dále argumentují tím, že v pojistném na sociální pojištění minimální vyměřovací základ neplatí a pojistné se vypočítává z reálně dosaženého výdělku.
ps2017-040-08-010-073.u10.p5.s2 Oproti zdravotnímu pojištění však v sociálním pojištění dostává zaměstnanec dávky, například důchod nebo nemocenskou, vypočtené na základě příspěvků do systému odvedených, neboť v sociálním pojištění jde o dávky finanční, zatímco ve zdravotním pojištění dostává pojištěnec všechno, na co podle zákona nárok, bez ohledu na to, kolik přispěje.
ps2017-040-08-010-073.u10.p6.s1 Způsob, jakým se předkladatelé snaží dosáhnout podpory uzavírání částečných úvazků u některých limitovaných skupin osob nepovažuji za šťastný.
ps2017-040-08-010-073.u10.p6.s2 I v současné době zákon o pojistném na veřejném zdravotním pojištění obsahuje výčet pojištěnců, pro něž minimální vyměřovací základ neplatí.
ps2017-040-08-010-073.u10.p6.s3 Přestože je podle mého názoru již nyní dost široký, nic nebrání diskusi nad tím zvýšit rozsah a jeho případné tedy rozšíření na další skupiny, například větší podporou matek starajících se o děti po rodičovské dovolené, což je ostatně jediná skupina, kterou předkladatelé výslovně zmiňují jako tu, na niž návrh cílí.
ps2017-040-08-010-073.u10.p6.s4 Úplné zrušení minimálního vyměřovacího základu za účelem podpory několika relativně malých skupin osob považuji v tomto směru za příslovečné vylití vaničky i s dítětem

Text viewDownload CoNNL-U