|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-29 ps2017-040-06-007-023 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

23. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 556/ - prvé čtení

Date2020-01-29
Meetingps2017/040
Agenda Itemps2017/040/023
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/040schuz/s040217.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 523 • previousnext

ps2017-040-06-007-023.u1.p1.s1 23.
ps2017-040-06-007-023.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 556/ - prvé čtení
ps2017-040-06-007-023.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh postupně uvedou ministr zemědělství Miroslav Toman a ministr životního prostředí Richard Brabec.
ps2017-040-06-007-023.u1.p2.s2 Prosím, ujměte se slova.
ps2017-040-06-007-023.u1.p2.s3 Jako první vystoupí ministr zemědělství Miroslav Toman.
ps2017-040-06-007-023.u1.p2.s4 Prosím, pane ministře.
ps2017-040-06-007-023.u2.p1.s1 Dobrý den, vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte, abych uvedl vládní návrh novely zákona č. 254/2001 Sb., o vodách, a dalších souvisejících zákonů.
ps2017-040-06-007-023.u2.p1.s2 Předkládaný materiál, který byl vypracován společně Ministerstvem zemědělství a Ministerstvem životního prostředí, vychází z koncepce ochrany před následky sucha pro území České republiky schválené usnesením vlády 24. července 2017 č. 528.
ps2017-040-06-007-023.u2.p2.s1 V souvislosti s obdobím sucha se navrhovanou novelou zavádí nové pojmy sucha a stavu nedostatku vody, zavádí se povinnost zpracování plánů pro zvládání sucha a stavu nedostatku vody pro území České republiky a pro území kraje.
ps2017-040-06-007-023.u2.p2.s2 Stanovuje se obsah těchto plánů a způsob jejich projednání.
ps2017-040-06-007-023.u2.p2.s3 Stanoví se priority způsobu užití vody pro účely sestavení plánu pro sucho a stanoví se orgány pro zvládání sucha a nedostatku vody, jejich složení a kompetence.
ps2017-040-06-007-023.u2.p2.s4 Upravuje se také vyhlášení a ukončení stavu nedostatku vody a zavádí se také sankce za porušení nově navrhovaných povinností.
ps2017-040-06-007-023.u2.p3.s1 Další významnou změnou v návrhu vodního zákona je například zavedení povinnosti měřit množství odebírané povrchové vody a podzemní vody při povoleném množství alespoň 1 tisíc kubíků za rok nebo 100 kubíků za měsíc a předávat výsledky měření správci povodí.
ps2017-040-06-007-023.u2.p4.s1 Návrh zákona dále obsahuje novelu zákona o působnosti Správy státních hmotných rezerv, která upravuje podmínky poskytnutí a použití státních hmotných rezerv pro řešení mimořádných událostí v souvislosti s vyhlášením stavu nedostatku vody.
ps2017-040-06-007-023.u2.p4.s2 Poskytnuty mohou být zejména cisterny na vodu, technická zařízení k čerpání vody, jakož i zařízení potřebná k dodávce nebo úpravě vody.
ps2017-040-06-007-023.u2.p5.s1 Součástí návrhu zákona je také novela zákona o krizovém řízení, která souvisí s potřebou jasného rozdělení kompetencí orgánů pro sucho a krizových orgánů v případě, kdy za stavu nedostatku vody dojde k vyhlášení krizového stavu.
ps2017-040-06-007-023.u2.p6.s1 V návrhu je obsažena také novela zákona o vodovodech a kanalizacích, jejímž cílem je zejména umožnit provozovateli vodovodu reagovat omezením dodávek pitné vody na vyhlášení stavu nedostatku vody podle vodního zákona.
ps2017-040-06-007-023.u2.p6.s2 Děkuji.
ps2017-040-06-007-023.u3.p1.s1 Nyní požádám o vystoupení pana ministra životního prostředí Richarda Brabce.
ps2017-040-06-007-023.u3.p1.s2 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2017-040-06-007-023.u3.p1.s3 Prosím.
ps2017-040-06-007-023.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-040-06-007-023.u4.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, jenom navážu na pana ministra zemědělství.
ps2017-040-06-007-023.u4.p1.s3 Troufám si říct, že novela zákona o vodách je do značné míry revoluční.
ps2017-040-06-007-023.u4.p1.s4 Revoluční v tom, že tak jak pan ministr Toman říkal, zavádí takzvanou suchou hlavu, to znamená, reaguje na novou situaci, kterou musíme reflektovat, a my ji samozřejmě reflektujeme nejenom v těch praktických opatřeních, protože realizujeme tisíce opatření, konkrétních projektů v boji proti suchu, ale je potřeba, abychom na to adaptovali i právní řád.
ps2017-040-06-007-023.u4.p1.s5 A tak jako dneska je velmi dobře ve vodním zákoně řešena otázka povodní a reakce státu na povodně, tak stejně musí být jasně řešena i otázka přípravy na sucho, protože sucho, byť je ve svých důsledcích možná plíživější na první pohled, samozřejmě může způsobovat větší škody než povodeň.
ps2017-040-06-007-023.u4.p1.s6 A jasně to vidíme i v souvislosti s tím, že zatím všechno nasvědčuje tomu, že budeme čelit dalšímu suchému roku, tak o to důležitější je, abychom do našeho právního řádu dostali nová ustanovení a také nové kompetence.
ps2017-040-06-007-023.u4.p2.s1 Nad rámec ještě toho, co říkal pan ministr Toman, bych jenom ještě zdůraznil to, že tam zvyšujeme kompetence vodoprávních úřadů jako pro nás klíčového orgánu, který by měl potom rozhodovat v určitých krizových situacích, například i rozšíření možnosti vodoprávního úřadu z moci úřední upravit platná povolení k nakládání s vodami.
ps2017-040-06-007-023.u4.p2.s2 Tady bych chtěl říct, že to je možnost, nikoliv povinnost, a vracíme vlastně do zákona ustanovení, které tam bylo do roku 2010, kdy tedy vodoprávní úřad při zohlednění všech podmínek nějaké konkrétní situace může povolení a existující povolení k nakládání s vodami změnit.
ps2017-040-06-007-023.u4.p2.s3 To je důležité z toho důvodu, že jsme v situaci, kdy kdybychom v některých regionech sečetli všechna udělená povolení k nakládání s vodami nebo odběru vod a porovnali to s možnostmi, tak bychom zjistili, že ta povolení překračují aktuální možnosti.
ps2017-040-06-007-023.u4.p2.s4 A k tomu právě i ve spolupráci Ministerstva životního prostředí, Ministerstva zemědělství, Výzkumného ústavu vodohospodářského, Českého hydrometeorologického ústavu, České zemědělské univerzity a dalších subjektů připravujeme a finalizujeme velmi zajímavý nástroj, aplikaci, která potom bude k dispozici pro vodoprávní úřady, aby měly velmi detailní informace z jednotlivých regionů a mohly tak lépe reagovat na hrozící sucho za místní, nebo regionální úrovni.
ps2017-040-06-007-023.u4.p3.s1 Poslední komentář.
ps2017-040-06-007-023.u4.p3.s2 Také se tam hovoří o krajských plánech pro sucho.
ps2017-040-06-007-023.u4.p3.s3 na konci roku 2018 jsme dokončili metodický pokyn pro přípravu krajských plánů na sucho.
ps2017-040-06-007-023.u4.p3.s4 A funkčnost metodického pokynu byla ověřena tím, že byl zpracován pilotní projekt pro Královéhradecký kraj, a ten byl projednán se zástupci a bude poskytnut ostatním krajským úřadům, které budou mít o takový plán zájem.
ps2017-040-06-007-023.u4.p4.s1 Takže děkuji za pozornost a těším se určitě s panem ministrem Tomanem na zajímavou debatu.
ps2017-040-06-007-023.u4.p4.s2 Děkujeme.
ps2017-040-06-007-023.u5.p1.s1 Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Karel Tureček.
ps2017-040-06-007-023.u5.p1.s2 Pane poslanče, máte slovo.
ps2017-040-06-007-023.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-040-06-007-023.u6.p1.s2 Dámy a pánové.
ps2017-040-06-007-023.u6.p1.s3 Chtěl bych jenom potvrdit, co tady zaznělo z úst obou dvou pánů ministrů.
ps2017-040-06-007-023.u6.p1.s4 Potvrzuji to, že když zákon o vodách v roce 2001 vznikal, tak byly relativně hluboké zkušenosti s bojem proti povodním, a to zejména s ohledem na katastrofální povodně roku 1997.
ps2017-040-06-007-023.u6.p1.s5 Řekl bych, že boj s povodněmi se do toho vodního zákona celkem zapracoval, měl samostatnou hlavu, zatímco další negativní, škodlivý účinek vod, a to je sucho, byl zapracován ve dvou paragrafech.
ps2017-040-06-007-023.u6.p2.s1 Na základě zkušeností z roku 2015 a z roku 2018, kdy Českou republiku zasáhlo výraznější sucho, nikoliv katastrofální sucho, to chci zdůraznit, vznikla iniciativa na Ministerstvu zemědělství, která našla obecnou politickou podporu napříč politickým spektrem, a vznikla myšlenka, že se rozpracuje, řekl bych, orgány, které budou fungovat v případě katastrofálního sucha, do samostatné hlavy.
ps2017-040-06-007-023.u6.p2.s2 To byl hlavní účel této novely, která vznikala na ministerstvech zemědělství a životního prostředí v průběhu roku 2017, 2018 a byla do Parlamentu poslána v závěru roku 2019.
ps2017-040-06-007-023.u6.p2.s3 Takže nás čeká celkem hluboká diskuse.
ps2017-040-06-007-023.u6.p3.s1 Samozřejmě, jak to se zákonem o vodách chodí, tak vždycky zaznívají různé návrhy řešení.
ps2017-040-06-007-023.u6.p3.s2 Myslím si, že jak Ministerstvo zemědělství, životního prostředí, ale i garanční zemědělský výbor je na tyto diskuse připraven a samozřejmě cílem bude zkvalitnění případně této normy jednotlivými pozměňovacími návrhy.
ps2017-040-06-007-023.u6.p3.s3 Děkuji za pozornost.
ps2017-040-06-007-023.u7.p1.s1 Otevírám obecnou rozpravu, do které mám čtyři přihlášené poslance.
ps2017-040-06-007-023.u7.p1.s2 Jako první vystoupí poslanec Jaroslav Martinů a připraví se poslanec Jan Zahradník.
ps2017-040-06-007-023.u7.p1.s3 Pane poslanče, máte slovo.
ps2017-040-06-007-023.u8.p1.s1 Hezký dobrý den, vážení a milí kolegové, dámy a pánové.
ps2017-040-06-007-023.u8.p1.s2 Dovolte i mně krátké vystoupení na dle mého názoru největší problém, který naše země, Česká republika, , a to je úbytek vody v naší krajině.
ps2017-040-06-007-023.u8.p1.s3 Myslím, že jste si toho všichni všimli.
ps2017-040-06-007-023.u8.p1.s4 Nepovím nic nového, když tady povím, že od roku 2014, letos vlastně je to sedmý rok, kdy v naší zemi nenapršelo 100 % vody.
ps2017-040-06-007-023.u8.p1.s5 Rok 2015 a 2018 byly úplně tragické, kdy napršelo pouze 70 % vody.
ps2017-040-06-007-023.u8.p1.s6 A jenom pro vaši vizuální představu: Když normálně stoprocentně prší, což je 680 mm vody, průměrná srážka na Českou republiku, tak napadne 55 mld. kubíků vody.
ps2017-040-06-007-023.u8.p1.s7 V roce 2015 a v roce 2018 napadlo jenom 40 mld.
ps2017-040-06-007-023.u8.p1.s8 Když se podíváme na aktuální stav, na průtoky našich řek na povodí Vltavy, Moravy, Labe a podobně, tak zjistíme, že v tuto chvíli v našich tocích teče pouze 20 40 % stavu průměru dvaceti let.
ps2017-040-06-007-023.u8.p1.s9 To je alarmující.
ps2017-040-06-007-023.u8.p1.s10 Na to, že je leden a že krajina nesaje vodu, tak se domnívám, že tenhleten stav je strašný a že svědčí o reálném stavu.
ps2017-040-06-007-023.u8.p1.s11 Myslím, že průtok vody v potocích a v tocích svědčí o stavu podzemních vod.
ps2017-040-06-007-023.u8.p1.s12 A myslím, že nepovím nic nového, že to všichni víte, že i zásoby podzemní vody nám dramaticky klesají a podle Modré zprávy za posledních sedm roků nám využitelnost podzemní vody spadla o 50 %.
ps2017-040-06-007-023.u8.p2.s1 Povězme si, co za tím může stát.
ps2017-040-06-007-023.u8.p2.s2 na nikoho neukazuji prstem, nikoho neviním, není to politický projev, je to pouze prosba, abychom se zamysleli, co s tím můžeme dělat.
ps2017-040-06-007-023.u8.p2.s3 Podívejme se, co jsme za poslední generace udělali.
ps2017-040-06-007-023.u8.p2.s4 Odvodnili jsme 1,5 milionu ha původně mokrých luk.
ps2017-040-06-007-023.u8.p2.s5 Zničili jsme 80 %, desítky tisíc vodních toků, které původně meandrovaly.
ps2017-040-06-007-023.u8.p2.s6 My jsme je prohloubili a udělali jsme z nich venkovní drenáže.
ps2017-040-06-007-023.u8.p3.s1 Máme průmyslové zemědělství.
ps2017-040-06-007-023.u8.p3.s2 Opakuji - průmyslové zemědělství.
ps2017-040-06-007-023.u8.p3.s3 A když se podíváme i na stav lesů a porovnáme to s rokem 1750, tak podle dostupných informací v roce 1750 české země měly 1 100 000 ha lesa a z toho bylo pouze 11 % smrků.
ps2017-040-06-007-023.u8.p3.s4 Dneska podle oficiálních údajů máme 2 670 000 ha lesa a z toho je 52 % smrků.
ps2017-040-06-007-023.u8.p3.s5 Takže my máme desetkrát tolik smrků.
ps2017-040-06-007-023.u8.p3.s6 Podle všech výzkumů, které jsou dostupné, se za to, že 80letý smrkový porost, aby byl vitální, aby ochlazoval ovzduší, což všichni chceme, vyžaduje 600 700 mm vody za rok.
ps2017-040-06-007-023.u8.p3.s7 Vážení a milí, 600 700 mm vody nám nenapadne v 80 % českého území.
ps2017-040-06-007-023.u8.p3.s8 Nenapadne.
ps2017-040-06-007-023.u8.p3.s9 A my jsme dvě stě roků sázeli smrky, statisíce hektarů, do území, kde ty smrky neměly být.
ps2017-040-06-007-023.u8.p3.s10 Smrk je extrémně náročná rostlina na vodu, to vám potvrdí každý lesák, který , o čem to je.
ps2017-040-06-007-023.u8.p4.s1 Takže otázka zní, když k tomu vezmeme, že jsme vlastně sto roků vodu vyháněli, regulace, meliorace, přibylo nám strašně moc lesů, hlavně smrkových porostů, máme průmyslové zemědělství, a se ptám, se ptám, nechci nikomu radit.
ps2017-040-06-007-023.u8.p4.s2 Jsem obyčejný člověk, netroufám si to - dneska, když se podíváme na průmyslové zemědělství, tak my máme dneska ze 4 milionů hektarů zemědělské půdy zoráno 71 % půdy.
ps2017-040-06-007-023.u8.p4.s3 Je to podle všech dostupných údajů nejvíce v Evropě.
ps2017-040-06-007-023.u8.p4.s4 Rakousko, Německo kolem 50 %.
ps2017-040-06-007-023.u8.p4.s5 My máme 71 % půdy zoráno hlubokou orbou, a dneska podle výzkumných vědců se za to nebo je to jisté, že hluboká orba nejrychlejším způsobem vysušuje krajinu.
ps2017-040-06-007-023.u8.p4.s6 Je to tak.
ps2017-040-06-007-023.u8.p4.s7 A se ptám - můžeme si dovolit v dnešní době, když to sucho je tak extrémní a rok od roku je větší a větší, je správné, aby naše republika vypěstovala 8 milionů tun obilí, a u nás se sní a dobytek sežere pouze 4,5 milionu?
ps2017-040-06-007-023.u8.p4.s8 Abychom téměř 45 50 % obilí vyváželi mimo naši republiku a kvůli tomu si zbytečně zorali milion hektarů půdy?
ps2017-040-06-007-023.u8.p4.s9 se ptám, nechci nikomu radit, opakuji, jsem obyčejný člověk.
ps2017-040-06-007-023.u8.p5.s1 Zkoušel jsem najít výzkumy, které by potvrdily, kolik vody sebere trávník, kolik vody sebere orná půda, kolik vody sebere les.
ps2017-040-06-007-023.u8.p5.s2 Našel jsem výzkumy, které potvrzují, že rozdíl mezi trávníkem a ornou půdou je 150 mm; 150 mm vody, to znamená, že kdybychom vzali, že máme zbytečně milion hektarů půdy zoráno, tak zjistíme, že ztrácíme 2 mld. kubíků vody jenom tímhle zbytečným rozmarem.
ps2017-040-06-007-023.u8.p5.s3 Pan docent
ps2017-040-06-007-023.u8.p5.s4 Pokorný zjistil, že když je tropický den, a vzal termokameru a zjišťoval teplotu vzduchu nad jednotlivými povrchy země, tak zjistil, že nad vodní plochou je teplota vzduchu 26 stupňů, nad živým lesem 28 stupňů, nad posekaným trávníkem anebo moc spásaným trávníkem 40 stupňů, nad posekaným polem - a my sekáme čím dál tím dřív a dřív a celé měsíce to orné pole leží na slunci, které posílá 1 000 wattů na metr čtvereční - tak nad posekaným polem je to 50 stupňů, to samé jako nad asfaltovými povrchy.
ps2017-040-06-007-023.u8.p5.s5 A na moji otázku, kolik je to nad suchým lesem - a v podstatě dneska máme téměř všechny lesy suché - tak je to 65 stupňů.
ps2017-040-06-007-023.u8.p5.s6 Pan docent
ps2017-040-06-007-023.u8.p5.s7 Pokorný za to, a mně se to zdá být velice logické, že touto dramatickou změnou povrchu, tak jak jsme oteplili tu Zemi, tak vlastně ty proudy teplého vzduchu sálají rychle nahoru, strhávají poslední zbytky páry a navrchu v tom proudění vzduchu nám tu páru proudění vzduchu odnese mimo Českou republiku a spadne v jiné končině světa.
ps2017-040-06-007-023.u8.p5.s8 Takhle my vlastně ztrácíme rok za rokem vodu.
ps2017-040-06-007-023.u8.p5.s9 To si myslím, že je fatální problém.
ps2017-040-06-007-023.u8.p6.s1 A když se podíváme - když jsem chodil do školy, to je hrozně moc roků, asi padesát, tak nás učili, že voda, která u nás napadne a nachumelí, jde na tři díly, taková trojička: jeden díl do země, druhý díl do vzduchu a třetí díl odteče.

Text viewDownload CoNNL-U