|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-29 ps2017-040-06-004-162 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

162. Návrh poslanců Jany Černochové, Andreje Babiše, Jana Hamáčka, Petra Fialy a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů /sněmovní tisk 557/ - prvé čtení

Date2020-01-29
Meetingps2017/040
Agenda Itemps2017/040/162
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/040schuz/s040196.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1105 • previousnext

ps2017-040-06-004-162.u1.p1.s1 162.
ps2017-040-06-004-162.u1.p1.s2 Návrh poslanců Jany Černochové, Andreje Babiše, Jana Hamáčka, Petra Fialy a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů /sněmovní tisk 557/ - prvé čtení
ps2017-040-06-004-162.u1.p2.s1 Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 557/1.
ps2017-040-06-004-162.u1.p3.s1 Prosím, aby předložený návrh uvedla za navrhovatele paní poslankyně Jana Černochová.
ps2017-040-06-004-162.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedo, krásné dopoledne dámy a pánové.
ps2017-040-06-004-162.u2.p1.s2 Předstupuji před vás podruhé s návrhem novely Ústavy České republiky týkající se článku 43.
ps2017-040-06-004-162.u2.p1.s3 Poprvé to bylo v roce 2016 a debaty odborné i politické potvrdily, že změna bezpečnostního prostředí skutečně vyžaduje novelu předmětného článku naší Ústavy, především oblasti vysílání sil.
ps2017-040-06-004-162.u2.p1.s4 Jsem ráda, že můj návrh podpořily desítky z vás napříč politickým spektrem a následně vláda dala návrhu doporučující stanovisko.
ps2017-040-06-004-162.u2.p1.s5 To jasně dokazuje, že se nejedná o nějaký rozmar či nepromyšlený krok, ale o něco, co bude v důsledku ve prospěch bezpečnosti této země a jejích občanů.
ps2017-040-06-004-162.u2.p1.s6 Chci vás ubezpečit, že návrh je plně konformní s naším ústavním pořádkem i mezinárodním právem.
ps2017-040-06-004-162.u2.p2.s1 Nejprve pár slov k historii předmětného článku.
ps2017-040-06-004-162.u2.p2.s2 Původní článek 43 v odstavci 2 hovořil o tom, že - teď cituji: "Vyslat ozbrojené síly mimo území České republiky lze jen se souhlasem obou komor."
ps2017-040-06-004-162.u2.p2.s3 V roce 2000 došlo k novele, která reagovala mimo jiné na vstup České republiky do NATO a která předmětný článek výrazně rozšířila ze dvou odstavců na šest.
ps2017-040-06-004-162.u2.p2.s4 Vymezila postup při vysílání ozbrojených sil České republiky a rozšířila postup pro přijímání cizích sil a jejich průjezdů a přeletů.
ps2017-040-06-004-162.u2.p2.s5 Zároveň v odstavci 4 stanovila striktní podmínky, za kterých může vláda vyslat ozbrojené síly na 60 dnů bez souhlasu Parlamentu.
ps2017-040-06-004-162.u2.p3.s1 Předchozí novely, stejně jako ta nyní navrhovaná, jsou důsledkem změn bezpečnostního prostředí a nutnosti na reagovat.
ps2017-040-06-004-162.u2.p3.s2 Je na nich dobře vidět vývoj uvažování o obraně a bezpečnosti od počátku devadesátých let minulého století, kdy zhroucené státy, terorismus, regionální šíření nestability, migrace, ale i potřeba odstrašení, nebyly vnímány jako zásadnější hrozby či jevy.
ps2017-040-06-004-162.u2.p4.s1 Co tedy navrhujeme?
ps2017-040-06-004-162.u2.p4.s2 Po diskusích a provedených analýzách možností ve spolupráci s právníky, bezpečnostními experty i vojáky byla zvolena varianta zjednodušení stávající úpravy článku 43.
ps2017-040-06-004-162.u2.p4.s3 Především ze čtvrtého odstavce budou vypuštěny podmínky, které omezovaly vládu při vysílání ozbrojených sil na 60 dnů.
ps2017-040-06-004-162.u2.p4.s4 Nově by tedy vláda mohla vyslat síly do zahraničí dle svého uvážení, nicméně zůstává nadále povinnost informovat Parlament, který může toto rozhodnutí zvrátit.
ps2017-040-06-004-162.u2.p5.s1 A jaké jsou výhody pro tuto změnu?
ps2017-040-06-004-162.u2.p5.s2 Podle současné úpravy není možné vyslat vojenské jednotky na záchranu rukojmí zadržovaných v zahraničí bez předchozího souhlasu Parlamentu České republiky.
ps2017-040-06-004-162.u2.p5.s3 Vzhledem k tomu, že taková akce musí probíhat v utajení a hrozí nebezpečí z prodlení, je její provedení jen těžko představitelné.
ps2017-040-06-004-162.u2.p5.s4 Představitelé České republiky se opakovaně zavázali k naší účasti v silách velmi rychlé reakce.
ps2017-040-06-004-162.u2.p5.s5 Tyto jednotky musí být schopné vyrazit dle potřeby v řádu desítek hodin, což potřebný schvalovací proces prakticky také neumožňuje.
ps2017-040-06-004-162.u2.p5.s6 A vlastně když jsme schvalovali ten poslední mandát, tak jsme tam nechávali jakýsi bianko šek.
ps2017-040-06-004-162.u2.p6.s1 V případě schválení změny bude vláda moci vyslat bez odkladu vojenské jednotky do operací Evropské unie či Organizace spojených národů, a přispět tak k urychlenému řešení krizových situací vojenského i nevojenského charakteru, např. zabránění zhroucení nějakého státu v Evropě blízkých regionech, což by mohlo vyvolat nestabilitu v daném regionu, způsobit migrační vlnu do Evropy atd.
ps2017-040-06-004-162.u2.p7.s1 Další změnou, kterou návrh obsahuje, je, že vláda bude moci rozhodovat o přeletech a průjezdech ozbrojených sil cizích států hromadně a o způsobu povolování těchto pohybů.
ps2017-040-06-004-162.u2.p7.s2 Dosud praxe fungovala obdobně, ale text Ústavy bohužel neodpovídá.
ps2017-040-06-004-162.u2.p7.s3 Vláda podle něj povinnost o těchto svých rozhodnutích informovat Parlament, který je může zrušit, ale vzhledem k tomu, že přeletů a průjezdů jsou stovky či tisíce, nemůže tak prakticky činit u každého jednoho zvlášť, jak z textu Ústavy vyplývá, a informuje o nich komory Parlamentu en bloc.
ps2017-040-06-004-162.u2.p7.s4 Jde tedy o sladění Ústavy s praxí, protože skutečně množné číslo tam není, je tam číslo jednotné.
ps2017-040-06-004-162.u2.p7.s5 Důležitou skutečností je, že kontrolní role Parlamentu, tedy obou našich komor, zůstává zachována, protože jej vláda vždy musí bez zbytečného odkladu informovat a jakákoliv z komor může nadpoloviční většinou všech členů rozhodnutí vlády zrušit.
ps2017-040-06-004-162.u2.p8.s1 V rámci debaty politické, odborné i laické se objevuje k zamýšlené novele několik výhrad, a tak bych k nim také ráda něco uvedla.
ps2017-040-06-004-162.u2.p8.s2 Možná tím třeba odradím některého z kolegů od vystoupení.
ps2017-040-06-004-162.u2.p8.s3 Neodradím, ale každopádně budu informovat ty z vás, kteří jste se tomu třeba nevěnovali tak jako nebo někteří kolegové z výboru pro obranu.
ps2017-040-06-004-162.u2.p9.s1 Na prvním místě tedy to byla obava, aby vláda nezneužila volné ruky, kterou odstraněním podmínek pro vysílání sil na 60 dnů dostane.
ps2017-040-06-004-162.u2.p9.s2 Zaprvé, těžko se předpokládat, že by bylo možné během 60 dnů naplánovat a provést rozsáhlejší vojenskou operaci v zahraničí.
ps2017-040-06-004-162.u2.p9.s3 Zadruhé, vláda může přislíbit v případě potřeby NATO, Evropské unie či OSN vyslání českých vojáků a může díky 60dennímu oknu vyslat do zájmové oblasti například průzkumné týmy, ale bude muset informovat Parlament a pro větší nasazení si vyžádat jeho souhlas.
ps2017-040-06-004-162.u2.p9.s4 Zatřetí, vláda se může rozhodnout pro operaci menšího rozsahu, která se bude dát zvládnout během 60 dnů, ale opět musí jít raději dříve než později do Parlamentu pro souhlas.
ps2017-040-06-004-162.u2.p9.s5 Začtvrté, nedá se předpokládat, že by se vláda, která existuje s důvěrou Sněmovny, se rozhodla spáchat politickou sebevraždu a provedla vojenskou operaci v zahraničí bez předchozích politických konzultací a zajištění si podpory.
ps2017-040-06-004-162.u2.p10.s1 Další obavou, kterou jsem se někde dočetla, je, že akce například na záchranu rukojmí bez souhlasu státu, kde by k došlo, bude porušením mezinárodního práva, či dokonce agresí.
ps2017-040-06-004-162.u2.p10.s2 Jak uvádí ústavní právník pan doktor Jan Kudrna s odkazem na odbornou literaturu, mezinárodní právo veřejné například nepovažuje za legální použití síly za účelem ochrany vlastních občanů na území cizího státu i bez jeho souhlasu.
ps2017-040-06-004-162.u2.p10.s3 Konec citace.
ps2017-040-06-004-162.u2.p10.s4 To znamená, že pokud by k takové situaci došlo, nebude se jednat o porušení mezinárodního práva, navíc již bylo možné zaznamenat případy, kdy stát, ve kterém k únosu došlo, dal domovské zemi unesených občanů volné pole působnosti k provedení operace, neboť dotyční byli v rukou zločinecké organizace a sám tento stát neměl potřebné kapacity k osvobození.
ps2017-040-06-004-162.u2.p11.s1 Třetí a hlavní obavou, jsem se dočetla, je, že vláda bude moci zneužít své pravomoci a legálně pozvat zahraniční vojáky do České republiky s nějakými nekalými úmysly.
ps2017-040-06-004-162.u2.p11.s2 Opět se odkázat na to, že pokud by vláda neměla zajištěnu politickou podporu pro něco takového, spáchala by politickou sebevraždu, a že stále platí omezení 60 dny a také možnost zrušení rozhodnutí nadpoloviční většinou jedné z komor Parlamentu.
ps2017-040-06-004-162.u2.p11.s3 Samozřejmě může se objevit vláda, která se rozhodne jít mimo ústavnost.
ps2017-040-06-004-162.u2.p11.s4 Ale to může učinit již dnes a ani sebelepší a sebesilnější právní úprava není schopna zabránit zlovůli, pokud se někdo rozhodne, že nebude respektovat pravidla.
ps2017-040-06-004-162.u2.p12.s1 Žádám vás tedy o podporu navrhované novely, která, a o tom jsem skutečně přesvědčena, je ve prospěch bezpečnosti tohoto státu a jeho občanů, podporu premiéra, podporu vicepremiéra, podporu Ministerstva obrany, a myslím si, že kolem šedesátky z vás, kteří jste zrovna byli přítomni v sále, když jsem sbírala podpisy pod tento návrh, a zejména kladné stanovisko vlády.
ps2017-040-06-004-162.u2.p12.s2 Tuto normu navrhuji společně s mými kolegy, přestože jako zástupkyně navrhovatelů, která tady před vámi stojím, jsem opoziční poslankyní a současná vláda není mou vládou, ale je to vláda České republiky a se v politice vždycky snažím, abychom v oblastech obrany a bezpečnosti si nehráli na to, kdo z nás jaké partajní tričko, ale abychom přemýšleli o budoucnosti nejenom České republiky, ale i o těch bezpečnostních otázkách do budoucna tak, že jsou skutečně v zájmu nás všech napříč politickým spektrem.
ps2017-040-06-004-162.u2.p12.s3 A jednou je u vlády ten, podruhé tam bude onen, ale pokaždé toto ustanovení může ta vláda potřebovat.
ps2017-040-06-004-162.u2.p12.s4 Dejme tu možnost.
ps2017-040-06-004-162.u2.p13.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-040-06-004-162.u3.p1.s1 Děkuji vám.
ps2017-040-06-004-162.u3.p1.s2 Nyní poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Dominik Feri.
ps2017-040-06-004-162.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2017-040-06-004-162.u4.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení přítomní členové vlády, pro zpravodaje je to vždycky radost, když pečlivého navrhovatele, který všechno dostatečným způsobem zmíní.
ps2017-040-06-004-162.u4.p1.s3 Skutečně tento návrh se vydává třemi základními směry a upravuje tři základní oblasti.
ps2017-040-06-004-162.u4.p1.s4 Tou první je pravomoc vlády při vysílání ozbrojených sil.
ps2017-040-06-004-162.u4.p1.s5 Ústavodárce byl poněkud kazuistický a opravil to tak trošku řekněme pro potřeby praxe se ukázalo neobratně, nedostatečně.
ps2017-040-06-004-162.u4.p1.s6 Další část se týká úpravy přeletů a přejezdů a poslední část parlamentní kontroly činnosti vlády.
ps2017-040-06-004-162.u4.p1.s7 Jedná se o návrh široce konsenzuální a vláda vyslovila s tímto návrhem ústavního zákona souhlas bez připomínek.
ps2017-040-06-004-162.u4.p2.s1 Navržený garanční výbor je výbor ústavně-právní.
ps2017-040-06-004-162.u4.p2.s2 Jako zpravodaj dávám ke zvážení přikázání ještě stálé komisi pro Ústavu, bývá to tu u ústavních zákonů dobrým zvykem.
ps2017-040-06-004-162.u4.p2.s3 Děkuji.
ps2017-040-06-004-162.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-040-06-004-162.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které se s přednostním právem přihlásil pan místopředseda Filip.
ps2017-040-06-004-162.u6.p1.s1 Děkuji.
ps2017-040-06-004-162.u6.p1.s2 Vážený pane předsedo, členové vlády, paní a pánové, zpravodaj pravdu, že to je dobře připravený návrh.
ps2017-040-06-004-162.u6.p1.s3 Dokonce i paní navrhovatelka, nebo zástupkyně navrhovatelů, pravdu v tom, že jde teprve o druhou změnu Ústavy, článku 43.
ps2017-040-06-004-162.u6.p1.s4 I to rozšíření z roku 2000 myslím pojmenovala správně.
ps2017-040-06-004-162.u6.p1.s5 Ale zcela se vyhnula tomu, co je zásadním problémem tohoto problému, to znamená přesun principu parlamentní demokracie na demokracii v uvozovkách exekutivní, protože vyřazení Parlamentu je tam zjevné.
ps2017-040-06-004-162.u6.p2.s1 Paní navrhovatelka, nebo zástupkyně navrhovatelů, zcela vynechala to, jakým způsobem je v tuto chvíli upraven postup Parlamentu za situace, kdy dojde k ohrožení bezpečnosti státu.
ps2017-040-06-004-162.u6.p2.s2 Ale absolutně se tomu vyhnula.
ps2017-040-06-004-162.u6.p2.s3 Protože to je smysl vyřazení Parlamentu z rozhodování.
ps2017-040-06-004-162.u6.p2.s4 A potom si tady následně do 60 dní dělejte, co chcete.
ps2017-040-06-004-162.u6.p2.s5 Kdo vyhlašuje stav ohrožení, válečný stav?
ps2017-040-06-004-162.u6.p2.s6 Přeci vláda.
ps2017-040-06-004-162.u6.p2.s7 A ta ve chvíli, kdy ho nevyhlásí, potom volné ruce, aniž by se starala.
ps2017-040-06-004-162.u6.p2.s8 On totiž Parlament nemusí být vyřazen a může být dosaženo těch okamžitých rozhodnutí Poslanecké sněmovny.
ps2017-040-06-004-162.u6.p2.s9 Takže neříkejme si, že to je tak nutné, protože Parlament se pomalu sejde.
ps2017-040-06-004-162.u6.p2.s10 Prostě to není pravda.
ps2017-040-06-004-162.u6.p2.s11 A to zamlčení, ta cenzura mlčením o tom článku, který to upravuje v jednacím řádu, mi opravdu vadí.
ps2017-040-06-004-162.u6.p2.s12 Ale opravdu vadí!
ps2017-040-06-004-162.u6.p3.s1 Tak pro připomenutí, nebudu tedy citovat článek 43 Ústavy, ale vystačím si pro tu změnu charakteru České republiky z parlamentní demokracie na jakousi exekutivní demokracii, ocituji platný § 109m našeho zákona o jednacím řádu: "Je-li Sněmovně předložen návrh na vyhlášení válečného stavu, vyhlášení stavu ohrožení státu, vyslovení souhlasu s prodloužením doby nouzového stavu, zrušení nouzového stavu před uplynutím doby, na kterou byl vyhlášen, vyslovení souhlasu s vysláním ozbrojených sil České republiky mimo území České republiky nebo s pobytem ozbrojených sil jiných států na území České republiky, anebo na rozhodnutí o účasti České republiky v obranných systémech mezinárodních organizací, jíž je Česká republika členem, v době stavu ohrožení státu nebo válečného stavu, rozhodne o něm ve zkráceném jednání."
ps2017-040-06-004-162.u6.p4.s1 A teď vám řeknu, co se všechno vyřazuje.
ps2017-040-06-004-162.u6.p4.s2 Za prvé se vyřazuje § 51 o jednacích dnech.
ps2017-040-06-004-162.u6.p4.s3 To znamená, že svolání Poslanecké sněmovny může udělat předseda, případně místopředseda ve chvíli, kdy je o to požádán, bez odkladu.
ps2017-040-06-004-162.u6.p4.s4 Bez odkladu.
ps2017-040-06-004-162.u6.p5.s1 Je vyřazen dokonce i § 53 o jednacích hodinách.
ps2017-040-06-004-162.u6.p5.s2 Čili neplatí od 9 do 21. Neplatí.
ps2017-040-06-004-162.u6.p5.s3 Neplatí to, že jednáme od úterka do pátku, že pondělí jsou poslanecké dny.
ps2017-040-06-004-162.u6.p5.s4 Může se jednat od pondělka do neděle, v kteroukoliv hodinu denní i noční.
ps2017-040-06-004-162.u6.p5.s5 To je pravda.
ps2017-040-06-004-162.u6.p6.s1 Dokonce je vyloučeno i to, že nemohou být interpelace.
ps2017-040-06-004-162.u6.p6.s2 Nelze přesunout body.
ps2017-040-06-004-162.u6.p6.s3 Čili pokud by chtěl někdo tomu zamezit, tomu projednávání návrhu vlády, tak tak učinit nemůže.
ps2017-040-06-004-162.u6.p6.s4 A nepochybuji o tom, že ti, kterým vyhovuje, že to rozhodnutí nebude rozhodnutí Parlamentu, ale že změní charakter republiky, no to samozřejmě některým vyhovuje.
ps2017-040-06-004-162.u6.p7.s1 A jak praví jedna krásná česká pohádka, když ti králové jsou dotazováni, aby s tou válkou něco udělali, tak jejich poradci si svléknou civilní šat, vezmou si generálské uniformy a rozhodují o válce.

Text viewDownload CoNNL-U