|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-28 ps2017-040-05-001-902 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

Sloučená rozprava k bodům 24 a 25 /sněmovní tisky 645 a 506/

Date2020-01-28
Meetingps2017/040
Agenda Itemps2017/040/902
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/040schuz/s040163.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1331 • previousnext

ps2017-040-05-001-902.u1.p1.s1 Sloučená rozprava k bodům 24 a 25 /sněmovní tisky 645 a 506/
ps2017-040-05-001-902.u1.p2.s1 Bod 24 je vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 178/2016 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 645, prvé čtení podle § 90 odst. 2.
ps2017-040-05-001-902.u1.p2.s2 A dále je zde bod návrh poslanců Lukáše Bartoně, Lenky Kozlové, Martina Baxy, Františka Váchy, Jiřího Miholy a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 506 - prvé čtení.
ps2017-040-05-001-902.u1.p3.s1 Těmito sněmovními tisky jsme se opětovně zabývali 18. prosince 2019 na 39. schůzi Poslanecké sněmovny, kdy jsme přerušili sloučenou obecnou rozpravu.
ps2017-040-05-001-902.u1.p3.s2 Připomínám, že bylo vzneseno veto dvou poslaneckých klubů, SPD a KSČM, proti projednávání podle § 90 odst. 2 u sněmovního tisku 645.
ps2017-040-05-001-902.u1.p4.s1 Poprosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujali ministr školství Robert Plaga a pan poslanec Lukáš Bartoň.
ps2017-040-05-001-902.u1.p4.s2 Připomínám, že zpravodaji pro první čtení jsou poslanec Lukáš Bartoň, sněmovní tisk 645, a poslanec Ivo Pojezný, sněmovní tisk 506.
ps2017-040-05-001-902.u1.p5.s1 Nyní budeme tedy pokračovat v přerušené sloučené obecné rozpravě.
ps2017-040-05-001-902.u1.p5.s2 Mám zde poznámku, že jednání bylo přerušeno při vystoupení pana poslance Iva Pojezného.
ps2017-040-05-001-902.u1.p5.s3 Ptám se tedy, zda zájem o pokračování.
ps2017-040-05-001-902.u1.p5.s4 Pan poslanec zájem pokračovat ve svém vystoupení.
ps2017-040-05-001-902.u1.p5.s5 Prosím, máte slovo.
ps2017-040-05-001-902.u1.p5.s6 Všechny ostatní zúčastněné prosím o klid v sále.
ps2017-040-05-001-902.u1.p5.s7 Máte-li něco k diskusi, prosím, přesuňte svoji debatu do předsálí.
ps2017-040-05-001-902.u1.p5.s8 Děkuji.
ps2017-040-05-001-902.u1.p5.s9 Zvláště u stolku zpravodajů a před stolkem řečníka prosím o klid.
ps2017-040-05-001-902.u1.p5.s10 Děkuji.
ps2017-040-05-001-902.u1.p6.s1 Prosím, máte slovo.
ps2017-040-05-001-902.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2017-040-05-001-902.u2.p1.s2 Dámy a pánové, pěkné odpoledne.
ps2017-040-05-001-902.u2.p1.s3 Dovolte, abych pokračoval v řeči, která bohužel byla přerušena.
ps2017-040-05-001-902.u2.p1.s4 Chci říct tedy, že ne vše, co se přerušuje, je příjemné, zvláště když jste v polovině projevu, ale když to bylo přerušeno vánočními svátky, tak to není tak zlé.
ps2017-040-05-001-902.u2.p2.s1 jsem hovořil o odborném názoru velmi fundovaného člověka, který učí matematiku a anglický jazyk, člověka, který je deset let spolupracovníkem při vytváření hodnocení a validaci didaktických testů, certifikovaný hodnotitel ústní zkoušky z anglického jazyka, člověka, který dělal předsedu mnoha maturitních komisí a v současné době je i maturitním komisařem.
ps2017-040-05-001-902.u2.p2.s2 Velmi zkráceně řeknu, hovořil nejen o matematice, ale také českém jazyce a cizím jazyce.
ps2017-040-05-001-902.u2.p2.s3 On sám se staví proti změně hodnocení z těch důvodů, že současné testy jsou mezinárodně porovnatelné, odpovídají mezinárodním standardům.
ps2017-040-05-001-902.u2.p2.s4 Jednoznačně řekl, že Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy se aktuálně snaží o to, aby se písemné práce a ústní zkoušky vrátily do profilové části, což naprosto postrádá logiku ucelenosti všech tří dílčích zkoušek, a to se potom v následujícím projevu budu snažit také prokázat.
ps2017-040-05-001-902.u2.p3.s1 Ta poslední část, o které jsem mluvil, byla o matematice.
ps2017-040-05-001-902.u2.p3.s2 On sám hovoří o tom, že maturitní zkouška z matematiky není tak problematická, de facto šikovný deváťák potom, co zvládne matematiku, by na těch 33 %, čili na čtyřku, bez problému zvládl maturitní zkoušku.
ps2017-040-05-001-902.u2.p3.s3 A řekl jsem v neposlední řadě, že dostatek hodin na matematiku tak, aby tato matematika zůstala povinná i nadále.
ps2017-040-05-001-902.u2.p3.s4 Studenti nebo žáci proberou tedy vše, co obsahuje katalog požadavků.
ps2017-040-05-001-902.u2.p3.s5 Je tedy pouze na nich samotných, jak k matematice přistupují a zda se matematiku učí, nebo ne.
ps2017-040-05-001-902.u2.p3.s6 Žel, mnozí mají pocit, že se do matematiky naučit podobně jako do dějepisu či jiných předmětů, tedy tak, že si něco přečtou nebo že se podívají a potom klidně tuto látku nějakým způsobem v uvozovkách okecají.
ps2017-040-05-001-902.u2.p3.s7 Že se mohou učit jen tím, že se na příklady vypočítané dívají.
ps2017-040-05-001-902.u2.p3.s8 Ale každý, kdo matematiku studoval, každý, kdo ji učil, moc dobře, že tak to není, že se musí vysedět.
ps2017-040-05-001-902.u2.p3.s9 To znamená tak, že si osvojené učivo - že si k tomu sedne a propočítává si sám různé příklady na základě toho, co se naučil.
ps2017-040-05-001-902.u2.p3.s10 Myslím, že o tom hovořil také pan kolega Zahradník.
ps2017-040-05-001-902.u2.p3.s11 Je to tedy tak - máme tady hudebně vzdělané kolegy - je to tedy tak jako například na hudební nástroj.
ps2017-040-05-001-902.u2.p3.s12 Není možné jenom hudbu poslouchat, dívat se, jak se na něj hraje, ale musíte si k tomu nástroji sednout, vzít do ruky a denně cvičit, abyste něčeho dosáhli.
ps2017-040-05-001-902.u2.p3.s13 V tom je ta matematika trošku specifičtější oproti jiným předmětům.
ps2017-040-05-001-902.u2.p4.s1 Pokud by se ovšem něco mohlo měnit, a souhlasím s paní kolegyní Valachovou, se změní třeba nařízení vlády o stanovení oborů, které budou povinnou maturitu z matematiky mít.
ps2017-040-05-001-902.u2.p4.s2 Ale rozhodně není rozumné vylévat vaničku i s dítětem, což současný návrh Ministerstva školství dělá.
ps2017-040-05-001-902.u2.p4.s3 A ještě navíc pod touto rouškou chce změnit i český jazyk a literaturu a cizí jazyk.
ps2017-040-05-001-902.u2.p4.s4 Ostatně tak jak někteří žáci a studenti nechtějí maturovat z matematiky, tak najdeme studenty, kteří mají problémy s českým jazykem a samozřejmě i s cizím jazykem.
ps2017-040-05-001-902.u2.p4.s5 Bude to znamenat do budoucna, že budeme zvažovat, zda maturovat z českého jazyka nebo z cizího jazyka?
ps2017-040-05-001-902.u2.p4.s6 doufám, že ne.
ps2017-040-05-001-902.u2.p4.s7 Podle mne by každý úspěšný maturant měl mít své vysvědčení postavené pevně na trojnožce český jazyk - matematika - cizí jazyk v minimální státem stanovené úrovni.
ps2017-040-05-001-902.u2.p5.s1 Současní gymnazisté a lyceisté ekonomického lycea, pedagogického lycea, zdravotnického či technického lycea, kteří jsou dnes ve třetím ročníku a za necelý rok, myslím, že to bude koncem tohoto roku, budou podávat přihlášky k maturitě, teď žijí ve velké nejistotě, přestože se na celou tuto skutečnost, že budou maturovat z tohoto trojlístku, chystají podobně jako druhé a první ročníky.
ps2017-040-05-001-902.u2.p5.s2 O všem se rozhodnout tady v Poslanecké sněmovně, a třeba, což bych si rozhodně nepřál, se jim kompletně mají změnit pravidla, z čeho mají maturovat i jakým způsobem.
ps2017-040-05-001-902.u2.p5.s3 Těsně před zkouškou něco takového není fér.
ps2017-040-05-001-902.u2.p6.s1 jsem dostal na své vystoupení, první části, v loňském roce několik reakcí v mailu.
ps2017-040-05-001-902.u2.p6.s2 Většina těch reakcí byla od studentů, kteří byli proti tomu, aby se povinně maturovalo z matematiky.
ps2017-040-05-001-902.u2.p6.s3 Jeden z těch studentů se držel asi hesla, že drzé čelo je lepší než poplužní dvůr.
ps2017-040-05-001-902.u2.p6.s4 Chtěl ode pouze smysluplnou odpověď, tedy tu, kterou chtěl sám slyšet.
ps2017-040-05-001-902.u2.p6.s5 Ti ostatní, těm musím vzkázat, že buď mně psali tento mail někde na rande jedním prstem, ale chci jednoznačně říci, že budou mít nejen problémy s matematikou, ale také s českým jazykem.
ps2017-040-05-001-902.u2.p6.s6 V cizím jazyce mně nikdo nenapsal.
ps2017-040-05-001-902.u2.p7.s1 Nicméně jsem dostal taky dopis od další velmi fundované osoby, od členky asociace metodiků cizích jazyků AMATE, expertních týmů CERMAT i Národního ústavu pro vzdělávání, učitelky angličtiny na gymnáziu, která se dlouhodobě zabývá problematikou státní maturitní zkoušky z cizích jazyků.
ps2017-040-05-001-902.u2.p7.s2 Vy jste dostali nakonec ten mail možná také.
ps2017-040-05-001-902.u2.p7.s3 Nevím, jestli ve stejné podobě, ale určitě tam byla reakce právě AMATE k maturitní zkoušce z cizího jazyka.
ps2017-040-05-001-902.u2.p7.s4 Nejen že mně poděkovala za vystoupení, ale píše:
ps2017-040-05-001-902.u2.p8.s1 Většina diskutujících se zabývala pouze otázkou zrušení či nezrušení povinné maturity z matematiky.
ps2017-040-05-001-902.u2.p8.s2 Váš příspěvek jako jediný upozorňuje na závažná rizika spojená s redukcí státní maturitní zkoušky z cizích jazyků pouze na didaktický test.
ps2017-040-05-001-902.u2.p8.s3 Státní maturita v současné době testuje u cizích jazyků komplexně jak dovednost porozumět psanému a mluvenému textu, tak i dovednost v cizím jazyce psát a mluvit.
ps2017-040-05-001-902.u2.p8.s4 Novela zákona toto komplexní testování nesystémově rozbíjí, ponechává v rukou státu pouze didaktický test, který formou zaškrtávání správných odpovědí dokáže testovat jen pasivní porozumění.
ps2017-040-05-001-902.u2.p8.s5 Hodnocení schopnosti aktivní aplikace jazyka, tedy mluvení i psaní, by bylo přesunuto stoprocentně do kompetence škol.
ps2017-040-05-001-902.u2.p8.s6 Od učitelů cizích jazyků se tedy očekává, že sami připraví písemnou i ústní zkoušku na požadované úrovni, sami si ji definují a sami si definující hodnoticí kritéria pro tyto zkoušky a sami rozhodnou o tom, jaké budou požadavky na jejich splnění.
ps2017-040-05-001-902.u2.p9.s1 Tato novela nejen neumožňuje určit v rámci státní maturity dosaženou úroveň řečových dovedností v cizím jazyce, navíc přesouvá ústní a písemnou zkoušku z cizích jazyků zcela do kompetence škol v době, kdy nejsou vytvořeny dostatečné podmínky k tomu, aby k takové nesystémové změně mohlo dojít.
ps2017-040-05-001-902.u2.p10.s1 Novela školského zákona totiž přesunout odpovědnost za komunikační část maturity z cizích jazyků do škol v době, kdy - za prvé - více než třetina, přesně 34,6 %, učitelů cizích jazyků na středních školách, kteří budou maturitu připravovat a realizovat, vyučuje jazyk bez příslušné aprobace, tedy bez garantované odborné způsobilosti.
ps2017-040-05-001-902.u2.p10.s2 O tomto nakonec hovoří výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2018-2019 a bohužel vývoj aprobovanosti podle zpráv České školní inspekce klesající tendenci.
ps2017-040-05-001-902.u2.p10.s3 Za druhé, učitelé nejsou na tuto změnu, která by měla nastat již od příštího školního roku, vůbec připravováni.
ps2017-040-05-001-902.u2.p10.s4 Za další, na většině středních škol s maturitními obory se před zavedením státní maturity z cizího jazyka nematurovalo, ani aprobovaní učitelé cizích jazyků nemají zkušenosti s přípravou maturitní zkoušky.
ps2017-040-05-001-902.u2.p10.s5 Za poslední, nepřipravuje se žádná podpora učitelů.
ps2017-040-05-001-902.u2.p11.s1 Státní maturitní zkouška z cizího jazyka v současné podobě vyhovuje učitelům i žákům, budoucím zaměstnavatelům dává informaci o minimální dosažené úrovni cizího jazyka.
ps2017-040-05-001-902.u2.p11.s2 Všechny části zkoušky jsou odborně připravovány a dodržují požadovanou úroveň.
ps2017-040-05-001-902.u2.p11.s3 Stížnosti na nepřesnosti, nejasnosti, či dokonce chyby v jednotlivých částech zkoušky se v případě maturity z cizího jazyka po celou dobu neobjevily.
ps2017-040-05-001-902.u2.p12.s1 V příloze nám paní učitelka uvádí stanovisko AMATE, asociace metodiků cizích jazyků, hlavní důvody, proč považujeme zachování státní maturitní zkoušky ve stávající podobě za zcela zásadní.
ps2017-040-05-001-902.u2.p12.s2 Vy jste dostali dvě přílohy.
ps2017-040-05-001-902.u2.p12.s3 Dostal to každý, takže si myslím, že ten, kdo chtěl se s tímto seznámit, se taky seznámil.
ps2017-040-05-001-902.u2.p13.s1 Na závěr mi dovolte velmi krátce, jelikož jsem z oblasti, kde učitel národů Jan Amos Komenský byl před takřka čtyřmi sty lety ordinován za kněze, v Žeravicích, v krásném městečku na Kyjovsku, tak věřím, že naše rozhodnutí nakonec nebude takové, aby snížilo a snižovalo úroveň vzdělání našeho národa.
ps2017-040-05-001-902.u2.p13.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-040-05-001-902.u3.p1.s1 Děkuji vám a nyní budeme pokračovat tady v rozpravě.
ps2017-040-05-001-902.u3.p1.s2 Na řadě je písemně přihlášená paní poslankyně Majerová.
ps2017-040-05-001-902.u3.p1.s3 - se omlouvám.
ps2017-040-05-001-902.u3.p1.s4 Hluboce se omlouvám.
ps2017-040-05-001-902.u3.p1.s5 Faktická poznámka, pan poslanec Rais přednost.
ps2017-040-05-001-902.u3.p1.s6 Nemusíme to udělat... ne, faktická poznámka.
ps2017-040-05-001-902.u3.p1.s7 Prosím.
ps2017-040-05-001-902.u3.p1.s8 Ještě nezačala paní poslankyně.
ps2017-040-05-001-902.u3.p1.s9 My se omlouváme oba, jsem si nevšiml, že to tam naskočilo.
ps2017-040-05-001-902.u4.p1.s1 Tak jsme se navzájem všichni všem omluvili.
ps2017-040-05-001-902.u4.p1.s2 jsem v podstatě chtěl říct, že vlastně toto je třetí jednání, kdy víceméně se tady dávají na jednu hromadu argumenty pro maturitu z matematiky, na druhou stranu argumenty proti matematice.
ps2017-040-05-001-902.u4.p1.s3 Domnívám se, že to je přesně, že bychom tyto diskuse měli přesunout na školský výbor a tam se domluvit a poté zkrátit projednávání tady tohoto návrhu o třicet dní.
ps2017-040-05-001-902.u4.p1.s4 To by mělo časově vyjít, abychom to stihli, protože jsme taky v jakémsi časovém presu.
ps2017-040-05-001-902.u4.p2.s1 Čili víceméně apel směrem ke kolegům, abychom řadu těch jednání přenesli na školský výbor a zkrátili následně na třicet dní projednávání tohoto tisku.
ps2017-040-05-001-902.u4.p2.s2 Tohoto.
ps2017-040-05-001-902.u4.p2.s3 Ano, hovořím o vládním tisku, protože jinak je tady návrh na zamítnutí, co se týká toho pirátského návrhu.
ps2017-040-05-001-902.u4.p2.s4 Děkuji.
ps2017-040-05-001-902.u5.p1.s1 Děkuji vám a nyní tedy paní poslankyně.
ps2017-040-05-001-902.u5.p1.s2 Prosím.
ps2017-040-05-001-902.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-040-05-001-902.u6.p1.s2 Hezké dobré odpoledne, vážené dámy a pánové, bych chtěla říct vzhledem k tomu, že je to sloučená rozprava, ke dvěma bodům.

Text viewDownload CoNNL-U