|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-24 ps2017-040-04-005-022 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

22. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a některé další související zákony /sněmovní tisk 689/ - prvé čtení

Date2020-01-24
Meetingps2017/040
Agenda Itemps2017/040/022
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/040schuz/s040136.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 494 • previousnext

ps2017-040-04-005-022.u1.p1.s1 22.
ps2017-040-04-005-022.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a některé další související zákony /sněmovní tisk 689/ - prvé čtení
ps2017-040-04-005-022.u1.p2.s1 Požádám, aby z pověření vlády předložený návrh uvedla ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová a aby u stolku zpravodajů zaujal své místo pan zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Roman Sklenák.
ps2017-040-04-005-022.u1.p2.s2 Ještě než požádám paní ministryni o úvodní slovo, opět požádám sněmovnu o klid!
ps2017-040-04-005-022.u1.p2.s3 Doufám, že je tu dostatečný klid, abychom mohli slyšet úvodní slovo ministryně práce a sociálních věcí vlády České republiky Jany Maláčové.
ps2017-040-04-005-022.u1.p2.s4 Prosím.
ps2017-040-04-005-022.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-040-04-005-022.u2.p1.s2 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předkládám vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a některé další související zákony.
ps2017-040-04-005-022.u2.p1.s3 S obsahem návrhu zákona vyjádřili souhlas všichni sociální partneři, kteří spolu se zástupci vládní koalice uzavřeli dne 14. října 2019 tzv. písemnou džentlmenskou dohodu o podpoře tohoto návrhu.
ps2017-040-04-005-022.u2.p2.s1 Návrh reaguje na potřeby praxe a směřuje ke snížení administrativní náročnosti, dále reflektuje nejnovější judikaturu Nejvyššího soudu České republiky a též Soudního dvora Evropské unie.
ps2017-040-04-005-022.u2.p3.s1 Navrhuje se především následujících sedm věcí:
ps2017-040-04-005-022.u2.p4.s1 Za prvé, zakotvení nového institutu sdíleného pracovního místa umožňujícího flexibilní zapojení zaměstnanců s kratšími úvazky za účelem zejména slaďování práce a rodiny.
ps2017-040-04-005-022.u2.p4.s2 Česká republika je v podpoře flexibilních nebo částečných úvazků na chvostu EU.
ps2017-040-04-005-022.u2.p5.s1 Za druhé, koncepční změna dovolené přinášející spravedlivější postup při stanovení délky dovolené a jejím čerpání.
ps2017-040-04-005-022.u2.p6.s1 Za třetí, změna v oblasti náhrady škody a nemajetkové újmy.
ps2017-040-04-005-022.u2.p7.s1 Za čtvrté, zpřesnění úpravy doručování, které zejména administrativně odlehčí zaměstnavatelům.
ps2017-040-04-005-022.u2.p8.s1 Za páté, zpřesnění úpravy přechodu práv a povinností z pracovněprávních vztahů.
ps2017-040-04-005-022.u2.p9.s1 Za šesté, prohloubení prevence pracovních úrazů a nemocí z povolání.
ps2017-040-04-005-022.u2.p10.s1 A za poslední, za sedmé, snížení administrativní náročnosti při vydávání potvrzení o zaměstnání.
ps2017-040-04-005-022.u2.p11.s1 Současně návrh obsahuje transpoziční část, pokud jde o problematiku vysílání zaměstnanců podle směrnice Evropského parlamentu a Rady z roku 2018 č. 957 z 28. června 2018.
ps2017-040-04-005-022.u2.p12.s1 Lhůta pro implementaci směrnice je do 30. července tohoto roku.
ps2017-040-04-005-022.u2.p12.s2 Proto se navrhuje dělená účinnost novely, a to s tím, že transpoziční část k vysílání zaměstnanců v rámci nadnárodního poskytování služeb musí nabýt účinnosti dnem 30. července tohoto roku, k 1. 7. tohoto roku mají nabýt účinnosti ta opatření, která nejsou vázána na veřejné rozpočty, a ke dni 1. 1. 2021 úprava sdíleného pracovního místa a dále změny v oblasti dovolené, náhrady škody a nemajetkové újmy, jakož i prevence pracovních úrazů a nemocí z povolání.
ps2017-040-04-005-022.u2.p13.s1 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi vás požádat o podporu tohoto potřebného zákona.
ps2017-040-04-005-022.u2.p13.s2 Děkuji.
ps2017-040-04-005-022.u3.p1.s1 Děkuji paní ministryni práce a sociálních věcí Janě Maláčové za úvodní slovo a požádám o úvodní slovo zpravodaje pro prvé čtení, pana poslance Romana Sklenáka.
ps2017-040-04-005-022.u3.p1.s2 Prosím, pane zpravodaji.
ps2017-040-04-005-022.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, vážený pane předsedající.
ps2017-040-04-005-022.u4.p1.s2 Vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, jak již sdělila paní ministryně, projednávaný tisk přináší celou řadu změn.
ps2017-040-04-005-022.u4.p1.s3 Nemění jen zákoník práce, ale i zákon o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, zákon o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, zákon o vojácích z povolání, zákon o zaměstnanosti a zákon o inspekci práce.
ps2017-040-04-005-022.u4.p1.s4 Cílem návrhu je implementovat právo Evropské unie a provést i další změny nevyhovujících ustanovení zákoníku práce na základě shody sociálních partnerů.
ps2017-040-04-005-022.u4.p1.s5 Zohlednit je třeba také vývoj judikatury českých soudů i Soudního dvora Evropské unie.
ps2017-040-04-005-022.u4.p2.s1 Novela transponuje směrnici Evropského parlamentu a Rady Evropské unie 2018/957 o vysílání pracovníků v rámci poskytování služeb.
ps2017-040-04-005-022.u4.p2.s2 Pro úplnost uvádím, že lhůta pro provedení transpozice této směrnice je do 30. července 2020.
ps2017-040-04-005-022.u4.p2.s3 Změny provedené v této směrnici je třeba promítnout do stávající úpravy podmínek vysílání zaměstnanců v rámci nadnárodního poskytování služeb, jak je obsažena především v § 319 zákoníku práce.
ps2017-040-04-005-022.u4.p2.s4 Do právního řádu je proto třeba zavést povinnost uživatele v dostatečném předstihu informovat agenturu práce, která k němu dočasně přidělila zaměstnance k výkonu práce, o tom, že tohoto zaměstnance vyšle k výkonu práce v rámci nadnárodního poskytování služeb na území jiného členského státu Evropské unie.
ps2017-040-04-005-022.u4.p3.s1 Směrnice dále rozšiřuje povinnosti zaměstnavatele při poskytování odměny za práci, a to pokud jde o všechny povinné složky mzdy a platu vyplácené zaměstnanci vyslanému v rámci nadnárodního poskytování služeb na území České republiky, dále při poskytování náhrad cestovních výdajů vyslanému zaměstnanci při cestách konaných za účelem výkonu práce nebo v souvislosti s ním ve smyslu § 152 zákoníku práce mimo jeho obvyklé místo výkonu práce na území České republiky a konečně zaměstnavatelům ukládá povinnost zajistit standard ubytování vyslaným pracovníkům, pokud je ubytování poskytováno zaměstnavatelem mimo jejich obvyklé místo výkonu práce.
ps2017-040-04-005-022.u4.p4.s1 Rovněž je nezbytné v souvislosti s rozšířením působnosti směrnice na odvětví silniční dopravy zavést pro toto odvětví přechodnou úpravu.
ps2017-040-04-005-022.u4.p5.s1 Dále novela zcela zásadní změnu přináší v úpravě dovolené.
ps2017-040-04-005-022.u4.p5.s2 Dochází k opuštění dovolené za odpracované dny a vznik práva na dovolenou je založen na týdenní pracovní době, od níž se odvozuje i délka dovolené.
ps2017-040-04-005-022.u4.p6.s1 Návrh zákona dále zavádí institut sdíleného pracovního místa jako nové formy flexibilního režimu práce.
ps2017-040-04-005-022.u4.p6.s2 V oblasti přechodu práv a povinností z pracovněprávních vztahů se stávající znění zpřesňuje.
ps2017-040-04-005-022.u4.p7.s1 Další změna se týká úpravy doručování, kde se zjednodušuje doručování písemností zaměstnavatelem.
ps2017-040-04-005-022.u4.p7.s2 Zavádí se dále fikce doručení při doručování písemností zaměstnavateli, který se fyzicky nenachází v místě zapsaném ve veřejném rejstříku, a tím doručení znemožňuje.
ps2017-040-04-005-022.u4.p8.s1 Předložený návrh obsahuje i změnu úpravy náhrady škody a nemajetkové újmy.
ps2017-040-04-005-022.u4.p8.s2 V této souvislosti se navrhuje zavedení pevného mechanismu pro valorizaci náhrad svázaného s růstem průměrné mzdy v národním hospodářství.
ps2017-040-04-005-022.u4.p9.s1 Závěrem mi dovolte, abych uvedl, že návrh zákona byl projednán v připomínkovém řízení a vládě k projednání byl předložen bez rozporů.
ps2017-040-04-005-022.u4.p9.s2 Legislativní rada vlády návrh zákona projednala 28. listopadu 2019 a doporučila vládě jej schválit.
ps2017-040-04-005-022.u4.p9.s3 Tak se stalo na jejím jednání 16. prosince 2019.
ps2017-040-04-005-022.u4.p9.s4 Poslanecké sněmovně byl pak návrh zákona předložen 2. ledna letošního roku a téhož dne byl rozeslán poslancům.
ps2017-040-04-005-022.u4.p10.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-040-04-005-022.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji za zpravodajskou zprávu a otevírám obecnou rozpravu, do které mám zatím čtyři přihlášky, a ptám se paní poslankyně Pekarové Adamové, jestli chce využít svého přednostního práva.
ps2017-040-04-005-022.u5.p1.s2 V tom případě udělím slovo jako první vystupující.
ps2017-040-04-005-022.u5.p1.s3 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-040-04-005-022.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-040-04-005-022.u6.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, nestává se příliš často, že u novely zákoníku práce, která obsahuje tolik změn, které tady byly zmíněny jak předkladatelkou, tak zpravodajem, bychom nacházeli u větší části shodu než naopak.
ps2017-040-04-005-022.u6.p1.s3 To samo o sobě je, myslím, docela pozitivní zpráva i pro předkladatele.
ps2017-040-04-005-022.u6.p1.s4 Zákoník práce je samozřejmě materie velmi složitá, velmi zásadní pro zaměstnavatele i zaměstnance a určitě by si zasloužil, aby byl přizpůsoben tomu, že žijeme v 21. století.
ps2017-040-04-005-022.u6.p1.s5 Zasloužil by si velkou, komplexní novelizaci, a byť se tato novelizace za tak zásadní a velkou změnu počítat určitě nedá, tak celá řada z těch změn, které obsahuje, jde určitě dobrým směrem.
ps2017-040-04-005-022.u6.p2.s1 Proto mrzí, že jedna z těch částí, která je velmi vyzdvihována jako skvělé řešení, je spíše cestou, která je zbytná, která by v tom zákoně být vůbec nemusela.
ps2017-040-04-005-022.u6.p2.s2 Asi tušíte, že se jedná o sdílená pracovní místa.
ps2017-040-04-005-022.u6.p2.s3 Byť tedy panuje shoda na tripartitě tady na této novele, což je poměrně vzácná věc, tak si myslím, že řešení této problematiky právě formou ustanovení nového paragrafu je opět zbytečnou administrativou pro zaměstnavatele.
ps2017-040-04-005-022.u6.p3.s1 Zkušenosti podnikatelů, se kterými hovořím o právě flexibilních a částečných pracovních úvazcích, totiž hovoří o úplně jiném problému, který tento zákon neřeší.
ps2017-040-04-005-022.u6.p3.s2 A totiž to, že opravdu jsou flexibilní nebo částečné úvazky pro prostě dražší.
ps2017-040-04-005-022.u6.p3.s3 Tedy ten problém není v tom, že by nebyli schopni rozvrhnout pracovní dobu zaměstnanců na částečných úvazcích, které jim pokrývají třeba jeden plný úvazek, to si myslím, že je tak jednoduchá organizační věc, že kdokoli z nás kdykoli byl zaměstnán nebo sám zaměstnával, tak , že je opravdu jednoduchá domluva mezi zaměstnanci a zaměstnavatelem, ale problémem je to, že tyto úvazky jsou prostě pro zaměstnavatele dražší.
ps2017-040-04-005-022.u6.p4.s1 se dlouhodobě snažím řešit problematiku právě částečných úvazků a této flexibility zaměstnávání, která je velmi žádaná, v zahraničí naprosto běžná a mnohem využívanější než u nás, a stále se nedaří nacházet shodu tady u nás v Poslanecké sněmovně na tom, že to řešení je tady dávno, že ho tady máme předložené společně s dalšími kolegy a kolegyněmi mnoho měsíců, možná se to dneska počítat na roky - totiž ve výpočtu odvodů za tyto úvazky.
ps2017-040-04-005-022.u6.p4.s2 Pokud bychom tuto novelu, kterou tady máme předloženou - a jsem se opakovaně snažila, abychom ji předjednali nebo dali na program na nějaké místo, kde by se na ni skutečně mohlo dostat, tak bychom vyřešili problém částečných úvazků, mnohem více bychom pomohli zaměstnavatelům a zaměstnancům než právě zřizováním sdílených pracovních míst, tedy tady tohoto ustanovení zákoníku práce, a bylo by po problému.
ps2017-040-04-005-022.u6.p5.s1 Náš návrh totiž řeší tu příčinu.
ps2017-040-04-005-022.u6.p5.s2 Řeší tu příčinu, že jsou ty úvazky dražší.
ps2017-040-04-005-022.u6.p5.s3 A tento návrh řeší tedy jenom další přidání administrativy.
ps2017-040-04-005-022.u6.p5.s4 A jak v jiných částech této novely opravdu administrativa ubývá, tak tady přibývá.
ps2017-040-04-005-022.u6.p5.s5 Proto si myslím, že vydávat toto za řešení celkově nedostatečného počtu těchto úvazků, po kterých mnohdy touží rodiče malých dětí nebo ženy, muži na rodičovské, lidé, kteří jsou třeba v předdůchodovém věku nebo chtějí zvládat třeba ještě péči o své blízké, stárnoucí rodiče nebo další členy rodiny, tak je falešné.
ps2017-040-04-005-022.u6.p6.s1 Proto vás opakovaně žádám, abychom se pokusili tedy ten návrh zákona, byť je opoziční, a vím, že to mnohdy koaličním poslancům není po chuti se k němu postavit čelem, tak abychom se k němu čelem postavili a konečně i projednali, posunuli minimálně aspoň dál, máme šanci ještě v tomto volebním období s touto neuspokojivou situací něco udělat.
ps2017-040-04-005-022.u6.p6.s2 Skutečně pomoci těm, kteří chtějí pracovat, ale nemohou na plný úvazek z jakéhokoliv důvodu.
ps2017-040-04-005-022.u6.p7.s1 by tady zajímalo právě k těm sdíleným pracovním místům několik věcí na paní ministryni.
ps2017-040-04-005-022.u6.p7.s2 Totiž na výboru pro sociální politiku dříve tato matérie byla řešena a tam jsme se dověděli jednu věc, která je podle typicky socialistické, nevhodné řešení.
ps2017-040-04-005-022.u6.p7.s3 Totiž že je v plánu pro zaměstnavatele zavést nějaké dotace na sdílená pracovní místa.
ps2017-040-04-005-022.u6.p7.s4 To znamená motivovat zaměstnavatele k tomu, aby na jedno pracovní místo a plný úvazek vzali dva lidi po částečných úvazcích, že bude motivace formou dotací.
ps2017-040-04-005-022.u6.p8.s1 Směrem k tomu, co jsem sama říkala, že je hlavní příčinou, tedy vysoké odvody, zbytečně vysoké odvody tady u těch úvazků, tak uvidíme, že se drbeme pravou rukou za levým uchem.
ps2017-040-04-005-022.u6.p8.s2 Je to přesně nesmysl řešit v tomto případě nějakou subvencí poptávku, nebo řekněme nabídku právě, která by mohla být ze strany zaměstnavatelů, a poptávku ze strany zaměstnanců.
ps2017-040-04-005-022.u6.p8.s3 A místo toho, abychom celkově ten systém udělali levnější, jednodušší, tak ho komplikujeme a překombinováváme natolik, že ty peníze, které zbytečně vybereme, dáme na nějakou kupičku, kterou pak přerozdělí nějací úředníci, kteří rozhodně nebudou pracovat zadarmo.
ps2017-040-04-005-022.u6.p8.s4 Takže to celé bude naopak stát ještě víc.
ps2017-040-04-005-022.u6.p9.s1 Takže tohle mně přijde jako zásadní informace, která tady nezazněla při představení toho zákona.
ps2017-040-04-005-022.u6.p9.s2 Nevím, jak tedy v současné chvíli Ministerstvo práce a sociálních věcí se k tomuto staví a zda opět opravdu bude chtít to řešit naprosto nesystémově.
ps2017-040-04-005-022.u6.p10.s1 Další otazník, který nad tím visí, je, jestli jsme se předtím, než jsme se pustili a než sem úředníci na ministerstvu pustili ty práce na této novele a na ustanoveních právě týkajících se sdílených pracovních míst, podívali na zkušenosti ze zahraničí.
ps2017-040-04-005-022.u6.p10.s2 Podle mých informací, si teď sbírám ještě z dalších států, jsou země, které se touto cestou pokusily jít, jako třeba Francie, a po několika letech vyhodnotily, že to byl směr špatný, a začaly tedy obracet a celé takovéto ustanovení v zákoníku práce rušily.
ps2017-040-04-005-022.u6.p10.s3 A zrovna Francie, která zákoník práce asi tak ještě trojnásobně početný co do počtu stran, by nám asi příkladem být neměla.
ps2017-040-04-005-022.u6.p10.s4 Ale v tomto případě, pokud i oni sami právě vyhodnotili tu cestu jako slepou, tak nechápu, proč my bychom se na ni měli vydávat.
ps2017-040-04-005-022.u6.p11.s1 Proto by zajímalo od paní ministryně, pokud vnímá vůbec, jestli si tady toto vyhodnotili a jestli tuto zkušenost anebo i další, z jiných zemí, právě zohlednili, a tedy ten předchozí rok tak samozřejmě platí.
ps2017-040-04-005-022.u6.p12.s1 Budu ráda, když to samozřejmě velmi detailně probereme i na výboru pro sociální politiku, kam tato materie patří.
ps2017-040-04-005-022.u6.p12.s2 Ale myslím si, že by se této novele měl věnovat i výbor hospodářský, protože samozřejmě se to bude týkat podnikatelského prostředí v ČR velmi významně.
ps2017-040-04-005-022.u6.p12.s3 A byť tedy tam panuje shoda na tripartitě, tak věřím tomu, že i tam by tato materie měla být probrána.
ps2017-040-04-005-022.u6.p13.s1 Děkuji aspoň vám, kteří jste poslouchali, za pozornost a doufám, že paní ministryně odpoví na otázky ještě v rozpravě.
ps2017-040-04-005-022.u6.p13.s2 Děkuji.
ps2017-040-04-005-022.u7.p1.s1 Děkuji paní poslankyni Pekarové Adamové za její vystoupení.
ps2017-040-04-005-022.u7.p1.s2 Pokračovat budeme vystoupením pana poslance Stanislava Grospiče.
ps2017-040-04-005-022.u7.p1.s3 Připraví se pan poslanec Vít Kaňkovský.
ps2017-040-04-005-022.u7.p1.s4 Paní poslankyně jistě potom upřesní, jestli hospodářský výbor bude navrhovat asi jako garanční, nebo jako další výbor, to jistě dojedná i se zpravodajem.
ps2017-040-04-005-022.u7.p1.s5 Nyní tedy pan poslanec Stanislav Grospič.
ps2017-040-04-005-022.u7.p1.s6 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-040-04-005-022.u8.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.

Text viewDownload CoNNL-U