|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-24 ps2017-040-04-004-021 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

21. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 567/ - prvé čtení

Date2020-01-24
Meetingps2017/040
Agenda Itemps2017/040/021
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/040schuz/s040133.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 256 • previousnext

ps2017-040-04-004-021.u1.p1.s1 21.
ps2017-040-04-004-021.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 567/ - prvé čtení
ps2017-040-04-004-021.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený tisk uvede místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová.
ps2017-040-04-004-021.u1.p2.s2 Prosím, ujměte se slova.
ps2017-040-04-004-021.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-040-04-004-021.u2.p1.s2 Dámy a pánové, vláda předkládá návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů.
ps2017-040-04-004-021.u2.p1.s3 Dále budu používat jenom slovní spojení rozpočtová pravidla.
ps2017-040-04-004-021.u2.p1.s4 Kromě novely uvedeného zákona jsou v návrhu obsaženy novely zákona tedy o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, zákona o zemědělství, zákona o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků, zákona o zahraniční rozvojové spolupráci a humanitární pomoci, služebního zákona a zákona o registru smluv.
ps2017-040-04-004-021.u2.p2.s1 V zákoně o rozpočtových pravidlech je navrženo
ps2017-040-04-004-021.u2.p3.s1 1. zejména zpřesnit zmocnění vydání vyhlášky o rozpočtové skladbě;
ps2017-040-04-004-021.u2.p4.s1 2. rozšířit rozpočtový systém programového financování o evidenci neinvestičních dotací a návratných finančních výpomocí poskytovaných ze státního rozpočtu, jedná se tedy o sjednocení evidence veškerých dotací na jediném místě v rámci jednoho systému spravovaného Ministerstvem financí;
ps2017-040-04-004-021.u2.p5.s1 3. stanovení povinnosti vázat prostředky na platy v organizačních složkách státu za neobsazená místa.
ps2017-040-04-004-021.u2.p5.s2 Základní myšlenkou navrženého opatření je skutečnost, že neobsazené místo nevyžaduje nutnost shodného rozpočtového zabezpečení jako místo obsazené.
ps2017-040-04-004-021.u2.p5.s3 V rámci snahy o úspory výdajů státního rozpočtu se navrhuje vázat prostředky na platy a související výdaje v případě, že místo je volné všechny kalendářní dny v kalendářním měsíci.
ps2017-040-04-004-021.u2.p5.s4 První měsíc, kdy je místo volné, se však prostředky vázat nebudou;
ps2017-040-04-004-021.u2.p6.s1 4. zakotvení použití přebytku státního rozpočtu na snížení státního dluhu.
ps2017-040-04-004-021.u2.p6.s2 To znamená, že v případě, že by státní rozpočet skončil v přebytku, navrhuje se jednoznačně stanovit, že tento přebytek se použije na snížení státního dluhu.
ps2017-040-04-004-021.u2.p6.s3 Státní dluh je třeba udržet v rozumných mezích a je třeba využít každé příležitosti k jeho snížení.
ps2017-040-04-004-021.u2.p6.s4 Pokud jde o schodek státního rozpočtu, postupy pro jeho úhradu se nemění.
ps2017-040-04-004-021.u3.p1.s1 Paní ministryně, vás přeruším.
ps2017-040-04-004-021.u3.p1.s2 Je tady opravdu hluk, jsem byl upozorněn tady poslanci.
ps2017-040-04-004-021.u3.p1.s3 Tak vás poprosím o klid, aby se paní ministryně mohla vyjádřit.
ps2017-040-04-004-021.u3.p1.s4 Tak prosím.
ps2017-040-04-004-021.u4.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-040-04-004-021.u4.p2.s1 5. snížení penále za prodlení s odvodem za porušení rozpočtové kázně z 1 promile denně na 0,4 promile denně.
ps2017-040-04-004-021.u4.p2.s2 Doposud je penále stanoveno ve výši 1 promile z částky odvodu za každý den z prodlení s úhradou odvodu, které je v některých případech příliš velkou zátěží pro toho, kdo porušil rozpočtovou kázeň.
ps2017-040-04-004-021.u4.p2.s3 Nyní se proto navrhuje penále snížit na částku 0,4 promile z částky odvodu za každý den prodlení s úhradou odvodu.
ps2017-040-04-004-021.u4.p2.s4 Takto stanovené penále bude plnit svoji sankční funkci bez toho, aby bylo vůči porušiteli příliš zatěžující, případně likvidační.
ps2017-040-04-004-021.u4.p2.s5 Navíc v současné době je velká část penále promíjena;
ps2017-040-04-004-021.u4.p3.s1 6. zpřesnění úhrady odnětí dotace nebo návratné finanční výpomoci;
ps2017-040-04-004-021.u4.p4.s1 7. zpřesnění úpravy ustanovení, která se týkají řízení státního dluhu.
ps2017-040-04-004-021.u4.p4.s2 Jedná se o doplnění textu § 36, který jednoznačně vymezuje metodiku vykazování korunové výše státního dluhu denominovaného v cizích měnách, se zdůrazněním skutečnosti, že korunová hodnota státního dluhu, s nímž souvisí úhrada jmenovité hodnoty nebo jistiny finančních derivátů, zajištěného prostřednictvím finančních derivátů, musí zohledňovat smluvní měnový kurz;
ps2017-040-04-004-021.u4.p5.s1 8. doplnění úpravy Národního fondu.
ps2017-040-04-004-021.u4.p5.s2 Kromě již nyní v zákoně vyjmenovaných prostředků tvoří Národní fond i prostředky Fondu solidarity Evropské unie.
ps2017-040-04-004-021.u4.p5.s3 Fond solidarity Evropské unie je upraven nařízením Rady číslo 212/2002 ze dne 11. listopadu 2002, o zřízení Fondu solidarity Evropské unie.
ps2017-040-04-004-021.u4.p5.s4 Pokud jde o poskytování dotací z Národního fondu, navrhuje se vztáhnout na toto poskytování i všechna ustanovení, která se týkají poskytování dotací ze státního rozpočtu.
ps2017-040-04-004-021.u4.p5.s5 Navrhuje se také zakotvit správné označení Evropského námořního a rybářského fondu.
ps2017-040-04-004-021.u4.p6.s1 Pokud jde o úpravu zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, to je zákon č. 250/2000 Sb., navazuje tato úprava na zpřesnění zmocnění k vydání vyhlášky o rozpočtové skladbě a rovněž je snižováno penále za prodlení s odvodem za porušení rozpočtové kázně, stejně jako v rozpočtových pravidlech.
ps2017-040-04-004-021.u4.p6.s2 Dále jsou v tomto zákoně provedeny legislativně technické změny.
ps2017-040-04-004-021.u4.p7.s1 Novely zákona o zemědělství, zákona o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a zákona o zahraniční rozvojové spolupráci a humanitární pomoci jsou předkládány proto, aby dotace a návratné finanční výpomoci ze státního rozpočtu podle nich poskytované byly vedeny v rozpočtovém systému programového financování evidenčně.
ps2017-040-04-004-021.u4.p8.s1 Navrhovaná novela zákona o státní službě za cíl zjednodušit projednávání změn systemizace v průběhu roku a navazuje na navrhovanou povinnost vázat prostředky státního rozpočtu na platy za neobsazená místa v organizačních složkách státu.
ps2017-040-04-004-021.u4.p9.s1 Navrhovaná novela zákona o registru smluv pouze technický charakter a jejím cílem je odkázat na správné ustanovení rozpočtových pravidel.
ps2017-040-04-004-021.u4.p10.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-040-04-004-021.u5.p1.s1 Dobré dopoledne, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci.
ps2017-040-04-004-021.u5.p1.s2 Děkuji paní místopředsedkyni vlády a ministryni financí za její úvodní slovo.
ps2017-040-04-004-021.u5.p1.s3 Nyní požádám zpravodajku pro prvé čtení, paní poslankyni Miloslavu Vostrou, aby přednesla tuto zpravodajskou zprávu a zároveň, ještě než vám udělím slovo, paní poslankyně, požádám opět sněmovnu o klid.
ps2017-040-04-004-021.u5.p1.s4 Zatím mám jednu přihlášku z místa do rozpravy, tu eviduji, takže pokud se někdo chce přihlásit, znovu upozorňuji, že elektronická přihláška přednost.
ps2017-040-04-004-021.u5.p1.s5 Máte slovo.
ps2017-040-04-004-021.u6.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážená paní vicepremiérko a ministryně financí, členové vlády, kolegyně, kolegové, co ještě dodat k tomu zevrubnému představení tohoto vládního návrhu, tak jak tady zaznělo z úst paní ministryně financí?
ps2017-040-04-004-021.u6.p1.s2 si dovolím ve své zpravodajské zprávě vyjadřovat více souhrnně.
ps2017-040-04-004-021.u6.p2.s1 Vládou navrhovaná předloha je svým rozsahem poměrně obsáhlá.
ps2017-040-04-004-021.u6.p2.s2 Navrhují se novely celkem sedmi stávajících zákonů, a to kromě zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech - mimochodem, jestli jsem dobře počítala, tak od roku 2000 je to již 66. novela tohoto zákona - se dále novelizuje zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství, zákon č. 132/2002 Sb., o podpoře výzkumu a experimentálního vývoje a inovací, zákon č. 151/2010 Sb., o zahraniční rozvojové spolupráci a humanitární pomoci poskytované do zahraničí, zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, a konečně zákon č. 340/2015 Sb., o registru smluv.
ps2017-040-04-004-021.u6.p3.s1 K nejvýznamnějším změnám tohoto souhrnu novel patří zpřesnění zmocnění k vydání vyhlášky o rozpočtové skladbě, úprava programového financování, změna vázání prostředků na platy a souvisejících prostředků za neobsazená místa v organizačních složkách státu a úprava oprávnění Ministerstva financí k obdržení údajů o příjemcích prostředků ze státního rozpočtu a další legislativně technické úpravy.
ps2017-040-04-004-021.u6.p3.s2 Všechny tyto věci jsou upraveny zákonem, a tak změny právní úpravy proto nelze dosáhnout jinak než změnou zákona.
ps2017-040-04-004-021.u6.p3.s3 Proto tedy ta v podstatě obsáhlá novelizace celkem sedmi zákonů.
ps2017-040-04-004-021.u6.p3.s4 Nejvýznamnější a také nejrozsáhlejší jsou úpravy právě v zákonu o rozpočtových pravidlech, ale paní ministryně to tady výstižně popsala, takže u toho se zastavovat nebudu.
ps2017-040-04-004-021.u6.p4.s1 Nejsem si jako zpravodaj vědoma nějakých problematických prvků předloženého vládního návrhu, snad kromě zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, navrženého vypuštění nutnosti souhlasu Poslanecké sněmovny s použitím peněžních prostředků vytvořených v minulosti z výsledků rozpočtového hospodaření a soustředěných na zvláštním účtu státních finančních aktiv.
ps2017-040-04-004-021.u6.p4.s2 Nicméně si myslím, že toto je spíše téma do rozpočtového výboru, kde se určitě tímto budeme zabývat.
ps2017-040-04-004-021.u6.p5.s1 Takže tolik krátká zpravodajská zpráva a jako zpravodaj si nemyslím, že by tento tisk měl být přiřazen jiným výborům Poslanecké sněmovny.
ps2017-040-04-004-021.u6.p5.s2 Myslím si, že to je tisk, který sluší a přísluší právě zatím jen rozpočtovému výboru.
ps2017-040-04-004-021.u6.p5.s3 Takže nebudu navrhovat žádný jiný výbor ani případně podporovat zařazení do jiného výboru k projednání.
ps2017-040-04-004-021.u6.p5.s4 Děkuji.
ps2017-040-04-004-021.u7.p1.s1 Děkuji paní zpravodajce za její zpravodajskou zprávu.
ps2017-040-04-004-021.u7.p1.s2 Otevírám rozpravu a mám do zatím jednu přihlášku, a to pana poslance Ferjenčíka, kterému udělím slovo.
ps2017-040-04-004-021.u7.p1.s3 Těžko mohu evidovat faktickou poznámku pana kolegy Bělobrádka, protože zatím ještě rozprava neprobíhá, ale pane kolego, máte slovo.
ps2017-040-04-004-021.u8.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-040-04-004-021.u8.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená paní ministryně, my k tomuto návrhu máme několik výhrad.
ps2017-040-04-004-021.u8.p1.s3 Ta první je asi to, že ten návrh bohužel není ambicióznější ve snaze ztransparentnit rozpočtování státu.
ps2017-040-04-004-021.u8.p1.s4 My bychom uvítali například rozklikávací rozpočet.
ps2017-040-04-004-021.u8.p1.s5 Ale teď tedy k tomu, co v tom návrhu je.
ps2017-040-04-004-021.u8.p2.s1 mám obavu ohledně nezamýšlených důsledků toho návrhu na vázání platů na obsazenost.
ps2017-040-04-004-021.u8.p2.s2 On ten návrh opticky vypadá dobře, že úřad, když nemá obsazená místa, tak tedy neutratí ty peníze, jenže když zavádíme pravidlo, že pokud neobsazená místa, tak o ty peníze přijde, tak to také vede k tomu, že ten úřad bude za každou cenu ta místa obsazovat, a ne nutně to bude ku prospěchu věci.
ps2017-040-04-004-021.u8.p2.s3 Ono to v praxi funguje tak, že třeba část toho platu nakonec tomu úřadu zůstane pro ostatní zaměstnance, takže třeba pokud nabere zaměstnance s nízkou kvalifikací, kteří nebudou očekávat vysoké odměny, tak potom bude mít prostor skrze nabrání těchto méně kvalifikovaných zaměstnanců financovat odměny těch dalších.
ps2017-040-04-004-021.u8.p2.s4 Takže paradoxně tenhle návrh může vést k zvýšení nákladů státního rozpočtu, zvýšení nákladů státu a zvýšení počtu státních úředníků.
ps2017-040-04-004-021.u8.p3.s1 Takže podle si to zaslouží důkladnější debatu.
ps2017-040-04-004-021.u8.p3.s2 na to upozornil přímo člověk ze státní správy, že bohužel tento jev se podle jeho názoru začne dít a v některých oblastech se děje i dnes, že právě z obavy, aby nedošlo ke krácení rozpočtu, se za každou cenu ta místa obsazují.
ps2017-040-04-004-021.u8.p3.s3 si myslím, že naopak lepší cesta by bylo naopak stanovit, kolik peněz je potřeba na zajištění určité agendy, a pak dát naopak těm úřadům větší volnost v tom, jakým způsobem budou ty svoje lidi odměňovat.
ps2017-040-04-004-021.u8.p3.s4 Myslím si, že by to vedlo k lepším výsledkům.
ps2017-040-04-004-021.u8.p3.s5 Tohle je jedna problematická věc.
ps2017-040-04-004-021.u8.p4.s1 Další problematická věc je novelizační bod 54, který umožňuje outsourcing toho, co dneska dělá ministerstvo, soukromým podnikatelským subjektům.
ps2017-040-04-004-021.u8.p4.s2 Ve chvíli, kdy vláda deklaruje, že nesouhlasí s outsourcingem, a snaží se ho omezovat, tak si myslím, že je nešťastné zavádět tady paragraf, který umožňuje naopak část agendy státu outsourcovat na soukromé firmy.
ps2017-040-04-004-021.u8.p4.s3 Ano, jsem si vědom, že jsou tam nějaká omezení, ale je to změna směrem k větším možnostem outsourcingu.
ps2017-040-04-004-021.u8.p5.s1 Paní předsedkyně rozpočtového výboru zmiňovala problematickou pasáž ohledně omezení pravomocí Poslanecké sněmovny.
ps2017-040-04-004-021.u8.p5.s2 Přejdu tedy k za nás nejproblematičtější pasáži a tou je otevření zákona o státní službě, což upřímně si nemyslím, že bylo vůbec nutné v tomto tisku, a zavádění dalších změn systemizace tak, aby se systemizace v části agend děla pouze u mandátu Ministerstva vnitra po dohodě s Ministerstvem financí, což znamená, že to nebude kontrolovatelné v eKLEPu, tím pádem je nabourávána možnost opoziční kontroly fungování vlády a to, jestli se skutečně ta systemizace neděje účelově kvůli nějakým nepohodlným osobám.
ps2017-040-04-004-021.u8.p6.s1 Z těchto důvodů navrhuji vrácení tohoto tisku k přepracování.
ps2017-040-04-004-021.u8.p6.s2 V případě, že tento návrh nebude přijat, navrhuji prodloužení lhůt o 20 dní.
ps2017-040-04-004-021.u8.p6.s3 Děkuji za pozornost.
ps2017-040-04-004-021.u9.p1.s1 Děkuji panu poslanci Ferjenčíkovi.
ps2017-040-04-004-021.u9.p1.s2 Než udělím slovo panu poslanci Pavlu Bělobrádkovi, konstatuji omluvu došlou předsedovi Poslanecké sněmovny.
ps2017-040-04-004-021.u9.p1.s3 Do hodin se omlouvá pan poslanec Marian Jurečka.
ps2017-040-04-004-021.u9.p1.s4 Nyní pan poslanec Pavel Bělobrádek.
ps2017-040-04-004-021.u9.p1.s5 Prosím, máte slovo.
ps2017-040-04-004-021.u10.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-040-04-004-021.u10.p1.s2 Vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, dvě poznámky.
ps2017-040-04-004-021.u10.p1.s3 Jedna k vystoupení paní vicepremiérky.
ps2017-040-04-004-021.u10.p2.s1 se domnívám, že výbor by se skutečně měl dobře zaměřit na ten návrh, aby se přebytky státního rozpočtu daly pouze na dluh.
ps2017-040-04-004-021.u10.p2.s2 Tomu samozřejmě rozumím.
ps2017-040-04-004-021.u10.p2.s3 Na druhou stranu si myslím, že v některých případech je dobré si nechat volnější ruce, například pokud bude možnost nějaké investice do nějaké oblasti, která přinese dlouhodobý zisk a která bude strategická.
ps2017-040-04-004-021.u10.p2.s4 Tam si myslím, že takhle striktní zabetonování eventuálního možného použití přebytku státního dluhu, nevím, jestli by mělo být tak striktní.
ps2017-040-04-004-021.u10.p2.s5 Ale to je věc pro tu diskusi a chci na to jen upozornit.

Text viewDownload CoNNL-U