ps2017-040-04-004-021.u1.p1.s1
21 . ps2017-040-04-004-021.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 218 / 2000 Sb . , o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů ( rozpočtová pravidla ) , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 567 / - prvé čtení ps2017-040-04-004-021.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený tisk uvede místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová . ps2017-040-04-004-021.u1.p2.s2
Prosím , ujměte se slova . ps2017-040-04-004-021.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-040-04-004-021.u2.p1.s2
Dámy a pánové , vláda předkládá návrh zákona , kterým se mění zákon číslo 218 / 2000 Sb . , o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů . ps2017-040-04-004-021.u2.p1.s3
Dále budu používat už jenom slovní spojení rozpočtová pravidla . ps2017-040-04-004-021.u2.p1.s4
Kromě novely uvedeného zákona jsou v návrhu obsaženy novely zákona tedy o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů , zákona o zemědělství , zákona o podpoře výzkumu , experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků , zákona o zahraniční rozvojové spolupráci a humanitární pomoci , služebního zákona a zákona o registru smluv . ps2017-040-04-004-021.u2.p2.s1
V zákoně o rozpočtových pravidlech je navrženo ps2017-040-04-004-021.u2.p3.s1
1 . zejména zpřesnit zmocnění vydání vyhlášky o rozpočtové skladbě ; ps2017-040-04-004-021.u2.p4.s1
2 . rozšířit rozpočtový systém programového financování o evidenci neinvestičních dotací a návratných finančních výpomocí poskytovaných ze státního rozpočtu , jedná se tedy o sjednocení evidence veškerých dotací na jediném místě v rámci jednoho systému spravovaného Ministerstvem financí ; ps2017-040-04-004-021.u2.p5.s1
3 . stanovení povinnosti vázat prostředky na platy v organizačních složkách státu za neobsazená místa . ps2017-040-04-004-021.u2.p5.s2
Základní myšlenkou navrženého opatření je skutečnost , že neobsazené místo nevyžaduje nutnost shodného rozpočtového zabezpečení jako místo obsazené . ps2017-040-04-004-021.u2.p5.s3
V rámci snahy o úspory výdajů státního rozpočtu se navrhuje vázat prostředky na platy a související výdaje v případě , že místo je volné všechny kalendářní dny v kalendářním měsíci . ps2017-040-04-004-021.u2.p5.s4
První měsíc , kdy je místo volné , se však prostředky vázat nebudou ; ps2017-040-04-004-021.u2.p6.s1
4 . zakotvení použití přebytku státního rozpočtu na snížení státního dluhu . ps2017-040-04-004-021.u2.p6.s2
To znamená , že v případě , že by státní rozpočet skončil v přebytku , navrhuje se jednoznačně stanovit , že tento přebytek se použije na snížení státního dluhu . ps2017-040-04-004-021.u2.p6.s3
Státní dluh je třeba udržet v rozumných mezích a je třeba využít každé příležitosti k jeho snížení . ps2017-040-04-004-021.u2.p6.s4
Pokud jde o schodek státního rozpočtu , postupy pro jeho úhradu se nemění . ps2017-040-04-004-021.u3.p1.s1
Paní ministryně , já vás přeruším . ps2017-040-04-004-021.u3.p1.s2
Je tady opravdu hluk , už jsem byl upozorněn tady poslanci . ps2017-040-04-004-021.u3.p1.s3
Tak já vás poprosím o klid , aby se paní ministryně mohla vyjádřit . ps2017-040-04-004-021.u3.p1.s4
Tak prosím . ps2017-040-04-004-021.u4.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2017-040-04-004-021.u4.p2.s1
5 . snížení penále za prodlení s odvodem za porušení rozpočtové kázně z 1 promile denně na 0 , 4 promile denně . ps2017-040-04-004-021.u4.p2.s2
Doposud je penále stanoveno ve výši 1 promile z částky odvodu za každý den z prodlení s úhradou odvodu , které je v některých případech příliš velkou zátěží pro toho , kdo porušil rozpočtovou kázeň . ps2017-040-04-004-021.u4.p2.s3
Nyní se proto navrhuje penále snížit na částku 0 , 4 promile z částky odvodu za každý den prodlení s úhradou odvodu . ps2017-040-04-004-021.u4.p2.s4
Takto stanovené penále bude plnit svoji sankční funkci bez toho , aby bylo vůči porušiteli příliš zatěžující , případně likvidační . ps2017-040-04-004-021.u4.p2.s5
Navíc v současné době je velká část penále promíjena ; ps2017-040-04-004-021.u4.p3.s1
6 . zpřesnění úhrady odnětí dotace nebo návratné finanční výpomoci ; ps2017-040-04-004-021.u4.p4.s1
7 . zpřesnění úpravy ustanovení , která se týkají řízení státního dluhu . ps2017-040-04-004-021.u4.p4.s2
Jedná se o doplnění textu § 36 , který jednoznačně vymezuje metodiku vykazování korunové výše státního dluhu denominovaného v cizích měnách , se zdůrazněním skutečnosti , že korunová hodnota státního dluhu , s nímž souvisí úhrada jmenovité hodnoty nebo jistiny finančních derivátů , zajištěného prostřednictvím finančních derivátů , musí zohledňovat smluvní měnový kurz ; ps2017-040-04-004-021.u4.p5.s1
8 . doplnění úpravy Národního fondu . ps2017-040-04-004-021.u4.p5.s2
Kromě již nyní v zákoně vyjmenovaných prostředků tvoří Národní fond i prostředky Fondu solidarity Evropské unie . ps2017-040-04-004-021.u4.p5.s3
Fond solidarity Evropské unie je upraven nařízením Rady číslo 212 / 2002 ze dne 11 . listopadu 2002 , o zřízení Fondu solidarity Evropské unie . ps2017-040-04-004-021.u4.p5.s4
Pokud jde o poskytování dotací z Národního fondu , navrhuje se vztáhnout na toto poskytování i všechna ustanovení , která se týkají poskytování dotací ze státního rozpočtu . ps2017-040-04-004-021.u4.p5.s5
Navrhuje se také zakotvit správné označení Evropského námořního a rybářského fondu . ps2017-040-04-004-021.u4.p6.s1
Pokud jde o úpravu zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů , to je zákon č . 250 / 2000 Sb . , navazuje tato úprava na zpřesnění zmocnění k vydání vyhlášky o rozpočtové skladbě a rovněž je snižováno penále za prodlení s odvodem za porušení rozpočtové kázně , stejně jako v rozpočtových pravidlech . ps2017-040-04-004-021.u4.p6.s2
Dále jsou v tomto zákoně provedeny legislativně technické změny . ps2017-040-04-004-021.u4.p7.s1
Novely zákona o zemědělství , zákona o podpoře výzkumu , experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a zákona o zahraniční rozvojové spolupráci a humanitární pomoci jsou předkládány proto , aby dotace a návratné finanční výpomoci ze státního rozpočtu podle nich poskytované byly vedeny v rozpočtovém systému programového financování evidenčně . ps2017-040-04-004-021.u4.p8.s1
Navrhovaná novela zákona o státní službě má za cíl zjednodušit projednávání změn systemizace v průběhu roku a navazuje na navrhovanou povinnost vázat prostředky státního rozpočtu na platy za neobsazená místa v organizačních složkách státu . ps2017-040-04-004-021.u4.p9.s1
Navrhovaná novela zákona o registru smluv má pouze technický charakter a jejím cílem je odkázat na správné ustanovení rozpočtových pravidel . ps2017-040-04-004-021.u4.p10.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-040-04-004-021.u5.p1.s1
Dobré dopoledne , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci . ps2017-040-04-004-021.u5.p1.s2
Děkuji paní místopředsedkyni vlády a ministryni financí za její úvodní slovo . ps2017-040-04-004-021.u5.p1.s3
Nyní požádám zpravodajku pro prvé čtení , paní poslankyni Miloslavu Vostrou , aby přednesla tuto zpravodajskou zprávu a zároveň , ještě než vám udělím slovo , paní poslankyně , požádám opět sněmovnu o klid . ps2017-040-04-004-021.u5.p1.s4
Zatím mám jednu přihlášku z místa do rozpravy , tu eviduji , takže pokud se někdo chce přihlásit , znovu upozorňuji , že elektronická přihláška má přednost . ps2017-040-04-004-021.u5.p1.s5
Máte slovo . ps2017-040-04-004-021.u6.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážená paní vicepremiérko a ministryně financí , členové vlády , kolegyně , kolegové , co ještě dodat k tomu zevrubnému představení tohoto vládního návrhu , tak jak tady zaznělo z úst paní ministryně financí ? ps2017-040-04-004-021.u6.p1.s2
Já si dovolím ve své zpravodajské zprávě vyjadřovat více souhrnně . ps2017-040-04-004-021.u6.p2.s1
Vládou navrhovaná předloha je svým rozsahem poměrně obsáhlá . ps2017-040-04-004-021.u6.p2.s2
Navrhují se novely celkem sedmi stávajících zákonů , a to kromě zákona č . 218 / 2000 Sb . , o rozpočtových pravidlech - mimochodem , jestli jsem dobře počítala , tak od roku 2000 je to již 66 . novela tohoto zákona - se dále novelizuje zákon č . 250 / 2000 Sb . , o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů , zákon č . 252 / 1997 Sb . , o zemědělství , zákon č . 132 / 2002 Sb . , o podpoře výzkumu a experimentálního vývoje a inovací , zákon č . 151 / 2010 Sb . , o zahraniční rozvojové spolupráci a humanitární pomoci poskytované do zahraničí , zákon č . 234 / 2014 Sb . , o státní službě , a konečně zákon č . 340 / 2015 Sb . , o registru smluv . ps2017-040-04-004-021.u6.p3.s1
K nejvýznamnějším změnám tohoto souhrnu novel patří zpřesnění zmocnění k vydání vyhlášky o rozpočtové skladbě , úprava programového financování , změna vázání prostředků na platy a souvisejících prostředků za neobsazená místa v organizačních složkách státu a úprava oprávnění Ministerstva financí k obdržení údajů o příjemcích prostředků ze státního rozpočtu a další legislativně technické úpravy . ps2017-040-04-004-021.u6.p3.s2
Všechny tyto věci jsou upraveny zákonem , a tak změny právní úpravy proto nelze dosáhnout jinak než změnou zákona . ps2017-040-04-004-021.u6.p3.s3
Proto tedy ta v podstatě obsáhlá novelizace celkem sedmi zákonů . ps2017-040-04-004-021.u6.p3.s4
Nejvýznamnější a také nejrozsáhlejší jsou úpravy právě v zákonu o rozpočtových pravidlech , ale paní ministryně to tady výstižně popsala , takže u toho už se zastavovat nebudu . ps2017-040-04-004-021.u6.p4.s1
Nejsem si jako zpravodaj vědoma nějakých problematických prvků předloženého vládního návrhu , snad kromě zákona č . 218 / 2000 Sb . , o rozpočtových pravidlech , navrženého vypuštění nutnosti souhlasu Poslanecké sněmovny s použitím peněžních prostředků vytvořených v minulosti z výsledků rozpočtového hospodaření a soustředěných na zvláštním účtu státních finančních aktiv . ps2017-040-04-004-021.u6.p4.s2
Nicméně si myslím , že toto je spíše téma do rozpočtového výboru , kde se určitě tímto budeme zabývat . ps2017-040-04-004-021.u6.p5.s1
Takže tolik má krátká zpravodajská zpráva a jako zpravodaj si nemyslím , že by tento tisk měl být přiřazen jiným výborům Poslanecké sněmovny . ps2017-040-04-004-021.u6.p5.s2
Myslím si , že to je tisk , který sluší a přísluší právě zatím jen rozpočtovému výboru . ps2017-040-04-004-021.u6.p5.s3
Takže nebudu navrhovat žádný jiný výbor ani případně podporovat zařazení do jiného výboru k projednání . ps2017-040-04-004-021.u6.p5.s4
Děkuji . ps2017-040-04-004-021.u7.p1.s1
Děkuji paní zpravodajce za její zpravodajskou zprávu . ps2017-040-04-004-021.u7.p1.s2
Otevírám rozpravu a mám do ní zatím jednu přihlášku , a to pana poslance Ferjenčíka , kterému udělím slovo . ps2017-040-04-004-021.u7.p1.s3
Těžko mohu evidovat faktickou poznámku pana kolegy Bělobrádka , protože zatím ještě rozprava neprobíhá , ale pane kolego , máte slovo . ps2017-040-04-004-021.u8.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-040-04-004-021.u8.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážená paní ministryně , my k tomuto návrhu máme několik výhrad . ps2017-040-04-004-021.u8.p1.s3
Ta první je asi to , že ten návrh bohužel není ambicióznější ve snaze ztransparentnit rozpočtování státu . ps2017-040-04-004-021.u8.p1.s4
My bychom uvítali například rozklikávací rozpočet . ps2017-040-04-004-021.u8.p1.s5
Ale teď tedy k tomu , co v tom návrhu je . ps2017-040-04-004-021.u8.p2.s1
Já mám obavu ohledně nezamýšlených důsledků toho návrhu na vázání platů na obsazenost . ps2017-040-04-004-021.u8.p2.s2
On ten návrh opticky vypadá dobře , že úřad , když nemá obsazená místa , tak tedy neutratí ty peníze , jenže když zavádíme pravidlo , že pokud má neobsazená místa , tak o ty peníze přijde , tak to také vede k tomu , že ten úřad bude za každou cenu ta místa obsazovat , a ne nutně to bude ku prospěchu věci . ps2017-040-04-004-021.u8.p2.s3
Ono to v praxi funguje tak , že třeba část toho platu nakonec tomu úřadu zůstane pro ostatní zaměstnance , takže třeba pokud nabere zaměstnance s nízkou kvalifikací , kteří nebudou očekávat vysoké odměny , tak potom bude mít prostor skrze nabrání těchto méně kvalifikovaných zaměstnanců financovat odměny těch dalších . ps2017-040-04-004-021.u8.p2.s4
Takže paradoxně tenhle návrh může vést k zvýšení nákladů státního rozpočtu , zvýšení nákladů státu a zvýšení počtu státních úředníků . ps2017-040-04-004-021.u8.p3.s1
Takže podle mě si to zaslouží důkladnější debatu . ps2017-040-04-004-021.u8.p3.s2
Mě na to upozornil přímo člověk ze státní správy , že bohužel tento jev se podle jeho názoru začne dít a v některých oblastech už se děje i dnes , že právě z obavy , aby nedošlo ke krácení rozpočtu , se za každou cenu ta místa obsazují . ps2017-040-04-004-021.u8.p3.s3
Já si myslím , že naopak lepší cesta by bylo naopak stanovit , kolik peněz je potřeba na zajištění určité agendy , a pak dát naopak těm úřadům větší volnost v tom , jakým způsobem budou ty svoje lidi odměňovat . ps2017-040-04-004-021.u8.p3.s4
Myslím si , že by to vedlo k lepším výsledkům . ps2017-040-04-004-021.u8.p3.s5
Tohle je jedna problematická věc . ps2017-040-04-004-021.u8.p4.s1
Další problematická věc je novelizační bod 54 , který umožňuje outsourcing toho , co dneska dělá ministerstvo , soukromým podnikatelským subjektům . ps2017-040-04-004-021.u8.p4.s2
Ve chvíli , kdy vláda deklaruje , že nesouhlasí s outsourcingem , a snaží se ho omezovat , tak si myslím , že je nešťastné zavádět tady paragraf , který umožňuje naopak část agendy státu outsourcovat na soukromé firmy . ps2017-040-04-004-021.u8.p4.s3
Ano , jsem si vědom , že jsou tam nějaká omezení , ale je to změna směrem k větším možnostem outsourcingu . ps2017-040-04-004-021.u8.p5.s1
Paní předsedkyně rozpočtového výboru už zmiňovala problematickou pasáž ohledně omezení pravomocí Poslanecké sněmovny . ps2017-040-04-004-021.u8.p5.s2
Přejdu tedy k té za nás nejproblematičtější pasáži a tou je otevření zákona o státní službě , což upřímně si nemyslím , že bylo vůbec nutné v tomto tisku , a zavádění dalších změn systemizace tak , aby se systemizace v části agend děla pouze u mandátu Ministerstva vnitra po dohodě s Ministerstvem financí , což znamená , že to nebude kontrolovatelné v eKLEPu , tím pádem je nabourávána možnost opoziční kontroly fungování vlády a to , jestli se skutečně ta systemizace neděje účelově kvůli nějakým nepohodlným osobám . ps2017-040-04-004-021.u8.p6.s1
Z těchto důvodů navrhuji vrácení tohoto tisku k přepracování . ps2017-040-04-004-021.u8.p6.s2
V případě , že tento návrh nebude přijat , navrhuji prodloužení lhůt o 20 dní . ps2017-040-04-004-021.u8.p6.s3
Děkuji za pozornost . ps2017-040-04-004-021.u9.p1.s1
Děkuji panu poslanci Ferjenčíkovi . ps2017-040-04-004-021.u9.p1.s2
Než udělím slovo panu poslanci Pavlu Bělobrádkovi , konstatuji omluvu došlou předsedovi Poslanecké sněmovny . ps2017-040-04-004-021.u9.p1.s3
Do 12 hodin se omlouvá pan poslanec Marian Jurečka . ps2017-040-04-004-021.u9.p1.s4
Nyní pan poslanec Pavel Bělobrádek . ps2017-040-04-004-021.u9.p1.s5
Prosím , máte slovo . ps2017-040-04-004-021.u10.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-040-04-004-021.u10.p1.s2
Vážení členové vlády , vážené kolegyně , vážení kolegové , dvě poznámky . ps2017-040-04-004-021.u10.p1.s3
Jedna k vystoupení paní vicepremiérky . ps2017-040-04-004-021.u10.p2.s1
Já se domnívám , že výbor by se skutečně měl dobře zaměřit na ten návrh , aby se přebytky státního rozpočtu daly pouze na dluh . ps2017-040-04-004-021.u10.p2.s2
Tomu samozřejmě rozumím . ps2017-040-04-004-021.u10.p2.s3
Na druhou stranu si myslím , že v některých případech je dobré si nechat volnější ruce , například pokud bude možnost nějaké investice do nějaké oblasti , která přinese dlouhodobý zisk a která bude strategická . ps2017-040-04-004-021.u10.p2.s4
Tam si myslím , že takhle striktní zabetonování eventuálního možného použití přebytku státního dluhu , nevím , jestli by mělo být tak striktní . ps2017-040-04-004-021.u10.p2.s5
Ale to je věc pro tu diskusi a chci na to jen upozornit .