|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-22 ps2017-040-02-010-018 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

18. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 532/ - prvé čtení

Date2020-01-22
Meetingps2017/040
Agenda Itemps2017/040/018
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/040schuz/s040068.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 820 • previousnext

ps2017-040-02-010-018.u1.p1.s1 18.
ps2017-040-02-010-018.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 532/ - prvé čtení
ps2017-040-02-010-018.u1.p2.s1 Než přistoupíme k projednávání tohoto bodu, je nutno odhlasovat, že podle § 52 odst. 3 jednacího řádu Poslanecké sněmovny souhlasíme s účastí guvernéra České národní banky pana Jiřího Rusnoka při projednávání tohoto bodu.
ps2017-040-02-010-018.u1.p2.s2 Je zde žádost o odhlášení.
ps2017-040-02-010-018.u1.p2.s3 vás poprosím, abyste se znovu přihlásili svými hlasovacími kartami.
ps2017-040-02-010-018.u1.p2.s4 se nám počet ustálí, budeme hlasovat o tom, jestli souhlasíme s přítomností guvernéra České národní banky při projednávání tohoto bodu.
ps2017-040-02-010-018.u1.p2.s5 Vypadá to - ne, ještě ne.
ps2017-040-02-010-018.u1.p2.s6 .
ps2017-040-02-010-018.u1.p3.s1 Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí s přítomností guvernéra.
ps2017-040-02-010-018.u1.p3.s2 Kdo je proti?
ps2017-040-02-010-018.u1.p3.s3 vám děkuji.
ps2017-040-02-010-018.u1.p4.s1 V hlasování pořadové číslo 57 je přihlášeno 157 poslanců a poslankyň, pro 154, proti nikdo.
ps2017-040-02-010-018.u1.p4.s2 Takže prosím, abychom přivítali guvernéra České národní banky Jiřího Rusnoka, který bude rozpravu sledovat a může se do též hlásit a zapojit se.
ps2017-040-02-010-018.u1.p5.s1 Jak jsem již říkal, nyní projednáváme vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 532.
ps2017-040-02-010-018.u1.p5.s2 Jsme v prvém čtení.
ps2017-040-02-010-018.u1.p6.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová.
ps2017-040-02-010-018.u1.p6.s2 Prosím, ujměte se slova.
ps2017-040-02-010-018.u1.p6.s3 Prosím o klid v sále.
ps2017-040-02-010-018.u2.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo, za slovo.
ps2017-040-02-010-018.u2.p1.s2 Dámy a pánové, vážený pane guvernére, dovolte mi, abych stručně uvedla vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o České národní bance.
ps2017-040-02-010-018.u2.p1.s3 Obsahově se jedná o novelu, která byla v legislativní procesu, a možná si někteří vzpomenete, v minulém volebním období, ale projednávání v Poslanecké sněmovně nebylo dokončeno.
ps2017-040-02-010-018.u2.p2.s1 Jednou z nejvýznamnějších změn je zakotvení nového oprávnění pro Českou národní banku stanovit horní hranici vybraných úvěrových ukazatelů, které se týkají spotřebitelských úvěrů zajištěných obytnou nemovitostí.
ps2017-040-02-010-018.u2.p2.s2 Jedná se o důležitý nástroj takzvané makroobezřetnostní politiky, který České národní bance umožní plnit důležitý cíl, kterým je péče o finanční stabilitu, a současně je třeba vnímat tento nástroj také jako cestu, jak zajistit rovné podmínky na tuzemském trhu.
ps2017-040-02-010-018.u2.p2.s3 Do budoucna totiž nelze vyloučit, že hypoteční úvěry budou ve zvýšené míře poskytovány i nebankovními poskytovateli nebo zahraničními subjekty v rámci jejich přeshraničních aktivit.
ps2017-040-02-010-018.u2.p2.s4 U těchto osob není forma doporučení vzhledem ke konkurenčnímu boji dostatečně účinná.
ps2017-040-02-010-018.u2.p3.s1 Považuji tedy za nezbytné, aby Česká národní banka měla nástroj pro podporu zajištění finanční stability, který bude efektivní, tedy působící vůči všem relevantním subjektům, a vymahatelný.
ps2017-040-02-010-018.u2.p3.s2 Legislativní zakotvení nástroje takzvaných úvěrových ukazatelů u hypotečních úvěrů není českým specifikem.
ps2017-040-02-010-018.u3.p1.s1 Paní ministryně, si vás dovolím přerušit a vyzvat kolegy v sále, zejména po své pravici, aby svá případná jednání přesunuli mimo sál.
ps2017-040-02-010-018.u3.p1.s2 Děkuji.
ps2017-040-02-010-018.u3.p1.s3 Prosím, pokračujte.
ps2017-040-02-010-018.u4.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-040-02-010-018.u4.p1.s2 Obdobnou cestou se vydala většina členských států v Evropské unii, navíc je takový nástroj opakovaně České republice doporučován ze strany Mezinárodního měnového fondu.
ps2017-040-02-010-018.u4.p1.s3 Evropská rada pro systémová rizika dokonce dne 23. září 2019 uveřejnila varování pro Českou republiku, ve kterém upozorňuje na zranitelnost tuzemského finančního sektoru v souvislosti s financováním nákupu rezidenčních nemovitostí, mimo jiné právě v souvislosti s absencí zakotvení právně závazných úvěrových ukazatelů.
ps2017-040-02-010-018.u4.p1.s4 Toto explicitní varování rozhodně nesmíme brát na lehkou váhu.
ps2017-040-02-010-018.u4.p1.s5 Navíc další kroky České republiky v této věci budou ze strany Evropské rady pro systémová rizika pečlivě sledovány.
ps2017-040-02-010-018.u4.p2.s1 Dále bych chtěla připomenout, že tato část návrhu byla v minulém volebním období nejvíce diskutovanou změnou.
ps2017-040-02-010-018.u4.p2.s2 V rozpočtovém výboru byly dohodnuty některé dílčí parametrické změny, které jsou dnes v předloženém návrhu zákona již plně zapracovány.
ps2017-040-02-010-018.u4.p2.s3 V neposlední řadě bych také ráda zdůraznila, že do návrhu byla oproti minulému znění doplněna také úleva pro mladé žadatele o úvěr do 36 let.
ps2017-040-02-010-018.u4.p2.s4 Pro by byly limity mírnější.
ps2017-040-02-010-018.u4.p2.s5 Kromě toho obsahuje návrh také obecnou výjimku, kdy se na 5 % úvěrů nebudou limity úvěrových ukazatelů vztahovat vůbec, čímž budou pokryty specifické případy.
ps2017-040-02-010-018.u4.p2.s6 Věřím tedy, že tento současný návrh, který doputoval do Poslanecké sněmovny, je vyvážený a přijatelný.
ps2017-040-02-010-018.u4.p3.s1 Návrh zákona pak dále přináší rozšíření okruhu nástrojů měnové politiky a také okruhu subjektů, se kterými může Česká národní banka uzavírat obchody na volném trhu, což je plně v souladu s mezinárodní praxí i praxí Evropské centrální banky.
ps2017-040-02-010-018.u4.p3.s2 Předpokládám, že o návrhu proběhne podrobná diskuse jak v rozpočtovém výboru, tak i na plénu v rámci dalších čtení.
ps2017-040-02-010-018.u4.p4.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené dámy, vážení pánové, vzhledem k tomu, že byl tento zákon připraven ve společné kompetenci Ministerstva financí a České národní banky, tak předpokládám, že bude udělen souhlas, nechci do toho teď mluvit, s vystoupením guvernéra České národní banky.
ps2017-040-02-010-018.u4.p4.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-040-02-010-018.u5.p1.s1 Ano, souhlas již byl.
ps2017-040-02-010-018.u5.p1.s2 Nyní tedy prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Jiří Dolejš.
ps2017-040-02-010-018.u5.p1.s3 Prosím.
ps2017-040-02-010-018.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-040-02-010-018.u6.p1.s2 Vážení přítomní, dlouho očekávaná novela zákona o České národní bance tedy přistála na naše stoly a dnes budeme rozhodovat o prvním čtení, tedy zda ho propustíme dál a jaký nastartujeme prostor pro debatu pro případné úpravy tohoto návrhu.
ps2017-040-02-010-018.u6.p2.s1 Jak paní ministryně předeslala, tento návrh se netýká jenom oné parametrizace hypotečních úvěrů, širší záběr, i když ten možná dosud vaší pozornosti poněkud unikl.
ps2017-040-02-010-018.u6.p2.s2 Je to rámováno jak některými implementačními záležitostmi, tak i určitou inspirací, určitou naléhavou inspirací ze zahraničních evropských institucí, které sice jdou nad rámec toho, co musíme, ale řekněme, že jsme se nechali inspirovat proto, že to považujeme za problém závažný.
ps2017-040-02-010-018.u6.p2.s3 V podstatě u těch věcí mimo hypoteční úvěry se jedná především o problematiku možnosti využívat nekonvenčních měnověpolitických nástrojů, jako například dlouhodobé cenné papíry, přímá podpora úvěrové emise a tak dále, kdy se inspirujeme tedy tím, co dělají v reálu některé banky v prostoru Evropské unie, a za druhé se to týká, řekněme, obchodování bank, obchodování na volném trhu a úvěrových operací, což je záležitost umožnění České národní bance určitého širšího okruhu těchto operací.
ps2017-040-02-010-018.u6.p3.s1 Když se ale zaměřím na to, co asi většina z vás sledovala, a ti, co tady byli v minulém volebním období, tak měli možnost se i vyjádřit k tomuto tématu, tak je to tedy především ona záležitost uzákonění oněch nástrojů, které mají preventivní funkci, které mají předcházet určitému systémovému riziku v oblasti hypotečních úvěrů a které nejen, ale například byly inspirovány varováním tedy již zmíněné Evropské rady pro systémová rizika.
ps2017-040-02-010-018.u6.p4.s1 V roce 2016 byla situace poněkud odlišná tedy kromě toho, že byly předčasné volby a že i na půdě tehdejší vládní koalice nevládla shoda nad tímto materiálem, ale situace je změněná především v oblasti kompromisu směrem k úlevám žadatelům o hypoteční úvěry.
ps2017-040-02-010-018.u6.p4.s2 Čili je třeba se na to dívat novou optikou, ne jenom přes kopírák tehdy z debaty na konci roku 2017, nebo na jaře 2017, kdy ta debata kulminovala.
ps2017-040-02-010-018.u6.p4.s3 Pravdou je, že ty nástroje, o kterých je řeč, se samozřejmě již používají.
ps2017-040-02-010-018.u6.p4.s4 Dokonce ten první nástroj, což je záležitost onoho poměřování hodnotou zajištění, ukazatel loan to value, se používá dlouhodobě a v podstatě je používán ve většině evropských zemí, i když pochopitelně jeho kvantifikace je záležitostí, řekl bych, vždy aktuálního zvyšování.
ps2017-040-02-010-018.u6.p5.s1 Možná že jste postřehli, že teď běží velmi živá debata na téma, zda současné nastavení je v pořádku, či zda by se mělo přitvrdit a jít někam do nižších poloh, třeba k 70 %.
ps2017-040-02-010-018.u6.p5.s2 Ale tam skutečně asi těžiště toho problému není.
ps2017-040-02-010-018.u6.p5.s3 V podstatě Česká národní banka, která zatím s těmito nástroji operuje v rovině doporučení, tak k tomu doporučení postupně využívala dalších nástrojů, se to týká dluhové služby, tedy debt service, nebo samotným dluhem, kdy tyto parametry jsou určovány zhruba od roku 2018, a můžeme vyhodnotit, jak toto doporučení bylo akceptováno tím sektorem, tzn. samotnými finančními institucemi.
ps2017-040-02-010-018.u6.p6.s1 Pochopitelně se tady střetávají dva pohledy, a to z jedné strany je to tedy dostupnost oněch úvěrů pro žadatele, minimálně z toho formálního hlediska, protože pak samozřejmě ten, kdo čerpá onen hypoteční úvěr, musí dostát i tomu, že je ho schopen splácet.
ps2017-040-02-010-018.u6.p6.s2 A tam právě vzniká ten opačný přístup, tedy ten obezřetnostní, kdy Česká národní banka jakožto dohledová instituce vychází z toho, že v určité krizi - a řekněme si rovnou, že za dobu toho splácení, která není krátká, ale je dlouhá, tak nemůžeme očekávat, že bude neustále dobré ekonomické počasí, že v době krize ta schopnost splácení nebude dobrá a že současné relativně malé procento těch špatných pohledávek, obtížně dobytných pohledávek, by se mohlo dramaticky zhoršit.
ps2017-040-02-010-018.u6.p7.s1 Ta rozvaha, který z těch principů by měl mít navrch, resp. jak se v reálné praxi proplétají tyto dva principy, je i podkladem pro zpracování zprávy RIA.
ps2017-040-02-010-018.u6.p7.s2 Kdo si to chce nastudovat, je to samozřejmě součástí toho tisku.
ps2017-040-02-010-018.u6.p7.s3 Ale jak říkám, nejde jenom o současný stav.
ps2017-040-02-010-018.u6.p7.s4 Jde především o schopnost odhadnout, tedy predikovat ta potenciální rizika do budoucnosti, a tam se asi nepochybně z toho bude odvíjet nějaká debata v dalším kole nad tímto materiálem.
ps2017-040-02-010-018.u6.p8.s1 Faktem je, že se můžeme inspirovat příběhy z doby velké krize, tedy rok 2009, 2010, kdy poměrně dramatický příběh zažilo Irsko, které mělo poměrně benevolentní politiku uzavírání hypotečních úvěrů, a v poměrně krátké době se tam vytvořil asi zhruba čtvrtinový podíl těch nesplatných, nakažených, toxických, říkejte tomu, jak chcete, úvěrů.
ps2017-040-02-010-018.u6.p8.s2 Možná ještě dramatičtější je příběh Řecka, i když to mělo poněkud složitější příčiny.
ps2017-040-02-010-018.u6.p8.s3 Máme důvod si myslet, že nám tento příběh nějak hrozí, že by se mohlo v dohledné době, tedy v době splatnosti, něco takového odehrát?
ps2017-040-02-010-018.u6.p8.s4 A do jaké míry tedy jsou závažná upozornění těch nadnárodních institucí, které inspirovaly Českou národní banku?
ps2017-040-02-010-018.u6.p8.s5 To je právě samozřejmě otázka.
ps2017-040-02-010-018.u6.p8.s6 Lze připomenout, že i mise Mezinárodní měnového fondu argumentovala podobným způsobem jako Evropa, tedy že to není argument ojedinělý.
ps2017-040-02-010-018.u6.p9.s1 Pokud jsem zmínil zkušenost za to období 2018-2019, tak tady je asi třeba říci, že většinou bankovní sektor respektoval ta doporučení, čili nikoliv uzákoněné, vymahatelné věci, pod sankcí.
ps2017-040-02-010-018.u6.p9.s2 Ale že je to přímo natvrdo v zákoně, tak je otázka, do jaké míry by se to mohlo zhoršit.
ps2017-040-02-010-018.u6.p9.s3 Pravdou je, že situace se pochopitelně vyvíjela.
ps2017-040-02-010-018.u6.p9.s4 V roce 2018 zhruba od toho jara, kdy se ta politika přijala, došlo k určitému úbytku uzavřených úvěrových smluv.
ps2017-040-02-010-018.u6.p9.s5 Pravdou ale je, že se také do toho promítaly i jiné vlivy, jako např. že rostly ceny nemovitostí, s růstem cen nemovitostí rostl i objem půjčky a samozřejmě tím pádem rostla i problematičnost toho splácení.
ps2017-040-02-010-018.u6.p9.s6 A samotné povinnosti bank kontrolovat si toho klienta a říci si, bude nám schopen splácet, nebude, vedla tedy k tomu, že objem úvěrů v období 2018, ale i 2019 poněkud klesal.
ps2017-040-02-010-018.u6.p9.s7 Někdo z toho vyvozuje problém, tedy v podstatě zhoršení dostupnosti, někdo to za zdravý signál, tedy i ten bankovní sektor, aniž by to měl uzákoněné, tak si dává pozor a do problematických úvěrů se nepouští.
ps2017-040-02-010-018.u6.p9.s8 Takže ta data za rok 2018 a 2019 lze také samozřejmě chápat různým způsobem.
ps2017-040-02-010-018.u6.p10.s1 Pravdou je, že objem např. uzavřených obchodů v této oblasti za loňský rok spadl asi o pětinu, což není úplně málo, a vysílá to určitý signál o tom, jaký je vztah mezi nabídkou a poptávkou, ale neznamená to ještě to, že ta regulace sama o sobě je něco špatného, že ten problém může být komplexnější povahy, že se tady sice bavíme o pravomocích České národní banky, ale implicitně se vlastně bavíme o situaci na trhu bydlení.
ps2017-040-02-010-018.u6.p10.s2 A ta je samozřejmě ovlivňována i jinými faktory.
ps2017-040-02-010-018.u6.p10.s3 A samozřejmě, že to řešení není jenom v oblasti zmocnění České národní banky, ta starost pouze o to, aby hlídala stabilitu, ale my, pokud máme starost o to, aby bydlení v této zemi nebyl luxus, aby na něj lidé vůbec dosáhli, tak musíme hledat pochopitelně i jiné cesty.
ps2017-040-02-010-018.u6.p11.s1 Pokud byl zmíněn onen kompromis, který změkčuje tu situaci směrem k mladým, tak pochopitelně to je asi důležitý posun.
ps2017-040-02-010-018.u6.p11.s2 Může být předmětem i diskuzí, protože tam je otázka nastavení toho věkového limitu, tuším je to 36 let, pro případný manželský pár jsou to oba.
ps2017-040-02-010-018.u6.p11.s3 Postřehl jsem, že v debatě ještě před zahájením projednávání tohoto materiálu zazněly názory, že stačí, kdyby to byl třeba jeden z manželů.
ps2017-040-02-010-018.u6.p11.s4 To je samozřejmě věcí další debaty.
ps2017-040-02-010-018.u6.p11.s5 Pravdou je, že ten pětiprocentní prostor, který se dává speciálním případům, také zatím dostačuje.
ps2017-040-02-010-018.u6.p11.s6 Pochopitelně také jde o to, pokud jsou ty úvěrové smlouvy poskytovány, tak vždycky zvažovat, jaký je konečný účel toho žadatele.
ps2017-040-02-010-018.u6.p11.s7 A když se podíváme na statistiky nákupu bytů, tak se nám tam ukazuje, že sice v podstatné části z nich jde těm lidem o rezidenční bydlení, zkrátka aby měli kde bydlet, ale někteří si pořizují druhé bydlení, což je s otazníkem, a pochopitelně když je to nákup investičních bytů a ve velkém, tak to je úplně jiný příběh a tam řekněme je skrytý určitý problém.
ps2017-040-02-010-018.u6.p11.s8 jedna třetina toho objemu může směrovat k těm nákupčím, kteří takto investují, protože nemovitosti, co si budeme povídat, v nejistých dobách přece jenom ty peníze jsou uloženy relativně spolehlivě a mnohdy jsou těmi investory i zahraniční státní příslušníci, cizinci.
ps2017-040-02-010-018.u6.p11.s9 V Praze je běžné, že si byty ve velkém kupují Rusové, Němci atd. atd.
ps2017-040-02-010-018.u6.p12.s1 Pokud jde o tu míru problematických úvěrů momentální, tedy aktuální míru, tak pravdou je, že to nesignalizuje zopakování irského či řeckého příběhu, že průměrná míra ono defaultu v Evropské unii se pohybuje někde kolem 2-2,5 %, čili to není nikterak dramatické.
ps2017-040-02-010-018.u6.p12.s2 Je také pravdou, že ty země Evropy, které mají určitou míru regulace, tak tou se lze inspirovat, ale je poctivé - a když se podíváte do zprávy RIA, tak tam máte dokonce tabulku se seznamem, jak je to v těch konkrétních zemích.
ps2017-040-02-010-018.u6.p12.s3 Je to velmi různé.
ps2017-040-02-010-018.u6.p12.s4 Ve velké většině zemí je ten ukazatel LTV - loan to value, v některých zemích k tomu přidali ten ukazatel dluhu - debt to income nebo debt service to income.
ps2017-040-02-010-018.u6.p12.s5 A v málokterých zemích jsou všechny tři, čili je otázkou, jestli celá ta plejáda těchto nástrojů, tak jak by byla v zákoně, jestli jsme relativně rigoróznější, než činí evropský průměr, jestli je namístě, ale to opět bych asi předjímal debatu směrem pro druhé čtení.
ps2017-040-02-010-018.u6.p12.s6 Pravdou je, že nám asi nejbližší, tomu návrhu, jsou některé země typu Slovenska nebo Portugalska, Dánska, není to úplně ojedinělé.
ps2017-040-02-010-018.u6.p13.s1 Ten dotaz, jestli to takto nastavené smysl, přicházel při debatě například právě se zástupci bankovního sektoru.

Text viewDownload CoNNL-U