|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-22 ps2017-040-02-004-210 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

210. Návrh poslance Petra Dolínka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změně některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 374/ - třetí čtení

Date2020-01-22
Meetingps2017/040
Agenda Itemps2017/040/210
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/040schuz/s040045.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 203 • previousnext

ps2017-040-02-004-210.u1.p1.s1 210.
ps2017-040-02-004-210.u1.p1.s2 Návrh poslance Petra Dolínka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změně některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 374/ - třetí čtení
ps2017-040-02-004-210.u1.p2.s1 Požádám, aby u stolku zpravodajů zaujali svá místa pan poslanec Petr Dolínek - vidím, že je přítomen - a zpravodaj garančního hospodářského výboru pan poslanec Jan Bauer, který je taky přítomen.
ps2017-040-02-004-210.u1.p2.s2 Konstatuji, že pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 374/4, který byl doručen 28. listopadu 2019.
ps2017-040-02-004-210.u1.p2.s3 Usnesení garančního výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 374/5.
ps2017-040-02-004-210.u1.p3.s1 Ptám se navrhovatele, zda zájem vystoupit před otevřením rozpravy.
ps2017-040-02-004-210.u1.p3.s2 Je tomu tak.
ps2017-040-02-004-210.u1.p3.s3 Ještě jednou požádám sněmovnu o klid!
ps2017-040-02-004-210.u1.p3.s4 Pane poslanče, ještě chvilku.
ps2017-040-02-004-210.u1.p3.s5 Jakmile bude situace taková, že bude možné, abychom vyslechli před otevřením rozpravy ve třetím čtení navrhovatele, udělím mu slovo.
ps2017-040-02-004-210.u1.p3.s6 Nemám v úmyslu jmenovat jednotlivé poslance, ale prosím tedy, pokud vedete jinou debatu, než je silniční zákon, zásadně v předsálí!
ps2017-040-02-004-210.u1.p3.s7 Děkuji.
ps2017-040-02-004-210.u1.p4.s1 Máte slovo, pane poslanče.
ps2017-040-02-004-210.u2.p1.s1 Dobré dopoledne.
ps2017-040-02-004-210.u2.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovoluji si tedy předložit ve třetím čtení návrh zákona, který řeší poměrně jednoduchou záležitost.
ps2017-040-02-004-210.u2.p1.s3 Ta se týká toho, že v rámci existence preferenčních pruhů určených pro veřejnou hromadnou dopravu, integrovaný záchranný systém a někde např. i vozy taxi, podle toho, jak je to upraveno, nemohla a nemůže dosud městská policie na místě udělit pokutu.
ps2017-040-02-004-210.u2.p1.s4 Mohla pouze na vyhrazené místo odstavit automobil, započít správní řízení, a to vše samozřejmě je velmi komplikované, není to ideální.
ps2017-040-02-004-210.u2.p1.s5 To znamená, neměla pozici státní policie v tomto případě.
ps2017-040-02-004-210.u2.p2.s1 Proč je nutné dodržovat preferenční pruhy, je podle poměrně nasnadě a je to důvod jednoduchý.
ps2017-040-02-004-210.u2.p2.s2 Naštěstí stále většina populace České republiky využívá veřejnou dopravu jako svoji prioritní dopravu za prací, nebo za jiným účelem a samozřejmě také integrovaný záchranný systém hojně využívá těchto pruhů právě v okamžicích, kdy jde o krizové situace a kdy ranní doprava například nebo odpolední špička zabraňují rychlému průjezdu nějakou oblastí.
ps2017-040-02-004-210.u2.p2.s3 Řidiči, kteří nerespektují tento provoz a vjíždějí do preferenčních pruhů, tím samozřejmě porušují předpisy.
ps2017-040-02-004-210.u2.p2.s4 Bohužel vím, že státní policie určitě daleko více věcí na starosti než pouze kontrolovat preferenční pruhy, ale městská policie je zase díky kamerovému systému a dalším věcem obeznámena s tím, co se děje na jejich území, a mohla by proto účinně zasahovat např. ve špičkách tam, kde je to třeba.
ps2017-040-02-004-210.u2.p2.s5 Proto tento návrh byl předložen.
ps2017-040-02-004-210.u2.p3.s1 V prvním čtení došlo k několikahodinové diskuzi na téma, zda obecní policie být zatížena, nebo nemá být zatížena dalšími pravomocemi.
ps2017-040-02-004-210.u2.p3.s2 Jsem rád, že jsme si zde vyříkali, že to je jedna unikátní pravomoc, o kterou rozšiřujeme povinnosti nebo možnosti městské policie.
ps2017-040-02-004-210.u2.p3.s3 A jsem také rád, že kolegové a kolegyně nepoužili tento zákon na to, aby dále vstupovali do pravomocí městské policie v rámci dopravy.
ps2017-040-02-004-210.u2.p3.s4 Takže takto ten návrh zákona byl ochráněn.
ps2017-040-02-004-210.u2.p3.s5 Dovoluji si požádat o jeho podporu, jelikož i na gesčním hospodářském výboru následně ta diskuze byla jednoduchá a návrh byl podpořen.
ps2017-040-02-004-210.u2.p4.s1 bych se podobně jako jiní kolegové krátce zmínil o pozměňovacích návrzích, které zazněly následně.
ps2017-040-02-004-210.u2.p4.s2 Je jich několik, není jich takové množství, ale některé jsou významné.
ps2017-040-02-004-210.u2.p5.s1 První návrh, který bych chtěl zmínit, je návrh, který říká, že nahrazujeme, resp. že prodlužujeme možnost, kdy může někdo zaplatit úřadu pokutu, z 15 na 30 dnů.
ps2017-040-02-004-210.u2.p5.s2 to vidím jako optimální záležitost, protože města často měla problém, že když někdo založil složenku, následně zaplatil šestnáctý, sedmnáctý den, tak na své náklady musela ty peníze obec vracet zpátky hříšníkovi a začít řízení.
ps2017-040-02-004-210.u2.p5.s3 Takto dáváme tu šanci, aby v tom třicetidenním rytmu, kdy lidé jsou zvyklí platit různé účty a podobně, se vypořádali i se svojí pokutou.
ps2017-040-02-004-210.u2.p5.s4 Nicméně samozřejmě v případě, že 30 dnů nebude využito, tak běží klasické řízení dále.
ps2017-040-02-004-210.u2.p5.s5 Myslím si, že to je věc pozitivní.
ps2017-040-02-004-210.u2.p6.s1 Dále bych ocenil i návrh, který se přímo netýká provozu na běžných komunikacích, ale je zde návrh, aby se mohl týkat toho, že v oblasti řidičů traktorů by mohly být využívány i řidičské průkazy získané v zahraničí, resp. aby některé skupiny řidičů, přestože nemají tzv. téčko, mohli řídit traktor.
ps2017-040-02-004-210.u2.p6.s2 Myslím si, že to je v tuto dobu nedostatku pracovních sil pozitivní především pro zemědělce a pro lesohospodáře.
ps2017-040-02-004-210.u2.p6.s3 Takže také to vidím jako pozitivní.
ps2017-040-02-004-210.u2.p7.s1 Návrh, který se zde zjevil, nebo objevil, byl načten, a považuji (ho)za nejzajímavější, je návrh paní kolegyně Pastuchové, a to je, aby automobily, především záchranka v případě, že se vrací ze svého zásahu a jede po dálnici, mohla jezdit stejně rychle jako jiné automobily podle limitů a nemusela mít ten svůj limit do 3,5 tun.
ps2017-040-02-004-210.u2.p7.s2 si myslím, že je to velmi prospěšné, a zaznamenal jsem spoustu pozitivních reakcí i od profesionálů.
ps2017-040-02-004-210.u2.p8.s1 Pak zde máme návrhy pana poslance Kotena, které se týkají rychlosti v tunelu.
ps2017-040-02-004-210.u2.p8.s2 Tam to vnímám jako rozporuplné, protože samozřejmě ŘSD a další podle norem mají různé předpisy.
ps2017-040-02-004-210.u2.p8.s3 Tam jsem k tomuto neutrální, protože samozřejmě záleží na provozovateli dané komunikace, jestli nám řekne, že by byl schopen vůbec tento limit naplňovat, těch 110 za hodinu, a myslím si, že to je velmi diskutabilní.
ps2017-040-02-004-210.u2.p9.s1 Také návrh týkající se toho, že senioři nad 68 let by měli jiné pokuty za nesplnění povinností než mladší.
ps2017-040-02-004-210.u2.p9.s2 to vnímám lidsky velmi sympaticky, ale chápu, že v rámci rovnosti práva je to taky diskutabilní záležitost, takže mám k tomu neutrální stanovisko, které vyjádřím.
ps2017-040-02-004-210.u2.p10.s1 Sám jsem tam dal pozměňovací návrh, který se týká usnesení vlády, resp. návrhu, co vláda navrhla doplnit do zákona.
ps2017-040-02-004-210.u2.p10.s2 Je to technická věc, kterou jsem tedy navrhl.
ps2017-040-02-004-210.u2.p11.s1 Potom zde máme dva další návrhy, které byly připojeny k tomuto jednoduchému návrhu zákona.
ps2017-040-02-004-210.u2.p11.s2 Jeden se týká pana poslance Kotta, resp. odtahů na komunikacích a dálnicích.
ps2017-040-02-004-210.u2.p11.s3 Tento návrh nemohu v tuto chvíli podpořit, mám negativní stanovisko, a to je z toho důvodu, že není napsán tak, aby byl ku prospěchu věci, byť vnímám, že autor návrhu hlídal jednu věc - a o jste se vlastně bavili zde předtím dvě hodiny, nebo hodinu a půl - průjezdnost dálnice a průjezdnost kapacitních komunikací.
ps2017-040-02-004-210.u2.p11.s4 Autor se bezesporu snažil zajistit, aby co nejrychleji mohla policie dosáhnout odklizení jakéhokoli vozidla za účelem maximálního zkapacitnění provozu.
ps2017-040-02-004-210.u2.p11.s5 Nicméně tak, jak je to napsáno, to vyvolává řadu otazníků.
ps2017-040-02-004-210.u2.p11.s6 Proto mám negativní stanovisko k této věci a tak to zdůvodňuji, že nejsem proti zprovoznění komunikací, ale proti systému, jak to bylo navrženo.
ps2017-040-02-004-210.u2.p11.s7 Nicméně samozřejmě určitě se k tomu může zde někdo vyjádřit.
ps2017-040-02-004-210.u2.p12.s1 A potom za sebe říkám, že byť ta věc se úplně netýká mnou navrhovaného zákona, nebo změny zákona, tak v tuto chvíli vnímám pozitivně návrh paní poslankyně Mračkové, nicméně řada o tom tady byla řečena.
ps2017-040-02-004-210.u2.p12.s2 řeknu ten důvod poměrně jednoduše, a to je, že opravdu pakliže ministerstvo není schopno starostům a krajům zabezpečit garantovaný provoz na jejich komunikacích, tak samozřejmě přicházejí krizová opatření.
ps2017-040-02-004-210.u2.p12.s3 toto vnímám takto.
ps2017-040-02-004-210.u2.p12.s4 Na druhou stranu jak krizové opatření přijde, tak očekávám, že následně může být i vyřešeno poté, co se opravdu připraví síť provozu tak, aby nebyly naše obce ohroženy.
ps2017-040-02-004-210.u2.p12.s5 A myslím si, že to řešení, co bylo navrhováno předtím, je jednoduché, a to jenom některé úseky odpoplatnit, resp. zpoplatnit na úrovni nuly, ale pakliže ta vůle zatím není, tak podporuji to, aby obce mohly ochránit své občany.
ps2017-040-02-004-210.u2.p12.s6 Sám jsem za to v Praze bojoval v rámci městského okruhu a podobných komunikací a třeba Spořilova, kdy na Spořilově umírají lidé na závažné choroby, protože nejsme schopni jim dát alternativní dopravu, resp. těm nákladním automobilům.
ps2017-040-02-004-210.u2.p12.s7 Takže vnímám, že i jiné starostové a jiné obce takto bojují.
ps2017-040-02-004-210.u2.p13.s1 Za sebe tedy chci požádat o to, aby zákon byl podpořen, nicméně samozřejmě budu vnímat navržené možnosti, které zazní v diskuzi, a jsem samozřejmě připraven jako předkladatel se jim podle vůle většiny Sněmovny přizpůsobit.
ps2017-040-02-004-210.u2.p13.s2 Děkuji.
ps2017-040-02-004-210.u3.p1.s1 Děkuji navrhovateli za jeho úvodní slovo.
ps2017-040-02-004-210.u3.p1.s2 Otevírám rozpravu.
ps2017-040-02-004-210.u3.p1.s3 Mám dvě řádné přihlášky.
ps2017-040-02-004-210.u3.p1.s4 Nejdříve pan poslanec Josef Kott, připraví se pan poslanec Polanský.
ps2017-040-02-004-210.u3.p1.s5 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-040-02-004-210.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-040-02-004-210.u4.p1.s2 bych chtěl předně poděkovat za přístup pana předkladatele.
ps2017-040-02-004-210.u4.p1.s3 jsem ve druhém čtení podrobně popsal svůj pozměňovací návrh, a proto jenom stručně ho zkusím představit.
ps2017-040-02-004-210.u4.p1.s4 V návrhu jde především o včasnost zásahu.
ps2017-040-02-004-210.u4.p1.s5 Chceme mít jistotu, že odtahová služba bude na místě kolize včas a že bude schopna kvalitně zasáhnout a odtáhnout vozidlo, a tím připravit a udělat i ty nejnutnější práce.
ps2017-040-02-004-210.u4.p1.s6 Proto ŘSD na dálnicích nasmlouvalo v otevřeném výběrovém řízení velké odtahové služby a udělalo metodiku a jasné postupy pod tvrdými sankcemi, kde jde o rychlost a přesnost zásahu, aby vozidlo bylo co nejdříve z dálnice odstraněno.
ps2017-040-02-004-210.u4.p1.s7 To znamená, minimalizovat kolony, které by tam mohly vznikat.
ps2017-040-02-004-210.u4.p1.s8 Volání přímo těm zkušeným odtahovým službám, které se tím zabývají, to zaručí a častokrát se to i osvědčilo.
ps2017-040-02-004-210.u4.p1.s9 Volání přes dispečink asociace může fungovat, ale ukazuje se, že ty časy dojezdů jsou daleko delší.
ps2017-040-02-004-210.u4.p1.s10 Přiznávám, že oba modely jsou možné, ale cílem mého pozměňovacího návrhu je skutečně rychlost odtahu.
ps2017-040-02-004-210.u4.p1.s11 Není jisté, že toto dispečink asociace zabezpečí, když cílem bude pro něj šetřit peníze pojišťoven a nebude to nikoli (?) rychlý zásah.
ps2017-040-02-004-210.u4.p1.s12 Na druhou stranu je třeba přiznat, že je třeba zvýšit tlak na odtahové služby, aby výkazy zásahů byly adekvátní a odpovídající.
ps2017-040-02-004-210.u4.p2.s1 Musím se ohradit i proti tomu, že není pravda, že zásah přes odtahové služby bude pomalejší.
ps2017-040-02-004-210.u4.p2.s2 Zkušenosti jsou úplně opačné.
ps2017-040-02-004-210.u4.p2.s3 S problematikou a se stanovisky je nutné se důkladně seznámit a nechat si asi dále situaci vysvětlit.
ps2017-040-02-004-210.u4.p2.s4 Prioritou je jednoznačně včasnost zásahu, aby dálnice byla vždy co nejdříve průjezdná.
ps2017-040-02-004-210.u4.p2.s5 Za to musí někdo plně ručit.
ps2017-040-02-004-210.u4.p2.s6 Jde hlavně o lidi čekající v kolonách, a nikoliv o zisk pojišťoven.
ps2017-040-02-004-210.u4.p3.s1 Vzhledem k tomu, že i Ministerstvo dopravy není úplně spokojené se současným stavem řešení odtahů z dálnice, ale současně se vyslovilo proti mému pozměňovacímu návrhu, dovoluji si navrhnout podle jednacího řádu § 95 odst. 2 opakování druhého čtení a v součinnosti s Ministerstvem dopravy vyprecizovat tento můj pozměňovací návrh, aby ředitelství silnic jako garant plynulosti dopravy se mohlo k tomu vyjádřit a dopracovat tam to, co mu chybí.
ps2017-040-02-004-210.u4.p3.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-040-02-004-210.u5.p1.s1 Děkuji panu poslanci Kottovi, nyní pan poslanec Polanský v rozpravě.
ps2017-040-02-004-210.u5.p1.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-040-02-004-210.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-040-02-004-210.u6.p1.s2 Můj příspěvek bude krátkou reakcí na příspěvek kolegy Kotta, neboť některá z těch rizik, která...
ps2017-040-02-004-210.u6.p1.s3 Takhle: Potřebu rychleji odstraňovat auta z dálnice asi vnímáme všichni.
ps2017-040-02-004-210.u6.p1.s4 Nicméně některá z těch rizik, která on zmínil a která vlastně představuje i Ministerstvo dopravy a Česká kancelář pojistitelů, je potřeba zmínit i tady.
ps2017-040-02-004-210.u6.p1.s5 Dovolím si ocitovat krátce nesouhlas Ministerstva dopravy.
ps2017-040-02-004-210.u6.p2.s1 Pozměňovací návrh omezuje okruh subjektů, které může policista vyzvat k odstranění vozidla z dálnice, a to pouze na vlastníka dálnice.
ps2017-040-02-004-210.u6.p2.s2 V současné době vozidlo tvořící překážku provozu na dálnici je povinen odstranit na výzvu policisty buď původce překážky, tj. řidič, nebo vlastník dálnice.
ps2017-040-02-004-210.u6.p2.s3 Policista při tom posuzuje nejvhodnější řešení provedení odtahu vozidla a zjišťuje, zda je případně odtahová služba původce překážky schopná zajistit její včasné odstranění, či zda je efektivnější vyzvat k odstranění vozidla vlastníka, resp. správce dálnice.
ps2017-040-02-004-210.u6.p2.s4 Tuto možnost nový návrh omezí.
ps2017-040-02-004-210.u6.p3.s1 Z mého pohledu se tak zhorší vlastně kvalita a rychlost odtahování z dálnice a obrovský problém je, že v tomto případě dojde k přihrání byznysu jedné privilegované skupině odtahových služeb, a to , kterou zasmluvnilo ŘSD.

Text viewDownload CoNNL-U