ps2017-040-02-003-209.u1.p1.s1
209 . ps2017-040-02-003-209.u1.p1.s2
Návrh poslanců Barbory Kořanové , Petra Sadovského a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 361 / 2000 Sb . , o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů ( zákon o silničním provozu ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 359 / - třetí čtení ps2017-040-02-003-209.u1.p2.s1
Projednávání tohoto bodu jsme zahájili dne 18 . prosince 2019 na 39 . schůzi . ps2017-040-02-003-209.u1.p2.s2
Rozprava byla přerušena . ps2017-040-02-003-209.u1.p2.s3
Místo u stolku zpravodajů už zaujala paní poslankyně Barbora Kořanová a pan poslanec Ondřej Polanský . ps2017-040-02-003-209.u1.p2.s4
Připomínám , že návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 359 / 4 , který byl doručen dne 27 . listopadu 2019 . ps2017-040-02-003-209.u1.p2.s5
Usnesení garančního výboru byla doručena jako sněmovní tisky 359 / 5 a 359 / 6 . ps2017-040-02-003-209.u1.p3.s1
Budeme tedy pokračovat v přerušené rozpravě a já se ptám , kdo má zájem o vystoupení . ps2017-040-02-003-209.u1.p3.s2
Pan poslanec Adamec byl přerušen při minulém vystoupení a hodlá pokračovat . ps2017-040-02-003-209.u1.p3.s3
Máte slovo . ps2017-040-02-003-209.u2.p1.s1
Ano , děkuji , pane předsedající . ps2017-040-02-003-209.u2.p1.s2
Pane předsedo , dámy a pánové , já se pokusím vám znovu vysvětlit , proč tento návrh zákona není úplně v pořádku , a některé pozměňovací návrhy , řekl bych , jsou vedeny dobrými úmysly , nicméně všichni známe , že dobré úmysly v řadě případů nestačí , a jak se říká lidově , cesta do pekel je dlážděna samými dobrými úmysly . ps2017-040-02-003-209.u2.p2.s1
Já musím říct , a já to jenom zopakuji , protože jsem tady hovořil někdy před Vánoci , a to už si určitě nikdo nepamatujete , že veškeré pozměňovací návrhy , které byly k tomuto návrhu zákona přidány , až na poslední paní hejtmanky Vildumetzové Mračkové , se snažily vylepšit ten stav úplného zákazu předjíždění kamionů . ps2017-040-02-003-209.u2.p2.s2
A já si myslím , že tudy cesta nevede . ps2017-040-02-003-209.u2.p2.s3
Nakonec pokud jste dnes sledovali ranní vysílání , kdy se vyjadřovali dopravní policisté a kdy se zhodnocoval stav , jak to vypadá s předjížděním kamionů na českých dálnicích , tak jste zjistili , že ŘSD už konalo , policie začíná konat , že jsou úseky , kde ten zákaz už dneska je , a jsou úseky , kde může být proměnlivě ten zákaz zadán vzhledem třeba ke klimatickým podmínkám . ps2017-040-02-003-209.u2.p2.s4
Já si myslím , že to je správné pochopení problémů , že tudy vede cesta , nicméně tady bych chtěl spíš apel na policisty , dopravní policii , aby na dálnicích také dělali něco jiného , než měřili tím maskovaným autem rychlé řidiče , protože ten problém všichni známe , a ti závodníci v těch kamionech , když jede jeden o tři kilometry rychleji než druhý , tak dovedou řádně zkomplikovat jízdu na dálnici , a dokonce to nebezpečí , které z toho vzniká , je opravdu obrovské . ps2017-040-02-003-209.u2.p2.s5
A chápu tímto i ten záměr předkladatelů , že to chtěli takto vyřešit . ps2017-040-02-003-209.u2.p2.s6
Nicméně známe všichni , že úplná prohibice , úplný zákaz většinou nic neřeší , vyvolá další problémy a ta cesta může být ještě komplikovanější a výsledek daleko horší . . . ps2017-040-02-003-209.u2.p3.s1
Pane předsedo , já bych poprosil , kdyby mi tady pánové přede mnou přestali vyprávět do mého povídání . ps2017-040-02-003-209.u3.p1.s1
Opravdu já poprosím své kolegy - už zareagovali - rušíte pana poslance při jeho přednesu . ps2017-040-02-003-209.u4.p1.s1
Mně to nevadí , pane předsedo , já klidně začnu znova , já mám času dost . ps2017-040-02-003-209.u4.p1.s2
A jestli si někdo myslí , že to neumím zopakovat , tak umím , dobře , několikrát po sobě . ps2017-040-02-003-209.u4.p1.s3
Takže tam , kde jsem skončil - tentokrát budu na vás ještě přívětivý , ale jestli mi to provedete ještě jednou , tak pak už to tak nebude . ps2017-040-02-003-209.u4.p1.s4
Takže to jenom abychom si řekli pravidla hry . ps2017-040-02-003-209.u4.p2.s1
Takže chtěl jsem říct , že ten záměr samozřejmě chápu , nicméně to provedení tímto způsobem nelze zařídit . ps2017-040-02-003-209.u4.p3.s1
Podělím se s vámi o zkušenost ze včerejška , kdy jsem přijel sem do Sněmovny , jel jsem po desáté hodině a měl jsem takový pocit , že všichni kamioňáci se zastavili na svačině a kolem té jedenácté všichni na tu D 11 vyjeli . ps2017-040-02-003-209.u4.p3.s2
A musím vám říct , jak to vypadalo . ps2017-040-02-003-209.u4.p3.s3
Narazil jsem celkem na tři chumly kamionů asi po padesáti , po šedesáti kusech . ps2017-040-02-003-209.u4.p3.s4
A jak vypadala jízda po dálnici , pokud oni jeli v tomto pravém pruhu takto za sebou , tak jak by jezdili při úplném zákazu ? ps2017-040-02-003-209.u4.p3.s5
Mezi nimi bylo pár zoufalců , kteří se klepali , aby kamionu neselhaly brzdy , a zbytek jel v levém pruhu . ps2017-040-02-003-209.u4.p3.s6
A víte , jak rychle v levém pruhu ? ps2017-040-02-003-209.u4.p3.s7
Mimochodem , od Poděbrad do Prahy . ps2017-040-02-003-209.u4.p3.s8
Možná ještě před Poděbrady . ps2017-040-02-003-209.u4.p3.s9
Maximálně sto deset , protože vepředu vždycky jel ten nejpomalejší , jak to tak bývá , a celá kolona jela podle něj . ps2017-040-02-003-209.u4.p3.s10
Tak se to opakovalo třikrát . ps2017-040-02-003-209.u4.p3.s11
Takže já si myslím , že kdyby to bylo na celé dálnici , tak toto bychom měli na denním pořádku . ps2017-040-02-003-209.u4.p3.s12
Doufám , že všichni vědí , že kde je vysoká koncentrace na jednom místě , tak i to nebezpečí nehody výrazně stoupá . ps2017-040-02-003-209.u4.p3.s13
A řekl bych , že to víc než přímo úměrně . ps2017-040-02-003-209.u4.p4.s1
Pochopil jsem i z dnešního ranního vysílání , že odborníci dávají jasně najevo , že tento přístup není správně , že správně je v některých úsecích zakázat předjíždění , správně je dávat proměnlivé značky , možná správně by bylo , aby ti kamioňáci , kteří předjíždějí tímto způsobem , byli varováni od svých zaměstnavatelů , že tudy cesta nevede , že to komplikuje život a vyvolává to potom takovéto nápady tady ve Sněmovně . ps2017-040-02-003-209.u4.p5.s1
Takže já jsem pro všechny pozměňovací návrhy , které zlepšují tento případ , pokud nezamítneme tento návrh zákona , a nepadlo tady , že také tady padl návrh na vrácení do druhého čtení , tak prostě tyto věci doporučuji zásadně zamítat . ps2017-040-02-003-209.u4.p6.s1
Co se týká zmiňovaného pozměňovacího návrhu paní hejtmanky , tady bych chtěl říct , že samozřejmě beru hejtmany jako významné osobnosti a starosty jako významné osobnosti , mluvím o hejtmanech , protože to bylo na Asociaci hejtmanů , to jenom abychom si to vysvětlili . ps2017-040-02-003-209.u4.p6.s2
Beru , že samozřejmě oni mají zájem řešit problém , který nám tady vznikne , ale musím říct , že to je řešení problému , kdy vláda nenaplnila slib , že těch 800 až 900 kilometrů silnic prvních tříd nebude spadat pod mýto , pod výběr mýta . ps2017-040-02-003-209.u4.p6.s3
Oni se samozřejmě oprávněně bojí , že ty kamiony budou jezdit jinudy , než mají . ps2017-040-02-003-209.u4.p6.s4
A víceméně ten návrh , který přišel na hospodářský výbor , stanovisko Ministerstva dopravy bylo nejdřív záporné . ps2017-040-02-003-209.u4.p6.s5
A podle mě to bylo správně , protože podle mého názoru tímto způsobem se tento problém vyřešit nedá . ps2017-040-02-003-209.u4.p6.s6
Nicméně pak bylo jednání a přes noc ministerstvo , pan ministr Kremlík , aby bylo ještě jasné , změnil názor a na jednání hospodářského výboru přišli se stanoviskem kladným . ps2017-040-02-003-209.u4.p7.s1
A já chci říct , že ono to vypadá velmi hezky , a zase , jako dobrý nápad , ale ten výsledek podle mě dobrý nebude a doporučuji všem , kteří si myslí , že to je správně , aby se podívali na mapy , kudy ty kamiony pak budou moci jezdit . ps2017-040-02-003-209.u4.p7.s2
A dostat se z bodu A do bodu B tímto způsobem přes tento zákaz znamená jet přes bod C , D , kdy ta kilometráž těch kamionů bude úplně jiná , samozřejmě z hlediska životního prostředí to je úplně špatně . ps2017-040-02-003-209.u4.p7.s3
Z hlediska ceny přepravy je to také špatně . ps2017-040-02-003-209.u4.p7.s4
A mám zkušenosti i tam , kde takhle se to paušálně udělalo , průjezd přes obec , tak to stejně nefungovalo , protože ta zjištění jsou taková , že oni pak všichni riskují , policistů máme málo , a myslím si , že je to potřeba vyřešit místními úpravami . ps2017-040-02-003-209.u4.p8.s1
Na druhou stranu chápu , že i Policie České republiky v řadě případů , ti dopravní inženýři , neslyší na požadavky starostů a hejtmanů nebo vydávají negativní stanoviska k těm nápadům , jak by se to mohlo řešit . ps2017-040-02-003-209.u4.p8.s2
Tomu rozumím , nicméně takto paušálně je to špatně . ps2017-040-02-003-209.u4.p8.s3
Povede to , řekl bych , k deformaci trhu v lepším případě , v horším případě to může vést - a nebojím se říct - až možná k zániku těch dopravců , protože nebudou prostě schopni za ty ceny to zboží dodávat na místo . ps2017-040-02-003-209.u4.p9.s1
Takže já před tím varuji . ps2017-040-02-003-209.u4.p9.s2
Objeví se nám to ještě jednou v dalším návrhu pana poslance Dolínka , kde já to považuji trošku za přílepek , nicméně jsem ochoten o tom diskutovat v rámci toho návrhu zákona , ale já fakt doporučuji i přesto , že si vážím názoru hejtmanů , tento pozměňovací návrh prostě neschválit . ps2017-040-02-003-209.u4.p9.s3
Hledejme jiná řešení . ps2017-040-02-003-209.u4.p9.s4
A všechno to vzniklo jenom proto , protože tady někdo něco slíbil a nedodržel . ps2017-040-02-003-209.u4.p9.s5
A ten , kdo to sliboval , byl ministr dopravy a potažmo vláda . ps2017-040-02-003-209.u4.p10.s1
Dámy a pánové , já osobně doporučuji tento návrh zákona zamítnout a případně vrátit do druhého čtení . ps2017-040-02-003-209.u4.p10.s2
Ale řeknu to tady zcela veřejně a otevřeně , aby někdo neměl pokušení opět to otvírat , tak já bych to nazval zaparkovat do druhého čtení . ps2017-040-02-003-209.u4.p10.s3
Děkuji vám za pozornost . ps2017-040-02-003-209.u5.p1.s1
Děkuji vám . ps2017-040-02-003-209.u5.p1.s2
Nyní jenom k další diskuzi . ps2017-040-02-003-209.u5.p1.s3
Mám tady dvě faktické poznámky , pan poslanec Koten , pan poslanec Vondrák , písemně je přihlášen pan poslanec Polanský , z místa se mi hlásí pan poslanec Sadovský . ps2017-040-02-003-209.u5.p1.s4
Přihláška písemná má přednost . ps2017-040-02-003-209.u5.p1.s5
A ještě mě upozornil pan poslanec Vácha , že byl přihlášen do diskuse před přerušením , takže předpokládám , že se nějak podaří tu diskusi uzavřít . ps2017-040-02-003-209.u5.p1.s6
Upozorňuji , že písemné přihlášky mají přednost . ps2017-040-02-003-209.u5.p1.s7
Nyní faktická , pan poslanec Koten . ps2017-040-02-003-209.u6.p1.s1
Dobrý den , dámy a pánové , vážený pane předsedající . ps2017-040-02-003-209.u6.p1.s2
Chtěl bych zareagovat alespoň trochu na svého předřečníka prostřednictvím pana předsedajícího . ps2017-040-02-003-209.u6.p1.s3
Samozřejmě ty argumenty , které zde padly , jsou věcné , chápu je . ps2017-040-02-003-209.u6.p1.s4
Na druhou stranu máme zde nějaké dopravní předpisy , které například stanovují , že kamiony by mezi sebou měly mít rozestupy minimálně padesát metrů a neměly by tedy být na sebe navázány třeba po pěti , po deseti metrech . ps2017-040-02-003-209.u6.p1.s5
Potom samozřejmě se tam žádná auta mezi ně nemohou zařadit . ps2017-040-02-003-209.u6.p2.s1
Ten další problém je , že například ku Praze jsou , nebo i na jiných místech , na jiných dálnicích tři pruhy a skutečně se stává , že ve všech třech pruzích jedou kamiony a předjíždějí se , závodí , závodí tím způsobem , že ucpou celou dálnici , a potom tedy není možné používat ani ten pruh , který je nejvíce vlevo pro rychlejší vozidla . ps2017-040-02-003-209.u6.p2.s2
Je to samozřejmě na dodržování dopravních předpisů , což se samozřejmě neděje . ps2017-040-02-003-209.u6.p3.s1
Vzhledem ke skutečnosti , že naše dálnice jsou nově protkány kamerovými systémy , tak by bylo velmi praktické tyto kamerové systémy používat i v případě tady toho špatného předjíždění kamionů k pokutování řidičů , protože vesměs se jedná o tranzitující kamiony , které Českou republikou pouze projíždějí a dělají nám tady takovéto problémy . ps2017-040-02-003-209.u6.p4.s1
Dalším problémem je , že kamion se obvykle nepodívá ani do zpětného zrcátka , protože on má přece třicet tun , když dá blinkr a za jednu vteřinu vybočí do levého , rychlého pruhu , tak přece ten , co jede v tom levém pruhu , musí zastavit , jinak si o něj rozbije auto . ps2017-040-02-003-209.u6.p4.s2
Takže tady tato praxe je poměrně dost častá a bohužel někdy to končí tragicky pro řidiče osobního vozu , protože absolutně nečeká , že mu tam kamion tímto způsobem vjede . ps2017-040-02-003-209.u6.p4.s3
Děkuji . ps2017-040-02-003-209.u7.p1.s1
Další faktická poznámka , pan poslanec Vondrák , poté pan poslanec Adamec . ps2017-040-02-003-209.u7.p1.s2
Vaše dvě minuty . ps2017-040-02-003-209.u8.p1.s1
Dobré dopoledne , dámy a pánové . ps2017-040-02-003-209.u8.p1.s2
K těm kamionům na silnicích druhých a třetích tříd . ps2017-040-02-003-209.u8.p1.s3
Jsem přesvědčen o tom , že tranzitní kamionová doprava na dvojky a trojky nepatří . ps2017-040-02-003-209.u8.p1.s4
Já vím , že je tam kilometráž nějaká navíc , ale to , co se děje na dvojkách a trojkách , jak se tyto cesty likvidují , jak ohrožují v podstatě místní komunikace , je více než zjevné . ps2017-040-02-003-209.u8.p1.s5
A já se proto přikláním k tomu , abychom systémově tuto dopravy na dvojkách a trojkách zakázali a ve výjimečných případech ji povolili . ps2017-040-02-003-209.u8.p1.s6
Nikoliv naopak . ps2017-040-02-003-209.u8.p1.s7
Děkuji . ps2017-040-02-003-209.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-040-02-003-209.u9.p1.s2
Další faktická poznámka , pan poslanec Adamec , poté pan poslanec Birke . ps2017-040-02-003-209.u10.p1.s1
Vážený pane předsedo , kolegyně , kolegové , děkuji za slovo . ps2017-040-02-003-209.u10.p1.s2
Já budu reagovat na to , co tady padlo , nejdřív na pana poslance Vondráka . ps2017-040-02-003-209.u10.p1.s3
Víte , u nás z Trutnova na státní hranici je čtyřtunová komunikace , po které by tranzitní kamiony do Polska jezdit neměly . ps2017-040-02-003-209.u10.p1.s4
Běžte se tam večer podívat . ps2017-040-02-003-209.u10.p1.s5
Jede jeden kamion za druhým a všichni mají výjimky . ps2017-040-02-003-209.u10.p1.s6
Já si myslím , že cesta zákazu a pak výjimek v tomto případě neobstojí . ps2017-040-02-003-209.u10.p1.s7
A řeknu proč . ps2017-040-02-003-209.u10.p1.s8
Dneska všichni chceme to zboží v těch krámech . ps2017-040-02-003-209.u10.p1.s9
Všichni chceme , aby nám všechno dodali co nejrychleji , včas , bez problémů , a většina té dopravy prostě k nám směřuje kamiony . ps2017-040-02-003-209.u10.p1.s10
Ať to jsou tranzitní kamiony , které zajedou někam , kde vyloží , naloží a jedou dál .