|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-22 ps2017-040-02-001-206 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

206. Návrh poslanců Zuzany Ožanové, Dana Ťoka a Milana Ferance na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 330/ - třetí čtení

Date2020-01-22
Meetingps2017/040
Agenda Itemps2017/040/206
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/040schuz/s040032.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 287 • previousnext

ps2017-040-02-001-206.u1.p1.s1 206.
ps2017-040-02-001-206.u1.p1.s2 Návrh poslanců Zuzany Ožanové, Dana Ťoka a Milana Ferance na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 330/ - třetí čtení
ps2017-040-02-001-206.u1.p2.s1 Nejprve poprosím, aby - se tak stalo - u stolku navrhovatelů je paní poslankyně Ožanová.
ps2017-040-02-001-206.u1.p2.s2 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 330/4, který byl doručen 4. prosince 2019.
ps2017-040-02-001-206.u1.p2.s3 Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 330/5.
ps2017-040-02-001-206.u1.p3.s1 Paní navrhovatelka chce vystoupit ještě před otevřením rozpravy, vidím, máte slovo.
ps2017-040-02-001-206.u1.p3.s2 Prosím.
ps2017-040-02-001-206.u2.p1.s1 Dobrý den, vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci.
ps2017-040-02-001-206.u2.p1.s2 Návrh zákona byl vyvolán společenskou potřebou řešit nedostatečnou právní úpravu znemožňující účinně řešit problematiku dlouhodobě odstavených vozidel na pozemních komunikacích.
ps2017-040-02-001-206.u2.p1.s3 Většina dlouhodobě odstavených vozidel nesplňuje definici vraku v souladu se zákonem.
ps2017-040-02-001-206.u3.p1.s1 vás přeruším na okamžik.
ps2017-040-02-001-206.u3.p1.s2 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, prosím o klid.
ps2017-040-02-001-206.u3.p1.s3 začala schůze.
ps2017-040-02-001-206.u3.p1.s4 Prosím o klid v sále!
ps2017-040-02-001-206.u4.p1.s1 Dále v současnosti neexistuje výslovný zákaz stání vozidel na pozemních komunikacích bez platné technické kontroly.
ps2017-040-02-001-206.u4.p1.s2 Zbavování se vozidel formou jejich odstavení na komunikace se stalo koloritem našich obcí.
ps2017-040-02-001-206.u4.p1.s3 S problémem se potýkají samosprávy v celé republice.
ps2017-040-02-001-206.u4.p2.s1 Při navrhování právní úpravy byl dán hlavní důraz na realizovatelnost v praxi.
ps2017-040-02-001-206.u4.p2.s2 Při navrhování lhůt bylo nutné zvážit zájem na řádném obecném užívání komunikací a zásah do práv majitelů vozidel.
ps2017-040-02-001-206.u4.p3.s1 Stručně zrekapituluji základní body navrhovaného zákona.
ps2017-040-02-001-206.u4.p3.s2 Takže ještě jednou.
ps2017-040-02-001-206.u4.p3.s3 Zrekapituluji základní body navrhovaného zákona.
ps2017-040-02-001-206.u4.p4.s1 Výslovný zákaz odstavovat vozidla bez technické kontroly.
ps2017-040-02-001-206.u4.p4.s2 Odstranění vozidla z komunikace, nejvíce úkonů bude na vlastníkovi komunikace, minimální úkony na silničním správním úřadu.
ps2017-040-02-001-206.u4.p4.s3 Přestupek provozovatele vozidla bude moci být potrestán do výše 300 tisíc korun.
ps2017-040-02-001-206.u4.p4.s4 Vlastník komunikace bude oprávněn žádat o údaje z registru vozidel.
ps2017-040-02-001-206.u4.p4.s5 Vozidlo bez identifikátoru bude možno na žádost vlastníka silničním správním orgánem otevřít.
ps2017-040-02-001-206.u4.p5.s1 Navržený postup v případě odstranění vozidla z komunikace.
ps2017-040-02-001-206.u4.p5.s2 Vlastník komunikace je oprávněn vyzvat k odstranění z důvodu, pro který nesmí být vozidlo provozováno na pozemních komunikacích, k odstranění vozidla a odstavení mimo pozemní komunikaci.
ps2017-040-02-001-206.u4.p5.s3 Po marném uplynutí dvou měsíců od doručení výzvy je vlastník pozemní komunikace oprávněn vozidlo z pozemní komunikace odstranit a odstavit na jiném vhodném místě.
ps2017-040-02-001-206.u4.p5.s4 Náklady na odstranění a odstavení silničního vozidla nese jeho provozovatel.
ps2017-040-02-001-206.u4.p5.s5 To neplatí, prokáže-li závažné důvody, které mu znemožnily vozidlo odstranit.
ps2017-040-02-001-206.u4.p5.s6 Není-li vozidlo vyzvednuto do tří měsíců, pak rozhodne silniční správní úřad na návrh vlastníka pozemní komunikace o povolení prodeje silničního vozidla ve veřejné dražbě.
ps2017-040-02-001-206.u4.p6.s1 Ráda bych se ještě vyjádřila také k pozměňovacím návrhům.
ps2017-040-02-001-206.u4.p6.s2 Není jich mnoho, pokusím se být stručná.
ps2017-040-02-001-206.u4.p7.s1 Pozměňovací návrh A hospodářského výboru plně podporuji.
ps2017-040-02-001-206.u4.p7.s2 Týká se odstranění zaniklých silničních vozidel, tedy vozidel, u nichž v registru vozidel není evidován provozovatel.
ps2017-040-02-001-206.u4.p7.s3 Je to proto, abychom mohli postihnout majitele.
ps2017-040-02-001-206.u4.p7.s4 Pokud vlastník komunikace nedohledá majitele, může ustanovit opatrovníka a úkony k odstranění vozidla mohou být činěny.
ps2017-040-02-001-206.u4.p8.s1 Pozměňovací návrh poslankyně Barbory Kořanové nedoporučuji podpořit.
ps2017-040-02-001-206.u4.p8.s2 Nepřiměřené zkrácení lhůty může postihnout občany, kteří se z různých důvodů nemohou postarat o zajištění technické kontroly, například náhlá nemoc, zahraniční cesta či nedostatek finančních prostředků na odstranění závad na vozidle.
ps2017-040-02-001-206.u4.p9.s1 Pozměňovací návrh dále zakotvuje zákaz odstavovat vozidla na chodníku, a to jakákoliv vozidla, nejen ta, která mají propadlou technickou.
ps2017-040-02-001-206.u4.p9.s2 Pravidla pro užívání chodníků jsou však stanovena v zákoně 361/2000 v § 53 odst. 2, v němž je stanoveno, že chodník nesmějí užívat jiní účastníci provozu na pozemních komunikacích než chodci.
ps2017-040-02-001-206.u4.p9.s3 Pozměňovací návrh zcela zásadním způsobem mění navržený postup odstraňování vozidel a dává možnost rozhodnout o odstranění vozidla do rukou policisty nebo strážníka obecní policie, v návrhu však zcela absentují jakákoliv kritéria, která by byla rozhodná pro to, zda policista či strážník či nemá této možnosti využít.
ps2017-040-02-001-206.u4.p9.s4 Současně návrh počítá s tím, že rovnou dojde k odstranění vozidla, aniž by byla jeho provozovateli dána jakákoli možnost nesprávný stav zhojit.
ps2017-040-02-001-206.u4.p10.s1 Pozměňovací návrhy C pana poslance Polanského.
ps2017-040-02-001-206.u4.p10.s2 K nim musím dodat, že pan Ondřej Polanský je podal společně se mnou.
ps2017-040-02-001-206.u4.p10.s3 Je to C1 a C2.
ps2017-040-02-001-206.u4.p10.s4 U C1 doporučuji nepodpořit, u C2 podpořit.
ps2017-040-02-001-206.u4.p10.s5 C1 ruší veškerá omezení v nařízeních obce týkající se regulace dopravy.
ps2017-040-02-001-206.u4.p10.s6 To znamená, že by si obce mohly stanovovat jakákoliv pravidla pro regulaci dopravy, to znamená takzvané zóny, bez jakékoliv regulace, kdežto bod C2 toto úplně nevypouští, ale umožňuje obcím například umožnit parkování vozidlům obce, i když obec nemá radnici a sídlo v dané lokalitě, nebo vozidlům, jejichž uživatelé nejsou vlastníky, ale užívají je například při zajišťování havarijních služeb.
ps2017-040-02-001-206.u4.p10.s7 Takže poprosím o podporu pozměňovacího návrhu C2.
ps2017-040-02-001-206.u4.p11.s1 Pozměňovací návrh D1 pana poslance Čižinského rovněž podporuji.
ps2017-040-02-001-206.u4.p11.s2 sloužit k odstranění administrativní zátěže jak pro občany, tak pro úřady.
ps2017-040-02-001-206.u4.p12.s1 Naopak pozměňovací návrh D2 pana poslance Čižinského nepodporuji, poněvadž navržená úprava se týká výhradně zákona č. 361/2000 Sb., my však děláme úpravy zákona č. 13/1997 Sb.
ps2017-040-02-001-206.u4.p12.s2 V samotném názvu pozměňovacího návrhu je uvedeno "pozměňovací návrh poslanců Jana Čižinského, Patrika Nachera, Petra Dolínka, Ondřeje Polanského k návrhu zákona, kterým se mění zákon 361/2000 Sb., sněmovní tisk 374."
ps2017-040-02-001-206.u4.p12.s3 Tady došlo pravděpodobně k chybě, že byl tento pozměňovací návrh načten k tisku 330 místo 374.
ps2017-040-02-001-206.u4.p13.s1 Poslední - pozměňovací návrh poslance Mariana Jurečky bude prodlužovat dobu odstranění vozidla, jelikož při marném doručení výzvy bude muset vlastník komunikace zjišťovat nejbližší příbuzné a s nimi komunikovat.
ps2017-040-02-001-206.u4.p13.s2 Ovšem vlastník komunikace nemá v současnosti přístup do evidence obyvatel.
ps2017-040-02-001-206.u4.p13.s3 Proto je navrhované ustanovení neaplikovatelné a zmaří celý proces.
ps2017-040-02-001-206.u4.p13.s4 S žádným vozidlem se nebude moci nakládat, jelikož nebude splněna tato navrhovaná podmínka.
ps2017-040-02-001-206.u4.p13.s5 I kdyby byl přijat pozměňovací návrh D1 poslance Čižinského a obce by měly možnost vstupovat do základních registrů, tak by tyto údaje nebyly k dispozici.
ps2017-040-02-001-206.u4.p13.s6 Základní registr, registr obyvatel, neobsahuje údaje o příbuzných - zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech.
ps2017-040-02-001-206.u4.p13.s7 Údaje o příbuzných jsou v evidenci obyvatel dle zákona č. 133/2000 Sb.
ps2017-040-02-001-206.u4.p13.s8 Z těchto právních důvodů prosím, aby nebyl podpořen pozměňovací návrh E.
ps2017-040-02-001-206.u4.p14.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-040-02-001-206.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-040-02-001-206.u5.p1.s2 Otevírám rozpravu.
ps2017-040-02-001-206.u5.p1.s3 Do rozpravy je v tuto chvíli jako první přihlášen pan poslanec Polanský, poté s přednostním právem paní předsedkyně Pekarová Adamová.
ps2017-040-02-001-206.u5.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2017-040-02-001-206.u6.p1.s1 Děkuji.
ps2017-040-02-001-206.u6.p1.s2 Vážený pane předsedo, milá vládo, kolegyně, kolegové, dovolte mi stručně sdělit stanovisko k projednávanému tisku za Piráty.
ps2017-040-02-001-206.u6.p2.s1 Předně bych chtěl říci, že původní iniciativa pro odtahování autovraků vzešla ze Senátu, konkrétně od senátorky Renaty Chmelové.
ps2017-040-02-001-206.u6.p2.s2 Ta vlastně tu iniciativu přinesla sem do Poslanecké sněmovny a výsledkem je dnešní hlasování.
ps2017-040-02-001-206.u6.p2.s3 iniciativy Renaty Chmelové jsme se jako Piráti na začátku zúčastnili, takže asi nepřekvapí, když řeknu, že iniciativu v nadcházejícím hlasování podpoříme.
ps2017-040-02-001-206.u6.p3.s1 Vaši pozornost bych chtěl ale zaměřit na jeden z našich pozměňovacích návrhů.
ps2017-040-02-001-206.u6.p3.s2 Jak říkala kolegyně předkladatelka, jedná se o návrh C2, sněmovní dokument 3950, který jsme připravili ve spolupráci.
ps2017-040-02-001-206.u6.p3.s3 Předmětem této úpravy je změna systému v parkovacích zónách.
ps2017-040-02-001-206.u6.p3.s4 Abych byl přesnější, je dána vlastně těm městským radám, které se rozhodnou toho využít, možnost převzít odpovědnost za pravidla parkování ve své parkovací zóně.
ps2017-040-02-001-206.u6.p3.s5 Dnešní možnosti parkování v těchto zónách jsou vymezeny v § 23 zákona 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích a jsou nastaveny fixně.
ps2017-040-02-001-206.u6.p4.s1 ten paragraf asi nebudu citovat, ale řeknu, že z něj vlastně vyplývá, že možnosti parkování v parkovacích zónách jsou buď časové, to znamená maximálně na 24 hodin, nebo musí mít majitel vozidla v dané zóně bydliště či provozovnu.
ps2017-040-02-001-206.u6.p4.s2 Povšimněte si prosím slova majitel.
ps2017-040-02-001-206.u6.p4.s3 Za okamžik se k němu vrátím.
ps2017-040-02-001-206.u6.p5.s1 Jak jsem předeslal, náš pozměňovací návrh těmto městům dává možnost tato pravidla změnit.
ps2017-040-02-001-206.u6.p5.s2 Pro ty obce, které se rozhodnou toho nevyužít, nebo obce, které nebudují vlastní systém parkovacích zón, se vlastně nic nezmění a nebudou muset přijímat ani žádnou vyhlášku.
ps2017-040-02-001-206.u6.p6.s1 Představte si například poměrně častý případ, kdy bydlíte v rezidenční zóně, ale auto máte na leasing.
ps2017-040-02-001-206.u6.p6.s2 V takovémto případě vlastně nemáte právo vaší vlastní domácí parkovací zóny využít.
ps2017-040-02-001-206.u6.p6.s3 Obce, které vám toto umožní, vlastně jednají dnes nad rámec zákona.
ps2017-040-02-001-206.u6.p6.s4 A nejde jenom o leasing, jde třeba o náhradní vůz v případě havárie a podobně.
ps2017-040-02-001-206.u6.p6.s5 Jestli máte v obci nějakou sociální službu nebo dobročinnou organizaci, která se stará o své klienty, navštěvuje je v domě, tak ani tato služba nemůže využít parkovací zónu u daného domu a musí řešit situaci ad hoc.
ps2017-040-02-001-206.u6.p7.s1 Za povšimnutí určitě stojí ještě například zákon 458/2000 Sb., ve kterém v § 25 odst. 1 písm. a) je poznámka o tom, že provozovatel distribuční soustavy musí zajistit spolehlivé provozování, obnovu a rozvoj soustavy.
ps2017-040-02-001-206.u6.p7.s2 Velice často měnírny a rozvodny, o které se musí distributor starat, jsou uprostřed parkovacích zón a distributoři nemohou servisní vozidla přistavit poblíž objektů.
ps2017-040-02-001-206.u6.p8.s1 Když ne kvůli sobě, vžijme se na okamžik do role našich komunálních kolegů, kteří se s těmito problémy musí dnes a denně potýkat.
ps2017-040-02-001-206.u6.p8.s2 Jediný argument, který mohou svým nespokojeným občanům říct, je, že je špatně postavený zákon.
ps2017-040-02-001-206.u6.p8.s3 Věřím, že vedení obcí jsou dostatečně, a vlastně jediní, kompetentní na to, aby dokázali své vlastní potřeby správně a včas odhadnout a vymyslet řešení na míru.
ps2017-040-02-001-206.u6.p8.s4 Nebojím se říct, že tento návrh může být prvním krokem k revoluci v parkování v českých městech, těch, která se nebudou bát toho využít.
ps2017-040-02-001-206.u6.p8.s5 Bez jediného kopnutí do země může město či obvod znatelně rozšířit množství parkovacích míst tím, že doručí správnou informaci ve správnou dobu na správné místo.
ps2017-040-02-001-206.u6.p9.s1 Jenom pro úplnost ještě dodám, že v systému - jak říkala kolegyně zpravodajka - je nahraný podobný návrh pod písmenem C1.
ps2017-040-02-001-206.u6.p9.s2 To byl alternativní návrh tady k tomuto.
ps2017-040-02-001-206.u6.p9.s3 Po diskuzích s ministerstvem i na výboru jsme se rozhodli, že tento návrh podporovat nebudeme.

Text viewDownload CoNNL-U