ps2017-040-10-015-011.u10.p6.s3
Celková výše odchodného nesmí překročit šestinásobek jeho průměrného měsíčního výdělku . ps2017-040-10-015-011.u10.p7.s1
Odchodné vyplatí obec po skončení pracovního poměru v nejbližším výplatním termínu určeném u obce pro výplatu platu , pokud se strážníkem nedohodne na výplatě v den skončení pracovního poměru nebo na pozdějším termínu výplaty . ps2017-040-10-015-011.u10.p8.s1
Pro účely odchodného se průměrným měsíčním výdělkem rozumí průměrný měsíční výdělek zjištěný podle zákoníku práce . ps2017-040-10-015-011.u10.p9.s1
Odchodné není složkou platu a nezapočítává se pro účely zjišťování průměrného výdělku podle zákoníku práce . ps2017-040-10-015-011.u10.p10.s1
Nyní k odůvodnění změny zákona . ps2017-040-10-015-011.u10.p10.s2
Ze strany obcí , obecních policií je dlouhodobě voláno po možnosti zavedení určitých finančních kompenzací ve prospěch strážníků , resp . po zavedení systému sociálních výhod pro tuto specifickou kategorii zaměstnanců při skončení jejich pracovního poměru . ps2017-040-10-015-011.u10.p10.s3
Již stávající právní úprava , např . zákoník práce , umožňuje obci podílet se na řešení dané problematiky různými způsoby . ps2017-040-10-015-011.u10.p10.s4
Platná právní úprava však není dostatečná . ps2017-040-10-015-011.u10.p11.s1
Zařazení nového § 8 a si klade za cíl nad rámec stávajícího odstupného upraveného v § 67 a 68 zákoníku práce určitým způsobem ocenit dlouholetý výkon práce uvedené pro obec a její obyvatele , a to práce vysoce fyzicky a psychicky náročné , která je srovnatelně náročná jako výkon služby příslušníka Policie České republiky vykonávajícího standardní činnost v rámci služby pořádkové a dopravní policie , pokud pracovní poměr strážníka skončí běžným způsobem , jako je např . odchod do starobního důchodu , zrušení obecní policie nebo ztráta jeho zdravotní způsobilosti apod . ps2017-040-10-015-011.u10.p12.s1
Nárok na odchodné samozřejmě nevznikne v případech , kdy zaviněním strážníka dojde u zaměstnavatele k ukončení pracovního poměru strážníka výpovědí ze strany obce v případech podle § 52 písm . f ) až h ) zákoníku práce , kdy ps2017-040-10-015-011.u10.p13.s1
strážník nesplňuje předpoklady stanovené právními předpisy pro výkon sjednané práce nebo nesplňuje - li bez zavinění zaměstnavatele požadavky pro řádný výkon této práce . ps2017-040-10-015-011.u10.p13.s2
Spočívá - li nesplňování těchto požadavků v neuspokojivých pracovních výsledcích , je možné zaměstnanci , rozumějme strážníkovi , z tohoto důvodu dát výpověď , jen jestliže byl zaměstnavatelem v posledních 12 měsících písemně vyzván k jejich odstranění a zaměstnanec je v přiměřené době neodstranil ; ps2017-040-10-015-011.u10.p14.s1
u strážníka jsou dány důvody , pro které by s ním zaměstnavatel mohl okamžitě zrušit pracovní poměr , nebo pro závažné porušení povinností vyplývajících z právních předpisů vztahujících se k strážníkem vykonávané práci . ps2017-040-10-015-011.u10.p14.s2
Pro soustavné méně závažné porušování povinností vyplývajících z právních předpisů vztahujících se k vykonané práci je možné dát zaměstnanci , strážníkovi , výpověď , jestliže byl v době posledních šesti měsíců v souvislosti s porušováním povinností vyplývajících z právních předpisů vztahujících se k vykonávané práci písemně upozorněn na možnost výpovědi ; ps2017-040-10-015-011.u10.p15.s1
nebo strážník poruší zvlášť hrubým způsobem jinou povinnost zaměstnance stanovenou v § 301 a . ps2017-040-10-015-011.u10.p16.s1
Nárok na odchodné též nevzniká , pokud došlo k okamžitému zrušení pracovního poměru ze strany obce z důvodu uvedeného v § 55 odst . 1 zákoníku práce , to je , byl - li strážník pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin k nepodmíněnému trestu odnětí svobody na dobu delší než jeden rok nebo byl - li pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin spáchaný při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s ním k nepodmíněnému trestu odnětí svobody na dobu nejméně šesti měsíců , dále , porušil - li zaměstnanec povinnost vyplývající z právních předpisů vztahujících se k jím vykonávané práci zvlášť hrubým způsobem . ps2017-040-10-015-011.u10.p17.s1
Konstrukce navrhovaného ustanovení ideově vychází z ustanovení § 28 a zákona číslo 374 / 2011 Sb . , o zdravotnické záchranné službě , ve znění pozdějších předpisů . ps2017-040-10-015-011.u10.p17.s2
Předkladatel zastává názor , že fyzická a psychická náročnost výkonu zaměstnání strážníka je nesrovnatelně vyšší , než je tomu u většiny ostatních zaměstnání v režimu zákoníku práce . ps2017-040-10-015-011.u10.p17.s3
Pokud obec disponuje prostředky na další odstupné např . pro úředníky , je více než spravedlivé poskytnout obdobné plnění i strážníkům . ps2017-040-10-015-011.u10.p17.s4
Děkuji . ps2017-040-10-015-011.u11.p1.s1
Děkuji . ps2017-040-10-015-011.u11.p1.s2
Dobrý večer , vážené kolegyně , vážení kolegové . ps2017-040-10-015-011.u11.p1.s3
S faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Martin Baxa . ps2017-040-10-015-011.u11.p1.s4
Prosím , máte slovo . ps2017-040-10-015-011.u12.p1.s1
Děkuji , dobrý podvečer , pane předsedající , dámy a pánové . ps2017-040-10-015-011.u12.p1.s2
Já bych se chtěl optat prostřednictvím pana předsedajícího pana poslance na jednu část , která zazněla v tom odůvodnění , a to je , pane poslanče , ta část , kde hovoříte o tom , že obce volají po tom , aby se zavedl institut odchodného . ps2017-040-10-015-011.u12.p1.s3
Já to nemyslím jakýmkoli způsobem ironicky nebo kriticky , jenom se opravdu na to reálně ptám , protože sám jsem starostou , primátorem města , které má velkou městskou policii , která má 300 zaměstnanců , velice významná část našeho rozpočtu slouží k financování městské policie . ps2017-040-10-015-011.u12.p1.s4
Chtěl bych jenom připomenout , že také poměrně významně vzrostly odměny strážníků zařazených do městské policie ať už v souvislosti se změnou nařízení vlády o platech , kdy nebylo jenom to plošné navýšení , ale také to , že díky iniciativě Ministerstva vnitra byli strážníci zařazeni o jeden stupeň - nemýlím - li se - výše v té platové tabulce , tak nás to stálo hodně peněz . ps2017-040-10-015-011.u12.p1.s5
Z druhé strany my prostě městskou policii velice potřebujeme a vážíme si jí . ps2017-040-10-015-011.u12.p1.s6
Nicméně to , co vy navrhujete , je každopádně nový výdaj z rozpočtů obcí v samostatné působnosti . ps2017-040-10-015-011.u12.p1.s7
A tak by mě opravdu jenom zajímalo , jakou cestou , jestli stanoviskem Svazu měst a obcí nebo některého jiného sdružení těchto samospráv bylo voláno po tom , aby se zavedl institut odchodného , a tedy aby se zvýšily výdaje z rozpočtu měst a obcí . ps2017-040-10-015-011.u12.p1.s8
Děkuji . ps2017-040-10-015-011.u13.p1.s1
Děkuji za dodržení času k faktické poznámce . ps2017-040-10-015-011.u13.p1.s2
Pan poslanec Jiří Mašek s faktickou poznámkou a jeho dvě minuty . ps2017-040-10-015-011.u13.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-040-10-015-011.u14.p1.s1
Vážený kolego , děkuji za otázku . ps2017-040-10-015-011.u14.p1.s2
Na přímou otázku přímá odpověď . ps2017-040-10-015-011.u14.p1.s3
Obce volají po tom , aby kvalita těch strážníků byla co nejlepší , aby si mohli vybírat . ps2017-040-10-015-011.u14.p1.s4
A skutečně po vysvětlení nejprve se tomu obce trošku bránily , máte pravdu , že k tomu přišlo i vyjádření , řekněme , neutrální , ale po vysvětlení právě těch parametrů , že ty parametry jsou jeden plat po 15 letech odsloužených , resp . to narůstá maximálně do šesti platů , a když se to porovná třeba s odstupným , které se dává úředníkům po vykonané práci apod . , tak dochází k tomu , že tam si myslím , že už jsme v tuhle chvíli v souladu . ps2017-040-10-015-011.u14.p1.s5
A ta pozitiva ve výběru kvalitních strážníků převažují . ps2017-040-10-015-011.u14.p1.s6
A pro strážníky je to určitý benefit , při kterém třeba i zvažují , jestli do téhle funkce nebo pozice strážníka nastoupí . ps2017-040-10-015-011.u14.p1.s7
Děkuji . ps2017-040-10-015-011.u15.p1.s1
Děkuji . ps2017-040-10-015-011.u15.p1.s2
V obecné rozpravě vystoupí pan poslanec Pavel Žáček . ps2017-040-10-015-011.u15.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-040-10-015-011.u16.p1.s1
Děkuji za slovo , vážený pane místopředsedo . ps2017-040-10-015-011.u16.p1.s2
Vážení kolegové , vážené kolegyně , ačkoli jsme poměrně podrobně probírali tento návrh na několika jednáních ve výboru i podvýboru , dovolte mi sebekriticky konstatovat , že stále nejsem úplně přesvědčen o jeho nezbytnosti , přestože volání po novelizaci zákona o obecní policii není žádnou novinkou . ps2017-040-10-015-011.u16.p1.s3
Hlasy jsou občas slyšet jak přímo od Ministerstva vnitra , některých odborových svazů , od strážníků samotných , ale i od představitelů obcí . ps2017-040-10-015-011.u16.p1.s4
Jít nicméně cestou poslanecké iniciativy považuji přinejmenším za nešťastné . ps2017-040-10-015-011.u16.p1.s5
Absentuje totiž holistický přístup a pohled na celou problematiku obecní policie , který je rozhodně nezbytný . ps2017-040-10-015-011.u16.p1.s6
Když neznáme strategii a koncepci záměru dalšího směřování obecní policie , která spadá do samostatné působnosti municipalit , neměl by zákonodárný sbor chrlit další a další novely , které jen bezkoncepčně látají díry nedostatků plynoucích z aplikační praxe . ps2017-040-10-015-011.u16.p1.s7
To od počátku vytýkáme předloženému návrhu naší skupiny poslanců , kterému mj . logicky chybí podstatná část - analýza potřebnosti a vyhodnocení , zda se stávající systém osvědčil . ps2017-040-10-015-011.u16.p1.s8
Pokud ne , měla by samozřejmě vláda , nikoliv poslanci přijít s návrhem řešení . ps2017-040-10-015-011.u16.p2.s1
Návrh se vyznačuje , přes označování jako " technická novela " , řadu menších či větších změn co do zpřesnění výkladu některých ustanovení , které na straně jedné mohou skutečně vést k ulehčení práce strážníků obecní policie , což nerozporuji , ale na straně druhé vyvolávají otázky , zda jsou některé změny skutečně zapotřebí a nedochází k přiznání větší míry pravomocí strážníkům obecních policií . ps2017-040-10-015-011.u16.p2.s2
Předloha by měla být podrobena podrobnější odborné diskusi , která bude analyzovat tvrdá data , a nikoli vycházet jen z pocitů . ps2017-040-10-015-011.u16.p3.s1
Na jednání podvýboru pro Policii České republiky , obecní policii a soukromé bezpečnostní služby nás zástupci Ministerstva vnitra ujišťovali , že novela vychází z poslední vládní novely a navazuje na ni , což údajně znamená , že potřebnými daty již Ministerstvo vnitra disponovalo při přípravě vládní novely , a je tedy poslanecká novela žádoucí . ps2017-040-10-015-011.u16.p3.s2
Přesto žádná data na jednání neprezentovali a ani nebyla představena ucelená koncepce , strategie a vize dalšího směřování obecní policie jako takové , která by měla odpovědět na otázku , jakou obecní policii vlastně chceme a co od ní očekáváme . ps2017-040-10-015-011.u16.p3.s3
Zástupci odborů mj . uvedli - cituji : " Bylo by nejprve zapotřebí stanovit , jakým směrem by se měl institut obecní policie do budoucna ubírat , jaké požadavky na obecní policii chce společnost klást , jakou roli by obecní policie měla zastávat v rámci bezpečnosti společnosti a státu , zkrátka co od obecní policie společnost vyžaduje a bude vyžadovat , a podle toho pak vytvořit patřičný a účinný zákon , který by její fungování upravoval . " ps2017-040-10-015-011.u16.p3.s4
Konec citátu . ps2017-040-10-015-011.u16.p4.s1
S tímto názorem se ztotožňuji . ps2017-040-10-015-011.u16.p4.s2
Stejně jako s jejich dalším postojem , kdy dále zástupci UBS uvedli , že - cituji : " Zákon nemůže reagovat a brát v potaz pouze návrhy předložené velkými městskými policiemi zastoupenými zejména kolegiem ředitelů městských policií statutárních měst a hlavního města Prahy , ale je třeba , aby se bral ohled i na ty nejmenší obecní policie , kterých je absolutní většina a které mají mnohdy jen pár strážníků . " ps2017-040-10-015-011.u16.p4.s3
Konec citátu . ps2017-040-10-015-011.u16.p5.s1
K tomu lze jen pro doplnění dodat , že sporných , problematických a donekonečna diskutovaných otázek a ustanovení týkajících se obecní policie je mnohem více a je možné je nalézt napříč celým právním řádem , nejen v zákoně o obecní policii . ps2017-040-10-015-011.u16.p5.s2
Mějme prosím na paměti , že existence a činnost obecní policie byla od počátku míněna pouze jako doplňková ve vztahu k činnosti Policie ČR , a nikoliv aby její činnost nahrazovala či se jejich hranice působnosti a pravomocí smazávaly . ps2017-040-10-015-011.u16.p5.s3
Spolupráce Policie ČR a obecní policie je jistě žádoucí , ale nemůžeme přistoupit na to , že když Policie ČR již nestačí na některé své povinnosti , budeme její práci nahrazovat prací obecní policie místo toho , abychom vytvářeli adekvátní podmínky pro práci policistů . ps2017-040-10-015-011.u16.p6.s1
Přestože by se na první pohled mohlo zdát , že se úkoly a pravomoci policie státní a obecní překrývají , tak není nic vzdálenějšího pravdě . ps2017-040-10-015-011.u16.p6.s2
Mají pouze styčné body , kterými jsou právě a pouze místní záležitosti veřejného pořádku a dopravy . ps2017-040-10-015-011.u16.p6.s3
Pro policii jsou například specifické úkoly v trestním řízení a s tím související pravomoci , které jsou na hony vzdálené obecní policii , která se k nim může dostat nanejvýš v případě zjištění trestného činu , kde může zasahovat pouze v postavení běžného občana - oznamovatele , případně může provést občanské zadržení pachatele . ps2017-040-10-015-011.u16.p6.s4
Strážník je v pracovním poměru k obci , může tedy zastupovat obec v trestním řízení na základě pověření , ale subjektem trestního řízení obecní policie jako instituce být nemůže . ps2017-040-10-015-011.u16.p6.s5
Pravomoci strážníků se tak v represivní politice státu zužují pouze na dokumentaci a vyřizování vybraných přestupků . ps2017-040-10-015-011.u16.p7.s1
Zástupci Ministerstva vnitra členy podvýboru dále ujišťovali , že nedochází k dalšímu rozšiřování kompetencí obecní policie , ale k upřesňování formulací . ps2017-040-10-015-011.u16.p7.s2
Já si to nemyslím , protože když si jen zběžně prolistujeme předlohou před námi a zjistíme , o jaký rozsah novely se jedná , je jasné , že jde nad rámce pouhého zpřesňování . ps2017-040-10-015-011.u16.p7.s3
Dokonce při jednáních několikrát zaznělo , že by měla mít obecní policie stejné pravomoci de facto jako služba pořádkové policie . ps2017-040-10-015-011.u16.p7.s4
Nechám na vašem zvážení , kolegyně a kolegové , zda je to cesta , kterou se máme vydat . ps2017-040-10-015-011.u16.p7.s5
Argumenty zástupců odborů obsahovaly i některé vnitřní rozpory . ps2017-040-10-015-011.u16.p7.s6
Na jednu stranu vyjadřovaly znepokojení nad rostoucími povinnostmi pro obecní strážníky a suplování práce policie a na stranu druhou zároveň požadovaly navýšení svých pravomocí i do budoucna , aby mohli strážníci nápor lépe zvládat a v některých oblastech suplovat a odbřemenit Policii ČR . ps2017-040-10-015-011.u16.p7.s7
Takováto schizofrenie je jen důsledkem již několikrát zmíněné absence vize a směřování obecní policie , která je jedním z důležitých prvků bezpečnosti a ochrany místního veřejného pořádku . ps2017-040-10-015-011.u16.p8.s1
Zákony by ale neměly být psány na míru bezpečnostním sborům a organizacím , jak si je ony samy přejí , ale měly by vycházet z důkladné analýzy a nejenom z toho , že je potřeba něco změnit a upřesnit . ps2017-040-10-015-011.u16.p8.s2
Rozhodně by se také u takto důležitých norem nemělo jednat o poslanecké iniciativy , které mohou do budoucna zakládat problém . ps2017-040-10-015-011.u16.p8.s3
Bez odborně fundovaného aparátu , který se problematikou zabývá dlouhodobě , jejž má k dispozici příslušné ministerstvo , pochopitelně bude každý takovýto návrh potenciální časovanou bombou . ps2017-040-10-015-011.u16.p8.s4
Absence plnohodnotného připomínkového řízení nahrazeného pouze hlasováním ve vládě se může projevit fatálními externalitami , což právnímu státu příliš neprospěje . ps2017-040-10-015-011.u16.p9.s1
Navíc musíme mít všichni na paměti , že tato legislativa je určena i pro ty nejmenší obce a pro obecní policie , které mají třeba i jediného strážníka . ps2017-040-10-015-011.u16.p9.s2
A přestože si práce strážníků obecní policie v řadě případů skutečně vážím , protože to nemají mnohdy jednoduché , tak přiznejme , že kvalita některých strážníků není valná . ps2017-040-10-015-011.u16.p9.s3
Tak to prostě je . ps2017-040-10-015-011.u16.p9.s4
Nejsou to policisté , které stát na své náklady vycvičí a vyškolí a připravuje je na náročnou práci , při které mnohdy zasahují do základních lidských práv a svobod . ps2017-040-10-015-011.u16.p9.s5
Do základních lidských práv a svobod nás všech . ps2017-040-10-015-011.u16.p9.s6
Nadneseně řečeno , máme tolik obecních policií , kolik máme obcí . ps2017-040-10-015-011.u16.p9.s7
A věřte mi , že ve svých řadách mají i takové , které na práci policistů nemají , a právě proto slouží u obecních policií , kde na ně nejsou kladeny tak vysoké nároky . ps2017-040-10-015-011.u16.p9.s8
Strážníci obecní policie tu nejsou od toho , aby suplovali práci policistů . ps2017-040-10-015-011.u16.p10.s1
Zákon o obecní policii byl přijat již na sklonku roku 1991 . ps2017-040-10-015-011.u16.p10.s2
Zákon vychází z filozofie doby , kdy ještě fungovalo federativní uspořádání a společnost byla ochotná vstřebávat zásadní změny . ps2017-040-10-015-011.u16.p10.s3
Komunistický Sbor národní bezpečnosti se transformoval na Policii ČR . ps2017-040-10-015-011.u16.p10.s4
Byla zrušena Pomocná stráž Veřejné bezpečnosti , prudce narůstala kriminalita a policie nebyla schopna zajistit bezpečnost zejména v městských aglomeracích . ps2017-040-10-015-011.u16.p10.s5
Přijetím zákona o obecní policii byla představitelům měst a obcí dána možnost zajistit pro své občany větší pocit bezpečí . ps2017-040-10-015-011.u16.p10.s6
Od té doby se obecní policie z béčka Policie ČR vyvinula v plnohodnotnou bezpečnostní službu na korporátním principu . ps2017-040-10-015-011.u16.p10.s7
A taková služba potřebuje pevná pravidla . ps2017-040-10-015-011.u16.p11.s1
Je otázkou , zda pouhé přezkušování strážníků Ministerstvem vnitra ještě dostačuje , když jim přiznáváme více povinností a pravomocí , s nimiž musí přijít i lepší kontrola a odpovědnost . ps2017-040-10-015-011.u16.p11.s2
Některé jednotky obecní policie dnes nejsou nepodobné soukromým bezpečnostním sborům pracujícím ve prospěch vládnoucích představitelů obecní komunity . ps2017-040-10-015-011.u16.p11.s3
Jakkoliv rozšiřovat pravomoci obecní policie , byť i pod záminkou zpřesnění , mi nepřijde v tuto chvíli vhodné . ps2017-040-10-015-011.u16.p11.s4
Obávám se , že pokračující autonomizace obecní policie by mohla přinést pouze další prohlubování problému s nekontrolovanými a nehlídanými strážníky .