|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-02-12 ps2017-040-10-015-011 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

11. Návrh poslanců Zdeňka Ondráčka, Jiřího Maška, Ivany Nevludové, Jana Bartoška a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 550/ - druhé čtení

Date2020-02-12
Meetingps2017/040
Agenda Itemps2017/040/011
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/040schuz/s040404.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 322 • previousnext

ps2017-040-10-015-011.u10.p6.s3 Celková výše odchodného nesmí překročit šestinásobek jeho průměrného měsíčního výdělku.
ps2017-040-10-015-011.u10.p7.s1 Odchodné vyplatí obec po skončení pracovního poměru v nejbližším výplatním termínu určeném u obce pro výplatu platu, pokud se strážníkem nedohodne na výplatě v den skončení pracovního poměru nebo na pozdějším termínu výplaty.
ps2017-040-10-015-011.u10.p8.s1 Pro účely odchodného se průměrným měsíčním výdělkem rozumí průměrný měsíční výdělek zjištěný podle zákoníku práce.
ps2017-040-10-015-011.u10.p9.s1 Odchodné není složkou platu a nezapočítává se pro účely zjišťování průměrného výdělku podle zákoníku práce.
ps2017-040-10-015-011.u10.p10.s1 Nyní k odůvodnění změny zákona.
ps2017-040-10-015-011.u10.p10.s2 Ze strany obcí, obecních policií je dlouhodobě voláno po možnosti zavedení určitých finančních kompenzací ve prospěch strážníků, resp. po zavedení systému sociálních výhod pro tuto specifickou kategorii zaměstnanců při skončení jejich pracovního poměru.
ps2017-040-10-015-011.u10.p10.s3 Již stávající právní úprava, např. zákoník práce, umožňuje obci podílet se na řešení dané problematiky různými způsoby.
ps2017-040-10-015-011.u10.p10.s4 Platná právní úprava však není dostatečná.
ps2017-040-10-015-011.u10.p11.s1 Zařazení nového § 8a si klade za cíl nad rámec stávajícího odstupného upraveného v § 67 a 68 zákoníku práce určitým způsobem ocenit dlouholetý výkon práce uvedené pro obec a její obyvatele, a to práce vysoce fyzicky a psychicky náročné, která je srovnatelně náročná jako výkon služby příslušníka Policie České republiky vykonávajícího standardní činnost v rámci služby pořádkové a dopravní policie, pokud pracovní poměr strážníka skončí běžným způsobem, jako je např. odchod do starobního důchodu, zrušení obecní policie nebo ztráta jeho zdravotní způsobilosti apod.
ps2017-040-10-015-011.u10.p12.s1 Nárok na odchodné samozřejmě nevznikne v případech, kdy zaviněním strážníka dojde u zaměstnavatele k ukončení pracovního poměru strážníka výpovědí ze strany obce v případech podle § 52 písm. f) h) zákoníku práce, kdy
ps2017-040-10-015-011.u10.p13.s1 strážník nesplňuje předpoklady stanovené právními předpisy pro výkon sjednané práce nebo nesplňuje-li bez zavinění zaměstnavatele požadavky pro řádný výkon této práce.
ps2017-040-10-015-011.u10.p13.s2 Spočívá-li nesplňování těchto požadavků v neuspokojivých pracovních výsledcích, je možné zaměstnanci, rozumějme strážníkovi, z tohoto důvodu dát výpověď, jen jestliže byl zaměstnavatelem v posledních 12 měsících písemně vyzván k jejich odstranění a zaměstnanec je v přiměřené době neodstranil;
ps2017-040-10-015-011.u10.p14.s1 u strážníka jsou dány důvody, pro které by s ním zaměstnavatel mohl okamžitě zrušit pracovní poměr, nebo pro závažné porušení povinností vyplývajících z právních předpisů vztahujících se k strážníkem vykonávané práci.
ps2017-040-10-015-011.u10.p14.s2 Pro soustavné méně závažné porušování povinností vyplývajících z právních předpisů vztahujících se k vykonané práci je možné dát zaměstnanci, strážníkovi, výpověď, jestliže byl v době posledních šesti měsíců v souvislosti s porušováním povinností vyplývajících z právních předpisů vztahujících se k vykonávané práci písemně upozorněn na možnost výpovědi;
ps2017-040-10-015-011.u10.p15.s1 nebo strážník poruší zvlášť hrubým způsobem jinou povinnost zaměstnance stanovenou v § 301a.
ps2017-040-10-015-011.u10.p16.s1 Nárok na odchodné též nevzniká, pokud došlo k okamžitému zrušení pracovního poměru ze strany obce z důvodu uvedeného v § 55 odst. 1 zákoníku práce, to je, byl-li strážník pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin k nepodmíněnému trestu odnětí svobody na dobu delší než jeden rok nebo byl-li pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin spáchaný při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s ním k nepodmíněnému trestu odnětí svobody na dobu nejméně šesti měsíců, dále, porušil-li zaměstnanec povinnost vyplývající z právních předpisů vztahujících se k jím vykonávané práci zvlášť hrubým způsobem.
ps2017-040-10-015-011.u10.p17.s1 Konstrukce navrhovaného ustanovení ideově vychází z ustanovení § 28a zákona číslo 374/2011 Sb., o zdravotnické záchranné službě, ve znění pozdějších předpisů.
ps2017-040-10-015-011.u10.p17.s2 Předkladatel zastává názor, že fyzická a psychická náročnost výkonu zaměstnání strážníka je nesrovnatelně vyšší, než je tomu u většiny ostatních zaměstnání v režimu zákoníku práce.
ps2017-040-10-015-011.u10.p17.s3 Pokud obec disponuje prostředky na další odstupné např. pro úředníky, je více než spravedlivé poskytnout obdobné plnění i strážníkům.
ps2017-040-10-015-011.u10.p17.s4 Děkuji.
ps2017-040-10-015-011.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2017-040-10-015-011.u11.p1.s2 Dobrý večer, vážené kolegyně, vážení kolegové.
ps2017-040-10-015-011.u11.p1.s3 S faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Martin Baxa.
ps2017-040-10-015-011.u11.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2017-040-10-015-011.u12.p1.s1 Děkuji, dobrý podvečer, pane předsedající, dámy a pánové.
ps2017-040-10-015-011.u12.p1.s2 bych se chtěl optat prostřednictvím pana předsedajícího pana poslance na jednu část, která zazněla v tom odůvodnění, a to je, pane poslanče, ta část, kde hovoříte o tom, že obce volají po tom, aby se zavedl institut odchodného.
ps2017-040-10-015-011.u12.p1.s3 to nemyslím jakýmkoli způsobem ironicky nebo kriticky, jenom se opravdu na to reálně ptám, protože sám jsem starostou, primátorem města, které velkou městskou policii, která 300 zaměstnanců, velice významná část našeho rozpočtu slouží k financování městské policie.
ps2017-040-10-015-011.u12.p1.s4 Chtěl bych jenom připomenout, že také poměrně významně vzrostly odměny strážníků zařazených do městské policie v souvislosti se změnou nařízení vlády o platech, kdy nebylo jenom to plošné navýšení, ale také to, že díky iniciativě Ministerstva vnitra byli strážníci zařazeni o jeden stupeň - nemýlím-li se - výše v platové tabulce, tak nás to stálo hodně peněz.
ps2017-040-10-015-011.u12.p1.s5 Z druhé strany my prostě městskou policii velice potřebujeme a vážíme si .
ps2017-040-10-015-011.u12.p1.s6 Nicméně to, co vy navrhujete, je každopádně nový výdaj z rozpočtů obcí v samostatné působnosti.
ps2017-040-10-015-011.u12.p1.s7 A tak by opravdu jenom zajímalo, jakou cestou, jestli stanoviskem Svazu měst a obcí nebo některého jiného sdružení těchto samospráv bylo voláno po tom, aby se zavedl institut odchodného, a tedy aby se zvýšily výdaje z rozpočtu měst a obcí.
ps2017-040-10-015-011.u12.p1.s8 Děkuji.
ps2017-040-10-015-011.u13.p1.s1 Děkuji za dodržení času k faktické poznámce.
ps2017-040-10-015-011.u13.p1.s2 Pan poslanec Jiří Mašek s faktickou poznámkou a jeho dvě minuty.
ps2017-040-10-015-011.u13.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-040-10-015-011.u14.p1.s1 Vážený kolego, děkuji za otázku.
ps2017-040-10-015-011.u14.p1.s2 Na přímou otázku přímá odpověď.
ps2017-040-10-015-011.u14.p1.s3 Obce volají po tom, aby kvalita těch strážníků byla co nejlepší, aby si mohli vybírat.
ps2017-040-10-015-011.u14.p1.s4 A skutečně po vysvětlení nejprve se tomu obce trošku bránily, máte pravdu, že k tomu přišlo i vyjádření, řekněme, neutrální, ale po vysvětlení právě těch parametrů, že ty parametry jsou jeden plat po 15 letech odsloužených, resp. to narůstá maximálně do šesti platů, a když se to porovná třeba s odstupným, které se dává úředníkům po vykonané práci apod., tak dochází k tomu, že tam si myslím, že jsme v tuhle chvíli v souladu.
ps2017-040-10-015-011.u14.p1.s5 A ta pozitiva ve výběru kvalitních strážníků převažují.
ps2017-040-10-015-011.u14.p1.s6 A pro strážníky je to určitý benefit, při kterém třeba i zvažují, jestli do téhle funkce nebo pozice strážníka nastoupí.
ps2017-040-10-015-011.u14.p1.s7 Děkuji.
ps2017-040-10-015-011.u15.p1.s1 Děkuji.
ps2017-040-10-015-011.u15.p1.s2 V obecné rozpravě vystoupí pan poslanec Pavel Žáček.
ps2017-040-10-015-011.u15.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-040-10-015-011.u16.p1.s1 Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo.
ps2017-040-10-015-011.u16.p1.s2 Vážení kolegové, vážené kolegyně, ačkoli jsme poměrně podrobně probírali tento návrh na několika jednáních ve výboru i podvýboru, dovolte mi sebekriticky konstatovat, že stále nejsem úplně přesvědčen o jeho nezbytnosti, přestože volání po novelizaci zákona o obecní policii není žádnou novinkou.
ps2017-040-10-015-011.u16.p1.s3 Hlasy jsou občas slyšet jak přímo od Ministerstva vnitra, některých odborových svazů, od strážníků samotných, ale i od představitelů obcí.
ps2017-040-10-015-011.u16.p1.s4 Jít nicméně cestou poslanecké iniciativy považuji přinejmenším za nešťastné.
ps2017-040-10-015-011.u16.p1.s5 Absentuje totiž holistický přístup a pohled na celou problematiku obecní policie, který je rozhodně nezbytný.
ps2017-040-10-015-011.u16.p1.s6 Když neznáme strategii a koncepci záměru dalšího směřování obecní policie, která spadá do samostatné působnosti municipalit, neměl by zákonodárný sbor chrlit další a další novely, které jen bezkoncepčně látají díry nedostatků plynoucích z aplikační praxe.
ps2017-040-10-015-011.u16.p1.s7 To od počátku vytýkáme předloženému návrhu naší skupiny poslanců, kterému mj. logicky chybí podstatná část - analýza potřebnosti a vyhodnocení, zda se stávající systém osvědčil.
ps2017-040-10-015-011.u16.p1.s8 Pokud ne, měla by samozřejmě vláda, nikoliv poslanci přijít s návrhem řešení.
ps2017-040-10-015-011.u16.p2.s1 Návrh se vyznačuje, přes označování jako "technická novela", řadu menších či větších změn co do zpřesnění výkladu některých ustanovení, které na straně jedné mohou skutečně vést k ulehčení práce strážníků obecní policie, což nerozporuji, ale na straně druhé vyvolávají otázky, zda jsou některé změny skutečně zapotřebí a nedochází k přiznání větší míry pravomocí strážníkům obecních policií.
ps2017-040-10-015-011.u16.p2.s2 Předloha by měla být podrobena podrobnější odborné diskusi, která bude analyzovat tvrdá data, a nikoli vycházet jen z pocitů.
ps2017-040-10-015-011.u16.p3.s1 Na jednání podvýboru pro Policii České republiky, obecní policii a soukromé bezpečnostní služby nás zástupci Ministerstva vnitra ujišťovali, že novela vychází z poslední vládní novely a navazuje na ni, což údajně znamená, že potřebnými daty již Ministerstvo vnitra disponovalo při přípravě vládní novely, a je tedy poslanecká novela žádoucí.
ps2017-040-10-015-011.u16.p3.s2 Přesto žádná data na jednání neprezentovali a ani nebyla představena ucelená koncepce, strategie a vize dalšího směřování obecní policie jako takové, která by měla odpovědět na otázku, jakou obecní policii vlastně chceme a co od očekáváme.
ps2017-040-10-015-011.u16.p3.s3 Zástupci odborů mj. uvedli - cituji: "Bylo by nejprve zapotřebí stanovit, jakým směrem by se měl institut obecní policie do budoucna ubírat, jaké požadavky na obecní policii chce společnost klást, jakou roli by obecní policie měla zastávat v rámci bezpečnosti společnosti a státu, zkrátka co od obecní policie společnost vyžaduje a bude vyžadovat, a podle toho pak vytvořit patřičný a účinný zákon, který by její fungování upravoval."
ps2017-040-10-015-011.u16.p3.s4 Konec citátu.
ps2017-040-10-015-011.u16.p4.s1 S tímto názorem se ztotožňuji.
ps2017-040-10-015-011.u16.p4.s2 Stejně jako s jejich dalším postojem, kdy dále zástupci UBS uvedli, že - cituji: "Zákon nemůže reagovat a brát v potaz pouze návrhy předložené velkými městskými policiemi zastoupenými zejména kolegiem ředitelů městských policií statutárních měst a hlavního města Prahy, ale je třeba, aby se bral ohled i na ty nejmenší obecní policie, kterých je absolutní většina a které mají mnohdy jen pár strážníků."
ps2017-040-10-015-011.u16.p4.s3 Konec citátu.
ps2017-040-10-015-011.u16.p5.s1 K tomu lze jen pro doplnění dodat, že sporných, problematických a donekonečna diskutovaných otázek a ustanovení týkajících se obecní policie je mnohem více a je možné je nalézt napříč celým právním řádem, nejen v zákoně o obecní policii.
ps2017-040-10-015-011.u16.p5.s2 Mějme prosím na paměti, že existence a činnost obecní policie byla od počátku míněna pouze jako doplňková ve vztahu k činnosti Policie ČR, a nikoliv aby její činnost nahrazovala či se jejich hranice působnosti a pravomocí smazávaly.
ps2017-040-10-015-011.u16.p5.s3 Spolupráce Policie ČR a obecní policie je jistě žádoucí, ale nemůžeme přistoupit na to, že když Policie ČR již nestačí na některé své povinnosti, budeme její práci nahrazovat prací obecní policie místo toho, abychom vytvářeli adekvátní podmínky pro práci policistů.
ps2017-040-10-015-011.u16.p6.s1 Přestože by se na první pohled mohlo zdát, že se úkoly a pravomoci policie státní a obecní překrývají, tak není nic vzdálenějšího pravdě.
ps2017-040-10-015-011.u16.p6.s2 Mají pouze styčné body, kterými jsou právě a pouze místní záležitosti veřejného pořádku a dopravy.
ps2017-040-10-015-011.u16.p6.s3 Pro policii jsou například specifické úkoly v trestním řízení a s tím související pravomoci, které jsou na hony vzdálené obecní policii, která se k nim může dostat nanejvýš v případě zjištění trestného činu, kde může zasahovat pouze v postavení běžného občana - oznamovatele, případně může provést občanské zadržení pachatele.
ps2017-040-10-015-011.u16.p6.s4 Strážník je v pracovním poměru k obci, může tedy zastupovat obec v trestním řízení na základě pověření, ale subjektem trestního řízení obecní policie jako instituce být nemůže.
ps2017-040-10-015-011.u16.p6.s5 Pravomoci strážníků se tak v represivní politice státu zužují pouze na dokumentaci a vyřizování vybraných přestupků.
ps2017-040-10-015-011.u16.p7.s1 Zástupci Ministerstva vnitra členy podvýboru dále ujišťovali, že nedochází k dalšímu rozšiřování kompetencí obecní policie, ale k upřesňování formulací.
ps2017-040-10-015-011.u16.p7.s2 si to nemyslím, protože když si jen zběžně prolistujeme předlohou před námi a zjistíme, o jaký rozsah novely se jedná, je jasné, že jde nad rámce pouhého zpřesňování.
ps2017-040-10-015-011.u16.p7.s3 Dokonce při jednáních několikrát zaznělo, že by měla mít obecní policie stejné pravomoci de facto jako služba pořádkové policie.
ps2017-040-10-015-011.u16.p7.s4 Nechám na vašem zvážení, kolegyně a kolegové, zda je to cesta, kterou se máme vydat.
ps2017-040-10-015-011.u16.p7.s5 Argumenty zástupců odborů obsahovaly i některé vnitřní rozpory.
ps2017-040-10-015-011.u16.p7.s6 Na jednu stranu vyjadřovaly znepokojení nad rostoucími povinnostmi pro obecní strážníky a suplování práce policie a na stranu druhou zároveň požadovaly navýšení svých pravomocí i do budoucna, aby mohli strážníci nápor lépe zvládat a v některých oblastech suplovat a odbřemenit Policii ČR.
ps2017-040-10-015-011.u16.p7.s7 Takováto schizofrenie je jen důsledkem již několikrát zmíněné absence vize a směřování obecní policie, která je jedním z důležitých prvků bezpečnosti a ochrany místního veřejného pořádku.
ps2017-040-10-015-011.u16.p8.s1 Zákony by ale neměly být psány na míru bezpečnostním sborům a organizacím, jak si je ony samy přejí, ale měly by vycházet z důkladné analýzy a nejenom z toho, že je potřeba něco změnit a upřesnit.
ps2017-040-10-015-011.u16.p8.s2 Rozhodně by se také u takto důležitých norem nemělo jednat o poslanecké iniciativy, které mohou do budoucna zakládat problém.
ps2017-040-10-015-011.u16.p8.s3 Bez odborně fundovaného aparátu, který se problematikou zabývá dlouhodobě, jejž k dispozici příslušné ministerstvo, pochopitelně bude každý takovýto návrh potenciální časovanou bombou.
ps2017-040-10-015-011.u16.p8.s4 Absence plnohodnotného připomínkového řízení nahrazeného pouze hlasováním ve vládě se může projevit fatálními externalitami, což právnímu státu příliš neprospěje.
ps2017-040-10-015-011.u16.p9.s1 Navíc musíme mít všichni na paměti, že tato legislativa je určena i pro ty nejmenší obce a pro obecní policie, které mají třeba i jediného strážníka.
ps2017-040-10-015-011.u16.p9.s2 A přestože si práce strážníků obecní policie v řadě případů skutečně vážím, protože to nemají mnohdy jednoduché, tak přiznejme, že kvalita některých strážníků není valná.
ps2017-040-10-015-011.u16.p9.s3 Tak to prostě je.
ps2017-040-10-015-011.u16.p9.s4 Nejsou to policisté, které stát na své náklady vycvičí a vyškolí a připravuje je na náročnou práci, při které mnohdy zasahují do základních lidských práv a svobod.
ps2017-040-10-015-011.u16.p9.s5 Do základních lidských práv a svobod nás všech.
ps2017-040-10-015-011.u16.p9.s6 Nadneseně řečeno, máme tolik obecních policií, kolik máme obcí.
ps2017-040-10-015-011.u16.p9.s7 A věřte mi, že ve svých řadách mají i takové, které na práci policistů nemají, a právě proto slouží u obecních policií, kde na nejsou kladeny tak vysoké nároky.
ps2017-040-10-015-011.u16.p9.s8 Strážníci obecní policie tu nejsou od toho, aby suplovali práci policistů.
ps2017-040-10-015-011.u16.p10.s1 Zákon o obecní policii byl přijat již na sklonku roku 1991.
ps2017-040-10-015-011.u16.p10.s2 Zákon vychází z filozofie doby, kdy ještě fungovalo federativní uspořádání a společnost byla ochotná vstřebávat zásadní změny.
ps2017-040-10-015-011.u16.p10.s3 Komunistický Sbor národní bezpečnosti se transformoval na Policii ČR.
ps2017-040-10-015-011.u16.p10.s4 Byla zrušena Pomocná stráž Veřejné bezpečnosti, prudce narůstala kriminalita a policie nebyla schopna zajistit bezpečnost zejména v městských aglomeracích.
ps2017-040-10-015-011.u16.p10.s5 Přijetím zákona o obecní policii byla představitelům měst a obcí dána možnost zajistit pro své občany větší pocit bezpečí.
ps2017-040-10-015-011.u16.p10.s6 Od doby se obecní policie z béčka Policie ČR vyvinula v plnohodnotnou bezpečnostní službu na korporátním principu.
ps2017-040-10-015-011.u16.p10.s7 A taková služba potřebuje pevná pravidla.
ps2017-040-10-015-011.u16.p11.s1 Je otázkou, zda pouhé přezkušování strážníků Ministerstvem vnitra ještě dostačuje, když jim přiznáváme více povinností a pravomocí, s nimiž musí přijít i lepší kontrola a odpovědnost.
ps2017-040-10-015-011.u16.p11.s2 Některé jednotky obecní policie dnes nejsou nepodobné soukromým bezpečnostním sborům pracujícím ve prospěch vládnoucích představitelů obecní komunity.
ps2017-040-10-015-011.u16.p11.s3 Jakkoliv rozšiřovat pravomoci obecní policie, byť i pod záminkou zpřesnění, mi nepřijde v tuto chvíli vhodné.
ps2017-040-10-015-011.u16.p11.s4 Obávám se, že pokračující autonomizace obecní policie by mohla přinést pouze další prohlubování problému s nekontrolovanými a nehlídanými strážníky.

Text viewDownload CoNNL-U