|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-02-12 ps2017-040-10-014-220 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

220. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 580/ - třetí čtení

Date2020-02-12
Meetingps2017/040
Agenda Itemps2017/040/220
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/040schuz/s040390.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 1157 • previousnext

ps2017-040-10-014-220.u12.p8.s2 Pro ty malé to může mít někdy existenční dopad.
ps2017-040-10-014-220.u12.p9.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-040-10-014-220.u13.p1.s1 Nyní vystoupí pan poslanec Mikuláš Ferjenčík a připraví se pan poslanec Jan Hrnčíř.
ps2017-040-10-014-220.u13.p1.s2 Pane poslanče, máte slovo.
ps2017-040-10-014-220.u13.p1.s3 Prosím.
ps2017-040-10-014-220.u14.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-040-10-014-220.u14.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, paní ministryně, samozřejmě uznávám, že tento zákon přináší řadu pozitiv, především tedy umožňuje spuštění toho systému Moje daně, aby se integrovala platba daní z různých systémů, stejně tak snižuje některé úrokové platby, stejně tak zavádí prodloužení lhůty pro podání daňového přiznání o 30 dní, pokud je podáváno elektronicky.
ps2017-040-10-014-220.u14.p1.s3 To všechno jsou pozitivní změny, které my vítáme.
ps2017-040-10-014-220.u14.p1.s4 My si myslíme, že ten zákon by měl jít dál, že by bylo potřeba do portálu Moje daně integrovat i sociální a zdravotní pojištění, že to je ve skutečnosti ta nejdůležitější funkcionalita, na kterou by se měl stát prioritně soustředit, což tam bohužel chybí, nebo tak alespoň dostat možnost generovat z toho snadno formulář.
ps2017-040-10-014-220.u14.p1.s5 Ale je to alespoň malý krok kupředu.
ps2017-040-10-014-220.u14.p2.s1 Pak je tam řada věcí, kde se s ministerstvem přeme o to, jestli ten zákon není příliš přísný, nebo jestli zbytečně neruší některé úlevy, jsou tam spory ohledně pětidenní lhůty, ohledně míry úroků.
ps2017-040-10-014-220.u14.p2.s2 si třeba myslím, že v případě nezákonných zajišťovacích příkazů by měl stát firmám vyplácet dvojnásobek toho úroku, nebo klidně čtyřnásobek, jak navrhují někteří kolegové, protože skutečně dopady nezákonných zajišťovacích příkazů mohou být zcela likvidační pro firmy.
ps2017-040-10-014-220.u14.p2.s3 A myslím si, že tvrzení ministerstva, že se přece ta firma může se státem soudit o náhradu škody, podle neobstojí.
ps2017-040-10-014-220.u14.p2.s4 Podle mají nějakou relevantní náhradu dostávat automaticky třeba formou toho dvojnásobného úroku, jak navrhuji, a případně pokud ta škoda přesahuje i tohle, mají jít do soudního sporu.
ps2017-040-10-014-220.u14.p2.s5 Myslím si, že je i nevhodné říkat podnikatelům, že pokud se chtějí domoci nápravy, tak ta hlavní cesta být cestou soudní.
ps2017-040-10-014-220.u14.p3.s1 Takže tohle všechno jsou věci, kde některé jsou pozitivní, někde se přeme, ale asi to není zcela rozhodující pro podporu nebo nepodporu toho zákona.
ps2017-040-10-014-220.u14.p3.s2 Ten nejproblematičtější bod je to zadržování 24 miliard korun na dobu 15 dnů každý měsíc firmám, které platí DPH.
ps2017-040-10-014-220.u14.p3.s3 A těchto 24 miliard korun, které budou zadrženy, je zdůvodňováno podílem z 800 milionů korun.
ps2017-040-10-014-220.u14.p3.s4 To znamená, kvůli 800 milionům - a to jenom části z nich, část tam pořád zůstane zadržena - se zadržet 24 miliard.
ps2017-040-10-014-220.u14.p3.s5 24 miliard korun na 15 dnů každý měsíc, to jsou stamiliony zaplacené na úrocích.
ps2017-040-10-014-220.u14.p3.s6 To znamená, největším beneficientem tohoto opatření budou banky.
ps2017-040-10-014-220.u14.p4.s1 Když se podíváme na úroky, které platí soukromé firmy, ve srovnání s úroky, které platí stát, tak to nedává absolutně žádnou logiku.
ps2017-040-10-014-220.u14.p4.s2 Tady firmy budou platit jednotky procent úrok - neznám tu detailní situaci, ale bude to někde typicky mezi dvěma šesti procenty ročního úroku - zatímco stát si dneska půjčuje za sazby, které jsou výrazně pod touto hranicí, někdy dokonce za úrok záporný.
ps2017-040-10-014-220.u14.p4.s3 Takže my zhoršujeme cash flow firem, které si budou draze půjčovat, místo toho, abychom to nechali na státu, který si půjčuje daleko levněji.
ps2017-040-10-014-220.u14.p4.s4 To nemá absolutně žádnou logiku.
ps2017-040-10-014-220.u14.p5.s1 A jediný důvod, proč toto opatření je zaváděno, je, aby se virtuálně nafoukl výsledek státního rozpočtu, aby přišlo 16 miliard korun do státního rozpočtu, 8 miliard do rozpočtů krajů a obcí jednorázově.
ps2017-040-10-014-220.u14.p5.s2 To znamená, tenhle jeden rok se zlepší výsledek, další roky se to vrátí do normálu, tam zase vláda vymyslí nějaký další jednorázový příjem, který bude na úkor třeba rezerv pro budoucnost.
ps2017-040-10-014-220.u14.p5.s3 bude skutečně hospodářská krize a bude to potřeba řešit, tak ty rezervy najednou nebudou.
ps2017-040-10-014-220.u14.p6.s1 Kdyby to tak nebylo a kdyby skutečně šlo o zefektivnění toho procesu, tak vláda jednoduchý nástroj, jak ten dopad na firmy minimalizovat, a to posunout tu splatnost DPH na druhé straně.
ps2017-040-10-014-220.u14.p6.s2 To znamená, jsme OK, máme 15 dnů navíc, ale dáme vám třeba 5 dnů navíc na to, abyste to DPH odvedli.
ps2017-040-10-014-220.u14.p6.s3 A ideálně by to měla vláda nastavit tak, aby se to cash flow zhruba vyrovnalo.
ps2017-040-10-014-220.u14.p6.s4 A potom bych věřil paní ministryni, že skutečně šlo o ty zálohy, že šlo o jistotu daňových subjektů.
ps2017-040-10-014-220.u14.p6.s5 Ale ve chvíli, kdy žádná takováhle úprava nenastala a jenom se prostě zadržuje 24 miliard cash flow celému jednomu segmentu hospodářství - a je to i napsané ve státním rozpočtu, že jsou to příjmy pro tento rok, přestože ten zákon ještě dávno nebyl schválen -, tak je poměrně evidentní, že ten hlavní důvod je zlepšení opticky.
ps2017-040-10-014-220.u14.p6.s6 Je to čistě opticky, protože tam nedochází k nějakému hospodářskému růstu, prostě se jenom zadrží peníze o 15 dnů déle, opticky se vylepší hospodaření státu.
ps2017-040-10-014-220.u14.p7.s1 S tímhle my nemůžeme souhlasit.
ps2017-040-10-014-220.u14.p7.s2 Z toho důvodu se u tohoto návrhu zákona zdržíme, přestože víme, že přináší řadu pozitivních věcí, některé jsme sami navrhli, jako bylo těch 30 dnů navíc pro elektronické podání daňového přiznání.
ps2017-040-10-014-220.u14.p7.s3 Nicméně těch 24 miliard, které vláda krátkodobě, ale periodicky zabavuje firmám, je podle nás hrubá chyba, pro kterou nemůžeme hlasovat.
ps2017-040-10-014-220.u14.p7.s4 Děkuji za pozornost.
ps2017-040-10-014-220.u15.p1.s1 Nyní vystoupí pan poslanec Jan Hrnčíř a připraví se pan poslanec Tomáš Martínek.
ps2017-040-10-014-220.u15.p1.s2 Aha, s přednostním právem.
ps2017-040-10-014-220.u15.p1.s3 Tak pardon, s přednostním právem vystoupí předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura, prosím, a připraví se pan poslanec Jan Hrnčíř.
ps2017-040-10-014-220.u16.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-040-10-014-220.u16.p1.s2 Pane místopředsedo, paní ministryně, kolegyně, kolegové, formálně, abych nezapomněl, navrhuji, abychom opakovali druhé čtení.
ps2017-040-10-014-220.u16.p1.s3 Hlavní důvod není politický spor o jednotlivé pozměňovací návrhy, k tomu se vrátím ve druhé části, ale to, že podle našeho názoru a např. i podle názoru Komory daňových poradců ten návrh, který nachystalo Ministerstvo financí a podala paní předsedkyně Vostrá, neodpovídá nálezu Ústavního soudu.
ps2017-040-10-014-220.u16.p1.s4 My jsme to opravdu poměrně podrobně debatovali na rozpočtovém výboru, nicméně paní ministryně požádala, abych byl konkrétní, v čem to neodpovídá podle našeho názoru rozhodnutí Ústavního soudu.
ps2017-040-10-014-220.u16.p1.s5 vím, potom přes mikrofon poprosím, děkuji.
ps2017-040-10-014-220.u16.p2.s1 Paní ministryně to zná, nicméně pro vás pro všechny zopakuji tři klíčové články z rozhodnutí Ústavního soudu, který zrušil část stávajícího platného daňového řádu, který se týkal tzv. daňových formulářů.
ps2017-040-10-014-220.u16.p2.s2 A byly to body 39, 40, 41.
ps2017-040-10-014-220.u16.p2.s3 vám je nejdřív ocituji a pak vám popíšu, jak se podle mého názoru chybně s tím vypořádalo Ministerstvo financí a jak jednoduše by se s tím mohlo Ministerstvo financí vypořádat, bych řekl za podpory celé Poslanecké sněmovny, protože to není tak politicky vyhrocené.
ps2017-040-10-014-220.u16.p3.s1 "Ústavní soud za to, že vůči institutu předepsaného tiskopisu nelze z hlediska ústavnosti nic namítat.
ps2017-040-10-014-220.u16.p3.s2 Jestliže však je vyplnění tiskopisu ukládáno jako povinnost, je třeba, aby jeho obsah" - aby jeho obsah, opakuji - "byl stanoven právním předpisem.
ps2017-040-10-014-220.u16.p3.s3 V případě tiskopisu, jehož forma není dána zákonem ani podzákonným právním předpisem, abstraktní kontrola ústavnosti ukládaných povinností možná není."
ps2017-040-10-014-220.u16.p3.s4 To znamená, když to přeložím, Ústavní soud říká: pokud být daňový formulář, musí být formulován zákonným předpisem, aby případně Ústavní soud mohl zkontrolovat jeho ústavnost.
ps2017-040-10-014-220.u16.p3.s5 Pokud tam není, tak Ústavní soud vlastně není schopen zkontrolovat ústavnost takového postupu Finanční správy.
ps2017-040-10-014-220.u16.p4.s1 Dále Ústavní soud pokračuje: "V návaznosti na východiska uvedená v nálezech spisové značky pléna Ústavního soudu 2410 a spisové značky pléna Ústavního soudu 3215 pak Ústavní soud dospěl k závěru, že napadené ustanovení § 72 odst. 1 daňového řádu porušuje právo na ochranu před neoprávněným shromažďováním, zveřejňováním nebo jiným zneužíváním osobních údajů podle čl. 10 odst. 3 Listiny."
ps2017-040-10-014-220.u16.p4.s2 Tady v zásadě v tomto odstavci Ústavní soud ukázal, proč to minulé znění daňového řádu v odstavci 72 - nebo v čem porušovalo ústavnost.
ps2017-040-10-014-220.u16.p4.s3 A není to triviální věc.
ps2017-040-10-014-220.u16.p4.s4 Bylo porušeno ústavní právo na ochranu před neoprávněným shromažďováním, zveřejňováním nebo jiným zneužíváním osobních údajů.
ps2017-040-10-014-220.u16.p4.s5 Tak si představme, kdyby někdo jiný tohle dělal, jaké by to mělo dalekosáhlé důsledky.
ps2017-040-10-014-220.u16.p4.s6 Proto byl ten paragraf v daňovém řádu zrušen.
ps2017-040-10-014-220.u16.p5.s1 A bod 41, který doplňuje ty dva předchozí body: "Ústavnímu soudu tudíž nezbylo než konstatovat, že napadené ustanovení nesplňuje podmínky stanovené ústavním pořádkem pro uložení povinnosti daňovému subjektu sdělovat v přihlášce k daňové registraci, resp. v oznámení o změně registračních údajů a v řádném nebo dodatečném daňovém tvrzení údaje nezbytné pro správu daní.
ps2017-040-10-014-220.u16.p5.s2 To nevylučuje případné zákonné zmocnění Ministerstva financí."
ps2017-040-10-014-220.u16.p6.s1 Z těchto tří odstavců je zřejmé, že Ústavní soud požaduje, aby na základě zákonného zmocnění stanovilo Ministerstvo financí vyhláškou obsah daňového formuláře.
ps2017-040-10-014-220.u16.p6.s2 Bohužel, a paní ministryně mi na to neodpověděla na rozpočtovém výboru, kdyby toto jednoduché ustanovení přenesli úředníci Ministerstva financí do toho pozměňovacího návrhu, tak si myslím, že tento pozměňovací návrh získá podporu vlastně všech přítomných poslanců, protože ono by to mohlo být velmi jednoduché.
ps2017-040-10-014-220.u16.p7.s1 Ministerstvo financí - omlouvám se.
ps2017-040-10-014-220.u16.p7.s2 Paní předsedkyně Vostrá navrhuje, aby v § 72 odst. 4 - tuto textaci: "Ministerstvo financí stanoví v potřebném rozsahu pro jednotlivé druhy daní vyhláškou podrobnosti údajů a náležitostí, které lze požadovat ve formulovaném podání, popř. její uspořádání nebo vzor formulářového podání."
ps2017-040-10-014-220.u16.p7.s3 vůbec nechápu, proč se vzpírá Ministerstvo financí rozhodnutí Ústavního soudu, protože ten odstavec mohl být velmi jednoduchý a nekonfliktní a mohl znít např. takto: Ministerstvo financí je zmocněno vyhláškou vydat formulářové podání.
ps2017-040-10-014-220.u16.p7.s4 Takhle jednoduché to mohlo být, ne pouze podrobností údajů a náležitostí.
ps2017-040-10-014-220.u16.p8.s1 Ve veřejném prostoru - a bylo to díky panu poslanci Ferjenčíkovi, je třeba vždycky připomenout toho, kdo si toho všiml - se debatuje formulářové podání pro tzv. papírové EET, resp. pro ty, kteří budou používat v EET zvláštní režim, které mělo 540 kolonek pro jeden kvartál.
ps2017-040-10-014-220.u16.p8.s2 Všiml jsem si, že je to staženo z webu Finanční správy.
ps2017-040-10-014-220.u16.p8.s3 Ale kdyby to bylo vyhláškou Ministerstva financí, tak se to za prvé dostane do toho veřejného prostoru dřív a každý by se mohl bránit a mohl by Ústavní soud prozkoumat ústavnost.
ps2017-040-10-014-220.u16.p9.s1 Kdybych použil slova Andreje Babiše, kterými komentoval ty pravdivé tabulky, které ukazovaly DPH na pivo, tak slovy Andreje Babiše to napsal asi nějaký blb nějakou debilní tabulku, kterou po něm nikdo nechtěl.
ps2017-040-10-014-220.u16.p9.s2 Myslím, že ta slova Andreje Babiše na ten případ docela sedí a taky ta tabulka byla stažena.
ps2017-040-10-014-220.u16.p9.s3 Na tomto konkrétním případu vám ukazuji, proč je důležité vyhovět přání Ústavního soudu, aby ti, kteří to tvoří, měli odpovědnost, aby to byl právní předpis, aby se případně ti, kteří tu povinnost mají plnit, mohli bránit u Ústavního soudu.
ps2017-040-10-014-220.u16.p9.s4 A my jsme přesvědčeni, že formulace - omlouvám se, to musím citovat - "stanoví podrobnosti údajů a náležitostí" neodpovídá tomu, že je to obsah.
ps2017-040-10-014-220.u16.p9.s5 Můžeme se o to přít, ale podle ten spor je úplně zbytečný, malicherný a nevím, proč ho Ministerstvo financí vede.
ps2017-040-10-014-220.u16.p10.s1 To je důvod, proč navrhuji opakovat druhé čtení, s tím, že by Ministerstvo financí dopracovalo nebo změnilo tento pozměňovací návrh a on by plně odpovídal rozhodnutí Ústavního soudu.
ps2017-040-10-014-220.u16.p10.s2 Samozřejmě my nevíme, jestli, pokud to bude takhle schváleno tady i v Senátu a bude to podepsáno prezidentem, zda ti, kterých se to týká profesně, nebo jejich podnikání, to opět napadnou u Ústavního soudu.
ps2017-040-10-014-220.u16.p10.s3 Je to pravděpodobné.
ps2017-040-10-014-220.u16.p10.s4 A je zbytečné zatěžovat Ústavní soud další agendou, když to můžeme vyřešit poměrně konformně a nekonfliktně tady.
ps2017-040-10-014-220.u16.p10.s5 To bylo zdůvodnění toho procedurálního návrhu na opakování druhého čtení.
ps2017-040-10-014-220.u16.p10.s6 A z těch pozměňovacích návrhů - moji kolegové z mého poslaneckého klubu bezesporu představí své pozměňovací návrhy.
ps2017-040-10-014-220.u16.p11.s1 jsem přemýšlel, co s tím prodloužením lhůty na vrácení DPH.
ps2017-040-10-014-220.u16.p11.s2 Ani vteřinu jsem neuvěřil tvrzení, že to vlastně ty úředníky nebo paní ministryni překvapilo a že nečekali, že to bude mít 27 - ne 24, 27 miliard saldo do veřejných rozpočtů.
ps2017-040-10-014-220.u16.p11.s3 Na druhé straně jsem vnímal potřebu Finanční správy prodloužit dobu kontroly.
ps2017-040-10-014-220.u16.p11.s4 Tak jsem připravil kompromisní návrh - tam jsou i návrhy, které úplně vypouštějí toto ustanovení - to znamená, prodloužit tu lhůtu (nesroz.)o 5 dnů, z 30 na 35.
ps2017-040-10-014-220.u16.p11.s5 To je o 17 %.
ps2017-040-10-014-220.u16.p11.s6 To přece není málo, o 17 %.
ps2017-040-10-014-220.u16.p11.s7 Ano, vláda navrhuje o 50 %.
ps2017-040-10-014-220.u16.p11.s8 A navrhuji 17 jako kompromis, a za dva roky bychom to mohli vyhodnotit, jestli to stačí, nebo ne a zda dojde k poklesu zadržované části DPH.
ps2017-040-10-014-220.u16.p11.s9 Mimochodem je to reakce na rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, není to žádná iniciativa a žádné dobro, které by konalo Ministerstvo financí či Finanční správa, pouze se zpožděním, zbytečně velkým zpožděním reagují na judikaturu Nejvyššího správního soudu.
ps2017-040-10-014-220.u16.p12.s1 Když se podíváte na nesouhlasné stanovisko Ministerstva financí, tak zaprvé přiznám, že to neruším, ale kouzlo těch 5 dnů spočívá v tom, že by to nebylo těch 27 miliard, že by to mělo nulový fiskální dopad pro státní rozpočet.
ps2017-040-10-014-220.u16.p12.s2 Ano, podnikatelé by to, jak říká paní ministryni opozice, a pravdu, my to tak říkáme, podnikatelé by těchto 27 miliard nepůjčili na 15 dnů bez úročení, ale na 5, na třetinu toho, co chce vláda.
ps2017-040-10-014-220.u16.p12.s3 To je kompromis.
ps2017-040-10-014-220.u16.p12.s4 To není čistá negace.
ps2017-040-10-014-220.u16.p12.s5 Přitom ta čistá negace je samozřejmě nejsprávnější řešení, ale pochopil jsem, že vládní většina to není, takže jsem se snažil vyjít vstříc, ale ani tento kompromisní návrh Ministerstvo financí a paní ministryně není ochotna...
ps2017-040-10-014-220.u16.p13.s1 Takže jednoduchá zpráva pro naše drahé daňové poplatníky: paní ministryně se rozhodla, pravděpodobně za podpory vládní většiny ve Sněmovně, to znamená poslanců hnutí ANO, sociálních demokratů a komunistů, půjčit si bezúročně od vás 27 miliard a za to vám slibuje, že z částky 800 milionů, což je přibližně částka, kterou zadržuje DPH, zase to není žádná dobrá vůle Finanční správy, ale reakce na zpackané zadržovací příkazy a prohrané soudní spory, ale dobře, že přichází, pozdě, ale přece, takže je to dobře.
ps2017-040-10-014-220.u16.p13.s2 A musím říct, že ta největší zvěrstva v oblasti zdržovacích příkazů se děla za bývalého generálního ředitele Finanční správy a za bývalých ministrů financí.
ps2017-040-10-014-220.u16.p13.s3 To je třeba spravedlivě říct.
ps2017-040-10-014-220.u16.p13.s4 A je dobře, že tam není.

Text viewDownload CoNNL-U