ps2017-040-10-001-212.u1.p1.s1
212 . ps2017-040-10-001-212.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 89 / 2012 Sb . , občanský zákoník , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 411 / - třetí čtení ps2017-040-10-001-212.u1.p2.s1
Místo u stolku zpravodajů už zaujala paní ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová a zpravodaj garančního výboru , kterým je ústavně - právní výbor , pan poslanec Tomáš Kohoutek . ps2017-040-10-001-212.u1.p2.s2
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 411 / 4 , který byl doručen dne 21 . ledna 2020 . ps2017-040-10-001-212.u1.p2.s3
Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 411 / 5 . ps2017-040-10-001-212.u1.p3.s1
Ptám se paní navrhovatelky , zda má zájem o vystoupení před otevřením rozpravy . ps2017-040-10-001-212.u1.p3.s2
Má zájem . ps2017-040-10-001-212.u1.p3.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-040-10-001-212.u2.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážené paní poslankyně , páni poslanci , dovolte , abych stručně uvedla návrh novely právní úpravy bytového spoluvlastnictví , obsažené v občanském zákoníku a zákoně 311 / 2013 Sb . , o převodu vlastnického práva k jednotkám a skupinovým rodinným domům v některých bytových družstvech , který byl připraven v úzké spolupráci s Ministerstvem spravedlnosti , a které je také spolupředkladatelem navrhovaných úprav . ps2017-040-10-001-212.u2.p2.s1
V prvé řadě bych ráda připomněla , že právní úprava bytového spoluvlastnictví se dotýká značného množství osob . ps2017-040-10-001-212.u2.p2.s2
V roce 2018 bylo v České republice evidováno přibližně 65 tisíc společenství vlastníků jednotek , přičemž jejich počet meziročně vzrostl o 3 % . ps2017-040-10-001-212.u2.p2.s3
V bytovém spoluvlastnictví je více než 1 , 5 milionu bytů . ps2017-040-10-001-212.u2.p2.s4
Tato úprava je tedy velmi významná pro řadu našich spoluobčanů . ps2017-040-10-001-212.u2.p3.s1
Mezi zásadní navrhované změny lze zařadit zejména následující úpravy : úprava prohlášení vlastníka , v němž se podle stávajícího textu zákona mohou uvádět náležitosti stanov , což vyvolává v praxi otázky , zda v souvislosti s přijetím prohlášení lze společenství vlastníků pouze založit , nebo i zapsat do veřejného rejstříku , a rovněž otázku , zda následná změna stanov po vzniku společenství vlastníků jako právnické osoby je i změnou prohlášení . ps2017-040-10-001-212.u2.p3.s2
Návrh tyto pochybnosti odstraňuje tím , že stanovy budou nadále samostatným dokumentem odlišným od prohlášení . ps2017-040-10-001-212.u2.p4.s1
Dále jsou navrženy změny v postupu při změně prohlášení , rovněž se mění úprava práv a povinností vlastníka jednotky , a to zejména ve vztahu k možnostem oprav a údržby nejen uvnitř jeho bytu , ale i pokud jde o společné části . ps2017-040-10-001-212.u2.p4.s2
Za důležité lze považovat i odstranění pochybností při rozhodování o poměru výše příspěvků a poté při stanovení příspěvku na správu domu a pozemku . ps2017-040-10-001-212.u2.p5.s1
Zásadní změnou je úprava přechodu pohledávek a dluhů v případě převodu jednotky a vyjasnění otázky , v jaké výši a které dluhy přecházejí na nabyvatele . ps2017-040-10-001-212.u2.p5.s2
Ustanovení o přechodu dluhů se do budoucna vztahuje rovněž na platby za plnění spojené s užíváním bytu . ps2017-040-10-001-212.u2.p6.s1
Navrhuje se i precizace textu , který se týká správy společných částí před vznikem společenství vlastníků jako právnické osoby . ps2017-040-10-001-212.u2.p7.s1
Zjednodušuje se proces nuceného prodeje jednotky vlastníka , který neplní své povinnosti . ps2017-040-10-001-212.u2.p7.s2
Tento institut není v praxi pro svou složitou úpravu téměř využíván . ps2017-040-10-001-212.u2.p7.s3
Vůči vlastníkům , kteří neplní své povinnosti způsobem podstatně omezujícím nebo znemožňujícím výkon práv ostatních vlastníků jednotek , tak v podstatě neexistuje účinné řešení vzniklé situace . ps2017-040-10-001-212.u2.p8.s1
V neposlední řadě se navrhuje vyloučení předkupního práva , a to zejména v případech , kdy je spoluvlastnictvím jednotka , ve které jsou vymezena garážová stání , nebo v případech , kdy je ve spoluvlastnictví zejména funkčně související pozemek . ps2017-040-10-001-212.u2.p9.s1
Další drobné změny , jako úprava náhradního shromáždění při přezkoumávání rozhodnutí společenství vlastníků soudem směřující ke zjednodušení rozhodování a zlepšení fungování společenství . ps2017-040-10-001-212.u2.p9.s2
S ohledem na vztah právní úpravy bytového spoluvlastnictví obsažené v občanském zákoníku v zákonu č . 311 / 2013 Sb . , o převodu vlastnického práva k jednotkám a skupinovým rodinným domům , jsou navrženy i další dílčí úpravy . ps2017-040-10-001-212.u2.p10.s1
Návrh byl projednán ústavně - právním výborem jako výborem garančním a ten doporučil jeho schválení . ps2017-040-10-001-212.u2.p10.s2
Ve druhém čtení byly k návrhu podány pozměňovací návrhy . ps2017-040-10-001-212.u2.p11.s1
Vzhledem k významu předkládaného materiálu vás prosím o jeho přijetí a postoupení k dalšímu projednávání do Senátu . ps2017-040-10-001-212.u2.p11.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-040-10-001-212.u3.p1.s1
Děkuji vám , paní ministryně . ps2017-040-10-001-212.u3.p1.s2
Poprosím vás ještě jednou o klid v sále . ps2017-040-10-001-212.u3.p1.s3
Nechtěl jsem paní ministryni přerušovat . ps2017-040-10-001-212.u3.p1.s4
Ona má silný hlas , tak vás přehlušila , ale opravdu je tady skutečně příliš velký hluk . ps2017-040-10-001-212.u3.p1.s5
Jestliže máte nějaký telefonát nebo něco k projednání , prosím , běžte do předsálí . ps2017-040-10-001-212.u3.p2.s1
Otevírám rozpravu , do které je jako první přihlášen pan poslanec Feri . ps2017-040-10-001-212.u3.p2.s2
Pane poslanče , máte slovo . ps2017-040-10-001-212.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedo . ps2017-040-10-001-212.u4.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážení přítomní členové vlády , s tímto návrhem jsme dlouho bojovali , ale myslím , že jsme našli nějakou variantu , která je schůdná tak nějak pro všechny . ps2017-040-10-001-212.u4.p2.s1
Jedna věc tam vyvstala a byla zohledněna v rámci druhého čtení , a sice že tento návrh ve své původní předloze by vedl k faktické paralýze těch domů , kde je bytové družstvo a některé převedené jednotky , protože byť i jedna převedená jednotka , tak by mohl ten vlastník paralyzovat správu toho domu svou neúčastí . ps2017-040-10-001-212.u4.p2.s2
To bylo mým pozměňovacím návrhem B upraveno . ps2017-040-10-001-212.u4.p2.s3
Ten návrh nevymýšlí znovu kolo , neobjevuje Ameriku , vy ho znáte , skvělé , ale jenom zachovává současný stav , to znamená tak , aby se hlasovalo skutečně spravedlivě . ps2017-040-10-001-212.u4.p2.s4
Ústavně - právní výbor k němu přijal doporučující stanovisko , tuším - byl jsem nemocen - , že dokonce jednomyslně . ps2017-040-10-001-212.u4.p2.s5
Žádám vás tímto o podporu . ps2017-040-10-001-212.u4.p3.s1
Celkový návrh vzhledem k tomu , že se podařilo dosáhnout kompromisu ve sporných věcech , budeme podporovat . ps2017-040-10-001-212.u4.p3.s2
Děkuji vám . ps2017-040-10-001-212.u5.p1.s1
Děkuji vám . ps2017-040-10-001-212.u5.p1.s2
Ptám se , kdo další . ps2017-040-10-001-212.u5.p1.s3
Paní poslankyně Černochová . ps2017-040-10-001-212.u6.p1.s1
Děkuji , pane předsedo . ps2017-040-10-001-212.u6.p1.s2
Já bych spíš poprosila nějakým způsobem systémově , jestli bychom mohli požádat paní ministryni , společně zřejmě s ministrem vnitra , možná částečně s ministrem kultury , aby vytvořili ve svých resortech nějakou skupinu , která bude řešit ten negativní fenomén těch platforem , nemyslím pouze Airbnb , protože vím , že v pátek se konala nějaká schůzka , kterou iniciovala paní ministryně Dostálová , ale vždycky se dostává potom ta schůzka do situace , že se úzce řeší jenom ta záležitost , která se týká toho jednoho resortu , a nemá to přesun k resortům dalším , protože je samozřejmé , že v rámci těchto platforem hraje obrovskou roli i Ministerstvo vnitra , kdy zase z hlediska cizineckého zákona jsou tam nějaké povinnosti , které se týkají oznamování v nějakých zákonných lhůtách . ps2017-040-10-001-212.u6.p1.s3
Teď jsem si třeba ověřovala , jestli v pátek padla na té schůzce , kterou paní ministryně iniciovala , zmínka o tom , že se v tomto ohledu mění občanský zákoník , který teoreticky - jak všichni věříme a doufáme - může v té problematice pomoci . ps2017-040-10-001-212.u6.p1.s4
A ti lidé , kteří tam byli , říkali , že se to tam vůbec nezmínilo , že to je pro ně nová informace . ps2017-040-10-001-212.u6.p2.s1
Neberte to , paní ministryně , jako kritiku , spíše jako doporučení , protože ten problém zejména ve velkých městech je veliký . ps2017-040-10-001-212.u6.p2.s2
A já jsem se docela do té problematiky teď ponořila , protože na Praze 2 ten problém máme obrovský a vím , že řada resortů něco dělá , a dělá třeba i dobré kroky , ale nikdo ty resorty nekoordinuje tak , aby se udělalo něco , co bude na sebe navazovat a bude to mít hlavu a patu . ps2017-040-10-001-212.u6.p3.s1
Takže bych poprosila , protože je to hlavně záležitost vašeho resortu , jestli byste třeba vy mohla být iniciátorkou toho , že tady bude nějaké meziresortní pracovní sezení , kde se ty věci vydiskutují , protože za chvíli sem dostaneme stavební zákon , zmiňovala to tam moje kolegyně na té schůzce , kdy Praha 2 podala podnět k provedení přezkumného řízení , konkrétně se jednalo o Podskalskou 27 , jednalo se o uložení sankce za užívání bytového domu ke krátkodobým pronájmům . ps2017-040-10-001-212.u6.p3.s2
Sankce byla odvolacím orgánem Magistrátu hl . m . Prahy zrušena . ps2017-040-10-001-212.u6.p3.s3
Stručně řečeno , MMR tento podnět zamítlo , což postrádá ratio , ale zamítlo to oprávněně s odkazem na rozsudek Nejvyššího správního soudu , ale pozor - ten rozsudek je z roku 2008 , ze kterého vám odcituji jenom jednu větu : Přenechání bytů do krátkodobého pronájmu nevybočuje z mezí dovolených způsobů užívání stavby . ps2017-040-10-001-212.u6.p4.s1
Takže tady bych chtěla poprosit , aby se i v té diskusi o stavebním zákoně vytvořila do budoucna nějaká ustanovení , která nám vytvoří předpoklady pro to , aby stavební úřady mohly účinně zajišťovat dodržování svých rozhodnutí včetně vymezení účelu užívání staveb . ps2017-040-10-001-212.u6.p5.s1
Vím , že probíráme občanský zákoník . ps2017-040-10-001-212.u6.p5.s2
Omlouvám se za tu vsuvku do stavebního zákona , ale ono to opravdu spolu souvisí . ps2017-040-10-001-212.u6.p5.s3
Jenom jsem chtěla využít té příležitosti , že tady od paní ministryně vidím nějakou snahu problém těch platforem , těch pronájmů bytů , řešit , tak , aby se tomu věnovala šířeji , třeba právě i z hlediska stavebního zákona anebo zákona o obcích , a samozřejmě v neposlední řadě hrozně důležité v těchto jednáních a v tom , jaké zákonné oprávnění máme , bude Ministerstvo vnitra . ps2017-040-10-001-212.u6.p5.s4
Takže to berte prosím ne jako kritiku , ale jako prosbu . ps2017-040-10-001-212.u6.p5.s5
Děkuji . ps2017-040-10-001-212.u7.p1.s1
Děkuji vám . ps2017-040-10-001-212.u7.p1.s2
Paní ministryně ? ps2017-040-10-001-212.u8.p1.s1
Moc děkuji paní poslankyni . ps2017-040-10-001-212.u8.p1.s2
My jsme skutečně v pátek měli setkání . ps2017-040-10-001-212.u8.p1.s3
Já jsem vůbec netušila , že v kontextu toho se to tady dneska otevře . ps2017-040-10-001-212.u8.p1.s4
To , aby se zúčastňovalo těch jednání Ministerstva vnitra i Ministerstvo financí , navrhoval už pan poslanec Luzar právě na této schůzce . ps2017-040-10-001-212.u8.p1.s5
My určitě to další setkání uděláme , ale jenom abych paní poslankyni odpověděla . ps2017-040-10-001-212.u8.p2.s1
Ono už dneska v tom zákoně v rámci toho , že se upravuje i ta 311 , tak se samozřejmě na základě vznesených požadavků navrhuje zavedení možnosti ujednat si v souvislosti s nájmem bytu právo na zaplacení smluvní pokuty pro případ porušování povinností vyplývajících z nájmu ze strany nájemce . ps2017-040-10-001-212.u8.p2.s2
Toto bylo doposud zákonem zakázáno a zároveň budeme mít souhlasné stanovisko u pozměňovacího návrhu pana poslance Michálka , který vlastně směřuje k podchycení ubytovacích služeb , kdy se navrhuje oznamovací povinnost vlastníka jednotky vůči SVJ v případě , kdy vlastník poskytuje ubytovací služby . ps2017-040-10-001-212.u8.p2.s3
A tady to si myslím , že také je vlastně dobré podpořit tak , abychom ty věci jednali . ps2017-040-10-001-212.u8.p2.s4
Ale zároveň potvrzuji , že je potřeba jednat mezirezortně , že se to netýká pouze rezortu MMR , takže my samozřejmě tyto prosby vyslyšíme a další jednání bude mezirezortní . ps2017-040-10-001-212.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-040-10-001-212.u9.p1.s2
Pan poslanec Benda je přihlášen do rozpravy jako další . ps2017-040-10-001-212.u9.p1.s3
Prosím . ps2017-040-10-001-212.u10.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážená paní ministryně , vážené dámy , vážení pánové , já jsem byl přihlášen původně před paní kolegyní Černochovou , ale nějak to tak trošičku zkolabovalo v tom elektronickém přihlášení . ps2017-040-10-001-212.u10.p2.s1
Já jsem chtěl jenom , protože to tady úplně neodeznělo , maličko dodat k usnesení ústavně - právního výboru ty podstatné otázky , které tam byly nad rámec původního vládního návrhu , případně původního vládního návrhu , který přišel z Ministerstva spravedlnosti , které v tomto tisku byly sloučeny víceméně do jednoho , které byly přijaty . ps2017-040-10-001-212.u10.p2.s2
A jenom proto , aby to Sněmovna věděla a pak mi nikdo nevyčítal , že jsme tady hlasovali o něčem , o čem jsme netušili . ps2017-040-10-001-212.u10.p3.s1
První , co je , tak jak už říkala paní ministryně , v roce 2012 , když byl přijímán nový občanský zákoník , byla zvolena nějaká koncepce předkupního práva v případě spoluvlastnictví . ps2017-040-10-001-212.u10.p3.s2
Byla to koncepce , že pouze pokud to spoluvlastnictví vznikne nečekaně , v případě smrti a dalších věcí , tak tam existuje po nějakou dobu předkupní právo . ps2017-040-10-001-212.u10.p3.s3
Tato koncepce byla za minulého ministra , předpředminulého ministra Pelikána v roce 2016 změněna na to , že se předkupní právo vrátilo . ps2017-040-10-001-212.u10.p3.s4
Já už jsem to tehdy pokládal za velkou chybu . ps2017-040-10-001-212.u10.p3.s5
Vystupoval jsem proti tomu na půdě Poslanecké sněmovny . ps2017-040-10-001-212.u10.p3.s6
A nyní začaly chodit z rezortů , tentokrát konkrétně z Ministerstva pro místní rozvoj , návrhy na to , abychom předkupní právo tam a onde opět osekali . ps2017-040-10-001-212.u10.p3.s7
Tady se týkalo garážových stání , případně dalších věcí , které souvisejí s bydlením , ale věděl jsem stejně tak dobře , že stejné problémy jsou s tím na Ministerstvu zemědělství u pana ministra Tomana a u dalších . ps2017-040-10-001-212.u10.p3.s8
Že prostě předkupní právo u spoluvlastnictví vytváří velký problém , a podle mého názoru i koncepčně není správně , protože prostě spoluvlastnictví sice omezuje , ale je také celým vlastnictvím . ps2017-040-10-001-212.u10.p4.s1
Proto navrhuje ústavně - právní výbor po dohodě s oběma rezorty , abychom se vrátili k původní koncepci předkupního práva u spoluvlastnictví , tak jak byla v novém občanském zákoníku v roce 2012 , to znamená , že není předkupní právo , pouze ty omezené případy , kdy to vzniklo nějakou nenadálou událostí , například děděním , kde existuje ta půlroční lhůta , aby měli dědici možnost si věci vypořádat . ps2017-040-10-001-212.u10.p4.s2
To je podle mě zásadní koncepční změna , kterou jenom chci , aby Sněmovna věděla , že se o ní bude hlasovat . ps2017-040-10-001-212.u10.p5.s1
Dále bych řekl , že podporujeme návrh pana poslance Feriho , který vede k zrovnoprávnění družstev a spoluvlastníků , pokud dochází k tomu rozpadávání družstevního vlastnictví na družstevní a to spoluvlastnictví jednotek . ps2017-040-10-001-212.u10.p6.s1
A poté k tomu , co se ptala paní kolegyně Černochová . ps2017-040-10-001-212.u10.p6.s2
Já si myslím , že zdaleka není všechno , co se týká platforem , vyřešeno . ps2017-040-10-001-212.u10.p6.s3
Přesto ústavně - právní výbor doporučil dva návrhy zase po dohodě s rezorty , které pokládáme za minimálně vykročení směrem k tomu , abychom mohli být schopni alespoň v tom občanském právu - a teď se nebavím o těch veřejnoprávních regulacích , ty musí přinést nepochybně exekutiva zvlášť - ale alespoň v tom občanském právu nějakým způsobem řešit problematiku právě sdíleného ubytování , respektive dneska už to v žádném případě není sdílené ubytování , ale prostě pronajímání na krátké časy . ps2017-040-10-001-212.u10.p7.s1
Jedná se o novelizaci § 1182 , občanského zákoníku , kde se doplňuje nový odstavec 3 , který říká : " Vlastník jednotky předem oznámí osobě odpovědné za správu domu podnikání nebo jinou činnost v bytě , která může vést k narušení obvyklého klidu a pořádku v domě na dobu nikoliv přechodnou . " ps2017-040-10-001-212.u10.p7.s2
Jedná se o to , že pokud právě tam chci provozovat něco takového , jsem povinen to těm ostatním , respektive správci a ten to řekne ostatním spoluvlastníkům , sdělit , aby věděli , že se tam něco podobného dít bude , a mohli se nějakým způsobem podle toho zařídit . ps2017-040-10-001-212.u10.p7.s3
Samozřejmě pokud se tak dít nebude , bude nutné to vynucovat nějakými jinými prostředky , ale ty prostředky občanské právo zná . ps2017-040-10-001-212.u10.p8.s1
A druhá část , která byla doplněna do zákona , kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytu a nebytových prostor v domě s byty , to jest zákon 67 / 2013 , tam dochází zase k doplnění odstavce bodu 3 , kde to , co je povinnost nahlásit , jsou osoby , u nichž lze mít za to , že mohou užívat byt , je - li užíván k jinému účelu než k zajištění bytových potřeb po dobu v souhrnu přesahující dva měsíce v průběhu zúčtovacího období . ps2017-040-10-001-212.u10.p9.s1
Zase jde o to , aby v těch případech , kdy dochází k rozúčtování různých společně odebíraných - ať už jsou to popelnice , vody , pokud nemají samostatné vodoměry , a další a další otázky - aby bylo jasné , kolik v tom bytě bydlí osob , a aby ty platby , které za nimi jdou , byly opravdu podle toho počtu osob , které tam jsou , a ne že je jeden vlastník , který si tam pravidelně každých 14 dní točí sedm až dvanáct návštěvníků a tváří se vůči těm ostatním : já vůči vám vůbec žádné povinnosti nemám a já se na vás můžu v úplném klidu vykašlat .