|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-29 ps2017-040-06-004-162 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

162. Návrh poslanců Jany Černochové, Andreje Babiše, Jana Hamáčka, Petra Fialy a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů /sněmovní tisk 557/ - prvé čtení

Date2020-01-29
Meetingps2017/040
Agenda Itemps2017/040/162
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/040schuz/s040196.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 1105 • previousnext

ps2017-040-06-004-162.u6.p7.s2 Tohle je smyslem toho návrhu zákona.
ps2017-040-06-004-162.u6.p7.s3 Vyřadit Parlament z rozhodování a postavit ho před hotovou věc.
ps2017-040-06-004-162.u6.p7.s4 Nejde o čas.
ps2017-040-06-004-162.u6.p7.s5 Nejde o věci, které bychom nemohli rozhodnout, ale jde o to, aby tento Parlament nebo jakýkoliv Parlament po volbách byl vyřazen z rozhodování.
ps2017-040-06-004-162.u6.p7.s6 A to, že jste to v důvodové zprávě zamlčeli, že se k tomu ani zpravodaj nevyjádřil, jenom utvrzuje v tom, že chcete parlamentní demokracii změnit.
ps2017-040-06-004-162.u6.p7.s7 A s tím nemohu zásadně souhlasit!
ps2017-040-06-004-162.u6.p7.s8 S tím jste se nevypořádali, návrh to neobsahuje a při jednání jste to zamlčeli.
ps2017-040-06-004-162.u6.p8.s1 Nezlobte se na , to je nechutné jednání vůči této Sněmovně!
ps2017-040-06-004-162.u6.p8.s2 s takovým návrhem změny Ústavy souhlasit nemohu a také nikdy nebudu.
ps2017-040-06-004-162.u6.p8.s3 Děkuji vám.
ps2017-040-06-004-162.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-040-06-004-162.u7.p1.s2 Jako další je do rozpravy přihlášen poslanec Vích.
ps2017-040-06-004-162.u8.p1.s1 Dobré dopoledne.
ps2017-040-06-004-162.u8.p1.s2 Děkuji za slovo, vážený pane předsedající.
ps2017-040-06-004-162.u8.p1.s3 Dovolte, abych vyjádřil stanovisko poslaneckého klubu SPD k této věci.
ps2017-040-06-004-162.u8.p2.s1 Podle našeho názoru ta předkládaná novela Ústavy v současné době není zapotřebí.
ps2017-040-06-004-162.u8.p2.s2 My zastáváme názor, že dnes již můžeme vyslat naše vojáky na 60 dnů do zahraničí s omezením na závazky plynoucí z mezinárodních smluv, a sice na záchranné a mírové operace v rámci živelních pohrom a ekologických havárií.
ps2017-040-06-004-162.u8.p2.s3 Uvedený návrh Ústavy, tak jak tady zazněl a tak jak byl popsán, by podle našeho názoru vytvářel podmínky a možnosti, jak zatáhnout Českou republiku do válečného konfliktu, a to je pro nás nepřijatelné.
ps2017-040-06-004-162.u8.p2.s4 Chtěl bych říct, že novelizace článku 43 Ústavy tak, jak je navrhovaná, by umožňovala vládě České republiky v podstatě vyslat vojáky z jakýchkoli důvodů a kamkoli.
ps2017-040-06-004-162.u8.p2.s5 A znovu opakuji, to je pro nás nepřijatelné, včetně návrhu prodloužení doby na projednání v Parlamentu České republiky.
ps2017-040-06-004-162.u8.p2.s6 Navíc třeba později se může ukázat, že se jednalo o nějakou provokaci.
ps2017-040-06-004-162.u8.p2.s7 Takže k argumentaci případné záchrany českých občanů v zajetí bych chtěl říci, že podle našeho názoru tu situaci, kterou se ústavní novela zabývá, je možné řešit jiným způsobem, a sice prostřednictvím specializovaných útvarů bezpečnostních sborů, a nikoliv pro tento účel používat armádu České republiky.
ps2017-040-06-004-162.u8.p3.s1 Takže jenom na závěr - kategorické ne.
ps2017-040-06-004-162.u8.p3.s2 Poslanecký klub SPD tento návrh, změnu článku 43 Ústavy, nepodpoří.
ps2017-040-06-004-162.u8.p3.s3 Děkuji za pozornost.
ps2017-040-06-004-162.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-040-06-004-162.u9.p1.s2 S přednostním právem pan předseda Kalousek do obecné rozpravy.
ps2017-040-06-004-162.u10.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2017-040-06-004-162.u10.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, pan předseda Filip vidí v tomto návrhu zásadní okleštění parlamentní demokracie.
ps2017-040-06-004-162.u10.p1.s3 si to nemyslím.
ps2017-040-06-004-162.u10.p1.s4 Pouze prostě některé kompetence vykonává vláda, některé kompetence vykonává Sněmovna.
ps2017-040-06-004-162.u10.p1.s5 To, že přesuneme tuto kompetenci na vládu, která vychází z voleb a opírá se o důvěru Poslanecké sněmovny, nevidím jako okleštění parlamentní demokracie, spíš zpřehlednění současného systému.
ps2017-040-06-004-162.u10.p2.s1 Vezměme si to na běžnou praxi.
ps2017-040-06-004-162.u10.p2.s2 Vládne nám vláda s podporou Komunistické strany Čech a Moravy.
ps2017-040-06-004-162.u10.p2.s3 V okamžiku, kdy vláda chce plnit naše spojenecké závazky a předkládá do Sněmovny návrh na vyslání našich jednotek, ti, kteří celou dobu tuhle vládu drží u moci, si umyjí ruce a předpokládají, že odpovědná opozice v tomto případě vládu podpoří.
ps2017-040-06-004-162.u10.p2.s4 A pak komunisté chodí a říkají: To je proti naší vůli a my za to neneseme žádnou odpovědnost.
ps2017-040-06-004-162.u10.p2.s5 To vládě podpořila opozice.
ps2017-040-06-004-162.u10.p3.s1 Dojde-li k takovéhle změně, bude to mnohem přehlednější a skutečně i poslanecký klub Komunistické strany Čech a Moravy získá mnohem větší vliv na podobné rozhodnutí, protože nic jim samozřejmě nemůže bránit říct vládě: Jestli někam ty jednotky vyšlete, my vám okamžitě odepřeme důvěru a dáme návrh na hlasování nedůvěry do Poslanecké sněmovny.
ps2017-040-06-004-162.u10.p3.s2 Pak tedy se musí vláda rozhodnout, co je pro v danou chvíli silnější.
ps2017-040-06-004-162.u10.p4.s1 Takže my tady prakticky pro tuto Sněmovnu, ale i pro všechny další Sněmovny, které by byly konstruovány podobně, dáváme mnohem větší parlamentní pravomoce poslaneckým klubům, které jsou připraveny podporovat vládu, ale v otázce vysílání našich jednotek si umyjí roce a nechají to na opozici.
ps2017-040-06-004-162.u10.p4.s2 Tak to ne.
ps2017-040-06-004-162.u10.p4.s3 To není fér.
ps2017-040-06-004-162.u10.p4.s4 A si myslím, že schválením tohoto návrhu parlamentní demokracie okleštěna nebude, ale bude naprosto jasné, kdo nese odpovědnost za příslušná rozhodnutí.
ps2017-040-06-004-162.u10.p4.s5 Tu odpovědnost ponese vláda a ti poslanci, kteří vládu podporují.
ps2017-040-06-004-162.u10.p4.s6 A to je fér.
ps2017-040-06-004-162.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2017-040-06-004-162.u11.p1.s2 Dále je do rozpravy přihlášen poslanec Grospič.
ps2017-040-06-004-162.u12.p1.s1 Děkuji.
ps2017-040-06-004-162.u12.p1.s2 Vážený pane předsedo, vážené kolegyně a kolegové, vážení členové vlády, vnímám skutečnost, že tak jak tady bylo skutečně řečeno popravdě předkladateli předloženého návrhu, se nejedná o návrh nový.
ps2017-040-06-004-162.u12.p1.s3 Hovořilo se o něm mnohokrát v dřívějších volebních obdobích a v tom sedmém volebním období skutečně byl tento návrh pod tiskem devět set padesát šest předložen do Poslanecké sněmovny.
ps2017-040-06-004-162.u12.p1.s4 A tehdy jeho předkladateli byli Jana Černochová z Občanské demokratické strany, pan Ivo Gabal z KDU-ČSL, Jan Hamáček ze sociální demokracie, David Kádner z hnutí Úsvit, Martin Stropnický z hnutí ANO a Marek Ženíšek z TOP 09.
ps2017-040-06-004-162.u12.p1.s5 To v podstatě koresponduje s rozložením politických sil a současných předkladatelů také z různého spektra politických sil.
ps2017-040-06-004-162.u12.p1.s6 Vnímám, že Komunistická strana Čech a Moravy bude v tento moment asi jedna z mála politických stran zastoupených v Poslanecké sněmovně a vůbec v Parlamentu České republiky, která bude mít velké výhrady vůči předloženému návrhu zákona.
ps2017-040-06-004-162.u12.p2.s1 Ale chtěl bych tady navázat i na to, co tady zaznělo.
ps2017-040-06-004-162.u12.p2.s2 Ta novela se tváří velice nevinně, pragmaticky a říká: Dejme vládě pravomoc vysílat ozbrojené síly České republiky za hranice České republiky za určitých situací, v určitých momentech, aniž k tomu budeme potřebovat bezprostředně svolávat Poslaneckou sněmovnu, a to na dobu delší 60 dnů.
ps2017-040-06-004-162.u12.p2.s3 Ale pak tady totiž nastupují ty další zákony, jako je jednací řád Poslanecké sněmovny, Ústava samotná, které říkají něco jiného.
ps2017-040-06-004-162.u12.p2.s4 A fakticky skutečně může dojít k tomu, že o vysílání vojsk do zahraničí za jakýmkoli účelem, protože ta dikce a výčet je poměrně široký, tak jak je v Ústavě stanoven, může dojít pouze za souhlasu vlády.
ps2017-040-06-004-162.u12.p2.s5 Souhlas Sněmovny nebude momentálně k dispozici, bude odkládáno různými způsoby projednávání v této Sněmovně a bude se tak vlastně dít na základě moci výkonné.
ps2017-040-06-004-162.u12.p2.s6 A my si musíme klást otázku, jestli tedy zůstáváme republikou parlamentní, poloparlamentní s prezidentským systémem, nebo republikou, která také existuje ve světě, kde určitý podíl moci, a ten rozhodující podíl moci, moc výkonná v osobě předsedy vlády, a ta se jen sporadicky v případech, kdy žádá o důvěru nebo třeba o státní rozpočet, musí ucházet o důvěru Sněmovny jako takové, jako jejího celku.
ps2017-040-06-004-162.u12.p3.s1 Tato otázka je nesmírně choulostivá a nezapírám, že Komunistická strana Čech a Moravy velký problém s jakýmkoli vysíláním našich vojáků a ozbrojených sil bez mandátu Rady bezpečnosti OSN do zahraničí, že máme problém i s tzv. misemi, které se dějí v rámci našeho členství v Severoatlantické alianci, a svět kolem nás ukazuje, že jakékoliv angažmá cizích ozbrojených zahraničních sil kdekoliv ve světě je vždycky choulostivou záležitostí a každý tlak vyvolává protitlak a není to zrovna vždycky v zájmu a bezpečnosti České republiky.
ps2017-040-06-004-162.u12.p3.s2 Takže vláda může plně rozhodovat, aniž bude respektovat zájmy České republiky.
ps2017-040-06-004-162.u12.p4.s1 rozumím, že souhlas dalo Ministerstvo obrany i předseda vlády Andrej Babiš, který si tím otevře, pokud zákon bude schválen, široké pole působnosti a bude moci kdekoliv v Evropské unii při jednání se spojenci, Spojenými státy americkými i s jakýmikoli dalšími státy slibovat v podstatě cokoliv, o čem bude přesvědčen, že mu projde vládou.
ps2017-040-06-004-162.u12.p4.s2 Souhlas Parlamentu bude následný.
ps2017-040-06-004-162.u12.p4.s3 bych skutečně v této situaci varoval před tím, abychom sahali tímhle způsobem do Ústavy České republiky.
ps2017-040-06-004-162.u12.p4.s4 Myslím si, že i současná dikce článku 43 bez úpravy odstavce 4, bez úpravy odstavce 5 a odstavce 6 dostatečně umožňuje vládě operativně reagovat na různá bezpečnostní rizika v zahraničí a není k tomu třeba, aby se této povinnosti z milosti, v dobrém účelu zbavoval Parlament České republiky.
ps2017-040-06-004-162.u12.p5.s1 Myslím si, že není ani správné ono odůvodnění, že se konstatovat, že v zásadě existuje politická podpora pro změnu napříč politickým spektrem a že tato podpora se opírá o odbornou debatu, ze které je patrné, že existuje důvod ke změně, protože předmětná ustanovení ne zcela vyhovují současné bezpečností situaci, jelikož vycházejí především z praxe a z hrozeb 90. let minulého století, a konečně i z veřejných vyjádření našich představitelů.
ps2017-040-06-004-162.u12.p5.s2 Vezměme si současnou situaci v Iráku, vezměme si současnou situaci v Afghánistánu a vezměme si současnou situaci v Mali.
ps2017-040-06-004-162.u12.p5.s3 Ani jeden z těchto důvodů není důvodem, kde by vláda měla rozhodovat a zavlékat Českou republiku do těchto válečných dobrodružství.
ps2017-040-06-004-162.u12.p6.s1 bych si dovolil tady za Komunistickou stranu Čech a Moravy i sám za sebe navrhnout zamítnutí předloženého návrhu zákona.
ps2017-040-06-004-162.u12.p6.s2 Pokud neprojde, tak vrácení předkladateli k přepracování.
ps2017-040-06-004-162.u12.p6.s3 A pokud ani toto neprojde, tak alespoň prodloužení o 20 dnů k projednávání v této Poslanecké sněmovně.
ps2017-040-06-004-162.u13.p1.s1 Děkuji.
ps2017-040-06-004-162.u13.p1.s2 Faktická poznámka pan poslanec Kobza.
ps2017-040-06-004-162.u13.p1.s3 Máte slovo.
ps2017-040-06-004-162.u14.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-040-06-004-162.u14.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, vážený pane ministře, bych k předloženému zákonu přednesl dvě faktické námitky.
ps2017-040-06-004-162.u14.p1.s3 První, že v případě záchrany, řekl bych násilné záchrany našich občanů unesených někde v komplikované oblasti s odvolávkou na mezinárodní právo mi přijde minimálně nekvalifikované, protože úplně neguje a nebere v potaz za prvé místní zákony, které tam platí, a v případě rozsáhlých kmenových oblastí nebere ohled na kmenové zvyklosti a kmenové zákony.
ps2017-040-06-004-162.u14.p2.s1 si myslím, že tento zákon je zbytečný.
ps2017-040-06-004-162.u14.p2.s2 Souhlasím s tím, že je dostatečně ošetřen.
ps2017-040-06-004-162.u14.p2.s3 A pakliže bychom chtěli něco udělat pro záchranu našich občanů, kteří ve své, řekněme, naivitě cestují do oblastí, kam rozumný člověk nejde, jak ukazuje případ obou unesených děvčat z Balúčistánu, tak při rozsáhlé kmenové oblasti, která je srovnatelná s rozlohou České republiky, násilná záchrana nepřichází do úvahy.
ps2017-040-06-004-162.u14.p2.s4 Naopak si myslím, že tam je velmi důležité podpořit anebo posílit úlohu diplomacie, protože tam přicházejí v úvahu právě jenom diplomatická řešení, která vycházejí z místních podmínek, vycházejí z místních zákonů a především vycházejí z možnosti jednání s místními náčelníky, kteří daleko snáz mají přehled o tom, kde se ti dotyční nacházejí a jakým způsobem je možno řešit jejich osvobození.
ps2017-040-06-004-162.u14.p2.s5 Takže bych se přikláněl k tomu naopak (upozornění na čas)posílit úlohu diplomacie.
ps2017-040-06-004-162.u14.p3.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-040-06-004-162.u15.p1.s1 Děkuji.
ps2017-040-06-004-162.u15.p1.s2 Faktická poznámka, pan poslanec Růžička.
ps2017-040-06-004-162.u16.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, bych z tohoto místa chtěl poděkovat kolegům z ODS, že tento návrh zákona předřadili a že se dostal na pořad této schůze.
ps2017-040-06-004-162.u16.p1.s2 O tomto zákoně jsme na výboru pro obranu vedli dlouhou debatu.
ps2017-040-06-004-162.u16.p1.s3 Jednali jsme s řadou právníků, jednali jsme s ústavními právníky, tak aby tento návrh byl zcela komfortní a aby vyhovoval jak Ministerstvu obrany, tak politické reprezentaci tady ve Sněmovně.
ps2017-040-06-004-162.u16.p1.s4 A myslím, že návrh, který teď projednáváme, je velice vyvážený.
ps2017-040-06-004-162.u16.p2.s1 Ministerstvo obrany, potažmo Armáda České republiky, na tento zákon již několik let netrpělivě čeká.
ps2017-040-06-004-162.u16.p3.s1 bych se nepouštěl do debaty, jak takticky někoho osvobozovat a jestli to je porušení toho anebo onoho.
ps2017-040-06-004-162.u16.p3.s2 Víte, někteří lidé, nebo některé strany tady ve Sněmovně mluví o boji proti terorismu, co bychom měli dělat jako vláda, co děláme málo, co děláme špatně.
ps2017-040-06-004-162.u16.p3.s3 Lidé dostanou masáž, potom dojdou k trati, pokácejí tam několik stromů a myslí si, jak ten boj proti terorismu je úžasný.
ps2017-040-06-004-162.u16.p3.s4 A přitom když teď můžou aspoň maličko tomu pomoct, protože velice dobře všichni, kteří tento zákon předkládají, vědí, proč ho předkládají, tak to tady zpochybňují.
ps2017-040-06-004-162.u16.p3.s5 To, že to zpochybňuje komunistická strana, dobře, to je její folklór.
ps2017-040-06-004-162.u16.p3.s6 Ale u SPD to docela mrzí, protože jak Tomio Okamura říkal, pan plukovník Vích byl přece ve strukturách a , jak to tam funguje.
ps2017-040-06-004-162.u16.p3.s7 Tak by bylo dobré, kdyby i ostatní členy z klubu SPD informoval o tom, jak to ve skutečnosti je, a neříkali tady nepravdu.
ps2017-040-06-004-162.u16.p3.s8 Děkuji.
ps2017-040-06-004-162.u17.p1.s1 Děkuji.
ps2017-040-06-004-162.u17.p1.s2 Faktická poznámka, pan místopředseda Filip.

Text viewDownload CoNNL-U