ps2017-040-05-004-026.u7.p1.s2
Máte slovo , pane poslanče . ps2017-040-05-004-026.u8.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající , já opravdu jenom krátce bych chtěl reagovat na dvě věci , které zde zazněly . ps2017-040-05-004-026.u8.p2.s1
Já si samozřejmě uvědomuji tu složitou situaci , se kterou se musí potýkat ředitelé škol , zejména tedy středních odborných škol , v těch odborných vzdělávacích předmětech . ps2017-040-05-004-026.u8.p2.s2
Na druhou stranu naprosto chápu expresivní vyjádření svých kolegů z pedagogických fakult , kteří v návrhu zákona vidí otevření Pandořiny skříňky . ps2017-040-05-004-026.u8.p2.s3
Samozřejmě se zcela přirozeně obávají toho , že je to první pozvolný krůček k tomu , abychom pomalu , ale jistě začali uvažovat o obcházení vysokoškolské přípravy budoucích učitelů , protože velmi často ve společnosti zaznívají názory , že svým způsobem pro učitele by stačilo pouze bakalářské vzdělání apod . ps2017-040-05-004-026.u8.p3.s1
Chci jen upozornit na jednu věc . ps2017-040-05-004-026.u8.p3.s2
Pokud jste se dobře dívali vy , kteří jste obdrželi výroční zprávu České školní inspekce za školní rok 2018 / 2019 , tak se v této zprávě hovoří o vysoké míře neúspěšnosti žáků u maturitních zkoušek a o identifikaci problémů , které byly zjištěny . ps2017-040-05-004-026.u8.p3.s3
A mimo jiné se poukazuje na to , že jde i o školy , kde ve velké míře učí právě učitelé bez aprobace . ps2017-040-05-004-026.u8.p3.s4
Ono totiž (k tomu) být dobrým učitelem nestačí být jenom skvělým odborníkem . ps2017-040-05-004-026.u8.p3.s5
K tomu , abyste mohli být dobrým učitelem , musíte mít i určitou míru talentu a pak velkou dávku pedagogických dovedností , které opravdu se nedají získat v rámci nějakého doplňkového studia . ps2017-040-05-004-026.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-040-05-004-026.u9.p1.s2
Pan poslanec Karel Rais , faktická poznámka . ps2017-040-05-004-026.u9.p1.s3
Máte slovo , pane poslanče . ps2017-040-05-004-026.u10.p1.s1
Děkuji . ps2017-040-05-004-026.u10.p1.s2
Já jsem rád , že tady opozice ústy kolegy Baxy hovoří pozitivně o tom návrhu . ps2017-040-05-004-026.u10.p1.s3
Samozřejmě já se ztotožňuji s tím v tom smyslu , že dochází k posílení role ředitele coby manažera , a to jsme vždycky chtěli , takže to jsou rozhodně pozitivní rysy . ps2017-040-05-004-026.u10.p1.s4
Na druhou stranu vnímám to , co říkal předřečník pan kolega Staněk . ps2017-040-05-004-026.u10.p1.s5
A ještě bych řekl , mám jakési osobní zkušenosti z minulého vysokoškolského zákona , kdy jsme prostě povolili v podstatě chod MBA a tady těch zahraničních studijních programů bez akreditací víceméně , a výsledek tedy je , že kdejaké eseróčko z Horní Dolní to dělá . ps2017-040-05-004-026.u10.p1.s6
Takže si myslím , že bychom měli diskutovat o problematice akreditace dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků , aby to nebylo úplně hozené do vzduchu , aby se toho chytil kdejaký , já nevím , prostě nějaký člověk nebo firma , kterým jde jenom o zisk , ale že nám musí jít taky o tu kvalitu . ps2017-040-05-004-026.u10.p1.s7
Děkuji . ps2017-040-05-004-026.u11.p1.s1
Děkuji . ps2017-040-05-004-026.u11.p1.s2
Na řadě je v obecné rozpravě pan poslanec Jiří Mihola . ps2017-040-05-004-026.u11.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-040-05-004-026.u12.p1.s1
Dobrý večer , vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové . ps2017-040-05-004-026.u12.p1.s2
Na úvod řeknu , vážím si práce pana ministra Plagy . ps2017-040-05-004-026.u12.p1.s3
V řadě věcí s ním souhlasím . ps2017-040-05-004-026.u12.p1.s4
A jak jste mohli zaregistrovat v předchozí rozpravě , zdůrazňoval jsem zde , že je potřeba konstruktivně hledat co nejširší konsenzus zejména pro důležité školské body . ps2017-040-05-004-026.u12.p1.s5
Ale platí to samozřejmě i pro jiné body . ps2017-040-05-004-026.u12.p1.s6
Co se týká tohoto návrhu zákona o pedagogických pracovnících , jsem ovšem kritický a mám pohled odlišný , který vám teď nabídnu v následujících chvílích . ps2017-040-05-004-026.u12.p2.s1
Víte , jsem 26 let učitelem a 20 let připravuji budoucí učitele , tak si troufám mít pocit , že mám nějaký pouvoir na to se k tomu opravdu kompetentně vyjádřit , neskromně řeknu kompetentněji než řada těch , kteří třeba se školstvím něco společného mají , ale prostě 20 let si myslím , že je docela dlouhá doba a že za tu dobu opravdu jsem nějakou zkušenost nabyl . ps2017-040-05-004-026.u12.p2.s2
A vnímám , jak my se tady na jedné straně zaklínáme kvalitou , kontinuitou , profesionalitou . ps2017-040-05-004-026.u12.p2.s3
Známe ta slova dobře . ps2017-040-05-004-026.u12.p2.s4
Není to tak dlouho , pár desítek minut , co tady někteří lamentovali nad tím , jak vlastně ta kvalita školství je problematická , v čem je zakopán pes , jsme přemýšleli a diskutovali . ps2017-040-05-004-026.u12.p2.s5
A teď najednou , ono to možná tak nevypadá , ale trošku vrážíme klín právě do té kvality českého školství . ps2017-040-05-004-026.u12.p2.s6
Možná trošku nevědomky . ps2017-040-05-004-026.u12.p3.s1
Pokusím se to rozklíčovat . ps2017-040-05-004-026.u12.p3.s2
Zaprvé si uvědomme , že před zhruba čtyřmi nebo pěti lety , dá se to přesně dohledat , tehdejší vládní koalice prosadila v této Sněmovně , že učitel musí být kvalifikovaný , to znamená musí mít vysokoškolské vzdělání pedagogického směru . ps2017-040-05-004-026.u12.p3.s3
Tady tato Sněmovna , předchozí vláda , dvě vládní strany jsou vládní koalicí i dnes . ps2017-040-05-004-026.u12.p3.s4
Uznejte , že není to příliš dlouhá doba . ps2017-040-05-004-026.u12.p3.s5
A já trvám na tom , že úplně nejhorší pro české školství jsou ty neustálé změny . ps2017-040-05-004-026.u12.p3.s6
Tak v jednu chvíli se usneseme , že učitel musí být kvalifikovaný , po pár letech přijdeme na to , že to vlastně tak důležité není . ps2017-040-05-004-026.u12.p4.s1
Na rovinu řeknu hned na začátek , že považuji tento návrh zákona za zbytečný , že je dostačující ta stávající možnost řešit nějakou možnou kritickou situaci , ke které reálně dochází . ps2017-040-05-004-026.u12.p4.s2
I dnes má ředitel možnost vzít nekvalifikovaného učitele . ps2017-040-05-004-026.u12.p4.s3
A také se to děje . ps2017-040-05-004-026.u12.p4.s4
Není tak úplně malé procento těch nekvalifikovaných . ps2017-040-05-004-026.u12.p4.s5
Prostě je to faktum . ps2017-040-05-004-026.u12.p4.s6
Takže tento návrh považuji do značné míry za zoufalý a hlavně za zbytečný . ps2017-040-05-004-026.u12.p5.s1
K tomu dodám , že máme , teď nevím úplně přesně , protože jsem narazil na různá data , že nám chybí šest tisíc , ale setkal jsem se i s číslem sedm , nebo dokonce devět tisíc učitelů . ps2017-040-05-004-026.u12.p5.s2
Tak znáte to - velká lež , malá lež a statistika . ps2017-040-05-004-026.u12.p5.s3
Ale prostě i tak je to alarmující číslo . ps2017-040-05-004-026.u12.p5.s4
Ale opět , kolegyně , kolegové , uznejte - stalo se to včera nebo před týdnem , že nám začalo chybět tady po stovkách nebo tisících učitelů ? ps2017-040-05-004-026.u12.p5.s5
Já myslím , že ne . ps2017-040-05-004-026.u12.p5.s6
Takže je to zase o tom , abychom opravdu reálně , cokoli děláme , zvažovali v souvislosti se situací a nepřijímali tady něco , co odporuje skutečnosti , pokud pak s tím máme mít problém . ps2017-040-05-004-026.u12.p5.s7
Skutečně já nevím , jestli vám je příjemné , že jednu chvíli něco odhlasujete , a vzápětí vlastně budete hlasovat o něčem jiném . ps2017-040-05-004-026.u12.p5.s8
Mně to tedy vadí . ps2017-040-05-004-026.u12.p5.s9
Mně to vadí . ps2017-040-05-004-026.u12.p5.s10
Nejen jako učiteli , ale i jako politikovi a poslanci . ps2017-040-05-004-026.u12.p6.s1
A byl tady zdůrazňován a bývá velmi často v médiích a všude zdůrazňován model Finska . ps2017-040-05-004-026.u12.p6.s2
Zaklíná se tím kdekdo . ps2017-040-05-004-026.u12.p6.s3
Školský výbor by tam letos měl směřovat po letech , protože v minulém období se tam nebylo , až v předminulém . ps2017-040-05-004-026.u12.p6.s4
A myslím , že to Finsko nám může být vzorem . ps2017-040-05-004-026.u12.p6.s5
Ale i sám pan ministr tady zdůraznil , že tam prostě vlak nejede přes to , že učitel musí být kvalifikovaný a musí to být vysoká škola pedagogického směru . ps2017-040-05-004-026.u12.p6.s6
A je to spojené samozřejmě s prestiží učitelského povolání a s jeho platovým ohodnocením . ps2017-040-05-004-026.u12.p7.s1
Tady k tomu bych chtěl říct , že jsem požádal Parlamentní institut , a je to teď dostupné , máte možnost srovnat napříč Evropou , jak je to vlastně s přípravou budoucích učitelů . ps2017-040-05-004-026.u12.p7.s2
Stačí do toho opravdu nahlédnout , udělat si obrázek , ať zas nerazíme nějakou tak specificky českou cestu , že se nám z toho nakonec zamotá hlava . ps2017-040-05-004-026.u12.p7.s3
Já bych se opravdu držel toho příkladu Finska , když už ho adorujeme , tak opravdu , a ne jenom , kdy se nám to hodí . ps2017-040-05-004-026.u12.p8.s1
Potom dejme pozor na pojmy . ps2017-040-05-004-026.u12.p8.s2
Chápu , že ne každý se musí zabývat pedagogickými pojmy , když má úplně jiné portfolium nebo vzdělání . ps2017-040-05-004-026.u12.p8.s3
Ale nepleťme pojmy jako aprobace a kvalifikace . ps2017-040-05-004-026.u12.p8.s4
To jsou pojmy rozdílné . ps2017-040-05-004-026.u12.p9.s1
Jak už jsem říkal , považuji návrh za zbytečný , protože dnes ředitel má možnost využít nekvalifikovaného . ps2017-040-05-004-026.u12.p9.s2
A o chybějících učitelích jsme museli vědět určitě už i v minulém volebním období . ps2017-040-05-004-026.u12.p9.s3
Ostatně se mi nezdá , že bychom jednali , jako kdyby nám , jak se lidově říká , hořela koudel za zadkem , s prominutím , protože ten návrh je na stole , pokud vím , minimálně od podzimu . ps2017-040-05-004-026.u12.p9.s4
Tak kdyby něco tak strašně hořelo a lopotně jsme to museli dohánět , tak bych předpokládal , že by to vládní koalice dala jako prioritu a už by to bylo projednáno snad někdy v říjnu , jestli ne ještě dřív . ps2017-040-05-004-026.u12.p10.s1
Podstatné je to , že dostatek učitelů tento návrh de facto neřeší . ps2017-040-05-004-026.u12.p10.s2
Velmi pochybuji o tom , že přijde nějaká vlna altruisticky smýšlejících odborníků z praxe , kteří za znatelně menší peníze se pohrnou do škol , kde na ně budou čekat nejrůznější nástrahy , se kterými nebudou tak úplně počítat . ps2017-040-05-004-026.u12.p10.s3
Víte , kdo byl někdy aspoň chvíli na základní škole , jenom třeba na nějaké exkurzi , nebo se stavil za kolegou , tak se od něj dozví , anebo to může vidět na vlastní oči , anebo od svých dětí slyšet , že ten učitel tam často víc vychovává , nebo ty děti musí umravňovat , a pak teprve vzdělávat . ps2017-040-05-004-026.u12.p10.s4
Čili není to jenom o tom , že je odborník , ale že musí mít to know - how , předat to , a vůbec ten přístup k nim , aby ten pedagogický nebo výchovně - vzdělávací proces mohl být realizován . ps2017-040-05-004-026.u12.p11.s1
A když budeme rezignovat na kvalifikaci v době , kdy na druhé straně žehráme , že nám klesá úroveň prakticky na všech stupních škol , tak je to přeci zásadní chyba . ps2017-040-05-004-026.u12.p11.s2
Nedostatek učitelů je i jinde . ps2017-040-05-004-026.u12.p11.s3
I v sousedním Rakousku chybí učitelé . ps2017-040-05-004-026.u12.p11.s4
I v Německu . ps2017-040-05-004-026.u12.p11.s5
Nedělejme si idealistický obrázek , že je to jenom český problém . ps2017-040-05-004-026.u12.p11.s6
Určitě ne . ps2017-040-05-004-026.u12.p11.s7
Ale odkazuji znovu na materiál Parlamentního institutu - potřeba kvalifikace a odbornosti pedagogického vzdělání je napříč evropskými zeměmi zdůrazňována . ps2017-040-05-004-026.u12.p11.s8
Mluvím především o západní Evropě . ps2017-040-05-004-026.u12.p12.s1
A z úplně jiného soudku , a nechci tímhle směrem vést debatu , jenom zmíním slovo inkluze . ps2017-040-05-004-026.u12.p12.s2
Jak dopadá na české školství ? ps2017-040-05-004-026.u12.p12.s3
Inkluze . ps2017-040-05-004-026.u12.p12.s4
To je další problém , se kterým se učitel musí na škole potýkat . ps2017-040-05-004-026.u12.p12.s5
A opět , když nebude vzdělaný pedagogicky , psychologicky a jinak , bude to pro něj problém , protože je to problém samozřejmě i pro mnohé zkušené učitele . ps2017-040-05-004-026.u12.p13.s1
No a pak můžeme srovnávat s dalšími profesemi . ps2017-040-05-004-026.u12.p13.s2
Když si to tak analogicky řekneme , víme také , že je nedostatek lékařů , různých . ps2017-040-05-004-026.u12.p13.s3
To by mohli spíš kolegové tady , nechci jim lézt do jejich oboru , ale víme , že chybí mnozí lékaři . ps2017-040-05-004-026.u12.p13.s4
A rezignujeme tedy na to , že lékař musí být plně kvalifikovaný a naplno vystudovaný ? ps2017-040-05-004-026.u12.p13.s5
Stačilo by vám jít k lékaři , který řekne " já si to nějak dodělám " ? ps2017-040-05-004-026.u12.p13.s6
Nebo já jsem teď léčitel , ale já už to nějak tak na dálku nebo ve zkrácené formě nějaký ten rok pod vedením byť zkušeného profesora to doženu , abych vám místo do nohy neřízl do ruky , nebo někam úplně jinam ? ps2017-040-05-004-026.u12.p13.s7
A co třeba takový řidič ? ps2017-040-05-004-026.u12.p13.s8
Vždyť víme , že nepochybně spousta řidičů , kteří mají jenom skupinu B , zvládne řídit traktor , možná tirák nebo autobus , nebo by si troufli sednout i do lokomotivy , takže řekneme " když bude nedostatek v této profesi , on to nějak zvládne " ? ps2017-040-05-004-026.u12.p13.s9
Já myslím , že je špatně rezignovat na tu kvalifikaci .