|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-28 ps2017-040-05-004-026 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

26. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 503/ - prvé čtení

Date2020-01-28
Meetingps2017/040
Agenda Itemps2017/040/026
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/040schuz/s040180.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 671 • previousnext

ps2017-040-05-004-026.u7.p1.s2 Máte slovo, pane poslanče.
ps2017-040-05-004-026.u8.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající, opravdu jenom krátce bych chtěl reagovat na dvě věci, které zde zazněly.
ps2017-040-05-004-026.u8.p2.s1 si samozřejmě uvědomuji tu složitou situaci, se kterou se musí potýkat ředitelé škol, zejména tedy středních odborných škol, v těch odborných vzdělávacích předmětech.
ps2017-040-05-004-026.u8.p2.s2 Na druhou stranu naprosto chápu expresivní vyjádření svých kolegů z pedagogických fakult, kteří v návrhu zákona vidí otevření Pandořiny skříňky.
ps2017-040-05-004-026.u8.p2.s3 Samozřejmě se zcela přirozeně obávají toho, že je to první pozvolný krůček k tomu, abychom pomalu, ale jistě začali uvažovat o obcházení vysokoškolské přípravy budoucích učitelů, protože velmi často ve společnosti zaznívají názory, že svým způsobem pro učitele by stačilo pouze bakalářské vzdělání apod.
ps2017-040-05-004-026.u8.p3.s1 Chci jen upozornit na jednu věc.
ps2017-040-05-004-026.u8.p3.s2 Pokud jste se dobře dívali vy, kteří jste obdrželi výroční zprávu České školní inspekce za školní rok 2018/2019, tak se v této zprávě hovoří o vysoké míře neúspěšnosti žáků u maturitních zkoušek a o identifikaci problémů, které byly zjištěny.
ps2017-040-05-004-026.u8.p3.s3 A mimo jiné se poukazuje na to, že jde i o školy, kde ve velké míře učí právě učitelé bez aprobace.
ps2017-040-05-004-026.u8.p3.s4 Ono totiž (k tomu)být dobrým učitelem nestačí být jenom skvělým odborníkem.
ps2017-040-05-004-026.u8.p3.s5 K tomu, abyste mohli být dobrým učitelem, musíte mít i určitou míru talentu a pak velkou dávku pedagogických dovedností, které opravdu se nedají získat v rámci nějakého doplňkového studia.
ps2017-040-05-004-026.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-040-05-004-026.u9.p1.s2 Pan poslanec Karel Rais, faktická poznámka.
ps2017-040-05-004-026.u9.p1.s3 Máte slovo, pane poslanče.
ps2017-040-05-004-026.u10.p1.s1 Děkuji.
ps2017-040-05-004-026.u10.p1.s2 jsem rád, že tady opozice ústy kolegy Baxy hovoří pozitivně o tom návrhu.
ps2017-040-05-004-026.u10.p1.s3 Samozřejmě se ztotožňuji s tím v tom smyslu, že dochází k posílení role ředitele coby manažera, a to jsme vždycky chtěli, takže to jsou rozhodně pozitivní rysy.
ps2017-040-05-004-026.u10.p1.s4 Na druhou stranu vnímám to, co říkal předřečník pan kolega Staněk.
ps2017-040-05-004-026.u10.p1.s5 A ještě bych řekl, mám jakési osobní zkušenosti z minulého vysokoškolského zákona, kdy jsme prostě povolili v podstatě chod MBA a tady těch zahraničních studijních programů bez akreditací víceméně, a výsledek tedy je, že kdejaké eseróčko z Horní Dolní to dělá.
ps2017-040-05-004-026.u10.p1.s6 Takže si myslím, že bychom měli diskutovat o problematice akreditace dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, aby to nebylo úplně hozené do vzduchu, aby se toho chytil kdejaký, nevím, prostě nějaký člověk nebo firma, kterým jde jenom o zisk, ale že nám musí jít taky o tu kvalitu.
ps2017-040-05-004-026.u10.p1.s7 Děkuji.
ps2017-040-05-004-026.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2017-040-05-004-026.u11.p1.s2 Na řadě je v obecné rozpravě pan poslanec Jiří Mihola.
ps2017-040-05-004-026.u11.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-040-05-004-026.u12.p1.s1 Dobrý večer, vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové.
ps2017-040-05-004-026.u12.p1.s2 Na úvod řeknu, vážím si práce pana ministra Plagy.
ps2017-040-05-004-026.u12.p1.s3 V řadě věcí s ním souhlasím.
ps2017-040-05-004-026.u12.p1.s4 A jak jste mohli zaregistrovat v předchozí rozpravě, zdůrazňoval jsem zde, že je potřeba konstruktivně hledat co nejširší konsenzus zejména pro důležité školské body.
ps2017-040-05-004-026.u12.p1.s5 Ale platí to samozřejmě i pro jiné body.
ps2017-040-05-004-026.u12.p1.s6 Co se týká tohoto návrhu zákona o pedagogických pracovnících, jsem ovšem kritický a mám pohled odlišný, který vám teď nabídnu v následujících chvílích.
ps2017-040-05-004-026.u12.p2.s1 Víte, jsem 26 let učitelem a 20 let připravuji budoucí učitele, tak si troufám mít pocit, že mám nějaký pouvoir na to se k tomu opravdu kompetentně vyjádřit, neskromně řeknu kompetentněji než řada těch, kteří třeba se školstvím něco společného mají, ale prostě 20 let si myslím, že je docela dlouhá doba a že za tu dobu opravdu jsem nějakou zkušenost nabyl.
ps2017-040-05-004-026.u12.p2.s2 A vnímám, jak my se tady na jedné straně zaklínáme kvalitou, kontinuitou, profesionalitou.
ps2017-040-05-004-026.u12.p2.s3 Známe ta slova dobře.
ps2017-040-05-004-026.u12.p2.s4 Není to tak dlouho, pár desítek minut, co tady někteří lamentovali nad tím, jak vlastně ta kvalita školství je problematická, v čem je zakopán pes, jsme přemýšleli a diskutovali.
ps2017-040-05-004-026.u12.p2.s5 A teď najednou, ono to možná tak nevypadá, ale trošku vrážíme klín právě do kvality českého školství.
ps2017-040-05-004-026.u12.p2.s6 Možná trošku nevědomky.
ps2017-040-05-004-026.u12.p3.s1 Pokusím se to rozklíčovat.
ps2017-040-05-004-026.u12.p3.s2 Zaprvé si uvědomme, že před zhruba čtyřmi nebo pěti lety, se to přesně dohledat, tehdejší vládní koalice prosadila v této Sněmovně, že učitel musí být kvalifikovaný, to znamená musí mít vysokoškolské vzdělání pedagogického směru.
ps2017-040-05-004-026.u12.p3.s3 Tady tato Sněmovna, předchozí vláda, dvě vládní strany jsou vládní koalicí i dnes.
ps2017-040-05-004-026.u12.p3.s4 Uznejte, že není to příliš dlouhá doba.
ps2017-040-05-004-026.u12.p3.s5 A trvám na tom, že úplně nejhorší pro české školství jsou ty neustálé změny.
ps2017-040-05-004-026.u12.p3.s6 Tak v jednu chvíli se usneseme, že učitel musí být kvalifikovaný, po pár letech přijdeme na to, že to vlastně tak důležité není.
ps2017-040-05-004-026.u12.p4.s1 Na rovinu řeknu hned na začátek, že považuji tento návrh zákona za zbytečný, že je dostačující ta stávající možnost řešit nějakou možnou kritickou situaci, ke které reálně dochází.
ps2017-040-05-004-026.u12.p4.s2 I dnes ředitel možnost vzít nekvalifikovaného učitele.
ps2017-040-05-004-026.u12.p4.s3 A také se to děje.
ps2017-040-05-004-026.u12.p4.s4 Není tak úplně malé procento těch nekvalifikovaných.
ps2017-040-05-004-026.u12.p4.s5 Prostě je to faktum.
ps2017-040-05-004-026.u12.p4.s6 Takže tento návrh považuji do značné míry za zoufalý a hlavně za zbytečný.
ps2017-040-05-004-026.u12.p5.s1 K tomu dodám, že máme, teď nevím úplně přesně, protože jsem narazil na různá data, že nám chybí šest tisíc, ale setkal jsem se i s číslem sedm, nebo dokonce devět tisíc učitelů.
ps2017-040-05-004-026.u12.p5.s2 Tak znáte to - velká lež, malá lež a statistika.
ps2017-040-05-004-026.u12.p5.s3 Ale prostě i tak je to alarmující číslo.
ps2017-040-05-004-026.u12.p5.s4 Ale opět, kolegyně, kolegové, uznejte - stalo se to včera nebo před týdnem, že nám začalo chybět tady po stovkách nebo tisících učitelů?
ps2017-040-05-004-026.u12.p5.s5 myslím, že ne.
ps2017-040-05-004-026.u12.p5.s6 Takže je to zase o tom, abychom opravdu reálně, cokoli děláme, zvažovali v souvislosti se situací a nepřijímali tady něco, co odporuje skutečnosti, pokud pak s tím máme mít problém.
ps2017-040-05-004-026.u12.p5.s7 Skutečně nevím, jestli vám je příjemné, že jednu chvíli něco odhlasujete, a vzápětí vlastně budete hlasovat o něčem jiném.
ps2017-040-05-004-026.u12.p5.s8 Mně to tedy vadí.
ps2017-040-05-004-026.u12.p5.s9 Mně to vadí.
ps2017-040-05-004-026.u12.p5.s10 Nejen jako učiteli, ale i jako politikovi a poslanci.
ps2017-040-05-004-026.u12.p6.s1 A byl tady zdůrazňován a bývá velmi často v médiích a všude zdůrazňován model Finska.
ps2017-040-05-004-026.u12.p6.s2 Zaklíná se tím kdekdo.
ps2017-040-05-004-026.u12.p6.s3 Školský výbor by tam letos měl směřovat po letech, protože v minulém období se tam nebylo, v předminulém.
ps2017-040-05-004-026.u12.p6.s4 A myslím, že to Finsko nám může být vzorem.
ps2017-040-05-004-026.u12.p6.s5 Ale i sám pan ministr tady zdůraznil, že tam prostě vlak nejede přes to, že učitel musí být kvalifikovaný a musí to být vysoká škola pedagogického směru.
ps2017-040-05-004-026.u12.p6.s6 A je to spojené samozřejmě s prestiží učitelského povolání a s jeho platovým ohodnocením.
ps2017-040-05-004-026.u12.p7.s1 Tady k tomu bych chtěl říct, že jsem požádal Parlamentní institut, a je to teď dostupné, máte možnost srovnat napříč Evropou, jak je to vlastně s přípravou budoucích učitelů.
ps2017-040-05-004-026.u12.p7.s2 Stačí do toho opravdu nahlédnout, udělat si obrázek, zas nerazíme nějakou tak specificky českou cestu, že se nám z toho nakonec zamotá hlava.
ps2017-040-05-004-026.u12.p7.s3 bych se opravdu držel toho příkladu Finska, když ho adorujeme, tak opravdu, a ne jenom, kdy se nám to hodí.
ps2017-040-05-004-026.u12.p8.s1 Potom dejme pozor na pojmy.
ps2017-040-05-004-026.u12.p8.s2 Chápu, že ne každý se musí zabývat pedagogickými pojmy, když úplně jiné portfolium nebo vzdělání.
ps2017-040-05-004-026.u12.p8.s3 Ale nepleťme pojmy jako aprobace a kvalifikace.
ps2017-040-05-004-026.u12.p8.s4 To jsou pojmy rozdílné.
ps2017-040-05-004-026.u12.p9.s1 Jak jsem říkal, považuji návrh za zbytečný, protože dnes ředitel možnost využít nekvalifikovaného.
ps2017-040-05-004-026.u12.p9.s2 A o chybějících učitelích jsme museli vědět určitě i v minulém volebním období.
ps2017-040-05-004-026.u12.p9.s3 Ostatně se mi nezdá, že bychom jednali, jako kdyby nám, jak se lidově říká, hořela koudel za zadkem, s prominutím, protože ten návrh je na stole, pokud vím, minimálně od podzimu.
ps2017-040-05-004-026.u12.p9.s4 Tak kdyby něco tak strašně hořelo a lopotně jsme to museli dohánět, tak bych předpokládal, že by to vládní koalice dala jako prioritu a by to bylo projednáno snad někdy v říjnu, jestli ne ještě dřív.
ps2017-040-05-004-026.u12.p10.s1 Podstatné je to, že dostatek učitelů tento návrh de facto neřeší.
ps2017-040-05-004-026.u12.p10.s2 Velmi pochybuji o tom, že přijde nějaká vlna altruisticky smýšlejících odborníků z praxe, kteří za znatelně menší peníze se pohrnou do škol, kde na budou čekat nejrůznější nástrahy, se kterými nebudou tak úplně počítat.
ps2017-040-05-004-026.u12.p10.s3 Víte, kdo byl někdy aspoň chvíli na základní škole, jenom třeba na nějaké exkurzi, nebo se stavil za kolegou, tak se od něj dozví, anebo to může vidět na vlastní oči, anebo od svých dětí slyšet, že ten učitel tam často víc vychovává, nebo ty děti musí umravňovat, a pak teprve vzdělávat.
ps2017-040-05-004-026.u12.p10.s4 Čili není to jenom o tom, že je odborník, ale že musí mít to know-how, předat to, a vůbec ten přístup k nim, aby ten pedagogický nebo výchovně-vzdělávací proces mohl být realizován.
ps2017-040-05-004-026.u12.p11.s1 A když budeme rezignovat na kvalifikaci v době, kdy na druhé straně žehráme, že nám klesá úroveň prakticky na všech stupních škol, tak je to přeci zásadní chyba.
ps2017-040-05-004-026.u12.p11.s2 Nedostatek učitelů je i jinde.
ps2017-040-05-004-026.u12.p11.s3 I v sousedním Rakousku chybí učitelé.
ps2017-040-05-004-026.u12.p11.s4 I v Německu.
ps2017-040-05-004-026.u12.p11.s5 Nedělejme si idealistický obrázek, že je to jenom český problém.
ps2017-040-05-004-026.u12.p11.s6 Určitě ne.
ps2017-040-05-004-026.u12.p11.s7 Ale odkazuji znovu na materiál Parlamentního institutu - potřeba kvalifikace a odbornosti pedagogického vzdělání je napříč evropskými zeměmi zdůrazňována.
ps2017-040-05-004-026.u12.p11.s8 Mluvím především o západní Evropě.
ps2017-040-05-004-026.u12.p12.s1 A z úplně jiného soudku, a nechci tímhle směrem vést debatu, jenom zmíním slovo inkluze.
ps2017-040-05-004-026.u12.p12.s2 Jak dopadá na české školství?
ps2017-040-05-004-026.u12.p12.s3 Inkluze.
ps2017-040-05-004-026.u12.p12.s4 To je další problém, se kterým se učitel musí na škole potýkat.
ps2017-040-05-004-026.u12.p12.s5 A opět, když nebude vzdělaný pedagogicky, psychologicky a jinak, bude to pro něj problém, protože je to problém samozřejmě i pro mnohé zkušené učitele.
ps2017-040-05-004-026.u12.p13.s1 No a pak můžeme srovnávat s dalšími profesemi.
ps2017-040-05-004-026.u12.p13.s2 Když si to tak analogicky řekneme, víme také, že je nedostatek lékařů, různých.
ps2017-040-05-004-026.u12.p13.s3 To by mohli spíš kolegové tady, nechci jim lézt do jejich oboru, ale víme, že chybí mnozí lékaři.
ps2017-040-05-004-026.u12.p13.s4 A rezignujeme tedy na to, že lékař musí být plně kvalifikovaný a naplno vystudovaný?
ps2017-040-05-004-026.u12.p13.s5 Stačilo by vám jít k lékaři, který řekne " si to nějak dodělám"?
ps2017-040-05-004-026.u12.p13.s6 Nebo jsem teď léčitel, ale to nějak tak na dálku nebo ve zkrácené formě nějaký ten rok pod vedením byť zkušeného profesora to doženu, abych vám místo do nohy neřízl do ruky, nebo někam úplně jinam?
ps2017-040-05-004-026.u12.p13.s7 A co třeba takový řidič?
ps2017-040-05-004-026.u12.p13.s8 Vždyť víme, že nepochybně spousta řidičů, kteří mají jenom skupinu B, zvládne řídit traktor, možná tirák nebo autobus, nebo by si troufli sednout i do lokomotivy, takže řekneme "když bude nedostatek v této profesi, on to nějak zvládne"?
ps2017-040-05-004-026.u12.p13.s9 myslím, že je špatně rezignovat na tu kvalifikaci.

Text viewDownload CoNNL-U