ps2017-040-04-006-027.u8.p3.s5
Za minulé roky jsme zaznamenali nárůst z 5 eur za povolenku až na 25 . ps2017-040-04-006-027.u8.p3.s6
Nyní již se obáváme ceny více než 30 eur za povolenku . ps2017-040-04-006-027.u8.p3.s7
Což je věc , která samozřejmě zasahuje do ekonomiky provozoven , které vyrábějí energii , které vyrábějí teplo . ps2017-040-04-006-027.u8.p4.s1
Zejména teplárny se potýkají s důsledky tohoto jevu . ps2017-040-04-006-027.u8.p4.s2
Přitom teplárny , zejména ty velké , ale i střední , se jako centrální zdroje tepla výlučně podílejí na zásobování teplem zhruba jednoho a půl milionu domácností . ps2017-040-04-006-027.u8.p4.s3
Což v podstatě jsou tři čtyři miliony obyvatel . ps2017-040-04-006-027.u8.p4.s4
A v těch městech , která jsou na teplárny napojena , jiný tepelný zdroj pro vytápění bytů v sídlištích prostě není . ps2017-040-04-006-027.u8.p4.s5
Není čím nahradit uhlí jako zdroj energie pro tyto teplárny . ps2017-040-04-006-027.u8.p4.s6
Představa , že bychom přešli na plyn , by znamenala velikou závislost na Rusku . ps2017-040-04-006-027.u8.p4.s7
Ne každý si může dovolit to , co teď máme u nás v Jihočeském kraji , kdy se buduje převaděč tepla z Jaderné elektrárny Temelín do budějovické teplárny . ps2017-040-04-006-027.u8.p4.s8
Čili u tepláren by to znamenalo výrazný nárůst cen hnědého uhlí , tedy výrazný nárůst problémů pro teplárenský sektor , což by mělo negativní dopady na občany České republiky . ps2017-040-04-006-027.u8.p5.s1
Myslím si , že je nezbytné , pokud bude vláda uvažovat o zvýšení úhrad z vydobytého nerostu a zrušení pětiletého moratoria na jeho zvyšování , což výrazně zasáhne do určité právní jistoty provozovatelů celého uhelného energetického sektoru , aby byla provedena analýza možných dopadů tohoto opatření na občany České republiky . ps2017-040-04-006-027.u8.p5.s2
To by podle mého názoru vláda měla udělat , měla by nás s tou analýzou seznámit dříve , než svým hlasováním o tomto zákonu rozhodneme . ps2017-040-04-006-027.u8.p6.s1
Já tedy ten zákon v prvním čtení podpořím . ps2017-040-04-006-027.u8.p6.s2
Samozřejmě že vím , že tam hodnocení RIA nebylo provedeno . ps2017-040-04-006-027.u8.p6.s3
Co se týká Legislativní rady vlády , tam se vyjádřil její předseda . ps2017-040-04-006-027.u8.p6.s4
Myslím , že ta analýza dopadů na naši ekonomiku , na naše občany by byla určitě žádoucí . ps2017-040-04-006-027.u8.p6.s5
Proto tedy se na vládu obracím se žádostí , aby tuto analýzu připravila . ps2017-040-04-006-027.u8.p6.s6
Děkuji za pozornost . ps2017-040-04-006-027.u9.p1.s1
Tak nyní vyzývám k vystoupení paní poslankyni Květu Matušovskou a připraví se pan poslanec Petr Bendl . ps2017-040-04-006-027.u9.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-040-04-006-027.u10.p1.s1
Děkuji . ps2017-040-04-006-027.u10.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , vážení kolegové , vážené kolegyně , dovolte mi , abych i já řekla stanovisko k projednávanému hornímu zákonu . ps2017-040-04-006-027.u10.p2.s1
Úplnou novinkou , kterou novela horního zákona přináší , je povinnost firem vytvářet rezervy na technickou likvidaci staveb , která doposud nebyla řešena . ps2017-040-04-006-027.u10.p2.s2
Už to tady bylo dneska zmíněno . ps2017-040-04-006-027.u10.p2.s3
Jedná se o součást sanace území po ukončení těžby . ps2017-040-04-006-027.u10.p2.s4
Tolik velmi stručná zmínka o novém termínu v důvodové zprávě . ps2017-040-04-006-027.u10.p2.s5
Přitom důsledky tohoto nového ustanovení mohou být v řádech desítek či stovek milionů korun . ps2017-040-04-006-027.u10.p2.s6
A když ještě připočteme povinnosti převádět rezervy na vázané účty a avizované zvyšování úhrad z vydobytého nerostu , dostáváme se k částkám , které mohou být pro menší firmy doslova likvidační . ps2017-040-04-006-027.u10.p2.s7
Předpokládám proto , že předkladatel má jasně vyargumentováno , jaká pozitiva a negativa tato nově zaváděná úprava může mít na těžební sektor . ps2017-040-04-006-027.u10.p3.s1
Počkám na jednání hospodářského výboru , abych nyní nezdržovala , nicméně už teď si myslím , že by to stálo za pozměňovací návrh , který by precizně a hlavně jednoznačněji toto ustanovení definoval , aby nevznikaly jakékoli pochybnosti a hlavně další neúměrné finanční zatížení v těžebním sektoru . ps2017-040-04-006-027.u10.p3.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-040-04-006-027.u11.p1.s1
Tak nyní požádám o vystoupení pana poslance Petra Bendla a připraví se paní poslankyně Hana Aulická . ps2017-040-04-006-027.u11.p1.s2
Pane poslanče , máte slovo . ps2017-040-04-006-027.u12.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-040-04-006-027.u12.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážený pane ministře , kolegyně , kolegové , dovolte i mně říct pár slov , neboť já jsem byl v minulosti často konfrontován s tvorbou horního zákona , neboť pocházím z regionu , kde hornická činnost byla velmi dlouhá léta klíčovým prostorem pro zaměstnávání lidí , a já jako bývalý starosta Kladna jsem se s horním zákonem musel často potýkat . ps2017-040-04-006-027.u12.p1.s3
Proto jsem si ho přečetl , a když jsem se na něj díval , mám pocit , že jsou tam některé otázky , na které je třeba si asi odpovědět , protože nerozumím tomu , proč ten horní zákon jde tímto směrem . ps2017-040-04-006-027.u12.p2.s1
Ona to tady částečně říkala i moje předřečnice , protože ono vytváření rezerv na sanace , to je v pořádku a je to tak správně , v minulosti - máme to už od roku 1991 v systému , potom v roce 2006 jsme novelizovali , tuším , tento zákon . ps2017-040-04-006-027.u12.p2.s2
Naše legislativa umožňovala , že si (společnosti) mohly vytvářet rezervy na ty úkoly , které jim vzejdou z té povinnosti v oblasti sanací po likvidaci důlního díla , postupně každý rok . ps2017-040-04-006-027.u12.p2.s3
Jestli já tomu dobře rozumím , tak vy tady tímto návrhem zákona tlačíte na společnosti , že si ty rezervy musí dělat mnohem rychleji , tzn . ekonomicky budete zatěžovat daleko více . ps2017-040-04-006-027.u12.p3.s1
Pak tam rozděluje najednou horní zákon i těžební společnosti podle toho , co těží . ps2017-040-04-006-027.u12.p3.s2
Tomu nerozumím , proč to tak vlastně děláme , že rozdělujeme důlní společnosti na ty , které těží energetické , a (ty, které těží) neenergetické nerosty , a všichni mají jiné lhůty pro převod z těch analytických účtů na vázané účty . ps2017-040-04-006-027.u12.p3.s3
Tak by mě zajímalo , proč to děláme . ps2017-040-04-006-027.u12.p3.s4
Protože horní zákon , to je norma , která - taky už to tady říkali mí předřečníci - by měla být předvídatelná , neměla by se v průběhu té těžební činnosti nějak zásadně změnit , neboť jsou na to navázané ještě další aktivity , což tady mí předřečníci vlastně taky zmiňovali , a říkal to i kolega Zahradník , a to jsou ty zmiňované teplárny . ps2017-040-04-006-027.u12.p4.s1
My totiž máme na stole i tzv . vodní zákon . ps2017-040-04-006-027.u12.p4.s2
A já když jsem zaslechl teplárny , které by mohly mít problém ve svých důsledcích a změně horního zákona , tak my vzhledem k tomu , že teplárny často potřebují ke své činnosti dostatek povrchových vod , vzhledem k tomu , že povrchových vod nám ubývá , čeká nás období podle mě mnohem dramatičtější z pohledu sucha , než bylo období , které máme teď za sebou , to poslední pětileté , ale bude hůř , a bude možná mnohem hůř , ve vodním zákoně vláda navrhuje zrušit systém správního řízení , kterým se udělují povolení na čerpání povrchových vod pro spotřebitele povrchových vod , a navrhujete , že to rozhodne vodoprávní orgán téměř ze dne na den , že bude možné omezit dodávky vody , tzn . omezit i fungování průmyslu navázaného na povrchovou vodu , a vy s tím jako vláda souhlasíte . ps2017-040-04-006-027.u12.p4.s3
Tohle by mohla být další rána . ps2017-040-04-006-027.u12.p4.s4
A jestliže bychom se chovali k tomuto principu poměrně nezodpovědně , tak těch 1 , 5 milionu lidí , kteří jsou navázáni nejenom na teplárny , ale i na další provozy , elektrárny atd . , které potřebují ke své činnosti nejenom legislativní zajištění v podobě horního zákona , ale i dalších , tak bychom je dostali do problémů . ps2017-040-04-006-027.u12.p5.s1
Já také nebudu v tuto chvíli dávat návrh na zamítnutí tohoto zákona , ale myslím si , že jsou tam natolik vážné otázky , které si musíme zodpovědět , že uvidíme , jak se k tomu nakonec postavíte , jaké budou odpovědi . ps2017-040-04-006-027.u12.p5.s2
Já sám si myslím , že k tomu máme přistupovat konzervativně , nemáme začít dělit společnosti podle toho , co těží , ale máme se dívat i rozumně , samozřejmě s potřebou vytváření rezerv na budoucí sanaci a likvidaci případně budov a toho daného území , ale dívat se na to rozumně , tak aby to bylo ekonomicky ustojitelné , a ne že bychom do tohoto oboru implementovali nějaký chaos . ps2017-040-04-006-027.u12.p5.s3
Děkuji vám . ps2017-040-04-006-027.u13.p1.s1
Tak nyní požádám o vystoupení paní poslankyni Hanu Aulickou a připraví se pan poslanec Jiří Kohoutek . ps2017-040-04-006-027.u13.p1.s2
Paní poslankyně , máte slovo . ps2017-040-04-006-027.u14.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-040-04-006-027.u14.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , i já si dovolím vystoupit k novele horního zákona . ps2017-040-04-006-027.u14.p2.s1
Pan ministr si asi nepamatuje diskuse v minulém volebním období kolem této problematiky a vůbec , co se odehrávalo , prolomení limitů . ps2017-040-04-006-027.u14.p2.s2
Asi většina , nebo někteří z vás víte , že já jsem z Ústeckého kraje , z Mostu , a byla jsem velký bojovník za to , aby se prolomily limity u obou společností , tzn . i na Severní energetické , protože nejen že tam máme jedno z nejkvalitnějších uhlí v Evropě , ale jsem přesvědčena , že i tak jak je dosavadní politika energetiky , tak Česká republika nejde úplně optimální cestou . ps2017-040-04-006-027.u14.p2.s3
A to , že nám tady hrozí po roce 2030 velký problém , a to v podobě nejenom zdražení elektriky , protože už téměř vůbec nebudeme schopni to řešit svými procesy , to se v České republice zatím neříká , protože možná pro Ministerstvo průmyslu a i pro samotného premiéra je to daleko , ale pro občany České republiky je to určitě téma , které bychom měli diskutovat již dnes . ps2017-040-04-006-027.u14.p2.s4
Proto si dovolím tady přečíst i svůj názor , který , jak vidím , asi mnoho kolegů nezajímá (poloprázdné lavice) , budu doufat , že určitě pana ministra zajímat bude . ps2017-040-04-006-027.u14.p3.s1
Jsem přesvědčena , že Ministerstvo průmyslu se svým návrhem , i když chápu , že jsou tam další věci , které na to reflektují , nejde úplně správnou cestou , a já jako velký patriot Mostecka a Ústeckého kraje prostě s tímto návrhem zcela nesouhlasím . ps2017-040-04-006-027.u14.p3.s2
A musím říci , že Ústeckému kraji , tak jak někteří naši místní politici mnohdy opakují , Česká republika obecně je velmi dlužná zpětně , a tímto způsobem si nemyslím , že by ten návrat se nějak realizoval . ps2017-040-04-006-027.u14.p3.s3
Opak je spíše pravdou . ps2017-040-04-006-027.u14.p3.s4
A ty problémy , které tam máme nakumulované i právě díky tomu , že tam docházelo vlastně k tomu , že se těžilo uhlí , že tam byly další dopady , a pak samozřejmě nato i s tím utlumováním těžby , těm sociálním aspektům a odchodu lidí z regionu a naopak cílenému sestěhovávání těch problémových občanů z Prahy a Středočeského kraje , tak i touto cestou nám prostě Ministerstvo průmyslu a obchodu nepomáhá . ps2017-040-04-006-027.u14.p4.s1
Těžební společnosti každoročně vynakládají na podporu regionů , v nichž podnikají , stamiliony korun , ne - li více . ps2017-040-04-006-027.u14.p4.s2
Finančně podporují města a obce , vzdělání a sport , sociální projekty a pomáhají řešit mnohé problémy . ps2017-040-04-006-027.u14.p4.s3
Toto můžu potvrdit už jenom z toho aspektu , že jsem od roku 2002 zastupitelkou města Mostu . ps2017-040-04-006-027.u14.p4.s4
A ta finanční podpora těch těžebních společností je jednou opravdu velkou pomocí především právě u té pomoci vzdělávání , v sociální oblasti anebo i zdravotnictví , protože ve velké míře třeba se nám pomáhá podporovat třeba i hospic v Mostě . ps2017-040-04-006-027.u14.p5.s1
Sociální projekty pomáhají řešit mnohé další problémy , které obce nebo lidi v jejich regionu trápí . ps2017-040-04-006-027.u14.p5.s2
Zeptáte - li se kteréhokoliv starosty , jehož obec má s některou těžební firmou podepsanou smlouvu o spolupráci , drtivá většina , ano , možná kromě Litvínova , to je pravda , z nich vám odpoví , že bez této podpory se jim bude jen těžko dýchat . ps2017-040-04-006-027.u14.p5.s3
Jejich často velmi skromné rozpočty s podporou firem , které žijí v regionech a s regiony , často počítají . ps2017-040-04-006-027.u14.p5.s4
Majitelé nebo zaměstnanci firem totiž mnohdy v těchto obcích bydlí , jsou členy zastupitelstev a snaží se i prostřednictvím těchto peněz dělat obce lepšími v podobě nových dětských hřišť , zeleně , domů pro seniory a obecně a podobně . ps2017-040-04-006-027.u14.p5.s5
Prostě jim záleží na místě , kde žijí , kde žijí jejich rodiny a děti , a co se děje v jejich okolí . ps2017-040-04-006-027.u14.p5.s6
Což si myslím , že je zcela logické a přirozené . ps2017-040-04-006-027.u14.p6.s1
Obávám se , že horní zákon v podobě , tak jak je nyní navržen , a mám tím především na mysli tlak na firmy , aby ukládaly na vázaný účet peníze , s nimiž nemohou moci ( ? ) disponovat , logicky vyvolá ve firmách sekundární tlak na úspory a logicky se začne šetřit i tam , kde to není povinnost , ale dobrovolnost . ps2017-040-04-006-027.u14.p6.s2
Státu neuteče daňová povinnost , plnit musíte , nebo musíme , ale v oblasti každoročních dobrovolných příspěvků do zmíněných oblastí si ulevit můžete snadno a rychle . ps2017-040-04-006-027.u14.p6.s3
To je prostě co vás ( ? ) coby majiteli či šéfovi firmy . ps2017-040-04-006-027.u14.p6.s4
Já nepochybuji , že firmy začnou šetřit primárně v této oblasti . ps2017-040-04-006-027.u14.p6.s5
A proto musím zde zmínit , že i já , nebo nevím , jestli to teď bylo zmíněno některými kolegy , bych docela zvažovala podání pozměňujícího návrhu , který by regionům minimálně v tomto aspektu ulevil , a budu navrhovat posun termínu převodu finančních rezerv z analytických na vázané účty na rok 2030 tak , aby firmy měly dostatek času tyto rezervy vytvořit a nemusely v rámci vlastního přežití omezovat tolik potřebnou podporu regionům . ps2017-040-04-006-027.u14.p7.s1
Svůj návrh považuji za kompromisní , a to i vzhledem k tomu , že výsledek připomínkového řízení byl rok 2025 a Ministerstvo průmyslu a obchodu do vlády poslalo návrh na rok 2035 . ps2017-040-04-006-027.u14.p7.s2
Také to zmiňuji z důvodu , že se letošní rok , a nemáme tady paní kolegyni Vildumetzovou , avizovalo , že třeba Sokolovská uhelná v Karlovarském kraji bude propouštět zhruba 700 lidí . ps2017-040-04-006-027.u14.p7.s3
Sedm set lidí , tak jak jsme to viděli i u nás v Ústeckém kraji , je zhruba třetina , myslím si , že spíše čtvrtina , tak jak máme ty zkušenosti , na celý dopad a na celý region . ps2017-040-04-006-027.u14.p7.s4
To znamená , že se bavíme o zhruba čtvrtině vlastně těch celkových dopadů , jako jsou rodiny , ale navazující společnosti , které dělají pro Sokolovskou uhelnou dodavatelské služby , což bude mít samozřejmě pro region dopad ekonomický , sociální . ps2017-040-04-006-027.u14.p7.s5
To znamená , lidé budou odcházet , nemovitosti a jejich hodnoty budou klesat , kupní síla v této oblasti půjde rapidně dolů . ps2017-040-04-006-027.u14.p7.s6
A tak jak možná znáte Karlovarský region , tak se opravdu dostaneme do fáze , kdy bohaté budou jenom oblasti , kde mají lázně , lázeňskou oblast . ps2017-040-04-006-027.u14.p7.s7
A víceméně zbytek Karlovarského kraje bude opravdu na sociální těžké úrovni a bude velmi problematické v této oblasti a v tomto regionu něco dělat . ps2017-040-04-006-027.u14.p7.s8
Sokolovská uhelná to avizovala již minulý rok . ps2017-040-04-006-027.u14.p7.s9
A já jsem přesvědčena , že tak jak zatím mám informace z tohoto kraje , ani stát , respektive možná Ministerstvo práce a sociálních věcí , ale třeba i ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu nijak neřeší nebo víceméně se nepodílí na pomoci při této situaci . ps2017-040-04-006-027.u14.p8.s1
My jsme si to v Ústeckém kraji zažili . ps2017-040-04-006-027.u14.p8.s2
Do toho nám vstoupila ještě vůbec ta celková krize , a jak vidíte a vnímáte Ústecký kraj , i když samozřejmě ten vzestup a pomoc nějaká tam byla , ale ten Ústecký kraj opravdu téměř kromě oblasti Litoměřicka se dostal do situace , kdy lidi už nechtějí žít v tomto regionu . ps2017-040-04-006-027.u14.p8.s3
Klesá nám opravdu celková úroveň , naše děti odcházejí studovat jinam , do jiných regionů , zůstávají tam , nechtějí se vracet . ps2017-040-04-006-027.u14.p8.s4
A ten region celý opravdu upadá . ps2017-040-04-006-027.u14.p8.s5
A bohužel ta zásadní pomoc , kterou třeba my vidíme i v jiné legislativě , která se tady připravuje , zatím nepřišla . ps2017-040-04-006-027.u14.p8.s6
A vy tímto návrhem ještě víceméně dáváte další kopanec těmto krajům . ps2017-040-04-006-027.u14.p8.s7
Děkuji . ps2017-040-04-006-027.u15.p1.s1
A nyní požádám o vystoupení pana poslance Jiřího Kohoutka a připraví se pan poslanec Jiří Kobza . ps2017-040-04-006-027.u15.p1.s2
Tak prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-040-04-006-027.u16.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-040-04-006-027.u16.p1.s2
Vážení kolegové , vážené kolegyně , vážení páni ministři , k problematice surovinové politiky bych se rád vyjádřil v obecné rovině a vznesl následující dotaz či spíše pochybnost . ps2017-040-04-006-027.u16.p2.s1
Domnívám se , že včleněním pojmu surovinové politiky do horního zákona dochází k zásadní změně v charakteru tohoto dokumentu , který se stává závaznou právní normou . ps2017-040-04-006-027.u16.p2.s2
Navrhované ustanovení je možné chápat jako zmocňovací ustanovení od moci zákonodárné pro moc výkonnou , která však nemá stanoveny žádné limity .