|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-24 ps2017-040-04-006-027 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

27. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 531/ - prvé čtení

Date2020-01-24
Meetingps2017/040
Agenda Itemps2017/040/027
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/040schuz/s040145.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 584 • previousnext

ps2017-040-04-006-027.u8.p3.s5 Za minulé roky jsme zaznamenali nárůst z 5 eur za povolenku na 25.
ps2017-040-04-006-027.u8.p3.s6 Nyní již se obáváme ceny více než 30 eur za povolenku.
ps2017-040-04-006-027.u8.p3.s7 Což je věc, která samozřejmě zasahuje do ekonomiky provozoven, které vyrábějí energii, které vyrábějí teplo.
ps2017-040-04-006-027.u8.p4.s1 Zejména teplárny se potýkají s důsledky tohoto jevu.
ps2017-040-04-006-027.u8.p4.s2 Přitom teplárny, zejména ty velké, ale i střední, se jako centrální zdroje tepla výlučně podílejí na zásobování teplem zhruba jednoho a půl milionu domácností.
ps2017-040-04-006-027.u8.p4.s3 Což v podstatě jsou tři čtyři miliony obyvatel.
ps2017-040-04-006-027.u8.p4.s4 A v těch městech, která jsou na teplárny napojena, jiný tepelný zdroj pro vytápění bytů v sídlištích prostě není.
ps2017-040-04-006-027.u8.p4.s5 Není čím nahradit uhlí jako zdroj energie pro tyto teplárny.
ps2017-040-04-006-027.u8.p4.s6 Představa, že bychom přešli na plyn, by znamenala velikou závislost na Rusku.
ps2017-040-04-006-027.u8.p4.s7 Ne každý si může dovolit to, co teď máme u nás v Jihočeském kraji, kdy se buduje převaděč tepla z Jaderné elektrárny Temelín do budějovické teplárny.
ps2017-040-04-006-027.u8.p4.s8 Čili u tepláren by to znamenalo výrazný nárůst cen hnědého uhlí, tedy výrazný nárůst problémů pro teplárenský sektor, což by mělo negativní dopady na občany České republiky.
ps2017-040-04-006-027.u8.p5.s1 Myslím si, že je nezbytné, pokud bude vláda uvažovat o zvýšení úhrad z vydobytého nerostu a zrušení pětiletého moratoria na jeho zvyšování, což výrazně zasáhne do určité právní jistoty provozovatelů celého uhelného energetického sektoru, aby byla provedena analýza možných dopadů tohoto opatření na občany České republiky.
ps2017-040-04-006-027.u8.p5.s2 To by podle mého názoru vláda měla udělat, měla by nás s tou analýzou seznámit dříve, než svým hlasováním o tomto zákonu rozhodneme.
ps2017-040-04-006-027.u8.p6.s1 tedy ten zákon v prvním čtení podpořím.
ps2017-040-04-006-027.u8.p6.s2 Samozřejmě že vím, že tam hodnocení RIA nebylo provedeno.
ps2017-040-04-006-027.u8.p6.s3 Co se týká Legislativní rady vlády, tam se vyjádřil její předseda.
ps2017-040-04-006-027.u8.p6.s4 Myslím, že ta analýza dopadů na naši ekonomiku, na naše občany by byla určitě žádoucí.
ps2017-040-04-006-027.u8.p6.s5 Proto tedy se na vládu obracím se žádostí, aby tuto analýzu připravila.
ps2017-040-04-006-027.u8.p6.s6 Děkuji za pozornost.
ps2017-040-04-006-027.u9.p1.s1 Tak nyní vyzývám k vystoupení paní poslankyni Květu Matušovskou a připraví se pan poslanec Petr Bendl.
ps2017-040-04-006-027.u9.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-040-04-006-027.u10.p1.s1 Děkuji.
ps2017-040-04-006-027.u10.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, vážení kolegové, vážené kolegyně, dovolte mi, abych i řekla stanovisko k projednávanému hornímu zákonu.
ps2017-040-04-006-027.u10.p2.s1 Úplnou novinkou, kterou novela horního zákona přináší, je povinnost firem vytvářet rezervy na technickou likvidaci staveb, která doposud nebyla řešena.
ps2017-040-04-006-027.u10.p2.s2 to tady bylo dneska zmíněno.
ps2017-040-04-006-027.u10.p2.s3 Jedná se o součást sanace území po ukončení těžby.
ps2017-040-04-006-027.u10.p2.s4 Tolik velmi stručná zmínka o novém termínu v důvodové zprávě.
ps2017-040-04-006-027.u10.p2.s5 Přitom důsledky tohoto nového ustanovení mohou být v řádech desítek či stovek milionů korun.
ps2017-040-04-006-027.u10.p2.s6 A když ještě připočteme povinnosti převádět rezervy na vázané účty a avizované zvyšování úhrad z vydobytého nerostu, dostáváme se k částkám, které mohou být pro menší firmy doslova likvidační.
ps2017-040-04-006-027.u10.p2.s7 Předpokládám proto, že předkladatel jasně vyargumentováno, jaká pozitiva a negativa tato nově zaváděná úprava může mít na těžební sektor.
ps2017-040-04-006-027.u10.p3.s1 Počkám na jednání hospodářského výboru, abych nyní nezdržovala, nicméně teď si myslím, že by to stálo za pozměňovací návrh, který by precizně a hlavně jednoznačněji toto ustanovení definoval, aby nevznikaly jakékoli pochybnosti a hlavně další neúměrné finanční zatížení v těžebním sektoru.
ps2017-040-04-006-027.u10.p3.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-040-04-006-027.u11.p1.s1 Tak nyní požádám o vystoupení pana poslance Petra Bendla a připraví se paní poslankyně Hana Aulická.
ps2017-040-04-006-027.u11.p1.s2 Pane poslanče, máte slovo.
ps2017-040-04-006-027.u12.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-040-04-006-027.u12.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, dovolte i mně říct pár slov, neboť jsem byl v minulosti často konfrontován s tvorbou horního zákona, neboť pocházím z regionu, kde hornická činnost byla velmi dlouhá léta klíčovým prostorem pro zaměstnávání lidí, a jako bývalý starosta Kladna jsem se s horním zákonem musel často potýkat.
ps2017-040-04-006-027.u12.p1.s3 Proto jsem si ho přečetl, a když jsem se na něj díval, mám pocit, že jsou tam některé otázky, na které je třeba si asi odpovědět, protože nerozumím tomu, proč ten horní zákon jde tímto směrem.
ps2017-040-04-006-027.u12.p2.s1 Ona to tady částečně říkala i moje předřečnice, protože ono vytváření rezerv na sanace, to je v pořádku a je to tak správně, v minulosti - máme to od roku 1991 v systému, potom v roce 2006 jsme novelizovali, tuším, tento zákon.
ps2017-040-04-006-027.u12.p2.s2 Naše legislativa umožňovala, že si (společnosti)mohly vytvářet rezervy na ty úkoly, které jim vzejdou z povinnosti v oblasti sanací po likvidaci důlního díla, postupně každý rok.
ps2017-040-04-006-027.u12.p2.s3 Jestli tomu dobře rozumím, tak vy tady tímto návrhem zákona tlačíte na společnosti, že si ty rezervy musí dělat mnohem rychleji, tzn. ekonomicky budete zatěžovat daleko více.
ps2017-040-04-006-027.u12.p3.s1 Pak tam rozděluje najednou horní zákon i těžební společnosti podle toho, co těží.
ps2017-040-04-006-027.u12.p3.s2 Tomu nerozumím, proč to tak vlastně děláme, že rozdělujeme důlní společnosti na ty, které těží energetické, a (ty, které těží)neenergetické nerosty, a všichni mají jiné lhůty pro převod z těch analytických účtů na vázané účty.
ps2017-040-04-006-027.u12.p3.s3 Tak by zajímalo, proč to děláme.
ps2017-040-04-006-027.u12.p3.s4 Protože horní zákon, to je norma, která - taky to tady říkali předřečníci - by měla být předvídatelná, neměla by se v průběhu těžební činnosti nějak zásadně změnit, neboť jsou na to navázané ještě další aktivity, což tady předřečníci vlastně taky zmiňovali, a říkal to i kolega Zahradník, a to jsou ty zmiňované teplárny.
ps2017-040-04-006-027.u12.p4.s1 My totiž máme na stole i tzv. vodní zákon.
ps2017-040-04-006-027.u12.p4.s2 A když jsem zaslechl teplárny, které by mohly mít problém ve svých důsledcích a změně horního zákona, tak my vzhledem k tomu, že teplárny často potřebují ke své činnosti dostatek povrchových vod, vzhledem k tomu, že povrchových vod nám ubývá, čeká nás období podle mnohem dramatičtější z pohledu sucha, než bylo období, které máme teď za sebou, to poslední pětileté, ale bude hůř, a bude možná mnohem hůř, ve vodním zákoně vláda navrhuje zrušit systém správního řízení, kterým se udělují povolení na čerpání povrchových vod pro spotřebitele povrchových vod, a navrhujete, že to rozhodne vodoprávní orgán téměř ze dne na den, že bude možné omezit dodávky vody, tzn. omezit i fungování průmyslu navázaného na povrchovou vodu, a vy s tím jako vláda souhlasíte.
ps2017-040-04-006-027.u12.p4.s3 Tohle by mohla být další rána.
ps2017-040-04-006-027.u12.p4.s4 A jestliže bychom se chovali k tomuto principu poměrně nezodpovědně, tak těch 1,5 milionu lidí, kteří jsou navázáni nejenom na teplárny, ale i na další provozy, elektrárny atd., které potřebují ke své činnosti nejenom legislativní zajištění v podobě horního zákona, ale i dalších, tak bychom je dostali do problémů.
ps2017-040-04-006-027.u12.p5.s1 také nebudu v tuto chvíli dávat návrh na zamítnutí tohoto zákona, ale myslím si, že jsou tam natolik vážné otázky, které si musíme zodpovědět, že uvidíme, jak se k tomu nakonec postavíte, jaké budou odpovědi.
ps2017-040-04-006-027.u12.p5.s2 sám si myslím, že k tomu máme přistupovat konzervativně, nemáme začít dělit společnosti podle toho, co těží, ale máme se dívat i rozumně, samozřejmě s potřebou vytváření rezerv na budoucí sanaci a likvidaci případně budov a toho daného území, ale dívat se na to rozumně, tak aby to bylo ekonomicky ustojitelné, a ne že bychom do tohoto oboru implementovali nějaký chaos.
ps2017-040-04-006-027.u12.p5.s3 Děkuji vám.
ps2017-040-04-006-027.u13.p1.s1 Tak nyní požádám o vystoupení paní poslankyni Hanu Aulickou a připraví se pan poslanec Jiří Kohoutek.
ps2017-040-04-006-027.u13.p1.s2 Paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-040-04-006-027.u14.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-040-04-006-027.u14.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, i si dovolím vystoupit k novele horního zákona.
ps2017-040-04-006-027.u14.p2.s1 Pan ministr si asi nepamatuje diskuse v minulém volebním období kolem této problematiky a vůbec, co se odehrávalo, prolomení limitů.
ps2017-040-04-006-027.u14.p2.s2 Asi většina, nebo někteří z vás víte, že jsem z Ústeckého kraje, z Mostu, a byla jsem velký bojovník za to, aby se prolomily limity u obou společností, tzn. i na Severní energetické, protože nejen že tam máme jedno z nejkvalitnějších uhlí v Evropě, ale jsem přesvědčena, že i tak jak je dosavadní politika energetiky, tak Česká republika nejde úplně optimální cestou.
ps2017-040-04-006-027.u14.p2.s3 A to, že nám tady hrozí po roce 2030 velký problém, a to v podobě nejenom zdražení elektriky, protože téměř vůbec nebudeme schopni to řešit svými procesy, to se v České republice zatím neříká, protože možná pro Ministerstvo průmyslu a i pro samotného premiéra je to daleko, ale pro občany České republiky je to určitě téma, které bychom měli diskutovat již dnes.
ps2017-040-04-006-027.u14.p2.s4 Proto si dovolím tady přečíst i svůj názor, který, jak vidím, asi mnoho kolegů nezajímá (poloprázdné lavice), budu doufat, že určitě pana ministra zajímat bude.
ps2017-040-04-006-027.u14.p3.s1 Jsem přesvědčena, že Ministerstvo průmyslu se svým návrhem, i když chápu, že jsou tam další věci, které na to reflektují, nejde úplně správnou cestou, a jako velký patriot Mostecka a Ústeckého kraje prostě s tímto návrhem zcela nesouhlasím.
ps2017-040-04-006-027.u14.p3.s2 A musím říci, že Ústeckému kraji, tak jak někteří naši místní politici mnohdy opakují, Česká republika obecně je velmi dlužná zpětně, a tímto způsobem si nemyslím, že by ten návrat se nějak realizoval.
ps2017-040-04-006-027.u14.p3.s3 Opak je spíše pravdou.
ps2017-040-04-006-027.u14.p3.s4 A ty problémy, které tam máme nakumulované i právě díky tomu, že tam docházelo vlastně k tomu, že se těžilo uhlí, že tam byly další dopady, a pak samozřejmě nato i s tím utlumováním těžby, těm sociálním aspektům a odchodu lidí z regionu a naopak cílenému sestěhovávání těch problémových občanů z Prahy a Středočeského kraje, tak i touto cestou nám prostě Ministerstvo průmyslu a obchodu nepomáhá.
ps2017-040-04-006-027.u14.p4.s1 Těžební společnosti každoročně vynakládají na podporu regionů, v nichž podnikají, stamiliony korun, ne-li více.
ps2017-040-04-006-027.u14.p4.s2 Finančně podporují města a obce, vzdělání a sport, sociální projekty a pomáhají řešit mnohé problémy.
ps2017-040-04-006-027.u14.p4.s3 Toto můžu potvrdit jenom z toho aspektu, že jsem od roku 2002 zastupitelkou města Mostu.
ps2017-040-04-006-027.u14.p4.s4 A ta finanční podpora těch těžebních společností je jednou opravdu velkou pomocí především právě u pomoci vzdělávání, v sociální oblasti anebo i zdravotnictví, protože ve velké míře třeba se nám pomáhá podporovat třeba i hospic v Mostě.
ps2017-040-04-006-027.u14.p5.s1 Sociální projekty pomáhají řešit mnohé další problémy, které obce nebo lidi v jejich regionu trápí.
ps2017-040-04-006-027.u14.p5.s2 Zeptáte-li se kteréhokoliv starosty, jehož obec s některou těžební firmou podepsanou smlouvu o spolupráci, drtivá většina, ano, možná kromě Litvínova, to je pravda, z nich vám odpoví, že bez této podpory se jim bude jen těžko dýchat.
ps2017-040-04-006-027.u14.p5.s3 Jejich často velmi skromné rozpočty s podporou firem, které žijí v regionech a s regiony, často počítají.
ps2017-040-04-006-027.u14.p5.s4 Majitelé nebo zaměstnanci firem totiž mnohdy v těchto obcích bydlí, jsou členy zastupitelstev a snaží se i prostřednictvím těchto peněz dělat obce lepšími v podobě nových dětských hřišť, zeleně, domů pro seniory a obecně a podobně.
ps2017-040-04-006-027.u14.p5.s5 Prostě jim záleží na místě, kde žijí, kde žijí jejich rodiny a děti, a co se děje v jejich okolí.
ps2017-040-04-006-027.u14.p5.s6 Což si myslím, že je zcela logické a přirozené.
ps2017-040-04-006-027.u14.p6.s1 Obávám se, že horní zákon v podobě, tak jak je nyní navržen, a mám tím především na mysli tlak na firmy, aby ukládaly na vázaný účet peníze, s nimiž nemohou moci (?) disponovat, logicky vyvolá ve firmách sekundární tlak na úspory a logicky se začne šetřit i tam, kde to není povinnost, ale dobrovolnost.
ps2017-040-04-006-027.u14.p6.s2 Státu neuteče daňová povinnost, plnit musíte, nebo musíme, ale v oblasti každoročních dobrovolných příspěvků do zmíněných oblastí si ulevit můžete snadno a rychle.
ps2017-040-04-006-027.u14.p6.s3 To je prostě co vás (?) coby majiteli či šéfovi firmy.
ps2017-040-04-006-027.u14.p6.s4 nepochybuji, že firmy začnou šetřit primárně v této oblasti.
ps2017-040-04-006-027.u14.p6.s5 A proto musím zde zmínit, že i , nebo nevím, jestli to teď bylo zmíněno některými kolegy, bych docela zvažovala podání pozměňujícího návrhu, který by regionům minimálně v tomto aspektu ulevil, a budu navrhovat posun termínu převodu finančních rezerv z analytických na vázané účty na rok 2030 tak, aby firmy měly dostatek času tyto rezervy vytvořit a nemusely v rámci vlastního přežití omezovat tolik potřebnou podporu regionům.
ps2017-040-04-006-027.u14.p7.s1 Svůj návrh považuji za kompromisní, a to i vzhledem k tomu, že výsledek připomínkového řízení byl rok 2025 a Ministerstvo průmyslu a obchodu do vlády poslalo návrh na rok 2035.
ps2017-040-04-006-027.u14.p7.s2 Také to zmiňuji z důvodu, že se letošní rok, a nemáme tady paní kolegyni Vildumetzovou, avizovalo, že třeba Sokolovská uhelná v Karlovarském kraji bude propouštět zhruba 700 lidí.
ps2017-040-04-006-027.u14.p7.s3 Sedm set lidí, tak jak jsme to viděli i u nás v Ústeckém kraji, je zhruba třetina, myslím si, že spíše čtvrtina, tak jak máme ty zkušenosti, na celý dopad a na celý region.
ps2017-040-04-006-027.u14.p7.s4 To znamená, že se bavíme o zhruba čtvrtině vlastně těch celkových dopadů, jako jsou rodiny, ale navazující společnosti, které dělají pro Sokolovskou uhelnou dodavatelské služby, což bude mít samozřejmě pro region dopad ekonomický, sociální.
ps2017-040-04-006-027.u14.p7.s5 To znamená, lidé budou odcházet, nemovitosti a jejich hodnoty budou klesat, kupní síla v této oblasti půjde rapidně dolů.
ps2017-040-04-006-027.u14.p7.s6 A tak jak možná znáte Karlovarský region, tak se opravdu dostaneme do fáze, kdy bohaté budou jenom oblasti, kde mají lázně, lázeňskou oblast.
ps2017-040-04-006-027.u14.p7.s7 A víceméně zbytek Karlovarského kraje bude opravdu na sociální těžké úrovni a bude velmi problematické v této oblasti a v tomto regionu něco dělat.
ps2017-040-04-006-027.u14.p7.s8 Sokolovská uhelná to avizovala již minulý rok.
ps2017-040-04-006-027.u14.p7.s9 A jsem přesvědčena, že tak jak zatím mám informace z tohoto kraje, ani stát, respektive možná Ministerstvo práce a sociálních věcí, ale třeba i ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu nijak neřeší nebo víceméně se nepodílí na pomoci při této situaci.
ps2017-040-04-006-027.u14.p8.s1 My jsme si to v Ústeckém kraji zažili.
ps2017-040-04-006-027.u14.p8.s2 Do toho nám vstoupila ještě vůbec ta celková krize, a jak vidíte a vnímáte Ústecký kraj, i když samozřejmě ten vzestup a pomoc nějaká tam byla, ale ten Ústecký kraj opravdu téměř kromě oblasti Litoměřicka se dostal do situace, kdy lidi nechtějí žít v tomto regionu.
ps2017-040-04-006-027.u14.p8.s3 Klesá nám opravdu celková úroveň, naše děti odcházejí studovat jinam, do jiných regionů, zůstávají tam, nechtějí se vracet.
ps2017-040-04-006-027.u14.p8.s4 A ten region celý opravdu upadá.
ps2017-040-04-006-027.u14.p8.s5 A bohužel ta zásadní pomoc, kterou třeba my vidíme i v jiné legislativě, která se tady připravuje, zatím nepřišla.
ps2017-040-04-006-027.u14.p8.s6 A vy tímto návrhem ještě víceméně dáváte další kopanec těmto krajům.
ps2017-040-04-006-027.u14.p8.s7 Děkuji.
ps2017-040-04-006-027.u15.p1.s1 A nyní požádám o vystoupení pana poslance Jiřího Kohoutka a připraví se pan poslanec Jiří Kobza.
ps2017-040-04-006-027.u15.p1.s2 Tak prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-040-04-006-027.u16.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-040-04-006-027.u16.p1.s2 Vážení kolegové, vážené kolegyně, vážení páni ministři, k problematice surovinové politiky bych se rád vyjádřil v obecné rovině a vznesl následující dotaz či spíše pochybnost.
ps2017-040-04-006-027.u16.p2.s1 Domnívám se, že včleněním pojmu surovinové politiky do horního zákona dochází k zásadní změně v charakteru tohoto dokumentu, který se stává závaznou právní normou.
ps2017-040-04-006-027.u16.p2.s2 Navrhované ustanovení je možné chápat jako zmocňovací ustanovení od moci zákonodárné pro moc výkonnou, která však nemá stanoveny žádné limity.

Text viewDownload CoNNL-U