|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-22 ps2017-040-02-010-018 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

18. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 532/ - prvé čtení

Date2020-01-22
Meetingps2017/040
Agenda Itemps2017/040/018
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/040schuz/s040068.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 820 • previousnext

ps2017-040-02-010-018.u6.p13.s2 Nejčastěji se tak právě vyjadřovali zástupci České bankovní asociace, kteří ale přímo nerozporovali ten dohodnutý výsledek, byť pochopitelně, ano, přijmou, jak se tady dohodneme, jak ten zákon dopadne, ale skutečně měli zatím pocit, že mají dostatek argumentů, protože ten současný model funguje.
ps2017-040-02-010-018.u6.p13.s3 to říkám pro objektivitu těch diskuzí.
ps2017-040-02-010-018.u6.p13.s4 Část těch diskuzí proběhla na půdě podvýboru pro bankovnictví, byť sám jsem přesvědčen, že smysl tento návrh propustit prvním čtením a soustředit se na debatu ve čtení druhém.
ps2017-040-02-010-018.u6.p14.s1 Skončím tím, že jestliže my tady řešíme problematiku regulace tohoto sektoru v zájmu stability, tak pochopitelně musíme myslet i na to B, byť to nevyřešíme nad tímto tiskem, a to je problematika bydlení, růstu nákladů na bydlení.
ps2017-040-02-010-018.u6.p14.s2 A řekněme si upřímně, že to je právě segment, který nejrychleji roste.
ps2017-040-02-010-018.u6.p14.s3 Za celých těch pětadvacet let, jestli vzrostl osmkrát, devětkrát, tak položka, kdybychom ji zúžili čistě na nájemné, tak zejména od doby, kdy se postupnými zvyšovacími kroky dosáhla deregulované úrovně, tak roste nejvíc, a to tam ještě není váha toho faktoru vývoje cen realit zohledněna dostatečně, takže by asi ten cenový index pak byl v těch nákladech na bydlení ještě vyšší.
ps2017-040-02-010-018.u6.p14.s4 Takže to něco ukazuje.
ps2017-040-02-010-018.u6.p14.s5 Je jasné, že bude asi nutné řešit i tu nabídkovou stranu, protože nějaké důvody pro tu výši cen tady jsou.
ps2017-040-02-010-018.u6.p14.s6 A řekněme si rovnou, že dokud budou byty takto drahé, tak to riziko problematické splatnosti se prostě vytváří, tudíž ta povinnost kofinancování z vlastních zdrojů a všechny ty výhrady, které k těm ukazatelům tady jsou, jsou oprávněné, protože zkrátka to matematicky tak i s tou mírou rizika vychází.
ps2017-040-02-010-018.u6.p15.s1 Takže musíme myslet na to, jak tedy trošku ovlivnit trh s realitami.
ps2017-040-02-010-018.u6.p15.s2 Specificky v České republice je, řekl bych, víc vychýlený než v jiných zemích.
ps2017-040-02-010-018.u6.p15.s3 Je to otázka asi skutečně spíše nabídkové strany, a jestli chceme něco udělat pro levnější nabídku, aby řekněme i ten developer se musel nějakým způsobem zachovat a zvážit své investiční strategie do budoucnosti.
ps2017-040-02-010-018.u6.p15.s4 Ale to je běh a la longue, to je běh na delší trati.
ps2017-040-02-010-018.u6.p16.s1 Tady si myslím, že ten návrh přináší určité logické řešení, které v sobě zahrnutý ten kompromis, čili si myslím, že odpovídá debatě, která se odehrává i na půdě těch evropských institucí, a že bychom jej měli skutečně propustit do dalšího čtení a vše, co nás tíží k tomuto tématu, vyřešit v tom čtení druhém.
ps2017-040-02-010-018.u6.p16.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-040-02-010-018.u7.p1.s1 Také děkuji za tuto obsáhlou zpravodajskou zprávu.
ps2017-040-02-010-018.u7.p1.s2 Nejdřív vás seznámím s omluvenkou.
ps2017-040-02-010-018.u7.p1.s3 Paní poslankyně Taťána Malá se nám omlouvá od hodin do konce jednání z důvodu nemoci.
ps2017-040-02-010-018.u7.p2.s1 Nyní tedy otevírám obecnou rozpravu, do které jsou v téhle chvíli tři přihlášky, nicméně pan guvernér se hlásí, takže pokud nikdo nebude nic namítat, bych mu v tuto chvíli dal slovo.
ps2017-040-02-010-018.u7.p2.s2 Pan poslanec Nacher se hlásí?
ps2017-040-02-010-018.u7.p2.s3 Prosím, pane guvernére.
ps2017-040-02-010-018.u8.p1.s1 Děkuji vám, vážený pane místopředsedo.
ps2017-040-02-010-018.u8.p1.s2 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážená paní ministryně, obě paní ministryně, chci poděkovat za možnost tady krátce vystoupit.
ps2017-040-02-010-018.u8.p1.s3 Již paní místopředsedkyně vlády shrnula tu hlavní, asi mediálně nejzajímavější část tohoto společného návrhu a pan zpravodaj velmi obsáhle o tom hovořil, takže si dovolím se zmínit jenom o několika málo věcech ve dvou krátkých poznámkách.
ps2017-040-02-010-018.u8.p2.s1 Za prvé bych chtěl zmínit podrobněji navrženou úpravu v oblasti obchodů centrální banky, neboť obchody centrální banky tvoří významný nástroj pro provádění měnové politiky.
ps2017-040-02-010-018.u8.p2.s2 Dovolím si připomenout, že to je v podstatě náš klíčový úkol a primární mandát jako centrální banky dbát o měnovou a cenovou stabilitu.
ps2017-040-02-010-018.u8.p2.s3 Podstata změny, která je navržena v této předloze, spočívá v tom, že se rozšiřuje počet typů a druhů transakcí a okruhů subjektů, se kterými my jako centrální banka tyto transakce můžeme realizovat v rámci obchodování na finančních trzích.
ps2017-040-02-010-018.u8.p2.s4 Nedávné zkušenosti z vyspělých ekonomik totiž ukazují, že stávající okruh operací centrální banky, který je dnes platným zákonem omezen pouze na úvěrové instituce a maximální splatnost tři měsíce, může být pro praktické plnění našich úkolů příliš restriktivní v situaci méně standardního vývoje, než je běžné.
ps2017-040-02-010-018.u8.p2.s5 Potenciální protistrany těchto obchodů se tak v návrhu novely rozšiřují i na další subjekty, které působí na finančním trhu.
ps2017-040-02-010-018.u8.p3.s1 Rovněž nynější množinu přípustných aktiv pro tyto operace, kterou dnes tvoří pouze vybrané směnky, státní dluhopisy a některé další cenné papíry, je podle nás žádoucí rozšířit na další finanční nástroje, a navrhovaná změna tedy za cíl dosavadní omezení poněkud uvolnit a rozšířit naše možnosti provádění měnové politiky co možná nejefektivnějším způsobem podle konkrétní situace.
ps2017-040-02-010-018.u8.p3.s2 Bude tak možno také lépe reagovat na případně špatně předvídatelné či nepředvídatelné události, které mohou vyžadovat operativnější zásah do nastavení měnové politiky.
ps2017-040-02-010-018.u8.p4.s1 Chtěl bych zdůraznit, že tyto obchody, které banka provádí v rámci měnové politiky, může provádět - a tak to zůstane i po případném schválení novely - pouze za účelem plnění zákonných cílů ČNB a po vyhodnocení konkrétní situace.
ps2017-040-02-010-018.u8.p4.s2 Z hlediska evropské regulace, evropské dimenze ten návrh nepřináší v této oblasti vlastně nic nového, podobně jako u regulace hypoték, nebo snad neobvyklého.
ps2017-040-02-010-018.u8.p4.s3 Jsou to věci, které běžně centrální banky v Evropské unii mají k dispozici.
ps2017-040-02-010-018.u8.p5.s1 Za druhé, to bude ta druhá poznámka, bych rád uvedl, že návrh obsahuje také celou řadu dílčích úprav a změn zákona o ČNB, které rovněž považuji pro hladké fungování centrální banky za důležité.
ps2017-040-02-010-018.u8.p5.s2 Týká se to například spolupráce s dalšími institucemi, dále například metodiky výpočtů úroku, který charakter sankce za nedodržení povinných minimálních rezerv, zpřesnění pravidel pro statistiku a výkaznictví, posílení transparence ČNB, zejména pokud jde o obsah zprávy o výsledku hospodaření.
ps2017-040-02-010-018.u8.p6.s1 Tady bych možná pro zajímavost uvedl - tady se navrhuje, abychom ve zprávě o hospodaření vedle stávající informace o mzdách členů Bankovní rady ve stejné formě, to znamená jmenovitě, rovněž informovali o mzdách vedoucích zaměstnanců v přímé řídicí působnosti Bankovní rady.
ps2017-040-02-010-018.u8.p6.s2 Dále se úpravy dotýkají zpřesnění interních oblastí, jako například problematiky zproštění povinnosti mlčenlivosti zaměstnanců ČNB a restrikce jejich angažmá v činnostech mimo centrální banku.
ps2017-040-02-010-018.u8.p6.s3 Některé novely jsou potom čistě legislativní povahy.
ps2017-040-02-010-018.u8.p7.s1 Závěrem mi dovolte, vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, vyjádřit přesvědčení, že návrh zákona bude propuštěn do dalšího čtení.
ps2017-040-02-010-018.u8.p7.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-040-02-010-018.u9.p1.s1 Také děkuji a budeme pokračovat v obecné rozpravě, kde mám v tuto chvíli tři písemné přihlášky, a nevím, jestli pan poslanec Nacher se hlásí také do rozpravy, nebo s faktickou.
ps2017-040-02-010-018.u9.p1.s2 Také do rozpravy.
ps2017-040-02-010-018.u9.p1.s3 Dobře, tak v tom případě nyní pan poslanec Munzar, poté pan poslanec Martínek, poté pan poslanec Skopeček a poté pan poslanec Nacher, pokud se někdo do doby ještě nepřihlásí písemně.
ps2017-040-02-010-018.u9.p1.s4 Prosím.
ps2017-040-02-010-018.u10.p1.s1 Ano, děkuji, pane předsedající.
ps2017-040-02-010-018.u10.p1.s2 Dobré odpoledne, dámy a pánové.
ps2017-040-02-010-018.u10.p1.s3 Dobrý den, pane guvernére.
ps2017-040-02-010-018.u10.p1.s4 Chci se vyjádřit pouze k části nebo budu se vyjadřovat pouze k mediálně zajímavé části novely zákona o ČNB a to je regulace hypoték, resp. zvyšování pravomocí České národní banky v oblasti regulace hypoték a v souvislosti se stávající situací na trhu.
ps2017-040-02-010-018.u10.p2.s1 Nebudeme si nalhávat, že tento návrh pravomocí a případná z něho vyplývající další regulace hypoték omezí přístup střední třídy k vlastnímu bydlení, k vlastnickému bydlení.
ps2017-040-02-010-018.u10.p2.s2 Proto se to taky zřejmě dělá.
ps2017-040-02-010-018.u10.p2.s3 Stát se poslední dobou, a to nejenom ČNB, ale i vláda soustředí čistě na regulaci poptávky po vlastnickém bydlení, a tím zvyšuje náklady na pořízení vlastnického bydlení.
ps2017-040-02-010-018.u10.p2.s4 Když se na to podíváme, co jsme tady projednávali jenom v tomto volebním období - vláda odmítá zrušit daň z nabytí nemovitosti, která dále prodražuje náklady na pořízení vlastnického bydlení o 4 %.
ps2017-040-02-010-018.u10.p2.s5 Vláda zvýšila katastrální poplatky.
ps2017-040-02-010-018.u10.p2.s6 Vláda díky zákonu o realitních zprostředkovatelích zvyšuje ceny realitních služeb.
ps2017-040-02-010-018.u10.p2.s7 A teď předkládá návrh na zvýšení pravomoci České národní bance, která za cíl dále ztížit přístup k hypotékám.
ps2017-040-02-010-018.u10.p2.s8 Tím vším dělá vláda teď i ve spolupráci s ČNB kroky, které vedou k tomu, aby bylo vlastnické bydlení co nejdražší a co nejméně dostupné.
ps2017-040-02-010-018.u10.p2.s9 To jsou bohužel fakta, dámy a pánové.
ps2017-040-02-010-018.u10.p3.s1 Je paradoxní, že tento návrh, který vyplývá z obav z předlužení a z nesplácení hypoték, přichází v době, kdy v září minulého roku například podíl nesplacených hypoték, hypotečních úvěrů, klesl poprvé v novodobé historii pod jedno procento.
ps2017-040-02-010-018.u10.p3.s2 Pod jedno procento!
ps2017-040-02-010-018.u10.p3.s3 Je to v zásadě v České republice, co se týká hypoték, skoro dokonalá platební morálka, protože nesplácejí pouze ti, kteří se z nějakého osobního důvodu dostali do nějakého neštěstí.
ps2017-040-02-010-018.u10.p3.s4 A my jsme tady strašeni rizikem z nesplácených úvěrů jako argumentem, aby se zaváděly nové pravomoci ČNB, centrální bance, která umožní další regulaci hypotečních úvěrů.
ps2017-040-02-010-018.u10.p4.s1 Ale regulací poptávky po vlastnickém bydlení nijak nesnížíte potřebu střední třídě, a nejenom střední třídě, všem lidem v České republice bydlet, jen tuto poptávku a potřebu převedete do sektoru nájemního bydlení, kde je stejný problém jako u toho vlastnického.
ps2017-040-02-010-018.u10.p4.s2 Je to nedostatek bytů a růst cen.
ps2017-040-02-010-018.u10.p4.s3 Převedením poptávky z vlastnického bydlení do nájemního růst cen nájemního bydlení jenom urychlíme.
ps2017-040-02-010-018.u10.p4.s4 A tím se roztáčí koloběh, protože lidé bydlící v nájmech budou mít dražší nájmy, zbude jim méně peněz z výplat na to uspořit si spoluúčast na hypotéky.
ps2017-040-02-010-018.u10.p5.s1 A právě třeba úspory jsou největším limitem třeba u mladých lidí k pořízení bydlení.
ps2017-040-02-010-018.u10.p5.s2 To je výše úspor, které mají na hypotéku a právě na daň z nabytí nemovitostí.
ps2017-040-02-010-018.u10.p5.s3 Z průzkumů na konci minulého roku totiž vyplynulo, že polovina mladých naspořeno na bydlení méně než 100 000 korun.
ps2017-040-02-010-018.u10.p5.s4 To v současných cenách nemovitostí rozhodně nestačí.
ps2017-040-02-010-018.u10.p5.s5 Proto je hypotéka pro mnohdy jedinou alternativu.
ps2017-040-02-010-018.u10.p5.s6 Není divu při takovém růstu cen nemovitostí.
ps2017-040-02-010-018.u10.p5.s7 A co vláda udělala pro to, aby ceny nerostly a vlastnické bydlení se zpřístupnilo?
ps2017-040-02-010-018.u10.p5.s8 Co vláda udělala?
ps2017-040-02-010-018.u10.p5.s9 Nic.
ps2017-040-02-010-018.u10.p5.s10 Vláda neudělala vůbec nic!
ps2017-040-02-010-018.u10.p5.s11 A touto situací, těmito opatřeními a další regulací celou situaci na trhu s bydlením pouze zhoršíme.
ps2017-040-02-010-018.u10.p6.s1 Jak zde řekl pan zpravodaj, vláda navrhuje společně s ČNB, aby limity úvěrových ukazatelů byly stanovovány ve všech třech kategoriích, což je poměrně raritní záležitost.
ps2017-040-02-010-018.u10.p6.s2 Zároveň v tomto návrhu nejsou pro Českou národní banku stanoveny žádné limity, a tedy tímto návrhem dáváme centrální bance, pokud bychom ho takto přijali, určitý bianko šek.
ps2017-040-02-010-018.u10.p6.s3 A abychom se jednou nedivili, čím ho centrální bankéři třeba někdy v budoucnu vyplní.
ps2017-040-02-010-018.u10.p6.s4 Vzpomeňme, jak se mnozí divili například nad délkou intervencí proti koruně, a množství nákladů, které to přineslo.
ps2017-040-02-010-018.u10.p7.s1 Takže vláda jedním dechem chce svým návrhem zkomplikovat střední třídě i mladým lidem pořízení bydlení a zároveň se chce pasovat do role zachránce mladých lidí, protože zároveň navrhuje nějaké úlevy a výjimku.
ps2017-040-02-010-018.u10.p7.s2 A to je opravdu taková finta .
ps2017-040-02-010-018.u10.p7.s3 Zpřísníme regulace a zároveň vymyslíme výjimku.
ps2017-040-02-010-018.u10.p7.s4 Víte, co by byla největší úleva?
ps2017-040-02-010-018.u10.p7.s5 Vůbec toto zvýšení pravomocí nenavrhovat.
ps2017-040-02-010-018.u10.p7.s6 Jenže mám obavu, že stávající vláda pocit, že musí mluvit do všeho, musí mluvit lidem do života, že někdo moudřejší musí určovat, kdo si může a kdo si nemůže vzít hypotéku a jestli máme moc velký podíl vlastnického bydlení a jestli nemáme mít náhodou jiný podíl na trhu s bydlením a podobně.
ps2017-040-02-010-018.u10.p7.s7 Nechme to na lidech.
ps2017-040-02-010-018.u10.p7.s8 Nechme to na komerčních bankách, které tyto peníze poskytují.
ps2017-040-02-010-018.u10.p7.s9 A v jejich hlavním zájmu je, aby to poskytly osobám, které budou schopny tu hypotéku splácet.
ps2017-040-02-010-018.u10.p7.s10 Nedávejme tuto pravomoc centrální bance.
ps2017-040-02-010-018.u10.p7.s11 A předkládat návrh na tak bezlimitní rozsáhlé pravomoce České národní bance, kdy máme podíl nesplácených úvěrů kolem jednoho procenta, to je určitým negativním gestem - řekněme ranním gestem předsedy Vondráčka - střední třídě.
ps2017-040-02-010-018.u10.p8.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-040-02-010-018.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2017-040-02-010-018.u11.p1.s2 A nyní pan poslanec Martínek.
ps2017-040-02-010-018.u11.p1.s3 Připraví se pan poslanec Skopeček.
ps2017-040-02-010-018.u12.p1.s1 Vážené dámy, vážení pánové, v době, kdy máme stabilní finanční trh a de facto neexistují společnosti, které by působily na trhu, na hypotečním trhu a dalších, bez regulace ČNB, naprostá většina regulovaných subjektů na trhu dodržuje doporučení ČNB, se domnívám, že jsou schvalované nové pravomoce České národní banky příliš velké.
ps2017-040-02-010-018.u12.p1.s2 U hypoték si dokážu představit uzákonit pravomoc České národní bance určovat výši LTV, případně DTV.
ps2017-040-02-010-018.u12.p1.s3 Sama ČNB uvádí, že cena nemovitostí je nadhodnocena zhruba o 15 %, proto by nastavené LTV mělo plně pokrýt případná rizika věřitelů i žadatelů o hypotéku.
ps2017-040-02-010-018.u12.p1.s4 Problém je především s příjmovými kritérii, tedy DTI a DSTI, ta by i nadále měla být řešena pouze na úrovni doporučení ČNB, jinak by mohlo dojít ke zhoršení dostupnosti hypoték, především pro mladé.

Text viewDownload CoNNL-U