|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-21 ps2017-040-01-006-006 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

6. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 360/ - druhé čtení

Date2020-01-21
Meetingps2017/040
Agenda Itemps2017/040/006
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/040schuz/s040012.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 442 • previousnext

ps2017-040-01-006-006.u10.p2.s4 Při kontrole hospodaření územního samosprávného celku uvedeného v § 3a odstavec 1 písm. a) hospodaření právnických osob uvedených v § 3 a) odst. 1 písm. b) v bodech 2 9 a při kontrole hospodaření právnických osob uvedených v § 3 odst. 1 písm. c) prověřuje úřad soulad jejich hospodaření s právními předpisy.
ps2017-040-01-006-006.u10.p2.s5 Při kontrole hospodaření České národní banky podle § 3a odst. 1 písm. b) bodu 10 prověřuje Úřad výdaje na pořízení majetku a výdaje na provoz České národní banky."
ps2017-040-01-006-006.u10.p2.s6 Dosavadní odstavce 2 a 3 se označují jako odstavce 3 a 4.
ps2017-040-01-006-006.u10.p3.s1 II.
ps2017-040-01-006-006.u10.p3.s2 Pověřuje předsedu výboru, tehdejšího pana poslance Klause, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny, což tak učinil.
ps2017-040-01-006-006.u10.p4.s1 III.
ps2017-040-01-006-006.u10.p4.s2 Pověřuje zpravodaje výboru, poslance Karla Raise, aby usnesení přednesl na schůzi Poslanecké sněmovny - což tímto činím.
ps2017-040-01-006-006.u10.p5.s1 IV. Pověřuje zpravodaje výboru Raise, aby ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy.
ps2017-040-01-006-006.u10.p6.s1 Děkuji.
ps2017-040-01-006-006.u11.p1.s1 Děkuji poslanci Karlu Raisovi za jeho zpravodajskou zprávu.
ps2017-040-01-006-006.u11.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které mám s přednostním právem přihlášeného pana místopředsedu Tomia Okamuru.
ps2017-040-01-006-006.u11.p1.s3 Připraví se řádně přihlášený poslanec Vácha.
ps2017-040-01-006-006.u11.p1.s4 Ale nejdříve musím respektovat uplatnění přednostního práva pana místopředsedy.
ps2017-040-01-006-006.u11.p1.s5 Prosím, máte slovo.
ps2017-040-01-006-006.u12.p1.s1 Vážené dámy a pánové, po dlouhé době jsme se zase dostali k novele zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu, NKÚ.
ps2017-040-01-006-006.u12.p1.s2 Ukazuje to, jakou míru důležitosti mu vláda přikládá.
ps2017-040-01-006-006.u12.p1.s3 Faktem je, že Nejvyšší kontrolní úřad je svého druhu téma a problém, který není nestranický, ale naopak štěpí strany napříč celým politickým spektrem, s výjimkou SPD, která jako jediná na maximum podporuje posílení kompetencí Nejvyššího kontrolního úřadu v oblasti kontroly veškerého hospodaření s veřejnými penězi, tedy kontroly, jak se utrácí peníze nás občanů a daňových poplatníků.
ps2017-040-01-006-006.u12.p2.s1 Nejde si nevšimnout, že i ve Sněmovně máme lobby proti Nejvyššímu kontrolnímu úřadu, tedy proti tomu, aby Nejvyšší kontrolní úřad mohl kontrolovat veškeré hospodaření s veřejnými prostředky.
ps2017-040-01-006-006.u12.p2.s2 Poslanecké výbory celkem úspěšně protahovaly projednávání této novely zákona a některé z nich si neodpustily přidat návrhy, které by navrhované rozšíření kontrolovaných subjektů zase snížily.
ps2017-040-01-006-006.u12.p2.s3 Těším se, jak se tady budou lobbisté pokoušet zdůvodnit, proč například vědecká instituce nebo veřejná vysoká škola by neměly být kontrolovány, proč by jejich hospodaření s veřejnými financemi nemělo být kontrolováno Nejvyšším kontrolním úřadem.
ps2017-040-01-006-006.u12.p3.s1 My v SPD chceme a prosazujeme, aby se mohly kontrolovat veškeré subjekty, které inkasují veřejné peníze, samozřejmě včetně neziskových organizací.
ps2017-040-01-006-006.u12.p3.s2 Mám samozřejmě na mysli v prvé řadě ty politické neziskové organizace.
ps2017-040-01-006-006.u12.p3.s3 Ale jak tak vidím, tak je SPD v tomto osamocena a vypadá to, že ani po této novele zákona opět nebudou kontrolovány všechny subjekty, které hospodaří s veřejnými penězi, a to i ty, které hospodaří opravdu s obrovskými veřejnými penězi, a to jsou například veřejné vysoké školy nebo veřejné vědecké instituce.
ps2017-040-01-006-006.u12.p3.s4 My v SPD s tím samozřejmě nesouhlasíme.
ps2017-040-01-006-006.u12.p4.s1 Byly časy, kdy se Bezpečnostní a informační služba, BIS, méně zajímala o ideologii a více o funkčnost našeho státu.
ps2017-040-01-006-006.u12.p4.s2 A z této doby, z roku 2015, si dovolím ocitovat část zprávy BIS.
ps2017-040-01-006-006.u12.p5.s1 Cituji: "K dysfunkci ve veřejné správě nejčastěji docházelo proto, že státní úředníci a osoby, které zastávají veřejné funkce, neměly dostatečnou odpovědnost za důsledky vlastních rozhodnutí.
ps2017-040-01-006-006.u12.p5.s2 V některých případech tato odpovědnost zcela chyběla.
ps2017-040-01-006-006.u12.p5.s3 Často byly uzavírány nevýhodné smlouvy a veřejné zakázky byly svěřovány firmám s nejasnou vlastnickou strukturou, nebo byly zadávány bez výběrového řízení.
ps2017-040-01-006-006.u12.p5.s4 Výsledkem bylo špatné hospodaření se svěřeným majetkem, kdy však nedocházelo k trestným činům a prokazování míry zavinění bylo velmi obtížné.
ps2017-040-01-006-006.u12.p5.s5 Odpovědnost konkrétních osob se mnohdy vytrácela během schvalovacího procesu, při kterém se přenášela z jedné osoby na druhou, aniž by byly přesně vymezeny podíl a úloha každé ze zúčastněných osob na výsledném rozhodnutí.
ps2017-040-01-006-006.u12.p5.s6 Následkem této praxe bylo vyvádění veřejných peněz do soukromých rukou.
ps2017-040-01-006-006.u12.p5.s7 Důsledkem nebyly pouze nezanedbatelné ekonomické dopady na veřejné rozpočty, ale rovněž oslabování efektivnosti, důvěryhodnosti výkonu veřejné správy.
ps2017-040-01-006-006.u12.p5.s8 V případě formálního i obsahového dodržení platných norem by k tomuto jevu vůbec nedošlo."
ps2017-040-01-006-006.u12.p5.s9 Konec citace ze zprávy Bezpečnostní informační služby, BIS.
ps2017-040-01-006-006.u12.p6.s1 K tomu bych chtěl říci, že tato konstatování platí i dnes.
ps2017-040-01-006-006.u12.p6.s2 A pokud naši zemi něco skutečně velmi ohrožuje, tak jsou to miliardy, které mizí díky absenci systémových opatření proti zneužívání, rozkrádání veřejných peněz.
ps2017-040-01-006-006.u12.p6.s3 Chyby se mohou stát všude.
ps2017-040-01-006-006.u12.p6.s4 Všude se může najít pár jedinců, kteří kradou nebo poškozují firmu.
ps2017-040-01-006-006.u12.p6.s5 To je přirozený jev.
ps2017-040-01-006-006.u12.p6.s6 Na druhou stranu jediné systémové řešení je tyto věci kontinuálně odhalovat pomocí nezávislých kontrol a následně také ihned stíhat a odpovědné vést k odpovědnosti.
ps2017-040-01-006-006.u12.p6.s7 Od nezávislých kontrol tu máme skutečně profesionální instituci, Nejvyšší kontrolní úřad, a není jediný důvod, proč její aparát nevyužívat všude, kde je to možné.
ps2017-040-01-006-006.u12.p7.s1 Zlodějny podkopávají víru občanů ve spravedlnost.
ps2017-040-01-006-006.u12.p7.s2 Podkopávají ekonomiku a samozřejmě způsobují ztráty, které se pak odrážejí na neschopnosti či neochotě státu řešit chudobu a sociální problémy lidí, kteří si skutečně sami nemohou pomoci.
ps2017-040-01-006-006.u12.p7.s3 Máme tu dnes spokojené milionáře a miliardáře.
ps2017-040-01-006-006.u12.p7.s4 Na druhé straně invalidy a důchodce, kteří žebrají na ulici.
ps2017-040-01-006-006.u12.p7.s5 Máme tu bohatý stát, který rozdává miliardové zakázky, nebo třeba půlmiliardové, jako jsme teď aktuálně svědkem v případě zakázky na e-shop pod vedením Ministerstva dopravy za hnutí ANO.
ps2017-040-01-006-006.u12.p7.s6 A musím říci, že na jednu stranu tady stát rozdává neúčelně stamiliony, miliardy, předražuje zakázky, ale invalidům a starobním důchodcům, kteří celý život pracovali, není schopen zajistit alespoň minimální důstojný důchod v důstojné výši.
ps2017-040-01-006-006.u12.p8.s1 Tady bych připomenul, že návrh zákona z pera SPD na uzákonění minimálního důstojného důchodu ve výši hranici chudoby, což je dneska cca 14 tisíc čistého, tady již měsíce leží ve Sněmovně a není ze strany vlády ochota ho přijmout.
ps2017-040-01-006-006.u12.p8.s2 Takže na jednu stranu půlmiliardová předražená zakázka na e-shop ANO, ale projednat tady návrh SPD na minimální důstojný důchod ve výši hranice chudoby pro starobní a invalidní důchodce, to vláda nechce.
ps2017-040-01-006-006.u12.p8.s3 A pochopitelně chybí i peníze na účelné investice, které by státu do budoucna přinášely zisky.
ps2017-040-01-006-006.u12.p9.s1 Dámy a pánové, na tohle myslete, budeme hlasovat o tom, v jaké podobě zákon o NKÚ přijmeme.
ps2017-040-01-006-006.u12.p9.s2 Čím více výjimek, tím více děr v cedníku, ze kterého odtékají veřejné peníze, peníze nás všech, peníze našich občanů, peníze, které bychom mohli používat daleko účelněji.
ps2017-040-01-006-006.u12.p9.s3 Takže hnutí SPD bude sledovat tu finální verzi, a v každém případě my prosazujeme - ale jak tak koukám na základě dosavadního projednávání, SPD je jedinou stranou, která tady prosazuje -, aby veškeré subjekty, které hospodaří s veřejnými prostředky, byly kontrolovány Nejvyšším kontrolním úřadem, tak doufám, že se k podobnému výsledku dobereme, a v každém případě SPD samozřejmě podporuje rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu.
ps2017-040-01-006-006.u12.p10.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-040-01-006-006.u13.p1.s1 Děkuji panu místopředsedovi Poslanecké sněmovny Tomio Okamurovi a dále v rozpravě vystoupí pan poslanec František Vácha a připraví se pan poslanec Martin Kupka.
ps2017-040-01-006-006.u13.p1.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-040-01-006-006.u14.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-040-01-006-006.u14.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo, k návrhu novely zákona o NKÚ jsem předložil do systému pozměňovací návrh, který právě vyjímal z toho zákona vysoké školy.
ps2017-040-01-006-006.u14.p1.s3 Podobně tak předložila kolegyně Melková z našeho výboru pozměňovací návrh, který vyjímal veřejné výzkumné instituce, nicméně pak samozřejmě kontrolní výbor přijal usnesení 360/8, ten komplexní pozměňovací návrh, který tohle všechno zahrnuje.
ps2017-040-01-006-006.u14.p1.s4 A chtěl jsem se jenom zeptat paní ministryně, jsem z toho vašeho vystoupení úplně nepostřehl, jestli ten komplexní pozměňovací návrh kontrolního výboru doporučíte ke schválení.
ps2017-040-01-006-006.u14.p1.s5 Kýváte, že doporučíte.
ps2017-040-01-006-006.u14.p1.s6 bych jinak ten svůj pozměňovací návrh načetl, ale pokud bude obecná shoda na podpoře komplexního pozměňovacího návrhu z kontrolního výboru, tak nic načítat nebudu, protože by to nemělo smysl.
ps2017-040-01-006-006.u14.p2.s1 K vystoupení pana kolegy Okamury.
ps2017-040-01-006-006.u14.p2.s2 nevím, jak je to možné, ale my jsme v roce 2019 měli u nás na Jihočeské univerzitě, u nás na fakultě, NKÚ tři měsíce a kontroloval peníze, které přišly na dlouhodobý koncepční rozvoj organizací, což znamená, že jednu pracovní sílu musíte - a nejenom pracovní sílu, ale musíte vyčlenit i jednu místnost, která okno a je uzamykatelná.
ps2017-040-01-006-006.u14.p2.s3 To všechno musíte na instituci mít pro kontroly připravené a ta kontrola přišla asi, teď možná to budu přehánět, týden po tom, co tam byla kontrola z finančního úřadu, která kontrolovala prakticky to samé, a bylo to asi několik měsíců poté, co tam byla kontrola z Ministerstva školství, která také kontrolovala úplně to samé.
ps2017-040-01-006-006.u14.p2.s4 To znamená, tady nejde o to, abychom chránili nějaké instituce, aby nebyly kontrolované, ale abychom chránili nějaké instituce, aby nebyly kontrolované mnohonásobně.
ps2017-040-01-006-006.u14.p2.s5 Musíte si uvědomit, že ti lidé, kteří musí mít součinnost s tím kontrolním orgánem, to znamená chodit do archivu, přinést každou účtenku, normálně vykazují i jinou práci a jako třeba u nás ty dámy z administrativního oddělení - což jsou skvělí zaměstnanci, bych jim chtěl tímto poděkovat - to dělají za 22 tisíc hrubého.
ps2017-040-01-006-006.u14.p3.s1 Vysoké školy, to není tak, že by se tvrdilo, že to jsou instituce, kam chodí obrovské miliardy.
ps2017-040-01-006-006.u14.p3.s2 Vysoké školy jsou dneska podfinancovány několika desítkami miliard.
ps2017-040-01-006-006.u14.p3.s3 Na vysoké školy jde nějakých 0,4 HDP, přitom OECD chce, nebo my bychom si představovali, nebo společnost by si představovala, aby tam šlo mnohem víc.
ps2017-040-01-006-006.u14.p3.s4 To znamená, to není tak, že by ty vysoké školy nějakým způsobem měly přebytek, který si rozdělují někam, nevím kam.
ps2017-040-01-006-006.u14.p3.s5 Tam je to tak, že se každá koruna obrací dvakrát v dlani a přemýšlíte, na co ji máte vynaložit.
ps2017-040-01-006-006.u14.p3.s6 A jestli bychom se měli někam zaměřit, tak si myslím, že by to měl být spíš zákon o veřejných zakázkách, který nás nutí dělat takové věci, jako například dynamický nákupní systém nebo smlouvy.
ps2017-040-01-006-006.u14.p3.s7 Takže pak se vám dostanou počítače, které musíte kupovat o několik tisíc dráž, než byste si je koupili třeba na nějakém e-shopu.
ps2017-040-01-006-006.u14.p4.s1 Takže to bylo všechno.
ps2017-040-01-006-006.u14.p4.s2 bych poprosil stáhnout svoji přihlášku z podrobné rozpravy, protože jsem dostal ujištění od paní ministryně.
ps2017-040-01-006-006.u14.p4.s3 Děkuji.
ps2017-040-01-006-006.u15.p1.s1 Děkuji panu poslanci Františku Váchovi.
ps2017-040-01-006-006.u15.p1.s2 Nyní pan poslanec Martin Kupka.
ps2017-040-01-006-006.u15.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-040-01-006-006.u16.p1.s1 Vážená paní ministryně, vážený pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové, bych vám rád představil pozměňovací návrh, který se vydává jiným směrem, než je to doposud diskutované rozšíření pravomocí NKÚ, ale s rozšířením pravomocí NKÚ souvisí velmi úzce rovněž.
ps2017-040-01-006-006.u16.p1.s2 Ten pozměňovací návrh předkládáme spolu s panem kolegou Markem Výborným, Vítem Rakušanem a Markem Bendou.
ps2017-040-01-006-006.u16.p1.s3 Jediný cíl toho pozměňovacího návrhu je vyřešit jeden z vážných problémů České republiky, totiž nadměrnou kontrolní zátěž, o které se tolik nemluví, ale která často vede rovněž k neefektivním kontrolám tam, kde dochází například k nekoordinované činnosti kontrolních orgánů, které ve stejný okamžik, zejména u malých obcí, ale třeba i u malých firem provádějí své kontroly a dokážou ochromit jakoukoliv další činnost těch subjektů, v případě obcí všechno, co je potřeba zařídit a zajistit pro občany toho území, v případě malých firem pak mohou ochromit i vytváření jakékoliv hodnoty, která je přirozeně primárním cílem těchto společností.
ps2017-040-01-006-006.u16.p2.s1 Předkládáme tedy pozměňovací návrh, který umožňuje NKÚ a ukládá fakticky NKÚ, aby se rovněž zabýval sledováním systému kontrol v České republice.
ps2017-040-01-006-006.u16.p2.s2 To, jakým způsobem Česká republika je schopna vyvíjet svoji kontrolní činnost.
ps2017-040-01-006-006.u16.p2.s3 Všichni se nepochybně shodneme na tom, že k funkčnosti každého státu patří to, aby dokázal efektivně kontrolovat plnění zákonů, funkci jednotlivých úřadů a podobně.
ps2017-040-01-006-006.u16.p2.s4 V tomhle směru my máme k rozšíření kompetencí NKÚ principiální výhradu, máme výhradu v tom smyslu, že chceme také zajistit, aby se NKÚ s touto rozšířenou kompetencí zaměřil na samotnou kontrolní činnost státu, vyhodnocoval pravidelně, jak ta kontrola probíhá, jestli je efektivní, a upozorňoval na případy, kdy také kontrolní orgány vyvíjejí neefektivní kontrolní činnost.
ps2017-040-01-006-006.u16.p3.s1 V tom pozměňovacím návrhu definujeme významnou kontrolní zátěž, kdy probíhají současně dvě a více kontrol stejného předmětu v jednom roce, kdy probíhají současně dvě nekoordinované kontroly a zároveň kdy dochází ve stejném roce například u obcí, které nejsou obcemi s rozšířenou působností, a také u malých firem, kdy dochází ke čtvrté či jakékoli další kontrole toho subjektu ve stejném kalendářním roce.
ps2017-040-01-006-006.u16.p3.s2 V takovém případě dochází k významné kontrolní zátěži a v takovém případě ten pozměňovací návrh zákona zavádí kontrolním orgánům povinnost zdůvodnit svůj kontrolní zásah a svoje zdůvodnění také tomu kontrolovanému orgánu předložit.
ps2017-040-01-006-006.u16.p3.s3 Nevede to k tomu, že bychom chtěli diktovat a určit, kdy ta kontrola proběhnout nemá.
ps2017-040-01-006-006.u16.p3.s4 Chceme přispět k tomu, aby v tomto směru v této oblasti přebujelé byrokracie byl schopen český stát také stoupnout na brzdu a ukázat, kdy ta kontrola nevede k větší efektivitě, ale směřuje naopak k oslabení výkonu například jednotlivých obecních úřadů či těch malých soukromých firem.
ps2017-040-01-006-006.u16.p4.s1 Principem je vytvoření systému evidence kontrol informačního systému veřejné správy, kam kontrolní orgány budou vkládat své kontrolní záměry a plány, a samozřejmě budou muset před každou provedenou kontrolou rovněž zkontrolovat, zda opravdu v tom samém dni, v tom samém okamžiku u toho subjektu neprobíhá nějaká jiná kontrola, nebo dokonce více kontrol a zda například u malé obce, která i neuvolněného starostu, v tom roce třeba čtyři jiné orgány nebyly a nezatížily tu obec tak, že ve výsledku místo skutečné kontroly a efektivního zásahu dochází ke kroku, který naopak jakýkoli účinek kontroly jenom oslabuje.
ps2017-040-01-006-006.u16.p5.s1 Míříme tedy k tomu, aby se podařilo i v České republice zkvalitnit systém kontrol, omezit zdvojené, ztrojené a jinak zmožené kontroly, udělat pořádek v tom, co jinde státy sledují také, aby prostě systém kontrol fungoval dobře, ne nadměrně, ale efektivně a správně tam, kde je to nezbytně třeba.
ps2017-040-01-006-006.u16.p5.s2 K tomu, aby kontroly měly patřičný efekt a nemíjely se účinkem, je organizace sledování efektivity nezbytně třeba.
ps2017-040-01-006-006.u16.p5.s3 Tomu, čím trpí Česká republika, kdy opravdu ke zmnožení, ke zdvojení, ztrojení dochází, ke škodě věci, tomu chceme zabránit.
ps2017-040-01-006-006.u16.p6.s1 Děkuji mnohokrát za pozornost.
ps2017-040-01-006-006.u16.p6.s2 V podrobné rozpravě načtu tento pozměňovací návrh, stejně ještě jako jeden pozměňovací návrh k rozsahu kontrolovaných osob.
ps2017-040-01-006-006.u16.p6.s3 Děkuji mnohokrát za pozornost.
ps2017-040-01-006-006.u17.p1.s1 Děkuji poslanci Martinu Kupkovi.

Text viewDownload CoNNL-U