ps2017-040-01-006-006.u10.p2.s4
Při kontrole hospodaření územního samosprávného celku uvedeného v § 3 a odstavec 1 písm . a ) hospodaření právnických osob uvedených v § 3 a ) odst . 1 písm . b ) v bodech 2 až 9 a při kontrole hospodaření právnických osob uvedených v § 3 odst . 1 písm . c ) prověřuje úřad soulad jejich hospodaření s právními předpisy . ps2017-040-01-006-006.u10.p2.s5
Při kontrole hospodaření České národní banky podle § 3 a odst . 1 písm . b ) bodu 10 prověřuje Úřad výdaje na pořízení majetku a výdaje na provoz České národní banky . " ps2017-040-01-006-006.u10.p2.s6
Dosavadní odstavce 2 a 3 se označují jako odstavce 3 a 4 . ps2017-040-01-006-006.u10.p3.s1
II . ps2017-040-01-006-006.u10.p3.s2
Pověřuje předsedu výboru , tehdejšího pana poslance Klause , aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny , což tak učinil . ps2017-040-01-006-006.u10.p4.s1
III . ps2017-040-01-006-006.u10.p4.s2
Pověřuje zpravodaje výboru , poslance Karla Raise , aby usnesení přednesl na schůzi Poslanecké sněmovny - což tímto činím . ps2017-040-01-006-006.u10.p5.s1
IV . Pověřuje zpravodaje výboru Raise , aby ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy . ps2017-040-01-006-006.u10.p6.s1
Děkuji . ps2017-040-01-006-006.u11.p1.s1
Děkuji poslanci Karlu Raisovi za jeho zpravodajskou zprávu . ps2017-040-01-006-006.u11.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které mám s přednostním právem přihlášeného pana místopředsedu Tomia Okamuru . ps2017-040-01-006-006.u11.p1.s3
Připraví se řádně přihlášený poslanec Vácha . ps2017-040-01-006-006.u11.p1.s4
Ale nejdříve musím respektovat uplatnění přednostního práva pana místopředsedy . ps2017-040-01-006-006.u11.p1.s5
Prosím , máte slovo . ps2017-040-01-006-006.u12.p1.s1
Vážené dámy a pánové , po dlouhé době jsme se zase dostali k novele zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu , NKÚ . ps2017-040-01-006-006.u12.p1.s2
Ukazuje to , jakou míru důležitosti mu vláda přikládá . ps2017-040-01-006-006.u12.p1.s3
Faktem je , že Nejvyšší kontrolní úřad je svého druhu téma a problém , který není nestranický , ale naopak štěpí strany napříč celým politickým spektrem , s výjimkou SPD , která jako jediná na maximum podporuje posílení kompetencí Nejvyššího kontrolního úřadu v oblasti kontroly veškerého hospodaření s veřejnými penězi , tedy kontroly , jak se utrácí peníze nás občanů a daňových poplatníků . ps2017-040-01-006-006.u12.p2.s1
Nejde si nevšimnout , že i ve Sněmovně máme lobby proti Nejvyššímu kontrolnímu úřadu , tedy proti tomu , aby Nejvyšší kontrolní úřad mohl kontrolovat veškeré hospodaření s veřejnými prostředky . ps2017-040-01-006-006.u12.p2.s2
Poslanecké výbory celkem úspěšně protahovaly projednávání této novely zákona a některé z nich si neodpustily přidat návrhy , které by navrhované rozšíření kontrolovaných subjektů zase snížily . ps2017-040-01-006-006.u12.p2.s3
Těším se , jak se tady budou lobbisté pokoušet zdůvodnit , proč například vědecká instituce nebo veřejná vysoká škola by neměly být kontrolovány , proč by jejich hospodaření s veřejnými financemi nemělo být kontrolováno Nejvyšším kontrolním úřadem . ps2017-040-01-006-006.u12.p3.s1
My v SPD chceme a prosazujeme , aby se mohly kontrolovat veškeré subjekty , které inkasují veřejné peníze , samozřejmě včetně neziskových organizací . ps2017-040-01-006-006.u12.p3.s2
Mám samozřejmě na mysli v prvé řadě ty politické neziskové organizace . ps2017-040-01-006-006.u12.p3.s3
Ale jak tak vidím , tak je SPD v tomto osamocena a vypadá to , že ani po této novele zákona opět nebudou kontrolovány všechny subjekty , které hospodaří s veřejnými penězi , a to i ty , které hospodaří opravdu s obrovskými veřejnými penězi , a to jsou například veřejné vysoké školy nebo veřejné vědecké instituce . ps2017-040-01-006-006.u12.p3.s4
My v SPD s tím samozřejmě nesouhlasíme . ps2017-040-01-006-006.u12.p4.s1
Byly časy , kdy se Bezpečnostní a informační služba , BIS , méně zajímala o ideologii a více o funkčnost našeho státu . ps2017-040-01-006-006.u12.p4.s2
A z této doby , z roku 2015 , si dovolím ocitovat část zprávy BIS . ps2017-040-01-006-006.u12.p5.s1
Cituji : " K dysfunkci ve veřejné správě nejčastěji docházelo proto , že státní úředníci a osoby , které zastávají veřejné funkce , neměly dostatečnou odpovědnost za důsledky vlastních rozhodnutí . ps2017-040-01-006-006.u12.p5.s2
V některých případech tato odpovědnost zcela chyběla . ps2017-040-01-006-006.u12.p5.s3
Často byly uzavírány nevýhodné smlouvy a veřejné zakázky byly svěřovány firmám s nejasnou vlastnickou strukturou , nebo byly zadávány bez výběrového řízení . ps2017-040-01-006-006.u12.p5.s4
Výsledkem bylo špatné hospodaření se svěřeným majetkem , kdy však nedocházelo k trestným činům a prokazování míry zavinění bylo velmi obtížné . ps2017-040-01-006-006.u12.p5.s5
Odpovědnost konkrétních osob se mnohdy vytrácela během schvalovacího procesu , při kterém se přenášela z jedné osoby na druhou , aniž by byly přesně vymezeny podíl a úloha každé ze zúčastněných osob na výsledném rozhodnutí . ps2017-040-01-006-006.u12.p5.s6
Následkem této praxe bylo vyvádění veřejných peněz do soukromých rukou . ps2017-040-01-006-006.u12.p5.s7
Důsledkem nebyly pouze nezanedbatelné ekonomické dopady na veřejné rozpočty , ale rovněž oslabování efektivnosti , důvěryhodnosti výkonu veřejné správy . ps2017-040-01-006-006.u12.p5.s8
V případě formálního i obsahového dodržení platných norem by k tomuto jevu vůbec nedošlo . " ps2017-040-01-006-006.u12.p5.s9
Konec citace ze zprávy Bezpečnostní informační služby , BIS . ps2017-040-01-006-006.u12.p6.s1
K tomu bych chtěl říci , že tato konstatování platí i dnes . ps2017-040-01-006-006.u12.p6.s2
A pokud naši zemi něco skutečně velmi ohrožuje , tak jsou to miliardy , které mizí díky absenci systémových opatření proti zneužívání , rozkrádání veřejných peněz . ps2017-040-01-006-006.u12.p6.s3
Chyby se mohou stát všude . ps2017-040-01-006-006.u12.p6.s4
Všude se může najít pár jedinců , kteří kradou nebo poškozují firmu . ps2017-040-01-006-006.u12.p6.s5
To je přirozený jev . ps2017-040-01-006-006.u12.p6.s6
Na druhou stranu jediné systémové řešení je tyto věci kontinuálně odhalovat pomocí nezávislých kontrol a následně také ihned stíhat a odpovědné vést k odpovědnosti . ps2017-040-01-006-006.u12.p6.s7
Od nezávislých kontrol tu máme skutečně profesionální instituci , Nejvyšší kontrolní úřad , a není jediný důvod , proč její aparát nevyužívat všude , kde je to možné . ps2017-040-01-006-006.u12.p7.s1
Zlodějny podkopávají víru občanů ve spravedlnost . ps2017-040-01-006-006.u12.p7.s2
Podkopávají ekonomiku a samozřejmě způsobují ztráty , které se pak odrážejí na neschopnosti či neochotě státu řešit chudobu a sociální problémy lidí , kteří si skutečně sami nemohou pomoci . ps2017-040-01-006-006.u12.p7.s3
Máme tu dnes spokojené milionáře a miliardáře . ps2017-040-01-006-006.u12.p7.s4
Na druhé straně invalidy a důchodce , kteří žebrají na ulici . ps2017-040-01-006-006.u12.p7.s5
Máme tu bohatý stát , který rozdává miliardové zakázky , nebo třeba půlmiliardové , jako jsme teď aktuálně svědkem v případě zakázky na e - shop pod vedením Ministerstva dopravy za hnutí ANO . ps2017-040-01-006-006.u12.p7.s6
A musím říci , že na jednu stranu tady stát rozdává neúčelně stamiliony , miliardy , předražuje zakázky , ale invalidům a starobním důchodcům , kteří celý život pracovali , není schopen zajistit alespoň minimální důstojný důchod v důstojné výši . ps2017-040-01-006-006.u12.p8.s1
Tady bych připomenul , že návrh zákona z pera SPD na uzákonění minimálního důstojného důchodu ve výši hranici chudoby , což je dneska cca 14 tisíc čistého , tady již měsíce leží ve Sněmovně a není ze strany vlády ochota ho přijmout . ps2017-040-01-006-006.u12.p8.s2
Takže na jednu stranu půlmiliardová předražená zakázka na e - shop ANO , ale projednat tady návrh SPD na minimální důstojný důchod ve výši hranice chudoby pro starobní a invalidní důchodce , to vláda nechce . ps2017-040-01-006-006.u12.p8.s3
A pochopitelně chybí i peníze na účelné investice , které by státu do budoucna přinášely zisky . ps2017-040-01-006-006.u12.p9.s1
Dámy a pánové , na tohle myslete , až budeme hlasovat o tom , v jaké podobě zákon o NKÚ přijmeme . ps2017-040-01-006-006.u12.p9.s2
Čím více výjimek , tím více děr v cedníku , ze kterého odtékají veřejné peníze , peníze nás všech , peníze našich občanů , peníze , které bychom mohli používat daleko účelněji . ps2017-040-01-006-006.u12.p9.s3
Takže hnutí SPD bude sledovat tu finální verzi , a v každém případě my prosazujeme - ale jak tak koukám na základě dosavadního projednávání , SPD je jedinou stranou , která tady prosazuje - , aby veškeré subjekty , které hospodaří s veřejnými prostředky , byly kontrolovány Nejvyšším kontrolním úřadem , tak doufám , že se k podobnému výsledku dobereme , a v každém případě SPD samozřejmě podporuje rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu . ps2017-040-01-006-006.u12.p10.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-040-01-006-006.u13.p1.s1
Děkuji panu místopředsedovi Poslanecké sněmovny Tomio Okamurovi a dále v rozpravě vystoupí pan poslanec František Vácha a připraví se pan poslanec Martin Kupka . ps2017-040-01-006-006.u13.p1.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-040-01-006-006.u14.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-040-01-006-006.u14.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážená vládo , k návrhu novely zákona o NKÚ jsem předložil do systému pozměňovací návrh , který právě vyjímal z toho zákona vysoké školy . ps2017-040-01-006-006.u14.p1.s3
Podobně tak předložila kolegyně Melková z našeho výboru pozměňovací návrh , který vyjímal veřejné výzkumné instituce , nicméně pak samozřejmě kontrolní výbor přijal usnesení 360 / 8 , ten komplexní pozměňovací návrh , který tohle všechno zahrnuje . ps2017-040-01-006-006.u14.p1.s4
A chtěl jsem se jenom zeptat paní ministryně , já jsem z toho vašeho vystoupení úplně nepostřehl , jestli ten komplexní pozměňovací návrh kontrolního výboru doporučíte ke schválení . ps2017-040-01-006-006.u14.p1.s5
Kýváte , že doporučíte . ps2017-040-01-006-006.u14.p1.s6
Já bych jinak ten svůj pozměňovací návrh načetl , ale pokud bude obecná shoda na podpoře komplexního pozměňovacího návrhu z kontrolního výboru , tak nic načítat nebudu , protože by to nemělo smysl . ps2017-040-01-006-006.u14.p2.s1
K vystoupení pana kolegy Okamury . ps2017-040-01-006-006.u14.p2.s2
Já nevím , jak je to možné , ale my jsme v roce 2019 měli u nás na Jihočeské univerzitě , u nás na fakultě , NKÚ tři měsíce a kontroloval peníze , které přišly na dlouhodobý koncepční rozvoj organizací , což znamená , že jednu pracovní sílu musíte - a nejenom pracovní sílu , ale musíte vyčlenit i jednu místnost , která má okno a je uzamykatelná . ps2017-040-01-006-006.u14.p2.s3
To všechno musíte na té instituci mít pro kontroly připravené a ta kontrola přišla asi , teď možná to budu přehánět , týden po tom , co tam byla kontrola z finančního úřadu , která kontrolovala prakticky to samé , a bylo to asi několik měsíců poté , co tam byla kontrola z Ministerstva školství , která také kontrolovala úplně to samé . ps2017-040-01-006-006.u14.p2.s4
To znamená , tady nejde o to , abychom chránili nějaké instituce , aby nebyly kontrolované , ale abychom chránili nějaké instituce , aby nebyly kontrolované mnohonásobně . ps2017-040-01-006-006.u14.p2.s5
Musíte si uvědomit , že ti lidé , kteří musí mít součinnost s tím kontrolním orgánem , to znamená chodit do archivu , přinést každou účtenku , normálně vykazují i jinou práci a jako třeba u nás ty dámy z administrativního oddělení - což jsou skvělí zaměstnanci , já bych jim chtěl tímto poděkovat - to dělají za 22 tisíc hrubého . ps2017-040-01-006-006.u14.p3.s1
Vysoké školy , to není tak , že by se tvrdilo , že to jsou instituce , kam chodí obrovské miliardy . ps2017-040-01-006-006.u14.p3.s2
Vysoké školy jsou dneska podfinancovány několika desítkami miliard . ps2017-040-01-006-006.u14.p3.s3
Na vysoké školy jde nějakých 0 , 4 HDP , přitom OECD chce , nebo my bychom si představovali , nebo společnost by si představovala , aby tam šlo mnohem víc . ps2017-040-01-006-006.u14.p3.s4
To znamená , to není tak , že by ty vysoké školy nějakým způsobem měly přebytek , který si rozdělují někam , nevím kam . ps2017-040-01-006-006.u14.p3.s5
Tam je to tak , že se každá koruna obrací dvakrát v dlani a přemýšlíte , na co ji máte vynaložit . ps2017-040-01-006-006.u14.p3.s6
A jestli bychom se měli někam zaměřit , tak si myslím , že by to měl být spíš zákon o veřejných zakázkách , který nás nutí dělat takové věci , jako například dynamický nákupní systém nebo smlouvy . ps2017-040-01-006-006.u14.p3.s7
Takže pak se vám dostanou počítače , které musíte kupovat o několik tisíc dráž , než byste si je koupili třeba na nějakém e - shopu . ps2017-040-01-006-006.u14.p4.s1
Takže to bylo všechno . ps2017-040-01-006-006.u14.p4.s2
Já bych poprosil stáhnout svoji přihlášku z podrobné rozpravy , protože jsem dostal ujištění od paní ministryně . ps2017-040-01-006-006.u14.p4.s3
Děkuji . ps2017-040-01-006-006.u15.p1.s1
Děkuji panu poslanci Františku Váchovi . ps2017-040-01-006-006.u15.p1.s2
Nyní pan poslanec Martin Kupka . ps2017-040-01-006-006.u15.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-040-01-006-006.u16.p1.s1
Vážená paní ministryně , vážený pane ministře , vážené kolegyně , vážení kolegové , já bych vám rád představil pozměňovací návrh , který se vydává jiným směrem , než je to doposud diskutované rozšíření pravomocí NKÚ , ale s rozšířením pravomocí NKÚ souvisí velmi úzce rovněž . ps2017-040-01-006-006.u16.p1.s2
Ten pozměňovací návrh předkládáme spolu s panem kolegou Markem Výborným , Vítem Rakušanem a Markem Bendou . ps2017-040-01-006-006.u16.p1.s3
Jediný cíl toho pozměňovacího návrhu je vyřešit jeden z vážných problémů České republiky , totiž nadměrnou kontrolní zátěž , o které se tolik nemluví , ale která často vede rovněž k neefektivním kontrolám tam , kde dochází například k nekoordinované činnosti kontrolních orgánů , které ve stejný okamžik , zejména u malých obcí , ale třeba i u malých firem provádějí své kontroly a dokážou ochromit jakoukoliv další činnost těch subjektů , v případě obcí všechno , co je potřeba zařídit a zajistit pro občany toho území , v případě malých firem pak mohou ochromit i vytváření jakékoliv hodnoty , která je přirozeně primárním cílem těchto společností . ps2017-040-01-006-006.u16.p2.s1
Předkládáme tedy pozměňovací návrh , který umožňuje NKÚ a ukládá fakticky NKÚ , aby se rovněž zabýval sledováním systému kontrol v České republice . ps2017-040-01-006-006.u16.p2.s2
To , jakým způsobem Česká republika je schopna vyvíjet svoji kontrolní činnost . ps2017-040-01-006-006.u16.p2.s3
Všichni se nepochybně shodneme na tom , že k funkčnosti každého státu patří to , aby dokázal efektivně kontrolovat plnění zákonů , funkci jednotlivých úřadů a podobně . ps2017-040-01-006-006.u16.p2.s4
V tomhle směru my máme k rozšíření kompetencí NKÚ principiální výhradu , máme výhradu v tom smyslu , že chceme také zajistit , aby se NKÚ s touto rozšířenou kompetencí zaměřil na samotnou kontrolní činnost státu , vyhodnocoval pravidelně , jak ta kontrola probíhá , jestli je efektivní , a upozorňoval na případy , kdy také kontrolní orgány vyvíjejí neefektivní kontrolní činnost . ps2017-040-01-006-006.u16.p3.s1
V tom pozměňovacím návrhu definujeme významnou kontrolní zátěž , kdy probíhají současně dvě a více kontrol stejného předmětu v jednom roce , kdy probíhají současně dvě nekoordinované kontroly a zároveň kdy dochází ve stejném roce například u obcí , které nejsou obcemi s rozšířenou působností , a také u malých firem , kdy dochází ke čtvrté či jakékoli další kontrole toho subjektu ve stejném kalendářním roce . ps2017-040-01-006-006.u16.p3.s2
V takovém případě dochází k významné kontrolní zátěži a v takovém případě ten pozměňovací návrh zákona zavádí kontrolním orgánům povinnost zdůvodnit svůj kontrolní zásah a svoje zdůvodnění také tomu kontrolovanému orgánu předložit . ps2017-040-01-006-006.u16.p3.s3
Nevede to k tomu , že bychom chtěli diktovat a určit , kdy ta kontrola proběhnout nemá . ps2017-040-01-006-006.u16.p3.s4
Chceme přispět k tomu , aby v tomto směru v této oblasti přebujelé byrokracie byl schopen český stát také stoupnout na brzdu a ukázat , kdy už ta kontrola nevede k větší efektivitě , ale směřuje naopak k oslabení výkonu například jednotlivých obecních úřadů či těch malých soukromých firem . ps2017-040-01-006-006.u16.p4.s1
Principem je vytvoření systému evidence kontrol informačního systému veřejné správy , kam kontrolní orgány budou vkládat své kontrolní záměry a plány , a samozřejmě budou muset před každou provedenou kontrolou rovněž zkontrolovat , zda opravdu v tom samém dni , v tom samém okamžiku u toho subjektu neprobíhá nějaká jiná kontrola , nebo dokonce více kontrol a zda například u malé obce , která má i neuvolněného starostu , v tom roce už třeba čtyři jiné orgány nebyly a nezatížily tu obec tak , že ve výsledku místo skutečné kontroly a efektivního zásahu dochází ke kroku , který naopak jakýkoli účinek kontroly jenom oslabuje . ps2017-040-01-006-006.u16.p5.s1
Míříme tedy k tomu , aby se podařilo i v České republice zkvalitnit systém kontrol , omezit zdvojené , ztrojené a jinak zmožené kontroly , udělat pořádek v tom , co jinde státy sledují také , aby prostě systém kontrol fungoval dobře , ne nadměrně , ale efektivně a správně tam , kde je to nezbytně třeba . ps2017-040-01-006-006.u16.p5.s2
K tomu , aby kontroly měly patřičný efekt a nemíjely se účinkem , je organizace sledování efektivity nezbytně třeba . ps2017-040-01-006-006.u16.p5.s3
Tomu , čím trpí Česká republika , kdy opravdu ke zmnožení , ke zdvojení , ztrojení dochází , ke škodě věci , tomu chceme zabránit . ps2017-040-01-006-006.u16.p6.s1
Děkuji mnohokrát za pozornost . ps2017-040-01-006-006.u16.p6.s2
V podrobné rozpravě načtu tento pozměňovací návrh , stejně ještě jako jeden pozměňovací návrh k rozsahu kontrolovaných osob . ps2017-040-01-006-006.u16.p6.s3
Děkuji mnohokrát za pozornost . ps2017-040-01-006-006.u17.p1.s1
Děkuji poslanci Martinu Kupkovi .