|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-12-18 ps2017-039-10-011-902 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

Sloučená rozprava k bodům 29 a 30 /sněmovní tisky 645 a 506/

Date2019-12-18
Meetingps2017/039
Agenda Itemps2017/039/902
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/039schuz/s039420.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 447 • previousnext

ps2017-039-10-011-902.u1.p1.s1 Sloučená rozprava k bodům 29 a 30 /sněmovní tisky 645 a 506/
ps2017-039-10-011-902.u1.p2.s1 Těmito sněmovními tisky jsme se zabývali dne 6. prosince 2019, když jsme přerušili sloučenou obecnou rozpravu.
ps2017-039-10-011-902.u1.p2.s2 Připomínám, že bylo vzneseno veto dvou poslaneckých klubů, SPD a KSČM, proti projednávání podle § 90 odstavce 2 u sněmovního tisku 645.
ps2017-039-10-011-902.u1.p3.s1 Prosím, aby místa u stolku zpravodajů zaujali za navrhovatele ministr školství mládeže a tělovýchovy Robert Plaga a poslanec Lukáš Bartoň.
ps2017-039-10-011-902.u1.p3.s2 Připomínám, že zpravodajové pro prvé čtení jsou poslanec Lukáš Bartoň ke sněmovnímu tisku 645 a poslanec Ivo Pojezdný, sněmovní tisk 506.
ps2017-039-10-011-902.u1.p3.s3 Mají zájem zpravodajové vystoupit k tomuto tisku?
ps2017-039-10-011-902.u1.p3.s4 Ne.
ps2017-039-10-011-902.u1.p4.s1 Takže nyní tedy budeme pokračovat v přerušené sloučené obecné rozpravě, kde se o slovo přihlásil jako první pan poslanec Karel Rais.
ps2017-039-10-011-902.u1.p4.s2 A poprosím všechny v jednacím sále o to, aby se ztišili, abychom mohli projednávat tyto body ve sloučené rozpravě.
ps2017-039-10-011-902.u1.p4.s3 Děkuji.
ps2017-039-10-011-902.u1.p4.s4 Prosím máte slovo.
ps2017-039-10-011-902.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážení páni ministři, vážení kolegové a kolegyně, minulá doposud neukončená diskuze k uvedenému sněmovnímu tisku se točila zejména kolem problematiky maturity z matematiky.
ps2017-039-10-011-902.u2.p1.s2 Sněmovna se rozdělila na dvě výrazné skupiny.
ps2017-039-10-011-902.u2.p1.s3 Jednu, která chce povinnou maturitu z matematiky, kam patří samozřejmě nejenom emeritní rektoři z technik, tedy i , ale zástupci průmyslu a výzkumu a dalších kolegů.
ps2017-039-10-011-902.u2.p1.s4 A druhá, která podle byla spíše představována zástupci Ministerstva školství, která odmítá zavedení zkoušky z matematiky, protože se bojí špatných výsledků z tohoto předmětu.
ps2017-039-10-011-902.u2.p2.s1 Měli bychom se ptát, proč jsou výsledky z maturitní zkoušky z matematiky tak špatné.
ps2017-039-10-011-902.u2.p2.s2 Čím to je, že výsledky češtiny a cizího jazyka jsou u maturity lepší než výsledky z matematiky a současně mezinárodní šetření prokazují v češtině horší výsledky než z matematiky.
ps2017-039-10-011-902.u2.p2.s3 Není to tím, že hodnocení v jazyku českém je nastaveno jinak než v matematice?
ps2017-039-10-011-902.u2.p3.s1 Každý, kdo učí, tak , že můžeme předložit lehké otázky, kdy většina posluchačů udělá vše, a pak také můžeme vytvořit test, z kterého si většina posluchačů, lidově řečeno, vyláme zuby.
ps2017-039-10-011-902.u2.p3.s2 Domnívám se tedy, že problém vhodné skladby maturitní zkoušky řeší Cermat, dneska Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, tím, že je zde předložena novela, která odsouvá zkoušky z matematiky o osm deset let, podle tisku.
ps2017-039-10-011-902.u2.p3.s3 Domnívám se, že by se tenhleten problém dal řešit buď vyhláškou, nebo nějakým nařízením Ministerstva školství, a vůbec tento návrh tady nemusel být.
ps2017-039-10-011-902.u2.p4.s1 Co se týká těch, kteří jsou dneska proti maturitě a před dvěma lety hlasovali novelu z roku 2016, tak bych jim chtěl připomenout zdůvodnění zákona, kdy jsme jednoznačně zdůrazňovali důležitost matematiky pro rozvoj a pro inovace a pro to, co dneska nazýváme Country for the Future a podobně.
ps2017-039-10-011-902.u2.p4.s2 Takže tehdy v tom roce 2016, kdy jsme projednávali tu novelu školského zákona, tak si určitě vzpomenete, ti, co tady byli, na bouřlivé diskuze zejména zástupců učilišť, kde studia měla být ukončena zkouškou z matematiky.
ps2017-039-10-011-902.u2.p4.s3 Tehdy podle došlo k nalezení určitého optima, kdy někteří žáci nemuseli dělat maturitu z matematiky.
ps2017-039-10-011-902.u2.p4.s4 A přitom bych mohl tedy citovat současně to zdůvodnění toho zákona, kde byl kladen velký důraz na maturitní zkoušku z matematiky vzhledem k nutnosti vybudovat rozvinutou průmyslovou společnost.
ps2017-039-10-011-902.u2.p4.s5 Vyhláškou Ministerstva školství byli vyjmuti žáci oboru uměleckých, zdravotnických a oborů vzdělání sociální činnost s ohledem na specifika daných oborů a ti mohou dneska maturovat pouze ze dvou předmětů společné části maturitní zkoušky, a to z češtiny a literatury a z cizího jazyka.
ps2017-039-10-011-902.u2.p4.s6 Na ostatních školách a učilištích si studenti volili další zkoušku buď z matematiky, nebo z cizího jazyka a v podstatě, lidově řečeno, byl klid.
ps2017-039-10-011-902.u2.p4.s7 Všichni to vzali jako fakt a byl pokoj.
ps2017-039-10-011-902.u2.p4.s8 A nyní vlastně ta novela vyvolává dost bouřlivé diskuze.
ps2017-039-10-011-902.u2.p4.s9 Proč tomu tak je?
ps2017-039-10-011-902.u2.p4.s10 Z mého pohledu, možná omezeného, zejména proto, že se úředníci obávají špatných výsledků z maturitní zkoušky na zbývajících středních školách, zejména odborných.
ps2017-039-10-011-902.u2.p4.s11 Znovu bych se vrátil k tomu, co jsem říkal, že by se to dalo řešit, celé tohleto jednání, buď vyhláškou, nebo nařízením Ministerstva školství.
ps2017-039-10-011-902.u2.p5.s1 Všichni se soustřeďujeme jenom na maturitní zkoušky z matematiky, ale těch problémů, prostě otevřela se Pandořina skříňka tím, že se otevřel školský zákon.
ps2017-039-10-011-902.u2.p5.s2 Jedním z těch problémů jsou například nestejné osnovy výuky jednotlivých předmětů, protože takzvané rámcové studijní programy, metodický materiál, který si každá škola upraví do takzvaného školského vzdělávacího plánu, jsou velmi volné a často nedostatečným způsobem zpracované.
ps2017-039-10-011-902.u2.p5.s3 Odborná veřejnost volá podle oprávněně po sjednocení obsahu povinné výuky na základních školách.
ps2017-039-10-011-902.u2.p5.s4 Současně volné a nedostatečně zpracované rámcové studijní programy mají za následek, že absolventi dvou rozdílných základních škol mohou mít na výstupu po skončení povinné školní docházky, případně na přechodu na víceleté gymnázium značně rozdílné penzum získaných znalostí.
ps2017-039-10-011-902.u2.p6.s1 Tento stav je v rozporu s právem dítěte na vzdělání a také s rovnými příležitostmi při jeho dosažení.
ps2017-039-10-011-902.u2.p6.s2 Rozdílné penzum znalostí je způsobeno nikoliv schopnostmi dítěte, ale obsahem jeho vzdělávání stanoveného základní školou.
ps2017-039-10-011-902.u2.p6.s3 A když k tomu ještě přidáme spádovost, kde rodič může jen výjimečně rozhodnout o škole, kterou bude dítě navštěvovat, tak ta situace teoreticky může být ještě horší.
ps2017-039-10-011-902.u2.p6.s4 Tato situace za následek nerovné šance žáků na úspěšné zvládnutí přijímacích zkoušek na střední školu.
ps2017-039-10-011-902.u2.p6.s5 Stejně tak může činit obtíže při změně školy v průběhu povinné školní docházky.
ps2017-039-10-011-902.u2.p6.s6 Pro stanovení povinného obsahu dle jednotlivých předmětů hovoří i fakt, že dítě je hodnoceno na vysvědčení dle jednotlivých předmětů, nikoliv dle tematických bloků.
ps2017-039-10-011-902.u2.p7.s1 Domnívám se proto, že by bylo vhodné, abychom se mezi prvním a druhým čtením také kromě diskuze o povinné nepovinné matematice zamysleli nad vhodností standardu rámcových vzdělávacích programů, a to jak na úrovni ročníku, tak i na úrovni předmětu.
ps2017-039-10-011-902.u2.p7.s2 Často je nám za vzor úspěšnosti zde ve Sněmovně dáváno Finsko, kde samozřejmě jsou jednotné osnovy a učebnice.
ps2017-039-10-011-902.u2.p8.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-039-10-011-902.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2017-039-10-011-902.u3.p1.s2 S přednostním právem je přihlášen pan poslanec Radim Fiala, ale toho tady v sále nevidím, takže v tuto chvíli dám slovo panu ministrovi.
ps2017-039-10-011-902.u3.p1.s3 Prosím.
ps2017-039-10-011-902.u3.p1.s4 A, je tam, takže pan Radim Fiala.
ps2017-039-10-011-902.u3.p1.s5 A s přednostním právem je další v pořadí pan ministr.
ps2017-039-10-011-902.u3.p1.s6 Prosím.
ps2017-039-10-011-902.u4.p1.s1 jen velmi krátce, vážené kolegyně, kolegové.
ps2017-039-10-011-902.u4.p1.s2 jsem tady v tomto bodu při předcházejícím projednávání po poradě s výborem pro školství a s ministrem školství navrhoval zkrácení lhůty, ale protože se nám to tak protáhlo, tak zase po dohodě se školským výborem a s ministrem školství a se zpravodajem tohoto tisku ten svůj návrh na zkrácení této lhůty stahuji.
ps2017-039-10-011-902.u4.p1.s3 Děkuji.
ps2017-039-10-011-902.u5.p1.s1 Děkuji a prosím pana ministra o slovo.
ps2017-039-10-011-902.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-039-10-011-902.u6.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážení poslanci, poslankyně, jen v reakci na to, co tady padlo od pana poslance Raise.
ps2017-039-10-011-902.u6.p1.s3 Jistě, veďme debatu o těch výsledcích mezinárodního šetření PISA a o tom, že se ukazuje, že je nestejná kvalita našich škol.
ps2017-039-10-011-902.u6.p1.s4 Ale tou cestou není návrat k osnovám.
ps2017-039-10-011-902.u6.p1.s5 Tou cestou je podpora těm školám, které nevyužívají dostatečně ty možnosti, které jim rámcové vzdělávací programy dávají.
ps2017-039-10-011-902.u6.p1.s6 Ano, kde je drobný problém, a o něm víme a je součástí připravované revize v rámci vzdělávacích programů, resp. jejího popisu, tak je přesně to, že musí být uzlové body, ve kterých se to bude potkávat, a k debatě, jestli je to první, třetí, pátá, sedmá, devátá.
ps2017-039-10-011-902.u6.p1.s7 V tom souhlas.
ps2017-039-10-011-902.u6.p2.s1 Co se ale týče Finska, tak Finsko nejede podle jednotlivých učebnic a jednotlivých osnov.
ps2017-039-10-011-902.u6.p2.s2 Ale ta podstata je skutečně v tom, abychom pomohli těm školám, kde ty výsledky, jak se ukazuje z těch šetření, nejsou dostatečné.
ps2017-039-10-011-902.u6.p2.s3 Problém není primárně v tom, že by v rámcových vzdělávacích programech něco nebylo.
ps2017-039-10-011-902.u6.p2.s4 Problém je v tom, že jsou přehlcené.
ps2017-039-10-011-902.u6.p2.s5 jsem tady říkal ty argumenty, které svědčí ve prospěch redukce, resp. určení toho jádrového učiva, a ty se ukazují jak ze šetření České školní inspekce, tak z těch mezinárodních šetření.
ps2017-039-10-011-902.u6.p2.s6 Tolik jenom faktická poznámka.
ps2017-039-10-011-902.u6.p2.s7 Děkuji.
ps2017-039-10-011-902.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-039-10-011-902.u7.p1.s2 V obecné rozpravě vystoupí paní poslankyně Tereza Hyťhová.
ps2017-039-10-011-902.u7.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-039-10-011-902.u8.p1.s1 Pane předsedající, děkuji za slovo.
ps2017-039-10-011-902.u8.p1.s2 myslím, že od minulé rozpravy toho bylo mnoho řečeno.
ps2017-039-10-011-902.u8.p1.s3 Ale za , teď se chci věnovat konkrétně tomu návrhu 506, což je vlastně návrh Pirátů.
ps2017-039-10-011-902.u8.p1.s4 A chtěla bych podat také návrh na zamítnutí.
ps2017-039-10-011-902.u8.p1.s5 A teď si dovolím pár větami ve stručnosti říct, proč chci podat tento návrh.
ps2017-039-10-011-902.u8.p2.s1 Za prvé návrh zcela opouští myšlenku zavedení povinného didaktického testu z matematiky.
ps2017-039-10-011-902.u8.p2.s2 Při současném zavádění inkluze ve vzdělávání hrozí během několika let faktická matematická negramotnost v části mladé populace s dopadem na úroveň obecné finanční gramotnosti občanů a především na úroveň technického a přírodovědného vzdělání, které je základem ekonomické prosperity země.
ps2017-039-10-011-902.u8.p3.s1 Za druhé.
ps2017-039-10-011-902.u8.p3.s2 Použití v návrhu pojmu střední vzdělávání není vhodné, neboť nyní jej zákon v § 58 již jasně definuje.
ps2017-039-10-011-902.u8.p3.s3 Definuje jej pro obory vzdělání v délce trvání jednoho roku.
ps2017-039-10-011-902.u8.p3.s4 Tyto obory jsou určeny pro žáky se středním mentálním postižením a obory vzdělávání v délce trvání dvou let, dále také pro žáky s nižším mentálním postižením a s vážnými speciálními vzdělávacími potřebami.
ps2017-039-10-011-902.u8.p3.s5 Je naprosto špatně postavit na úroveň právě tento zvláštní druh vzdělání se vzděláváním žáka, který úspěšně ukončil poslední ročník středního vzdělávání oboru, vzdělání s maturitní zkouškou a pouze nevykonal maturitu.
ps2017-039-10-011-902.u8.p4.s1 Za další.
ps2017-039-10-011-902.u8.p4.s2 Navrhovaná změna pomíjí problém žáků v obdobné situaci, a to konkrétně u absolventů konzervatoří a oborů vzdělání poskytujících vzdělání s výučním listem, kteří po ukončení posledního ročníku tohoto středního vzdělávání nevykonají závěrečnou zkoušku.
ps2017-039-10-011-902.u8.p5.s1 Toto si myslím, že jsou ve stručnosti výtky k tomu návrhu 506, k tomu tisku 506.
ps2017-039-10-011-902.u8.p6.s1 A teď se ještě vrátím k tomu druhému tisku, to je tisk 645.
ps2017-039-10-011-902.u8.p6.s2 Musím říct, že jsem byla dost překvapená, když se tento návrh objevil tady na plénu, protože ještě v červnu tohoto roku jsme byli všichni ujišťováni, že žádné změny nehrozí maturitám, a dneska je bohužel všechno jinak.
ps2017-039-10-011-902.u8.p6.s3 Ještě když tento návrh měl být projednán v tzv. devadesátce, ve zrychleném čtení, což si myslím, že je naprosto nevhodné.
ps2017-039-10-011-902.u8.p7.s1 Za další je mi hrozně líto, že studenti tady několik týdnů čekají, to projednáme.
ps2017-039-10-011-902.u8.p7.s2 A je mi líto, že ani dneska se zřejmě tento zákon nestihne projednat, i když možná, možná ano.
ps2017-039-10-011-902.u8.p7.s3 Byla bych za to moc ráda, aby studenti věděli, z čeho budou maturovat.
ps2017-039-10-011-902.u8.p8.s1 Ještě musím říct, že to, co tady říkal pan kolega Rais ohledně toho, že tímto jsme se tady nemuseli vůbec zabývat, ale mohlo se to řešit jak vyhláškou nebo nařízením Ministerstva školství, čímž by se výrazně urychlil i tento proces a odpustili bychom si tady dlouhé týdny a měsíce jednání.
ps2017-039-10-011-902.u8.p8.s2 Takže budu ráda, když se tisk číslo 645 projedná ve druhém a ve třetím čtení.
ps2017-039-10-011-902.u8.p8.s3 Dáme k tomu příslušné pozměňovací návrhy a potom uvidíme.
ps2017-039-10-011-902.u8.p8.s4 A doufám, že to studentům pomůže.
ps2017-039-10-011-902.u8.p9.s1 Jinak ještě tedy jednou zopakuji, že dávám návrh na zamítnutí tisku 506.
ps2017-039-10-011-902.u9.p1.s1 Ano, děkuji.
ps2017-039-10-011-902.u9.p1.s2 Zaregistroval jsem váš návrh na zamítnutí tisku 506.

Text viewDownload CoNNL-U