|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-12-17 ps2017-039-09-002-297 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

297. Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní v souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů /sněmovní tisk 509/5/ - vrácený Senátem

Date2019-12-17
Meetingps2017/039
Agenda Itemps2017/039/297
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/039schuz/s039352.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 555 • previousnext

ps2017-039-09-002-297.u1.p1.s1 297.
ps2017-039-09-002-297.u1.p1.s2 Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní v souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů /sněmovní tisk 509/5/ - vrácený Senátem
ps2017-039-09-002-297.u1.p2.s1 Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy.
ps2017-039-09-002-297.u1.p2.s2 Jeho usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 509/6.
ps2017-039-09-002-297.u1.p2.s3 Informace k pozměňovacím návrhům vám byly rozdány do vaší pošty.
ps2017-039-09-002-297.u1.p2.s4 vítám mezi námi pana senátora Vladislava Vilímce (sedá si ke stolku zpravodajů)a poprosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům nejprve vyjádřila místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová.
ps2017-039-09-002-297.u1.p2.s5 Vás v sále poprosím, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, o klid.
ps2017-039-09-002-297.u1.p3.s1 Máte slovo, paní poslankyně.
ps2017-039-09-002-297.u2.p1.s1 Poslankyně ještě ne, pane předsedo.
ps2017-039-09-002-297.u3.p1.s1 Pardon, paní ministryně.
ps2017-039-09-002-297.u4.p1.s1 Co není, jednou může být.
ps2017-039-09-002-297.u4.p2.s1 Dobrý den.
ps2017-039-09-002-297.u4.p2.s2 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2017-039-09-002-297.u4.p2.s3 Dámy a pánové, dovolte mi, abych zde stručně zopakovala obsah takzvaného daňového balíčku roku 2020 a následně se stručně vyjádřila k senátním pozměňovacím návrhům, se kterými byl tento návrh vrácen zpět do Poslanecké sněmovny, neboť považuji za důležité upozornit na důsledky, které nastanou, pokud Poslanecká sněmovna přijme senátní pozměňovací návrhy.
ps2017-039-09-002-297.u4.p3.s1 Jak jsme zde již v průběhu podzimu diskutovali, hlavním cílem daňového balíčku je zvýšit ochranu občanů před vznikem závislostí na návykových látkách a hraní hazardních her a omezit škodlivé společenské dopady, které jsou s těmito závislostmi spojené, a to s pomocí změn ve zdanění tabákových výrobků, tvrdého alkoholu a hazardu.
ps2017-039-09-002-297.u4.p3.s2 Konzumace návykových látek nejen negativní účinky na zdraví české populace, ale představuje i vysokou ekonomickou zátěž pro veřejné rozpočty a samotné konzumenty i jejich rodiny.
ps2017-039-09-002-297.u4.p3.s3 Z odborných studií víme, že u alkoholu dosahují celospolečenské náklady 59 mld. korun ročně, u kouření dokonce přesahují 100 mld. korun ročně a vyšší daně mohou nejen zvýšit příjmy veřejných rozpočtů, ale také motivovat spotřebitele ke snížení spotřeby, a tím omezit související zdravotní problémy.
ps2017-039-09-002-297.u4.p4.s1 Dále tento balíček omezuje současné osvobození výher z hazardních her na administrativní limit ve výši čisté výhry milion korun, mění metodu tvorby technických rezerv pojišťoven za účelem nastavení objektivnějšího kritéria pro daňové účely, upravuje režim zdanění úrokových příjmů plynoucích z takzvaných korunových dluhopisů emitovaných před 1. lednem 2013, upravuje osvobození od daně z nemovitých věcí u pozemků s krajinnými prvky typu remízky, které mohou namoci v boji se suchem, a upravuje některé správní poplatky, konkrétně se jedná o poplatek za úkony provedené na katastrálním úřadu.
ps2017-039-09-002-297.u4.p5.s1 Na základě pozměňovacích návrhů přijatých zde na půdě Poslanecké sněmovně se též zvyšuje limit na osvobození piva vyrobeného v domácnosti u spotřební daně z 200 litrů na 2 000 litrů za kalendářní rok a zároveň se zkracuje lhůta pro uchování evidence u osvobozeného piva, zrušuje se § 59 zákona o hazardních hrách.
ps2017-039-09-002-297.u4.p5.s2 Poslanecká sněmovna dále změnila vládní návrh proporčního zvýšení sazeb daně z hazardních her vycházející z míry jejich negativních společenských dopadů, a to tak, že k navýšení sazeb dojde pouze u loterií, a to výrazně - na 35 %.
ps2017-039-09-002-297.u4.p6.s1 Poslanecká sněmovna schválila daňový balíček dne 6. listopadu 2019, senátoři však zákon vrátili s pozměňovacími návrhy, s nimiž Ministerstvo financí nesouhlasí a jejichž přijetí by s sebou neslo nežádoucí dopady.
ps2017-039-09-002-297.u4.p6.s2 Dovolte mi, abych je shrnula.
ps2017-039-09-002-297.u4.p7.s1 První ze senátních pozměňovacích návrhů je zrušení zvýšení správních poplatků za řízení vedená katastrem nemovitostí.
ps2017-039-09-002-297.u4.p7.s2 Zvýšení správních poplatků - s tímto návrhem přišel ministr zemědělství, dívám se, jestli je tu, momentálně ne - v případě řízení ve věci katastru nemovitostí především pokrýt zvýšené výdaje státního rozpočtu na státní správu katastru nemovitostí v posledních letech.
ps2017-039-09-002-297.u4.p7.s3 Tyto výdaje vzrostly výrazně více, než kolik činila průměrná míra inflace.
ps2017-039-09-002-297.u4.p7.s4 Na tomto růstu se výrazně podílí nově prováděné činnosti spojené se zajištěním vyšší míry ochrany před případnými podvodnými transakcemi při zápisech práv do katastru nemovitostí a celkové výdaje státního rozpočtu v rozpočtové kapitole Českého úřadu zeměměřického a katastrálního od roku 2012 vzrostly celkem o 756 mil. korun, přičemž předpokládaný nárůst výnosů správních poplatků v důsledku zvýšení správního poplatku na zahájení řízení o povolení vkladu se pohybuje v rozmezí 720 760 mil, což znamená, že dojde pouze k pokrytí zvýšených nákladů.
ps2017-039-09-002-297.u4.p7.s5 Negativní dopad v případě přijetí tohoto pozměňovacího návrhu by znamenal propad asi 0,72 0,76 mld. korun na úrovni veřejných rozpočtů.
ps2017-039-09-002-297.u4.p8.s1 Druhý senátní pozměňovací návrh obsahuje zrušení zvýšení sazby daně u loterií.
ps2017-039-09-002-297.u4.p8.s2 V případě přijetí tohoto pozměňovacího návrhu by sazby daní u všech hazardních her zůstaly na současné úrovni.
ps2017-039-09-002-297.u4.p8.s3 Návrh by měl oproti návrhu ve znění postoupeném Poslaneckou sněmovnou negativní dopad pro veřejné rozpočty ve výši 0,7 mld. pro rok 2020 a 0,9 mld. pro rok 2021.
ps2017-039-09-002-297.u4.p9.s1 Třetí senátní pozměňovací návrh předkládá vlastní upravenou podobu zdaňování technických rezerv v pojišťovnictví.
ps2017-039-09-002-297.u4.p9.s2 Pozměňovací návrh doplňuje novou úpravu zdanění technických rezerv v pojišťovnictví o některé technické úpravy týkající se konkrétních položek technických rezerv.
ps2017-039-09-002-297.u4.p9.s3 Právní úprava obsažená v pozměňovacím návrhu je však v některých částech značně obecná a pracuje s položkami, které v účetnictví nemusí být vždy vykazovány samostatně.
ps2017-039-09-002-297.u4.p9.s4 Aplikace této úpravy by tedy byla velmi obtížná a komplikovala by daňovou správu v oblasti rezerv v pojišťovnictví a téměř znemožňovala daňovou kontrolu.
ps2017-039-09-002-297.u4.p9.s5 Popírá tedy smysl zavedení nové úpravy zdanění technických rezerv.
ps2017-039-09-002-297.u4.p9.s6 Důsledkem by byly i značné rozpočtové dopady, řádově miliardy korun.
ps2017-039-09-002-297.u4.p10.s1 Poslední senátní pozměňovací návrh obsahuje zvýšení hranice pro odepisování technického zhodnocení nehmotného majetku ze 40 na 60 tis. korun.
ps2017-039-09-002-297.u4.p10.s2 Výše hranice pro odpisování technického zhodnocení nehmotného majetku se měnila již několikrát.
ps2017-039-09-002-297.u4.p10.s3 V současné chvíli však není důvod pro další změnu, ta by naopak znamenala nevyvážený zásah do stávajícího konceptu daňového odpisování majetku.
ps2017-039-09-002-297.u4.p10.s4 Navrhovaná změna by systém daňového odpisování spíše dále znepřehlednila a přinesla by nové administrativní náklady pro poplatníky.
ps2017-039-09-002-297.u4.p11.s1 Ministerstvo financí dlouhodobý záměr komplexně přepracovat systém daňového odpisování majetku tak, aby byl výrazně jednodušší a pro poplatníky přísnější, a to jednorázově a provázaně v rámci celého systému.
ps2017-039-09-002-297.u4.p11.s2 Není tedy žádoucí činit nyní separátní změny jeho jednotlivých kroků.
ps2017-039-09-002-297.u4.p12.s1 S ohledem na veškeré skutečnosti, které jsem tu teď přednesla, si vás dovoluji požádat, abyste návrh zákona schválili v původním znění, tedy ve znění, v jakém byl postoupen Senátu České republiky.
ps2017-039-09-002-297.u4.p12.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-039-09-002-297.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-039-09-002-297.u5.p1.s2 Prosím, aby se nyní slova ujal pan senátor Vladislav Vilímec a představil nám pozměňovací návrhy Senátu.
ps2017-039-09-002-297.u5.p1.s3 Máte slovo, pane senátore.
ps2017-039-09-002-297.u6.p1.s1 Vážený pane předsedo Poslanecké sněmovny, vážená paní místopředsedkyně vlády, vážené paní poslankyně a páni poslanci, chtělo se mi říci kolegyně, kolegové, ale nejsem poslanec.
ps2017-039-09-002-297.u6.p1.s2 Dovolte mi, abych odůvodnil usnesení Senátu č. 267 k návrhu zákona, kterým se mění zákony v oblasti daní v souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů, tedy takzvaného daňového balíčku, a to dle senátního tisku 150 a sněmovního tisku 509.
ps2017-039-09-002-297.u6.p2.s1 Senát se zabýval tímto velmi obšírným návrhem zákona, který obsahuje modely mnoha daňových zákonů, velmi podrobně v tom vymezeném termínu, ve vymezené lhůtě 30 dnů, což není u takového zákona vůbec jednoduché, a vzal na vědomí, že tento návrh zákona prošel zde v Poslanecké sněmovně velmi dramatickou rozpravou, která byla ukončena přesto, že nebylo umožněno vystoupení ještě velkému počtu přihlášených řečníků.
ps2017-039-09-002-297.u6.p2.s2 Senát sice vzal na vědomí velkou pravděpodobnost porušení jednacího řádu Poslanecké sněmovny, ale návrh na zamítnutí tohoto návrhu zákona z důvodu porušení jednacího řádu Poslanecké sněmovny nakonec nepřijal.
ps2017-039-09-002-297.u6.p2.s3 Senát si nemyslí, že by měl posuzovat intenzitu porušení jednacího řádu.
ps2017-039-09-002-297.u6.p2.s4 To je věc Ústavního soudu a Ústavní soud ve věci určitě rozhodne, pokud se poslanci na Ústavní soud obrátí.
ps2017-039-09-002-297.u6.p3.s1 Senát na základě usnesení dvou výborů, a to garančního výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu a výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí schválil některé doporučené pozměňovací návrhy včetně jednoho pozměňovacího návrhu načteného přímo na plénu Senátu panem senátorem Tomášem Goláněm.
ps2017-039-09-002-297.u6.p4.s1 Hlavním účelem daňového balíčku, koneckonců obsaženým i v jeho názvu, je zvýšení příjmů veřejných rozpočtů.
ps2017-039-09-002-297.u6.p4.s2 Zástupkyně předkladatele paní ministryně Schillerová v Senátu i zde uváděla i další důvody, spočívající ve vytvoření takzvaného férového daňového prostředí a boje se závislostmi vyvolávajícími velké společenské náklady a v jednom případě při zvyšování spotřební daně z tabákových výrobků i zajištění souladu s právem Evropské unie.
ps2017-039-09-002-297.u6.p4.s3 Přesto považuji ony další důvody za spíše doprovodné efekty, vedlejší efekty hlavního cíle, jímž je zvýšení příjmů do veřejných rozpočtů.
ps2017-039-09-002-297.u6.p5.s1 nechci mluvit samozřejmě o celém tom daňovém balíčku, to bychom tady byli dlouho, a vzhledem k tomu, že asi bude ještě další diskuse, tak bychom se velmi složitě dočkali pak konečného hlasování.
ps2017-039-09-002-297.u6.p5.s2 V tom daňovém balíčku jsou věci, které je třeba přivítat, není jich moc, ale minimálně týkající se takzvaných korunových dluhopisů vydaných do roku 2013 a i některých pasáží a osvobození v případě daně z nemovitostí.
ps2017-039-09-002-297.u6.p6.s1 Mnohé změny v tomto zákoně jsou však velmi kontroverzní, s negativním dopadem na občany a daňové poplatníky.
ps2017-039-09-002-297.u6.p6.s2 To je třeba si uvědomit.
ps2017-039-09-002-297.u6.p6.s3 Paní ministryně si vlastně položila řečnickou otázku, co by se stalo, kdyby byly schváleny pozměňovací návrhy v Senátu.
ps2017-039-09-002-297.u6.p6.s4 Stalo by se jedině to, že by služby státu byly pro občana levnější.
ps2017-039-09-002-297.u6.p6.s5 To by se stalo.
ps2017-039-09-002-297.u6.p6.s6 Senát totiž postupoval velmi zodpovědně.
ps2017-039-09-002-297.u6.p6.s7 Nenapravuje nic, co by mělo fatální dopady do veřejných rozpočtů.
ps2017-039-09-002-297.u6.p6.s8 Paní ministryně to dobře .
ps2017-039-09-002-297.u6.p7.s1 Ano, Senát navrhl zrušit část pátou, týkající se novely zákona o správních poplatcích.
ps2017-039-09-002-297.u6.p7.s2 Jednak novela zákona o správních poplatcích s daňovými zákony souvisí jen velmi vzdáleně.
ps2017-039-09-002-297.u6.p7.s3 A předkladatel v případě návrhu zvýšení tohoto poplatku jak v Senátu, tak i zde ve Sněmovně v podstatě poukazoval na nezbytnost zvýšení příjmů především s ohledem na zvýšení příjmů pro kapitolu Český zeměměřický a katastrální úřad.
ps2017-039-09-002-297.u6.p7.s4 A v Senátu ještě to doplnila paní ministryně.
ps2017-039-09-002-297.u6.p7.s5 Také doplnila argument, že tento poplatek za vklad do katastru nemovitostí se zvyšoval naposledy v roce 2012. 2012 není žádná prehistorie.
ps2017-039-09-002-297.u6.p7.s6 Pamatuji si na to, byl jsem v době poslancem, a pro osvěžení paměti bych chtěl uvést, že předtím byl správní poplatek stanoven ve výši 500 korun pro vklad do katastru nemovitostí v roce 1994.
ps2017-039-09-002-297.u6.p7.s7 To znamená, první změna, první zvýšení proběhlo po osmnácti letech.
ps2017-039-09-002-297.u6.p8.s1 Pokud se přijme tento návrh zákona, teď tak proběhne navýšení na dvojnásobek po sedmi letech.
ps2017-039-09-002-297.u6.p8.s2 Pamatuji si ještě jako poslanec, a ona ta historická paměť je dobrá, že v roce 2008 Poslanecká sněmovna neschválila návrh na zvýšení správního poplatku za vklad do katastru nemovitostí na 1 500 korun.
ps2017-039-09-002-297.u6.p8.s3 To bylo v roce 2008.
ps2017-039-09-002-297.u6.p8.s4 I tehdy byly argumenty stejné - vyšší administrativní náklady státu, případně inflace, podobné, jako jsou dnes.
ps2017-039-09-002-297.u6.p9.s1 Když mluví paní ministryně o 700 milionech korun, tak jsem si prostudoval návrh rozpočtové kapitoly 346, myslím, že je to číslo, Českého zeměměřického a katastrálního úřadu.
ps2017-039-09-002-297.u6.p9.s2 Věřte, že se pro zvýšení příjmů spojených se zvýšením správních poplatků u tohoto úřadu počítá s pouhými 500 miliony korun, nikoliv 700 miliony.
ps2017-039-09-002-297.u6.p9.s3 Dalších 200 milionů bude plynout do Všeobecné pokladní správy.
ps2017-039-09-002-297.u6.p9.s4 Nemyslím si, že by takto stát měl přistupovat k občanům a k daňovým poplatníkům.
ps2017-039-09-002-297.u6.p10.s1 Také je namístě připomenout, prostudoval jsem si celé projednávání návrhu rozpočtu na příští rok, že Sněmovna při závěrečném čtení rozpočtu odmítla schválit vybilancovaný návrh poslanců Petra Bendla, Jana Bauera a Vojtěcha Munzara evidovaný pod písmenem B157, kterým by se zvýšily příjmy kapitoly Českého úřadu zeměměřického a katastrálního o částku 640 milionů korun, tedy zhruba o shodnou částku, kterou očekával předkladatel od zvýšení správního poplatku za vklad do katastru nemovitostí.
ps2017-039-09-002-297.u6.p10.s2 Pokud by tento návrh byl schválen, vůbec by se žádné správní poplatky nemusely zvyšovat a nemuselo by dojít k dalšímu vytahování peněz od občanů.
ps2017-039-09-002-297.u6.p11.s1 Takovým hitem, módním trendem - a to se netýká jen správního poplatku za vklad do katastru nemovitostí, ale u správních poplatků v mnoha oblastech - je zvyšování na dvojnásobek.
ps2017-039-09-002-297.u6.p11.s2 O sto procent.
ps2017-039-09-002-297.u6.p11.s3 Nevím, jestli od roku 2012 inflace byla v součtu sto procent, to je přece hloupost, tak nevím, proč se to zvyšuje o sto procent v případě správního poplatku.
ps2017-039-09-002-297.u6.p12.s1 Z toho důvodu Senát navrhl zrušení této části, která vlastně s těmi daňovými zákony ani nesouvisí a nemá žádný fatální dopad na veřejné rozpočty.
ps2017-039-09-002-297.u6.p12.s2 Prosím vás, v situaci, kdy příjmy státního rozpočtu jsou přesně ten bilion, nevím, tři sta, čtyři sta miliard korun, tak si Ministerstvo financí musí poradit s problémem pěti set milionů korun zvýšení příjmů pro kapitolu Českého úřadu zeměměřického a katastrálního.
ps2017-039-09-002-297.u6.p13.s1 Dalším pozměňovacím návrhem, o kterém mluvila paní ministryně a který přijal Senát, je zrušení části šesté, původně byla část sedmá, týkající se změny zákona o dani z hazardních her.
ps2017-039-09-002-297.u6.p13.s2 Tato část je problematická přesně z toho důvodu, že se zvyšuje - kupodivu - pouze zdanění výnosu z loterií, tedy společensky nejméně rizikové a nejméně nebezpečné hazardní hry.
ps2017-039-09-002-297.u6.p13.s3 Sazba daně u ostatních hazardních her, které jsou svou rizikovostí přirovnávány k technické hře, zůstala na stávající úrovni 23 procent.
ps2017-039-09-002-297.u6.p13.s4 Tomu nerozumím.
ps2017-039-09-002-297.u6.p13.s5 Takové změny jsou naprosto nesmyslné a naprosto nelogické.
ps2017-039-09-002-297.u6.p13.s6 A nějaký hodně užívaný argument v této oblasti, boj se závislostmi, by tak doznal značných trhlin.
ps2017-039-09-002-297.u6.p13.s7 vím, že to nenavrhovala vláda, že to tady vzniklo v nějaké tvůrčí inspiraci v Poslanecké sněmovně, ale nikdo jiný než poslanci vládní koalice, s podporou tedy komunistických poslanců, ten daňový balíček nenavrhoval.
ps2017-039-09-002-297.u6.p13.s8 Takže jednoznačně i za tuto změnu v hlasování nese odpovědnost vládní koalice.
ps2017-039-09-002-297.u6.p14.s1 Senát se odmítl pouštět do úpravy zdanění v této oblasti, protože, víte, ta výše zdanění u těch hazardních her musí vycházet z jasných odborných argumentů, a nikoliv nástřelů prosazených na poslední chvíli, jako tomu bylo v Poslanecké sněmovně.
ps2017-039-09-002-297.u6.p14.s2 To k ničemu nevede.
ps2017-039-09-002-297.u6.p14.s3 Z tohoto důvodu Senát doporučuje zrušit celou část novely zákona o dani z hazardních her.

Text viewDownload CoNNL-U