|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-12-04 ps2017-039-06-004-197 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

197. Střednědobý výhled státního rozpočtu České republiky na léta 2021 a 2022 /sněmovní tisk 606/

Date2019-12-04
Meetingps2017/039
Agenda Itemps2017/039/197
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/039schuz/s039264.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 334 • previousnext

ps2017-039-06-004-197.u1.p1.s1 197.
ps2017-039-06-004-197.u1.p1.s2 Střednědobý výhled státního rozpočtu České republiky na léta 2021 a 2022 /sněmovní tisk 606/
ps2017-039-06-004-197.u1.p2.s1 Prosím místopředsedkyni vlády a ministryni financí Alenu Schillerovou, aby návrh odůvodnila.
ps2017-039-06-004-197.u1.p2.s2 A prosím o klid v jednacím sále.
ps2017-039-06-004-197.u1.p3.s1 S přednostním právem se hlásí pan předseda Jakub Michálek, tak jestli chcete ještě před paní ministryní se vyjádřit.
ps2017-039-06-004-197.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-039-06-004-197.u2.p1.s2 jsem jenom chtěl říct, že jsem velmi překvapen, že vláda, když se hlásí k transparentnosti, z těch sedmdesáti plus lidí z ANO nepodpořil rozklikávací rozpočet státu ani jeden poslanec.
ps2017-039-06-004-197.u2.p1.s3 Takže to je takhle v praxi, co se říká o volebních programech a v prohlášeních vlády a jak se potom reálně hlasuje v Poslanecké sněmovně.
ps2017-039-06-004-197.u2.p1.s4 Dneska jste měli možnost to ukázat hlasováním, ale ten počet hlasů byl ještě menší, než když jsme o tom hlasovali naposledy při projednávání rozpočtu.
ps2017-039-06-004-197.u2.p1.s5 Tenkrát jste nám říkali: my to podpoříme, to bude fungovat v Praze.
ps2017-039-06-004-197.u2.p1.s6 Takže v Praze jsme to spustili, mluvím teď o ANO...
ps2017-039-06-004-197.u2.p1.s7 Petře, ty ještě nejsi prostřednictvím předsedajícího v ANO, pokud vím.
ps2017-039-06-004-197.u2.p1.s8 Tak v Praze jsme to spustili, v Mariánských Lázních jsme to spustili, funguje, je s tím spokojenost.
ps2017-039-06-004-197.u2.p1.s9 Dokonce jsme to spustili tady v Poslanecké sněmovně, funguje to i na některých úřadech, na NKÚ a podobně a není důvod, proč by to neměla zavést celá vláda.
ps2017-039-06-004-197.u2.p1.s10 věřím, že pan premiér si to vezme jako svoji prioritu a bude tu transparentnost realizovat i v praxi.
ps2017-039-06-004-197.u2.p2.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-039-06-004-197.u3.p1.s1 Nyní tedy požádám o vystoupení paní ministryni Alenu Schillerovou.
ps2017-039-06-004-197.u3.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-039-06-004-197.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-039-06-004-197.u4.p1.s2 Dámy a pánové, dovolte mi, abych uvedla návrh střednědobého výhledu státního rozpočtu České republiky na léta 2021 a 2022, který byl vládou schválen 16. září 2019, a vláda ho předkládá Poslanecké sněmovně na vědomí.
ps2017-039-06-004-197.u4.p1.s3 Základní údaje předloženého návrhu střednědobého výhledu státního rozpočtu České republiky na léta 2021 a 2022 jsou předkládány v této podobě.
ps2017-039-06-004-197.u4.p2.s1 Pro rok 2021 příjmy státního rozpočtu 1 516,9 miliardy korun, výdaje státního rozpočtu 1 556,9 miliardy korun, saldo státního rozpočtu minus 40 miliard.
ps2017-039-06-004-197.u4.p2.s2 Pro rok 2022 příjmy státního rozpočtu 1 579,7 miliardy korun, výdaje státního rozpočtu 1 619,7 miliardy korun, saldo státního rozpočtu minus 40 miliard.
ps2017-039-06-004-197.u4.p2.s3 Výdaje navržené ve střednědobém výhledu státního rozpočtu na léta 2021 a 2022, jsou v souladu s výdajovými rámci stanovenými v Rozpočtové strategii veřejných institucí České republiky, kterou vláda schválila 29. dubna 2019.
ps2017-039-06-004-197.u4.p2.s4 Česká republika by v celém horizontu výhledu měla plnit svůj střednědobý rozpočtový cíl, který odpovídá maximálně hodnotě minus 0,75 % HDP, a plní tak své závazky z hlediska rozpočtové odpovědnosti.
ps2017-039-06-004-197.u4.p3.s1 Makroekonomický rámec střednědobého výhledu státního rozpočtu na léta 2021 a 2022 a navazující prognóza příjmů sektoru vládních institucí vycházejí ze srpnové aktualizace makroekonomické predikce Ministerstva financí z července 2019 zpracované na základě dat k 21. srpna 2019.
ps2017-039-06-004-197.u4.p3.s2 Makroekonomický rámec střednědobého výhledu státního rozpočtu a predikce příjmů byly ze dne 29. srpna 2019 v souladu se zákonem č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, posouzeny výborem pro rozpočtové prognózy.
ps2017-039-06-004-197.u4.p3.s3 Výbor vyhodnotil jak makroekonomickou predikci, tak fiskální prognózu jako realistickou.
ps2017-039-06-004-197.u4.p4.s1 Dále bych ráda uvedla pár slov k základním makroekonomickým ukazatelům.
ps2017-039-06-004-197.u4.p4.s2 V letech výhledu by se růst reálného HDP mohl pohybovat okolo 2,2 % ročně, přičemž by měl být téměř výhradně tažen domácí poptávkou.
ps2017-039-06-004-197.u4.p4.s3 Spotřebu domácností by měla podporovat dynamika disponibilního důchodu, kde se projeví zejména růst výdělků a příjmů z podnikání.
ps2017-039-06-004-197.u4.p4.s4 Spotřebu by ale na druhou stranu mělo tlumit mírné zvyšování míry úspor.
ps2017-039-06-004-197.u4.p5.s1 Růst tvorby hrubého fixního kapitálu by se měl pohybovat okolo 2,5 %.
ps2017-039-06-004-197.u4.p5.s2 K dynamice investic by měly přispívat jak soukromé investice, tak výdaje sektoru vládních institucí.
ps2017-039-06-004-197.u4.p5.s3 Pozitivně bude působit také realizace (projektů)spolufinancovaných fondy Evropské unie.
ps2017-039-06-004-197.u4.p5.s4 Saldo zahraničního obchodu by k růstu ekonomiky mělo přispívat nepatrně kladně.
ps2017-039-06-004-197.u4.p5.s5 Průměrná míra inflace by se v letech 2021 a 2022 mohla pohybovat těsně pod dvouprocentním inflačním cílem České národní banky.
ps2017-039-06-004-197.u4.p5.s6 Proinflačně by měl působit zejména pokračující růst jenotkových nákladů práce a domácí poptávky, očekávané pozvolné posilování koruny vůči oběma hlavním světovým měnám bude mít na spotřebitelské ceny opačný dopad.
ps2017-039-06-004-197.u4.p6.s1 Administrativní opatření, to znamená, změny regulovaných cen a nepřímých daní, by na inflaci v letech výhledu neměla mít významný vliv.
ps2017-039-06-004-197.u4.p7.s1 Situace na trhu práce je napjatá.
ps2017-039-06-004-197.u4.p7.s2 V návaznosti na postupné zpomalování růstu ekonomiky a částečně i v důsledku předchozích investic ke zvýšení produktivity by ale růst poptávky po práci měl slábnout.
ps2017-039-06-004-197.u4.p7.s3 Nabídka práce by přitom vlivem demografických a strukturálních faktorů, zvyšování statutárního věku odchodu do důchodu měla růst rychleji než poptávka.
ps2017-039-06-004-197.u4.p7.s4 Míra nezaměstnanosti by se tak postupně mohla začít přibližovat své rovnovážné úrovni.
ps2017-039-06-004-197.u4.p7.s5 V horizontu makroekonomického rámce by ale neměla přesáhnout 2,5 %.
ps2017-039-06-004-197.u4.p7.s6 Postupné snižování nerovnováhy na trhu práce oslabí tlak na zvyšování průměrné mzdy, jejíž růst by se z 5,4 % v roce 2021 mohl zpomalit na 5 % v roce 2022.
ps2017-039-06-004-197.u4.p8.s1 Nyní bych vás ráda podrobněji seznámila s některými tituly příjmové strany státního rozpočtu v návrhu na léta 2021 a 2022.
ps2017-039-06-004-197.u4.p8.s2 Příjmy z daní a poplatků se odhadují ve výši 845,7 miliardy korun v roce 2021, 876,9 miliardy korun v roce 2022.
ps2017-039-06-004-197.u4.p8.s3 Daňové příjmy na rok 2021 oproti návrhu rozpočtu roku 2020 rostou o 27,1 miliardy korun, nárůst daňových příjmů mezi roky 2022 a 2021 je odhadován ve výši 31,6 miliardy korun.
ps2017-039-06-004-197.u4.p8.s4 Jednoduchá daňová kvóta, která zahrnuje pouze daňové příjmy veřejných rozpočtů, bude činit 19,8 % HDP v roce 2021 a i v roce 2022.
ps2017-039-06-004-197.u4.p8.s5 Složená daňová kvóta bude činit 35,8 % HDP v obou letech výhledu.
ps2017-039-06-004-197.u4.p9.s1 Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti jsou rozpočtovány ve výši 618 mld. korun v roce 2021 a 648,7 mld. korun v roce 2022.
ps2017-039-06-004-197.u4.p9.s2 Tyto příjmy na rok 2021 jsou v porovnání s návrhem rozpočtu na rok 2020 vyšší o 31,6 mld. korun, tj. o 5,4 %.
ps2017-039-06-004-197.u4.p9.s3 Příjmy z rozpočtu EU a finančních mechanismů nejsou do návrhu střednědobého výhledu státního rozpočtu na léta 2021 a 2022 zapracovány.
ps2017-039-06-004-197.u4.p10.s1 Dále mi dovolte podrobněji vás seznámit s výdaji střednědobého výhledu státního rozpočtu na léta 2021 a 2022.
ps2017-039-06-004-197.u4.p10.s2 Celkové výdaje bez prostředků EU a finančních mechanismů jsou pro rok 2021 navrženy ve výši 1 556,9 mld. korun a v porovnání s rokem 2020 rostou o 50,3 mld. korun a pro rok 2022 jsou rozpočtovány ve výši 1 619,7 mld. korun, tj. o 62,8 mld. korun více než v roce 2021.
ps2017-039-06-004-197.u4.p10.s3 Na výdajové straně rozpočtu patří k nejdůležitějším sledované mandatorní sociální výdaje státního rozpočtu.
ps2017-039-06-004-197.u4.p10.s4 Pro rok 2021 jsou rozpočtovány ve výši 777,4 mld. korun a budou tvořit 49,9 % celkových výdajů státního rozpočtu bez EU a finančních mechanismů.
ps2017-039-06-004-197.u4.p10.s5 Pro rok 2022 jsou rozpočtovány ve výši 798,9 mld. korun, což bude představovat 49,3 % celkových výdajů státního rozpočtu bez EU a finančních mechanismů.
ps2017-039-06-004-197.u4.p11.s1 Mezi nejdůležitější mandatorní sociální výdaje patří výdaje na důchody, které se budou rozpočtovat ve výši 534,3 mld. pro rok 2021, tedy o téměř 27 mld. korun více než v roce 2020, a pro rok 2022 se budou rozpočtovat ve výši 551,7 mld. korun.
ps2017-039-06-004-197.u4.p11.s2 Výdaje na dávky nemocenského pojištění nadále porostou v souvislosti s růstem mezd, od kterých je jejich výše odvozena, a vývojem nemocnosti.
ps2017-039-06-004-197.u4.p11.s3 Pro rok 2021 se navrhují výdaje v částce 42,4 mld., což je o 1,8 mld. více než v roce 2020, a pro rok 2022 je navržena částka 43,9 mld. korun.
ps2017-039-06-004-197.u4.p11.s4 Na platbu státu do systému zdravotního pojištění jsou pro rok 2021 i pro rok 2022 rozpočtovány prostředky ve výši 77 mld.
ps2017-039-06-004-197.u4.p11.s5 Výdaje na státní sociální podporu a pěstounskou péči se rozpočtují ve výši 49,3 mld. v roce 2021 a ve výši téměř 50 mld. v roce 2022.
ps2017-039-06-004-197.u4.p11.s6 Výdaje na příspěvek na péči jsou navrženy ve výši 32,2 mld. korun v roce 2021, tj. o 0,9 mld. více než pro rok 2020.
ps2017-039-06-004-197.u4.p11.s7 Na rok 2022 jsou navrženy ve výši 33,4 mld. korun.
ps2017-039-06-004-197.u4.p12.s1 Nyní bych se chtěla zmínit o některých dalších zásadních výdajových oblastech státního rozpočtu.
ps2017-039-06-004-197.u4.p12.s2 V platové oblasti na léta 2021 a 2022 není vyjma pedagogických a nepedagogických pracovníků v regionálním školství zapracován meziroční plošný růst na platy a ostatní platby za provedenou práci.
ps2017-039-06-004-197.u4.p12.s3 O kolik budou navýšeny platy, bude předmětem diskuze na vládě a samozřejmě na úrovni tripartity.
ps2017-039-06-004-197.u4.p12.s4 Výdaje na výzkum, vývoj, inovace jsou zahrnuty v celkovém objemu 37,5 mld., čili o půl miliardy více než v roce 2020, pro rok 2022 ve výši 38 mld.
ps2017-039-06-004-197.u4.p12.s5 Výdaje kapitoly Ministerstva obrany dosáhnou v roce 2021 85,3 mld., tj. o 9,8 mld. více než v roce 2020, v roce 2020 budou činit 95,2 mld., podíl výdajů kapitoly Ministerstva obrany v roce 2021 bude činit 1,4 % a v roce 2022 1,5 % HDP.
ps2017-039-06-004-197.u4.p12.s6 Výdaje kapitoly státní dluh jsou pro rok 2021 navrženy v objemu 46,5 mld. korun, což je o 2,7 mld. korun více než v roce 2020.
ps2017-039-06-004-197.u4.p12.s7 Pro rok 2022 jsou celkové výdaje ve výši 50,2 mld., podíl státního dluhu ke konci roku 2020 by měl činit 28,5 %, tj. o půl procentního bodu méně než v roce 2020.
ps2017-039-06-004-197.u4.p12.s8 Ke konci roku 2022 bude činit podíl 28 %.
ps2017-039-06-004-197.u4.p13.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-039-06-004-197.u5.p1.s1 Tento sněmovní tisk projednal rozpočtový výbor, jehož usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 606/1.
ps2017-039-06-004-197.u5.p1.s2 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru poslanec Jiří Dolejš a informoval nás o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny.
ps2017-039-06-004-197.u5.p1.s3 Pane poslanče, máte slovo.
ps2017-039-06-004-197.u6.p1.s1 Ano, děkuji vám za slovo.
ps2017-039-06-004-197.u6.p1.s2 Přeji vám příjemnou skoro půlnoc.
ps2017-039-06-004-197.u6.p1.s3 Doufám, že ještě nespíte.
ps2017-039-06-004-197.u6.p1.s4 Pokud máme projednat střednědobý rozpočtový výhled, tak je to dokument, který se vždycky projednává spolu s rozpočtem, takže možná udržíte ještě chvilku pozornost, ale to usnesení je jednoduché.
ps2017-039-06-004-197.u6.p1.s5 Měli bychom to vzít na vědomí.
ps2017-039-06-004-197.u6.p2.s1 Střednědobý rozpočtový výhled odráží stejnou rozpočtovou filozofii, logicky, jako předložený rozpočet.
ps2017-039-06-004-197.u6.p2.s2 Je to dáno tím, že je to nástroj fiskálního cílování, to znamená, když zpracujete rozpočtovou strategii, pak zpracujete konvergenční program, který předložíte do Bruselu v rámci evropského trimestru atd. atd., takže proto to tento význam.
ps2017-039-06-004-197.u6.p2.s3 Jinak samozřejmě bychom se mohli donekonečna v tuto svěží hodinu bavit o tom, jak vypadají naše výhledy dva roky dopředu, pokud jde o makroekonomickou politiku.
ps2017-039-06-004-197.u6.p2.s4 On je samozřejmě ten horizont mírně zamžený.
ps2017-039-06-004-197.u6.p2.s5 Ten růst je označován jako, řekněme, participační, to znamená, zapojuje lidi, ale fakt je, že kromě propouštěných úředníků signalizují i některé automobilky, že budou propouštět lidi, takže ono to tak jednoduché asi nebude.
ps2017-039-06-004-197.u6.p2.s6 Součástí toho je výhled na daňový výběr.
ps2017-039-06-004-197.u6.p2.s7 Daňová kvóta se zastabilizovat.
ps2017-039-06-004-197.u6.p2.s8 Souvisí s tím i evropské peníze, protože se nám láme rozpočtový rámec, finanční rámec Evropy, tak to v podstatě znamená vybrat ty alokace z toho končícího, nastartovat nový, což většinou ten start příliš neumíme.
ps2017-039-06-004-197.u6.p2.s9 Také je pravda, že v tom výhledu asi budeme spíše přispívat než brát, ale to je za horizontem toho střednědobého výhledu.
ps2017-039-06-004-197.u6.p3.s1 Mohl bych takto pokračovat, těch problémů je tam celá řada.
ps2017-039-06-004-197.u6.p3.s2 si myslím ale, že asi zhruba víme, kdo chce hlasovat pro to vzít to na vědomí, či nikoliv, takže tím bych to ukončil, a pokud nebude nějak obšírná debata, ta bychom si mohli o tom vzít na vědomí zahlasovat.
ps2017-039-06-004-197.u6.p3.s3 Děkuji.
ps2017-039-06-004-197.u7.p1.s1 Nyní zahajuji všeobecnou rozpravu, do které mám dvě přihlášky.
ps2017-039-06-004-197.u7.p1.s2 S přednostním právem předseda klubu TOP 09 Miroslav Kalousek a připraví se pan poslanec Mikuláš Ferjenčík.
ps2017-039-06-004-197.u7.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-039-06-004-197.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-039-06-004-197.u8.p1.s2 Dámy a pánové, dovolte mi říct pro tři zásadní důvody, proč s tímto střednědobým výhledem nemohu souhlasit a proč, přiznám se, je pro do značné míry nepochopitelné, proč někteří ministři, v tomto případě zejména za sociální demokracii, pro tento vládní dokument zvedli ruku.
ps2017-039-06-004-197.u8.p2.s1 První důvod, proč TOP 09 nemůže souhlasit s tímhle dokumentem, je, že se pokračuje dál v neodpovědné politice, kdy nedochází ke snižování deficitu.

Text viewDownload CoNNL-U