ps2017-039-05-005-127.u1.p1.s1
127 . ps2017-039-05-005-127.u1.p1.s2
Návrh poslanců Mariana Jurečky , Pavly Golasowské , Jana Bartoška , Marka Výborného a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 155 / 1995 Sb . , o důchodovém pojištění , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 439 / - prvé čtení ps2017-039-05-005-127.u1.p2.s1
Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 439 / 1 . ps2017-039-05-005-127.u1.p2.s2
Já poprosím , aby předložený návrh uvedl za navrhovatele pan poslanec Marian Jurečka . ps2017-039-05-005-127.u1.p2.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-039-05-005-127.u1.p2.s4
Ostatní kolegy a kolegyně poprosím o klid v sále , případné debaty přeneste do předsálí . ps2017-039-05-005-127.u1.p2.s5
Ještě jednou prosím o klid ! ps2017-039-05-005-127.u1.p2.s6
Máte slovo . ps2017-039-05-005-127.u2.p1.s1
Vážený pane předsedo , milé kolegyně , kolegové , dovolte mi , abych za skupinu poslanců KDU - ČSL uvedl návrh zákona , kterým se mění zákon č . 155 / 1995 Sb . , o důchodovém pojištění , ve znění pozdějších předpisů . ps2017-039-05-005-127.u2.p1.s2
My jsme si dovolili představit návrh novely tohoto zákona , který bych pracovně pojmenoval jako malou rodinnou důchodovou reformu . ps2017-039-05-005-127.u2.p1.s3
Tento návrh se snaží měnit několik parametrů důchodového systému tak , aby se změnily parametry , které dlouhodobě způsobují problémy ve výši důchodu u starobních důchodců , především těch rodičů , kteří řádně vychovali děti , tedy budoucí současné plátce průběžného systému . ps2017-039-05-005-127.u2.p1.s4
Zároveň se také snažíme , aby se upravily parametry , které se týkají mladých lidí , studentů , tak aby měli větší motivaci se třeba kvalitněji připravit na své budoucí povolání tak , jak se po tom volá i v rámci různých strategií v rámci Průmyslu 4.0 , ale také abychom upravili parametry pro současné pracující rodiče tak , aby jejich péče o děti byla více oceněna nejenom finančně , ale např . i časově , aby měli více času na to věnovat se svým dětem . ps2017-039-05-005-127.u2.p2.s1
Dovolím si tedy zmínit některé části důvodové zprávy novely tohoto návrhu zákona , abyste se mohli blíže s tímto návrhem seznámit a zvážit jeho další podpoření v rámci projednávání Poslanecké sněmovny . ps2017-039-05-005-127.u2.p3.s1
Když se podíváme na vrcholový strategický dokument České republiky , a sice Strategický rámec Česká republika 2030 , tak ten upozorňuje na strukturálně nevýhodné postavení rodin s dětmi v naší společnosti a ve svých cílech stanovuje jasné směry nápravy . ps2017-039-05-005-127.u2.p3.s2
Společenské klima vůči rodinám by se mělo změnit , aby bylo všestranně příznivé , a bariéry a společenské tlaky vůči rodinám mají být minimalizovány . ps2017-039-05-005-127.u2.p3.s3
Rodina , rodičovství a manželství mají požívat zvláštní zákonné ochrany a mají být společensky také vysoce oceňovány . ps2017-039-05-005-127.u2.p3.s4
Mají být nastaveny vhodné socioekonomické podmínky podporující dobré fungování rodin a ty se mají zaměřit na finanční zajištění rodiny , slučitelnost práce a rodiny a služby péče o děti a seniory , a mají tak umožnit získat dostatek volného času pro zkvalitňování rodinných vztahů . ps2017-039-05-005-127.u2.p3.s5
Rodinám se specifickými potřebami má být věnovaná obzvláště dobrá pozornost . ps2017-039-05-005-127.u2.p4.s1
Rovněž platná koncepce rodinné politiky ve svých cílech upozorňuje na potřebu zajistit vhodné socioekonomické podmínky , které mají podporovat dobré fungování rodin a výchovu dětí . ps2017-039-05-005-127.u2.p4.s2
Mají se zaměřit na finanční zajištění rodiny , slučitelnost práce a rodiny a služby péče o děti a seniory či jiné závislé osoby , a umožnit tak rodinám získat dostatek kvalitního volného času pro zkvalitňování rodinných vztahů . ps2017-039-05-005-127.u2.p4.s3
Zvláštní pozornost má být věnována rodinám se specifickými potřebami , zejména neúplným rodinám , rodinám se členem se zdravotním postižením , rodinám se třemi a více dětmi . ps2017-039-05-005-127.u2.p4.s4
Vzhledem k demografickým změnám v české společnosti má být podpořena vyšší porodnost obyvatelstva . ps2017-039-05-005-127.u2.p5.s1
Za účelem podpory , a teď už jdu ke konkrétním parametrickým změnám novely tohoto zákona , tedy za účelem podpory pracujících rodičů a rovněž s ohledem na rodiny se specifickými potřebami s cílem umožnit oběma rodičům pružně řešit s ohledem na jejich skutečné potřeby slaďování rodinného a profesního života , a podle skutečné individuální potřeby se navrhuje možnost pro oba rodiče současně uplatnit vyloučenou dobu až do deseti let věku nejmladšího dítěte , o které rodiče pečují . ps2017-039-05-005-127.u2.p5.s2
Za současného stavu si vyloučenou dobu může (uplatnit) jen jeden z rodičů , a to pouze do čtyř věku nejmladšího dítěte . ps2017-039-05-005-127.u2.p5.s3
Zároveň se navrhuje prodloužení současné náhradní doby pojištění pro rodiče až do deseti let věku nejmladšího dítěte , pečují - li tito rodiče o tři a více dětí . ps2017-039-05-005-127.u2.p5.s4
Dosud tato náhradní doba platila pouze do čtyř let věku nejmladšího dítěte pro všechny děti a rodiče bez ohledu na počet vychovávaných dětí v rodině . ps2017-039-05-005-127.u2.p6.s1
Další návrh , který představím , má za cíl podpořit získání vyšší kvalifikace a lepší přípravy na podmínky dnes tak často zmiňované společnosti 4.0 a následně snazší uplatnění na trhu práce , zároveň s přínosem pro rozvoj znalostí a inovativní ekonomiky , s vyššími mzdami a s pozitivním dopadem na budoucí příjmy důchodového systému a veřejných rozpočtů se tedy navrhuje započítání studia na vysoké škole jako náhradní doby pojištění i po 31 . prosinci roku 1995 , kdy k této změně bohužel parametricky došlo , a to v souladu s původním záměrem zákonodárce , který takto tuto úpravu včlenil do tohoto zákona , která byla platná před 30 . červnem roku 1995 . ps2017-039-05-005-127.u2.p6.s2
To znamená , abychom lidi , kteří nad 18 let věku budou studovat příštích šest let na vysokých školách nebo vyšších odborných školách , tak aby i tito lidé měli tuto dobu studia započítávánu do náhradní doby pojištění . ps2017-039-05-005-127.u2.p7.s1
Další parametrický návrh je umožnit lidem před důchodem přijmout zkrácené úvazky , protože je to dnes problém , kdy mnoho lidí v předdůchodové době 5 , 7 , 8 , 10 let už s ohledem třeba na svůj fyzický stav by docela rádo přijalo zkrácený úvazek , ale mají obavu do toho jít především proto , že mají strach ze snížení vyměřovacího základu pro důchod . ps2017-039-05-005-127.u2.p7.s2
A my tedy navrhujeme , aby bylo možné si uplatnit dobu vyloučenou na příjem za posledních deset let před odchodem do důchodu tak , aby nedošlo ke snížení vyměřovacího základu pro výpočet důchodů . ps2017-039-05-005-127.u2.p7.s3
Myslím si , že spoustě lidem na trhu práce , takzvané pracovně označované skupině 55 + , by toto opatření pomohlo , tito lidé by to přivítali , mnoho z nich by ekonomicky v pohodě mohlo fungovat s úvazkem 0 , 7 , 0 , 8 , ale nejdou do tohoto opatření , protože by si tím snížili svůj výpočtový základ pro výši důchodu . ps2017-039-05-005-127.u2.p8.s1
Dále navrhujeme pomoci získat nárok na důchod lidem , kteří při dosažení důchodového věku nemají odpracovánu potřebnou dobu pojištění , a navrhujeme tedy snížení povinné doby pojištění na deset let pro získání nároku na důchod po dosažení důchodového věku . ps2017-039-05-005-127.u2.p8.s2
To se může týkat například matek s více dětmi , kterým chybí náhradní doba pojištění , nebo lidi , kterým chybí část odpracované doby . ps2017-039-05-005-127.u2.p8.s3
To se dále mimo jiné týká i mnoha cizinců , kteří u nás pracují a nepocházejí z EU nebo ze zemí , se kterými má ČR bilaterální smlouvu . ps2017-039-05-005-127.u2.p8.s4
Samozřejmě ten důchod se stanoví potom na základě výše základní výměry a dále procentní výměry podle počtu odpracovaných let . ps2017-039-05-005-127.u2.p8.s5
Takže samozřejmě důchod tito lidé budou mít nižší , ale budou mít alespoň nějaký nárok na důchod . ps2017-039-05-005-127.u2.p9.s1
Dále navrhujeme umožnit matkám a samozřejmě v obdobných případech také otcům , kteří o děti pečovali místo matky , dřívější odchod do důchodu před dosažením důchodového věku , a to za každé vychované dítě o jeden rok a zároveň bez nějaké sankce , která by ovlivnila výši jejich vyměřeného důchodu . ps2017-039-05-005-127.u2.p9.s2
Je to opatření , které tady v minulosti bylo . ps2017-039-05-005-127.u2.p9.s3
Já jsem přesvědčen o tom , že to je svým způsobem férové opatření , které částečně pomáhá nejenom motivovat , ale kompenzovat rodiče , kteří v okamžiku , kdy se starají o tři , čtyři , pět dětí , řádně je vychovají , tak jsou za svůj život více opotřebeni fyzicky , psychicky , a umožnit jim podle počtu dětí odejít dříve do důchodu , tak jak to bylo v minulosti , si myslím , že je férové opatření . ps2017-039-05-005-127.u2.p9.s4
A chci tady podotknout , že toto opatření není v rozporu s postupným sbližováním věku odchodu do důchodu mužů a žen , ke kterému v našem důchodovém systému postupně dochází . ps2017-039-05-005-127.u2.p9.s5
Sjednocením věku odchodu do důchodu mužů a žen v plánovaném termínu bude naplněn soulad s požadavky evropské legislativy , a navržené opatření pro to využívá již zavedený mechanismus předčasného odchodu do důchodu , přičemž ohled na specifické podmínky výchovy dětí a ocenění a ochranu mateřství je důvodem pro osvobození od jinak stanovených sankcí . ps2017-039-05-005-127.u2.p9.s6
Myslím si , že to je jasné vysvětlení pro případné oponentní názory , že tady zavádíme určitou nerovnost mužů a žen s ohledem na věkovou hranici odchodu do důchodu . ps2017-039-05-005-127.u2.p10.s1
Dále bych se chtěl dotknout opatření , která se týkají vdov a vdovců . ps2017-039-05-005-127.u2.p10.s2
Tady bych chtěl zdůraznit to , že situace vdov a vdovců v českém systému je opravdu velice obtížná , protože vdovy a vdovci mají měsíčně zhruba o 2 , 5 tisíce korun nižší důchodový příjem oproti průměrnému důchodu v ČR . ps2017-039-05-005-127.u2.p10.s3
Je to nejvíce ohrožená skupina lidí , důchodců , které v českém systému máme . ps2017-039-05-005-127.u2.p10.s4
Bavíme se zhruba o 600 tisících lidí , kteří v České republice žijí . ps2017-039-05-005-127.u2.p10.s5
Takže my si dovolujeme navrhnout parametrické úpravy - zmírnění požadavku doby pojištění zesnulého manžela / manželky o pět let pro nárok na starobní důchod jako podmínky pro získání nároku na vdovský a vdovecký důchod . ps2017-039-05-005-127.u2.p10.s6
Dále navrhujeme prodloužení minimální délky pobírání vdovských a vdoveckých důchodů z jednoho roku na pět let , protože si myslím , že situace , kdy vdova / vdovec má nárok na pobírání toho důchodu po dobu jednoho roku v situaci , kdy ti lidé se dostávají do opravdu obtížných životních situací , není úplně adekvátní . ps2017-039-05-005-127.u2.p11.s1
Navrhujeme přiblížení hranice před starobním důchodem pro trvalé pobírání vdovských a vdoveckých důchodů ze čtyř na osm let před dosažením důchodového věku . ps2017-039-05-005-127.u2.p11.s2
Dále navrhujeme prodloužení období po skončení nároku , po které je možné vdovský důchod opět přiznat , pokud znovu nastanou podmínky pro nárok , a to ze dvou na pět let . ps2017-039-05-005-127.u2.p12.s1
A asi to nejpodstatnější v této oblasti , navrhujeme zvýšení procentní výměry u vdovských a vdoveckých důchodů , a to ze současných 50 % na 80 % výměry důchodu , na který měl nebo by měl nárok manžel / manželka v době smrti . ps2017-039-05-005-127.u2.p12.s2
Takže my se snažíme opravdu situaci vdov , vdovců těmito parametrickými úpravami výrazným způsobem zlepšit , protože kolikrát ta doba jednoho roku nároku na pobírání tohoto důchodu a 50 % toho nároku , na kolik by původně měl ten zesnulý manžel / manželka nárok , tak nám přijde to , co je dnes v tom systému , řekněme , hodně nesociální . ps2017-039-05-005-127.u2.p13.s1
Dovolíme si ještě navrhnout , že pokud jsou splněny podmínky nároku na výplatu invalidního a vdovského nebo vdoveckého důchodu , vyplácí se procentní výměra obou - obou důchodů v plné výši a z ostatních důchodů se vyplácí polovina procentní výměry , není - li částka podle odst . 1 vyšší . ps2017-039-05-005-127.u2.p14.s1
A už se budu blížit do konce a chtěl bych tady zmínit ještě klíčový návrh , který se týká řešení důsledků , nikoliv příčin , protože ty předchozí návrhy se snažily odstraňovat příčiny toho neférového nerovnoměrného stavu , který dneska máme , a teď tento návrh , který se snažíme navrhnout pro již maminky , které jsou dneska starobními důchodci , tak se snaží vlastně řešit ty důsledky , kdy tím , že tyto maminky často pracovaly na zkrácené úvazky , neměly tak vysoké příjmy , tak mají dnes důchody , které jsou zase , opět výrazně nižší . ps2017-039-05-005-127.u2.p14.s2
Tato skupina starobních důchodců - maminek , které vychovaly děti , má v průměru měsíčně důchod nižší o 1 800 korun oproti průměru . ps2017-039-05-005-127.u2.p14.s3
Zase je to nespravedlnost , diskriminace vůči těmto maminkám . ps2017-039-05-005-127.u2.p14.s4
Mohu říci , já jsem sám z pěti dětí , máme pět dětí a mojí mamince před zhruba osmi lety byl vypočten základní důchod na úrovni necelých 4 tisíc korun . ps2017-039-05-005-127.u2.p14.s5
Vychovala pět dětí , které plně ekonomicky pracují a živí tento průběžný systém . ps2017-039-05-005-127.u2.p14.s6
Uvádím to jako konkrétní příklad , jak ta nespravedlnost v absolutních číslech dokáže být potom drsná . ps2017-039-05-005-127.u2.p15.s1
A teď k tomu návrhu . ps2017-039-05-005-127.u2.p15.s2
Snažíme se v tom návrhu jasně říci , aby za každé vychované dítě se takovéto mamince nebo otci , který měl dítě ve výlučné péči a vychovával takovéto dítě minimálně deset a více let , aby se takto za toto vychované dítě zvýšil měsíční důchod o 500 korun měsíčně . ps2017-039-05-005-127.u2.p16.s1
Tolik asi to nejpodstatnější z tohoto návrhu novely zákona . ps2017-039-05-005-127.u2.p16.s2
Já bych chtěl poprosit ctěnou Sněmovnu , kdyby zvážila propuštění novely tohoto zákona do druhého čtení . ps2017-039-05-005-127.u2.p16.s3
Jsme za polovinou funkčního období této Poslanecké sněmovny . ps2017-039-05-005-127.u2.p16.s4
A pokud - i ze své zkušenosti si troufnu říci , pokud se nepodaří podstatné věci stihnout ve třetím volebním roce , v tom čtvrtém , předvolebním roce se tyto věci dohánějí velice obtížně . ps2017-039-05-005-127.u2.p17.s1
Jsme připraveni jako KDU - ČSL vést diskuzi o těch parametrech . ps2017-039-05-005-127.u2.p17.s2
Jsme si vědomi toho , že z hlediska rozpočtových dopadů ta opatření , která jsme navrhli , jsou nemalá . ps2017-039-05-005-127.u2.p17.s3
Ale jsme připraveni vést diskuzi o tom , která alespoň minimalistická opatření např . z pohledu úpravy některých parametrů u vdov , vdovců , aby se doba studia na vysokých školách započítávala do té náhradní doby a případně , abychom zvážili kompenzaci vůči maminkám o těch 500 korun - to nám přijde jako alespoň základní věci k diskusi , které by případně Sněmovna mohla přijmout . ps2017-039-05-005-127.u2.p17.s4
Ale zároveň je tento návrh zákona možno použít jako nosič pro některé výstupy z té , řekněme , široké Komise pro spravedlivé důchody , která pracuje na některých návrzích . ps2017-039-05-005-127.u2.p17.s5
Otázkou je , jestli vůbec se této komisi podaří stihnout tyto návrhy přetavit do návrhu nějaké velké důchodové reformy a to prosadit do konce tohoto volebního období . ps2017-039-05-005-127.u2.p18.s1
Proto , jak jsem říkal na úvod , já toto beru jako malou rodinnou důchodovou novelu , která by v mnoha ohledech odstranila některé příčiny toho , proč především maminky mají tak mrzky nízké důchody , odstranila by nespravedlnost vůči vdovám a vdovcům a ocenila by ty , kteří přispěli k výchově dětí do průběžného pilíře . ps2017-039-05-005-127.u2.p18.s2
Děkuji za pozornost a těším se na debatu . ps2017-039-05-005-127.u3.p1.s1
Hezké odpoledne , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , členové vlády . ps2017-039-05-005-127.u3.p1.s2
Budeme pokračovat . ps2017-039-05-005-127.u3.p1.s3
Ještě než přistoupíme ke slovu zpravodajky , konstatuji omluvy došlé předsedovi Poslanecké sněmovny , a to paní ministryně spravedlnosti Marie Benešové , a to od 15.30 do konce jednacího dne z pracovních důvodů , pana poslance Volného od 15.15 do 21 hodin z důvodu nemoci a pana poslance Řehounka od 15 do 19 hodin z důvodu nemoci . ps2017-039-05-005-127.u3.p1.s4
Dále se omlouvá pan ministr obrany Lubomír Metnar z důvodu plánované zahraniční cesty a pan poslanec Ondřej Veselý se omlouvá od 18.30 do konce jednacího dne . ps2017-039-05-005-127.u3.p2.s1
Máme před sebou nyní slovo zpravodajky , paní poslankyně Lenky Dražilové . ps2017-039-05-005-127.u3.p2.s2
A já ji požádám o její zpravodajskou zprávu . ps2017-039-05-005-127.u3.p2.s3
Prosím , paní zpravodajko , máte slovo . ps2017-039-05-005-127.u4.p1.s1
Dobrý den , děkuji za slovo , vážený pane předsedající . ps2017-039-05-005-127.u4.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , dne 29 . 3 . 2019 byl poslancům rozeslán sněmovní tisk 439 - novela zákona o důchodovém pojištění . ps2017-039-05-005-127.u4.p1.s3
Jedná se o návrh skupiny poslanců Mariana Jurečky a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 155 / 1995 Sb . , o důchodovém pojištění , ve znění pozdějších předpisů . ps2017-039-05-005-127.u4.p2.s1
Vláda projednala novelu zákona 15 . dubna letošního roku a zaujala k tomuto návrhu nesouhlasné stanovisko . ps2017-039-05-005-127.u4.p2.s2
Protože zde už byly jednotlivé návrhy odůvodněny , nebudu zde znovu opakovat , byly zde panem předkladatelem podrobně představeny . ps2017-039-05-005-127.u4.p2.s3
Chtěla bych tedy říct , že předkladatelé odhadují dopad ve výši 35 mld . korun ročně , kdy spoléhají na kompenzaci ve formě sníženého nároku na výplatu sociálních dávek , nějak však nedoložili způsob výpočtu finančního dosahu , uvedená čísla řádně neodůvodnili a nenavrhli zdroje , ze kterých by se předpokládaný deficit mohl pokrýt . ps2017-039-05-005-127.u4.p2.s4
Je však zřejmé , že navrhované úpravy budou mít daleko větší dopad , než je uvedeno , a vláda je odhaduje na 140 mld . korun . ps2017-039-05-005-127.u4.p3.s1
Předložená novela neobsahuje žádná přechodná ustanovení . ps2017-039-05-005-127.u4.p3.s2
Není tedy jasné , jakým způsobem by byly posuzovány aktuálně vyplácené důchody . ps2017-039-05-005-127.u4.p3.s3
Pokud by mělo dojít k okamžité aplikaci změn , znamenalo by to nové posouzení všech vyplácených důchodů , a tedy miliony nových rozhodnutí . ps2017-039-05-005-127.u4.p3.s4
Návrhu chybí širší prokázání nově zavedených institutů a nejsou vyřešeny ani rozpory mezi jednotlivými ustanoveními zákona a předložené novely . ps2017-039-05-005-127.u4.p3.s5
V rozporu se současnou snahou o prosazení zásad rovného zacházení mezi muži a ženami v oblasti sociálního zabezpečení , prosazuje předložená novela zcela opačné principy . ps2017-039-05-005-127.u4.p3.s6
Účinnost novely jako celku je navržena na první den sedmého kalendářního měsíce od jejího vyhlášení , což zdaleka nepostačuje k implementaci všech výše uvedených změn . ps2017-039-05-005-127.u4.p3.s7
Školení pracovníků a zajištění včasného přezkumu výše všech aktuálně vyplácených důchodů . ps2017-039-05-005-127.u4.p4.s1
Bylo to tady už řečeno a já to musím zopakovat , za účelem mezistranické diskuze nad systémovými zásahy jednotlivými dílčími změnami důchodového systému byla programovým prohlášením vlády vytvořena Komise pro spravedlivé důchody . ps2017-039-05-005-127.u4.p4.s2
Bylo by proto vhodné , aby veškeré navrhované změny vycházely právě z ní , a tím byla zajištěna jejich systémovost . ps2017-039-05-005-127.u4.p5.s1
Navrhovaná opatření popírají základní principy důchodového pojištění a návrhy jednotlivých změn nejsou vzájemně provázané , a návrh tak lze celkově - ps2017-039-05-005-127.u5.p1.s1
Já vás , paní poslankyně , přeruším a požádám sněmovnu o klid ! ps2017-039-05-005-127.u5.p1.s2
Nebylo by vhodné , abychom zpravodajskou zprávu měli v takovém hluku . ps2017-039-05-005-127.u5.p1.s3
A prosím , kdo diskutuje jiné téma , než je důchodové pojištění , tak zásadně v předsálí . ps2017-039-05-005-127.u5.p1.s4
Děkuji .