ps2017-039-04-005-134.u1.p1.s1
134 . ps2017-039-04-005-134.u1.p1.s2
Návrh poslanců Heleny Válkové , Marka Bendy , Jana Chvojky , Zdeňka Ondráčka , Marka Výborného , Tomáše Kohoutka a Dominika Feriho na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 40 / 2009 Sb . , trestní zákoník , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 141 / 1961 Sb . , o trestním řízení soudním ( trestní řád ) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 418 / 2011 Sb . , o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 466 / - prvé čtení ps2017-039-04-005-134.u1.p2.s1
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 466 / 1 . ps2017-039-04-005-134.u1.p2.s2
Požádám sněmovnu nejdříve o klid a samozřejmě žádám , aby navrženou předlohu uvedla paní poslankyně Helena Válková , a zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Strýček je již u stolku zpravodajů . ps2017-039-04-005-134.u1.p2.s3
Zástupce navrhovatelů paní poslankyně Helena Válková je připravena na úvodní slovo . ps2017-039-04-005-134.u1.p2.s4
Prosím , paní poslankyně . ps2017-039-04-005-134.u2.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2017-039-04-005-134.u2.p1.s2
Milé kolegyně , milí kolegové , tento návrh novely trestního zákoníku , trestního řádu a zákona o právní odpovědnosti , o trestněprávní odpovědnosti , trestní odpovědnosti právnických osob , byl připraven v úzké součinnosti s Nejvyšším soudem , s Nejvyšším státním zastupitelstvím , byl konzultován a finální návrh upraven po konzultaci s Českou advokátní komorou . ps2017-039-04-005-134.u2.p1.s3
Když se podíváte na podpisy , tak si myslím , že pokrývají úctyhodnou část našeho politického spektra . ps2017-039-04-005-134.u2.p1.s4
Není to jenom ANO , ČSSD a KSČM , je to i TOP 09 , KDU - ČSL a samozřejmě můj spolupředkladatel pan poslanec Marek Benda za ODS . ps2017-039-04-005-134.u2.p1.s5
Čili ta potřeba novelizovat ve směrech , které hned představím , trestní předpisy je velká a uvědomujeme si ji . ps2017-039-04-005-134.u2.p2.s1
O co tady vlastně jde ? ps2017-039-04-005-134.u2.p2.s2
Jde tedy jak o změny v oblasti trestního práva hmotného , tak nutně o trestní právo procesní , které tyto změny uvádí potom do aplikační praxe nebo umožňuje , aby se aplikovaly , ale nejde jenom o tyto související procesní změny , ale jde i o nové možnosti , jak zefektivnit , zrychlit , zlevnit trestní řízení . ps2017-039-04-005-134.u2.p3.s1
První velká změna se týká redefinování jednotlivých hranic škody , kdy škoda byla stanovena před více než 17 lety , čímž se samozřejmě vzdálila ekonomické realitě a ve své fakticitě vlastně vede ke zvýšení kriminalizace . ps2017-039-04-005-134.u2.p3.s2
Týká se to nejen - ps2017-039-04-005-134.u3.p1.s1
Paní kolegyně , já vás přeruším a požádám sněmovnu o klid ! ps2017-039-04-005-134.u3.p1.s2
Pokud diskutujete jiné téma , než je novela trestního zákona , tak prosím v předsálí . ps2017-039-04-005-134.u4.p1.s1
Čili týká se to těch hranic , tzn . nejenom té dolní hranice , kde se navrhuje zvýšit hranici , která odlišuje přestupky , tzn . řešené správními předpisy , od trestných činů řešenými trestními předpisy , ale i těch nejvyšších , za které jako za zvlášť závažné zločiny hrozí vysoké tresty nepodmíněné , tzn . vězení , kdy ani nemůže ten soudce prakticky jít pod tu sazbu a umožnit nějaký alternativní trest . ps2017-039-04-005-134.u4.p1.s2
Týká se to tedy oblasti majetkové hospodářské trestné činnosti . ps2017-039-04-005-134.u4.p2.s1
U té nejvyšší sazby samozřejmě já jsem původně měla návrh , který by to skutečně revolučním způsobem zvýšil a přiblížil ekonomické realitě . ps2017-039-04-005-134.u4.p2.s2
Současná hranice je , že se musí dosáhnout nejméně 5 milionů . ps2017-039-04-005-134.u4.p2.s3
Po dohodě s Nejvyšším státním zastupitelstvím jsme nakonec přistoupili jako předkladatelé na 10 milionů , původně se vážně diskutovala hranice 20 milionů . ps2017-039-04-005-134.u4.p2.s4
To by bylo 20 milionů a výše , to jsou ty nejvyšší tresty , zvlášť závažná trestná činnost . ps2017-039-04-005-134.u4.p2.s5
Víme , že v současné době zejména v oblasti hospodářské trestné činnosti jsou miliardové škody . ps2017-039-04-005-134.u4.p2.s6
Takže ta současná pětimilionová hranice je úplně směšná samozřejmě , ta vůbec neodpovídá . ps2017-039-04-005-134.u4.p3.s1
Takže to je první oblast , ta redefinice jednotlivých hranic škod , která vlastně rozlišuje u té dolní hranice mezi přestupky a trestnými činy a u těch vyšších hranic potom rozlišuje mezi zločiny a zvlášť závažnými zločiny , se všemi docela drsnými důsledky s tím souvisejícími , takže nejde v tomto směru o změnu , která by byla opravdu jenom , řekněme , estetická . ps2017-039-04-005-134.u4.p3.s2
Jde o zásadní obsahovou změnu , která přizpůsobuje tuto oblast současné ekonomické realitě , kdy před 17 lety počínaje minimální měsíční mzdou přes sociální dávky , přes prakticky všechno , průměrnou mzdu , bylo úplně někde jinde , než je v současné době , a přitom platí ty hranice , které v současné době jsou nastavené na hrozně nízké částky . ps2017-039-04-005-134.u4.p3.s3
Takže fakticky to vede ke kriminalizaci , která neodpovídá současné ekonomické realitě . ps2017-039-04-005-134.u4.p3.s4
To je první věc . ps2017-039-04-005-134.u4.p4.s1
Pak druhá , která vás asi tak nezaujme , je trestně podstatná , čili to je oblast trestně procesní , nicméně pro ty , kteří by jakýmkoli způsobem přišli do kontaktu s trestní justicí , ať už jako svědci , poškození , nebo nedej bože jako obvinění , obžalovaní , příp . odsouzení , tak si myslím , že by ocenili , kdyby měli možnost hlavně v počátečních fázích trestního procesu buď prohlásit vinu , resp . jako svědek být přítomen tomu , že obviněný prohlásil vinu , a tím urychlil to trestní řízení , takže bude méně nákladné časově , finančně , anebo sjednat dohodu o vině a trestu , anebo v podstatě obojí . ps2017-039-04-005-134.u4.p4.s2
Takže v tomto smyslu si myslím , že jde o významnou procesní změnu , která nám zrychlí a zlevní trestní řízení . ps2017-039-04-005-134.u4.p4.s3
A to myslím , že opravdu uvítají všichni , nejenom soudci a státní zástupci , ale i ti aktéři , účastníci trestního řízení , o kterých jsem právě hovořila . ps2017-039-04-005-134.u4.p4.s4
A i proto je tak velká shoda politických stran na této novele . ps2017-039-04-005-134.u4.p5.s1
A konečně jsou to další věci , které se týkají částečně takové drobné úpravy podmíněného institutu , podmíněného propuštění a také odstranění určité tvrdosti zákona v oblasti trestní odpovědnosti právnických osob , problematika zahlazení toho odsouzení , kde si myslíme , že není namístě , když už bude potrestána ta právnická osoba , tak aby se ještě čekalo pět let na to , kdy bude mít tzv . čistý rejstřík . ps2017-039-04-005-134.u4.p5.s2
To jsou drobnější změny . ps2017-039-04-005-134.u4.p5.s3
Ale ty dvě podstatné , redefinice těch jednotlivých hranic škod § 138 trestního zákoníku , kdybyste si to chtěli ještě nastudovat v klidu svých pracoven , a to druhé , prohlášení viny a sjednání dohody o vině a trestu , jsem vám , doufám , představila a samozřejmě jsem k dispozici pro případné další dotazy . ps2017-039-04-005-134.u4.p6.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2017-039-04-005-134.u5.p1.s1
Děkuji paní poslankyni Heleně Válkové za její úvodní slovo . ps2017-039-04-005-134.u5.p1.s2
A ještě než dám slovo zpravodaji , konstatuji omluvu došlou předsedovi Poslanecké sněmovny - od 10.30 do konce jednacího dne se omlouvá pan poslanec Jakub Michálek . ps2017-039-04-005-134.u5.p1.s3
Pane zpravodaji , máte slovo . ps2017-039-04-005-134.u6.p1.s1
Dobrý den , vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové . ps2017-039-04-005-134.u6.p1.s2
Já jenom v krátkosti , protože s celým návrhem tohoto poslaneckého zákona nás velmi odborně , precizně a pregnantně provedla paní profesorka Válková jako navrhovatelka nebo předkladatelka tohoto zákona . ps2017-039-04-005-134.u6.p1.s3
Takže já jenom v krátkosti . ps2017-039-04-005-134.u6.p2.s1
Co je v podstatě cílem tohoto návrhu , je zejména zdvojnásobení částky škody pro určení hranice trestnosti , možnosti uzavřít dohodu o vině a trestu i na nejzávažnější trestné činy či změny za potrestání právnických osob . ps2017-039-04-005-134.u6.p3.s1
Vláda zaujala neutrální stanovisko . ps2017-039-04-005-134.u6.p4.s1
Já osobně doporučuji u návrhu tohoto zákona jako garanční výbor ústavně - právní výbor . ps2017-039-04-005-134.u6.p4.s2
Děkuji . ps2017-039-04-005-134.u7.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji za zpravodajskou zprávu . ps2017-039-04-005-134.u7.p1.s2
Otevírám rozpravu . ps2017-039-04-005-134.u7.p1.s3
Jako první je přihlášená paní poslankyně Helena Válková . ps2017-039-04-005-134.u7.p1.s4
Připraví se pan kolega Marek Benda . ps2017-039-04-005-134.u7.p1.s5
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2017-039-04-005-134.u8.p1.s1
Já bych se v tom vystoupení ráda dotkla ještě jedné věci , proto jsem se přihlásila jako první , protože při představování návrhu jsem , myslím , už ty obsahové změny zmínila . ps2017-039-04-005-134.u8.p2.s1
My tady máme otevřený a ve druhém čtení na ústavně - právním výboru přerušený vládní návrh novely 453 , který má stejný cíl a používá jenom jiné prostředky , tak tady chci na to upozornit . ps2017-039-04-005-134.u8.p2.s2
Jde o to , aby se zjednodušila procedura ukládání a v praxi i výkonu peněžitého trestu . ps2017-039-04-005-134.u8.p2.s3
Máme zájem zejména v případě majetkové a hospodářské trestné činnosti na tom , aby stejně jako v sousedním Německu nebo Francii bylo více využíváno sankcí na majetku a méně nepodmíněných trestů , protože jak víme , recidiva po propuštění z vězení je příliš vysoká , až kolem 70 % , čili neefektivní a je to příliš drahé . ps2017-039-04-005-134.u8.p2.s4
O to se snaží tato novela . ps2017-039-04-005-134.u8.p2.s5
A my chceme obě novely , pokud propustíme , v což tedy doufáme , do druhého čtení tento tisk 466 , tak chceme potom navrhnout spojení , aby 453 a 466 byly projednávány společně , protože spolu bezprostředně souvisí . ps2017-039-04-005-134.u8.p2.s6
Byť používá jiné způsoby a metody , cíl je jasný - zjednodušit , zefektivnit , zlevnit a v podstatě zlepšit sankční politiku , aby odpovídala evropským standardům . ps2017-039-04-005-134.u8.p2.s7
Děkuji . ps2017-039-04-005-134.u9.p1.s1
Děkuji paní poslankyni Heleně Válkové . ps2017-039-04-005-134.u9.p1.s2
Nyní pan poslanec Marek Benda , připraví se Dominik Feri . ps2017-039-04-005-134.u9.p1.s3
Máte slovo , pane poslanče . ps2017-039-04-005-134.u10.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážená paní navrhovatelko , vážené dámy , vážení pánové , budu už poměrně stručný , protože kolegyně Válková většinu věcí , které měly odeznít , již řekla . ps2017-039-04-005-134.u10.p1.s2
Já samozřejmě návrh podporuji vzhledem k tomu , že jsem pod ním podepsán . ps2017-039-04-005-134.u10.p2.s1
Jak bylo řečeno , pokusíme se na ústavně - právním výboru , protože nemám rád , když se v jednom roce třikrát až pětkrát novelizují jednotlivé předpisy , dosáhnout toho , abychom tisk 466 , a proto jsme chtěli , aby byl projednáván dřív , formou pozměňovacího návrhu uplatnili k tisku 453 , a měli jsme tedy jednu sběrnou novelu , která by se zabývala změnami trestních předpisů , ať už z úrovně vlády , která , pokud vím , samozřejmě vím , že dala neutrální stanovisko , ale že Ministerstvo spravedlnosti je nakloněno tomu , aby se to projednávalo současně a aby se vtáhlo do jednoho tisku . ps2017-039-04-005-134.u10.p2.s2
To bude naše snaha . ps2017-039-04-005-134.u10.p3.s1
Chtěl bych k tomu jenom říci , že kromě toho , co říkala paní poslankyně Válková , máme prostě příliš vysoké procento vězněných na počet obyvatel v České republice . ps2017-039-04-005-134.u10.p3.s2
Není to zcela normální a toto by měla být jedna z cest , ať už ten vládní návrh , nebo novela , kterou předkládáme my , abychom snížili počet lidí ve výkonu trestu odnětí svobody , protože v tomto směru jsme z těch normálních zemí na velmi nelichotivém prvním místě v Evropě . ps2017-039-04-005-134.u10.p4.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-039-04-005-134.u11.p1.s1
Děkuji panu poslanci Marku Bendovi . ps2017-039-04-005-134.u11.p1.s2
Nyní pan poslanec Dominik Feri , připraví se Jan Hrnčíř . ps2017-039-04-005-134.u11.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-039-04-005-134.u12.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-039-04-005-134.u12.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážení přítomní členové vlády , jsem jeden ze spolupředkladatelů a chtěl bych poděkovat za přípravu tohoto návrhu zejména naší hlavní předkladatelce , paní kolegyni profesorce Válkové . ps2017-039-04-005-134.u12.p2.s1
Rád bych se dotkl věci , která už tu byla vzpomenuta , a sice otázky přeplněných věznic , kolem které panuje řada mýtů , a myslím , že by bylo vhodné to postavit najisto . ps2017-039-04-005-134.u12.p2.s2
Tady mám nějakou souhrnnou tabulku (ukazuje) . ps2017-039-04-005-134.u12.p2.s3
Když se podíváte u nepodmíněných trestů odnětí svobody z let 2016 až 2018 , tak laická veřejnost , a občas to zaznívá i v rámci politických debat , má bohužel tendenci se dívat jenom na procento odsouzených za jednotlivé trestné činy a podle toho poměřovat ty , kde si myslí , že máme ten největší dluh . ps2017-039-04-005-134.u12.p2.s4
Když se podíváte na procento odsouzených k nepodmíněnému trestu odnětí svobody za ty tři roky , tak velmi nelichotivě vychází odsouzení za trestný čin maření výkonu úředního rozhodnutí a vykázání . ps2017-039-04-005-134.u12.p2.s5
Podle této tabulky Nejvyššího státního zastupitelství je to asi 20 % . ps2017-039-04-005-134.u12.p2.s6
Jenže je potřeba se dívat i na délku odsouzení , na délku uloženého trestu , protože ta pak určuje přeplněnost těch věznic . ps2017-039-04-005-134.u12.p2.s7
To znamená , ta takzvaná mařenka , to maření výkonu úředního rozhodnutí a vykázání , tvoří 20 % odsouzených , ale z celkové délky všech těch uložených trestů je to jenom pouhých 5 % . ps2017-039-04-005-134.u12.p2.s8
To stejné je velmi známý trestný čin zanedbávání povinné výživy , lidově řečeno neplacení alimentů - 8 % , ale z celkové délky pouze 3 % . ps2017-039-04-005-134.u12.p2.s9
A u drogových deliktů , u nedovolené výroby a jiného nakládání s omamnými a psychotropními látkami , je to pouhých 7 % odsouzených , ale zase úplně oproti tomu je to 16 % z celkové délky . ps2017-039-04-005-134.u12.p3.s1
To znamená , že tam bychom měli například upřít naši pozornost . ps2017-039-04-005-134.u12.p3.s2
Zmiňoval jsem tu krádež , kde je tedy tím objektem skutkové podstaty ochrana držby vlastnického práva , tak to je přesně to , kam míří , myslím , velmi správně tento návrh , neboť zvýšíme - li hranice škod , tak se ty skutky už nebudou posuzovat v rámci trestního řízení , které je velmi nákladné a velmi náročné pro jednotlivé subjekty trestního řízení , ale v rámci řízení přestupkového . ps2017-039-04-005-134.u12.p3.s3
O tom vskutku musí být rozhodnuto . ps2017-039-04-005-134.u12.p3.s4
Je pravdou , že se určitá část , odhadujeme nějakých 5 % , přesune na obce , a jsme ochotni o tomto se zástupci obcí jednat . ps2017-039-04-005-134.u12.p3.s5
Je to lehce sporná věc , protože to ty samosprávy může zatížit , zatíží to úřady , zatíží to tajemníky , zatíží to přestupkové odbory . ps2017-039-04-005-134.u12.p3.s6
Takže o tomto jsme ochotni samozřejmě jednat . ps2017-039-04-005-134.u12.p3.s7
Ale přeplněnost kvůli krádeži - pro představu , abych to uvedl pro úplnost , 33 % odsouzených k nepodmíněnému trestu , to znamená třetina všech lidí , kteří byli odsouzeni k nepodmíněnému trestu odnětí svobody , byla odsouzena za krádež a dohromady to tvoří 22 % celé délky . ps2017-039-04-005-134.u12.p3.s8
To znamená , tento návrh je jedna za cest , jakou se dá bojovat proti té nelichotivé pozici , proti těm 208 vězňům na 100 tisíc obyvatel , což skutečně v rámci našeho kontextu , středoevropského , západní a střední Evropy , není úplně běžné . ps2017-039-04-005-134.u12.p4.s1
Tento návrh přitáhl poměrně velkou míru pozornosti veřejnosti . ps2017-039-04-005-134.u12.p4.s2
Ale zapomíná se u té krádeže , protože to je věc , se kterou se , myslím , mnoho lidí ve svém osobním životě setkalo , na to , že trestní zákoník ve zvláštní části , v té skutkové podstatě - ta skutková podstata není jenom jedna , ale je tam ještě další podstata , která má v sobě prvek zpětnosti , to znamená , dotýká se recidivy , a sice ustanovení § 205 odst . 2 , kde žádná škoda není . ps2017-039-04-005-134.u12.p4.s3
Abych to citoval : " Kdo si přisvojí cizí věc tím , že se jí zmocní , a byl za takový čin v posledních třech letech odsouzen nebo potrestán , bude potrestán odnětím svobody na šest měsíců až tři léta . " ps2017-039-04-005-134.u12.p4.s4
To znamená , že tam vůbec není žádný prvek toho , že když se někdo zmocní nějaké věci v nějaké hodnotě , tak odsouzen nebude , nebo bude . ps2017-039-04-005-134.u12.p4.s5
To znamená , byl - li již někdo odsouzen , tak je pak úplně jedno , jestli to bude pět , nebo deset . ps2017-039-04-005-134.u12.p4.s6
Přesně tak , to je recidiva a to by tu mělo zaznít . ps2017-039-04-005-134.u12.p4.s7
A prosím , jestli o tom někdo z novinářů bude poskytovat nějakou zprávu , aby tam toto bylo zmíněno , že na ty opravdu nejkřiklavější případy recidivy je pořád v rámci trestního zákoníku pomýšleno . ps2017-039-04-005-134.u12.p5.s1
V důvodové zprávě se vyrovnáváme velmi podrobně , myslím , s otázkou zostřující se trestní represe , a to je postupně se zvyšující kriminalizace .