|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-11-29 ps2017-039-04-005-134 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

134. Návrh poslanců Heleny Válkové, Marka Bendy, Jana Chvojky, Zdeňka Ondráčka, Marka Výborného, Tomáše Kohoutka a Dominika Feriho na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 418/2011 Sb., o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 466/ - prvé čtení

Date2019-11-29
Meetingps2017/039
Agenda Itemps2017/039/134
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/039schuz/s039140.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 229 • previousnext

ps2017-039-04-005-134.u1.p1.s1 134.
ps2017-039-04-005-134.u1.p1.s2 Návrh poslanců Heleny Válkové, Marka Bendy, Jana Chvojky, Zdeňka Ondráčka, Marka Výborného, Tomáše Kohoutka a Dominika Feriho na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 418/2011 Sb., o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 466/ - prvé čtení
ps2017-039-04-005-134.u1.p2.s1 Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 466/1.
ps2017-039-04-005-134.u1.p2.s2 Požádám sněmovnu nejdříve o klid a samozřejmě žádám, aby navrženou předlohu uvedla paní poslankyně Helena Válková, a zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Strýček je již u stolku zpravodajů.
ps2017-039-04-005-134.u1.p2.s3 Zástupce navrhovatelů paní poslankyně Helena Válková je připravena na úvodní slovo.
ps2017-039-04-005-134.u1.p2.s4 Prosím, paní poslankyně.
ps2017-039-04-005-134.u2.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-039-04-005-134.u2.p1.s2 Milé kolegyně, milí kolegové, tento návrh novely trestního zákoníku, trestního řádu a zákona o právní odpovědnosti, o trestněprávní odpovědnosti, trestní odpovědnosti právnických osob, byl připraven v úzké součinnosti s Nejvyšším soudem, s Nejvyšším státním zastupitelstvím, byl konzultován a finální návrh upraven po konzultaci s Českou advokátní komorou.
ps2017-039-04-005-134.u2.p1.s3 Když se podíváte na podpisy, tak si myslím, že pokrývají úctyhodnou část našeho politického spektra.
ps2017-039-04-005-134.u2.p1.s4 Není to jenom ANO, ČSSD a KSČM, je to i TOP 09, KDU-ČSL a samozřejmě můj spolupředkladatel pan poslanec Marek Benda za ODS.
ps2017-039-04-005-134.u2.p1.s5 Čili ta potřeba novelizovat ve směrech, které hned představím, trestní předpisy je velká a uvědomujeme si ji.
ps2017-039-04-005-134.u2.p2.s1 O co tady vlastně jde?
ps2017-039-04-005-134.u2.p2.s2 Jde tedy jak o změny v oblasti trestního práva hmotného, tak nutně o trestní právo procesní, které tyto změny uvádí potom do aplikační praxe nebo umožňuje, aby se aplikovaly, ale nejde jenom o tyto související procesní změny, ale jde i o nové možnosti, jak zefektivnit, zrychlit, zlevnit trestní řízení.
ps2017-039-04-005-134.u2.p3.s1 První velká změna se týká redefinování jednotlivých hranic škody, kdy škoda byla stanovena před více než 17 lety, čímž se samozřejmě vzdálila ekonomické realitě a ve své fakticitě vlastně vede ke zvýšení kriminalizace.
ps2017-039-04-005-134.u2.p3.s2 Týká se to nejen -
ps2017-039-04-005-134.u3.p1.s1 Paní kolegyně, vás přeruším a požádám sněmovnu o klid!
ps2017-039-04-005-134.u3.p1.s2 Pokud diskutujete jiné téma, než je novela trestního zákona, tak prosím v předsálí.
ps2017-039-04-005-134.u4.p1.s1 Čili týká se to těch hranic, tzn. nejenom dolní hranice, kde se navrhuje zvýšit hranici, která odlišuje přestupky, tzn. řešené správními předpisy, od trestných činů řešenými trestními předpisy, ale i těch nejvyšších, za které jako za zvlášť závažné zločiny hrozí vysoké tresty nepodmíněné, tzn. vězení, kdy ani nemůže ten soudce prakticky jít pod tu sazbu a umožnit nějaký alternativní trest.
ps2017-039-04-005-134.u4.p1.s2 Týká se to tedy oblasti majetkové hospodářské trestné činnosti.
ps2017-039-04-005-134.u4.p2.s1 U nejvyšší sazby samozřejmě jsem původně měla návrh, který by to skutečně revolučním způsobem zvýšil a přiblížil ekonomické realitě.
ps2017-039-04-005-134.u4.p2.s2 Současná hranice je, že se musí dosáhnout nejméně 5 milionů.
ps2017-039-04-005-134.u4.p2.s3 Po dohodě s Nejvyšším státním zastupitelstvím jsme nakonec přistoupili jako předkladatelé na 10 milionů, původně se vážně diskutovala hranice 20 milionů.
ps2017-039-04-005-134.u4.p2.s4 To by bylo 20 milionů a výše, to jsou ty nejvyšší tresty, zvlášť závažná trestná činnost.
ps2017-039-04-005-134.u4.p2.s5 Víme, že v současné době zejména v oblasti hospodářské trestné činnosti jsou miliardové škody.
ps2017-039-04-005-134.u4.p2.s6 Takže ta současná pětimilionová hranice je úplně směšná samozřejmě, ta vůbec neodpovídá.
ps2017-039-04-005-134.u4.p3.s1 Takže to je první oblast, ta redefinice jednotlivých hranic škod, která vlastně rozlišuje u dolní hranice mezi přestupky a trestnými činy a u těch vyšších hranic potom rozlišuje mezi zločiny a zvlášť závažnými zločiny, se všemi docela drsnými důsledky s tím souvisejícími, takže nejde v tomto směru o změnu, která by byla opravdu jenom, řekněme, estetická.
ps2017-039-04-005-134.u4.p3.s2 Jde o zásadní obsahovou změnu, která přizpůsobuje tuto oblast současné ekonomické realitě, kdy před 17 lety počínaje minimální měsíční mzdou přes sociální dávky, přes prakticky všechno, průměrnou mzdu, bylo úplně někde jinde, než je v současné době, a přitom platí ty hranice, které v současné době jsou nastavené na hrozně nízké částky.
ps2017-039-04-005-134.u4.p3.s3 Takže fakticky to vede ke kriminalizaci, která neodpovídá současné ekonomické realitě.
ps2017-039-04-005-134.u4.p3.s4 To je první věc.
ps2017-039-04-005-134.u4.p4.s1 Pak druhá, která vás asi tak nezaujme, je trestně podstatná, čili to je oblast trestně procesní, nicméně pro ty, kteří by jakýmkoli způsobem přišli do kontaktu s trestní justicí, jako svědci, poškození, nebo nedej bože jako obvinění, obžalovaní, příp. odsouzení, tak si myslím, že by ocenili, kdyby měli možnost hlavně v počátečních fázích trestního procesu buď prohlásit vinu, resp. jako svědek být přítomen tomu, že obviněný prohlásil vinu, a tím urychlil to trestní řízení, takže bude méně nákladné časově, finančně, anebo sjednat dohodu o vině a trestu, anebo v podstatě obojí.
ps2017-039-04-005-134.u4.p4.s2 Takže v tomto smyslu si myslím, že jde o významnou procesní změnu, která nám zrychlí a zlevní trestní řízení.
ps2017-039-04-005-134.u4.p4.s3 A to myslím, že opravdu uvítají všichni, nejenom soudci a státní zástupci, ale i ti aktéři, účastníci trestního řízení, o kterých jsem právě hovořila.
ps2017-039-04-005-134.u4.p4.s4 A i proto je tak velká shoda politických stran na této novele.
ps2017-039-04-005-134.u4.p5.s1 A konečně jsou to další věci, které se týkají částečně takové drobné úpravy podmíněného institutu, podmíněného propuštění a také odstranění určité tvrdosti zákona v oblasti trestní odpovědnosti právnických osob, problematika zahlazení toho odsouzení, kde si myslíme, že není namístě, když bude potrestána ta právnická osoba, tak aby se ještě čekalo pět let na to, kdy bude mít tzv. čistý rejstřík.
ps2017-039-04-005-134.u4.p5.s2 To jsou drobnější změny.
ps2017-039-04-005-134.u4.p5.s3 Ale ty dvě podstatné, redefinice těch jednotlivých hranic škod § 138 trestního zákoníku, kdybyste si to chtěli ještě nastudovat v klidu svých pracoven, a to druhé, prohlášení viny a sjednání dohody o vině a trestu, jsem vám, doufám, představila a samozřejmě jsem k dispozici pro případné další dotazy.
ps2017-039-04-005-134.u4.p6.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-039-04-005-134.u5.p1.s1 Děkuji paní poslankyni Heleně Válkové za její úvodní slovo.
ps2017-039-04-005-134.u5.p1.s2 A ještě než dám slovo zpravodaji, konstatuji omluvu došlou předsedovi Poslanecké sněmovny - od do konce jednacího dne se omlouvá pan poslanec Jakub Michálek.
ps2017-039-04-005-134.u5.p1.s3 Pane zpravodaji, máte slovo.
ps2017-039-04-005-134.u6.p1.s1 Dobrý den, vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové.
ps2017-039-04-005-134.u6.p1.s2 jenom v krátkosti, protože s celým návrhem tohoto poslaneckého zákona nás velmi odborně, precizně a pregnantně provedla paní profesorka Válková jako navrhovatelka nebo předkladatelka tohoto zákona.
ps2017-039-04-005-134.u6.p1.s3 Takže jenom v krátkosti.
ps2017-039-04-005-134.u6.p2.s1 Co je v podstatě cílem tohoto návrhu, je zejména zdvojnásobení částky škody pro určení hranice trestnosti, možnosti uzavřít dohodu o vině a trestu i na nejzávažnější trestné činy či změny za potrestání právnických osob.
ps2017-039-04-005-134.u6.p3.s1 Vláda zaujala neutrální stanovisko.
ps2017-039-04-005-134.u6.p4.s1 osobně doporučuji u návrhu tohoto zákona jako garanční výbor ústavně-právní výbor.
ps2017-039-04-005-134.u6.p4.s2 Děkuji.
ps2017-039-04-005-134.u7.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji za zpravodajskou zprávu.
ps2017-039-04-005-134.u7.p1.s2 Otevírám rozpravu.
ps2017-039-04-005-134.u7.p1.s3 Jako první je přihlášená paní poslankyně Helena Válková.
ps2017-039-04-005-134.u7.p1.s4 Připraví se pan kolega Marek Benda.
ps2017-039-04-005-134.u7.p1.s5 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-039-04-005-134.u8.p1.s1 bych se v tom vystoupení ráda dotkla ještě jedné věci, proto jsem se přihlásila jako první, protože při představování návrhu jsem, myslím, ty obsahové změny zmínila.
ps2017-039-04-005-134.u8.p2.s1 My tady máme otevřený a ve druhém čtení na ústavně-právním výboru přerušený vládní návrh novely 453, který stejný cíl a používá jenom jiné prostředky, tak tady chci na to upozornit.
ps2017-039-04-005-134.u8.p2.s2 Jde o to, aby se zjednodušila procedura ukládání a v praxi i výkonu peněžitého trestu.
ps2017-039-04-005-134.u8.p2.s3 Máme zájem zejména v případě majetkové a hospodářské trestné činnosti na tom, aby stejně jako v sousedním Německu nebo Francii bylo více využíváno sankcí na majetku a méně nepodmíněných trestů, protože jak víme, recidiva po propuštění z vězení je příliš vysoká, kolem 70 %, čili neefektivní a je to příliš drahé.
ps2017-039-04-005-134.u8.p2.s4 O to se snaží tato novela.
ps2017-039-04-005-134.u8.p2.s5 A my chceme obě novely, pokud propustíme, v což tedy doufáme, do druhého čtení tento tisk 466, tak chceme potom navrhnout spojení, aby 453 a 466 byly projednávány společně, protože spolu bezprostředně souvisí.
ps2017-039-04-005-134.u8.p2.s6 Byť používá jiné způsoby a metody, cíl je jasný - zjednodušit, zefektivnit, zlevnit a v podstatě zlepšit sankční politiku, aby odpovídala evropským standardům.
ps2017-039-04-005-134.u8.p2.s7 Děkuji.
ps2017-039-04-005-134.u9.p1.s1 Děkuji paní poslankyni Heleně Válkové.
ps2017-039-04-005-134.u9.p1.s2 Nyní pan poslanec Marek Benda, připraví se Dominik Feri.
ps2017-039-04-005-134.u9.p1.s3 Máte slovo, pane poslanče.
ps2017-039-04-005-134.u10.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážená paní navrhovatelko, vážené dámy, vážení pánové, budu poměrně stručný, protože kolegyně Válková většinu věcí, které měly odeznít, již řekla.
ps2017-039-04-005-134.u10.p1.s2 samozřejmě návrh podporuji vzhledem k tomu, že jsem pod ním podepsán.
ps2017-039-04-005-134.u10.p2.s1 Jak bylo řečeno, pokusíme se na ústavně-právním výboru, protože nemám rád, když se v jednom roce třikrát pětkrát novelizují jednotlivé předpisy, dosáhnout toho, abychom tisk 466, a proto jsme chtěli, aby byl projednáván dřív, formou pozměňovacího návrhu uplatnili k tisku 453, a měli jsme tedy jednu sběrnou novelu, která by se zabývala změnami trestních předpisů, z úrovně vlády, která, pokud vím, samozřejmě vím, že dala neutrální stanovisko, ale že Ministerstvo spravedlnosti je nakloněno tomu, aby se to projednávalo současně a aby se vtáhlo do jednoho tisku.
ps2017-039-04-005-134.u10.p2.s2 To bude naše snaha.
ps2017-039-04-005-134.u10.p3.s1 Chtěl bych k tomu jenom říci, že kromě toho, co říkala paní poslankyně Válková, máme prostě příliš vysoké procento vězněných na počet obyvatel v České republice.
ps2017-039-04-005-134.u10.p3.s2 Není to zcela normální a toto by měla být jedna z cest, ten vládní návrh, nebo novela, kterou předkládáme my, abychom snížili počet lidí ve výkonu trestu odnětí svobody, protože v tomto směru jsme z těch normálních zemí na velmi nelichotivém prvním místě v Evropě.
ps2017-039-04-005-134.u10.p4.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-039-04-005-134.u11.p1.s1 Děkuji panu poslanci Marku Bendovi.
ps2017-039-04-005-134.u11.p1.s2 Nyní pan poslanec Dominik Feri, připraví se Jan Hrnčíř.
ps2017-039-04-005-134.u11.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-039-04-005-134.u12.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-039-04-005-134.u12.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení přítomní členové vlády, jsem jeden ze spolupředkladatelů a chtěl bych poděkovat za přípravu tohoto návrhu zejména naší hlavní předkladatelce, paní kolegyni profesorce Válkové.
ps2017-039-04-005-134.u12.p2.s1 Rád bych se dotkl věci, která tu byla vzpomenuta, a sice otázky přeplněných věznic, kolem které panuje řada mýtů, a myslím, že by bylo vhodné to postavit najisto.
ps2017-039-04-005-134.u12.p2.s2 Tady mám nějakou souhrnnou tabulku (ukazuje).
ps2017-039-04-005-134.u12.p2.s3 Když se podíváte u nepodmíněných trestů odnětí svobody z let 2016 2018, tak laická veřejnost, a občas to zaznívá i v rámci politických debat, bohužel tendenci se dívat jenom na procento odsouzených za jednotlivé trestné činy a podle toho poměřovat ty, kde si myslí, že máme ten největší dluh.
ps2017-039-04-005-134.u12.p2.s4 Když se podíváte na procento odsouzených k nepodmíněnému trestu odnětí svobody za ty tři roky, tak velmi nelichotivě vychází odsouzení za trestný čin maření výkonu úředního rozhodnutí a vykázání.
ps2017-039-04-005-134.u12.p2.s5 Podle této tabulky Nejvyššího státního zastupitelství je to asi 20 %.
ps2017-039-04-005-134.u12.p2.s6 Jenže je potřeba se dívat i na délku odsouzení, na délku uloženého trestu, protože ta pak určuje přeplněnost těch věznic.
ps2017-039-04-005-134.u12.p2.s7 To znamená, ta takzvaná mařenka, to maření výkonu úředního rozhodnutí a vykázání, tvoří 20 % odsouzených, ale z celkové délky všech těch uložených trestů je to jenom pouhých 5 %.
ps2017-039-04-005-134.u12.p2.s8 To stejné je velmi známý trestný čin zanedbávání povinné výživy, lidově řečeno neplacení alimentů - 8 %, ale z celkové délky pouze 3 %.
ps2017-039-04-005-134.u12.p2.s9 A u drogových deliktů, u nedovolené výroby a jiného nakládání s omamnými a psychotropními látkami, je to pouhých 7 % odsouzených, ale zase úplně oproti tomu je to 16 % z celkové délky.
ps2017-039-04-005-134.u12.p3.s1 To znamená, že tam bychom měli například upřít naši pozornost.
ps2017-039-04-005-134.u12.p3.s2 Zmiňoval jsem tu krádež, kde je tedy tím objektem skutkové podstaty ochrana držby vlastnického práva, tak to je přesně to, kam míří, myslím, velmi správně tento návrh, neboť zvýšíme-li hranice škod, tak se ty skutky nebudou posuzovat v rámci trestního řízení, které je velmi nákladné a velmi náročné pro jednotlivé subjekty trestního řízení, ale v rámci řízení přestupkového.
ps2017-039-04-005-134.u12.p3.s3 O tom vskutku musí být rozhodnuto.
ps2017-039-04-005-134.u12.p3.s4 Je pravdou, že se určitá část, odhadujeme nějakých 5 %, přesune na obce, a jsme ochotni o tomto se zástupci obcí jednat.
ps2017-039-04-005-134.u12.p3.s5 Je to lehce sporná věc, protože to ty samosprávy může zatížit, zatíží to úřady, zatíží to tajemníky, zatíží to přestupkové odbory.
ps2017-039-04-005-134.u12.p3.s6 Takže o tomto jsme ochotni samozřejmě jednat.
ps2017-039-04-005-134.u12.p3.s7 Ale přeplněnost kvůli krádeži - pro představu, abych to uvedl pro úplnost, 33 % odsouzených k nepodmíněnému trestu, to znamená třetina všech lidí, kteří byli odsouzeni k nepodmíněnému trestu odnětí svobody, byla odsouzena za krádež a dohromady to tvoří 22 % celé délky.
ps2017-039-04-005-134.u12.p3.s8 To znamená, tento návrh je jedna za cest, jakou se bojovat proti nelichotivé pozici, proti těm 208 vězňům na 100 tisíc obyvatel, což skutečně v rámci našeho kontextu, středoevropského, západní a střední Evropy, není úplně běžné.
ps2017-039-04-005-134.u12.p4.s1 Tento návrh přitáhl poměrně velkou míru pozornosti veřejnosti.
ps2017-039-04-005-134.u12.p4.s2 Ale zapomíná se u krádeže, protože to je věc, se kterou se, myslím, mnoho lidí ve svém osobním životě setkalo, na to, že trestní zákoník ve zvláštní části, v skutkové podstatě - ta skutková podstata není jenom jedna, ale je tam ještě další podstata, která v sobě prvek zpětnosti, to znamená, dotýká se recidivy, a sice ustanovení § 205 odst. 2, kde žádná škoda není.
ps2017-039-04-005-134.u12.p4.s3 Abych to citoval: "Kdo si přisvojí cizí věc tím, že se zmocní, a byl za takový čin v posledních třech letech odsouzen nebo potrestán, bude potrestán odnětím svobody na šest měsíců tři léta."
ps2017-039-04-005-134.u12.p4.s4 To znamená, že tam vůbec není žádný prvek toho, že když se někdo zmocní nějaké věci v nějaké hodnotě, tak odsouzen nebude, nebo bude.
ps2017-039-04-005-134.u12.p4.s5 To znamená, byl-li již někdo odsouzen, tak je pak úplně jedno, jestli to bude pět, nebo deset.
ps2017-039-04-005-134.u12.p4.s6 Přesně tak, to je recidiva a to by tu mělo zaznít.
ps2017-039-04-005-134.u12.p4.s7 A prosím, jestli o tom někdo z novinářů bude poskytovat nějakou zprávu, aby tam toto bylo zmíněno, že na ty opravdu nejkřiklavější případy recidivy je pořád v rámci trestního zákoníku pomýšleno.
ps2017-039-04-005-134.u12.p5.s1 V důvodové zprávě se vyrovnáváme velmi podrobně, myslím, s otázkou zostřující se trestní represe, a to je postupně se zvyšující kriminalizace.

Text viewDownload CoNNL-U