|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-11-29 ps2017-039-04-003-022 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

22. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s implementací daňových předpisů Evropské unie a v oblasti zamezení dvojímu zdanění /sněmovní tisk 572/ - prvé čtení

Date2019-11-29
Meetingps2017/039
Agenda Itemps2017/039/022
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/039schuz/s039134.htm

Select a sentence

ps2017-039-04-003-022.u1.p1.s1 22.
ps2017-039-04-003-022.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s implementací daňových předpisů Evropské unie a v oblasti zamezení dvojímu zdanění /sněmovní tisk 572/ - prvé čtení
ps2017-039-04-003-022.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová.
ps2017-039-04-003-022.u1.p2.s2 Paní ministryně, máte slovo.
ps2017-039-04-003-022.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedo.
ps2017-039-04-003-022.u2.p1.s2 Dámy a pánové, ještě jednou.
ps2017-039-04-003-022.u2.p1.s3 Dovolte mi představit vám návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s implementací daňových předpisů Evropské unie a v oblasti zamezení dvojímu zdanění.
ps2017-039-04-003-022.u2.p1.s4 V návrhu zákona jsou obsaženy změny daňových zákonů v souvislosti s implementací předpisů Evropské unie a v oblasti zamezení dvojímu zdanění, ke kterým dojít s účinnosti od 1. ledna 2020 s výjimkou některých ustanovení, která nabývají účinnosti v průběhu horu 2020 nebo 2022.
ps2017-039-04-003-022.u2.p1.s5 Zařazením těchto změn do jednoho právního předpisu se pro daňové subjekty zvyšuje přehlednost, neboť nejsou prováděny řadou samostatných zákonů, ale jsou obsaženy v návrhu jednoho právního předpisu.
ps2017-039-04-003-022.u2.p2.s1 Novela zákona o daních z příjmů přináší sjednocení v používané terminologii, která se týká mezinárodních smluv, a doplnění transpozice směrnice proti praktikám vyhýbání se daňovým povinnostem, takzvaná směrnice ATAD.
ps2017-039-04-003-022.u2.p2.s2 V zákoně o dani z přidané hodnoty se počítá s povinnou implementací unijního práva a s související legislativně technické úpravy.
ps2017-039-04-003-022.u2.p2.s3 Touto implementací dochází ke zlepšení stávajícího systému daně z přidané hodnoty v oblasti intrakomunitárního dodání zboží zavedením dílčích opatření, a to zavedení dodatečných podmínek pro osvobození od daně předání zboží do jiného členského státu, které povedou k větší právní jistotě právních subjektů a rovněž ke zvýšení kvality a spolehlivosti údajů v systému výměny informací mezi členskými státy, což klíčový význam při boji proti daňovým podvodům.
ps2017-039-04-003-022.u2.p3.s1 Dále se jedná o harmonizaci pravidel pro uplatňování daně z přidané hodnoty u přeshraničních dodání zboží řetězci s jedinou přepravou a harmonizaci pravidel a standardizaci postupů pro přeshraniční dodání zboží v rámci režimu skladu pro předem známého odběratele.
ps2017-039-04-003-022.u2.p4.s1 Dále se jedná o úpravu zvláštního režimu pro cestovní službu a osvobození od daně při vývozu zboží v návaznosti na nedávné rozsudky Soudního dvora Evropské unie.
ps2017-039-04-003-022.u2.p4.s2 V zákoně o spotřebních daních dochází k implementaci unijního práva, které nově do celního území Evropské unie a území Evropské unie zahrnuje italskou obec Campione d´Italia a italské vody jezera Lugano.
ps2017-039-04-003-022.u2.p4.s3 Tato směrnice se formálně bez věcného dopadu promítá i do zákona o dani z přidané hodnoty.
ps2017-039-04-003-022.u2.p5.s1 V novele zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní se zavádí nový okruh automaticky vyměňovaných informací podle takzvané směrnice DAC 6, což je novela směrnice o správní spolupráci v oblasti daní.
ps2017-039-04-003-022.u2.p5.s2 Návrh zavádí výměnu takzvaných oznamovaných přeshraničních uspořádání, což jsou doporučení, návody, stanoviska a podobné dokumenty, které mají přeshraniční dopad a naplňují zákonem vymezené znaky nasvědčující, že by mohlo docházet k vyhýbání se daňovým povinnostem.
ps2017-039-04-003-022.u2.p6.s1 Návrh představuje čistou transpozici, která v žádném případě nejde nad rámec požadavku směrnice.
ps2017-039-04-003-022.u2.p6.s2 Směrnice sice například umožňuje nad rámec minimálních požadavků sbírat i čistě vnitrostátní uspořádání, ale Ministerstvo financí se rozhodlo této a dalších rozšiřujících možností nevyužít.
ps2017-039-04-003-022.u2.p6.s3 Oznámená uspořádání se budou vyměňovat mezi dotčenými státy Evropské unie.
ps2017-039-04-003-022.u2.p6.s4 Návrh zákona je postaven na principu, že povinnost oznámit uspořádání neznamená bez dalšího, že je uspořádání závadné a že je nezákonné podle něj postupovat.
ps2017-039-04-003-022.u2.p6.s5 Finanční úřady tak nebudou k oznamovatelům uspořádání přistupovat apriorně jako k někomu, kdo se snaží vyhýbat daňovým povinnostem.
ps2017-039-04-003-022.u2.p6.s6 Stejně tak ale platí, že absence reakce daňových orgánů na podané oznámení neznamená, že uspořádání je v pořádku a že je postup podle něj v souladu se zákonem;
ps2017-039-04-003-022.u2.p6.s7 to výslovně požaduje i směrnice DAC 6.
ps2017-039-04-003-022.u2.p7.s1 Hlavním cílem opatření je zejména odhalit slabiny daňového systému, zejména v návaznosti na možnosti vyhnout se zdanění vyvedením zisků do jiných států, ve kterých je nízká nebo nulová daň.
ps2017-039-04-003-022.u2.p7.s2 V návaznosti na podaná oznámení lze zejména učinit systémová opatření, již na poli mezinárodní spolupráce, tak vnitrostátně změnou postupu správců daně nebo - pokud by to nestačilo - změnou daňových zákonů.
ps2017-039-04-003-022.u2.p8.s1 Povinnost oznamovat toto uspořádání koliduje s povinností advokátů, daňových poradců a dalších právních profesionálů, kteří musí dodržovat profesní mlčenlivost jak v průběhu meziresortního připomínkového řízení, tak při projednání návrhu zákona v orgánech Legislativní rady vlády.
ps2017-039-04-003-022.u2.p8.s2 Proto Ministerstvo financí komunikovalo s Českou advokátní komorou a Komorou daňových poradců, tak aby bylo co nejméně zasaženo do profesní mlčenlivosti a přitom byla směrnice správně transponována.
ps2017-039-04-003-022.u2.p8.s3 V tomto směru bylo dosaženo kompromisního řešení, které je přijatelné jak pro navrhovatele vládního návrhu zákona, tak pro profesní komory.
ps2017-039-04-003-022.u2.p9.s1 Novela zákona o zvláštním řízení soudním pak představuje pouze technickou novelu v návaznosti na transpozici směrnice o mechanismech řešení daňových sporů v Evropské unii.
ps2017-039-04-003-022.u2.p9.s2 Návrh byl vypracován ve spolupráci s Ministerstvem spravedlnosti.
ps2017-039-04-003-022.u2.p10.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-039-04-003-022.u3.p1.s1 vám děkuji, paní ministryně.
ps2017-039-04-003-022.u3.p1.s2 Poprosím, aby se slova ujal pan poslanec Jiří Dolejš jako zpravodaj pro prvé čtení.
ps2017-039-04-003-022.u4.p1.s1 vám, pane předsedo, děkuji za slovo.
ps2017-039-04-003-022.u4.p1.s2 Jak jste mohli slyšet v úvodním slově paní ministryně, tato předloha se týká problematiky vyhýbání se daňovým povinnostem, což je problematika nepochybně významná.
ps2017-039-04-003-022.u4.p1.s3 Všichni chceme ucpávat ty různé díry a stavět překážky do cesty různým daňovým šikulům a tady nám sloužila jako inspirace a zdroj práva především Evropská unie.
ps2017-039-04-003-022.u4.p2.s1 Je to novela obšírná, je to novela implementační, je to novela, která se týká pěti českých zákonů, které tady paní ministryně vyjmenovala.
ps2017-039-04-003-022.u4.p2.s2 Připomenu jen daň z příjmu, spotřební daň, DPH, mezinárodní spolupráci při správě daní a pochopitelně tam bylo zmíněno i zvláštní řízení soudní.
ps2017-039-04-003-022.u4.p2.s3 Takže myslím, že práce na projednání, vstřebání tohoto návrhu bude více než dost.
ps2017-039-04-003-022.u4.p2.s4 Myslím, že v prvním čtení rozhodně není důvod tomu nikterak bránit a že se těšíme zejména na půdě i garančního výboru, tedy rozpočtového, že to projednáme.
ps2017-039-04-003-022.u4.p3.s1 Je třeba říci, že tam původně bylo kalkulováno s tím, že by se to mělo spustit od 1. ledna 2020.
ps2017-039-04-003-022.u4.p3.s2 Jak je zjevné, tak to se asi nestihne, ale tento problém se nepochybně zvládne v rámci dalšího projednávání.
ps2017-039-04-003-022.u4.p3.s3 nechci zdržovat.
ps2017-039-04-003-022.u4.p3.s4 Za je to v tuto chvíli všechno.
ps2017-039-04-003-022.u5.p1.s1 vám děkuji a otevírám obecnou rozpravu k tomuto bodu a ptám se, zda někdo zájem o vystoupení.
ps2017-039-04-003-022.u5.p1.s2 Nikoho v sále nevidím.
ps2017-039-04-003-022.u5.p1.s3 Končím obecnou rozpravu a nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.
ps2017-039-04-003-022.u5.p1.s4 Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.
ps2017-039-04-003-022.u5.p2.s1 Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu.
ps2017-039-04-003-022.u5.p2.s2 Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu výboru?
ps2017-039-04-003-022.u5.p2.s3 Nikdo v sále se nehlásí.
ps2017-039-04-003-022.u5.p2.s4 Přivolal jsem kolegy z předsálí a budeme tedy hlasovat.
ps2017-039-04-003-022.u5.p3.s1 Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru?
ps2017-039-04-003-022.u5.p4.s1 Zahajuji hlasování.
ps2017-039-04-003-022.u5.p4.s2 Ptám se, kdo je pro.
ps2017-039-04-003-022.u5.p4.s3 Kdo je proti?
ps2017-039-04-003-022.u5.p5.s1 V hlasování číslo 89 přihlášeno 149, pro 137, proti nikdo.
ps2017-039-04-003-022.u5.p5.s2 Návrh byl přijat.
ps2017-039-04-003-022.u5.p5.s3 Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru.
ps2017-039-04-003-022.u5.p6.s1 Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru.
ps2017-039-04-003-022.u5.p6.s2 Ptám se, zda je zde v sále někdo, kdo zájem navrhnout přikázání jinému výboru.
ps2017-039-04-003-022.u5.p6.s3 Nikoho takového nevidím.
ps2017-039-04-003-022.u5.p6.s4 Všem vám děkuji a končím prvé čtení tohoto návrhu.
ps2017-039-04-003-022.u5.p7.s1 Otevírám bod 23, kterým je

Text viewDownload CoNNL-U