ps2017-039-04-003-022.u1.p1.s1
22 . ps2017-039-04-003-022.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění některé zákony v souvislosti s implementací daňových předpisů Evropské unie a v oblasti zamezení dvojímu zdanění / sněmovní tisk 572 / - prvé čtení ps2017-039-04-003-022.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová . ps2017-039-04-003-022.u1.p2.s2
Paní ministryně , máte slovo . ps2017-039-04-003-022.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedo . ps2017-039-04-003-022.u2.p1.s2
Dámy a pánové , ještě jednou . ps2017-039-04-003-022.u2.p1.s3
Dovolte mi představit vám návrh zákona , kterým se mění některé zákony v souvislosti s implementací daňových předpisů Evropské unie a v oblasti zamezení dvojímu zdanění . ps2017-039-04-003-022.u2.p1.s4
V návrhu zákona jsou obsaženy změny daňových zákonů v souvislosti s implementací předpisů Evropské unie a v oblasti zamezení dvojímu zdanění , ke kterým má dojít s účinnosti od 1 . ledna 2020 s výjimkou některých ustanovení , která nabývají účinnosti v průběhu horu 2020 nebo 2022 . ps2017-039-04-003-022.u2.p1.s5
Zařazením těchto změn do jednoho právního předpisu se pro daňové subjekty zvyšuje přehlednost , neboť nejsou prováděny řadou samostatných zákonů , ale jsou obsaženy v návrhu jednoho právního předpisu . ps2017-039-04-003-022.u2.p2.s1
Novela zákona o daních z příjmů přináší sjednocení v používané terminologii , která se týká mezinárodních smluv , a doplnění transpozice směrnice proti praktikám vyhýbání se daňovým povinnostem , takzvaná směrnice ATAD . ps2017-039-04-003-022.u2.p2.s2
V zákoně o dani z přidané hodnoty se počítá s povinnou implementací unijního práva a s ní související legislativně technické úpravy . ps2017-039-04-003-022.u2.p2.s3
Touto implementací dochází ke zlepšení stávajícího systému daně z přidané hodnoty v oblasti intrakomunitárního dodání zboží zavedením dílčích opatření , a to zavedení dodatečných podmínek pro osvobození od daně předání zboží do jiného členského státu , které povedou k větší právní jistotě právních subjektů a rovněž ke zvýšení kvality a spolehlivosti údajů v systému výměny informací mezi členskými státy , což má klíčový význam při boji proti daňovým podvodům . ps2017-039-04-003-022.u2.p3.s1
Dále se jedná o harmonizaci pravidel pro uplatňování daně z přidané hodnoty u přeshraničních dodání zboží řetězci s jedinou přepravou a harmonizaci pravidel a standardizaci postupů pro přeshraniční dodání zboží v rámci režimu skladu pro předem známého odběratele . ps2017-039-04-003-022.u2.p4.s1
Dále se jedná o úpravu zvláštního režimu pro cestovní službu a osvobození od daně při vývozu zboží v návaznosti na nedávné rozsudky Soudního dvora Evropské unie . ps2017-039-04-003-022.u2.p4.s2
V zákoně o spotřebních daních dochází k implementaci unijního práva , které nově do celního území Evropské unie a území Evropské unie zahrnuje italskou obec Campione d ´ Italia a italské vody jezera Lugano . ps2017-039-04-003-022.u2.p4.s3
Tato směrnice se formálně bez věcného dopadu promítá i do zákona o dani z přidané hodnoty . ps2017-039-04-003-022.u2.p5.s1
V novele zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní se zavádí nový okruh automaticky vyměňovaných informací podle takzvané směrnice DAC 6 , což je novela směrnice o správní spolupráci v oblasti daní . ps2017-039-04-003-022.u2.p5.s2
Návrh zavádí výměnu takzvaných oznamovaných přeshraničních uspořádání , což jsou doporučení , návody , stanoviska a podobné dokumenty , které mají přeshraniční dopad a naplňují zákonem vymezené znaky nasvědčující , že by mohlo docházet k vyhýbání se daňovým povinnostem . ps2017-039-04-003-022.u2.p6.s1
Návrh představuje čistou transpozici , která v žádném případě nejde nad rámec požadavku směrnice . ps2017-039-04-003-022.u2.p6.s2
Směrnice sice například umožňuje nad rámec minimálních požadavků sbírat i čistě vnitrostátní uspořádání , ale Ministerstvo financí se rozhodlo této a dalších rozšiřujících možností nevyužít . ps2017-039-04-003-022.u2.p6.s3
Oznámená uspořádání se budou vyměňovat mezi dotčenými státy Evropské unie . ps2017-039-04-003-022.u2.p6.s4
Návrh zákona je postaven na principu , že povinnost oznámit uspořádání neznamená bez dalšího , že je uspořádání závadné a že je nezákonné podle něj postupovat . ps2017-039-04-003-022.u2.p6.s5
Finanční úřady tak nebudou k oznamovatelům uspořádání přistupovat apriorně jako k někomu , kdo se snaží vyhýbat daňovým povinnostem . ps2017-039-04-003-022.u2.p6.s6
Stejně tak ale platí , že absence reakce daňových orgánů na podané oznámení neznamená , že uspořádání je v pořádku a že je postup podle něj v souladu se zákonem ; ps2017-039-04-003-022.u2.p6.s7
to výslovně požaduje i směrnice DAC 6 . ps2017-039-04-003-022.u2.p7.s1
Hlavním cílem opatření je zejména odhalit slabiny daňového systému , zejména v návaznosti na možnosti vyhnout se zdanění vyvedením zisků do jiných států , ve kterých je nízká nebo nulová daň . ps2017-039-04-003-022.u2.p7.s2
V návaznosti na podaná oznámení lze zejména učinit systémová opatření , ať již na poli mezinárodní spolupráce , tak vnitrostátně změnou postupu správců daně nebo - pokud by to nestačilo - změnou daňových zákonů . ps2017-039-04-003-022.u2.p8.s1
Povinnost oznamovat toto uspořádání koliduje s povinností advokátů , daňových poradců a dalších právních profesionálů , kteří musí dodržovat profesní mlčenlivost jak v průběhu meziresortního připomínkového řízení , tak při projednání návrhu zákona v orgánech Legislativní rady vlády . ps2017-039-04-003-022.u2.p8.s2
Proto Ministerstvo financí komunikovalo s Českou advokátní komorou a Komorou daňových poradců , tak aby bylo co nejméně zasaženo do profesní mlčenlivosti a přitom byla směrnice správně transponována . ps2017-039-04-003-022.u2.p8.s3
V tomto směru bylo dosaženo kompromisního řešení , které je přijatelné jak pro navrhovatele vládního návrhu zákona , tak pro profesní komory . ps2017-039-04-003-022.u2.p9.s1
Novela zákona o zvláštním řízení soudním pak představuje pouze technickou novelu v návaznosti na transpozici směrnice o mechanismech řešení daňových sporů v Evropské unii . ps2017-039-04-003-022.u2.p9.s2
Návrh byl vypracován ve spolupráci s Ministerstvem spravedlnosti . ps2017-039-04-003-022.u2.p10.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2017-039-04-003-022.u3.p1.s1
Já vám děkuji , paní ministryně . ps2017-039-04-003-022.u3.p1.s2
Poprosím , aby se slova ujal pan poslanec Jiří Dolejš jako zpravodaj pro prvé čtení . ps2017-039-04-003-022.u4.p1.s1
Já vám , pane předsedo , děkuji za slovo . ps2017-039-04-003-022.u4.p1.s2
Jak jste mohli slyšet v úvodním slově paní ministryně , tato předloha se týká problematiky vyhýbání se daňovým povinnostem , což je problematika nepochybně významná . ps2017-039-04-003-022.u4.p1.s3
Všichni chceme ucpávat ty různé díry a stavět překážky do cesty různým daňovým šikulům a tady nám sloužila jako inspirace a zdroj práva především Evropská unie . ps2017-039-04-003-022.u4.p2.s1
Je to novela obšírná , je to novela implementační , je to novela , která se týká pěti českých zákonů , které tady paní ministryně vyjmenovala . ps2017-039-04-003-022.u4.p2.s2
Připomenu jen daň z příjmu , spotřební daň , DPH , mezinárodní spolupráci při správě daní a pochopitelně tam bylo zmíněno i zvláštní řízení soudní . ps2017-039-04-003-022.u4.p2.s3
Takže já myslím , že práce na projednání , vstřebání tohoto návrhu bude více než dost . ps2017-039-04-003-022.u4.p2.s4
Myslím , že v prvním čtení rozhodně není důvod tomu nikterak bránit a že se těšíme zejména na půdě i garančního výboru , tedy rozpočtového , že to projednáme . ps2017-039-04-003-022.u4.p3.s1
Je třeba říci , že tam původně bylo kalkulováno s tím , že by se to mělo spustit od 1 . ledna 2020 . ps2017-039-04-003-022.u4.p3.s2
Jak je zjevné , tak to se asi nestihne , ale tento problém se nepochybně zvládne v rámci dalšího projednávání . ps2017-039-04-003-022.u4.p3.s3
Já nechci zdržovat . ps2017-039-04-003-022.u4.p3.s4
Za mě je to v tuto chvíli všechno . ps2017-039-04-003-022.u5.p1.s1
Já vám děkuji a otevírám obecnou rozpravu k tomuto bodu a ptám se , zda má někdo zájem o vystoupení . ps2017-039-04-003-022.u5.p1.s2
Nikoho v sále nevidím . ps2017-039-04-003-022.u5.p1.s3
Končím obecnou rozpravu a nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání . ps2017-039-04-003-022.u5.p1.s4
Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru . ps2017-039-04-003-022.u5.p2.s1
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu . ps2017-039-04-003-022.u5.p2.s2
Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu výboru ? ps2017-039-04-003-022.u5.p2.s3
Nikdo v sále se nehlásí . ps2017-039-04-003-022.u5.p2.s4
Přivolal jsem kolegy z předsálí a budeme tedy hlasovat . ps2017-039-04-003-022.u5.p3.s1
Kdo souhlasí s tím , aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru ? ps2017-039-04-003-022.u5.p4.s1
Zahajuji hlasování . ps2017-039-04-003-022.u5.p4.s2
Ptám se , kdo je pro . ps2017-039-04-003-022.u5.p4.s3
Kdo je proti ? ps2017-039-04-003-022.u5.p5.s1
V hlasování číslo 89 přihlášeno 149 , pro 137 , proti nikdo . ps2017-039-04-003-022.u5.p5.s2
Návrh byl přijat . ps2017-039-04-003-022.u5.p5.s3
Konstatuji , že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru . ps2017-039-04-003-022.u5.p6.s1
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru . ps2017-039-04-003-022.u5.p6.s2
Ptám se , zda je zde v sále někdo , kdo má zájem navrhnout přikázání jinému výboru . ps2017-039-04-003-022.u5.p6.s3
Nikoho takového nevidím . ps2017-039-04-003-022.u5.p6.s4
Všem vám děkuji a končím prvé čtení tohoto návrhu . ps2017-039-04-003-022.u5.p7.s1
Otevírám bod 23 , kterým je