|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-11-28 ps2017-039-03-001-291 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

291. Odpovědi členů vlády na písemné interpelace

Date2019-11-28
Meetingps2017/039
Agenda Itemps2017/039/291
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/039schuz/s039093.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 473 • previousnext

ps2017-039-03-001-291.u1.p1.s1 291.
ps2017-039-03-001-291.u1.p1.s2 Odpovědi členů vlády na písemné interpelace
ps2017-039-03-001-291.u1.p2.s1 Na pořad jednání 39. schůze Poslanecké sněmovny bylo předloženo celkem osm odpovědí na vznesené interpelace, s nimiž poslanci nebyli spokojeni, a z toho důvodu požádali o zařazení na pořad schůze Poslanecké sněmovny.
ps2017-039-03-001-291.u1.p2.s2 Upozorňuji všechny poslance na ustanovení § 112 odst. 6 jednacího řádu Poslanecké sněmovny, které zní: Není-li interpelující poslanec na schůzi Sněmovny přítomen, nekoná se o odpovědi na jeho interpelaci rozprava a Sněmovna k nezaujme stanovisko ani o dále nejedná.
ps2017-039-03-001-291.u1.p3.s1 Nyní přistoupíme k projednávání odpovědí na písemné interpelace.
ps2017-039-03-001-291.u1.p3.s2 Jako první je zde interpelace paní poslankyně Věry Kovářové ve věci usnesení Senátu k duplicitám kontrol.
ps2017-039-03-001-291.u1.p3.s3 Je to sněmovní tisk 482.
ps2017-039-03-001-291.u1.p3.s4 Je to interpelace na předsedu vlády Andreje Babiše.
ps2017-039-03-001-291.u1.p3.s5 Projednávání této odpovědi bylo přerušeno do přítomnosti předsedy vlády Andreje Babiše, ten je přítomen, takže ho mezi námi vítám a zahajuji rozpravu.
ps2017-039-03-001-291.u1.p3.s6 Paní poslankyně Kovářová zájem o vystoupení.
ps2017-039-03-001-291.u1.p3.s7 Takže prosím.
ps2017-039-03-001-291.u1.p3.s8 A prosím o klid.
ps2017-039-03-001-291.u2.p1.s1 Vážený pane premiére.
ps2017-039-03-001-291.u2.p1.s2 Jsem moc ráda, že jste si ve svém náročném programu našel čas a dorazil na písemné interpelace, a pevně věřím, že zůstanete i na interpelace ústní.
ps2017-039-03-001-291.u2.p1.s3 Za to vám tedy děkuji, za vaši přítomnost.
ps2017-039-03-001-291.u2.p1.s4 Musím ale konstatovat, že moje nespokojenost s vaší odpovědí byla doručena poslancům 15. května letošního roku, tedy před šesti měsíci.
ps2017-039-03-001-291.u2.p2.s1 jsem vás tehdy interpelovala ve věci usnesení Senátu k duplicitám kontrol a ve své interpelaci jsem uvedla, že Senát tuto interpelaci přijal 26. 5. 2016, a to ke sněmovnímu tisku 287, ve kterém vyzývá vládu k odstranění duplicit kontrol.
ps2017-039-03-001-291.u2.p2.s2 Toto odstranění by mělo být prvotním krokem před přijetím vládního zákona, které rozšiřuje pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu.
ps2017-039-03-001-291.u2.p2.s3 Konkrétně Senát doporučuje vládě ČR předložit návrh změny Ústavy ČR týkající se rozšíření pravomocí nejvyššího úřadu současně s návrhem na odstranění duplicitních kontrol systému.
ps2017-039-03-001-291.u2.p3.s1 jsem se vás ptala, pane premiére, jakým způsobem hodlá vláda toto usnesení naplnit, jaké kroky učiníte a zda je stihnete ještě realizovat před přijetím vládní novely.
ps2017-039-03-001-291.u2.p3.s2 Ve vaší odpovědi mi bylo sděleno, že byla provedena analýza systému kontrol veřejných prostředků včetně navrhovaných opatření - a to bylo vše v odpovědi.
ps2017-039-03-001-291.u2.p3.s3 A v příloze jsem obdržela systém kontrol veřejných prostředků a analýzu systému kontrol územně samosprávných celků.
ps2017-039-03-001-291.u2.p4.s1 V této analýze - předpokládám, že se s tím ztotožňujete - se uvádí, že duplicita kontrol je úzce spojena se skutečností, že územně samosprávný celek čerpá dotaci.
ps2017-039-03-001-291.u2.p4.s2 Počet kontrolních orgánů je přitom vyšší v případě, že se jedná o dotaci z fondů Evropské unie.
ps2017-039-03-001-291.u2.p4.s3 Také se konstatuje, že je to takzvaná neodstranitelná duplicita.
ps2017-039-03-001-291.u2.p4.s4 V reakci na to bych jen konstatovala, že obce jsou nespokojeny s tím, kolik kontrol se účastní na jejich obecních či městských úřadech každoročně.
ps2017-039-03-001-291.u2.p4.s5 Netýká se to pouze kontrol dotací.
ps2017-039-03-001-291.u2.p5.s1 Také v této analýze bylo sděleno, že Svaz měst a obcí nevidí důvody k nespokojenosti a tvrdí, že obce přezkoumávání svého hospodaření spíše vítají, protože to nevnímají primárně jako kontrolní činnost, ale jako metodickou pomoc.
ps2017-039-03-001-291.u2.p5.s2 Tam pravděpodobně došlo k chybné interpretaci.
ps2017-039-03-001-291.u3.p1.s1 Paní poslankyně, vás přeruším a požádám vaše kolegy o klid, případně aby jiná jednání přenesli mimo sál.
ps2017-039-03-001-291.u3.p1.s2 Prosím, pokračujte.
ps2017-039-03-001-291.u4.p1.s1 Domnívám se, že došlo zřejmě k chybné interpretaci vyjádření Svazu měst a obcí, protože obce vítají jako metodickou pomoc kontroly, které přicházejí z krajů, nikoliv právě kontroly, které se týkají dotací, takže tam zřejmě je nějaký nesoulad a špatné pochopení, protože vy hovoříte v analýze o tom, že kontroly se týkají pouze dotačních záležitostí.
ps2017-039-03-001-291.u4.p2.s1 Dále se konstatuje řada záležitostí, které vedou k tomu, že mohou být obce nějakým způsobem přetíženy kontrolami.
ps2017-039-03-001-291.u4.p2.s2 V této analýze se uvádí, že důvodem k vyměření odvodu za porušení rozpočtové kázně ze strany orgánů Finanční správy může někdy být, že jsou poskytovatelé dotací nedostatečně metodicky vedeni.
ps2017-039-03-001-291.u4.p2.s3 Takže bych ráda slyšela odpověď na to, zda skutečně došlo k nějaké změně a zlepšení právě oné metodiky pro poskytovatele dotací, protože to pak ovlivňuje také i žadatele a ovlivňuje to kvalitu jejich žádostí a popřípadě celého dotačního procesu.
ps2017-039-03-001-291.u4.p3.s1 Dále se v této zprávě uvádí, že veřejnosprávní kontrola, kterou vykonává Ministerstvo financí, je reliktem a vzhledem k tomu, že stejně zaměřenou kontrolu vykonává poskytovatel dotace, není odůvodněná.
ps2017-039-03-001-291.u4.p3.s2 Řešením je koncepční změna spočívající v přechodu Ministerstva financí od kontroly žadatelů a příjemců veřejné finanční podpory ke kontrole systému poskytovatelů s výjimkou územně samosprávných celků.
ps2017-039-03-001-291.u4.p4.s1 Pak hovoří analýza o dílčích duplicitách a říká, že ostatní duplicity se vyskytují v důsledku částečného překryvu kontrolované agendy.
ps2017-039-03-001-291.u4.p4.s2 Jsou zde vyjmenovány také další kontroly, které musí obce "přestát", jako je třeba kontrola veřejných zakázek, kontrola veřejné finanční podpory nebo kontroly naplňování usnesení zákona o obcích.
ps2017-039-03-001-291.u4.p4.s3 Analýza říká, že tyto duplicity lze postupně odstraňovat koordinací kontrolních orgánů.
ps2017-039-03-001-291.u4.p5.s1 V analýze je také zhodnocení opatření, která vyplynula z analýzy.
ps2017-039-03-001-291.u4.p5.s2 Je zde uvedeno několik zákonů, které vláda připravila.
ps2017-039-03-001-291.u4.p5.s3 Mohu jenom zmínit, že šlo o vypracování zprávy o hodnocení systému kontroly územně samosprávných celků nebo o změně pravomocí Ministerstva financí.
ps2017-039-03-001-291.u4.p5.s4 Koncepční změna by měla spočívat v přechodu od kontroly žadatelů a příjemců veřejné finanční podpory k auditu systému poskytovatelů, takzvaný vrchní audit, dále stanovení povinnosti orgánů státní správy vkládat informace o kontrolách do informačního systému Ministerstva financí a také periodické vyhodnocování kvality výstupů kontrolních orgánů Ministerstvem financí na základě podkladů z informačního systému NKP (?) ve spolupráci s jinými kontrolními orgány.
ps2017-039-03-001-291.u4.p6.s1 Analýza také říká, že návrhy zákonů byly předloženy, nicméně Parlament České republiky tyto zákony nepřijal.
ps2017-039-03-001-291.u4.p6.s2 Ovšem, píše se tok 2017.
ps2017-039-03-001-291.u4.p6.s3 Analýza také hovoří o dalších opatřeních, která nebyla provedena, ale jsou to opatření dílčí, protože nebyly přijaty ony zákony.
ps2017-039-03-001-291.u4.p7.s1 Vzhledem k tomu, že české, moravské a slezské obce nejsou proti kontrolám, a jak jsem zmiňovala, některé kontroly považují skutečně za pozitivní s ohledem na metodické vedení ze strany krajů, nicméně obce také konstatují, že kontroly v průměru třeba na jednu dotaci bývají tři - to je průměr.
ps2017-039-03-001-291.u4.p7.s2 Také jsem předpokládala, že pokud vláda se snaží naplnit usnesení Senátu, předloží zákony - je to dva roky -, které sice nebyly přijaty, tak dále v tom úsilí bude pokračovat.
ps2017-039-03-001-291.u4.p8.s1 jsem se vás, pane ministře, ptala, jakým způsobem hodlá vláda toto usnesení naplnit.
ps2017-039-03-001-291.u4.p8.s2 Takže bych prosila o odpověď na otázku, zda vláda bude dále pokračovat v úsilí prosadit ty zákony, které reagují právě na usnesení Senátu.
ps2017-039-03-001-291.u4.p9.s1 Dále jsem se vás ptala na to, jaké kroky učiníte -
ps2017-039-03-001-291.u5.p1.s1 Vážená paní poslankyně, vás opět přeruším.
ps2017-039-03-001-291.u5.p1.s2 Bzučí to tady jako v úle.
ps2017-039-03-001-291.u5.p1.s3 bych požádal kolegy, kteří nechtějí sledovat rozpravu, aby přesunuli své diskuse do předsálí.
ps2017-039-03-001-291.u5.p1.s4 vás potom na případné hlasování svolám.
ps2017-039-03-001-291.u5.p1.s5 Prosím, pokračujte.
ps2017-039-03-001-291.u6.p1.s1 Třetí otázkou bylo, zda to stihnete ještě před přijetím vládní novely.
ps2017-039-03-001-291.u6.p1.s2 Na tu poslední otázku si mohu odpovědět sama - nestihnete.
ps2017-039-03-001-291.u6.p1.s3 Vyplývá to i z návrhu opatření, který jsem také od vás obdržela, kdy problematika kontrol územně samosprávných celků byla sice zařazena do připravované koncepce rozvoje veřejné správy, ale je to na rok 2021+, tedy v dalším volebním období.
ps2017-039-03-001-291.u6.p2.s1 V tom, co uvádíte, že se bude provádět, se nehovoří o tom, že by byly přijaty nějaké zákony, nebo vláda by navrhla nějaké zákony, ale jedná se opět o analýzy.
ps2017-039-03-001-291.u6.p2.s2 Domnívala jsem se, že analýzy byly již provedeny, a že by tedy reakcí mělo být opakované předložení návrhů zákonů.
ps2017-039-03-001-291.u6.p2.s3 Udivuje , že kontrolami se hodláte zabývat od roku 2021.
ps2017-039-03-001-291.u6.p2.s4 Takže bych prosila ještě o doplnění odpovědí na své otázky.
ps2017-039-03-001-291.u6.p2.s5 Děkuji.
ps2017-039-03-001-291.u7.p1.s1 Také děkuji.
ps2017-039-03-001-291.u7.p1.s2 Než budeme pokračovat v rozpravě, seznámím vás s dalšími omluvenkami.
ps2017-039-03-001-291.u7.p1.s3 Pan poslanec Ferjenčík se nám omlouvá dnes mezi a z osobních důvodů.
ps2017-039-03-001-291.u7.p1.s4 Pan poslanec Mihola se omlouvá mezi 9. a . hodinou a paní poslankyně Šafránková se omlouvá mezi 9. a . hodinou z pracovních důvodů.
ps2017-039-03-001-291.u7.p2.s1 Hlásí se někdo další do rozpravy?
ps2017-039-03-001-291.u7.p2.s2 Pan premiér bude chtít odpovídat.
ps2017-039-03-001-291.u7.p2.s3 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2017-039-03-001-291.u8.p1.s1 Dobrý den, vážený pane předsedající, dámy a pánové, vážená paní poslankyně.
ps2017-039-03-001-291.u8.p1.s2 V návaznosti na usnesení Senátu ze dne 26. května 2016 jsme na Ministerstvu financí vypracovali analýzu systému kontrol územních samosprávních celků.
ps2017-039-03-001-291.u8.p1.s3 Součástí analýzy byla legislativní a metodická opatření k odstranění duplicit kontrol.
ps2017-039-03-001-291.u8.p1.s4 Analýzu schválila vláda dne 19. dubna 2017 a následně byla analýza předložena k projednání Poslanecké sněmovně dne 27. dubna 2017.
ps2017-039-03-001-291.u8.p1.s5 Poslanecká sněmovna tento materiál dodnes neprojednala, což je víc jak dva a půl roku.
ps2017-039-03-001-291.u8.p1.s6 Opatření k odstranění duplicitních kontrol jsou přesto realizována.
ps2017-039-03-001-291.u8.p1.s7 V rámci analýzy bylo navrženo legislativní opatření, které odstraňovalo duplicitní kontrolu Ministerstva financí u žadatelů a příjemců dotací a nahrazovalo je auditem systému poskytovatelů.
ps2017-039-03-001-291.u8.p1.s8 Opatření byla součástí návrhu zákona o řízení a kontrole veřejných financí, který zamítl Senát dne 16. srpna 2017.
ps2017-039-03-001-291.u8.p1.s9 Veto Senátu
ps2017-039-03-001-291.u8.p1.s10 Poslanecká sněmovna nepřehlasovala dne 5. září 2017.
ps2017-039-03-001-291.u8.p2.s1 Ke sjednocování a lepšímu využívání výstupů z kontrol přispívá stanovení přesného obsahu zpráv o výsledcích finančních kontrol.
ps2017-039-03-001-291.u8.p2.s2 Vláda realizovala toto opatření novelou vyhlášky číslo 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon o finanční kontrole.
ps2017-039-03-001-291.u8.p2.s3 Novela vyhlášky byla schválena v prosinci roku 2018.
ps2017-039-03-001-291.u8.p2.s4 Přestože nedošlo k odstranění duplicitní kontroly Ministerstva financí u žadatelů a příjemců dotací legislativně, Ministerstvo financí přistoupilo k řešení této duplicity metodicky v rámci plánování kontrolní činnosti.
ps2017-039-03-001-291.u8.p2.s5 Při plánování kontrol Ministerstvo financí zohledňuje skutečnost, zda byla poskytnutá dotace v minulosti zkontrolována, například poskytovatelem dotace, případně Nejvyšším kontrolním úřadem.
ps2017-039-03-001-291.u8.p2.s6 Tento postup byl přijat s ohledem na požadavky Evropské unie jen v případě dotací z národních zdrojů.
ps2017-039-03-001-291.u8.p2.s7 Výsledkem je, že Ministerstvo financí v rámci kontroly národních dotací od roku 2017 neprovedlo žádnou duplicitní kontrolu u obcí.
ps2017-039-03-001-291.u8.p3.s1 Prostředky poskytované z fondů Evropské unie jsou předmětem kontroly auditního orgánu Ministerstva financí.
ps2017-039-03-001-291.u8.p3.s2 Obce i v tomto případě nepatří mezi rizikové příjemce.
ps2017-039-03-001-291.u8.p3.s3 Auditní orgán v roce 2018 provedl audit pouze u 45 obcí z celkového počtu 6 258 obcí, to znamená u přibližně 0,7 % všech obcí.
ps2017-039-03-001-291.u8.p3.s4 Zkontroloval přitom dotace v objemu přes 300 milionů korun.
ps2017-039-03-001-291.u8.p3.s5 Chybovost obcí byla přitom marginální - 0,16 %.
ps2017-039-03-001-291.u8.p4.s1 Mimo legislativní změny byla realizována i tato metodická opatření: Za prvé zvyšování kvality kontrolních výstupů a předávání podnětů na finanční úřad.
ps2017-039-03-001-291.u8.p4.s2 Za druhé analýza kontrolních závěrů Nejvyššího kontrolního úřadu pro směřování metodické pomoci.
ps2017-039-03-001-291.u8.p4.s3 Za třetí využívání veřejně dostupných zdrojů v rámci přípravy na kontrolu.
ps2017-039-03-001-291.u8.p4.s4 Za čtvrté zpracování výstupu kontrolní činnosti do metodických pomůcek a realizace školení.
ps2017-039-03-001-291.u8.p5.s1 Postupně dochází k poklesu počtu kontrol finančních úřadů u územní samosprávy.
ps2017-039-03-001-291.u8.p5.s2 V roce 2018 finanční úřady provedly pouze 365 kontrol u územní samosprávy ve srovnání s rokem 2015, kdy bylo provedeno 1 197 kontrol, nebo rokem 2010, kdy bylo provedeno 2 656 kontrol.

Text viewDownload CoNNL-U