|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-11-27 ps2017-039-02-007-207 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

207. Vládní návrh zákona o náhradě újmy způsobené povinným očkováním /sněmovní tisk 451/ - třetí čtení

Date2019-11-27
Meetingps2017/039
Agenda Itemps2017/039/207
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/039schuz/s039041.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 416 • previousnext

ps2017-039-02-007-207.u1.p1.s1 207.
ps2017-039-02-007-207.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o náhradě újmy způsobené povinným očkováním /sněmovní tisk 451/ - třetí čtení
ps2017-039-02-007-207.u1.p2.s1 Poprosím, aby své místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele ministr zdravotnictví Adam Vojtěch a zpravodajka garančního výboru, kterým je výbor pro zdravotnictví, paní poslankyně Alena Gajdůšková.
ps2017-039-02-007-207.u1.p2.s2 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 451/3, který byl doručen dne 18. října 2019, usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 451/4.
ps2017-039-02-007-207.u1.p3.s1 Ptám se pana navrhovatele, zda zájem o vystoupení před zahájením rozpravy.
ps2017-039-02-007-207.u1.p3.s2 Je tomu tak.
ps2017-039-02-007-207.u1.p4.s1 Poprosím všechny kolegyně a kolegy, kteří ještě jsou plní dojmů z předchozího hlasování, aby se ztišili, případně své diskuze přenesli do předsálí.
ps2017-039-02-007-207.u1.p4.s2 Ještě jednou prosím o klid v sále!
ps2017-039-02-007-207.u1.p4.s3 Všechny diskutující, všechny hloučky, kteří ani neposlouchají, když je žádám o klid...
ps2017-039-02-007-207.u1.p4.s4 Nechci jmenovat.
ps2017-039-02-007-207.u1.p4.s5 Děkuji.
ps2017-039-02-007-207.u1.p4.s6 Na obou stranách!
ps2017-039-02-007-207.u1.p4.s7 Děkuji.
ps2017-039-02-007-207.u1.p4.s8 Současně předávám řízení schůze.
ps2017-039-02-007-207.u2.p1.s1 Děkuji, vážený pane předsedo.
ps2017-039-02-007-207.u2.p1.s2 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte, aby se stručně vyjádřil k předloženému návrhu, který tedy vstoupil do třetího čtení a který odpovídá na dlouhodobý požadavek odborné i laické veřejnosti týkající se zavedení institutu odškodnění za újmu způsobenou povinným očkováním.
ps2017-039-02-007-207.u2.p1.s3 Jak víme, tak v současné době právní řád České republiky neobsahuje obdobný právní titul, na základě kterého by bylo možné odškodnění žádat, takže v tomto směru tímto tedy měníme vlastně tento stav, který si myslím, že je nevyhovující, a umožňujeme, aby jak daná osoba, která je poškozena očkováním, tak osoby blízké mohly žádat náhradu újmy za ublížení na zdraví, případně duševní útrapy způsobené při usmrcení apod.
ps2017-039-02-007-207.u2.p2.s1 Pokud jde o jednotlivé pozměňovací návrhy, které byly načteny v rámci druhého čtení, Ministerstvo zdravotnictví může podpořit první pozměňovací návrh, tj. návrh paní poslankyně Adámkové a pánů poslanců Farhana, Janulíka, Běhounka a Kaňkovského k ustanovení § 2, a návrh nového § 6.
ps2017-039-02-007-207.u2.p2.s2 Pokud jde o § 2, zde se navrhuje zúžit rozsah náhrady újmy z majetkové i nemajetkové újmy pouze na ztížení společenského uplatnění, to znamená, odškodňovat jen trvalé následky povinného očkování.
ps2017-039-02-007-207.u2.p2.s3 Pokud jde o nový návrh § 6, v něm se navrhuje, aby ministerstvo mohlo pro posuzování komplikovanějších případů zřídit nezávislou odbornou komisi jako poradní orgán, což považujeme za logické.
ps2017-039-02-007-207.u2.p2.s4 Proti uvedeným změnám nemám tedy výhrady a respektuji většinovou vůli poslanců výboru pro zdravotnictví, který také tento pozměňovací návrh podpořil.
ps2017-039-02-007-207.u2.p3.s1 Druhým pozměňovacím návrhem je návrh pana poslance Kaňkovského k ustanovení § 4.
ps2017-039-02-007-207.u2.p3.s2 Zde pan poslanec navrhuje nahradit právo pacienta udělit ministerstvu souhlas k nahlížení do zdravotnické dokumentace o něm vedené poskytovatelem zdravotních služeb povinností ministerstva si vyžádat dokumenty potřebné pro posouzení práva na náhradu újmy, pokud je očkovaný ke své žádosti nepřipojí.
ps2017-039-02-007-207.u2.p3.s3 S tímto návrhem nemohu bohužel souhlasit.
ps2017-039-02-007-207.u2.p3.s4 Upozorňuji, že důsledkem daného pozměňovacího návrhu je skutečnost, že se pacientovi odebírá právo rozhodnout o přístupu k citlivým údajům o něm vedeným a současně se zakládá povinnost ministerstvu, což je vlastně pro proces posuzování žádosti poměrně kontraproduktivní, neboť ministerstvo nebude mít informaci, které všechny poskytovatele požádat o výše uvedené dokumenty.
ps2017-039-02-007-207.u2.p3.s5 Jejich identifikace není ani uvedena mezi povinně uváděnými údaji v žádosti o odškodnění dle § 4 odst. 2 navrhovaného zákona.
ps2017-039-02-007-207.u2.p3.s6 Oproti tomu pacient, resp. jeho zákonný zástupce podle zákona právo na informace, které mu poskytovatel nemůže odmítnout, včetně nahlížení do zdravotnické dokumentace a poskytování výpisu či opisu z .
ps2017-039-02-007-207.u2.p3.s7 Rovněž je na rozdíl od ministerstva schopen posoudit úplnost zdravotnické dokumentace, neboť byl poskytnutí zdravotní služby osobně přítomen.
ps2017-039-02-007-207.u2.p3.s8 Může se tedy stát, že v důsledku tohoto pozměňovacího návrhu by si Ministerstvo zdravotnictví potřebné informace z objektivních důvodů nemohlo opatřit, a půjde to pak k tíži daného pacienta, který pro nedostatek důkazů nebude moci být odškodněn, a nebude tak moci být jeho žádost vyřízena kladně.
ps2017-039-02-007-207.u2.p3.s9 Z tohoto důvodu tedy tento pozměňovací návrh nemohu podpořit.
ps2017-039-02-007-207.u2.p4.s1 Ale jinak bych vás chtěl požádat o schválení daného návrhu zákona.
ps2017-039-02-007-207.u2.p4.s2 Znova opakuji, je to dlouholetý dluh, který máme v rámci českého právního řádu, a tento institut odškodnění z našeho pohledu je zcela namístě a měl by také trošku otupit hrany odpůrcům očkování, kteří poukazují mj. na to, že právě neexistuje žádná forma náhrady újmy při poškození očkovaného.
ps2017-039-02-007-207.u2.p4.s3 Děkuji za pozornost a prosím tedy o podporu.
ps2017-039-02-007-207.u3.p1.s1 Dobré dopoledne, vážené paní poslankyně, páni poslanci, členové vlády, budeme pokračovat.
ps2017-039-02-007-207.u3.p1.s2 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 451/3, který byl doručen 18. října.
ps2017-039-02-007-207.u3.p1.s3 Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 451/4.
ps2017-039-02-007-207.u3.p1.s4 Otevírám rozpravu.
ps2017-039-02-007-207.u3.p1.s5 Nemám do žádnou přihlášku a ptám se, jestli se někdo hlásí.
ps2017-039-02-007-207.u3.p1.s6 Ano, pan poslanec Jan Farský se hlásí z místa.
ps2017-039-02-007-207.u3.p1.s7 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2017-039-02-007-207.u4.p1.s1 Pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dostává se k nám ve třetím čtení návrh zákona, který důležitý úkol a zásadní ambici v tom, aby narovnal vztah mezi povinnými v rámci očkování a státem, protože dosud tady podle byl velký dluh, který odpovídal tomu - řekněme na východ od železné opony - myšlení, který tady zůstával v tom, že lidé byli povinni podstoupit očkování, ale zároveň pokud se stala nějaká újma, tak měli velký problém se dočkat jakéhokoliv odškodnění.
ps2017-039-02-007-207.u4.p1.s2 Stát jim uložil povinnost, ale odpovědnost odmítal.
ps2017-039-02-007-207.u4.p1.s3 A si myslím, že je moc dobře, že k této změně dochází a že stát odpovědnost za negativní důsledky očkování přijímá.
ps2017-039-02-007-207.u4.p1.s4 Podle úřadů se v některých letech to číslo závažných důsledků pohybovalo kolem 600 ročně, což je číslo, které v sobě schovává samozřejmě širokou plejádu jednotlivých negativních důsledků od relativně nám možná připadajících malých důsledků po zásadní, ale to, co v nich je, ten problém je samozřejmě to, že když stát říká "musíte se očkovat, ale odmítáme nést odpovědnost", tak jakoby říká, můžeme si to vyložit buď, jako že nic se nemůže stát, což ale ani stát neříká, že se nic nemůže stát, ale že odmítá odpovědnost nést za to, že se něco negativního může stát.
ps2017-039-02-007-207.u4.p1.s5 A představte si situaci rodičů, kterým se stane to, že jejich dítě, to nejcennější, co mají, reaguje nějakým způsobem nestandardním na proběhlé očkování.
ps2017-039-02-007-207.u4.p1.s6 V chvíli nemůžeme od nich čekat, že začnou schraňovat důkazy, detektivním způsobem shromažďovat složitou dokumentaci, aby se utkali o náhradu škody.
ps2017-039-02-007-207.u4.p1.s7 Proto si myslím, že ta koncepce, která je zvolena, tak jak je nastavena v tomto návrhu, je správně.
ps2017-039-02-007-207.u4.p1.s8 Je správně v tom, že důkazní břemeno na není navaleno, což doposud podle stávajících ustanovení bylo.
ps2017-039-02-007-207.u4.p2.s1 Jediný povzdech nad tím - ale nejdřív se vyjádřím k těm pozměňovacím návrhům za náš klub.
ps2017-039-02-007-207.u4.p2.s2 My nebudeme podporovat ten pozměňovací návrh od paní poslankyně Adámkové, který prošel zdravotním výborem, protože to zúžení nepovažujeme za vhodné.
ps2017-039-02-007-207.u4.p2.s3 My naopak podpoříme návrh pana poslance Kaňkovského a podporujeme a podpoříme i tento návrh zákona.
ps2017-039-02-007-207.u4.p3.s1 To, proč to děláme, je jenom naše konzistentní jednání.
ps2017-039-02-007-207.u4.p3.s2 My jsme totiž jako Starostové toto zavedení objektivní odpovědnosti za negativní důsledky očkování navrhovali ve Sněmovně před více než dvěma lety.
ps2017-039-02-007-207.u4.p3.s3 Tehdy, a bylo to 26. dubna 2017, kdy jsme hlasovali ve Sněmovně, tento návrh získal jenom 43 hlasů, když ho odmítla sociální demokracie, ANO a KSČM... a Úsvit, ten je ještě nutno zmínit.
ps2017-039-02-007-207.u4.p3.s4 Jsem moc rád, že se i pomocí této debaty podařilo tento problém dovysvětlit a posunout tak, že samotná vláda přišla s tímto návrhem.
ps2017-039-02-007-207.u4.p3.s5 Povzdech je ten, že jsme mohli mít tento zákon dva roky a že dva roky mohl jednak dávat pomocnou ruku lidem, u kterých se negativní důsledky vyskytly, a zároveň mohl působit i pozitivně v tom smyslu, jak v závěru své řeči zmínil pan ministr, v tom, aby ta nedůvěra v očkování a v jeho možné negativní důsledky byla oslabována.
ps2017-039-02-007-207.u4.p4.s1 My tento zákon podpoříme i proto, že ve chvíli, kdy stát bere odpovědnost nejenom za to všeobecné blaho, které ukládá tou povinností, ale přijímá i odpovědnost za případné negativní důsledky, je právě cesta k tomu, aby se stát ke svým občanům nechoval jako k podřízeným a jako ke svému majetku, ale jako k partnerům.
ps2017-039-02-007-207.u4.p4.s2 To je cesta k tomu, aby důvěra mezi těmito povinnostmi a občany a státem byla co možná nejvyšší.
ps2017-039-02-007-207.u4.p4.s3 Proto my tento návrh podporujeme, tak jako jsme ho podporovali před dvěma lety, ale tehdy bohužel ještě současná vládnoucí koalice pro něj podporu neměla.
ps2017-039-02-007-207.u4.p4.s4 Děkuji.
ps2017-039-02-007-207.u5.p1.s1 Děkuji panu kolegovi Farskému.
ps2017-039-02-007-207.u5.p1.s2 Mám další čtyři přihlášky do rozpravy.
ps2017-039-02-007-207.u5.p1.s3 Nyní pan poslanec Vít Kaňkovský, připraví se paní poslankyně Věra Adámková.
ps2017-039-02-007-207.u5.p2.s1 Pane poslanče, ještě chviličku.
ps2017-039-02-007-207.u5.p2.s2 Prosím sněmovnu o klid, abychom mohli jednotlivé příspěvky vyslechnout s náležitou pozorností.
ps2017-039-02-007-207.u5.p2.s3 Jsme ve třetím čtení, budeme rozhodovat o konečné podobě zákona, a prosím tedy, abyste debaty, které se netýkají tohoto bodu, přenesli do předsálí.
ps2017-039-02-007-207.u5.p3.s1 Prosím, máte slovo.
ps2017-039-02-007-207.u6.p1.s1 Dobré dopoledne, vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, vážený pane ministře, milé kolegyně, kolegové.
ps2017-039-02-007-207.u6.p1.s2 Dovolte mi, abych se za klub KDU-ČSL vyjádřil k předloženému návrhu zákona ve třetím čtení.
ps2017-039-02-007-207.u6.p1.s3 Tak jak jsme zmiňovali v prvém a ve druhém čtení, poslanecký klub KDU-ČSL podporuje tento vládní návrh zákona.
ps2017-039-02-007-207.u6.p1.s4 Oceňujeme to, že vlastně po dlouhých letech, kdy bylo voláno ze strany zejména i laické veřejnosti, ale i ze strany části odborné veřejnosti po tomto typu zákona, jej Ministerstvo zdravotnictví připravilo.
ps2017-039-02-007-207.u6.p2.s1 Pokud se týká podpory jednotlivých pozměňovacích návrhů, jsem vlastně v prvé fázi podpořil pozměňovací návrh, jako osoba, paní profesorky Adámkové na to určité zúžení toho původního návrhu zákona, vlastně zúžení toho odškodnění.
ps2017-039-02-007-207.u6.p2.s2 Nicméně po diskuzi jednak s poškozenými rodinami, ale i s experty jsme změnili stanovisko a ten pozměňovací návrh pod bodem A1 náš poslanecký klub nepodpoří.
ps2017-039-02-007-207.u6.p2.s3 Myslíme si, že to zúžení je bohužel příliš velké a je to možná ještě na nějakou další diskuzi.
ps2017-039-02-007-207.u6.p2.s4 Uvidíme, jestli se k tomu ještě nevrátí kolegové v Senátu.
ps2017-039-02-007-207.u6.p2.s5 Ale my dnes v hlasování ve třetím čtení pozměňovací návrh paní profesorky Adámkové a dalších jako klub nepodpoříme.
ps2017-039-02-007-207.u6.p3.s1 Budeme také navrhovat rozdělení hlasovací procedury tak, aby se zvlášť hlasoval pozměňovací bod (návrh)pod písm.
ps2017-039-02-007-207.u6.p3.s2 A1 a zvlášť pozměňovací návrh pod písm.
ps2017-039-02-007-207.u6.p3.s3 A2.
ps2017-039-02-007-207.u6.p3.s4 To potom ještě k hlasovací proceduře.
ps2017-039-02-007-207.u6.p4.s1 Zákon jako takový jsme připraveni podpořit.
ps2017-039-02-007-207.u6.p5.s1 A bych se teď ještě krátce vyjádřil k pozměňovacímu návrhu pod písm.
ps2017-039-02-007-207.u6.p5.s2 B, což je můj pozměňovací návrh.
ps2017-039-02-007-207.u6.p5.s3 to tady komentoval pan ministr v tom smyslu, že s ním jako ministr zdravotnictví nesouhlasí.
ps2017-039-02-007-207.u6.p5.s4 bych vám ale rád vysvětlil podstatu tohoto pozměňovacího návrhu a také to, proč nemohu akceptovat, nebo nesouhlasím s odůvodněním pana ministra k tomuto pozměňovacímu návrhu.
ps2017-039-02-007-207.u6.p6.s1 Tady je potřeba říci, že pokud rodina nebo ten samotný poškozený, ale berme v úvahu, že většinou to bude rodina, tedy zákonní zástupci toho poškozeného dítěte, požádá, nebo vlastně uplatní institut náhrady odškodnění za újmu způsobenou povinným očkováním, tak v tu chvíli vyjadřuje vlastně svůj souhlas s tím, že bude nakládáno s jeho zdravotnickou dokumentací.
ps2017-039-02-007-207.u6.p6.s2 Mohli bychom tady i říct spoustu dalších příkladů z praxe, kdy to takto je.
ps2017-039-02-007-207.u6.p6.s3 Takže mluvit o tom, že bychom se nějakým způsobem vlamovali do citlivých údajů pacienta, podle mého názoru není namístě.
ps2017-039-02-007-207.u6.p7.s1 Pokud jde o ten samotný akt, tak my také nenavrhujeme striktní povinnost ministerstva.
ps2017-039-02-007-207.u6.p7.s2 My to do toho zákona navrhujeme jako možnost.
ps2017-039-02-007-207.u6.p7.s3 Pokud rodina nemá žádný problém s tím zdravotnickým zařízením, kde bylo poskytnuto povinné očkování, pak rodina samozřejmě všechny ty dokumenty Ministerstvu zdravotnictví doručí sama.
ps2017-039-02-007-207.u6.p7.s4 To je ta základní teze zákona a my s nemáme problém.
ps2017-039-02-007-207.u6.p7.s5 My pouze dáváme možnost tím pozměňovacím návrhem části rodin, kde by byla narušena důvěra mezi rodinou a tím konkrétním zdravotnickým zařízením, aby v tom případě delegovaly tu možnost na Ministerstvo zdravotnictví.
ps2017-039-02-007-207.u6.p7.s6 To znamená, to není povinnost, je to pouze možnost.
ps2017-039-02-007-207.u6.p7.s7 A ta poškozená rodina nebo ten samotný poškozený tím aktem, že požádá o odškodnění, dává vlastně souhlas s tím, že bude nakládáno s jeho zdravotnickou dokumentací.
ps2017-039-02-007-207.u6.p7.s8 To znamená, nemohu souhlasit s tou argumentací pana ministra.
ps2017-039-02-007-207.u6.p7.s9 A poté je potřeba zmínit stávající stav v legislativě.
ps2017-039-02-007-207.u6.p7.s10 dnes existují případy, kdy oprávněné osoby či oprávněné orgány mohou nahlížet do zdravotnické dokumentace bez souhlasu toho samotného pacienta, je to upraveno v § 65 odst. 2 zákona o zdravotnických službách.
ps2017-039-02-007-207.u6.p7.s11 A ten seznam je poměrně dlouhý.
ps2017-039-02-007-207.u6.p8.s1 Nicméně znovu opakuji, v tomto konkrétním případě se nijak nevlamujeme do citlivých údajů, protože rodina tím aktem toho, že si zažádá o odškodnění, dává i souhlas s tím, že bude nakládáno s těmi zdravotnickými údaji.

Text viewDownload CoNNL-U