|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-11-26 ps2017-039-01-006-010 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

10. Návrh poslance Petra Dolínka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změně některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 374/ - druhé čtení

Date2019-11-26
Meetingps2017/039
Agenda Itemps2017/039/010
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/039schuz/s039021.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 220 • previousnext

ps2017-039-01-006-010.u1.p1.s1 10.
ps2017-039-01-006-010.u1.p1.s2 Návrh poslance Petra Dolínka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změně některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 374/ - druhé čtení
ps2017-039-01-006-010.u1.p2.s1 Předložený návrh uvede navrhovatel pan poslanec Petr Dolínek.
ps2017-039-01-006-010.u1.p2.s2 Prosím, ujměte se slova, pane poslanče.
ps2017-039-01-006-010.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2017-039-01-006-010.u2.p1.s2 Předložený návrh obsahuje poměrně jednoduchou záležitost, a ta se týká toho, že městská policie ve svých kompetencích nemá šanci přímo na místě v preferenčních pruzích pokutovat řidiče, který nemá oprávnění v danou chvíli preferenční pruh využívat, a proto by tuto kompetenci tento zákon městské policii přisoudil.
ps2017-039-01-006-010.u2.p1.s3 Jak jsem zde řekl v rozsáhlé rozpravě, která proběhla v prvním čtení, je to vždy samozřejmě o postupu městské policie, o prioritách a úkolech, která městská policie dostane, a na základě toho je plní.
ps2017-039-01-006-010.u2.p1.s4 To znamená není to... samozřejmě, když uvidí páchání přestupku na místě, kde se vyskytuje, musí zasáhnout.
ps2017-039-01-006-010.u2.p1.s5 Ale není to o tom, že by to měl být prioritní, zákonem daný úkol, ale je potom na veliteli, zda určí toto jako prioritu, nebo zda to bude součástí běžné služby městské policie v případě, že tak bude činit.
ps2017-039-01-006-010.u2.p1.s6 Samozřejmě státní policii i nadále zůstává tato možnost a tato povinnost v případě, že bude přítomna spáchání přestupku.
ps2017-039-01-006-010.u3.p1.s1 Děkuji navrhovateli.
ps2017-039-01-006-010.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu.
ps2017-039-01-006-010.u3.p1.s3 Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 374/2 a 3.
ps2017-039-01-006-010.u3.p1.s4 Zpravodajem hospodářského výboru je pan poslanec Jan Bauer a ho prosím, aby nás informoval o projednání ve výboru.
ps2017-039-01-006-010.u3.p1.s5 Máte slovo.
ps2017-039-01-006-010.u4.p1.s1 Vážený pane místopředsedo Poslanecké sněmovny, dámy a pánové, dovolte mi jenom říci, že tento návrh zákona byl projednán tady na půdě Sněmovny v obecné rozpravě 6. 3. Sněmovna nesouhlasila s tím, aby se vyslovil souhlas s tímto návrhem zákona již v prvém čtení.
ps2017-039-01-006-010.u4.p1.s2 Garanční výbor projednal 6. 5. a přijal usnesení, které vám bylo všem doručeno jako sněmovní tisk číslo 374/3.
ps2017-039-01-006-010.u4.p2.s1 O podstatě tohoto návrhu zákona nechci říkat více, než tady bylo řečeno z úst pana předkladatele.
ps2017-039-01-006-010.u4.p2.s2 V podstatě pokud tento návrh zákona bude přijat, což nikdo ještě nevíme, bude oprávněná městská policie projednat příkazem na místě přestupky dle § 14 odst. 1, 2 zákona o silničním provozu, což jinými slovy je protiprávní užití vyhrazeného jízdního pruhu.
ps2017-039-01-006-010.u4.p2.s3 Děkuji za pozornost.
ps2017-039-01-006-010.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2017-039-01-006-010.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu.
ps2017-039-01-006-010.u5.p1.s3 Do obecné rozpravy je jako první přihlášena paní poslankyně Monika Oborná.
ps2017-039-01-006-010.u5.p1.s4 Připraví se paní poslankyně Pastuchová.
ps2017-039-01-006-010.u5.p1.s5 Prosím, máte slovo.
ps2017-039-01-006-010.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-039-01-006-010.u6.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové.
ps2017-039-01-006-010.u6.p1.s3 bych vás tady ráda seznámila se svým pozměňovacím návrhem, který jsem vložila do systému pod číslem 2919.
ps2017-039-01-006-010.u6.p1.s4 jsem o tom mluvila s kolegy na hospodářském výboru, že jsem využila příležitosti, že kolega Dolínek otevřel zákon o pozemních komunikacích, a v rámci toho jsem tedy předložila pozměňovací návrh, který dlouhodobě trápí zejména zaměstnavatele v zemědělství a v lesnictví.
ps2017-039-01-006-010.u6.p2.s1 Hlavním cílem navrhované změny zákona je ulehčit zejména zaměstnávání cizinců, a to se týká konkrétně řízení zemědělské a lesnické techniky, a to konkrétně traktorů.
ps2017-039-01-006-010.u6.p2.s2 Tímto návrhem se umožňuje, aby traktory bylo možné řídit i s jiným řidičským oprávněním, než je skupina T, což by mohlo výrazně urychlit právě zaměstnávání cizinců v lesnictví a v zemědělství.
ps2017-039-01-006-010.u6.p2.s3 Stávající právní úprava umožňuje řídit traktory pouze s řidičským oprávněním skupiny T, která udělila Česká republika.
ps2017-039-01-006-010.u6.p2.s4 To v případě cizinců znamená požadavek nabytí příslušného řidičského oprávnění v České republice, což je však podmíněno ještě navíc obvyklým bydlištěm na území České republiky, a to v době trvání 185 dní v kalendářním roce.
ps2017-039-01-006-010.u6.p2.s5 Předložený návrh umožní, aby traktory mohli řídit i řidiči s řidičským oprávněním pro skupinu C nebo C1, tedy i řidiči, kterým bylo příslušné řidičské oprávnění C nebo C1 uděleno v zahraničí, neboť v případě skupin právě C nebo C1 dochází k jejich vzájemnému uznávání.
ps2017-039-01-006-010.u6.p2.s6 Nebude tak potřebné získávat specifické vnitrostátní řidičské oprávnění.
ps2017-039-01-006-010.u6.p3.s1 Stejný návrh je připravován i v rámci vládní novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, jejímž cílem je zejména změna bodového systému, avšak po jeho předložení do Poslanecké sněmovny lze očekávat velmi zevrubnou a zdlouhavou diskusi.
ps2017-039-01-006-010.u6.p3.s2 A zatímco bodový systém a výše sankcí za jednotlivé přestupky je věcí velmi politicky citlivou, zaměstnávání cizinců při řízení traktorů v zemědělství a zejména pak v lesnictví při likvidaci kůrovcové kalamity je záležitostí bezprostředního národohospodářského zájmu.
ps2017-039-01-006-010.u6.p3.s3 Proto je tento návrh předkládán samostatně v rámci poslanecké iniciativy, aby mohl začít platit co nejdříve.
ps2017-039-01-006-010.u6.p3.s4 K tomuto pozměňovacímu návrhu se posléze v podrobné rozpravě přihlásím.
ps2017-039-01-006-010.u6.p3.s5 Děkuji.
ps2017-039-01-006-010.u7.p1.s1 Děkuji, paní poslankyně.
ps2017-039-01-006-010.u7.p1.s2 Na řadě je paní poslankyně Jana Pastuchová.
ps2017-039-01-006-010.u7.p1.s3 Připraví se pan poslanec Radek Koten.
ps2017-039-01-006-010.u7.p1.s4 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-039-01-006-010.u8.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-039-01-006-010.u8.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, jsem si do tohoto návrhu zákona pana poslance Petra Dolínka dovolila dát pozměňující návrh, který se týká jedné - myslím si, zásadní - věci, která se může týkat někoho z nás, kdykoli.
ps2017-039-01-006-010.u8.p1.s3 Jedná se o to, že vozy integrovaného záchranného systému, mluvím konkrétně například o vozech rychlé záchranné služby, které mají hmotnost vyšší než 3,5 tuny, musejí bez toho, když nemají zapnutá výstražná zařízení, dodržovat rychlost 80 km v hodině na dálnici, s tím, že uvedu příklad.
ps2017-039-01-006-010.u8.p1.s4 Vezeme od nás z Libereckého kraje, když není letovo, pacienta na popáleniny do Vinohrad.
ps2017-039-01-006-010.u8.p1.s5 Po dálnici jedeme s výstražným zařízením, takže můžeme jet neomezenou rychlostí.
ps2017-039-01-006-010.u8.p1.s6 Ale zpátky, kdy pacienta nevezeme, jedeme prázdní, nemáme zapnutá výstražná zařízení, protože nevezeme pacienta, tak protože máme vozy Mercedesy-Benz, které převyšují 3,5 tuny, musíme jet po dálnici 80.
ps2017-039-01-006-010.u8.p2.s1 Ono se to tak trochu teď obchází tím, že zavolá nás dispečink záchranné služby, protože v tu dobu chybí, celou dobu chybí jeden vůz v tom kraji, takže nám tam na základně - třeba jezdím v Jablonci, máme dva vozy, tak nám jeden chybí, což je opravdu někdy velmi problematické, takže nám volá dispečink, že nás velice rychle potřebují zpět na základně, je to nahrávané.
ps2017-039-01-006-010.u8.p2.s2 My ty majáky a výstražné zařízení spustíme a po dálnici se vracíme bez pacienta zpátky rychlostí větší než 80, abychom byli opravdu na základně a pokrývali to území zase co nejrychleji zpátky.
ps2017-039-01-006-010.u8.p3.s1 jsem si tedy dovolila po vlastně dohodě s Ministerstvem dopravy předložit pozměňující návrh, kdy těmto vozům integrovaného záchranného systému povolujeme, nebo bychom povolili na dálnicích bez výstražného zařízení se vracet tou rychlostí 130, jako mají ostatní vozy, a na místních komunikacích 90.
ps2017-039-01-006-010.u8.p3.s2 Takže to je můj pozměňující návrh.
ps2017-039-01-006-010.u8.p3.s3 bych vás moc chtěla požádat o jeho podporu, protože jak jsem říkala, může se to týkat každého z nás, že ta sanita, která nám tam v tom okrese nebo městě chybí, právě bude chybět pro nás, protože se nemůže vrátit rychlejším časem a musí jet po dálnici 80.
ps2017-039-01-006-010.u8.p3.s4 Myslím si, že to neohrožuje silniční provoz v tom, že když tam řidič jede na blesky nebo na výstražné zařízení tou 130 i vyšší kilometrovou rychlostí, tak zpátky to zvládne bez těch výstražných zařízení taky.
ps2017-039-01-006-010.u8.p4.s1 Takže bych vás moc chtěla poprosit o podporu.
ps2017-039-01-006-010.u8.p4.s2 Vychází to opravdu z praxe.
ps2017-039-01-006-010.u8.p4.s3 Myslím, že tou sanitkou nás tady jezdí víc, a myslím si, že budou mít všichni radost i na těch záchrankách, že jim toto schválíme.
ps2017-039-01-006-010.u8.p4.s4 Děkuji.
ps2017-039-01-006-010.u8.p4.s5 A ke svému pozměňovacímu návrhu se přihlásím v podrobné rozpravě.
ps2017-039-01-006-010.u9.p1.s1 Ano v podrobné rozpravě.
ps2017-039-01-006-010.u9.p1.s2 Děkuji vám, paní poslankyně.
ps2017-039-01-006-010.u9.p1.s3 Pan poslanec Radek Koten je nyní na řadě, připraví si pan poslanec Dolínek.
ps2017-039-01-006-010.u9.p1.s4 Prosím máte slovo.
ps2017-039-01-006-010.u10.p1.s1 Dobrý den, dámy a pánové, vážený pane předsedající.
ps2017-039-01-006-010.u10.p1.s2 Dovolte mi, abych odůvodnil změny tohoto zákona, sněmovního tisku 374, v dalších paragrafech.
ps2017-039-01-006-010.u10.p1.s3 Je to změna zákona o silničním provozu a doplňují se body 4 a 5, které zní: V § 18 odst. 7 se na konci textu doplňuje věta, která zní: V tunelu na dálnici lze stanovit nejvyšší dovolenou rychlost nejvýše 110 kilometrů za hodinu.
ps2017-039-01-006-010.u10.p1.s4 A dále bod číslo 2 v § 125c odst. 5 písm. d) se na konci textu za čárku doplňuje věta, která zní: přičemž jde-li o přestupek podle odst. 1 písm. e) bodu 4, kterého se dopustí fyzická osoba po dovršení věku 68 let, uloží se pokuta do tisíce korun.
ps2017-039-01-006-010.u10.p1.s5 Text článek 2
ps2017-039-01-006-010.u10.p1.s6 Účinnost se nahrazuje tímto textem: Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. března 2020.
ps2017-039-01-006-010.u10.p2.s1 Nyní dovolte, abych to odůvodnil.
ps2017-039-01-006-010.u10.p2.s2 K bodu 4.
ps2017-039-01-006-010.u10.p2.s3 Současný právní stav neumožňuje, aby příslušný orgán státní správy zvýšil rychlost v tunelech na dálnicích.
ps2017-039-01-006-010.u10.p2.s4 Maximální povolená rychlost v tunelech, která je 80 km za hodinu, vychází z technické normy ČSN 737507
ps2017-039-01-006-010.u10.p2.s5 Projektování tunelů pozemních komunikací, kterou vydává Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví.
ps2017-039-01-006-010.u10.p2.s6 Citovaná norma je ale pouze stavebně technickým předpisem a nezohledňuje i další aspekty silniční dopravy.
ps2017-039-01-006-010.u10.p3.s1 Hlavním principem první části navrhované úpravy je, aby příslušný orgán mohl v rámci místní úpravy provozu zvýšit maximální rychlost v dálničních tunelech na 110 km za hodinu.
ps2017-039-01-006-010.u10.p3.s2 Možnost vyhodnocení situace a zmocnění stanovit maximální rychlost přímo zákonem je systematičtější, než aby limit vycházel z technické normy.
ps2017-039-01-006-010.u10.p3.s3 Při stanovení nejvyšší rychlosti se stejně v každém jednotlivém případě bude vycházet z technického stavu tunelu, vyhodnocení bezpečnosti provozu, hustoty provozu a také instalovaných bezpečnostních prvků v tunelu.
ps2017-039-01-006-010.u10.p4.s1 Zvýšení rychlosti podporu na straně Ředitelství silnic a dálnic, které se v minulosti vyjádřilo, že technický stav a zabezpečení českých tunelů navýšení rychlosti umožňuje, například tunel Valík u Plzně na dálnici směr Rozvadov.
ps2017-039-01-006-010.u10.p4.s2 Návrh zákona vychází ze stavu tunelů v České republice, které patří k nejbezpečnějším v Evropské unii, a s ohledem na jejich zabezpečení a technický stav, jednak řídicí a kamerový systém, osvětlení, detekce požárů a dopravní značení obvykle proměnlivé.
ps2017-039-01-006-010.u10.p4.s3 Proto jsou tedy na vyšší rychlost tyto tunely připraveny.
ps2017-039-01-006-010.u10.p5.s1 Návrh vychází z obdobné úpravy v okolních státech, jako je například Rakousko a Německo, které jsou nám vždy dávány za příklad, kde je umožněno jet v tunelech stokilometrovou rychlostí.
ps2017-039-01-006-010.u10.p6.s1 Ustanovení umožňuje, aby příslušný orgán mohl v rámci místní úpravy v provozu zvýšit maximální rychlost v dálničních tunelech na 110 km v hodině.
ps2017-039-01-006-010.u10.p6.s2 Nová právní úprava vychází vstříc plynulému dopravnímu provozu při zachování jeho bezpečnosti.
ps2017-039-01-006-010.u10.p6.s3 Do vybudování sítě dálničních tunelů se investovaly vysoké finanční prostředky, aby se kladl silný důraz na bezpečnost provozu a technické parametry.
ps2017-039-01-006-010.u10.p6.s4 Je proto zbytečné omezovat dopravní provoz v místech, kde k tomu není důvod.
ps2017-039-01-006-010.u10.p6.s5 Zvýšení rychlosti v tunelech, které mají odpovídající prvky bezpečnosti, přispěje k plynulosti dopravního provozu a posílí podnikatelské prostředí, neboť přispěje ke zlepšení logistiky.
ps2017-039-01-006-010.u10.p7.s1 Dále k bodu 5.
ps2017-039-01-006-010.u10.p7.s2 Stávající právní úprava konstatuje, že osobě, která řídí motorové vozidlo a není držitelem platného posudku o zdravotní způsobilosti, se uloží pokuta v rozmezí 5 10 tisíc korun a zákaz řízení na 6 12 měsíců.
ps2017-039-01-006-010.u10.p7.s3 Osoby v důchodovém věku musí mít lékařskou prohlídku před 65. a 68. narozeninami, a to nejpozději v daný den, následně každé dva roky.
ps2017-039-01-006-010.u10.p7.s4 Potvrzení od lékaře musí senioři vozit vždy s sebou.
ps2017-039-01-006-010.u10.p8.s1 V případě řidičů seniorů, kterým pouze propadne posudek o zdravotní způsobilosti, jsou meze možné pokuty příliš vysoké a měly by vycházet ze skutečnosti, že důchodce patří mezi nízkopříjmové skupiny obyvatel.
ps2017-039-01-006-010.u10.p8.s2 Jen pro srovnání, tento přestupek je postaven na roveň řízení pod vlivem návykové látky, tedy alkoholu nebo drog, což důchodce určitě nedělá.
ps2017-039-01-006-010.u10.p9.s1 Předložená právní úprava stanoví, aby osobám starším 68 let věku, kterým propadne posudek o zdravotní způsobilosti, byla uložena pokuta pouze ve výši do tisíce korun.
ps2017-039-01-006-010.u10.p9.s2 V praxi se běžně stává, že senioři nemají povědomí, že lékařskou kontrolu musí absolvovat každé dva roky, pokud jsou starší 68 let věku.
ps2017-039-01-006-010.u10.p9.s3 Nejedná se o závažné porušení dopravních předpisů, a proto není nutné požadovat vysokou částku za jejich porušení, neboť se jedná o formální nedostatek.
ps2017-039-01-006-010.u10.p9.s4 Může se tedy stát, že důchodce, který dva dny propadlou tuto prohlídku, zaplatí takto nehoráznou částku a dostane se do dluhové pasti.
ps2017-039-01-006-010.u10.p9.s5 Ponechává se oprávnění správního orgánu, aby uložil zákaz řízení vozidel, tedy tento řidič samozřejmě může dostat zákaz řízení vozidel.

Text viewDownload CoNNL-U